No proszę, wszystkim wzięło się na podsumowania i to w momencie, gdy sam pisałem właśnie takiego posta No ale skoro już go napisałem to go wyślę. Oto on.Stwierdzam, że temat "Wrażenia: NaviExpert 3.0beta4" się powoli wyczerpuje, tym bardziej że obecnie mamy już nową, pełną wersję 3.0 programu. Rozmowa często zatacza koło i schodzi bardziej w kierunku "Porównanie nawigacji online vs offline" i chyba czas taki właśnie wątek założyć.
Oczywiście śmiało dopisujcie dalej swoje wrażenia z NE. Ja tylko pozwolę sobie lekko podsumować starając się być tym razem obiektywny.
Każdy ceni sobie zalety NE, czyli: - aktualizowane na bieżąco baza POI, baza fotoradarów i suszarek (coś co każdy lubi),
- duże pokrycie Polski z ciągłym dostępem do aktualnych map (pokrycie to podstawa w dobrej nawigacji),
- analizowanie informacji o korkach i wykorzystywanie ich przy wyznaczaniu optymalnej trasy (czyli szybciej trafimy do celu niż korzystając z innej nawigacji),
- najniższe na rynku koszty jakie trzeba ponieść, aby korzystać z nawigacji (czyli większa dostępność dla ludzi, nawet korzystających z nawigacji raz w roku na wakacje).
Jak wszystko, NE ma też wady, a wśród nich m.in.: - konieczność posiadania w miarę nowego telefonu, najlepiej nie Nokii (pewnie kwestią czasu będzie, że nawet najgorszy telefon na rynku będzie spełniał wymagania NE),
- wolne przeliczanie trasy w przypadku zjechania z niej, od 5sek do ponad 60sek. (przez co możemy podczas przeliczania zjechać z trasy i system musi na nowo ją w kółko przeliczać = trzeba być cierpliwym),
- niektórzy stwierdzili, że aplikacja jest niestabilna na ich telefonach i często się wiesza (oznacza to, przed zakupem abonamentu, konieczność sprawdzenia, jak działa aplikacja na naszym sprzęcie),
- powolne wprowadzanie adresów, gdy chcemy poprowadzić trasę przez wiele punktów pośrednich (trzeba się przyzwyczaić do spokojnego wpisywania adresów przed jazdą, lub docenić możliwość bezwzrokowego pisania na klawiaturze telefonu)
- brak możliwości wskazania "palcem na mapie" np. miejsca docelowego (trzeba wpisać adres lub wybrać POI)
A teraz moje (nieobiektywne tym razem) wnioski: - aktualność map to podstawa, na szczęście w NE nie musimy w ogóle o tym myśleć,
- aktualność baz fotoradarów nie raz pozwoli zaoszczędzić kilka złotych,
- nie raz objedziesz korki i remonty zarówno w obcym jak i dobrze Ci znanym terenie, oszczędzając w ten sposób czas i nerwy,
- łatwiej zdecydować się na wydanie 300-400zł na nawigację, niż mieć przed sobą perspektywę wydania co najmniej 2 razy tyle i zamiast po prostu mieć nawigację zastanawiać się miesiącami co kupić,
- powolne przeliczanie na nowo tras czy wprowadzanie adresów to dla jednych kwestia przyzwyczajenia się, dla innych kwestia zdania sobie sprawy z faktu, że to tylko telefon; jak ktoś wcześniej to ujął: "coś za coś".
Może takie podsumowanie przyda się komuś, np. osobom nie znającym jeszcze NE lub w ogóle żadnej nawigacji. Można sobie wybrać te wady i zalety które są dla mnie ważne, zrobić mały "rachunek sumienia" NaviExpertowi i określić czy się on dla mnie nadaje.
Jeszcze jedno. Inne nawigacje (off-line'owe) porównywane między sobą oferują podobną funkcjonalność, różnią je co najwyżej jakieś niedopracowania, szczegóły obsługi, cena, ergonomia, itp. Zatem porównując je mamy jeden punkt odniesienia, jeden pułap startowy, i za każdą wadę odejmujemy "po punkcie".
Bezsprzeczne jest to, że NE jako system online oferuje pewne cechy, których inne nawigacje nie mają. To wyróżnia NE na tle systemów offline i powoduje, że porównanie NE z nimi też powinno wyglądać inaczej. Punkt odniesienia jest inny, gdyż NE i inne systemu nie startują już z tego samego pułapu przy wyliczaniu ich wad. Funkcjonalności tych systemów zbyt mocno się różnią, a co za tym idzie grupa docelowa też będzie pewnie inna....
(nie wiem czy mnie ktoś zrozumiał w tym akapicie, mam nadzieje że choć kilka osób)PS: Aby urozmaicić trochę rozmowy w dziale NaviExpert, moja propozycja to spróbować uczciwie porównać trasy wyznaczane przez NE i inny system offline'owy. Ale uczciwie, a nie wybierając spośród testowanych te bardziej lub mniej przychylne dla danego systemu punty docelowe. Niech ktoś określi w nowym wątku zasady, wybierze kilka puntów pośrednich tras, i niech inni piszą, jakie trasy wyznaczył ich system (różnice względem trasy z NE, ile km, przewidywany czas przejazdu, czy po drodze wskazane są radary, itp). Może ktoś chętny?