Przyszła pora na moją wersję RC
szybkiego, prostego, znacznie bardziej spójnego i ergonomicznego (mam nadzieję
) menu do AutoMapy 4.1
Aqurat 'kupił' pomysł rozbicia menu na 2 wersje - pełną i łatwą, ale jego implementacja
w oryginalnym wykonaniu jest moim (i nie tylko) zdaniem, zaledwie 'taka sobie'
Główne założenia QuickEasyMenu:
- max. uproszczenie interfejsu przy zachowaniu łatwego dostępu do większości funkcji programu
- zminimalizowanie ilości ruchów potrzebnych do wykonania najczęściej używanych działań
(conajwyżej 3 ruchy, a wyjątkiem wyszukiwania adresu/POI)
- obsługa programu nie absorbująca uwagi kierowcy, możliwa nawet podczas jazdy bez stwarzania
zagrożenia w ruchu.(tu też założyłem że maximum to 3 niezbyt precyzyjne stuknięcia w ekran )
-max. unifikacja uproszczonego menu z pełnym menu (Expert)
Aby te założenia zrealizować przyjąłem zasadę, że w easyMenu żaden z ekranów menu
nie powinien zawierać podstron, a menu kontekstowe może mieć najwyżej 2 podstrony
(w oryginalnym menu max. to 3 podstrony (nie licząc podstron w ustawieniach)
i 4 podstrony w menu kontekstowym)
Pozbyłem sie wiekszości wielokrotnie występujących ikon, a niepotrzebne pozycje menu poukrywałem.
Ikony układałem w ten sposób, by najczęściej występujące sekwencje działań nie wymagały stukania
palcem po całem ekranie, np.
menu > Koniec - ikona Koniec jest tuż obok menu
ekran > Prowadź do > Dom -3 krotne stuknięcie w środek górnej częsci ekranu
ekran > Trasa > Skasuj -3 krotne stuknięcie w środek dolnej częsci ekranu
Ikona, o ile w danym ekranie występuje zawsze znajduje sie na tej samej pozycji.
Dodatkowo na ile to możliwe starałem się kojarzyć miejsca na ekranie
z pokrewnymi funkcjami menu, np.
POI (wybieranie,wyświetlanie, ustawienia) - lewy górny róg
dźwięk (wyciszanie, ostrzeganie, ustawienia komunikatów) - lewy środek
ulubione (wybieranie, ustawienie, dodawanie) - lewy dolny róg
informacje (o trasie, GPS, programie) - też lewy dolny róg (występują na innych ekranach niż ulubione)
Menu kontekstowe uznałem za zupełnie zbędne w trybie śledzenia (pokazywania pozycji)
i w zwiazku z tym zlikwidowałem dostęp do niego w tym trybie.
Jedynie jedno z dostępnych w nim poleceń: Dodaj do ulubionych, po zmodyfikowaniu,
polegającym na zastąpieniu polecenia jego odpowiednikiem w wersji BP (bez pytania),
nieco przyszłosciowo przeniosłem do bezpośredniego wywołania z menu Pokazuj pozycję.
Na razie brak fabrycznej ikony dla tego polecenia, a dodawany automatycznie opis
mógłby być wzbogacony dodatkowo o datę i godzine wpisu.
To pole do popisu dla producenta AM
Tak wprowadzone punkty wymagają wprawdzie jeszcze późniejszej ‘obróbki’
przez użytkownika, ale uważam to za zdecydowanie lepsze rozwiazanie od dotychczasowego.
W easyMenu nie ma dostępu do obsługi GPS i przełączania skórek dzienna/nocna. Pełna założona
funkcjonalność zakłada, że wybranie easyMenu w tle uruchomi GPS i automatyczny tryb nocny.
O to jednak już musi zadbać prducent, bez ingerencji w program nie da się tego zrobić
(albo ja nie potrafię). Na razie trzeba pamiętać o odpowiednim ustawieniu tych opcji,
albo wracać do pełnej wersji menu, by je obsłużyć
Po tygodniach przemyśleń i ćwiczeń praktycznych, a właściwie już miesiącach,
bo modyfikowałem menu już od drugiej bety AM4, moje QuickEasyMenu wyglada następujaco:
Konsekwencją wcześniejszych założeń jest też nowy układ pełnego menu (Ekspert)
będący wprost rozwnięciem easyMenu, a zawierający 100%
funkcjonalności
oryginalnego menu AutoMapy ze 113 ikonami 15 stronami menu, (nie licząc ustawień)
choć zawiera tylko 87 ikon i 10 stron menu, czyli odpowiednio o1/4 i 1/3 mniej od oryginału.
Układ menuExpert wyglada w ten sposób:
Powyższe menu wymagało zmian w 8 plikach konfiguracyjnych,
całość do ściągnięcia w 1 spakowanym pliku:
>>> TUTAJ <<<(przy okazji, wersja dla AM 4.5 (już tylko 2 pliki) jest
>>tutaj<< )
Przed skopiowaniem plików do katalogu z automapą polecam zrobienie kopii zapasowej plików oryginalnych
albo zmianę ich nazwy np. przez dopisanie na końcu nowego rozszerzenia .org (od oryginał)
Dodatkowo, przy okazji w układzie pionowym odrobinę powiększyłem czcionkę prędkości
tak by była równa odledłości do celu i ustawiłem jednostkę odległości do celu (m/km)
w jednej linii z wyświetlaną odległością.
Zapraszam do wypróbowania i do recenzji po kilku dniach użytkowania.
Zależy mi na tym, by z tą wersją menu 'wytrzymać'
i pojeździć kilka dni
głównie tego powodu, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka,
a to menu zawiera sporo zmian w porównaniu do oryginału i może wymagać trochę czasu
by się z nim oswoić i docenić jego (mam nadzieję) walory.
Ze mną było łatwiej bo, zmian dokonywałem stopniowo i wielokrotnie,
nie miałem więc 'złych nawyków'
z oryginalnej wersji menu.
Uff, ależ się rozpisałem
dotarł ktoś szczęśliwie aż do końca?