CASL 3.2 - PalmOS i WinCE za jednym razem
Dostępny jest nowy CASL, w wersji 3.2. CASL to zarówno język programowania, jak i związane z nim środowisko programowania. Produkt należy do grupy "Rapid" i jak zdradza angielska nazwa, służy do szybkiego i prostego budowania aplikacji. Ambicją produktu CASL jest możliwość tworzenia aplikacji niezależnych od platformy sprzętowej, na których będą uruchamiane. Tak więc raz napisana przez nas aplikacja z myślą o Palmach, będzie równie dobrze działała pod kontrolą systemu WinCE (choć tu póki co jest małe "ale"). Niezależność od platformy może przywoływać skojarzenia z Javą. Programy napisane w CASL kompilują się tak samo do pośredniego pseudo kodu (w CASL nazywanego p-code'em). Naturalnie w takiej postaci potrzebują swojego interpretatora zainstalowanego na urządzeniu, na którym mają być wykonywane. Runtime dla PalmOS zajmuje ok. 50kB. Wersja dla WinCE jest jeszcze w produkcji (i to jest to małe "ale"). P-code jest również wykonywalny w dużych Windowsach, dzięki czemu testowanie aplikacji może odbywać się bez udziału emulatora POSE.Innym przejawem bycia niezależnym od Platformy jest pozycjonowanie obiektów na ekranie. Wg. CASL obszar ekranu wynosi 1000 x 1000 punktów - nie musimy się przejmować czy nasza aplikacja będzie uruchamiana na Palmie, Handerze czy jakimkolwiek sprzętem z WinCE - będzie wyglądała tak samo w każdej rozdzielczości.
Sam język swoją składnią może przypominać Basica czy może też Pascala. Poniżej przykład prostej aplikacji wyświetlającej napis "Hello World". Interfejsy aplikacji projektuje się rysując je, tak samo jak to znamy z innych języków wizualnych. Wśród funkcji CASLa znajdziemy proste polecenia do manipulacji grafiką, dostępu do baz danych, etc. Przykład:
# CASL Hello World Program
Label a_label;
End;
Function Startup;
Put a_label, "Hello, world!";
Show a_label;
End;
CASL jest produktem komercyjnym. Kosztuje 85$. W wersji 3.2 dodano obsługę kolorów i interfejs do funkcji sieciowych dla Palm VII. Wersja profesjonalna dodatkowo oferuje generowanie kodu C do wykreowanych programów, które potem można skompilować do samodzielnych plików PRC. Poza tym istnieje możliwość dołączania plików C do projektu CASL.


