Dziś przed południem przeczytałem o
wielkim karambolu na A4 pod Gliwicami,
Karambol wydarzył się (wg gliwickiej policji) tuż przed dziesiątą, pierwsze informacje
w internecie pojawiły sie ok 10:30, a ja tuż po dwunastej zajrzałem na Targeo
i spróbowałem w AM wyznaczyć trasę przez ten odcinek A4. Na Targeo było już widać korki,
ale AM nadal prowadziła trasy po A4, a na podglądzie AM`traffic panował błogi spokój.
Porównawcze dane z Targeo i z podglądu AM`Traffic zamieściłem na screenie "
karambol na A4"
Do ok. 12:40 nic na wykresach się nie zmieniało, a ja co chwilę pobierałem nowe dane AM`Traffic
tracąc pomału nadzieję, że cokolwiek się zmieni.
Jednak po kolejnej próbie aktualizacji danych AM zmieniła trasę, a w podglądzie pojawił sie czarny kolor
na odcinku miedzy węzłami Sośnica i Bojków. Sytuację zilustrowałem na screenie "
traffic działa"
W wiadomościach lokalnych o 16:30 usłyszałem, że z A4 usuwany jest ostatni TIR
i za chwilę autostrada zostanie ponownie otwarta, a tuż przed 17:00, AM pobraniu danych Traffic
ponownie wyznaczyła trasę na Wrocław po autostradzie. (screen "
A4 znów przejezdna")
Z powyższych obserwacji wynika, że na zareagowanie na ten karambol AM potrzebowała
prawie trzech godzin, za to na wznowienie ruchu zareagowała niemal natychmiast.
Ale jest też 'drugie dno' tej całej historii, jeśli porównać zaznaczone przeze mnie
miejsce karambolu na pierwszym screenie (304 km A4), z objazdem wytyczonym przez AM
na drugim screenie, dochodzimy niestety do dość pesymistycznych wniosków.
AM`Traffic nie omijał miejsca karambolu, omijał tylko korek, który utworzył się przed tym miejscem.
Korek (po trzech godzinach) omijał skutecznie, ale pakował nas tym objazdem wprost na odcinek A4,
na którym wydarzył się ten wypadek i który od rana był całkowicie zablokowany.To kolejny dowód na to, że o ile AM jakoś radzi sobie z korkami, to w obecnej formie nie jest w stanie
zareagować na kompletne zablokowanie odcinka drogi. Reaguje (z pewnym opóźnieniem, ale jednak)
tylko na skutki, które taka blokada wywołała (zakorkowanie drogi przed blokadą).
Jest to w sumie zrozumiałe, skoro odcinek jest zupełnie nieprzejezdny, to przecież nie ma żadnych
informacji o tym odcinku od użytkowników AM`Traffic, bo żaden z nich tym odcinkiem nie przejedzie.
Widać to załączonych przeze mnie screenach. od rana na miejscu karambolu nie ma danych,
widoczne są tylko prognozy (dane statystyczne).
Dopóki więc AM`Traffic nie zostanie uzupełniony o dane chwilowe inne, niż automatycznie zbierane
przez użytkowników, dopóty nie będzie działał tak, jak wszyscy byśmy tego oczekiwali.A cóż to są '
inne chwilowe dane'? Ano są to dane, które nie pojawią się bez udziału człowieka.
Dopóki nie powstanie jakiś ośrodek, w którym będą pracować ludzie, którzy będą stale monitorować
sytuację na drogach, reagować na sygnały z wielu źródeł (policja, służby drogowe,
redakcje telewizyjne/radiowe/prasowe, zgłoszenia indywidualne etc.)
sytuacja nie będzie miała szans wyglądać zdecydowanie lepiej niż wygląda obecnie.
Dowód? Mam, konkretny dowód dla omawianego przypadku, tym dowodem jest screen z Miplo
(ostatni z załączonych)
Okazuje się, że już od 11:08 w Miplo były POI, które blokowały autostradę, znalazł się użytkownik
(tu akurat moderator), który pewnie usłyszał/przeczytał o wypadku i zareagował 2 godziny wcześniej
od AM`Traffikowego automatu. Zareagował wcześniej i znacznie bardziej skutecznie, bo spowodował
zablokowanie dokładnie tych miejsc które były nieprzejezdne. Zabrakło tylko "
AM`Traficmana"
który skorzystałby z tego zgłoszenia, szybko zweryfikował i dodał do systemu blokady,
tak by informacji o zamknięciu A4 mogli skorzystać wszyscy użytkownicy AM`Traffic, a nie tylko
bardzo nieliczni użytkownicy MiploTraffic, subskrybujący kategorię "Droga zablokowana - wypadek, kolizja".