Pływanie podczas postoju

  • 217 Odpowiedzi
  • 55513 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline Dolek

  • *****
  • 2023
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Waze znakomicie się sprawuje
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #30 dnia: Sierpień 24, 2007, 16:35:11 »
Krótko i treściwie:
AM 4 i 4.01 nie pływało, a teraz w 4.1 RC1 pływa... Nie lepiej żeby support AM się o tym dowiedział i to wyeliminował

Wczoraj już zgłosiłem tą sprawę.

*

Offline Tricolore

  • ****
  • 516
  • Płeć: Mężczyzna
    • André
  • Sprzęt: ASUS MyPal A696
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #31 dnia: Sierpień 24, 2007, 16:44:26 »
Tutaj trzeba zadać sobie pytanie, skąd się bierze pływanie. Jaka jest w ogóle zasada pracy odbiornika GPS?
Najkrócej.. co najmniej trzy satelity wysyłają w tym samym momencie sygnał, który trafia do odiornika. Odbiornik na podstawie opóźnienia dotarcia oblicza pozycję. To opóźnienie może być zafałszowane. Jeśli sygnał jest słaby - SiRF (procesor o wysokiej czułości) wyłapuje jakieś odbite śmieci i zaczyna się rock'n'roll. Pozycja znajduje się raz tu, raz tam (pływanie). Jesli sygnał jest słaby to podobny efekt uzyskasz na innych procesorach - na przykład takich jaki jest w Mio 168. To ze jedne odbiorniki kręcą mapą bardziej, a inne mniej.. Wydaje misię, że przy słabym sygnale mapą kręcą mniej te bardziej "przymulone" :)

No dokładnie. Są dwa przypadki kiedy to 'pływanie' się ujawnia. Pierwsze sekundy po złapaniu fix'a, wtedy kiedy odbiornik robie pierwsze próbkowania i zanim się ustabilizuje można prawie w każdym przypadku zauważyć to 'pływanie' oraz gdy wartość HDOP jest za wysoka, dokładność spada i wyznaczanie pozycji może zacząć "świrować". W każdym programie do nawigacji off-road z zapisem track'a pięknie to widać. Ale chodzi mi o to, że można to zniwelować programowo (do pewnego stopnia), zresztą robi to każdy program do nawigacji samochodowej, jedne lepiej inne gorzej, na takiej samej zasadzie jak się niweluje błąd pozycji poprzez dociągania kursora do siatki dróg. Oczywiście jest to kosztem dokładności i lekkim opóźnieniem obracania map wraz ze zmianą kierunku jazdy (np. ostry i ciasny zakręt), ale akurat w tego typu programach taka super dokładność akurat nie jest sprawą pierwszorzędną.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 24, 2007, 16:46:43 wysłana przez Tricolore »

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #32 dnia: Sierpień 24, 2007, 18:09:18 »
...Ale chodzi mi o to, że można to zniwelować programowo (do pewnego stopnia), zresztą robi to każdy program do nawigacji samochodowej, jedne lepiej inne gorzej, na takiej samej zasadzie jak się niweluje błąd pozycji poprzez dociągania kursora do siatki dróg...

Tego nie wiem. Jednak wydaje mi się, że nie ma takich algorytmów o których mówisz. Po pierwsze problem pływania stał się denerwujący dopiero od chwili pojawienia się SiRFa. Sam Sirf Star III istnieje na rynku dwa(?) lata, czyli stosunkowo krótko. Teraz ten procesor jest wypierany przez inny o wiele doskonalszy procesoc MTK. Poza tym o wiele bardziej sobie cenię wysoką dokładność odbiornika w czasie jazdy, niż jakiś przypadkowy obrót mapy na postoju i myslę, że nie jestem w tym osamotniony. Biorąc na logikę, sam algorytm niwelowania plywania w programie mapowym byłby dużo bardziej skomplikowany niż zwykle "przyciąganie do drogi" - o wiele więcej zmiennych i brak punktu odniesienia.. Nie wiem, czy mam wyliczać dalej.
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpień 24, 2007, 18:56:10 »
A ja mam pytanie do 'pływających testerów AM4.1'  :wink:
Co macie ustawione w zaawansowanych ustawieniach GPS (druga strona ustawień) w pozycji:
Ignorowanie odchyleń GPS i czy przypadkiem zwiększenie 'tolerancji ignorancji'  :E
nie uspokoi tego pływania ...
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpień 24, 2007, 19:50:20 »
...Ale chodzi mi o to, że można to zniwelować programowo (do pewnego stopnia), zresztą robi to każdy program do nawigacji samochodowej, jedne lepiej inne gorzej, na takiej samej zasadzie jak się niweluje błąd pozycji poprzez dociągania kursora do siatki dróg...

Tego nie wiem. Jednak wydaje mi się, że nie ma takich algorytmów o których mówisz. Po pierwsze problem pływania stał się denerwujący dopiero od chwili pojawienia się SiRFa. Sam Sirf Star III istnieje na rynku dwa(?) lata, czyli stosunkowo krótko. Teraz ten procesor jest wypierany przez inny o wiele doskonalszy procesoc MTK. Poza tym o wiele bardziej sobie cenię wysoką dokładność odbiornika w czasie jazdy, niż jakiś przypadkowy obrót mapy na postoju i myslę, że nie jestem w tym osamotniony. Biorąc na logikę, sam algorytm niwelowania plywania w programie mapowym byłby dużo bardziej skomplikowany niż zwykle "przyciąganie do drogi" - o wiele więcej zmiennych i brak punktu odniesienia.. Nie wiem, czy mam wyliczać dalej.
Nieprawda że to przypadłość sirfa. Miałem wcześniej (ciągle mam)GpsMap76s a wcześniej etrex Vista i oba kręciły aż miło (w warunkach  tak jak koledzy piszą :słaby sygnał, budynki... )
Co do algorytmu to wcale nie musi to być skomplikowane np: prędkość blisko 0 (średnia z kilku pomiarów) a kolejne pomiary wypadają w diametralnie różnych kierunkach = zablokować obracanie mapy
« Ostatnia zmiana: Sierpień 24, 2007, 19:53:05 wysłana przez RUKAT »
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpień 24, 2007, 19:56:45 »
np: prędkość blisko 0 a kolejne pomiary wypadają w diametralnie różnych kierunkach = zablokować obracanie mapy

No tak, jest tylko jedno małe 'ale'
żródłem danych o prędkości nie jest pojazd, tylko właśnie te kolejne pomiary...
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpień 24, 2007, 20:10:12 »
np: prędkość blisko 0 a kolejne pomiary wypadają w diametralnie różnych kierunkach = zablokować obracanie mapy

No tak, jest tylko jedno małe 'ale'
żródłem danych o prędkości nie jest pojazd, tylko właśnie te kolejne pomiary...

tak masz racje też na to wpadłam i się poprawiłem . poza tym to tylko taki  przykład w praktyce jest to na pewno bardziej skomplikowane ale nie bardziej niż przyciąganie do drogi (tak mi się wydaje)
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline Tricolore

  • ****
  • 516
  • Płeć: Mężczyzna
    • André
  • Sprzęt: ASUS MyPal A696
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpień 24, 2007, 21:51:10 »
Poza tym o wiele bardziej sobie cenię wysoką dokładność odbiornika w czasie jazdy...

A po co Ci taka super dokładność? Ewentualny błąd rzędu 20-40 m (bo o takim zakresie błędu tutaj mowa) w tym przypadku nie ma najmniejszego znaczenia. Dojeżdżasz do skrzyżowania to widzisz, że dojeżdżasz i jeśli nawigacja 'stwierdza', że do tegoż skrzyżowania jest np. 50 m a w rzeczywistości jest 75 m to co to zmienia? Dla mnie nic, wiem, że mam na tym skrzyżowaniu skręcić i na tym polega sens nawigacji samochodowej, a nie super dokładnym pozycjonowaniu na mapie. Poza tym, nawet jeśli mamy super warunki (HDOP poniżej 2.0), gdzie dokładność zwiększa się do 5-10 m to i tak dochodzą do tego mapy, które w tym przypadku nie są odwzorowane "co do metra".

...niż jakiś przypadkowy obrót mapy na postoju i myslę, że nie jestem w tym osamotniony.

Osobiście mnie to akurat też nie przeszkadza.

Biorąc na logikę, sam algorytm niwelowania plywania w programie mapowym byłby dużo bardziej skomplikowany niż zwykle "przyciąganie do drogi" - o wiele więcej zmiennych i brak punktu odniesienia..

Nie sądzę. Wystarczy analiza (i ignorowanie) nagłych zmian kierunku jazdy w stosunkowo krótkim czasie i przy niewielkich odległościach między punktami zwrotnymi. Może to być nawet prostsze od przyciągania pozycji (kursora) do wektorów określających przebieg drogi.
Jak nocnyMarek wyżej napisał, to właśnie może być to Ignorowanie odchyleń GPS.

Nie wiem, czy mam wyliczać dalej.

Bardzo chętnie  :)

*

Offline stafid

  • ***
  • 445
  • Płeć: Mężczyzna
  • o drogę nie pytam
    • Perfect
  • Sprzęt: Asus 636N, AM EU
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpień 24, 2007, 22:21:09 »
Dla próby zrobiłem trzy postoje : dwa na rondzie i jeden na skrzyżowaniu - nigdzie nie pływam ( przynajmniej na razie)

A która masz wersję ??
Bo jestem pewnien ze we wcześniejszych 'czwórkach' tego nie bylo i pojawilo sie w RC1. Zwracałem na to uwage bo juz kiedys bylo to poruszane tutaj, ale to jeszcze w wersji 3.9.7

4.01 testować już nic nie będę

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpień 24, 2007, 22:54:18 »
A po co Ci taka super dokładność? Ewentualny błąd rzędu 20-40 m (bo o takim zakresie błędu tutaj mowa) w tym przypadku nie ma najmniejszego znaczenia...
Tobie może wystarcza dokładność 20m. Jednak z chwilą kiedy SiRF osiągnał dokładność poniżej 5 metrów, to nagle na Allegro ceny odbiorników bez SiRFa spadły na łeb na szyję.  Nie potrzebuję super dokladnosci, ale cieszy mnie, kiedy mój odbiornik pokazuje dokładność 4 metry. Cieszyć mnie będzie jeszcze bardziej, kiedy dokładność osiągnie 1 metr i na dodatek sygnał będzie dostępny w budynkach. Ciebie nie? Nie wierzę..
Napisane: Sierpień 24, 2007, 22:44:02

Nie wiem, czy mam wyliczać dalej.

Bardzo chętnie  :)


Chodzi o to, że taki algorytm jest psuciem i tak słabego sygnału. Lepiej niech tym problemem zajmą się producenci modułów GPS. Być moze już wkrótce powstanie kość, która doskonale sobie z tym poradzi. Być może już powstała.
To nie ciąg dalszy wyliczanki i nie mysl, ze dałem wpuścić się w kanał :) Po prostu zamiast atakować support o jakiś cudowny algorytm, lepiej poczekać na lepszy procesor.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 24, 2007, 23:08:50 wysłana przez Tutejszyn »
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline Tricolore

  • ****
  • 516
  • Płeć: Mężczyzna
    • André
  • Sprzęt: ASUS MyPal A696
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpień 24, 2007, 23:47:05 »

Tobie może wystarcza dokładność 20m. Jednak z chwilą kiedy SiRF osiągnał dokładność poniżej 5 metrów, to nagle na Allegro ceny odbiorników bez SiRFa spadły na łeb na szyję.  Nie potrzebuję super dokladnosci, ale cieszy mnie, kiedy mój odbiornik pokazuje dokładność 4 metry. Cieszyć mnie będzie jeszcze bardziej, kiedy dokładność osiągnie 1 metr i na dodatek sygnał będzie dostępny w budynkach. Ciebie nie? Nie wierzę..

Widzę, że nie do końca mnie zrozumiałeś. Nie, nie wystarcza mi dokładność 20 m. Też chciałbym mieć urządzenie wskazujące pozycję z dokładnością do 1 metra albo i mniej. Dążenie do doskonałości jest wpisane w ludzką naturę. Ale nie o to tu chodzi. O ile duża precyzja pozycjonowania jest dość istotna w nawigacjach typu off-road, w programach do geocachingu czy do zastosowań typu geodezja itp. o tyle w nawigacji samochodowej taka precyzja nie jest już konieczna (co nie znaczy, że nie może być!).

Chodzi o to, że taki algorytm jest psuciem i tak słabego sygnału.

Psuciem? A co to ma do siły i jakości odbieranego sygnału? Rozumiem, że Static Navigation, wg tej logiki, to psucie sygnału...
Bo to o czym piszę (te algorytmy) to nic innego jak softowe "przedłużenie" SN.

Po prosty zamiast atakować support o jakiś cudowny algorytm, lepiej poczekać na lepszy procesor.

Na szczęście nie atakuję, bo nie przeszkadza mi to. Po prostu dyskutujemy tylko o tym fakcie ;)
Procesor jak procesor, myślę, że zwiększenie ilości satelit byłoby bardziej naturalnym rozwiązaniem. Zresztą w niedługim czasie możemy się spodziewać podwojenia (albo i potrojenia nawet) ilości satelit gdyż niedawno podpisano porozumienie łączące system GPS z Galileo. Jeśli chodzi o dobry sygnał w budynkach.... hmmm... no cóż, fajnie by było, ale należy pamiętać, że satelity są umieszczone na wysokości 20 tys. km, więc zwiększenie mocy na tyle, aby to było wyraźnie odczuwalne w odległości 20 tys. km może być , póki co, sporym wyzwaniem energetycznym....

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpień 25, 2007, 09:09:01 »
Tutejszyn wydaje mi się że coś mylisz z tym sirfem  :-?
sirfIII ma wyższą czułość i to dlatego jest bardziej pożądany ,dzięki temu nie gubi sygnału tak często jak inne ale wyższa czułość powoduje właśnie spadek dokładności .działa to miej więcej tak: czulszy odbiornik łapie odbity sygnał ale odbity pokonał dłuższą drogę niż bezpośredni i dlatego fałszuje wynik . a dokładnoś poniżej 5m nierzadko pokazuje mój stary (~5lat) garmin
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpień 25, 2007, 09:26:21 »
Tutejszyn wydaje mi się że coś mylisz z tym sirfem  :-?
sirfIII ma wyższą czułość i to dlatego jest bardziej pożądany ,dzięki temu nie gubi sygnału tak często jak inne ale wyższa czułość powoduje właśnie spadek dokładności .działa to miej więcej tak: czulszy odbiornik łapie odbity sygnał ale odbity pokonał dłuższą drogę niż bezpośredni i dlatego fałszuje wynik . a dokładnoś poniżej 5m nierzadko pokazuje mój stary (~5lat) garmin

Dokładnie to własnie powiedziałem! Jednak spedek dokładnosci mamy w przypadku słabego sygnału. Spadek tam, INNY PROCESOR JEST JUŻ ŚLEPY!. Proszę nie zapominajcie o tym małym elemencie - słaby i mocny sygnał.
Napisane: Sierpień 25, 2007, 09:18:30

Biorąc na logikę, sam algorytm niwelowania plywania w programie mapowym byłby dużo bardziej skomplikowany niż zwykle "przyciąganie do drogi" - o wiele więcej zmiennych i brak punktu odniesienia..

Nie sądzę. Wystarczy analiza (i ignorowanie) nagłych zmian kierunku jazdy w stosunkowo krótkim czasie i przy niewielkich odległościach między punktami zwrotnymi.

Wymyśl jakiś algorytm i przeanalizuj go dla ruchu. Zawsze wyjdzie Ci coś gorszego od współrzednych nieskorygowanych. Choćby ten algorytm, który podałeś wyżej. Jedziesz i "prosujesz" trasę, niwelując "nagłe zmiany kierunku". Gdzie dojedziesz? Jak odbiornik ma odróżnić, że stoisz w miejscu skoro "pływanie" GPS traktuje własnie jak ruch? A poza tym co to znaczy "nagły" zwrot w przypadku, kiedy jeden pomiar od drugiego dzieli zawsze jedna sekunda?
« Ostatnia zmiana: Sierpień 25, 2007, 09:36:50 wysłana przez Tutejszyn »
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline sponsor

  • **
  • 198
    • Download from RapidShare Without Waiting
  • Sprzęt: LOOX n560 WM6.1 SDHC6 8GB, AM6, Nokia N95, HTC Touch Pro, HTC Touch Pro2
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #43 dnia: Sierpień 25, 2007, 09:42:49 »
Sorki, że się w trącam, ale czy nie lepszym pomysłem byłoby zwiększenie taktowania próbkowania sygnału???
http://fixrapid.com/?premium=sponsor79 - Download from RapidShare Without Waiting

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #44 dnia: Sierpień 25, 2007, 09:53:07 »
Sorki, że się w trącam, ale czy nie lepszym pomysłem byłoby zwiększenie taktowania próbkowania sygnału???
Masz na mysli przeprogramowanie wszystkich satelit, aby nie obracało Ci mapy? A nawet gdyby, to co to zmieni? Będzie tylko szybciej pływało.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 25, 2007, 09:55:02 wysłana przez Tutejszyn »
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline sponsor

  • **
  • 198
    • Download from RapidShare Without Waiting
  • Sprzęt: LOOX n560 WM6.1 SDHC6 8GB, AM6, Nokia N95, HTC Touch Pro, HTC Touch Pro2
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #45 dnia: Sierpień 25, 2007, 10:37:19 »
nie jestem ekspertem od spraw satelit ale jeśli mówisz że to satelity dają taktowanie co 1 sek to cofam swoją sugestię... Wydawało mi się że sygnał z satelit jest ciągły, a to odbiornik wybiera co ile ten sygnał czytać...
http://fixrapid.com/?premium=sponsor79 - Download from RapidShare Without Waiting

*

Offline Yako

  • ****
  • 508
  • Płeć: Mężczyzna
  • .: AutoMapa EU & iGO Primo :.
    • Jarosław Chmielewski - Wizytówka
  • Sprzęt: GoClever Navio 505
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #46 dnia: Sierpień 25, 2007, 10:41:43 »
nie jestem ekspertem od spraw satelit ale jeśli mówisz że to satelity dają taktowanie co 1 sek to cofam swoją sugestię... Wydawało mi się że sygnał z satelit jest ciągły, a to odbiornik wybiera co ile ten sygnał czytać...
Nie no... chwila...
Satelita nadaje w sposób ciągły... Chyba, że o czymś nie wiem...
To w urządzeniu ustawia się czętotliwość próbkowania. Zatem taki sobie Palmtop-ik z modułem GPS może "czytać" sygnał co sekundę, dwie lub pięć...
Jak się mylę, to proszę mnie poprawić odpowiednio argumentując...  :proud:
Created By Yako - GSM PL +48 533 67 29 53

*

Offline sponsor

  • **
  • 198
    • Download from RapidShare Without Waiting
  • Sprzęt: LOOX n560 WM6.1 SDHC6 8GB, AM6, Nokia N95, HTC Touch Pro, HTC Touch Pro2
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #47 dnia: Sierpień 25, 2007, 10:45:34 »
A czy w takim wypadku może czytać częściej niż co sekunde??? A może długość pojedynczego sygnału ma sekunde?
http://fixrapid.com/?premium=sponsor79 - Download from RapidShare Without Waiting

*

Offline Yako

  • ****
  • 508
  • Płeć: Mężczyzna
  • .: AutoMapa EU & iGO Primo :.
    • Jarosław Chmielewski - Wizytówka
  • Sprzęt: GoClever Navio 505
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #48 dnia: Sierpień 25, 2007, 11:17:17 »
A czy w takim wypadku może czytać częściej niż co sekunde???
Z mojej wiedzy, którą posiadam, to częściej niż sekundę to chyba nie... Nie w takich amatorskich urządzeniach nawigacyjnych jak PDA...  :smile:
A może długość pojedynczego sygnału ma sekunde?
Chyba nie... Nie wydaje mi się... Transmisja jest stała, ale jaka jest długość fali - takimi szczególowymi danymi nie dysponuję, bo nigdy się w ten temat aż tak dalece nie zagłębiałem...
Created By Yako - GSM PL +48 533 67 29 53

*

Offline sponsor

  • **
  • 198
    • Download from RapidShare Without Waiting
  • Sprzęt: LOOX n560 WM6.1 SDHC6 8GB, AM6, Nokia N95, HTC Touch Pro, HTC Touch Pro2
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #49 dnia: Sierpień 25, 2007, 11:23:22 »
To widzę że trzeba będzie poGooglać :-)
http://fixrapid.com/?premium=sponsor79 - Download from RapidShare Without Waiting

*

Offline Yako

  • ****
  • 508
  • Płeć: Mężczyzna
  • .: AutoMapa EU & iGO Primo :.
    • Jarosław Chmielewski - Wizytówka
  • Sprzęt: GoClever Navio 505
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #50 dnia: Sierpień 25, 2007, 11:27:30 »
To widzę że trzeba będzie poGooglać :-)
Można, jeśli chcesz drążyć temat dalej. Może kiedyś jak mnie to bardziej zainteresuje też poszukam szczegółowych informacji... Jedno mnie tylko dziwi - jeszcze nie zdarzyło mi się, albo nie zauważyłem, żeby mi I-GO "pływało"...
« Ostatnia zmiana: Sierpień 25, 2007, 12:40:08 wysłana przez Yako »
Created By Yako - GSM PL +48 533 67 29 53

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #51 dnia: Sierpień 25, 2007, 12:41:50 »
Nie no... chwila...
Satelita nadaje w sposób ciągły... Chyba, że o czymś nie wiem...
Zabileś mi ćwieka. Jesli satelitay podają ciągly sygnal, to to wywraca do góry nogami cale moje wyobrażenie o systemie GPS. Cały czas bylem przekonany, ze satelity wysylają "ping" w ustalonych odstępach, tak aby łatwo mozna było policzyć opóźnienie dotarcia do odbiornika. To takie proste. Jesli sygnał jest ciągły, to przestaję juz rozumieć cokolwiek. Poddaję się.. Choć nie składam broni do konca :) Musze tylko trochę pogooglować :)
Napisane: Sierpień 25, 2007, 12:27:38


Dodano po chwili..

"Sygnał dociera do użytkownika na dwóch częstotliwościach nośnych f1 = 1575,42 MHz i f2 = 1227,6 MHz. Porównanie różnicy faz obu sygnałów pozwala na dokładne wyznaczenie czasu propagacji.."

Tak, masz rację - to sygnał ciągly.. Rozumiem jednak jak uzyskano ten "ping". Wystarczy, że odszuka się miejsca, w których jedna i druga fala osiągają szczyt, albo swoje minimum... Sprytne :)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 25, 2007, 12:43:35 wysłana przez Tutejszyn »
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline Yako

  • ****
  • 508
  • Płeć: Mężczyzna
  • .: AutoMapa EU & iGO Primo :.
    • Jarosław Chmielewski - Wizytówka
  • Sprzęt: GoClever Navio 505
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #52 dnia: Sierpień 25, 2007, 12:45:50 »
"Sygnał dociera do użytkownika na dwóch częstotliwościach nośnych f1 = 1575,42 MHz i f2 = 1227,6 MHz. Porównanie różnicy faz obu sygnałów pozwala na dokładne wyznaczenie czasu propagacji.."
Tak, masz rację - to sygnał ciągly.. Rozumiem jednak jak uzyskano ten "ping". Wystarczy, że odszuka się miejsca, w których jedna i druga fala osiągają szczyt, albo swoje minimum... Sprytne :)
Brawo... :ok: Za inicjatywę i upór w dążeniu do celu...  :smile:
Co prawda trudno ten "ping" nazwać ping-iem zgodnym z definicją. Ale w taki sposób osiągnięto to, co osiąnąć zamierzano...
Hmmm.... Wyszło trochę masło maślane, ale mam nadzieję, że wypowiedziałem się względnie zrozumiale...  B)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 25, 2007, 12:48:16 wysłana przez Yako »
Created By Yako - GSM PL +48 533 67 29 53

*

Offline Tricolore

  • ****
  • 516
  • Płeć: Mężczyzna
    • André
  • Sprzęt: ASUS MyPal A696
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #53 dnia: Sierpień 25, 2007, 13:02:48 »

Wymyśl jakiś algorytm i przeanalizuj go dla ruchu. Zawsze wyjdzie Ci coś gorszego od współrzednych nieskorygowanych. Choćby ten algorytm, który podałeś wyżej. Jedziesz i "prosujesz" trasę, niwelując "nagłe zmiany kierunku". Gdzie dojedziesz? Jak odbiornik ma odróżnić, że stoisz w miejscu skoro "pływanie" GPS traktuje własnie jak ruch?

Jeśli w ciągu 2-3 sekund zrobimy 3 nagłe zwroty np. o 180 stopni i za każdym razem przebycie jakiegoś odcinka drogi np. 30 m - to chyba sam przyznasz, że takie coś nie jest możliwe zrobienie samochodem. "Wyłapanie" nierealnych zachowań nie powinno być jakoś specjalnie skomplikowane. Pamiętaj, że cały czas rozmawiamy tu tylko i wyłącznie o oprogramowaniu do nawigacji samochodowej i niwelowaniu takich efektów tylko w nim na poziomie programowym, a nie o GPS ogólnie.
No i powtarzam, takie rozwiązania są i funkcjonują praktycznie w każdej nawigacji samochodowej. W jednej o mniejszym zakresie, w innej o większym - dlatego niektórym (programom) się zdarzają częściej takie efekty a w innych rzadziej.

Tak, masz rację - to sygnał ciągly..

Tak, i to o prędkości 4800 bps.


*

Offline jas_pik:: Janusz Piwiński

  • ******
  • 7793
  • Płeć: Mężczyzna
    • https://www.facebook.com/mediapik/
  • Sprzęt: Athena &amp iPhone
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #54 dnia: Sierpień 25, 2007, 13:21:47 »
Chyba wszyscy wiedzą jakiej mocy sygnał dociera do powierzchni ziemi , w budynkach też może być dostępny ale nie bezpośredni tylko odbity Chyba że ktoś zacznie budować nowy typ stropów przepuszczających bezstratnie sygnał radiowy. W takich warunkach dokładność lokalizacji zawsze będzie zgrubna. Być może za kilka lat gdy wejdą do użycia nowe staelity europejskie ( a Rosja pozwoli na użycie swojego sygnału) dokładności staną sie naprawdę niezłe ( być może milimetrowe) tylko po co komu taka dokładność przy podróży . Na pewno postęp techniczny uwzględni nowe satelity i sygnały z nich . Ale na pewno nie będą to już procesory SIRF 3 ale pewnie xx :)
potrzebna zgoda

*

Offline Tutejszyn

  • *
  • 69
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #55 dnia: Sierpień 25, 2007, 14:29:38 »
Jeśli w ciągu 2-3 sekund zrobimy 3 nagłe zwroty np. o 180 stopni i za każdym razem przebycie jakiegoś odcinka drogi np. 30 m - to chyba sam przyznasz, że takie coś nie jest możliwe zrobienie samochodem.
Powiedz jeszcze co odbiornik ma robić przez te dwie trzy sekundy? Ma stać i czekać? A może ma powiedzeć "skręć w lewo" po trzech sekundach, kiedy jest juz "po ptokach"?
Napisane: Sierpień 25, 2007, 13:46:29


Tak, i to o prędkości 4800 bps.

Nie.. troszkę mylisz pojęcia.
Odsyłam do artykułu..
http://pl.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System
Napisane: Sierpień 25, 2007, 13:49:36


No i powtarzam, takie rozwiązania są i funkcjonują praktycznie w każdej nawigacji samochodowej. W jednej o mniejszym zakresie, w innej o większym - dlatego niektórym (programom) się zdarzają częściej takie efekty a w innych rzadziej.

Nie upieram się. Być moze tak rzeczywiście jest. Jestem takim niedowiarkiem i jeśli nie dotknę, to czasem trudno mi uwierzyc. Tak jak w tym przypadku. Nie chcę uwierzyć w to, ze takie rozwiązania istnieją praktycznie w kazdej nawigacji samochodowej.
Lepiej iść po śladach, niż po trupach.

*

Offline Qbik

  • *****
  • 1495
  • Płeć: Mężczyzna
    • www.wikaro.pl
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #56 dnia: Sierpień 25, 2007, 14:48:55 »
hmm a ja sprawę trochę uproszczę "kursor" pływał mi w prawie każdej wersji AM jak to ma miejsce przy SIRF III jak włączyłem Static Navigation to jest ok nic nie pływa

ps

@jas_pik:: Janusz Piwiński większego tego obrazka w podpisie już nie mogłeś wstawić?

//EDIT Dzięki ;)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 27, 2007, 15:42:30 wysłana przez Qbik »
axim x51v LennySh_Football WM6.1 L10 & iPhone 3G 16GB z 2.2.1 na pokładzie + BT-359 + 4gb SDHC & CF + AM 5.xx EU
http://www.pdaclub.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=6656

*

Offline Yoggi

  • Nasz Poeta
  • ****
  • 507
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: LOOX N-560 GPS+ACER n35 GPS+ I-Phone 16 GB
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #57 dnia: Sierpień 25, 2007, 15:14:30 »
Cytuj
Zauważyłem, że u mnie (Mio P550) na AM 4.1 RC1 "pływa" jak mam słaby sygnał GPS
Też to mam. Trzy satelity i zaczynają się jaja. Jak sygnał jest porządny wtedy jest spokój. Jednak w trakcie postoju np. na światłach mapa zawsze obraca się i pokazuje inny kierunek (sama pozycja jest prawidłowa),ale z tego co wiem to normalne w nawigacjach.
Lepiej rok odsiedzieć w celi - niźli słuchać Wuwuzeli
Trąba bowiem tak ogłusza,że człowieka cierpi dusza.

*

Offline Tricolore

  • ****
  • 516
  • Płeć: Mężczyzna
    • André
  • Sprzęt: ASUS MyPal A696
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #58 dnia: Sierpień 25, 2007, 17:07:52 »
Jeśli w ciągu 2-3 sekund zrobimy 3 nagłe zwroty np. o 180 stopni i za każdym razem przebycie jakiegoś odcinka drogi np. 30 m - to chyba sam przyznasz, że takie coś nie jest możliwe zrobienie samochodem.
Powiedz jeszcze co odbiornik ma robić przez te dwie trzy sekundy? Ma stać i czekać? A może ma powiedzeć "skręć w lewo" po trzech sekundach, kiedy jest juz "po ptokach"?
Napisane: Sierpień 25, 2007, 13:46:29

To był przykład. Być może zbyt 'ekstremalny', ale nie chodzi o cyfry, chodzi o pewną zasadę działania. Rozumiem, że nie uznajesz takiego czegoś jak StaticNavigation, bo o tym cały czas praktycznie piszę - tyle, co 'rozszerzony' programowo.



Nie.. troszkę mylisz pojęcia.

"The NMEA standard has been around for many years (1983) and has undergone several revisions. The protocol has changed and the number and types of sentences may be different depending on the revision. Most GPS receivers understand the standard which is called: 0183 version 2. This standard dictates a transfer rate of 4800 b/s."

Ktoś wyżej poruszył sprawę co jaki czas może być teoretycznie odświeżana pozycja. To łatwo sobie obliczyć znając prędkość transferu (4800 bps czyli 480 znaków na sekundę) i wiedząc, że maksymalna długość jednej sekwencji w protokole NMEA 0182 v.2 wynosi 82 znaki...

*

Offline Yako

  • ****
  • 508
  • Płeć: Mężczyzna
  • .: AutoMapa EU & iGO Primo :.
    • Jarosław Chmielewski - Wizytówka
  • Sprzęt: GoClever Navio 505
Odp: Pływanie podczas postoju
« Odpowiedź #59 dnia: Sierpień 25, 2007, 17:51:28 »
"The NMEA standard has been around for many years (1983) and has undergone several revisions. The protocol has changed and the number and types of sentences may be different depending on the revision. Most GPS receivers understand the standard which is called: 0183 version 2. This standard dictates a transfer rate of 4800 b/s."

Ktoś wyżej poruszył sprawę co jaki czas może być teoretycznie odświeżana pozycja. To łatwo sobie obliczyć znając prędkość transferu (4800 bps czyli 480 znaków na sekundę) i wiedząc, że maksymalna długość jednej sekwencji w protokole NMEA 0182 v.2 wynosi 82 znaki...
Coś mi się wydaje, że to i mnie dotyczy.
Matematycznie uzasadniając powyższe:
480 znaków / sek. i sekwencja o długości 82 znaki.
480 / 82 = 5,85 (czyli w ciągu sekundy wysyłanych jest prawie 6 takich sekwencji)
1 sekunda / 6 = 0,16(7) (siódemka w okresie)
Czyli próbkowanie następuje co 0,16 sekundy.
Nasze PocketPC odświeżają pozycję GPS nie częściej niż raz na sekundę. Czyli dla Naszych Pocketów sygnał GPS nadawany jest w zasadzie w sposób ciągły. Gdyby PocketPC potrafił odświeżać pozycję co np. 0.10 sekundy, wóczas dla Pocketa sygnał wysyłany byłby na zasadzie "ping"-a.
Mam nadzieję, że nic nie pokręciłem...  :proud:
Created By Yako - GSM PL +48 533 67 29 53