[wydzielony] Beta, nie beta, ETA, ciągle nie ta ... czyli wyliczaniki czasu podróży.

  • 141 Odpowiedzi
  • 42700 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Piszecie jak się ma prędkość z którą jedziemy do średniej z całej trasy i ile to trzeba jechać żeby średnia była 140 ale co to ma wspólnego z SR :-? przecież droga jest w AM jest podzielona na odcinki i to te odcinki mają przypisaną średnią . Nie widzę problemu żeby przejechać taki odcinek "autobana" z prędkością 140   B)  i potem takie dane zostają wysłane
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline spinnek

  • ***
  • 396
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Tab (GT-P1000)
@RUKAT

To proste: z każdą kolejną osobą, która jednak widzi problem, by przejechać ten odcinek z prędkością 140km/h, średnia opada.

Miarą tego, że jednak nie wszyscy dają radę utrzymywać tę prędkość, są średnie również z autostrady, z odcinków starszych (ok. 108-118km/h).

A teraz, RUKAT, zagadka dla Ciebie :))  - jak sądzisz, co powoduje, że tłamszeni na starych odcinkach A2 kierowcy nagle, mimo ograniczeń prędkości na nowych odcinkach, dociskają gaz do dechy i jak jeden mąż wyrabiając 142km/h? Co wstrzymuje ich wcześniej, by tak zrobić, hę? Wstrzymywali się przez 200km, by rozwinąć skrzydła na końcowych 100km? :)

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
A dlaczego dla mnie  :-? chcesz żeby mnie głowa rozbolała :E
No dobra odpowiem : To ze szczęścia że mają taką piękną nową autostradę  B)
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 21, 2012, 22:21:14 wysłana przez RUKAT »
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline pR0SiAczek

  • ***
  • 286
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD / Neo V / BBZ10
@RUKAT

To proste: z każdą kolejną osobą, która jednak widzi problem, by przejechać ten odcinek z prędkością 140km/h, średnia opada.

Miarą tego, że jednak nie wszyscy dają radę utrzymywać tę prędkość, są średnie również z autostrady, z odcinków starszych (ok. 108-118km/h).

A teraz, RUKAT, zagadka dla Ciebie :))  - jak sądzisz, co powoduje, że tłamszeni na starych odcinkach A2 kierowcy nagle, mimo ograniczeń prędkości na nowych odcinkach, dociskają gaz do dechy i jak jeden mąż wyrabiając 142km/h? Co wstrzymuje ich wcześniej, by tak zrobić, hę? Wstrzymywali się przez 200km, by rozwinąć skrzydła na końcowych 100km? :)

@spinnek: wciąż upierasz się, że te 108kmh to tłamszeni kierowcy osobówek zablokowani całymi karawanami TIRów, a nie wypadkowa "pędzącej" lewym pasem bezproblemowo 145kmh osobówki i sunącej swoje maksimum 85kmh ciężarówki po prawym pasie... Parametry w SR to dane oparte o statystykę z przeszłości dalszej - LD o przeszłość bliższą, więc wskazywana średnia to wypadkowa wszystkich prędkości jakimi zasilili dany odcinek wszyscy kierowcy z legalną AM (poprzez AMC lub LD). Na końcowych 100km drastycznie spada liczba ciężarówek, więc i pomiarów ~85kmh do SR/LD dużo mniej, a osobówki "pędzą" dalej swoje 145kmh (nie pochwalam, ale tak to wygląda na tym odcinku, na czego potwierdzenie wklejałeś nawet link ze strony tvp). Ja uważam, że te 108-115kmh średniej na "starej A2" jest zaniżone dla przeciętnej osobówki właśnie poprzez dane z AM ciężarówkowych, a 142kmh średniej na "nowej A2" jest wynikiem rzeczywistym i ze wszechmiar godnym potępienia. Suma sumarum sztucznie wydłużone ciężarówkowymi źródełkami ETA na "starej A2" wraz z "pirackimi prędkościami" na "nowej A2" daje rzeczywisty czas przejazdu w trybie ograniczenia +10kmh wg GPS. I o tym wciąż piszę. Nie komentuję danych dla pojedynczych odcinków, bo mnie interesowała cała trasa - nie jej składowe i błędne dane szczegółowe - skoro ETA całej trasy wg mnie było osiągalne bez szalonego łamania przepisów. Czyli ja nie tylko chciałbym skorygowania "w dół" danych na "nowej A2", ale i poprawek "w górę" na "starej A2" skoro mam profil osobowy w swojej AM ustawiony. Nie wiem czy AM ma możliwość selekcjonowania danych na zebrane przez użytkowników o poszczególnych profilach, ale udostępniania średnie na "starej A2" wskazują, że raczej nie.
ps. wczoraj ok. 22:00 odcinek Lotnisko Goleniów-Gorzów Wlkp miałem pokonać wg AM z LD w czasie 1h25m. Dojechałem w 1h20m nie przekraczając nigdzie prędkości więcej niż o 5kmh wg GPS. Zerknij sobie na Targeo za wczoraj pora 21:00-00:00. Na zielono wyjazd z drogi dojazdowej do lotniska gdzie dopiero przyspieszałem, następny zielony odcinek skrzyżowania na Goleniów/Żółwią Błoć gdzie jest fotoradar i zwolniłem do 70kmh zgodnie z ograniczeniem, poźniej kolejna (70) przy wjeździe na S3 z DK6, przy skrzyżowaniu w Kliniskach zgodnie ze znakami, a później niemal cały czas równo 110kmh aż do zjazdu z A6 na S3 (kierunek Gorzów) gdzie mój HTC zgubił sygnał na paręnaście sekund. Podejrzewam, że byłem tam jedynym źródłem danych LD i Targeo idealnie je wyświetla.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 22, 2012, 11:25:17 wysłana przez pR0SiAczek »

*

Offline jerzu

  • *****
  • 1323
  • Płeć: Mężczyzna
    • Mój profil na FB
  • Sprzęt: iPhone 7
kolejne dla przypomnienia - w PL tolerancja w przypadku kontroli prędkości wynosi 10kmh.

Dotyczy tylko i wyłącznie FR. Nie mierników ręcznych.

Dariusz "jerzu" Niemczyński
Telefon - iPhone 7 & Moto G5
Tablet - Huawei Media Pad T5

*

Offline spinnek

  • ***
  • 396
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Tab (GT-P1000)
Dziś (start od 18:05) na danych SR z 13 czerwca 2012 na trasie Luboń 62-030=>Olsztyn  przejechałem o 30 minut później niż ETA. No i nic dziwnego - wiochy, fotoradary, kręte drogi (szybciej niż 70 km/h zakrętu nie zrobisz), ale np. średnia z odcinka ostatnich ok. 100km, gdzie straciłem ok. 15-20 minut, to ok. 83km/h.

Jak dla mnie - słabo.

I teraz zdziwko mnie chapło, bo wyznaczyłem sobie przed chwilą trasę via targeo (4h22m) i via korkosfera (4h55minut). Znalazło się moje 30 minut, ale w innej nawigacji...

Do jasnej ciasnej, co się dzieje z przetwarzaniem danych w Automapie? Czuję się wypychany z tej aplikacji...

*

Offline rgr

  • *****
  • 1045
Normalne.

Podobny przypadek opisywałem niedawno na trasie Jelenia Góra - A4. Jechałem cały czas +20km/h (w tym na fotoradarach), a i tak 15 minut w plecy. W porównaniu do NE (korkosfera) to byłem szybszy o 3-4 minuty i mniej więcej o tyle jechałem szybciej od normalnego kierowcy.
To nie tablica ogłoszeń !

*

Offline rgr

  • *****
  • 1045
Dalej z cyklu optymistycznych tras:

Wrocław-Dziwnówek: 449km, 5h07m (bezpieczna)

Średniej nawet nie liczę... (ps. autostrady z tego to 11km, eski - 158km).

Dopiero po włączeniu profili czas jest zgodny z korkosferą: 5h40m-5h50m.
To nie tablica ogłoszeń !

*

Offline jerzu

  • *****
  • 1323
  • Płeć: Mężczyzna
    • Mój profil na FB
  • Sprzęt: iPhone 7
Z dzisiaj, Warszawa Ursynów - Starowa Góra k. Łodzi.
AM - 1h35min.
NE - 2h08min.

Zgadnijcie co jest bliższe prawdy  :P
Dariusz "jerzu" Niemczyński
Telefon - iPhone 7 & Moto G5
Tablet - Huawei Media Pad T5

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Na obecną chwilę chyba najprostszym rozwiązaniem poprawiającym ETA
jest zaznaczenie  w ustawieniach 'dane pojazdu' opcji 'uwzględniaj prędkości'
z pozostawienim domyślnych wartości średnich prędkości.
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline pR0SiAczek

  • ***
  • 286
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD / Neo V / BBZ10
Dziś (start od 18:05) na danych SR z 13 czerwca 2012 na trasie Luboń 62-030=>Olsztyn  przejechałem o 30 minut później niż ETA. No i nic dziwnego - wiochy, fotoradary, kręte drogi (szybciej niż 70 km/h zakrętu nie zrobisz), ale np. średnia z odcinka ostatnich ok. 100km, gdzie straciłem ok. 15-20 minut, to ok. 83km/h.

Jak dla mnie - słabo.

I teraz zdziwko mnie chapło, bo wyznaczyłem sobie przed chwilą trasę via targeo (4h22m) i via korkosfera (4h55minut). Znalazło się moje 30 minut, ale w innej nawigacji...

Do jasnej ciasnej, co się dzieje z przetwarzaniem danych w Automapie? Czuję się wypychany z tej aplikacji...

Dziś (start 6:00) Gorzów Wielkopolski-Elbląg. Pierwotne ETA z SR/LD wyznaczyła na 11:26. Od razu wiedziałem, że to dla jakiegoś TIRa czas... Z doświadczenia wiem, że to jakieś 45 minut za dużo! Postanowiłem pojechać z "nurtem", ale nie przekraczając 100kI co? Co każde przejechane 10km AM skracała mi o 1 minutę ETA, aż na 130km przed Elblągiem ustaliła wreszcie, że dojadę o 10:45. Mimo, że nie wzięła pod uwagę wogóle wypadku na DK22 pod Gnojewem, dla którego zdążyli od nocy zorganizować objazd wioskami - klasyka! Mimo, że nie miała pojęcia o tradycyjnym w wakacje korku w Jastrowiu i drugim do mostu w Malborku, które w sumie niepotrzebnie objechałem sobie znanymi skrótami. Przyjechałem w punkt, bo sobie pomogłem to fakt, ale gdybym posłuchał AM i stał w obu sznurkach straciłbym jakieś 4-5 minut. Wyniki z "komputera" to średnia 78kmh i maksymalna prędkość 101kmh oraz łączny czas postoju 3minuty (przez całe 347km). Jak napisałem jechałem "z nurtem", ale w zabudowanych rzadko nie zwolniłem do 60kmh (+10) - szczególnie od Jastrowia do Elbląga. Wynika więc dla moich tras automapowe ETA jest zbyt powolne! Ale podawane przeze mnie wcześniej na poprzednich danych SR ETA z DK6+DK7 (Szczecin-Elbląg przez Koszalin) były od mojego czasu dłuższe prawie godzinę! Mnie to spinnek dziwi, bo albo Ty jeździsz wolniej niż przepisy zezwalają o 20kmh licznikowe wszędzie (nie tylko na A2), albo DK22 to jakaś demoniczna droga (kto jechał to wie w jakim ona stanie jest i "nurt" nie zasuwa 120 po wioskach) ;) Ale tak na serio mam pewne podejrzenia, że moje odmienne spostrzeżenia co do ETA wynikają z innych godzin jazdy. Bo gdybym dziś wyjechał o 7:30 to pewnie jeszcze bym się kisił w samochodzie...

Co najdziwniejsze AM wyliczyła przejazd 5h26m, a Targeo 4h18m (to już fantazja). Dla zasady: korkosfera na 06:00 wyliczyła 5h03m - i była najbliżej rzeczywistości.

ps. Chyba znowu byłem jedynym źródełkiem na drodze w danych przedziałach czasowych z LD włączonym, bo od 6 rano start w Gorzowie do 10:45 przyjazd do Elbląga Targeo wyświetla idealnie historię prędkości mojej podróży ;)
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 30, 2012, 12:23:28 wysłana przez pR0SiAczek »

*

Offline spinnek

  • ***
  • 396
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Tab (GT-P1000)
@prosiaczek

Ja na chwilę obecną przyjąłem zasadę, że najpierw trzeba wyczyścić dane SR z ewidentnych błędów, jak np. 142 km/h na odcinkach (piszę o tym w wątku SR, bo chciałbym zachować odnoszenie się do konkretnych danych SR z konkretnego dnia, licząc na poprawę od którejś wersji).

Problemem nie jest to, że na jednym odcinku normalnej drogi o numerze dwucyfrowym (16? 15?) na powiedzmy kilometrze jest 142km/h, tylko fakt, że algorytm nie odsiewa takich wyników. Skoro ich nie odsiewa na tym kilometrze, to równie dobrze może ich nie odsiać na ok. 400.000 km pozostałych dróg (nie licząc autostrad, których jest kilka tysięcy km - http://eregion.wzp.pl/var/cms_files/obszary_wykresy/transport/drogi_publiczne.pdf).

Zanim to nie zostanie zrobione, wszelkie dyskusje na temat uwzględniania stylu jazdy na ETA są akademickie i nic nie wnoszą.

*******

@all

Odrębny problem to definicja prędkości średniej w jakiejkolwiek nawigacji. Pisze to jako laik po półgodzinnym zastanawianiu się nad problemem, a już widze, że można się pewnie habilitować z tego zakresu.

Otóż, dopóki mówimy o drogach jednojezdniowych, być może średnia ciężarówek i samochodów osobowych odpowiada średniej na danym odcinku, bo ciężarówki mogą ograniczać ruch osobówek. Absolutnie ta zasada nie ma zastosowania dla dróg wielojezdniowych. Jeśli wjeżdżam na autostradę ciężarówką, którą będę jechał 100km/h 500km, to liczenie jakiejkolwiek średniej z osobówkami, mogącymi jechać 140km/h, mija się z celem.

I to dochodzimy do sedna sprawy, czym powinna być średnia prędkości na odcinkach dróg  w nawigacji i dlaczego jest to zagadnienie skomplikowane. Tak naprawdę o żadnej średniej nie powinniśmy mówić, i już to jest, moim zdaniem, błędne.

Powinniśmy mówić o MAKSYMALNEJ DOZWOLONEJ prędkości na danym odcinku.

Otóż maksymalna dozwolona prędkość na danym odcinku  powinna wynikać z:
- ograniczenia prędkości na danym odcinku (np. 142km/h)
- z faktu, czy dla występują czynniki, które spowodują, że tej maksymalnej prędkości żaden pojazd nie będzie w stanie rozwinąć (korki, bramki na autostradzie, remonty itp)

Dlaczego z ograniczenia? Bo co z tego, że np. w nocy dostajemy przez jakiś czas sygnał od samych ciężarówek, że można jechać 100km/h, skoro limit to 140km/h?

Dlaczego dozwolona? A dlaczego nie, jest to punkt wyjściowy - sporo osób pisze tutaj, że ma w d.. limit, i jeździ +20 km/h, ale może skoczyć tym, którzy z kolei jeżdżą +30km/h więcej niż limit, którzy z kolei są powodem pośmiewiska dla tych, którzy jeżdżą 40km/h więcej niż limit itd. Osoby, które jeżdżą szybciej, niż dozwolona prędkość , powinny to osobno zaznaczać, i wtedy być może (? - wcale nie jestem tego pewien) się da ETA wyliczyć pod nich.

Od razu powstaje tu problem konieczności rozróżniania ciężarówek od nieciężarówek, ale to chyba szybciorem można załatwić algorytmem (jedzie coś na autostradzie 120km przez godzinę i dłużej? Nie jest to ciężarówka - można nawet oflagowąc takiego użytkownika w systemie, że to nie jest ciężarówka).

BTW: Zwróciłem uwagę na to, że w ETA zaznacza się, czy wyznaczany jest czas dla pojazdu ciężarowego, czy też nie. Byłby to pewnie krok w dobrą stronę, gdyby nie fakt niedziałających profili prędkości i opisanych wyżej problem błędnych danych SR... Stąd mój optymizm, że ustawienie to zostanie prawidłowo zinterpretowane, nie jest wielki.

Widać, że średnia absolutnie nie wiąże się z uśrednianiem prędkości WSZYSTKICH jadących pojazdów, bo wyjdzie, jak z tym spacerem z psem, na którym średnio mamy po trzy nogi. @prosiaczek - tym samym nie zgadzam się z Tobą, że ciężarówki mogą mieć jakikolwiek wpływ na wyliczanie prędkości dla samochodów ciężarowych poza wyjątkowymi sytuacjami, że jeden tir wyprzedza drugi i nie masz jak go wyprzedzić osobówką. Z mojego jednak rozeznania, ta sytuacja to raczej rzadkość.

I teraz, mając MAKSYMALNE DOZWOLONE PRĘDKOŚCI NA DANYM ODCINKU aplikacja, po ustawieniu przez użytkownika jego maksymalnych prędkości powinna wyliczać właściwe ETA.


***

Zwracam uwagę, że piszę to jako laik po półgodzinnnym zastanawianiu się nad problemem - a taka choćby Automapa jest na rynku od 2003 roku, a do dziś ma nie działające profile prędkości... Masakra...

*

Offline pR0SiAczek

  • ***
  • 286
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD / Neo V / BBZ10
@prosiaczek

Ja na chwilę obecną przyjąłem zasadę, że najpierw trzeba wyczyścić dane SR z ewidentnych błędów, jak np. 142 km/h na odcinkach (piszę o tym w wątku SR, bo chciałbym zachować odnoszenie się do konkretnych danych SR z konkretnego dnia, licząc na poprawę od którejś wersji). (..)

pełna zgoda, ewidentne kosmosy powinny być pomijane już na etapie zbierania danych. Ale na bezrybiu i rak ryba... :/
@all
Odrębny problem to definicja prędkości średniej w jakiejkolwiek nawigacji. Pisze to jako laik po półgodzinnym zastanawianiu się nad problemem, a już widze, że można się pewnie habilitować z tego zakresu.

Otóż, dopóki mówimy o drogach jednojezdniowych, być może średnia ciężarówek i samochodów osobowych odpowiada średniej na danym odcinku, bo ciężarówki mogą ograniczać ruch osobówek. Absolutnie ta zasada nie ma zastosowania dla dróg wielojezdniowych. Jeśli wjeżdżam na autostradę ciężarówką, którą będę jechał 100km/h 500km, to liczenie jakiejkolwiek średniej z osobówkami, mogącymi jechać 140km/h, mija się z celem.
(...)
Widać, że średnia absolutnie nie wiąże się z uśrednianiem prędkości WSZYSTKICH jadących pojazdów, bo wyjdzie, jak z tym spacerem z psem, na którym średnio mamy po trzy nogi. @prosiaczek - tym samym nie zgadzam się z Tobą, że ciężarówki mogą mieć jakikolwiek wpływ na wyliczanie prędkości dla samochodów ciężarowych poza wyjątkowymi sytuacjami, że jeden tir wyprzedza drugi i nie masz jak go wyprzedzić osobówką. Z mojego jednak rozeznania, ta sytuacja to raczej rzadkość.
Wiem, że późno ale nie zrozumiałem... Szczególnie tezy "że ciężarówki mogą mieć jakikolwiek wpływ na wyliczanie prędkości dla samochodów ciężarowych"... A kiedy domyślam się, że chodziło o to "że ciężarówki mogą mieć jakikolwiek wpływ na wyliczanie prędkości dla samochodów osobowych" tym bardziej nie rozumiem biorąc pod uwagę zdanie "Jeśli wjeżdżam na autostradę ciężarówką, którą będę jechał 100km/h 500km, to liczenie jakiejkolwiek średniej z osobówkami, mogącymi jechać 140km/h, mija się z celem."

Zwracam uwagę, że piszę to jako laik po półgodzinnnym zastanawianiu się nad problemem - a taka choćby Automapa jest na rynku od 2003 roku, a do dziś ma nie działające profile prędkości... Masakra...

Fakt, masakra! AM wkurza mnie niesamowicie, gubi sygnał GPS z systematycznością rozkładu Deutsche Bahn, pomimo LD nie ostrzega przed blokadami z powodu wypadków czy korków (choć skoro jestem jedynym źródłem w danym miejscu to w sumie nie powinno dziwić). A mimo wszystko z TT wytrzymałem może 15 minut przy którymśtamdziesiątym podejściu do tej "konkurencji". Mocno rozważam NE, ale nie wiem czy mi mój Touch HD to ustrojstwo skutecznie uciągnie... Nie chcę zmieniać smartfona, bo go po prostu lubię i dlatego wciąż się katuję Automapą...

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Rozróżnianie: osobowy<->ciężarowy, przy liczeniu średniej wg. mnie nie ma sensu.  Tak osobówki jak i ciężarówki jeżdżą różnymi prędkościami. Niejednokrotnie wyprzedzany bylem przez TIRa ,sam za to nie pędzę jak szalony (bo wolę przyjechać 15min. później a za to spalić 2litry mniej paliwa = 13pln/15min :ok:  ) Więc to Ja zaniżam a tir zawyża średnią. Nawet jak byśmy liczyli średnią dla osobówek oddzielnie to są tacy co jadą w góry 6h i tacy co po 4h już są zwożeni ze złamaną nogą ze stoku  :E . Średnia to statystyka a statystyka to jeden z rodzajów kłamstwa*


* rodzaje kłamstwa:
-kłamstwo proste
-kłamstwo kwalifikowan
-statystyka
-dziennikarstwo
 :E :E :E :E :E
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline Sygma

  • ****
  • 603
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: iPhone 5
a za to spalić 2litry mniej paliwa = 13pln/15min :ok:  )
na pewno Ci tak nie wyjdzie  :mrgreen:


... i na wszystkim tak oszczędzasz ? :mysli:
- Michał, dlaczego używasz AutoMapy ?
- Bo nie potrafię zpiracić innego programu do nawigacji..

*

Offline spinnek

  • ***
  • 396
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Tab (GT-P1000)
@prosiaczek

Przez kilka lat mieszkałem w Beneluksie ;) i tam miałem często uczucie, że ciężarówki, które są zmorą w Polsce, tam praktycznie ich nie dostrzegasz. My dopiero od niedawna mamy trochę więcej autostrad i dróg ekspresowych... ;)

Przy dwóch jezdniach, z każdą jezdnią po dwa i więcej pasów do jazdy w jednym kierunku (tak jest na autostradach i niektórych drogach ekspresowych) ciężarówki jadą zazwyczaj prawym pasem, a Ty, albo je wyprzedzasz lewym pasem, albo, jeśli nie musisz ich wyprzedzać, też jedziesz prawym.

Jedyne sytuacje, które powinny być brane do liczenia maksymalnej (dozwolonej) prędkości na danym odcinku drogi [autostrady tudzież na innych drogach dwujezdniowych z dwoma pasami w każdą stronę], to te nieliczne chwile, kiedy NIE można jechać z prędkością dozwoloną na danym odcinku, np. z powodu właśnie wyprzedzania się wolniej jadących pojazdów (np. ciężarówek).

Chodzi mi generalnie o to, że jeśli przez autostradę przez godzinę przejechało np. 1000 pojazdów specjalnych z prędkością 80km/h, 1000 ciężarówek z prędkością 100km/h, 1000 samochodów osobowych z prędkością 120km/h  1000 samochodów osobowych z prędkością 140km/h, to maksymalna prędkość w żadnej mierze nie może być po prostu średnią arytmetyczną z prędkości pojazdów, gdyż maksymalna prędkość, z jaką będzie można przejechać dany odcinek, o ile odcinek się nie zatyka, bedzię wynosić ok. 135km/h.

Podejrzewam, że działający obecnie algorytm wyliczania "średniej" w Automapie liczył właśnie literalnie średnią z ruchu wszystkich pojazdów na starych odcinkach A2, stąd widać tam średnie 108 km/h na jednym z odcinków i 118 km/h na innym z odcinków, tym samym pięknie obrazując sytuację ze spacerem z psem, gdzie obaj mamy po średnio po trzy nogi. Nie chce mi się bowiem wierzyć, że to są (w jakiś sposób uśrednione) maksymalne prędkości osiągalne na tych odcinkach. I tak dochodzimy do tego, że bez zmian sposobu liczenia "średniej" na odcinkach i bez wprowadzenia ustawień wynikających ze stylu jazdy, ETA na autostradach może mieć rozrzut +- 1 godzinę, a może i więcej, na długiej trasie (300 i więcej km).

Nie wiem, na jakiej zasadzie niestety działa wyliczanie "średniej" na nowych odcinkach A2. Średnia 142km/h na odcinkach z ograniczeniem do 70km/h i 100km/h... Szkoda gadać.

Połączone: Lipiec 01, 2012, 11:06:24
@RUKAT

Precyzując - chodzi bardziej o rozróżnianie typów pojazdów pod kątem rozwijanych maksymalnych prędkości, a nie o rzeczywisty typ.

Być może algorytm byłby sam w stanie wyłapać profile maksymalnych prędkości dla poszczególnych pojazdów, np. 100km/h, 110km/h itd.  patrząc się na zachowanie pojazdu na autostradzie raz dziennie , w okresie np. 15 minut jazdy.

Wiedząc, jaka jest maksymalna prędkość danego pojazdu, można byłoby się zorientować, czy mierzona prędkość oznacza zatłoczoną autostradę (100 km/h), czy też spokojny przejazd pustą autostradą (też 100km/h).

****

@all

Dobra, nie ma co się ekscytować algorytmami, bo widząc, że:
- nadal są problemy z filtracją ewidentnie błędnych wyników w danych SR
- rozwój programu się zatrzymał od pół roku (sformułowanie "AutoMapa 6.10 jest ostatnią wersją programu, która będzie działać na urządzeniach pracujących pod kontrolą systemów PPC 2003 i WCE 4.2" rozumiemy błędnie, że będą jakieś inne wersje programu, ale z logiki to wcale nie wynika ;)
- profile prędkości działają w kompletnie niepojęty sposób
- (to mnie najbardzij niepokoi) przedstawiciele producenta pochowali się od prawie kwartału po mysich dziurach (vide "śmierć" cywilna profilu Automapy na Facebooku), nawet nie chwalą się nowymi mapami,

nasza dyskusja ma formę akademickiej i nie służy żadnym zmianom. Warto wrócić do niej po ruszeniu się czegoś w powyższych kwestiach.

BTW: Być może obserwujemy powolną śmierć nawigacji płatnych, które starają się coś robić porządnie, na rzecz bezpłatnych, które działają na odwal się, ale nie trzeba za nie płącić. A że 80-90% kierowców woli stracić dziesiątki-setki  godzin przez rok, stojąc w korkach lub szukając konkretnych adresów, niż zapłacić 80PLN/rok, by mieć nawigację, pozwalającą omijać korki lub prowadzić precyzyjnie pod wskazany adres, to większość wygra, a my się będziemy musieli do tego większościowego wyobrażenia nawigacji pokornie dostosować.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 01, 2012, 11:06:25 wysłana przez spinnek »

*

Offline jerzu

  • *****
  • 1323
  • Płeć: Mężczyzna
    • Mój profil na FB
  • Sprzęt: iPhone 7
Mocno rozważam NE, ale nie wiem czy mi mój Touch HD to ustrojstwo skutecznie uciągnie...

Uciągnie. Tylko trzeba pokombinować z javą. Służę pomocą jakby co :)
Ja się pozbyłem HTC Touch HD. Licencja na AM mi się skończyła, nic mnie przy tym systemie już nie trzymało. Dodatkowo udało mi się korzystnie sprzedać HTC (ponad 300 zł.), więc... przesiadłem się na Androida i NE.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 01, 2012, 11:17:43 wysłana przez jerzu »
Dariusz "jerzu" Niemczyński
Telefon - iPhone 7 & Moto G5
Tablet - Huawei Media Pad T5

*

Offline Sygma

  • ****
  • 603
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: iPhone 5
BTW: Być może obserwujemy powolną śmierć nawigacji płatnych, które starają się coś robić porządnie, na rzecz bezpłatnych, które działają na odwal się, ale nie trzeba za nie płącić. A że 80-90% kierowców woli stracić dziesiątki-setki  godzin przez rok, stojąc w korkach lub szukając konkretnych adresów, niż zapłacić 80PLN/rok, by mieć nawigację, pozwalającą omijać korki lub prowadzić precyzyjnie pod wskazany adres, to większość wygra, a my się będziemy musieli do tego większościowego wyobrażenia nawigacji pokornie dostosować.
nie ma i nie będzie takiej nawigacji (a na pewno nie AM) która będzie pozwalała omijać w jakiś sensowny sposób korki.. z prozaicznych przyczyn:
- mamy za słabą  infrastrukturę drogową w stosunku do ilości pojazdów na drogach
- w godzinach szczytu nie da się ominąć korków (przykład wloty i wyloty z Warszawy)
- jeżeli jakieś "skróty" nawet są.. to i tak są wypełnione samochodami
- za LD w produkcie AM trzeba dodatkowo płacić za transfer danych.. a tego nie każdy sobie życzy
- mała ilość źródełek + błędy (postoje taxi, stacje paliw itp)

Sensowne rozwiązanie z LD ma produkt TT bo ma wbudowaną kartę GSM i masz non-stop transmisję danych)
i mimo, iż jest bardziej zaawansowany technologicznie... to niestety jest droższy (nie do przebolenia dla wielu) i ma jak na razie gorsze mapy... choć te poprawiają się.
- Michał, dlaczego używasz AutoMapy ?
- Bo nie potrafię zpiracić innego programu do nawigacji..

*

Smerfik

Do tego, co napisano wcześniej, dodam kilka przemyśleń.
Z naszych dróg korzystają nie tylko samochody osobowe bez "przylepców", motocykle, czy ciężarówki, ale należy pamiętać też o autokarach, osobówkach z przyczepami, dachowymi bagażnikami rowerowymi itp.
Ograniczenia techniczne z tym związane sprowadzają się do tego, że niezależnie od dopuszczalnych dla danych kategorii dróg prędkości, średnia prędkość osiągana przez pojazdy jest często niższa od tej, która wynika z ograniczeń drogowych.
Dlatego urojone w SR "kosmiczne" prędkości mają się nijak do rzeczywistości, a ETA obliczane na ich podstawie jest dla przeciętnych użytkowników dróg nieosiągalne.
Dopóki zbierane poprzez LD i zaimplementowane do SR dane nie będą korygowane do rozsądnych granic tolerancji, rozmowa o dostosowaniu profilu pod styl jazdy w oparciu o dane zawarte w pliku speeds.a,  mija się z celem. W ostatnich dniach pojeździłem sporo z rowerami na dachu na dłuższych trasach i po różnych kategoriach dróg, od miejskich po autostrady. Pomimo ograniczeń użytkowych moich (dobrych) mocowań dachowych, pomykałem max 110 - 120 km/h. Zapewne nie muszę nikogo przekonywać, że przy tych parametrach jazdy nawet na autostradzie nie wyprzedziła mnie żadna osobówka z podobnym "wyposażeniem", zaopatrzona w przyczepę campingową, czy też autokary turystyczne. Każda więc z w/w grup użytkowników, może wsadzić sobie dane SR w ... wiecie gdzie.
W/w użytkownicy nie są w stanie w pełni wykorzystać walorów prędkościowych naszych autostrad, a co dopiero urojonych danych SR, często znacznie je przekraczających.
Dopóki ktoś w AQ nie przemyśli tematu pod tym kątem, to możemy sobie wymyślać różne wynalazki związane ze stylami jazdy, ETA, profilami, a czegokolwiek byśmy nie wymyślili, niczego generalnie nie rozwiąże.

*

Offline spinnek

  • ***
  • 396
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Tab (GT-P1000)
@jerzu

A może byś porządnie opisał swoje wrażenia po przesiadce z Automapy na NE 8.0 w http://pdaclub.pl/forum/nawigacja-gps-android, co? Np. w formie wpisu co kilka dni przez np. dwa tygodnie? :)

Nie ukrywam, że jestem ciekawy, jak toto działa. :)

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
a za to spalić 2litry mniej paliwa = 13pln/15min :ok:  )
na pewno Ci tak nie wyjdzie  :mrgreen:


... i na wszystkim tak oszczędzasz ? :mysli:
A o co zakład   :ohreally:    No chyba że źle sqmałeś.  Nie 2litry w 15 min. tylko oszczędzam 2 litry na sto kilometrów przy  o 15min. dłuższej jeździe   B)  Mój szerszeń tak ma : do 100km/h 7.5-8l powyżej 120km/h - 10l i w górę. I nie ma co się śmiać , za biedny jestem żeby nie oszczędzać :P

« Ostatnia zmiana: Lipiec 01, 2012, 21:07:11 wysłana przez RUKAT »
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline ochkarol

  • ******
  • 4813
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A8
A może byś porządnie opisał swoje wrażenia po przesiadce z Automapy na NE 8.0 ...
Nie ukrywam, że jestem ciekawy, jak toto działa. :)
Trial za free jest przecież na 7 dni dla każdego. Sam sprawdź.
Pozdrawiam
Karol
. : Kobietę łatwiej rozebrać wbrew jej woli, niż ubrać po jej myśli. : .

*

Offline pR0SiAczek

  • ***
  • 286
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD / Neo V / BBZ10
filtrować, odsiewać i analizować można dane, które napływają w ilości większej niż 1 sztuka na godzinę dla wybranego odcinka. albo jeszcze rzadziej :( Na ten moment tu się zaczyna i kończy temat. Skoro zatem dane SR z założenia mogą być skoślawione uważam, że powrót do właściwej kategoryzacji dróg może być protezą - wg mnie AM EU w regionie północnych Włoch dawała dobre ETA (rano, w południe, wieczorem, w nocy). Problemem AM jest to, że AQ próbuje zarabiać na czymś co nie istnieje (LD to świetny przykład) i zamiast zaproponować tysiącom użytkowników pirackich wersji TRIAL, który musisz aktywować co jakiś czas poprzez AMC lub via LD i "oddawać zebrane dane" (oczywiście legalny user powinien mieć bezpłatnie subskrypcję wydłużoną o czas conajmniej właściwy okresowi "promocji dla lewizny"). Żywię nadzieję, że wtedy jakość SR w okresie roku mogłaby ulec wyraźnej poprawie (odczuwalne byłoby dopiero rok później - i ta gorzka piguła może być nie do przełknięcia dla wielu użytkowników). Źródeł danych SR/LD wielokrotnie by przybyło. A wprowadzenie wersji aAM wraz z "trialem" dla wAM urealniłoby chyba wszystko czego tyczy niniejsza dyskusja. NE daje triala, bo to wymienna transakcja - ty dajesz realne dane, oni dają program. Gdyby ten ich trial był na kwartał dopiero by mieli świetne dane. W sumie nie wiem czemu się tym emocjonujemy, przecież to nie jest freeware, żebyśmy wymyślali udoskonalenia. To w cenie ma być innowacyjność, niezawodność i wiarygodność programu. I chyba większość użytkowników AM trzymają przy niej tylko najlepsze dostępne mapy dla PL.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2012, 20:13:16 wysłana przez pR0SiAczek »

*

Offline msz1959

  • ****
  • 569
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD/AM6.15 EU, iP4/iAM5.0, NavigonEU+TL
Mocno rozważam NE, ale nie wiem czy mi mój Touch HD to ustrojstwo skutecznie uciągnie...
Uciągnie. Tylko trzeba pokombinować z javą. Służę pomocą jakby co :)
NE chyba już też olewa WinMo, bo wersja na HTC Touch HD to 5.2.1. Nie wiem, na ile to pogarsza jakość działania, w stosunku do najnowszej (na Androida?), chyba 8.x

*

Offline Sygma

  • ****
  • 603
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: iPhone 5
No chyba że źle sqmałeś.
źle squmałem

kiedyś na trasie Białystok --- Chełm zaparłem się i jechałem mega-ekonomicznie
spalanie wg. komputera niższe o jakieś 2 litry...
ale zmęczenie dwa razy większe i nerwówka jak cholera

szkoda na to zdrowia (przynajmniej w moim przypadku)
- Michał, dlaczego używasz AutoMapy ?
- Bo nie potrafię zpiracić innego programu do nawigacji..

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
..........zaparłem się i jechałem mega-ekonomicznie
spalanie wg. komputera niższe o jakieś 2 litry...
ale zmęczenie dwa razy większe i nerwówka jak cholera
........
Ale ja miałem na myśli nie jazdę super-ekonomiczną tylko normalną tzn. nikt nie trąbi że spowalniam ruch ale nie pędzę na złamanie karku z wyprzedzaniem na trzeciego , hamowaniem i przyśpieszaniem. Nie wmówisz mi że spokojna jazda jest bardziej męcząca od "sportowej" I właśnie jazdę sportową od normalnej różni u mnie 2lirtry ON   B)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 02, 2012, 21:23:32 wysłana przez RUKAT »
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline Sygma

  • ****
  • 603
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: iPhone 5
to jest sprawa indywidualna
ja jak jadę spokojnie, zgodnie z przepisami..... to umieram z nudów i przysypiam  :mrgreen:
- Michał, dlaczego używasz AutoMapy ?
- Bo nie potrafię zpiracić innego programu do nawigacji..

*

Offline spinnek

  • ***
  • 396
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Tab (GT-P1000)
Kolejne (po informacji od nocnegoMarka) uszczegółowienie statusu problemu przetwarzania danych SR ze strony supportu:

"[ciach] Problemy z danymi SR wynikają m.in. z tego, że system AM Traffic musi
obsługiwać kilka platform sprzętowych i kilka wersji map jednocześnie.
Intensywnie pracujemy nad integracją tych standardów. Kiedy zostanie ona
zakończona, takie niespodzianki powinny bezpowrotnie zniknąć. [ciach]"

Ta informacja budzi nieco nadziei...

*

Offline izaw

  • *****
  • 1165
  • Płeć: Mężczyzna
A to ci ciekawostka. Przejezdność dróg zależy od wersji mapy i systemu. Ale od samochodu i kierowcy już nie.

Raczej czarno widzę przyszłość danych. Teraz są średnie. Rok temu były lepsze, za rok będą gorsze.

*

Offline pR0SiAczek

  • ***
  • 286
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD / Neo V / BBZ10
Kolejne (po informacji od nocnegoMarka) uszczegółowienie statusu problemu przetwarzania danych SR ze strony supportu:

"[ciach] Problemy z danymi SR wynikają m.in. z tego, że system AM Traffic musi
obsługiwać kilka platform sprzętowych i kilka wersji map jednocześnie.
Intensywnie pracujemy nad integracją tych standardów. Kiedy zostanie ona
zakończona, takie niespodzianki powinny bezpowrotnie zniknąć. [ciach]"

Ta informacja budzi nieco nadziei...

To się ubawiłem...

edit:
Dziś tj. 07.07.2012 19:15 [chyba przez deszcz ;) ] postanowiłem sprawdzić trasę i ETA: Elbląg, Konopnickiej -> Wieluń, os. Stare Sady. Za parę chwil będzie test w realu, więc po krótce opiszę co ustaliłem. Pod uwagę wziąłem: targeo, korkosfera i korkowo.pl, drogi płatne, trasa najszybsza.
Co do ETA właściwie każda twierdzi, że droga zajmie 5h10m +/- 5m mimo, że najdłuższą trasę wyznaczyła korkosfera 433km, a korkowo.pl "tylko" 415km. I to skusiło mnie do zbadania tematu. W sumie wyjazd w sobotni wieczór z miasta nie stanowi wielkiego wyzwania, ale każda wyznaczyła go tak samo - i równie dziwnie jak dla mnie. Tuż za miastem trasy poszły w przeciwnym kierunku. NE tłumaczy fakt, że chcąc chyba ominąć malborski most zasugerowała DK7 i następnie jakaś powiatówka przez Nowy Staw do DK22. Pozostałe nakazały zawrócić obwodnicą Elbląga do skrzyżowania z DK22. Kolejne kilometry, aż za Ciechocinek przewidywalne do bólu. Przed Włocławkiem rozstanie śladów.

Targeo nakazuje zjechać z DK1 w DW301 do Bądkowa i do Brześcia DW252 by do Koła dojechać DW270, a następnie powiatówką pod Turek i "skrótem" po DK72 przez Przykonę dociągnąć do DK83 w Dobrej. Dalej DK83 do Sieradza, DK14 i DK45 do Wielunia. W sumie pierwsze wrażenie psuje "kręcenie się" przed Brześciem po DW. Jak się okazuje to jakiś niemal newralgiczny punkt na tej trasie.

Korkosfera z DK1 zgania wcześniej w jakąś gminną i alergicznie omija DW301 i DW252 wyznaczając dojazd do Brześcia gminnymi/powiatówkami. Dalej również DW270 na Koło, żeby w Bugaju nakazać skręt w DW263, którą przez Kłodawę prowadzi do Dąbia. Dalej po DW473 do skrzyżowania z DW479 w Bratkowie, którą prowadzi aż do DK12 pod Sieradzem. Zaskoczenie w tym miejscu mocne, bo NE do Wielunia postanawia mnie po zmierzchu kierować lokalnymi przez Podłężyce i Podgórze do Widawy, gdzie wjadę na DW481 prowadzące do celu. Średnio mnie końcowka trasy zadowoliła, a co do jej początku też mam mieszane uczucia - Elbląg -> Malbork przez Nowy Dwór Gdański :O

Korkowo również ma swoją własną koncepcję na ten odcinek i wyraźną alergię na DW301+DW252 proponowane przez Targeo jako najlepsze do Brześcia. Z DK1 przegania "dopiero" w Kazimierzewie kierując na Brzezie i ku memu zaskoczeniu omijając gminną ścieżką Wieniec by dotrzeć do Brześcia przez Nowy Młyn. Dalej po DW270, ale Koło omija ponownie drogą gminną z Wrzącej przez Grzegorzew do Przybyłowa. Dalej po DW473 do Dąbia. Dalej prowadzi identycznie jak korkosfera. Ale pod Sieradzem - wg mnie słusznie skoro będę tam ok. 23:00 - kieruje na DK12/DK14 i DK45 wprost do celu. Trochę mnie te sugerowane omijanie Koła zaskakuje, a i do Brześcia bym jednak pojechał tylko częściowo tak samo. Niemniej najbliższe mojemu wyborowi.

Za 5h okaże się czy rezygnacja z AM+LD to słuszny wybór na tej trasie.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2012, 20:04:38 wysłana przez pR0SiAczek »