od Asusa nie ma szans cokolwiek wywalczyć moga naprawiać sprzęt do konca gwarancji jednak jest szabsa powalczyć ze sprzedawcą chodzi konkretnie o :
Drugą drogą dochodzenia swoich praw jest niezgodność towaru z umową w chwili jego wydania. Regulowana jest przez ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141 Poz. 1176 ze zm.). Artykuł 4 tejże ustawy brzmi:
Art. 4. 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
..........
Artykuł 4 mówi więc, iż sprzedawca odpowiada na mocy tej ustawy tylko wtedy, gdy towar jest niezgodny z umową w chwili wydania. A więc nie z tego tytułu, że wada potem powstała. Wada może się potem ujawnić, ale przyczyna ma tkwić w towarze właśnie w chwili, kiedy konsument przejmuje go niejako âdo rąk własnychâ (czyli np. słaby materiał w butach sprawił, że potem puścił szew itd.). Ochrona z tego tytułu trwa 2 lata. Przez pierwsze 6 miesięcy tego okresu do konsumenta należy jedynie zgłoszenie reklamacji, a to sprzedawca musi udowodnić, że sprzedał towar pełnowartościowy. Innymi słowy, na rzecz konsumenta, przełamując jedną z naczelnych zasad kodeksu cywilnego, powstaje domniemanie niezgodności towaru z umową. A więc to sprzedawca musi się niejako uwolnić od odpowiedzialności. Po tym okresie 6 â miesięcznym, wszystko w kwestii dowodowej wraca do reguł prawa cywilnego. Oznacza to, że to osoba, która rości sobie pewne prawa (tu: konsument) musi udowodnić, że towar był niezgodny z umową w chwili wydania.
polecam kontakt z Rzecznikiem Praw Konsumenta
Napisane: Kwiecień 14, 2009, 10:46:59
Gdy już zajdzie niezgodność towaru z umową, w kwestii możliwych żądań pomocą służy artykuł 8 ustawy. Stanowi on:
Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.