Trasy z wykorzystaniem danych SR kontra trasy modelowane profilem prędkości - które lepsze?

  • 161 Odpowiedzi
  • 36893 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pójdę dalej tropem Miedzio - wiadomo że żywotność SR to max 3-4tygodnie.
Skąd wiadomo?
Stąd, że AM uaktualnia dane SR co miesiąc: http://www.automapa.pl/?PEI=10866&article_id=234725

*

Offline jachraniak

  • *****
  • 2152
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: iPhone 13
Pójdę dalej tropem Miedzio - wiadomo że żywotność SR to max 3-4tygodnie.
Skąd wiadomo?
Stąd, że AM uaktualnia dane SR co miesiąc: http://www.automapa.pl/?PEI=10866&article_id=234725

Albo nawet częściej

@ochkarol - może źle się wyraziłem z tą żywotnością, chodziło mi o aktualność... Od wydania do wydania zazwyczaj nie mija więcej niż 3 tygodnie.

*

Offline ochkarol

  • ******
  • 4813
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A8
Tutaj odrobinke przesadziles. To jest urok/istota/rodzaj danych na ktorych opiera sie SR, a nie fakt, ze "SR nigdy nie bedzie aktualny". Idac ta droga AM tez nigdy nie bedzie aktualna, bo przeciez ostatnia wersja AM 6.8.1 ma juz chyba z 2 miesiace :P Co za historyczna, nieaktualna wersja :P
Napisałeś, że istotą (m.in) SR jest jego aktualność.
A to nieprawda - tak samo jak nie jest istotą aktualność map przez cały jej cykl wydawniczy.

Aktualny na bieżącą chwilę, ma być z założenia LD. Przez aktualność rozumiem odzwierciedlenie bieżącej sytuacji na drodze.

Moze inaczej. Odejdzmy od tego czy jest zima czy nie, bo nie znam tych "wszelkich statystyk" ;) Chyba, ze chodzi o to, ze w wg. niektorych, wszelkie wypadki w tym kraju, spowodowane sa przez predkosc ;)
Odniosłem się do wypowiedzi supportu
Cytuj
zimą jezdzi sie wyraznie wolniej i widac to tez w danych SmartRoutes
którą zacytował jachraniak i która ma się nijak to mojego testu.
Ta sama trasa wytyczona 3 czerwca = 2:43 a 13 stycznia = 2:37 (start piatek 15:00)

Skupmy sie na tym jak daleko wstecz maja siegac dane statystyczne SR? Czy ma byc to:
Mam nadzieję że się mylisz - tzn: w aktualizacjach danych SR są wysyłane dane statystyczne dla całego roku, z których program wykorzystuje dane dla bieżącego okresu. Aż nie chce mi się wierzyć że może być inaczej.
Tu pojawia sie problem. Czy maja to byc bardzo usrednione dane (zawsze wyciagana srednia z calosci zebranych informacji-czyli co 2 tygodnie dodaje sie tylko nowe info do istniejacej sredniej, ktore z czasem juz wiele nie bedzie sie zmienialo), ktore cos niecos pokaza.
Osobiście wolałbym ten drugi wariant. Owszem, czasem sytuacja na danym odcinku drogi może ulec diametralnej zmianie (na skutek zmiany układu drogowego coś się może odkorkować) ale "na już" powinien to załatwić LD a potem ręczna ingerencja producenta w dane SR (tym bardziej, że robi to teraz).

Czy SR ma byc srednimi predkosciami, ale bardziej realnymi czyli srednia wyciagnieta np tylko z ostatniego miesiaca czy dwoch. Ta pierwsza wersja zapewne jest bezpieczniejsza i wspomagana dobrze dzialajacym LD moze dosc fajnie sie spisywac, ale to chyba nierealne, bo wtedy LD niejako musialoby dublowac SR w czasie rzeczywistym.
Tak to właśnie miało działać. SR - odzwierciedlający statystyczne tendencje na drogach (gdzie przeważnie jest korek a gdzie nie ma) + LD, który miał reagować na bieżąco.
I jeśli by dane SR nie były bzdurne (jak te dwa przedostatnie wydania) a LD rzeczywiście działał tak jak producent zapewnia to byłby miód.


Połączone: [time]Maj 27, 2011, 17:51:51[/time]
@ochkarol - może źle się wyraziłem z tą żywotnością, chodziło mi o aktualność... Od wydania do wydania zazwyczaj nie mija więcej niż 3 tygodnie.
To doprecyzuj teraz aktualność.

Połączone: [time]Maj 27, 2011, 17:58:03[/time]
Skąd wiadomo?Stąd, że AM uaktualnia dane SR co miesiąc: http://www.automapa.pl/?PEI=10866&article_id=234725
Piszesz o aktualizacji a było o żywotności.
To, że są nowe dane SR, nie świadczy o tym, że nadają się do użytku tylko przez 3-4 tygodnie.

Nie wiemy, co zawierają aktualizacje.
Czy do danych z (np. 5 lat) dołożone są dane z ostatniego miesiąca i taki komplecik zawierający dane z 5 lat i jednego miesiąca trafia
do AM?
Czy też są to za każdym razem nowe dane z okresu ostatnich (np.) trzech miesięcy?

W przypadku drugiego wariantu - uważam strzał w stopę producenta programu. Oznaczałoby to tyle, że "zimowe" wydanie SR nie nadaje się do użytku latem.
« Ostatnia zmiana: Maj 27, 2011, 17:58:53 wysłana przez ochkarol »
Pozdrawiam
Karol
. : Kobietę łatwiej rozebrać wbrew jej woli, niż ubrać po jej myśli. : .

*

Offline Miedzio

  • ***
  • 492
  • Płeć: Mężczyzna
Tutaj odrobinke przesadziles. To jest urok/istota/rodzaj danych na ktorych opiera sie SR, a nie fakt, ze "SR nigdy nie bedzie aktualny". Idac ta droga AM tez nigdy nie bedzie aktualna, bo przeciez ostatnia wersja AM 6.8.1 ma juz chyba z 2 miesiace :P Co za historyczna, nieaktualna wersja :P
Napisałeś, że istotą (m.in) SR jest jego aktualność.
A to nieprawda - tak samo jak nie jest istotą aktualność map przez cały jej cykl wydawniczy.

Aktualny na bieżącą chwilę, ma być z założenia LD. Przez aktualność rozumiem odzwierciedlenie bieżącej sytuacji na drodze.

Chyba sie nie rozumiemy, ewentualnie inaczej pojmujemy slowo "aktualnosc". Aktualnosc SR dla mnie oznacza, ze srednie statystyczne z pewnego okresu (i tu podalem 2 rodzaje jak mozna ja zbierac) ozdwierciedlaja rzeczywistosc. Z zalozenia SR ma przedstawiac tendencje na danych drogach, a nie rzeczywisty odczyt srednich predkosci w danym momencie. Jezeli tendencja w danym rejonie sie nie zmienila, to znaczy, ze dane SR sa aktualne i nie ma znaczenia, ze akurat w jednym dniu w miesiacu byl korek i na kilka godzin wszystko odwrocil. Natomiast SR nie bedzie aktualny, gdy np otworzy sie nowa droge, ktora calkowicie zmienila przepustowosc innych drog.

Natomiast aktualnosc LD, to oczywiscie non stop biezacy odczyt tych srednich predkosci. Dane z godziny wczesniej sa juz nieaktualne.

Czyli duze znaczenie ma rodzaj pomiarow itp, a co za tym idzie aktualnosc bedzie inaczej odbierana - przynajmniej przeze mnie. Ufff... mam nadzieje, ze wiesz o co mi chodzi :)

*

Offline izaw

  • *****
  • 1165
  • Płeć: Mężczyzna
Dane nie są "dokładane" do poprzednich. Bo to nie ma sensu.

SR jest zawsze historyczne, bo są to dane statystyczne. A te z założenia nie mogą być aktualne. SR powinno modyfikować przejezdność odcinków dróg od tej wynikającej z ich klasy.

I teraz jak dane aktualizować? Dane powinny zawierać dane bieżące i historyczne. Przy czym powinna to być średnia ważona, w której im starsze dane, tym mają mniejszą wagę. Zapewniłoby to, że kolejna wersja byłaby zbliżona do poprzedniej, anie miała wyssanych danych. Jednocześnie ostatnie dane byłyby "uprzywilejowane". Dane też byłyby uśrednione sezonowo i nie powodowały sensacji dla osób z wygasłą subskrypcją.

Powinien też być wpisany "kalendarz" określający nietypowe dni, jak święta, aby zaliczyć je do dni wolnych. Oczywiście nie na cały wiek, ale najbliższy miesiąc, dwa.

*

Offline annkor

  • **
  • 234
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: MDACIV; AM z licencją;
[ciach]...
bo są to dane statystyczne.
a ze statystyką to jak z kobietą w bikini   B).... niby ubrana a wszystko widać  :grin:
"Nie mów co wiesz, lecz wiedz co mówisz"

*

Offline Miedzio

  • ***
  • 492
  • Płeć: Mężczyzna
SR jest zawsze historyczne, bo są to dane statystyczne. A te z założenia nie mogą być aktualne. SR powinno modyfikować przejezdność odcinków dróg od tej wynikającej z ich klasy.

Jezeli cos jest "nieaktualne", to chyba nienalezy tego stosowac? Skoro SR zawsze jest nieaktualne... to firmy zupelnie powinny zrezygnowac z jego stosowania? Chyba mylicie pojecia. Jeszcze raz napisze, ze SR ma wyznaczac pewne tendencje na drogach - pokazac ktore sa bardziej przejezdne, a inne mniej. To LD ma wyznaczac biezaca sytuacje na drodze. De facto SR i LD, to dwie zupelne inne rzeczy, mimo ze zrodlo danych ma podobne. "Aktualnosc" w jednym i w drugim przypadku oznacza zupelnie cos innego.

BTW Dane LD sa tez historyczne, nikt "na zywo" ich przciez nie wprowadza do systemu. Powstaja na bazie danych historycznych z kilku pojazdow (wiec tez dane statystyczne) tylko zamiast przedzialu czasowego w postaci miesiaca, to maja z kilku ostatnich minut :P

*

Offline izaw

  • *****
  • 1165
  • Płeć: Mężczyzna
Miedzio może źle się wyraziłem. Dane SR z założenia mogą być tylko historyczne, bo nie są pobierane online. Choć i online nie muszą. Ale z mojej wypowiedzi nie miało wynikać, że są bezwartościowe. Wprost przeciwnie, przy odpowiednim opracowaniu mogą być cenną informacją przy obliczaniu trasy. No właśnie przy odpowiednim opracowaniu.

Nie może być to sklejenie wszystkich danych. Trzeba odrzucić śmiecie, jak np. parkingi, stacje benzynowe, uliczki osiedlowe. Także należy wyrzucić dane odbiegające znacząco od średniej. Następnie należy je uśrednić. Moim zdaniem, aby uniknąć wahań "z lewa na prawo" trzeba z odpowiednią wagą uwzględnić dane historyczne. Ale to abecadło statystyki.

Zresztą większość tych uwag (poza historią) należy uwzględnić w LD.

Skąd wiadomo?Stąd, że AM uaktualnia dane SR co miesiąc: http://www.automapa.pl/?PEI=10866&article_id=234725
Piszesz o aktualizacji a było o żywotności.
To, że są nowe dane SR, nie świadczy o tym, że nadają się do użytku tylko przez 3-4 tygodnie.

Nie wiemy, co zawierają aktualizacje.
Czy do danych z (np. 5 lat) dołożone są dane z ostatniego miesiąca i taki komplecik zawierający dane z 5 lat i jednego miesiąca trafia
do AM?
Czy też są to za każdym razem nowe dane z okresu ostatnich (np.) trzech miesięcy?
Zakładam - być może na wyrost - jakiś racjonalizm w działaniach Aqurat. Jeśli dane SR zmieniają to znaczy, że nowe dane są w jakiś sposób lepsze. Czyli poprzednie gorsze. Natomiast obawiam się, że są to stale nowe dane i do metodyki opisanej przez izawa ciągle sporo brakuje. Ale jak to mówią - lepszy rydz niż nic. I odnosząc sie do tematu wątku: nie widzę powodu dla którego rzetelna charakterystyka drogi miała by być gorsza od "ryczałtowego" profilu wziętego nie wiadomo skąd. Natomiast jeśli chodzi o dane LD, to obawiam się, że Panowie w swoich rozważaniach nie bierzecie pod uwagę skromnej ilości danych i jej skutków dla sensownych metod ich przetwarzania i wykorzystania.
« Ostatnia zmiana: Maj 28, 2011, 07:31:07 wysłana przez kasia76 »

*

Konrad4x

Kasiu76 Panowie biora pod uwage, ze LD to mala ilosc danych, czyli zrodelek. Juz wielokrotnie bylo tu pisane, ze jezeli producent tej technologii zaklada, ze dane do LD bedzie pozyskiwal tylko od kierowcow z wlaczona AM i uruchomiona ta usluga, to praktycznie moga zamykac ten projekt, gdyz takie zrodlelka nie sa w stanie zapewnic sprawnej i rzetelnej aktualizacji danych o utrudnieniach w czasie pseudorzeczywistym. Bez dodatkowych inwestycji w dodatkowe zrodla danych LD pozostanie tylko chwytem marketingowym szefa dzialu promocji producenta i niczym wiecej.

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
nie widzę powodu dla którego rzetelna charakterystyka drogi miała by być gorsza od "ryczałtowego" profilu wziętego nie wiadomo skąd.
Pewnie dlatego, że moim zdaniem nie istnieje coś, co można było by nazwać "rzetelną charakterystyką drogi" (pomijając oczywiste błędy w kategoryzacji). Prosty przykład z moich podwarszawskich okolic - droga wojewódzka nr 898 na odcinku Mościska - Babice. Od lat wygląda jak świeżo zbombardowana przez NATO (skandalicznie głębokie, wielkie i bardzo liczne dziury w jezdni) i zatłoczona w godzinach szczytu (przez pół dnia). Tymczasem, równolegle (Izabelin-Babice) biegnie lokalna droga o dwie kategorie niższa, zwykle pusta, przez las i pola, z pewnością nie narażająca użytkownika na permanentne naprawy zawieszenia. Fakt, trzeba nadłożyć ok. 2 km, ale warto, "lokalsi" powszechnie używają tej właśnie drogi. Co powinno mieć odzwierciedlenie w SR, bo po to właśnie one są.

Kasiu76 Panowie biora pod uwage, ze LD to mala ilosc danych, czyli zrodelek.
Zgoda, ale mówię o rozważaniach w tym wątku, gdzie LD  jest traktowane bardziej życzeniowo niż realistycznie, np:
Cytuj
To LD ma wyznaczac biezaca sytuacje na drodze. De facto SR i LD, to dwie zupelne inne rzeczy, mimo ze zrodlo danych ma podobne. "Aktualnosc" w jednym i w drugim przypadku oznacza zupelnie cos innego.
Cytuj
Natomiast aktualnosc LD, to oczywiscie non stop biezacy odczyt tych srednich predkosci.
Cytuj
Aktualny na bieżącą chwilę, ma być z założenia LD. Przez aktualność rozumiem odzwierciedlenie bieżącej sytuacji na drodze.

Połączone: [time]Maj 28, 2011, 09:03:48[/time]
Co powinno mieć odzwierciedlenie w SR, bo po to właśnie one są.
Pełna zgoda. Opisałeś modelową sytuację, w której profile wiodą na manowce.  I mam nadzieję, że SR odzwierciedla fakt, że lepszą drogą jedzie się szybciej, a po dziurach wolniej. To właśnie uważam za rzetelną charakterystykę. Mimo, że SR wpływu jakości drogi na stan zawieszenia nie uwzględnia. Profile zresztą też nie. A dyskusja dotyczy jedynie SR vs profile.
« Ostatnia zmiana: Maj 28, 2011, 09:14:57 wysłana przez kasia76 »