Pływanie podczas postoju

  • 217 Odpowiedzi
  • 55293 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #60 dnia: Sierpień 25, 2007, 18:50:27 »
Jeśli w ciągu 2-3 sekund zrobimy 3 nagłe zwroty np. o 180 stopni i za każdym razem przebycie jakiegoś odcinka drogi np. 30 m - to chyba sam przyznasz, że takie coś nie jest możliwe zrobienie samochodem.
Powiedz jeszcze co odbiornik ma robić przez te dwie trzy sekundy? Ma stać i czekać? A może ma powiedzeć "skręć w lewo" po trzech sekundach, kiedy jest juz "po ptokach"?
Napisane: Sierpień 25, 2007, 13:46:29

To był przykład. Być może zbyt 'ekstremalny', ale nie chodzi o cyfry, chodzi o pewną zasadę działania. Rozumiem, że nie uznajesz takiego czegoś jak StaticNavigation, bo o tym cały czas praktycznie piszę - tyle, co 'rozszerzony' programowo.



Nie.. troszkę mylisz pojęcia.

"The NMEA standard has been around for many years (1983) and has undergone several revisions. The protocol has changed and the number and types of sentences may be different depending on the revision. Most GPS receivers understand the standard which is called: 0183 version 2. This standard dictates a transfer rate of 4800 b/s."

Ktoś wyżej poruszył sprawę co jaki czas może być teoretycznie odświeżana pozycja. To łatwo sobie obliczyć znając prędkość transferu (4800 bps czyli 480 znaków na sekundę) i wiedząc, że maksymalna długość jednej sekwencji w protokole NMEA 0182 v.2 wynosi 82 znaki...
Ale NMEA jest jest protokołem wymiany danych pomiędzy odbiornikiem GPS i urządzeniem (komputerem) odbierającym dane a nie pomiędzy odbiornikiem i satelitą.  jeśli odb. GPS nie będzie miał co wysyłać to NMEA może mieć 1TB/s i tak to nic nie zmieni

edit:
Przypomniało mi sie coś .
cywilne odbiorniki GPS mają "zaszyte" pewne ograniczenia : działaja tylko do pewnej wysokości i prędkości (nie pamiętam dokładnie ale tak powyżej i szybciej niż latają samoloty a wolniej i niżej niż latają rakiety) chyba takim ograniczeniem jest tez odświeżanie pozycji
« Ostatnia zmiana: Sierpień 25, 2007, 19:06:36 wysłana przez RUKAT »
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #61 dnia: Sierpień 25, 2007, 19:28:56 »
Coś czuję, że jak jeszcze raz odezwę się w temacie, to dostanę co najmniej bana :)
Bronię tezy, że napisanie do supportu maila z treścią: "obraca mi mapę na postoju, proszę coś z tym zrobić" - ma małe szanse na pozytywny efekt.. Uważam też, że "poprawianie" współrzednych programowo wpływa negatywnie na jakość tych współrzednych. Coś jak robienie zdjęć aparatem, gdzie decyduje automatka. W zasadzie dziala, ale nie zawsze i nie do konca. To tyle. Dzięki za fajny temat :)
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #62 dnia: Sierpień 26, 2007, 19:51:47 »
Coś czuję, że jak jeszcze raz odezwę się w temacie, to dostanę co najmniej bana :)
Bronię tezy, że napisanie do supportu maila z treścią: "obraca mi mapę na postoju, proszę coś z tym zrobić" - ma małe szanse na pozytywny efekt.. Uważam też, że "poprawianie" współrzednych programowo wpływa negatywnie na jakość tych współrzednych. Coś jak robienie zdjęć aparatem, gdzie decyduje automatka. W zasadzie dziala, ale nie zawsze i nie do konca. To tyle. Dzięki za fajny temat :)
No coś ty po prostu dyskutujemy ,nawet jeszcze scyzoryka nie naostrzyłem :evil: ale jeszcze raz pozwolę sobie się nie zgodzić.
Wyobraźmy sobie taką sytuację: stajesz na skrzyżowaniu a w samochodzie masz dwa GPS-y .Jeden pokazuje dane nieobrobione -mapa tanczy, drugi ma program ze specjalnym algorytmem (taki static nawigation) i mapa stoi prosto w kierunku na wprost nosa.
I pytanie który GPSik pokazuje zgodnie z rzeczywistością, a może ktoś widział samochód na skrzyżowaniu kręcący się w kółko i przeskakujący po 10m w różnych kierunkach :grin:
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #63 dnia: Sierpień 26, 2007, 22:28:35 »
Ten problem przypomina wkaldanie napompowanej dętki w oponę. Wepchniesz z jednej strony, ale od razu wylezie Ci z innej. Musisz pamiętać, że taki program przetwarza wpółrzędne zarówno na postoju, jak podczas jazdy. Wpółrzędne podawane przez system podczas jazdy mogą w wielu przypadkach zostać poddane temu samemy "prostowaniu" co podczas postoju. Jeśli uporzadkujesz wszystko na cacy w algorytmie dla postoju, moze się okazać, że podczas jazdy bedzie to duzym obciążeniem. To czego ja bym sobie życzył, to bardzo czuły procesor w module GPS, który pokazuje dobre i stabilne współrzedne. Wtedy na postoju nic nie obróci, a podczas jazdy nic nie bedzie ciągnęło za koszulkę.
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline debart

  • **
  • 181
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: VIVO PLUS + 16GB SDHC + VW Phaeton
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #64 dnia: Sierpień 27, 2007, 00:34:01 »
A ja powiem tak: miałem to samo (pływanie, obracanie, zeskoki z wytyczonej trasy i jazda obok...). Zmieniłem odbiornik (poprzednio Rikaline BT6033) na Holux M-1000  (na chipsecie MTK) i wszystko się skończyło :) Trzyma się trasy jak zaczarowany, nic nie kręci, nie zbacza, nie wyskakuje. Holuxa trzymam w aucie zamknięty w popielniczce (której nie używam) a i tak trzyma fixa na siedmiu, ośmiu satelitach. Po wyjęciu z popielniczki i położeniu na desce mam fixa na 10 lub 11 satelitach. Pięknie przelicza sygnały odbite. Nawet w miszkaniu na 4 piętrze w bloku łapie fixa na 3-4 satelitach kładąc go jakieś 3 metry od okna (!). Dodam jeszce, że mam "metalizowane" szyby w mieszkaniu. Na przejechane do tej pory 2000km tylko raz wyskoczył z trasy gdzieś w centrum wrocławia. No szok ! Naprawdę niesamowity odbiornik.

*

Offline majki2

  • ***
  • 312
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: ASUS A636, Samsung Galaxy SII, SE P1i
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #65 dnia: Sierpień 27, 2007, 07:39:00 »
To czego ja bym sobie życzył, to bardzo czuły procesor w module GPS, który pokazuje dobre i stabilne współrzedne. Wtedy na postoju nic nie obróci, a podczas jazdy nic nie bedzie ciągnęło za koszulkę.

Może by wystarczyło gdyby dodali elektroniczny kompas. Jest taki w odbiornikach outdoorowych.

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #66 dnia: Sierpień 27, 2007, 10:12:54 »
Kompas nie działa w pozycji pionowej, czyli w takiej w jakiej zwykle pracuje odbiornik, ale masz rację, to byłoby jakieś rozwiązanie.

Nie wiem, czy zauwazyłeś post powyzej. Wydaje się, ze procesot MTK załatwia sprawę bez zbędnego kombinowania :)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2007, 10:14:25 wysłana przez Tutejszyn »
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline debart

  • **
  • 181
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: VIVO PLUS + 16GB SDHC + VW Phaeton
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #67 dnia: Sierpień 27, 2007, 10:25:00 »
Wychwalając jeszce Holuxa na MTK, napiszę tak. Przejechałem się dzisiaj do pracy jakieś 40km na IGO z Holuxem. Kropa przy wskaźniku pozycji, która pokazuje rzeczywistą pozycję odczytana z GPS, mieściła się zawsze w szerokości ulicy po której jechałem, jakby "od krawężnika do krawężnika". Czyli to co piszą w instrukcji MTK, że dokładność nie przekroczy 5metrów wydaje się być prawdą. Wskazania różniły się właśnie o 3-5 metrów. Tego właśnie automapie potrzeba było - dobrego, czułego odbiornika. Teraz AM to naprawdę "stabilna" nawigacja. No i bardzo atrakcyjna cena, powiem nawet że bardzo tanio można kupić. Ja kupiłem za 180zł, co przy cenie Rikaline  jest połową ceny.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2007, 10:26:47 wysłana przez debart »

*

Offline edmun

  • ****
  • 933
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zdjęcia ślubne, Fotografia ślubna
  • Sprzęt: SGH-I780
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #68 dnia: Sierpień 27, 2007, 10:31:47 »
Dopiszę jeszcze krótko do tematu. Co do trzymania nawigacji w kieszeni  - antena miała widok na czyste niebo i była tak ulokowana w kieszeni jakbym miał przyczepioną na wprost mojej drogi.
Pkt następny - czemu w poprzednich wersjach właśnie ta wędrówka piesza była bardziej stabilna a teraz stojąc na skrzyżowaniu nie wiem w którą stronę mam ukazaną mapę bo pływa?

Punkt ostatni:
piszecie ze czulosc nie musi byc dokladna az do 20-40 m.
nie wiem kto wam takie bzdury powciskal do glow (wybaczcie ale scyzoryk sie otwiera).
wjedz do wiekszego miasta do osiedla w ktorym uliczki sa zaraz jedna obok drugiej. zdarzalo mi sie ze przez wlasnie nieznajomosc topografii miasta i niedokladny odczyt gps zjezdzalem z skrzyzowania w prawo szybciej niz powinienem bo nawigacja nagle miala "plywanie sygnalu".
wiec dopracowywanie do max 7m-10m bledu jest jak najbardziej na miejscu.


punkt czwarty ostatni:
wracam do plywania przy pieszej wedrowce.
czy musze biec 20 km/h zeby mi sygnal nie plywal ?
po to jest ten tryb pieszy chyba w naszej automapie? (a nie tylko sluzyc wylaczania ulic jednokierunkowych ://)
support powinien podac programistom ta uwage gdyz przy wedrowce pieszej nie bede jak glupi lazil z nawigacja w reku po kilka metrow do przodu i do tylu zeby AM ustalila kierunek w jakim ide... idiotyczne czyz nie ?
SGH-I780 + Heineken78 Marvel Dream WM 6.5.3 96dpi
HTC ONE S
TTI TCB-880 + Sirio ML145
Alhambra TDI

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #69 dnia: Sierpień 27, 2007, 11:26:39 »
Tego właśnie automapie potrzeba było - dobrego, czułego odbiornika.
Teraz AM to naprawdę "stabilna" nawigacja.

Dobry odbiornik to duży plus, trzeba jednak pamiętać, że w rejonach które AM nie zweryfikowała jeszcze w terenie
(na drogach niskich kategorii jest jeszcze tego całkiem sporo) błąd mapy rzędu 15-30m to normalka,
na przesunięcia dróg rzędu 50m też całkiem łatwo trafić, a bywają i większe.
To może trochę obok tematu pływania na postoju, choć nie wykluczam, że obok jakości sygnału
drugim źródłem tego pływania na postoju może być właśnie niedokładne odwzorowanie terenu na mapie
i związane z tym programowe przyciaganie wskaźnika pozycji do siatki dróg.
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #70 dnia: Sierpień 27, 2007, 11:52:24 »
Ten problem przypomina wkaldanie napompowanej dętki w oponę. Wepchniesz z jednej strony, ale od razu wylezie Ci z innej. Musisz pamiętać, że taki program przetwarza wpółrzędne zarówno na postoju, jak podczas jazdy. Wpółrzędne podawane przez system podczas jazdy mogą w wielu przypadkach zostać poddane temu samemy "prostowaniu" co podczas postoju. Jeśli uporzadkujesz wszystko na cacy w algorytmie dla postoju, moze się okazać, że podczas jazdy bedzie to duzym obciążeniem. To czego ja bym sobie życzył, to bardzo czuły procesor w module GPS, który pokazuje dobre i stabilne współrzedne. Wtedy na postoju nic nie obróci, a podczas jazdy nic nie bedzie ciągnęło za koszulkę.
Prawie bym sie z Tobą zgodził gdyby nie fakt że " problem dętki "dotyczy każdego odbiornika GPS (z SN czy bez) a to dlatego że GPS nie mierzy pozycji a ja obliczane wg. jakiegoś algorytmu  także jeśli da sie zrobić Twój "idealny" odbiornik oznacza to ze da się napisać bezbłędny algorytm a więc da się  też zrobić idealny algorytm SN bez "wpadek"
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #71 dnia: Sierpień 27, 2007, 12:29:24 »
GPS nie mierzy pozycji a ja obliczane wg. jakiegoś algorytmu...
Mierzy odległość do pierwszego, drugiego, trzeciego.. satelity (mierzy czas dotarcia) i na tej podstawie oblicza współrzedne. Ty twierdzisz, że nalezy wstawić miedzy satelity a odbiornik jakiegoś arbitra, który zdecyduje: "ten sygnał popraw, ten przesuń, a ten jest niepotrzebny". Jeśli sygnał bedzie dobry i czysty, to po co go poprawiać? Twój SN, jak go nazywasz, staje się zbędny.

PS
Problem dętki dotyczy Twojego algorytmu. Jeśli z jednej strony coś poprawisz, to automatycznie z drugiej coś spieprzysz.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2007, 12:33:35 wysłana przez Tutejszyn »
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline tomaszkap

  • *****
  • 8932
  • Płeć: Mężczyzna
  • Mój avatar to Sawyer
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A52 5G
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #72 dnia: Sierpień 27, 2007, 12:42:06 »
Niestety nie posiadam AM 4.1 RC1 ale na  4.01 mam sytuacje gdzie na drodze miejskiej AM pokazuje, że jestem poza drogą i jest to chyba wina odbiornika GPS a  nie oprogramowania.
Tzw. "pływanie" nie występuje u mnie na AM 4.01.
Było:Asus A696->SPV M650->Nuvifone M20->i5700->Kaiser-> SGSI,SGSII,SGSIV,Huawei,PALM Centro, Xiaomi Mi Mix 2s, Samsung Galaxy J4, Xiaomi Redmi Note 4 64/4 GB, Huawei P20 ProRealme 8Pro/8GB/128GB, Samsung A52s/A54 5G

*

Offline sponsor

  • **
  • 198
    • Download from RapidShare Without Waiting
  • Sprzęt: LOOX n560 WM6.1 SDHC6 8GB, AM6, Nokia N95, HTC Touch Pro, HTC Touch Pro2
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #73 dnia: Sierpień 27, 2007, 12:45:27 »
Niestety nie posiadam AM 4.1 RC1 ale na  4.01 mam sytuacje gdzie na drodze miejskiej AM pokazuje, że jestem poza drogą i jest to chyba wina odbiornika GPS a  nie oprogramowania.
Tzw. "pływanie" nie występuje u mnie na AM 4.01.
Ja mam taką sytuację na AM4.1RC1 w centrum Warszawy - al. Jerozolimskie na wysokości dw. Centralnego i kilka podobnych miejsc przy tzw. oszklonych wieżowcach.
To odbicia sygnału od wierzowca podowują skakanie po mapie i na to sama mapa raczej nic nie poradzi - to kwestia odbiornika GPS który jest zbyt czuły i wychwytuje sygnał odbity od budynków...
http://fixrapid.com/?premium=sponsor79 - Download from RapidShare Without Waiting

*

Offline Tricolore

  • ****
  • 516
  • Płeć: Mężczyzna
    • André
  • Sprzęt: ASUS MyPal A696
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #74 dnia: Sierpień 27, 2007, 13:03:28 »
edmun: i właśnie cały czas piszemy o takim "udoskonaleniu" aby wyeliminować te błędy o których piszesz. No i pamiętaj, że mapy samochodowe (i te papierowe i "cyfrowe") nie są zbyt precyzyjne, bo nie takie ich przeznaczenie.

Tutejszyn: w oczekiwaniu na super procesor nie zapominaj, że z założenia GPS - segment cywilny ma być niedokładny i jego dokładność, a właściwie pewność pomiaru, nie może spaść poniżej pewnego progu. A nawet jeśli już powstanie taki "superprocesor" i wyjdzie na rynek, który ominie to "fałszowanie" sygnału, to uwierz mi, Departament Obrony USA w ciągu 24 h zmienia "kodowanie" i w tym momencie "superprocesor" przestaje być superprocesorem. Zwiększenie czułości - owszem jest to jakieś wyjście, trzeba nad tym pracować, ale jest to taki półśrodek. Takie zwiększenie czułości ma swoje granice i jeśli przekroczymy pewien poziom to się okaże, że sygnał właściwy jest tłumiony prze sygnał odbity i inne śmieci (jak ktoś się bawi/bawił antenami, wzmacniaczami EM itp. to wie o czym piszę). Zresztą praktycznie każdy odbiornik GPS, który każdy z nas ma w domu, potrafi przy dobrych warunkach określić pozycję z dokładnością nawet 1 m, ale nie może.... z przyczyn wiadomych.

Tak jak pisałem wyżej, najbardziej naturalnym rozwiązaniem jest zwiększenie satelit (co pociągnie za sobą produkcję 36-kanałowych odbiorników albo i większych), które nie zwiększy progowej dokładności, ale ustabilizuje się, w każdych warunkach, dokładność (pewność pomiaru) do tych 5-7 m. I to będzie już dobrze. Póki co na większą dokładność nie mamy co liczyć ;)


Ja ze swojej strony dziękuję wszystkim moim rozmówcom za dyskusję. Mój pogląd już jest znany na tą sprawę i teraz tylko bym odnosił do tego co wcześniej napisałem ;) Fakty są jakie są, a gdybanie "co by było gdyby" to można prowadzić w nieskończoność. No chyba, że fakty się zmienią, np. Depart. Obr. USA "uwolni" sygnał w segmencie cywilnym (w co, póki co, nie wierzę) ;)

PS. 1. Nie chodzi o jakiegoś arbitra między satelitami a odbiornikiem. Nikt o takim czymś tu nie mówi. Jeśli już to chodzi o interpretację danych otrzymanych już z odbiornika, interpretację przez soft. Zero ingerencji w sam sygnał.

PS. 2. A tak w ogóle to temat można spokojnie przenieść do działu "Nawigacja ogólnie" bo to nie tylko dotyczy AM :)

Pozdrawiam

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #75 dnia: Sierpień 27, 2007, 13:36:40 »
Zgadzam się co do jednego, ze kolejne posty to tylko "bicie piany", które nie wniesie nic nowego. Gdybyśmy usiedli przy piweczku, łatwiej byłoby dojść do ładu. A tak, jeśli tylko pojawi się jakiś pogląd zbyt odbiegający od bronionej tezy, zaraz człowiek chwyta za pióro aby wskazać oponentowi jak bardzi się myli.. I tak mozna w nieskończoność.

Dlatego już nie wspomnę o tym, ze sygnał z satelit nie jest już zakłócany od bodaj 2002 roku, a niedokładność bierze się z niedokładności zegara w odbiorniku GPS. Nie wspomnę też, ze idealny procesor już isnieje - MTK :) Nie ma chyba też potrzeby dodawać, że zgadzam się, że dokładność jest tu o wiele mniej istotna, od stabilności sygnału. To właśnie brak stabilności sygnału powoduje pływanie, a nie jego dokładność.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2007, 13:42:19 wysłana przez Tutejszyn »
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline prozor

  • *****
  • 1089
  • Płeć: Mężczyzna
  • Człowieku, nie irytuj siebie i mnie. Zgoda?
  • Sprzęt: ZTE Blade
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #76 dnia: Sierpień 27, 2007, 16:16:14 »
Wyobraźmy sobie taką sytuację: stajesz na skrzyżowaniu a w samochodzie masz dwa GPS-y .Jeden pokazuje dane nieobrobione -mapa tanczy, drugi ma program ze specjalnym algorytmem (taki static nawigation) i mapa stoi prosto w kierunku na wprost nosa.

Jeszcze raz napiszę:
"Pływanie" jest efektem dużej czułości SiRF Star III, który do określenia pozycji wykorzystuje nie tylko sygnał bezpośredni, ale również odbity. W przypadku słabego sygnału, ten odbity sygnał może powodować duże błędy i właśnie omawiane przez nas "pływanie". Żeby ograniczyć (ignorować) wpływ sygnałów odbitych, w przypadku samochodowej nawigacji satelitarnej w sirf star III wprowadzono specjalny tryb: Static Navigation. W skrócie: przy niskich prędkościach odbiornik przesunięcia traktuje jak zakłócenia. Dopiero zwiększenie prędkości lub przesunięcie o kilkanaście - kilkadziesiąt metrów spowoduje zmianę. W pzypadku samochodu jest to porządane, bo jazda z prędkością kilku km/h nie występuje zbyt często (a tym bardziej nagłe przesuwanie auta w bok ;) ). Dlatego chcąc uniknąć "pływania" należy włączyć ten tryb dla nawigacji samochodowej. Jednak w pieszych wędrówkach lub rowerowych wędrówkach należy go wyłączyć albo trzeba liczyć się z odświeżaniem pozycji w programach typu ozi, russa itp raz co np. 50 m.

Wystarczy zrobić prosty eksperyment: wyłączenie SN i uruchomienie np. AM w pomieszczeniu, tak aby sygnał był, ale słabiutki. Kursorek skacze i kręci się jak bączek. Teraz wyłączamy wszelkie oprogramowanie nawigacyjne używające gps, włączamy program SiRF Setup, włączamy Static Navigation. Można uruchomić w identycznych warunkach poprzedni program nawigacyjny (np. AM) i co się okazuje? Kursorek spokojny jak po nervosolu ;). Ewentualnie można zaaplikować tuning w postaci ustawień GPS Automapy -> Ignorowanie odchyleń GPS, aczkolwiek na średnich spisuje się całkiem dobrze.

Pamiętać tylko należy, że zmiana trybu musi nastąpić przy wyłączonym oprogramowaniu nawigacyjnym - SiRF Setup tymczasowo zmienia tryb z NMEA na SiRF, włącza Static Navigation a następnie przełącza z powrotem na NMEA. W przypadku używania równolegle jakiegoś programu korzystającego z GPS może dojść do zablokowania odbiornika (szczególnie dotyczy to zintegrowanych odbiorników z PDA). Co prawda, wystarczy spróbować użyć oprogramowania resetującego gps albo pozbawić odbiornika mocy, czyli wyjąć bateryjkę na minutę lub kilka(naście) a przywrócimy ustawienia domyślne. Jednak co niektórzy mogą spanikować, że im się ustrojstwo popsuło ;).

Zamiast SiRF Setup można użyć programu MM SirfTech, który pozwala w pełni zapanować nad możliwościami SiRF III, ale jego użycie jest zdecydowanie trudniejsze.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2007, 21:51:11 wysłana przez prozor »
Jeśli chcesz się o coś zapytać, zadaj jasne i konkretnie pytanie. Ale pamiętaj żeby sprawdzić, czy wcześniej już nikt o to się nie zapytał i nie udzielił odpowiedzi... Przed zadaniem pytania, najpierw przeczytaj to: http://rtfm.killfile.pl/

*

Offline sponsor

  • **
  • 198
    • Download from RapidShare Without Waiting
  • Sprzęt: LOOX n560 WM6.1 SDHC6 8GB, AM6, Nokia N95, HTC Touch Pro, HTC Touch Pro2
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #77 dnia: Sierpień 27, 2007, 20:51:26 »
A skąd można pobrać SIRF SETUP i czy będzie działać z LOOX N560 ?
http://fixrapid.com/?premium=sponsor79 - Download from RapidShare Without Waiting

*

Offline prozor

  • *****
  • 1089
  • Płeć: Mężczyzna
  • Człowieku, nie irytuj siebie i mnie. Zgoda?
  • Sprzęt: ZTE Blade
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #78 dnia: Sierpień 27, 2007, 21:08:37 »
A skąd można pobrać SIRF SETUP i czy będzie działać z LOOX N560 ?

Dokładna nazwa programu Memory-Map SiRF Setup
Tu do pobrania: http://www.memory-map.com/MMSirfSetup.exe

Tak, loox n560 ma wbudowany SiRF Star III. Działa również z dowolnym odbiornikiem podłączonym do pda poprzez kabel czy BT.

Jak widać menu prościutkie:
1. Wybrać port do którego jest podłączony gps, ważne: port rzeczywisty a nie wirtualny - czyli np. rzeczywisty to com2 a wirtualny do podziału przez inne programy to np. com4. Wybrać realną prędkość transmisji portu.
2. Jeśli używamy sirf star III w samochodzie to włączyć Static Navigation, do wędrówek pieszych/rowerowych wyłączyć.
3. Opcja WAAS/EGNOS zwiększa dokładność kosztem niewielkiego wzrostu zużycia energii (ponoć). Satelity WAAS są chyba dostępne tylko w Ameryce, europejski odpowiednik to EGNOS. Są to satelity o numerach powyżej 30 (30 to jeszcze standard ;) ).

Przypominam raz jeszcze - przełączeń dokonywać tylko w trybie wyłączności: żaden inny program nie może korzystać z GPS, bo grozi to zablokowaniem odbiornika. W efekcie możecie mieć zamrożony pda po włączeniu softu nawigacyjnego (przećwiczyłem) lub niemożność połączenia się z gps. Wystarczy odłączyć baterie od odbiornika na czas od minuty do kilkunastu minut, a odbiornik ożyje ponownie z domyślnymi wartościami.

A przy okazji dla maniaków zapisywania śladów, w szczególności wycieczek pieszych/rowerowych (jak ja - do edycji map jak znalazł). SiRF Star III ma ciekawą opcję Track Smoothing "wygładzającą" przekazywane dane do pda - w praktyce odrzuca przypadkowe dane a przekazuje do programu używającego gps dane sprzętowo zoptymalizowane. Tracki wyglądają zdecydowanie lepiej, bez przypadkowych rozrzutów na boki. Opcja jest domyślnie wyłączona, włączyć można (jak i wieeeeeele innych opcji) np. programem SirfTech, którego użycie polecam jednak tylko tym osobom, które wiedzą co robią. Dla pozostałych wystarczy Memory-Map SiRF Setup ;).
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2007, 21:31:11 wysłana przez prozor »
Jeśli chcesz się o coś zapytać, zadaj jasne i konkretnie pytanie. Ale pamiętaj żeby sprawdzić, czy wcześniej już nikt o to się nie zapytał i nie udzielił odpowiedzi... Przed zadaniem pytania, najpierw przeczytaj to: http://rtfm.killfile.pl/

*

Offline sponsor

  • **
  • 198
    • Download from RapidShare Without Waiting
  • Sprzęt: LOOX n560 WM6.1 SDHC6 8GB, AM6, Nokia N95, HTC Touch Pro, HTC Touch Pro2
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #79 dnia: Sierpień 27, 2007, 21:41:11 »
A skąd można pobrać SIRF SETUP i czy będzie działać z LOOX N560 ?

Dokładna nazwa programu Memory-Map SiRF Setup
Tu do pobrania: http://www.memory-map.com/MMSirfSetup.exe

Tak, loox n560 ma wbudowany SiRF Star III. Działa również z dowolnym odbiornikiem podłączonym do pda poprzez kabel czy BT.

Jak widać menu prościutkie:
1. Wybrać port do którego jest podłączony gps, ważne: port rzeczywisty a nie wirtualny - czyli np. rzeczywisty to com2 a wirtualny do podziału przez inne programy to np. com4. Wybrać realną prędkość transmisji portu.
2. Jeśli używamy sirf star III w samochodzie to włączyć Static Navigation, do wędrówek pieszych/rowerowych wyłączyć.
3. Opcja WAAS/EGNOS zwiększa dokładność kosztem niewielkiego wzrostu zużycia energii (ponoć). Satelity WAAS są chyba dostępne tylko w Ameryce, europejski odpowiednik to EGNOS. Są to satelity o numerach powyżej 30 (30 to jeszcze standard ;) ).

Przypominam raz jeszcze - przełączeń dokonywać tylko w trybie wyłączności: żaden inny program nie może korzystać z GPS, bo grozi to zablokowaniem odbiornika. W efekcie możecie mieć zamrożony pda po włączeniu softu nawigacyjnego (przećwiczyłem) lub niemożność połączenia się z gps. Wystarczy odłączyć baterie od odbiornika na czas od minuty do kilkunastu minut, a odbiornik ożyje ponownie z domyślnymi wartościami.

A przy okazji dla maniaków zapisywania śladów, w szczególności wycieczek pieszych/rowerowych (jak ja - do edycji map jak znalazł). SiRF Star III ma ciekawą opcję Track Smoothing "wygładzającą" przekazywane dane do pda - w praktyce odrzuca przypadkowe dane a przekazuje do programu używającego gps dane sprzętowo zoptymalizowane. Tracki wyglądają zdecydowanie lepiej, bez przypadkowych rozrzutów na boki. Opcja jest domyślnie wyłączona, włączyć można (jak i wieeeeeele innych opcji) np. programem SirfTech, którego użycie polecam jednak tylko tym osobom, które wiedzą co robią. Dla pozostałych wystarczy Memory-Map SiRF Setup ;).

A wersja bezpośrednio na WM5? Bo jestem na wakacjach i nie mam kompa...
http://fixrapid.com/?premium=sponsor79 - Download from RapidShare Without Waiting

*

Offline prozor

  • *****
  • 1089
  • Płeć: Mężczyzna
  • Człowieku, nie irytuj siebie i mnie. Zgoda?
  • Sprzęt: ZTE Blade
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #80 dnia: Sierpień 27, 2007, 21:50:19 »
Tu masz cab (25kb) do wgrania bezpośrednio z pda: http://guru.strefa.pl/ftp/programy/MMSirfSetup.CAB
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2007, 22:02:08 wysłana przez prozor »
Jeśli chcesz się o coś zapytać, zadaj jasne i konkretnie pytanie. Ale pamiętaj żeby sprawdzić, czy wcześniej już nikt o to się nie zapytał i nie udzielił odpowiedzi... Przed zadaniem pytania, najpierw przeczytaj to: http://rtfm.killfile.pl/

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #81 dnia: Sierpień 27, 2007, 23:49:10 »
GPS nie mierzy pozycji a ja obliczane wg. jakiegoś algorytmu...
Mierzy odległość do pierwszego, drugiego, trzeciego.. satelity (mierzy czas dotarcia) i na tej podstawie oblicza współrzedne. Ty twierdzisz, że nalezy wstawić miedzy satelity a odbiornik jakiegoś arbitra, który zdecyduje: "ten sygnał popraw, ten przesuń, a ten jest niepotrzebny". Jeśli sygnał bedzie dobry i czysty, to po co go poprawiać? Twój SN, jak go nazywasz, staje się zbędny.

PS
Problem dętki dotyczy Twojego algorytmu. Jeśli z jednej strony coś poprawisz, to automatycznie z drugiej coś spieprzysz.
Nie mierzy a oblicza bo żeby zmierzyć GPS musiał by mieć zegar atomowy a nie ma . ma za to zegar wystarczająco dokładny aby zmierzyć różnicę w fazie docierających sygnałów i na tej podstawie oraz danych niesionych przez sygnał i jeszcze innych zmiennych (np. temperatury chipset'u która zmienia w nim opóźnienia) oblicza czas dotarcia sygnału a znając parametry obity (almanach) oblicza odległość do satelity.
A arbiter ? oczywiście. Jest nim program (algorytm) zaszyty w chipset'ie który właśnie wybiera satelity najlepiej rozstawione na niebie do określenia pozycji : nie za blisko siebie nie za nisko nad horyzontem ( o mam za mało satelitów , dobra biorę tego z nad horyzontu tylko mu dodam x/y sekundy bo ma dłuższa drogę przez jonosferę)
Tak w ogóle to ja też chciałbym znać Bardzo dokładną pozycję  (nie wiem dokładnie po co ale bym chciał :E ) a jeszcze bardziej chce żeby mi mapą nie kręciło żebym jednym spojrzeniem orientował się w sytuacji ( naprawdę to nie znam sprawy bo mi nie kręci   B) )
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline Jaroslav

  • *
  • 57
  • Sprzęt: NavRoad Vivo S6
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #82 dnia: Sierpień 28, 2007, 00:01:35 »
A czy ktoś potrafiłby wytłumaczyć, dlaczego jak mam Router WiFi z funkcją MIMO, to on wykorzystuje sygnał odbity od szafy do zwiększenia prędkości lub zasięgu sygnału.  A takiemu GPS-owi to sygnał odbity od budynku ma niby przeszkadzać. Oczywiście jest różnica w ilości anten czy odległości pomiędzy nadajnikiem i odbiorniiem. Ale czy algorytmy analizy sygnału odbitego dla obu tych urządzeń, rzeczywiście są inne?

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #83 dnia: Sierpień 28, 2007, 01:25:33 »
Bo w sieci przesyłasz informację protokołem TCP/IP. Informacja jest dzielona na paczki i nie jest wazne jaką drogą dojdzie do celu kazda z paczek. Natomiast w systemie GPS ważny jest czas dotarcia sygnału z satelity do odbiornika. Ten czas wyznacza odległość na podstawie której wyliczana jest pozycja. Sygnał odbity tą odleglość przekłamuje.
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline 6nt

  • Ekspert Mio z GSM
  • ******
  • 2545
  • Płeć: Mężczyzna
  • Myślę, więc... myślę!
    • SGL-W
  • Sprzęt: HTC Kaiser z orangutana (TyTN II), MIO A701, SE K8
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #84 dnia: Sierpień 28, 2007, 12:47:17 »
1. u mnie tez pływa i tyle, myślę, że wbudowany żyroskop zintegrowany z kompasem i z odpowiednim oprogramowaniem rozwiązałby kwestię ;)
2. prośba do prozora - widzę, że znasz się na GPSach, a ja z kolei jestem w tej kwestii leszcz totalny - czy mógłbyś poratować mnie informacją jak to co SirfSetup'em ustawiłeś ustawić w SirfTech? Z góry dzięki.

Ad. 2 - już znalazłem wyłączanie Static Navi, sprawdzę czy już nie pływa jak wyjdę wreszcie (kiedyś) z Biura. Nie znalazłem natomiast wygładzania zapisu śladu. Może tu mógłbyś pomóc? Akurat SirfTech mam "wszyty" w ROM, dlatego nie bardzo chcę dodatkowo doinstalowywać SirfSetup...
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2007, 12:56:04 wysłana przez 6nt »

*

Offline prozor

  • *****
  • 1089
  • Płeć: Mężczyzna
  • Człowieku, nie irytuj siebie i mnie. Zgoda?
  • Sprzęt: ZTE Blade
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #85 dnia: Sierpień 28, 2007, 14:16:12 »
W m-m SirfSetup opcji wygładzania śladu nie znajdziesz ;).
Tylko SirfTech.

Adres do manulala binarnego protokołu sirf: http://www.usglobalsat.com/downloads/SiRF_Binary_Protocol.pdf
Oczywiście w powszechnie znanym i lubianym języku. Szczerze, bez tego jak bez ręki - żeby zorientować się co oznacza jakiś skrót w ustawieniach srif'u lepiej jakąś ściągę przygotować, albo odpuścić sobie.
Warto również przeglądnąć: SiRFstarII Evaluation Kit User Guide, NMEA Reference Manual (choć tu opcji aż tak wiele nie ma...), SiRFDemo User Guide.

Aby uruchomić wbudowaną w srif opcję wygładzania śladu należy:
1. Uruchomić SirfTech. Wybrać na dolnej belce (menu) "comm". Powinien automatycznie połączyć się z odbiornikiem, jeśli nie to otworzyć port COM2 @ 57600. Choć u mnie akurat chce się komunikować tylko po com4@57600 a com2 ignoruje. Naciśnij OK w górnym prawym rogu.
2.  Wcisnąć "NMEA" na dolnej belce, wybrać "Set Serial Port (Switch to SiRF)". Ustawić: Protocol SiRF @ 57600. Wcisnąć: Set, =Baud. Zegar NmeaTime przestanie pracować, zacznie pracować SirfTime. Górny prawy róg = OK.
3. Dolna belka, SiRF -> Mode Control. Ustawienia powinny być aktualne, ale na wszelki wypadek wciśnij Get. Zaznacz Track Smoothing, a następnie przyciśnij Set. Ewentualnie można ustawić Degraded Mode na "Hold clock, direction" zostawiając pozostałe parametry bez zmian. Ja mam domyślnie (Disable), aczkolwiek sygnału mi prawie nigdy nie gubi, a więc nie widzę  potrzeby ustawienia tego. Być może byłoby to przydatne np. w tunelach itp.
4. No i teraz powrót do trybu NMEA. Dolna belka -> SiRF, pozycja "Switch to NMEA Protocol", ustawić wszystkie opcje na "1" za wyjątkiem opcji użytkownika (User 8, User 10 - ustawić "0") ustawić szybkość transmisji na 57600 (ważne). Nacisnąć Set a nastęnie =Baud. Zegar SirfTime zatrzyma się, ruszy zegar NmeaTime. GPS będzie ponownie w trybie NMEA.

Posiadam program w wersji 1.28 i powyższy opis jest robiony właśnie na podstawie tej wersji programu.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 28, 2007, 14:27:04 wysłana przez prozor »
Jeśli chcesz się o coś zapytać, zadaj jasne i konkretnie pytanie. Ale pamiętaj żeby sprawdzić, czy wcześniej już nikt o to się nie zapytał i nie udzielił odpowiedzi... Przed zadaniem pytania, najpierw przeczytaj to: http://rtfm.killfile.pl/

Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #86 dnia: Sierpień 28, 2007, 15:05:02 »
1. u mnie tez pływa i tyle, myślę, że wbudowany żyroskop zintegrowany z kompasem i z odpowiednim oprogramowaniem rozwiązałby kwestię ;)

A ja myślę, że wystarcz by AM pamiętała kierunek w którym się poruszaliśmy. Kiedy prędkość spadnie do okolic zera powinna ignorować "dziwne" odczyty. :grin:

*

Offline 6nt

  • Ekspert Mio z GSM
  • ******
  • 2545
  • Płeć: Mężczyzna
  • Myślę, więc... myślę!
    • SGL-W
  • Sprzęt: HTC Kaiser z orangutana (TyTN II), MIO A701, SE K8
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #87 dnia: Sierpień 28, 2007, 16:05:45 »
Dzięki, prozor. Ściągnąłem tego manuala i juz czytam (znam ten język całkiem nienajgorzej ;) ). Ustawiłem wszystko wg Twojej instrukcji, choć mam wersję 1.27. U mnie tez ignoruje com 2 i włącza com 4. Zrobiłem i zobaczymy jaki będzie efekt. Aż się doczekać nie mogę, żeby to sprawdzić :O~
Napisane: 28 Sierpień 2007, 16:02:59
1. u mnie tez pływa i tyle, myślę, że wbudowany żyroskop zintegrowany z kompasem i z odpowiednim oprogramowaniem rozwiązałby kwestię ;)

A ja myślę, że wystarcz by AM pamiętała kierunek w którym się poruszaliśmy. Kiedy prędkość spadnie do okolic zera powinna ignorować "dziwne" odczyty. :grin:

A co jeżeli zatrzymasz się, a potem w miejscu (albo w promieniu mniejszym niż błąd GPSu) zawrócisz? (np. jadąc na motorze) Tego już AM nie przewidzi, a kompas z zyroskopem i owszem. Oczywiście moja propozycja była tylko humorystyczna. Ile by to musiało kosztować i jakie by musiało być ciężkie, żeby to wszystko tam władować! Popatrz na HTC Athena - toto ma zyroskop do oglądania stron www i przewijania ich przy przechylaniu urządzenia...

*

Offline Jaroslav

  • *
  • 57
  • Sprzęt: NavRoad Vivo S6
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #88 dnia: Sierpień 28, 2007, 16:10:35 »
Natomiast w systemie GPS ważny jest czas dotarcia sygnału z satelity do odbiornika. Ten czas wyznacza odległość na podstawie której wyliczana jest pozycja. Sygnał odbity tą odleglość przekłamuje.
Czy to oznacza, że czas, w którym sygnał pokonuje odległość od satelity, zawieszonego na wysokości 20162km, po odbiciu od budynku, wydłuża się tak znacząco, że zaburza obliczenia tak drastycznie jak mowa w tym (i nie tylko) wątku?  Jakoś nie przekonuje mnie ten argument. Podejrzewam, że większa jest niedokładność zegarka wbudowanego w odbiornik GPS, niż ten przyrost czasu.

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #89 dnia: Sierpień 28, 2007, 16:58:30 »
Czy to oznacza, że czas, w którym sygnał pokonuje odległość od satelity, zawieszonego na wysokości 20162km, po odbiciu od budynku, wydłuża się tak znacząco, że zaburza obliczenia tak drastycznie jak mowa w tym (i nie tylko) wątku?  Jakoś nie przekonuje mnie ten argument. Podejrzewam, że większa jest niedokładność zegarka wbudowanego w odbiornik GPS, niż ten przyrost czasu.

Czas wydłuża się dokładnie o tyle, ile dodatkowej drogi musi zrobić sygnał. Odbiornik musi go zmierzyć. Na pomiarze tego czasu polega cały system GPS. Oczywiście zakłócenie sygnału z jednego satelity nie musi powodować drastycznych zmian położenia, bo firmware chipsetu uśrednia i pewnie odrzuca niektóre pomiary. Stąd położenie mocno skacze na początku złapania fixa, bo wtedy brane są pod uwagę pomiary tylko z 3-4 satelitów.