Miałem trochę wolnego na testy i zabawę z AM, więc pozwoliłem sobie podsumować
w pewnym sensie ten wątek i wypunktować braki które wciąż czekają na swoją kolej,
które pojawiły się z nową wersją, jak i te które, powstały w skutek wzrastających oczekiwań
od coraz lepszego programu:
- NADAL BRAK powiadomienia o osiągnięciu punktu 'przez'
Ten brak ciągnie się już od pierwszej bety i nijak nie potrafię zrozumieć dlaczego ...
- Nadal gorzej niż w AM3:
Uciążliwym jest brak możliwości postawienia więcej niż jednego punktu trasy na tym
samym odcinku drogi, nawet przy trasie przełajowej i pieszej i nawet wtedy gdy ten odcinek
jest bardzo długi (>1km). W AM3 przy trasie przełajowej nie było tego problemu
Nanal nie da się również wyznaczyć żadnej trasy z punktami przelotowymi tak,
by początek i koniec trasy był położony na tym samym odcinku drogi. AM3 też to potrafiła.
Nadal gorsza niż w AM3 jest obsługa niestandardowych klawiszy sprzętowych na różnych PDA
(np. w Palmaxie wciąż nie działają wydzielone klawisze regulacji głośności, a klawisz zmiany
orientacji ekranu działa połowicznie - tylko w jedną stronę)
- Nadal brak możliwości powrotu z ustawień szczegółowych do ogólnego menu ‘Ustawienia’
(o 1 krok wstecz)
-Brak wskaźnika prędkości w trybie śledzenia bez wyznaczonej trasy.
Bez włączonego panelu pilota/komputera na mapie powinien znaleźć się ‘stary’ wskaźnik
prędkości (z wersji AM4.0). Przy włączonym pilocie na panelu z prawej strony powinno
pozostać widoczne pole ze wskaźnikiem prędkości (tak jak jest przy wyznaczonej trasie).
Dodatkowo to pole powinno być ‘aktywne’ tzn. puknięcie na wskaźnik prędkości powinno
przełączyć panel pilota na komputer pokładowy.
- Blokada odcinka założona poleceniem ‘Blokuj odcinek za manewrem’ przestała znikać
automatycznie po wyłączeniu programu. Zablokowane poleceniem odcinki trzeba
odblokowywać ręcznie, to dużo gorsze rozwiązanie niż w wersji 4.0
-Nadal ikony POI wbudowanych przysłaniają czasami POI użytkownika położone tuż obok
( i wygląda, że jest to sprawa losowa, nie ma określonych żadnych reguł). Wyświetlanie POI
wbudowanych powinno mieć bezwzględnie niższy priorytet niż POI użytkownika, tak by w
razie ‘konfliktu lokalizacji’ zawsze ikona POI użytkownika wyświetlała się na górze,
albo powinna być możliwość przydzielenia ‘pierwszeństwa’ określonej grupie POI.
-Brak ostrzegania o POI po zaznaczeniu opcji ‘Przy trasie’ jeśli trasa nie jest wyznaczona,
Moim zdaniem to błąd, ta opcja powinna powodować ograniczenie ostrzegania do POI
położonych przy trasie (wg zadanych parametrów) wtedy gdy trasa jest wyznaczona,
ale nie powinna wyłączać ostrzegania ‘na zasadach ogólnych’ - wg kąta wykrywania,
wtedy gzy trasa nie jest wyznaczona.
-Nadal brakuje możliwości obejrzenia wszystkich POI danej kategorii w całym kraju,
nawet jeśli kategoria jest nieliczna i zawiera zaledwie kilka czy kilkanaście pozycji,
jeżeli aktualna pozycja GPS (albo wskazany punkt na mapie) znajduje się w pobliżu
granicy kraju. Czy to Szczecin, Kraków, Zakopane, Gdańsk, Rzeszów czy Białystok
nie da się (w prosty sposób, intuicyjnie) znaleźć POI położonego na drugim końcu kraju.
480km jako max. promień wyszukiwania to za mało, potrzebna jest dodatkowa opcja
'wszystkie' albo 'cały kraj'.
Odnośnie zagadnień obsługi POI, zadziwia mnie pewna nonszalancja, z jaką
support AM podchodzi do tego zagadnienia. Obsługa POI wraz z mobilne.net
i AMPOIsync była rewelacją ... w 2005roku, od tego czasu poza trochę bardziej
rozbudowanym ostrzeganiem nic się właściwie nie zmieniło.
A mogłoby i to sporo: kategorie POI w AM mogłyby mieć strukturę hierarchiczną
(drzewo z gałęziami podkategorii), opis POI mógłby nie być wyłącznie banalnym
polem tekstowym, mógłby zawierać wydzielone podpola typu:
-nr telefonu
-ulica i nr (adres szczegółowy)
-nazwa własna POI
-strona www
-zdjęcie POI
-czynne w (dni/godziny urzędowania, dostępności POI)
-może nawet płatna reklama?
-inne w miarę potrzeb kategorii (np. krótka historia obiektu) ...
Wtedy użytkownik mógłby prosto wybierać nie tylko pojedyncze kategorie,
ale całe gałęzie POI, mógłby sam decydować jaki zakres informacji o POI
go interesuje, czy tylko nazwa i telefon, czy pełen opis, czy też inny zestaw danych
i pobierałby z miplo tylko te informacje którymi jest naprawdę zainteresowany.
Uporządkowanym zbiorem danych znacznie łatwiej byłoby zarządzać,
łatwiej byłoby go aktualizować, sortować, przeszukiwać, konfigurować ...
Krótko mówiąc, użytkownicy AM (i serwisu miplo) mieliby do dyspozycji
najbardziej przyjazną, zaawansowaną i najlepiej konfigurowalną
obsługę POI spośród wszystkich dostępnych na rynku aplikacji
nawigacyjnych, a AM tak jak kiedyś, z mapami zawierającymi obrysy
budynków i punktową adresacją, wyznaczyłaby nowy standard rozwoju ...
Ups, chyba się rozmarzyłem

pora zejść na ziemię

Pozostał jeszcze jeden brak, tu o nim tylko zdawkowo wspomnę, bo uważam
że jest na tyle istotny, że zasługuje na szczególne potraktowanie
w osobnym poście, a może i w innym wątku ... Tym wyróżniającym się brakiem jest
ogólny brak spójnej koncepcji i logiki w układzie menu, chorobliwa wręcz nadmiarowość
ikon i możliwych miejsc wywołania funkcji. Wiele fukcji jest zupełnie niepotrzebnie
wielokrotnie wciśniętych w różne miejsca menu, czasem zupełnie bez sensu.
Sztandarowym przykładem będzie tu możliwość wywołania z menu podręcznego
(i to na pierwszej pozycji) polecenia 'Jedź do' wtedy, gdy program pracuje w trybie
nawigacji, albo śledzenia pozycji GPS.
To naprawdę unikalna funkcja

pozwala na błyskawiczne wyznaczenie trasy
z aktualnej lokalizacji (pozycji GPS) do ... bieżącej pozycji GPS

Jak widać AM to doskonała pomoc nawet dla tych co ... wyszli z siebie i stanęli obok

Tacy z AM nie zginą, AM pomoże im błyskawicznie dojść, (a nawet dojechać!

) do siebie
