GPS w.... samolocie :)

  • 21 Odpowiedzi
  • 3867 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline Spili

  • **
  • 236
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Blue Angel, N95 8GB, HTC HD2, SGSII, SGSIII, SGSIV
GPS w.... samolocie :)
« dnia: Październik 04, 2007, 20:54:25 »
Hej,

Ostatnio miałem okazje nieco polatać tu i ówdzie...
Moje pytanie jest następujące:

Czy w samolocie pasażerskim jeżeli odpalicie GPS to łapie Wam satelitę?
Mam MDA III i 2 antenki (Nokia i jeszcze jakąś...)
Chciałem sobie w samolocie odpalić iGO z mapami EU i zobaczyć gdzie akurat sobie frunę i.... i żadna antenka nie złapała satelity... :(

To normalne czy też to wina moich antenek że nie fiksują się z sat?

*

Offline goofy3

  • *****
  • 1530
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: LG 4X P880, Samsung i600
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 04, 2007, 20:57:00 »
Możliwe że przy tej prędkości zwykły GPS nie wyrabia

*

Offline jas_pik:: Janusz Piwiński

  • ******
  • 7793
  • Płeć: Mężczyzna
    • https://www.facebook.com/mediapik/
  • Sprzęt: Athena &amp iPhone
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 04, 2007, 21:09:12 »
Jesli odpalisz przed startem i do momentu  zezwolenia na właczenie urzadzeń nie minie zbyt duzo czasu to odbiornik bedzie w stanie złapać fix-a.
Jesli zaś od miejsca ostatniego łapania pozycji odległość jest wieksza od 200 km to odbiornik musi ściągać ( odbudować bazę danych o staelitach ) dość długo - zaś szybkość przemieszczania ma olbrzymie znaczenie przy łapaniu fix-a .
potrzebna zgoda

*

Offline Nameless

  • *****
  • 1393
  • Płeć: Mężczyzna
    • PDAclub.pl
  • Sprzęt: iPod Touch, iPAQ 2210, Palm m515 i Nokia 6820
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 04, 2007, 21:14:07 »
Ja też nie miałem sygnału w samolocie :-|  Możliwe, że przy tak dużej prędkości GPS nie może namierzyć satelit, są zakłócenia, albo po prostu za mała widoczność jest :(

P.S: Przenoszę temat do miejsca gdzie bardziej pasuje :wink:

~..in a Rub-a-duB style..in a Rub-a-duB style..~

*

Offline bikekowal

  • ******
  • 13104
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 04, 2007, 22:20:45 »
nie wiem jak to jest faktycznie, ale prawdopodobnie odbiorniki mają "ograniczenia prędkości" tzn przedział prędkości w jakich działają...
Bądźcie realistami, żądajcie niemożliwego...

*

Offline kwieto

  • ******
  • 2785
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 04, 2007, 23:04:57 »
Ja też nie miałem sygnału w samolocie :-|  Możliwe, że przy tak dużej prędkości GPS nie może namierzyć satelit, są zakłócenia, albo po prostu za mała widoczność jest :(

Przy prędkości rzędu 800-900 km/h działa bez zarzutu, pod warunkiem że fix był złapany jeszcze na płycie lotniska. Inaczej nie złapie fix'a, choć zdarzyło mi się, że wskazywał widoczność 13 satelitów.
Najprawdopodobniej rzeczywiście jest tak, że powyżej pewnej prędkości GPS po prostu nie jest w stanie stworzyć sobie almanachu w czasie który umożliwiałby złapanie fix'a bez odświeżania tegoż almanachu. Jeśli pozycja jest ustalona jeszcze na płycie lotniska, problem znika.
Ludzie zazdroszczą ci nie tego, że coś zrobiłeś, ale tego że ci się chciało to zrobić.

*

Offline mkbdc

  • ***
  • 289
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: iPad mini 16 4g, Asus VIVOTAB x86, SGN, Asus R2H,
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 04, 2007, 23:07:29 »
zdjęcia pobrane z forum.[PIRACTWO] (user: untaztood)




nokia e50.


*

Offline jas_pik:: Janusz Piwiński

  • ******
  • 7793
  • Płeć: Mężczyzna
    • https://www.facebook.com/mediapik/
  • Sprzęt: Athena &amp iPhone
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 04, 2007, 23:18:17 »
Latając śmigłowcem i małymi awionetkami fix miałem od momentu startu ( piloci zazwyczaj używają GPS-ów).
W samolotach rejsowych udawało mi się złapać fix-a o ile w miarę szybko zezwolono na odpięcie pasów - czyli załączenie urządzeń elektronicznych. Bez problemu fix łapał G-sat238 i Qstarz 910 , ale z Atheną się nie udało .Minęło sporo czasu od startu - a zazwyczaj wbudowane GPS-y mają mniejszą czułość. Na ekraniku stanu GPS widziałem 8-12 satelitów ale fixa nie udało się złapać (TT6)
potrzebna zgoda

*

Offline Adamerso

  • :)
  • ******
  • 4139
  • Płeć: Mężczyzna
  • abonent czasowo niedostępny
  • Sprzęt: Oneplus 9 pro + Teclast T50 PRO + Jornada 728 :))
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 04, 2007, 23:25:15 »
Cytuj
W samolotach rejsowych udawało mi się złapać fix-a o ile w miarę szybko zezwolono na odpięcie pasów - czyli załączenie urządzeń elektronicznych.

Ale gpsu nie trzeba wyłączać przy starcie (ze strony teoretycznej, obsługa pewnie i tak by się czepiała) - przecież GPS tylko odbiera i nic nie nadaje... Więc odpalamy przed startem i już :)

*

Offline miniak1300

  • **
  • 101
  • Ipaq hx4700, 214, GlobalSat BT-359, QSTARZ BT-Q100
    • http://www.o2.pl
  • Sprzęt: hx4700, 214,  BT-359, BT-Q100, HTC TP, HD2
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 04, 2007, 23:34:26 »
Mój odbiornik łapie fixa w dowolnym momencie lotu. Trwa to trochę dłużej niż na ziemi ale nie ma żadnego problemu. Próbowałem wielokrotnie na różnuch trasach i zawsz było OK

*

Offline jas_pik:: Janusz Piwiński

  • ******
  • 7793
  • Płeć: Mężczyzna
    • https://www.facebook.com/mediapik/
  • Sprzęt: Athena &amp iPhone
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 05, 2007, 00:05:33 »
Ale gpsu nie trzeba wyłączać przy starcie (ze strony teoretycznej, obsługa pewnie i tak by się czepiała) - przecież GPS tylko odbiera i nic nie nadaje... Więc odpalamy przed startem i już :)
Wg przepisów (procedur) lini lotniczych w czasie procedur startu/lądowania do czasu wygaszenia ostrzeżenia "zapiąć pasy" nie wolno uzywać żadnych urządzeń elektronicznych (odbiorczych także).
Warto też zapytać obsługi o możliwość włączenia  odbiornika GPS-u  ( w szczególności na niektórych wrażliwych liniach  - w moim przypadku  z Izraela - inaczej może nas spotkać niemiła niespodzianka w locie lub na lotnisku)
potrzebna zgoda

*

Offline bikekowal

  • ******
  • 13104
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 05, 2007, 07:50:41 »
Warto też zapytać obsługi o możliwość włączenia  odbiornika GPS-u  ( w szczególności na niektórych wrażliwych liniach  - w moim przypadku  z Izraela - inaczej może nas spotkać niemiła niespodzianka w locie lub na lotnisku)

grupa antyterrorystyczna?
Bądźcie realistami, żądajcie niemożliwego...

*

Offline jas_pik:: Janusz Piwiński

  • ******
  • 7793
  • Płeć: Mężczyzna
    • https://www.facebook.com/mediapik/
  • Sprzęt: Athena &amp iPhone
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 05, 2007, 09:21:08 »
Prawie - teraz już wiem że w kazdym locie jest co najmniej dwóch na pokładzie - a reagują bardzo szybko i energicznie ( można się nieźle najeść strachu)
potrzebna zgoda

*

Offline wpmike

  • *****
  • 1169
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Sony Xperia Z
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 05, 2007, 09:33:32 »
Ja w lipcu lecialem WizzAirem z Luton do Warszawy. Nie wyłączyłem GPSa przy starcie (el bastardo!). Miałem wtedy jeszcze LOOXa n560 z WM5.0. Wszystko fajnie wyglądało dopóki nie wyłączyłem GPSa. Potem już nie złapał satelitek (wiadomo, jak to w n560 działało). Z Athenką jeszcze nie latałem, bo się popsuła i dziś jedzie do serwisu ;) Ale GPS w tym urządzeniu jest o niebo lepszy niż w n560, więc podejrzewam, że może się uda złapać sygnał podczas lotu. Ale to dopiero w listopadzie.

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 05, 2007, 11:18:25 »
nie wiem jak to jest faktycznie, ale prawdopodobnie odbiorniki mają "ograniczenia prędkości" tzn przedział prędkości w jakich działają...
ograniczenie jest ,nie pamiętam dokładnych wartości ale są one powyżej tego co latają cywilne samoloty :ok.1500km/h i ok 25000 ft/npm
chodzi o to aby nie dało się tego wykorzystać do naprowadzania rakiet
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline jakubd

  • ******
  • 2820
  • Płeć: Mężczyzna
  • To error is human, to forgive is not our policy.
    • jdtech.pl
  • Sprzęt: N900, Milestone, Galaxy Tab
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 05, 2007, 11:21:46 »
Test sprzed 5 dni na linii Wawa-Paryż, AF - GSpace R238 (SirfStar3) złapał fiksa szybciej niż na ulicy z wysokimi domami i normalnie podał odczyt. Niestety nie miałem mapy Europy poza Automapa PL, która ma ogólną mapę EU i mniej więcej pokazuje okolicę. Bardzo ładnie można obserwować zmiany wysokości i odległość od lotniska no i wrażenie robi prędkość 900km/h na wysokości 11tyś.
Żeby szybciej złapało mi sygnał przyłożyłem GPSa anteną do szyby i zamknąłem osłoną przeciw słoneczną (i tak świeciło mocno a miałem komputer, więc wyglądało naturalnie :)
Co do ograniczeń prędkości to owszem, stare Garminy i Magellany miały taki limitery ale chodziło tu o licencję na urządzenia do konkretnych zastosowań - samoloty sprzęt jest po prostu droższy i chodziło o sztuczne ograniczenie "zakresu użytkowania".
Technicznie nie ma żadnych ograniczeń.
Oczywiście zgodnie z przepisami NIE WOLNO używać żadnych urządzeń nadawczo-odbiorczych (nawet BT), ale jak ja widzę, że wszyscy z komputerami mają włączone WLAN i BT, a kilku ludzi bawi się telefonami (nie w trybie samolotowym), nawet ja przeleciałem z włączonym GSM w MDA3 (nie zauważyłem, że się CommManager przywiesił), a statystyki mówią, że na każdym locie są średnio 3 telefony włączone (oczywiście nie ma szans, żeby się zalogowały do sieci) to ja się średnio tym przejmuję, bo zagrożenie jest praktycznie żadne. Co nie zmienia faktu, że mandacik albo przesłuchanko się należą w wielu krajach ;)
Sprzęt: 5MX, SimPad, BlueAngel, Hermes, N810, 8510p, k810i, PSP, 2133, MBW150, RedFly, G1, d780, HP HDX Dragon, E75, 5101, Rose, 3GS, N900, Uni, c901, Milestone, N96, Rhodium, Huawei e5, Envy 17, Galaxy Tab, e6500

*

Offline Krzychu Blues

  • *
  • 80
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: GPSMap60CS, 60CSx, Colorado 300, FS Loox N560
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 05, 2007, 20:37:38 »
Najlepiej mieć antenę zewnętrzną i przykleić ją taśmą klejacą na okienko ( u dołu okienka). Wtedy nie gubi fixa i można sobie wszystko oglądać na ekranie. Poza tym nie przeszkadza przy fotografowaniu.
ETrexy (np. Legend) wskazują prawdziwą wysokość. Te z barometrem ( np.60CS) pokazują "wysokość" z ciśnienia , jakie jest w kabinie ( więc wychodzi jakieś 1800 -2300metrów , a jest 8000-9000metrów).
PDA natomiast ( w każdym razie FS N560 ) bez anteny zewnętrznej, chyba nie łapią fixa zbyt dobrze.

Ważne jest, by nakleić antenkę zewnętrzną "odwrotnie" to znaczy tą stroną, która przylega do dachu samochodu do wewnątrz, tak by na zewnątrz "patrzała" kopułka. Niby proste, ale sie zapomina, odruchowo plastrując w pozycji typowej.

Dane ze śladu ( z programami do synchronizacji z aparatem fotograficznym) pozwolą po locie zorientować się , co fotografowaliśmy. Bo szybko się zapomina.

ciekawy link na ten temat jest też tu: http://www.garniak.pl/viewtopic.php?t=315
Krzysztof.
ETrexLegend, GPSMap60CS, 60CSx, Colorado 300.
Yakumo Delta X5, FS N560.

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 05, 2007, 20:54:35 »
PDA natomiast ( w każdym razie FS N560 ) bez anteny zewnętrznej, chyba nie łapią fixa zbyt dobrze.

W przypadku tego Looxa wcale sę nie dziwię, czytałem sporo niepochlebnych opinii o jego module GPS,
sam też miałem go 3 dni w ręku, pięknie wypasiony model, tylko ten GPS jakby z innej bajki :/
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline Krzychu Blues

  • *
  • 80
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: GPSMap60CS, 60CSx, Colorado 300, FS Loox N560
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 05, 2007, 22:01:33 »
Kupiłem mu więc antenkę zewnętrzną i przy okazji się wypróbuje.
Osobiście zastrzeżeń ( w temacie GPS) do Looxa specjalnych nie mam. PDA to PDA, i w przeciętnych warunkach sobie świetnie radzi. Ale okienko samolotu, to raczej za duże wyzwanie:


dlatego polecam rozwiązanie jak na obrazku.
Krzysztof
ETrexLegend, GPSMap60CS, 60CSx, Colorado 300.
Yakumo Delta X5, FS N560.

*

Offline bikekowal

  • ******
  • 13104
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 05, 2007, 22:12:27 »
dobre...teraz wszyscy będą włączać odbiorniki w czasie lotu samolotem...
Bądźcie realistami, żądajcie niemożliwego...

*

Offline czester

  • **
  • 152
  • Płeć: Mężczyzna
    • Bielizna Damska i Męska
  • Sprzęt: FS Loox n560
    HTC G1
    RA1.7
    Chromatic3.9
Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 07, 2007, 14:50:49 »
Ja tam nie wiem chyba wiekszosc ma fobie na punkcie gpsu w looxach n560. owszem tez twierdze ze jest do kitu ale bez jaj. Odpalam podczas lotu a nie na pasie, w sumie niezaleznie gdzie juz jestem i fixa lapie po okolo 2-4 minutach i to mnie nie dziwi za bardzo bo przeciez w aucie lepiej nie jest. Probowalem wielokrotnie i w roznych samolotach, poprostu juz sie przyzwyczailem - sluzy mi to jako orietacja gdzie jestem - wiec o przypadku nie moze byc mowy.
Pozdrawiam
Piotr

Odp: GPS w.... samolocie :)
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 15, 2007, 21:58:37 »
Lecąc Cessną z prędkością około 110 knots Garmin dawał radę z odpalenia w locie. Fakt że trzeba było go tak ustawić aby widział kawałek nieba bo nad pilotem jest blacha.