Jako prawie roczny użytkownik chcąc być obiektywnym muszę zaznaczyć jeszcze raz wyraźnie, że NE dopiero od niedawna zaczęło na taką skalę wykorzystywać swoją przewagę nad innymi, czyli ciągłe połączenie z serwerem. Przecież jeszcze rok temu NE wytyczał trasy gorzej niż inni, z czasem trasy stały się porównywalne z innymi, a dziś trasy są PRAWIE najlepsze. Niedługo pewnie ciężko będzie im coś zarzucić i nie jeden nazwie je "idealnymi".
Wszystko dlatego, że użytkowników NE przybywa, przybywa więc też zbieranych danych o remontach, korkach, fotoradarach. Podejrzewam, że już dziś tych danych NE ma więcej niż posiada jakikolwiek inny system nawigacyjny. Baza danych, na której system się opiera staje się coraz lepsza z dnia na dzień i pewnie z biegiem czasu coraz mniej ludzi będzie przeciwnych on-line'owemu rozwiązaniu proponowanemu przez NE.
Podsumowując - NE ma najlepsze trasy, ale dla niektórych wciąż jeszcze tylko teoretycznie. Jednak autorzy NE nie raz już udowodnili, że świetnie teorię zamieniają w praktykę...
Ja stwierdzam (to już moja subiektywna opinia), że już na dzień dzisiejszy NE wyznacza w 90% przypadków porównywalne lub lepsze trasy niż inne systemy (porównywałem tylko z AM, ale to chyba dobry wyznacznik jakości). Chcąc więc mieć za swoje pieniądze najlepsze, co na dziś rynek oferuje, wybrałem NE
Moja uwaga dotycząca jakości planowanych tras dotyczyła wyłącznie wersji 3.0 i tras "bez korków". Radzę od razu przełączyć się na "najszybszą bez korków". W 2.x NE nic specjalnego tu nie oferował. O ile wiem jak dotąd wszystkie nawigacje planują trasy w mniej więcej ten sam sposób, zakładają, że na drogach głównych jedzie się trochę szybciej. Jeżeli więc mapa jest porównywalna, to także trasy są porównywalne.
Nowe trasy były dostępne już w 3.0 betach, ale bez wyjaśnień czym różni się ich układanie. To ważne bo bez tej wiedzy trudno uwierzyć, że ma to sens. Dla tych co nie wiedzą, NE zbiera dane o prędkościach jazdy od swoich użytkowników, a potem układa trasę średnio najszybszą o danej porze.
Ja uważam, że różnicę widać już po ułożeniu kilku tras. Trasy układane przez inne nawigacje są prawie zawsze mniej lub bardziej błędne, zwłaszcza w godzinach szczytu. Błędne w tym sensie, że nie pojechałby tak kierowca znający miasto, a nie w tym sensie , że nie da się tak pojechać. NE często planuje trasy takie jakie sam bym wybrał, a kiedy proponuje coś innego to warto się zastanowić czy nie ma racji. Nie mówię, że to działa idealnie, z dwóch codziennych tras (dom-biuro-dom) w jedną stronę ja jeżdżę inaczej i raczej to ja mam rację. Za to na innych trasach nawet po własnym mieście NE średnio chyba przebije przeciętnego kierowcę. Mnie już nauczył paru ciekawych trików. Ostatnio złapałem się na tym, że wracając z centrum handlowego wyjąłem NE, oczywiście nie żeby trafić do domu, ale żeby sprawdzić jak najszybciej dojechać. Ciekawe, czy ktoś by do tego celu użył innej nawigacji.
Nie mam nowej AM, i nie wiem czy są tam jakieś zmiany w planowaniu tras, ale wszedłem dzisiaj na targeo.pl zrobione przez tę samą firmę. Tak jak się spodziewałem. Np. trasy z jednego końca Warszawy na drugi prawie zawsze planuje przez centrum. Zwłaszcza w godzinach szczytu to może być fatalny pomysł. Różnice widać też na trasach poza miastem. Np. trasę z południa Warszawy do Zgierza targeo planuje przez Łowicz. Powodzenia, zwłaszcza w szczycie ruchu.
Ciekawe jak to wygląda w innych miejscach w Polsce. W takim rozwiązaniu wiele zależy od liczby użytkowników. Jak widzicie mam prywatny interes, żeby namawiać do korzystanie z NE, będę mógł jeździć po coraz lepszych trasach.
Widać, że NE cały czas się uczy prędkości jazdy, niektóre trasy już się zmieniły. Liczę też, że NE będzie to rozwijał i przy rosnącej liczbie użytkowników będzie też zauważał chwilowe korki.
Co ważne, ja nie widzę możliwości przeniesienia takiej technologii do nawigacji off-line, po prostu musiałyby stać się nawigacjami on-line. Każdy będzie się więc musiał zdecydować, czy chce poczekać kilkanaście sekund dłużej na ułożenie trasy, czy stracić kilka minut na czasie jazdy.
Zgadzam się też, że fotoradary działają w 3.0 bardzo dobrze. Większość fotoradarów była już we wcześniejszych wersjach, ale wtedy było też bardzo dużo niepotrzebnych sygnałów, chyba nawet więcej niż prawdziwych. Potem zaczęli coś mieszać, zniknęło wiele nieprawdziwych fotoradarów, ale też zaczęły znikać te prawdziwe. W informacji o 3.0 napisali, że uporali się z tym i na razie wygląda, że tak jest. Jeżeli stoi znak, a NE nic nie mówi to fotoradaru nie ma, albo patrzy w drugą stronę.
Natomiast z remontami jest słabo. Część jest ale wielu nie ma, szczególnie na bocznych drogach. Uważam, że problemem są dane. Nie wystarczy mieć technologię, trzeba też mieć źródło danych, a tego firma nie ma. Mogą zgłaszać użytkownicy, ale to dużo roboty. Mi np. się nie chce. Nie zaliczam remontów do istotnych zalet NE. Uważam, że te zalety na dzisiaj to (według ważności):
1. Planowanie tras.
2. Fotoradary.
3. Wygoda.
4. Niezłe mapy.
5. Rozsądna cena - choć mógłby być darmowy