Ponieważ zdecydowana większość Klubowiczów (przynajmniej czytelników Pocket PC/GPS) zna doskonale AutoMapę, zaś TomTom Navigatora być może nie, pozwoliłem sobie zestawić cechy funkcjonalne obu programów.
Robię to z kilku powodów.
Po pierwsze, ktoś śledząc moje wypowiedzi, w których (prawie) zawsze staję murem w obronie AM, mógłby wywieść tezę, że jestem niewidomy. Tak nie jest, stałem się - po prostu - "zboczonym użytkownikiem AutoMapy", jak to określił Cat.
Zdaję sobie jednak sprawę z przewag TTN, zaś mój software'owy nacjonalizm ma u podłoża chyba dobry kontakt z Supportem AM, w porównaniu z zerowym z TomTom Support. Także namacalna reakcja twórców programu na zgłaszane błędy jest argumentem wyraźnie przemawiającym na korzyść rodzimego programu. Częstotliwość update'ów map i programu jest tu IMHO bezprecedensowa na skalę światową.
Po drugie, takie zestawienie funkcjonalności pozwoli na zdefiniowanie miejsca - fazy rozwoju, w którym obecnie jest AutoMapa, w porównaniu do "pewnego wiodącego proszku na rynku". Być może też wykreuje jakieś kierunki lobbingu użytkowników u właścicieli jedynego polskiego softu do głosowej nawigacji PDA.
Po trzecie, przybliży TTN3 osobom, które jeszcze go nie widziały.
By uniknąć zbędnych, offtopicznych pytań informuję, że nie nastąpiła u mnie żadna zmiana podejścia do obu programów. Wręcz przeciwnie, długo nie używałem TomToma (ok. miesiąca) i czwartkowy (09.09.04) wyjazd do Niemiec poskutkował niestrawnością na widok ekranu 3D, w porównaniu z pięknym, atlasowym ekranem AM. No, ale jestem wszak zboczony... Jednak w zestawieniu cech muszę 3D, abstrahując od mojego gustu, poczytać za przewagę TTN, bo przydatność tego rodzaju widoku w pokonywaniu wielopoziomowych i wielokierunkowych rozjazdów jest nie do przecenienia.
Ale ad rem.
Przyjąłem taką zasadę redakcji, że kolejno odczytuję funkcje z ekranów menu TomToma, wypisuję te, których brak w AM i opatruję (bądź nie) ewentualnym komentarzem. Układu menu (IIRC) nie zmieniałem. Najpierw menu Navigatora (podręczne - za dotknięciem ekranu palcem w czasie jazdy), potem menu Mapa, potem pozostałe.
No, to jedziemy:
- na pierwszy ogień - możliwość samodzielnego ustawiania zestawu ikon na kolejnych screenach menu podręcznego z dużymi ikonami. Jest to dostępne zarówno z menu podręcznego, jak i z menu "Plik".
Absolutnie przydatna funkcja, komentarz zbędny.
- wtyczanie tras alternatywnych (Alternative Routes)
Nigdy nie korzystałem z tej funkcji, bo nie znam na tyle dobrze ziem nie podbitych jeszcze przez Polskę, by pokusić się o szukanie lepszej trasy. Korzystając jednak z PC-towych map Polski wiem, że to funkcja przydatna, bo to co proponuje soft nie zawsze jest (obiektywnie?) optymalne.
- zapamiętaj pozycję (Memorize Position)
nie mam pojęcia o przydatności tegoż. Może ktoś napisze?
- w(y)łącz widok 3D (Turn 3D View On/Off)
Już o tym pisałem. Może się komuś wizualnie podobać lub nie, jednak są sytuacje (wspomniane), kiedy 3D jest nieoceniony. Niewątpliwie, ładnie wygląda w czasie jazdy nadrzecznymi bulwarami...
To chyba wszystko w menu podręcznym, czego brak w AutoMapie. Jeśli coś pominąłem, proszę o suplement.
Teraz menu mapy.
- instrukcje (Instructions)
To lista kolejnych manewrów wytyczonej trasy (skręty, zjazdy, ronda, zmiany pasów na autostradzie, zmiana drogi, etc.) w ujęciu odległości od punktu startowego, znana np. z MS AutoRoute, czy SonyMap.
Przydatna funkcja, bez komentarza.
- podziel ekran (Split View)
Dotyczy w/w instrukcji, ale dodatkowo wyświetla na mapie klikniętą na liście instrukcji sytuację.
Komentarz j.w.
- zamień ekrany (Swap Windows)
Instrukcje w górnej części ekranu, mapka na dole - lub odwrotnie (przełącznik).
Wg. mnie to już wodotrysk.
- plan trasy (Itinerary)
Jeśli wyznaczymy dodatkowe punkty pośrednie (tzw. via), to program je tu wylistowuje.
Tu chyba też pokazuje się TT Traffic, którego jeszcze nie używam, a o którym niżej.
Następnie menu kontekstowe mapy.
- pokaż pobliskie POI (Nearby POI)
Absolutna rewelacja. Wybiera się rodzaj POI (restauracja, stacja benzynowa, itp.) a program wyrzuca nazwy/adresy najbliższych do punktu wskazanego na mapie, z podaniem odległości od tegoż punktu.
- umieść na środku ekranu (Center on Screen)
Bardzo brakuje tego w AutoMapie, kiedy chce się dowolnie wybrany z ekranu punkt mapy obejrzeć w maksymalnym zbliżeniu. Wiecznie trzeba centrować punkt ręcznie, a i tak "ucieka" poza ekran.
- Reset GPS for this location
Nie mam pojęcia do czego to służy.
Teraz menu "Files".
Właściwości (Properties)
Navigation
- Prędkość bezpieczna (Safety Speed)
Ustawia się wpisując prędkość w km/h, po przekroczeniu której TTN wyświetla specjalny fullscreen ostrzegawczy. Dla zapalczywych drajwerów funkcja przydatna.
Advanced
- Pokaż wskaźnik "Brak zasilania (zewnętrznego)" (Show 'no-power' indicator).
Jeśli zasilamy PDA np. z gniazda zapalniczki i przypadkowo (lub nie) rozłączymy, to ekran pokazuje wyciągniętą wtyczkę w formie małej, ale widocznej ikonki.
Przydatne, podobnie jak poniższy:
- Pokaż wskaźnik "głos wyłączony" (Show 'sound off' indicator).
Paru postów w PDA Clubie mielibyśmy mniej, gdyby taka ikonka się pojawiała.
- Move e-roads to the back
Nigdy nie wiedziałem do czego to służy. Jakoś nie mogłem zauważyć różnicy... Znów liczę na pomoc.
- Wskaźniki (Indicators)
Można ustawiać kolejność i rodzaj wyświetlanych na ekranie wielkości (prędkość, ETA, czas do osiągnięcia celu, etc.). Jednak w AM to chyba też już jest.
- plan podróży (Itinerary)
* Miltiple destinations.
Znów nie wiem o co chodzi, nie chcę konfabulować - potrzebna pomoc.
* Dźwięk: kiedy dzielimy trasę na etapy (Sound: Using stopovers)
J.w.
- Ostrzeżenia (Warnings)
* Re-activate warnings
J.w.
- planowanie trasy (Route Planning)
*Calculation
Tu jest możliwość wyboru szybkości, a co za tym idzie precyzji ponownie wytyczanej trasy. Wydaje się, że to coś jak poziom zaawansowania w komputerowych szachach - program może myśleć dłużej, ale analizuje więcej wariantów - lub odwrotnie. Jest też poziom pośredni.
- preferowane prędkości (Preferred speeds)
Ustawia się w tej opcji średnią prędkość, z jaką jeździmy po drogach różnych kategorii - od autostrady po drogę dojazdową. Jak rozumiem - dla celów ETA (spodziewana godzina dotarcia do celu).
- Navigator Menu
To właśnie modyfikacja wspomnianego menu podręcznego - ustawianie zawartości poszczególnych ekranów.
Jest tu funkcja nie występująca (IIRC) w Automapie: pomiń następny punkt pośredni (via?) - (Skip next drive-by).
- przyciski/klawisze sprzętowe (Hardware buttons)
Tu można przypisać absolutnie dowolne akcje z pozycji menu podręcznego do dowolnego klawisza PDA. Występuje w AM.
Inne funkcje:
Adresy z numerami domów w "navigate to" i "find".
To jedna z zasadniczych przewag TomToma nad AutoMapą, ponieważ dotyczy całego obszaru objętego mapą, a nie tylko największych miast. Choć wielu ulic w mniejszych miastach brakuje. Zdecydowanie najlepiej jest w Niemczech.
Tom Tom Traffic
Niewiele mogę powiedzieć n/t skuteczności tej funkcjonalności, także jej kosztów.
Znów oczekiwałbym pomocy. Sama idea to rewelacja, jednak - zgodnie z wątkami o TTT na PDA Clubie - sposób jej realizacji budzi wiele wątpliwości.
- kliknięcie na symbolu strzałki pokazującej rodzaj następnego manewru, powtarzana jest instrukcja głosowa zapowiadająca ten manewr.
Przydaje się, kiedy zapomnieliśmy/nie dosłyszeliśmy komunikatu, zaś manewr jest niezbyt ewidentny (np. jedziesz prosto, ale zajmij lewy pas).
Chciałem także opisać plug-iny do TomToma, jednak ktoś podjął idiotyczną (IMHO) decyzję o wywaleniu tych stron z serwisu www TomTom. Przecież mnogość tych dodatków jest niewątpliwą przewagą TTN, choć zasług samego producenta jest w tym chyba nie tak wiele. Żałuję, że żadna z firm/osób polskich nie zainteresowała się wtyczkami do AutoMapy, bo ilość użytkowników AM szacowałbym na co najmniej 15-20 tysięcy. Jest na czym (na kim) zarobić...
Jeśli pominąłem jakieś funkcje TTN, w istotny sposób rzutujące na porównanie z jego polskim odpowiednikiem, to proszę o uzupełnienia.
Teraz, co ma AutoMapa, czego brak w TTN.
Wg. mnie podstawowe, to:
- przełączanie map w tle.
Nie wiem na ile jest to możliwe na bardzo dużych obiektach (np. Germany na France - obie w całości), bo z czegoś brak tak ważnej funkcji w TTN (i nie tylko) wynika, tak czy inaczej - dla mnie jest to absolutna rewelacja.
- wyświetlanie nazwy (najbliższej) miejscowości i regionu w rogu ekranu.
Używanie programów nawigacyjnych od dłuższego już czasu powoduje, że nigdy nie wiem gdzie jestem, co brzmi np. dla rozmówcy telefonicznego dość głupio/podejrzanie. Zresztą, nawet i bez nawigacji często zastanawiałem się przez jaką miejscowość przejeżdżam, szukając jej nazwy (jeśli przegapiłem tablicę na wjeździe) na przystankach, na tabliczkach urzędów, etc.
Teraz mam jak na talerzu...
- komputer pokładowy
Sam mam w samochodzie - nie korzystam, lecz może byc istotny dla osób mających auta bez komputera pokładowego.
Wydaje mi się, że w TTN nie ma także opcji "Odwróć trasę", jak również "Wczytaj trasę". Szczególnie ta ostatnia funkcja jest dla mnie istotna, bo np. dojazd do zachodniego końca A-2 jest "nierutowalny" przez żaden program.
Proszę sprostować jeśli się mylę.
Na koniec - pozostawiam kwestię dokładności map, zawartości i cen poszczególnych zestawów map w TTN3 i AM. Ograniczam się tu tylko do funkcjonalności samego softu.