AM - kalkulacja najkrótsza

  • 36 Odpowiedzi
  • 8189 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline jarekt

  • ****
  • 755
  • Płeć: Mężczyzna
  • na stanie Wizard, Uni, TouchHD, HTCHero, Milestone
  • Sprzęt: THD, Hero, Milestone
AM - kalkulacja najkrótsza
« Odpowiedź #30 dnia: Kwiecień 02, 2006, 10:44:54 »
Cytat: "Moi"

Wyznaczam trasę z Opola do Zawiercia (Centrum/Centrum) i nijak nie chce mnie AM poprowadzić przez autostradę. Trasa szybka wiedzie mi przez Strzelce Opolskie (nic nie muszę dodawać ręcznie) - 124 km, zaś krótka przez Ozimek - 121 km.
Chyba wstawiłeś via, ale na autostradzie...


To teraz ustaw start na ul. Oleska 5, Ozimska lub dowolna glowna ulice w Opolu (koniec Zawiercie Mickiewicza). Wersja map v3r - ustawienia defaultowe. Jeszcze przy okazji wytlumacz dlaczego wybranie startu bardziej na poludnie sprawia ze AM zmienia trase z tej na wschod na ta przez autostrade (bardiej na polnoc).

Cytat: "Moi"

Cytat: "jarekt"
Co do trasy "krotkiej" pokazuje dokladnie tyle samo co dluga (w wersji z punktem przelotowym) przy czym oczywiscie fizycznie trasa taka nie istnieje (raz chcac uniknac recznego dodawania punktu przelotowego ustawilem na krotka i zapomnialem przestawic tryb po przejechaniu Strzelec - po koszmarnym kluczeniu jednokierunkowymi w jakiejs miescinie skonczylem na wjezdzie na posesje z perspektywa przejechania przez maly park i metrowej szerokosci mostek zgodnie ze wskazowkami AM).

Co Ty masz za wersję AM, która pokazuje krótką dokładnie taką samą, jak długa, ale oczywiście ta długa... fizycznie nie istnieje?
Zastanawiasz się nad sensem tych słów?


Gdzie wyczytales ze dluga nie istnieje? Podmiotem zdania jest trasa krotka  - gratuluje umiejetnosci czytania ze zrozumieniem.


Cytat: "Moi"

Wkurzają mnie takie posty, bo ja za każdym razem wrzucam taką trasę u siebie i śledzę ją niemal metr po metrze.


A sledz ja sobie nawet po centymetrze - tak dlugo jak robisz to tylko na AM bedziesz tylko teoretyzujacym trollem. Ja ta trasa jechalem 4-ro krotnie wiec nie widze podstaw do dyskusji z kims kto nie wie o czym pisze.

Cytat: "Moi"

Ty rzucisz parę ogólników, stwierdzisz że algorytm routingu krótkiej jest skopany, a błędy nie mają tu nic do rzeczy.


Czyli uwazasz ze tzw. trasa krotka jest do czegokolwiek przydatna? Jestes pierwsza osoba jaka tu czytam, ktora uzywa tego trybu nawigacji i jest zadowolona.

Cytat: "Moi"

Tyle, że nie ma sensu klepać, że "w jakiejś mieścinie jakaś uliczka". To niewiele - czyli nic - nie wniesie do dyskusji, ani nie spowoduje poprawy. To nie jest żaden konkret, tylko malkontenctwo. Para w gwizdek, zamiast w tłoki.


Zalozylem, byc moze blednie, ze historia z trasa krotka to byl moj blad. Niechcacy uzylem opcji "krotkiej" mimo, ze doskonale wiedzialem ze ta opcja to tylko prowokacja ze strony AM i do niczego sie nie nadaje. Pare km juz z AM przejechalem i nic tutaj mnie nie usprawiedliwia wiec nie widzialem sensu wdawania sie w szczegoly. W tym konkretnym przypadku wybierajac trase krotka do celu dojechac sie NIE DA (ani przez Ozimek ani przez Strzelce) co niestety sprawdzilem i czego zadne Twoje teoretyzowanie nie zmieni.


nocny_m - bardzo dziekuje za poswiecony czas (troche Ci zajela ta analiza) i konkretny post. Sam jednak piszesz ze przyjales te wszystkie predkosci z powietrza. Nie chcialbym sie bawic w zonglerke cyframi, ktore bez trudu mozna dobrac tak aby ETA wyszla korzystniej dla trasy krotkiej.  Nie wiem czym Ty jezdzisz i w jaki sposob ale ja fizycznie nie jestem w stanie na tak krotkiej trasie przejechac 36 km wiecej i dojechac na miejsce szybciej. Wystarczy na te trasy spojrzec zeby ocenic sensownosc tej tzw. szybkiej. Prosze uwzglednij w tej analizie koszty przejazdu ktore w przypadku trasy szybkiej sa absurdalnie wysokie i w zaden sposob nie uzasadnione przez te nieszczesne 2 minuty jakie mozna na tej trasie zyskac. Gdybysmy znali szczegoly algorytmu mozna by go analizowac (i byc moze poprawic) teraz jedyne co moge to stwierdzic ze jest do dupy i nie dziala.
Reasumujac AM oferuje tylko jeden, dzialajacy tryb routingu, ktory  na niewiele ponad 100 km trasie prowadzi ponad 30 km dluzsza trasa niz normalna. Jesli taki algorytm jest prawidlowy i Wam wystarcza to nie mamy o czym dyskutowac.  Dla mnie to kompletny bezsens...

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
AM - kalkulacja najkrótsza
« Odpowiedź #31 dnia: Kwiecień 02, 2006, 21:04:59 »
Cytat: "jarekt"
To teraz ustaw start na ul. Oleska 5, Ozimska lub dowolna glowna ulice w Opolu (koniec Zawiercie Mickiewicza). Wersja map v3r - ustawienia defaultowe. Jeszcze przy okazji wytlumacz dlaczego wybranie startu bardziej na poludnie sprawia ze AM zmienia trase z tej na wschod na ta przez autostrade (bardiej na polnoc).

Znowu mam kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem? Tym razem chodzi o kierunki świata (autostrada "bardziej na północ", czy znów pomyliłem podmioty lub inne części zdania?).
Nie wiem dlaczego się tak dzieje, że odległość kilkunastu metrów dla dwóch różnych punktów startu skutkuje innym wytyczeniem trasy. Wiem tylko, że racjonalne wytłumaczenie istnieje. Routing to nic innego, niż formuły matematyczne. Nie sądzę, żeby błąd tkwił w formułach. Może tkwić w preferencjach (wagach) i błędnych danych mapowych (kategoryzacja dróg, zły ich przebieg, niekompletne dane). Choć jeszcze raz podkreślam, że błędu w algorytmach nie wykluczam.

Cytat: "jarekt"
Cytat: "jarekt"
Co do trasy "krotkiej" pokazuje dokladnie tyle samo co dluga (w wersji z punktem przelotowym) przy czym oczywiscie fizycznie trasa taka nie istnieje (raz chcac uniknac recznego dodawania punktu przelotowego ustawilem na krotka i zapomnialem przestawic tryb po przejechaniu Strzelec - po koszmarnym kluczeniu jednokierunkowymi w jakiejs miescinie skonczylem na wjezdzie na posesje z perspektywa przejechania przez maly park i metrowej szerokosci mostek zgodnie ze wskazowkami AM).
Gdzie wyczytales ze dluga nie istnieje? Podmiotem zdania jest trasa krotka  - gratuluje umiejetnosci czytania ze zrozumieniem.

Sorry, ale w tym zdaniu nie wiadomo czego dotyczy "niestnienie". Pisz krótsze zdania, unikaj złożonych, nie będzie problemów ze zrozumieniem.

Cytat: "jarekt"
A sledz ja sobie nawet po centymetrze - tak dlugo jak robisz to tylko na AM bedziesz tylko teoretyzujacym trollem. Ja ta trasa jechalem 4-ro krotnie wiec nie widze podstaw do dyskusji z kims kto nie wie o czym pisze.

Ubawiłeś mnie. A z jakim programem Ty porównałeś? Większość zachodnich programów w wariancie szybkim wybierze w tym przypadku autostradę. A przejechałeś chociaż tę trasę w wariancie A-4? Porównałeś rzeczywisty czas via A-4 z trasą po krajowych?
Sprawdź choćby na mapach ViaMichelina czy Map24. Co prawda trasa zjeżdża na A-4 dopiero w Strzelcach, ale preferuje nawet krótki odcinek autostrady, niż równległy do niej odcinek krajówki. A-4 w tych mapach jest niekompletna, gdyby była cała, sądzę że trasa wyglądałaby podobnie do tej z AM.
Aby mieć świadomość, że autostrady to oszczędność czasu nie trzeba jeździć F-40. Wystarczy jakikolwiek samochód. Tylko bez korzystania z nich nie da się takiej świadomości uzyskać. Koszty korzystania są odrębnym  poblemem, tu mówimy tylko o czasie.
Ja jestem absolutnym zwolennikiem autostrad, mimo że nie mam w garażu Ferrari (ale raz w życiu zdarzyło mi się jechać Maranello, szkoda że na prawym siedzeniu). Gdybyś dymał 100kkm rocznie, też doszedłbyś pewnie do wniosku, że optymalna droga Szczecin-Przemyśl wiedzie przez Legnicę.

Cytat: "jarekt"
Cytat: "Moi"
Ty rzucisz parę ogólników, stwierdzisz że algorytm routingu krótkiej jest skopany, a błędy nie mają tu nic do rzeczy.
Czyli uwazasz ze tzw. trasa krotka jest do czegokolwiek przydatna? Jestes pierwsza osoba jaka tu czytam, ktora uzywa tego trybu nawigacji i jest zadowolona.

A gdzie ja napisałem, że jestem zadowolony? Ale owszem - korzystam. Z tego prostego powodu, że w Polsce najczęściej "krótka" jest szybsza od "szybkiej". Kto się przebija przez TIRy na krajowych, wie dlaczego.
Wyjątkiem jest jazda w niedzielę.
Tylko w Polsce się tak chyba dzieje (przynajmniej ja nie kojarzę kraju europejskiego, w którym jest podobnie, ale z góry zaznaczam, że nie byłem w Portugalii i na Islandii).

Cytat: "jarekt"
Cytat: "Moi"
Tyle, że nie ma sensu klepać, że "w jakiejś mieścinie jakaś uliczka". To niewiele - czyli nic - nie wniesie do dyskusji, ani nie spowoduje poprawy. To nie jest żaden konkret, tylko malkontenctwo. Para w gwizdek, zamiast w tłoki.

Zalozylem, byc moze blednie, ze historia z trasa krotka to byl moj blad. Niechcacy uzylem opcji "krotkiej" mimo, ze doskonale wiedzialem ze ta opcja to tylko prowokacja ze strony AM i do niczego sie nie nadaje. Pare km juz z AM przejechalem i nic tutaj mnie nie usprawiedliwia wiec nie widzialem sensu wdawania sie w szczegoly. W tym konkretnym przypadku wybierajac trase krotka do celu dojechac sie NIE DA (ani przez Ozimek ani przez Strzelce) co niestety sprawdzilem i czego zadne Twoje teoretyzowanie nie zmieni.

Widzisz, ty przejechałeś parę kilometrów z AM i wiesz już wszystko. Że prowokacja, że algorytmy felerne, że błędy map nie mają tu nic do rzeczy, że się nie da i już.
Ja przejechałem z AutoMapą pewnie nie mniej, niż 200 000 km, a z nawigacji  GPS korzystałem zanim powstał PDAclub, czy AutoMapa. Przećwiczyłem chyba więcej programów do nawigacji, niz przewinęło się tu w rozmaitych wątkach. Ale ja nie udaję mądrego tylko dlatego, że przejechałem ten sam odcinek aż cztery razy. W związku z tym nie teoretyzuję, tylko usiłuję dojść do przyczyny takiego, a nie innego zachowania programu. Ty zaś tylko rzucisz:  bez sensu. I kończysz dyskusję. A ta dopiero w tym momencie powinna się zacząć.

Stwierdzenie, że dokądkolwiek z AM dojechać się NIE DA, jest śmieszne. Bez względu na rodzaj trasy (krótka czy szybka). Jeszcze mi się to nie zdarzyło, a po różnych zadupiach jeździłem i przeróżne błędy AM napotykałem.
Można (i trzeba) mieć zarzut do AM, że program jest na przykład mało parametryzowalny w stosunku do preferencji użytkownika. I to jest konkret.

Poniższy zaś fragment konkretem nie jest:
Cytat: "jarekt"
Reasumujac AM oferuje tylko jeden, dzialajacy tryb routingu, ktory  na niewiele ponad 100 km trasie prowadzi ponad 30 km dluzsza trasa niz normalna. Jesli taki algorytm jest prawidlowy i Wam wystarcza to nie mamy o czym dyskutowac.  Dla mnie to kompletny bezsens...

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
AM - kalkulacja najkrótsza
« Odpowiedź #32 dnia: Kwiecień 02, 2006, 22:55:03 »
Cytat: "Moi"
Nie wiem dlaczego się tak dzieje, że odległość kilkunastu metrów dla dwóch różnych punktów startu skutkuje innym wytyczeniem trasy. Wiem tylko, że racjonalne wytłumaczenie istnieje. Routing to nic innego, niż formuły matematyczne...


No jakto nie wiesz, jak w następnym zdaniu podajesz odpowiedź :)
Przyczyna właśnie tam - w matematyce leży.
92`35``> 92`34`` ale już 92`35``< 92`35.01``
Tu akurat natknęliśmy się na taką właśnie granicę, znak równości się zmienił,
więc program wybrał szybszy wariant. I tyle, nie ma co do tego dorabiać filozofii,
wystarczy, że różnica położenia tych 2 punktów startowych jest dla programu rozróźnialna ...

A co do tego przykładu, to jestem przekonany, że poruszając się cały czas
z dozwolonymi prędkościami (jeśli aż tyle się da:)), droga przez autostradę będzie szybsza.
Poruszanie kosztów nie ma tu sensu, w programie nie ma takiej opcji, zresztą tu też jest to kwestia dyskusyjna,
w wariancie z A4 można niemal całą trasę przejechać ze stałą ekonomiczną prędkością,
a przez miasta, czy nawet jednopasmowe obwodnice tak się nie da.
/to tak na marginesie, bo my tu się akurat zgadzamy/

Inna rzecz, a tego już nie rozumiem, że w trasie z mojego przykładu
pierwsze kilkaset metrów (może ciut mniej -nie chce mi się już sprawdzać)
prowadzi tą samą ulicą i dopiero po tym odcinku trasy się rozchodzą.
Tu dopiero mam zagwozdke... :roll:
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
AM - kalkulacja najkrótsza
« Odpowiedź #33 dnia: Kwiecień 02, 2006, 23:04:16 »
Cytat: "nocny_m"
Inna rzecz, a tego już nie rozumiem, że w trasie z mojego przykładu
pierwsze kilkaset metrów (może ciut mniej -nie chce mi się już sprawdzać)
prowadzi tą samą ulicą i dopiero po tym odcinku trasy się rozchodzą.
Tu dopiero mam zagwozdke... :roll:

A czy nie jest tak, że w Twoim przykładzie różnica wynosi kilkanaście (maksymalnie 20-30 m), ale jest istotna z tego powodu, że jeden punkt leży już na prawoskręcie (w Sosnkowskiego w kier. południowym), zaś drugi jeszcze na odcinku na wprost (do ronda ze zjazdami w trzech kierunkach, w tym na północ)?

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
AM - kalkulacja najkrótsza
« Odpowiedź #34 dnia: Kwiecień 02, 2006, 23:25:55 »
Być może, ale testowałem start w różnych miejscach (w tym też na jednej ulicy),
a wybrałem taki nieco extremalny ;-)
Ale mimo wszystko początek to zjazd tym samym prawoskrętem,
potem wspólny kawałek prosto, i za chwilę trasy się rozjeżdżają.
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
AM - kalkulacja najkrótsza
« Odpowiedź #35 dnia: Kwiecień 02, 2006, 23:40:14 »
Dodam dla "rozluźnienia" atmosfery, że wersja beta 3s z obu punktów wyznacza trasę szybką przez autostradę (identycznie) - 148 km..
Trasa krótka przez Ozimek - 104 km.

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
AM - kalkulacja najkrótsza
« Odpowiedź #36 dnia: Kwiecień 03, 2006, 00:10:02 »
Chyba wiem już czemu się tak dzieje w Opolu.
Północna i zachodnia część miasta ma bardzo dobrą komunikację z A-4, poprzez drogę krajową nr 45.
Jeżeli wpiszemy w ustawieniach trasy długiej "tylko drogi główne i krajowe", to ze wschodniej (nawet południowej, ale na prawym brzegu Odry) części miasta takiego połączenia nie ma. Jest tylko droga wojewódzka nr 423. W związku z tym cały ruch jest kierowany na drogę nr 94, w kierunku Strzelec Op.
Uprzedzam, że zdjęcie restrykcji chyba niczego nie zmienia. Musi być jakaś preferencja w samym algorytmie. Pewnie kluczową rolę pełni tu czas pokonania takiej drogi, przy ustawionej niskiej prędkości średniej.