@prosiaczek
Ja na chwilę obecną przyjąłem zasadę, że najpierw trzeba wyczyścić dane SR z ewidentnych błędów, jak np. 142 km/h na odcinkach (piszę o tym w wątku SR, bo chciałbym zachować odnoszenie się do konkretnych danych SR z konkretnego dnia, licząc na poprawę od którejś wersji).
Problemem nie jest to, że na jednym odcinku normalnej drogi o numerze dwucyfrowym (16? 15?) na powiedzmy kilometrze jest 142km/h, tylko fakt, że algorytm nie odsiewa takich wyników. Skoro ich nie odsiewa na tym kilometrze, to równie dobrze może ich nie odsiać na ok. 400.000 km pozostałych dróg (nie licząc autostrad, których jest kilka tysięcy km -
http://eregion.wzp.pl/var/cms_files/obszary_wykresy/transport/drogi_publiczne.pdf).
Zanim to nie zostanie zrobione, wszelkie dyskusje na temat uwzględniania stylu jazdy na ETA są akademickie i nic nie wnoszą.
*******
@all
Odrębny problem to definicja prędkości średniej w jakiejkolwiek nawigacji. Pisze to jako laik po półgodzinnym zastanawianiu się nad problemem, a już widze, że można się pewnie habilitować z tego zakresu.
Otóż, dopóki mówimy o drogach jednojezdniowych, być może średnia ciężarówek i samochodów osobowych odpowiada średniej na danym odcinku, bo ciężarówki mogą ograniczać ruch osobówek. Absolutnie ta zasada nie ma zastosowania dla dróg wielojezdniowych. Jeśli wjeżdżam na autostradę ciężarówką, którą będę jechał 100km/h 500km, to liczenie jakiejkolwiek średniej z osobówkami, mogącymi jechać 140km/h, mija się z celem.
I to dochodzimy do sedna sprawy, czym powinna być średnia prędkości na odcinkach dróg w nawigacji i dlaczego jest to zagadnienie skomplikowane. Tak naprawdę o żadnej średniej nie powinniśmy mówić, i już to jest, moim zdaniem, błędne.
Powinniśmy mówić o MAKSYMALNEJ DOZWOLONEJ prędkości na danym odcinku.
Otóż maksymalna dozwolona prędkość na danym odcinku powinna wynikać z:
- ograniczenia prędkości na danym odcinku (np. 142km/h)
- z faktu, czy dla występują czynniki, które spowodują, że tej maksymalnej prędkości żaden pojazd nie będzie w stanie rozwinąć (korki, bramki na autostradzie, remonty itp)
Dlaczego z ograniczenia? Bo co z tego, że np. w nocy dostajemy przez jakiś czas sygnał od samych ciężarówek, że można jechać 100km/h, skoro limit to 140km/h?
Dlaczego dozwolona? A dlaczego nie, jest to punkt wyjściowy - sporo osób pisze tutaj, że ma w d.. limit, i jeździ +20 km/h, ale może skoczyć tym, którzy z kolei jeżdżą +30km/h więcej niż limit, którzy z kolei są powodem pośmiewiska dla tych, którzy jeżdżą 40km/h więcej niż limit itd. Osoby, które jeżdżą szybciej, niż dozwolona prędkość , powinny to osobno zaznaczać, i wtedy być może (? - wcale nie jestem tego pewien) się da ETA wyliczyć pod nich.
Od razu powstaje tu problem konieczności rozróżniania ciężarówek od nieciężarówek, ale to chyba szybciorem można załatwić algorytmem (jedzie coś na autostradzie 120km przez godzinę i dłużej? Nie jest to ciężarówka - można nawet oflagowąc takiego użytkownika w systemie, że to nie jest ciężarówka).
BTW: Zwróciłem uwagę na to, że w ETA zaznacza się, czy wyznaczany jest czas dla pojazdu ciężarowego, czy też nie. Byłby to pewnie krok w dobrą stronę, gdyby nie fakt niedziałających profili prędkości i opisanych wyżej problem błędnych danych SR... Stąd mój optymizm, że ustawienie to zostanie prawidłowo zinterpretowane, nie jest wielki.
Widać, że średnia absolutnie nie wiąże się z uśrednianiem prędkości WSZYSTKICH jadących pojazdów, bo wyjdzie, jak z tym spacerem z psem, na którym średnio mamy po trzy nogi. @prosiaczek - tym samym nie zgadzam się z Tobą, że ciężarówki mogą mieć jakikolwiek wpływ na wyliczanie prędkości dla samochodów ciężarowych poza wyjątkowymi sytuacjami, że jeden tir wyprzedza drugi i nie masz jak go wyprzedzić osobówką. Z mojego jednak rozeznania, ta sytuacja to raczej rzadkość.
I teraz, mając MAKSYMALNE DOZWOLONE PRĘDKOŚCI NA DANYM ODCINKU aplikacja, po ustawieniu przez użytkownika jego maksymalnych prędkości powinna wyliczać właściwe ETA.
***
Zwracam uwagę, że piszę to jako laik po półgodzinnnym zastanawianiu się nad problemem - a taka choćby Automapa jest na rynku od 2003 roku, a do dziś ma nie działające profile prędkości... Masakra...