Palm Heroes jest chyba najbardziej rozbudowaną grą dostępną obecnie na WM w darmowej wersji, dodatkowo wzbogaconą o tryb multiplayer oraz edytor map. Stąd też pomysł na założenie nowego tematu który bardziej niż na samej grze jako aplikacji, skupi się na tym wszystkim co wiąże się z Palm Heroes i jego sceną. Tak więc post pierwszy „zbiorczy” będzie zawierał wszelkie niezbędne linki do aplikacji i map, a także odpowiedzi na najczęstsze pytania oraz krótki poradnik obsługi edytora.
Pozostanie tematu pozostawiam decyzji moderatorów, oraz waszej aktywności. Ja osobiście nie mam na to obiektywnego spojrzenia bo seria HOMM to spora część mego dzieciństwa i młodości (zwłaszcza część 2 na której wzorowany jest Pocket Heroes). Dla mnie inne gry na pda mogą nie istnieć
1. Gra i inne dodatki- Pocket heroes 1.05– pełna, darmowa wersja gry. Zawartość pliku zip należy wypakować na PDA. Gra w domyśle wspiera wszystkie rozdzielczości, w praktyce jak to w WM bywa różnie.
- Emulator oraz Palm Heroes w Wersji PC- całość jak poprzednio należy rozpakować (tym razem w dowolne miejsce na komputerze). Uwaga, wersja PC nie zawiera żadnych map, a te z wersji Pocket nie są kompatybilne. Domyślnie gra uruchamia się w języku rosyjskim, ale w opcjach bez problemu zmieniamy język na Polski.
- Torutorial map jedyna mapa w formacie hmm jaką udało mi się znaleźć w internecie, stworzona przez samych twórców gry. Dlaczego ten format jest tak istotny? O tym potem.
- Zestaw map do wersji PDA.
- Instrukcja do Gry- Obszerna instrukcja opisująca wszystkie jednostki, artefakty, zdolności oraz inne elementy związane z grą. Całość w języku angielskim.
2. Typy plików mapMapy do Palm Heroes zapisywane są w dwóch formatach:
- "hmm" – pliki w tym formacie służą jedynie do edycji map, jest to podstawowy format zapisu w edytorze,
- "phm"– końcowa rozszerzenie mapy w którym może je odczytać gra. Mapa zapisana w tym formacie nie może być otworzona edytorem i edytowana. Dlaczego tak się dzieje i o tym ile rodzajów plików "phm" mamy dowiemy się potem.
3. EdytorSamo tworzenie map jest niesamowicie intuicyjne (zwłaszcza jeżeli ktoś miał wcześniej kontakt z edytorami do PC-towych Heroesów). Poniżej skupię się na najistotniejszych elementach tworzenia mapy, które przy pierwszym kontakcie mogą sprawić trudność.
- Pierwsze Kroki
Zaczynamy od wyboru wielkości mapy oraz jej nazwy. Możemy zaznaczyć by edytor sam wygenerował teren. Opcja ta jest jednak tak uboga że spokojnie można ją pominąć.
Ważne jest też by jeżeli mamy ku temu możliwość, od początku wszystkie teksty pisać po angielsku. Dlaczego? O tym za chwilę. Dla potrzeb poradnika teksty będą wbrew zasadzie po "naszemu".
- Ustawienia Mapy
Jeden z najbardziej istotnych punktów podczas tworzenia. W "Tools" wybieramy "Map Specifications".
- "General" - dane tu podane będą widoczne w informacjach mapy (podczas jej wyboru). "Map has no special weeks" - zaznaczamy lub nie w zależności od tego czy chcemy mieć w grze spacjalne cotygodniowe zdarzenia. W Palm Heroes wyrażają się one wzrostem populacji danego gatunku lub plagą. Skrót klawiatury to ctrl+P.
- "Players" - wybieramy ilość graczy, czy maja być odgórnie sterowani przez komputera, tu też możemy zaznaczyć aby dany gracz startował z losowym herosem w mieście.
- "Languages" - WAŻNA. Język angielski jest domyślny i nie da się go odznaczyć. Zaznaczamy język polski i inne w jakich będziemy chcieli wydać naszą mapę.
- "Events" - ustalamy czasowe wydarzenia na mapie. Choć brzmi dziwnie jest banalnie proste. Wydarzeniem mogą być komunikaty wprowadzające w fabułę mapy, lub też zwykłe nagrody pieniężne.
"Map Validation"- bardzo przydatna opcja. Sprawdza mapę pod kontem błędów i je komunikuje. Oczywiście nie wszystko "dostrzega" ale warto podczas tworzenia z niej korzystać. Skrót klawiatury to ctrl+V.
"Text Resources"- WAŻNE - Pamiętacie poprzednią ważną opcję? Otóż wiąże się ona bezpośrednią z tą. Jak już wspominałem domyślnym językiem mapy jest język angielski i wszystkie teksty które wpiszecie podczas tworzenia mapy domyślnie zostaną ustawione dla gry w wersji angielskiej. Trochę to skomplikowane, ale w rzeczywistości trzeba się tylko naklikać. "Text Resources" jest miejscem gdzie dokonujecie tłumaczeń (lub też ctrl+c ctrl+v) na języki jakie zaznaczyliście w zakładka "Languages" . Jak to wygląda możecie zobaczyć poniżej. Dlaczego oryginały są w naszym ojczystym języku pisałem powyżej. Skrót klawiatury to ctrl+T.
Pierwsza oczywista oczywistość brzmi- mapę zapisujemy zaraz na samym początku. Przy zapisywaniu staramy się trzymać określonego wzoru nazewnictwa który wygląda tak "nazwa_mapy_en_pl". Czyli spację zastępujemy "_" a na koniec dodajemy wersje językowe mapy. Czy jest to niezbędne Nie, ale sami twórcy proszą o trzymanie się tego standardu gdyż ułatwia to poszukiwanie map.
To jednak nie wszystko. Jak wspominałem na początku edytor posługuje się formatem "hmm" a nam potrzebny jest plik "phm". Do tego potrzebujemy przekonwertować mapę.
W tym celu klikamy "File" -> "Export Data Set" a następnie w oknie "encryption key" wybieramy "full version key" (jeżeli chcemy mieć mapę w wersji PDA) lub też "PC verison key" dla mapy w wersji PC. Co ważne nie likwiduje to pliku macierzystego "hmm".
I – przełącza na kursor główny. Bardzo przydatny skrót. Kursor główny dwuklikiem pozwala edytować większość obiektów.
E – kursor usuwania tzw “gumka”
G – nanosi siatkę na mapę
P – wyróżnia na mapie “kosztowności” i inne obiekty
L – menu terenu
T- pokarz powiązania portali
[] – zmiana rodzaju terenu [ - lewo ] - prawo
A - włącza lub wyłącza cienie na mapie
CTRL-N – nowa mapa
Ctrl-O – otwórz mapę
CTRL-S - zapisz
CTRL-SHIFT-S – zapisz jako
Ctrl-E - konwertuj mapę
CTRL-Z cofnij
CTRL-SHIFT-Z przywróć
4. FAQ
[Q:] Dlaczego plików phm nie da się edytować?
[A:] Powody są dwa. Pierwszy to swoistego rodzaju prawa autorskie. Choć edytor map jest prosty to stworzenie porywającej i zbalansowanej mapy wymaga wiele pracy. Drugi bardziej istotny to niedopuszczenie do oszustw w trybie multiplayer. Gdyby mapy w formacie "phm" były edytowalne nic nie stałoby na przeszkodzie by przed każdą rozgrywką lekko je zmodyfikować na naszą korzyść.
[Q:] Czy w internecie są dostępne inne mapy w formacie "hmm" niż załączone w tym temacie.
[A:] Mało prawdopodobne. Większość udostępnia mapy jako "phm" z powodów wymienionych powyżej. Jeżeli jednak ktoś trafi na jakieś mapy w formacie "hmm" lub też sam stworzy i zechce upublicznić, niech da znać.
[Q:] Zrobiłem mapę, ale gra jej nie widzi.
[A:] Prawdopodobnie została zapisana w złym formacie, albo zgrałeś zły plik.
[Q:] Gra widzi moją mapę, ale mapa nie ma nazwy oraz brakuje tekstów w grze.
[A:] Nie dodałeś tłumaczeń w "Text Resources" do używanego w grze języka.
Zachęcam wszystkich do tworzenia map, załączania ich na forum (będę je dodawał do pierwszego posta), przesyłania ciekawych linków oraz uwag (z krytycznymi na czele).