To przecież nie ma co narzekać, kwestia wyczucia samochodu i nic więcej. Poza tym moim zdaniem troche za wcześnie wrzucasz ten 5 bieg. Jazda na zbyt niskich obrotach też chyba nie jest za dobra.
Zasady jazdy w stylu ECO: 1 . Jedź na najwyższym możliwym biegu , na najniższych możliwych obrotach . 2 . Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr ./ min w silniku benzynowym lub 2000 obr ./ min w silniku Diesla. 3 . Przyspieszaj – jeśli warunki drogowe na to pozwalają – dynamicznie, wciskając pedał gazu do ¾ głębokości. 4 . Nie jedź na luzie – jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu , tocz się na biegu , bez naciskania pedału gazu . 5 . Uruchamiaj silnik bez ( wciskania pedału ) gazu. 6 . Nie grzej silnika zbyt długo , już po 30 sekundach olej zapewni odpowiednie smarowanie. 7 . Gaś silnik, jeśli przewidujesz , że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund . 8 . Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu . Klimatyzacji używaj z umiarem. 9 . Bądź przewidujący – unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań. 10. Unikaj zbędnego obciążenia . 11. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne , dbaj o właściwe ciśnienie w oponach. Dbaj o właściwy stan techniczny auta ( silnik, zawieszenie) . 12. Planuj podróż – czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy samochód jest najlepszym środkiem transportu? Unikaj jazdy na dystansie poniżej 4 km . Należy zawsze pamiętać , że w sytuacji zagrożenia na drodze zapominamy o powyższych zasadach i robimy wszystko aby nie doszło do kolizji czy wypadku . W związku z pierwszą z zasad nasuwa się pytanie związane z powszechnym (ale niesłusznym) przekonaniem, że jazda na 5. lub 6. biegu z prędkością 50- 60 km/ h może prowadzić do uszkodzenia silnika . W przypadku współczesnych konstrukcji z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa sytuacja jest jasna – oprogramowanie zapobiegnie ewentualnemu uszkodzeniu odcinając zapłon przy zbyt niskich obrotach . W starszych autach wystarczy znaleźć prędkości przy których silnik zaczyna się „ dławić" na poszczególnych biegach i pilnować aby na danych przełożeniach utrzymywać prędkości o kilka km /h wyższe . Niezależnie od generacji silnika obowiązuje zasada – każde wyraźne przyspieszanie należy poprzedzić redukcją biegu (nawet o 2 -3 przełożenia, np. z 6 na 3 ), co będzie zdrowsze dla układu napędowego i skróci czas rozpędzania. za autocentrum.pl