Test przeprowadzony został z „piątka” zainstalowaną na smatfonie HP 6915, a jednocześnie na innym smartfonie (Eten Glofiish X 800) pracowała równolegle „czwórka” w swojej ostatniej wersji.
Zanim opiszę same spostrzeżenia z testu chciałbym dodać że sam proces instalacji (a dokładnie aktualizacji poprzedniej wersji AM przebiegł bezproblemowo z zachowanie wszelkich poprzednich ustawień. Ten test przeprowadzony został na ustawieniach fabrycznych programu, z jedna tylko zmianą polegającą na przełączeniu w trzecim dniu skórki z wersji podstawowej na wersje „panorama”. Mój test miał na celu ocenę „piateczki” pod względem czysto eksploatacyjnym, przy długotrwałej jeździe, bez kombinowania w ustawieniach. Po prostu włącz, wyznacz trasę i jedź. Cykl ten powtórzyłem kilkadziesiąt razy na trasach od 1,5 do 700km. W sumie przejechałem niecałe 3300 km.
A teraz do rzeczy:
Wyznaczanie tras…- jest zdecydowanie lepsze niż dotychczas, inteligencja programu pod tym względem zbliżyła się do Tom Toma. Drobne poprawki w algorytmach (o których piszą autorzy AM) dają bardzo odczuwalny skutek. Po raz pierwszy wyznaczanie tras zadowoliło mnie prawie w stu procentach, i to dla wszystkich typów tras. A szczególnie podobało mi się korzystanie z trasy optymalnej. Ani razu nie musiałem korzystać z punktów via, co jednak spowodowało, że nie przetestowałem tej funkcji (a może to i dobrze).
Stabilność…- oceniam jako dobrą. Zdarzyła się raz sytuacja, że po wjechaniu do tunelu i zatrzymaniu się w nim na ok. 5 min. z powodu korków nastąpiła utrata sygnału gps, a po chwili program zawiesił się i konieczny był soft reset. Program nie radził sobie też najlepiej z ukrywaniem górnego paska statusu systemu operacyjnego WM5. Pojawiający się krótko po uruchomieniu pasek zabierał niepotrzebnie kawałek ekranu który przy rozdzielczości 240x240 jest przecież niezwykle cenny. Pomagało wywołanie na chwilkę menu, po powrocie go do nawigowania obraz był już ok. Czasami pasek sam znikał po pewnym czasie. Nie znalazłem żadnej reguły rządzącej pojawianiem się tego paska, po prostu czasami po włączeniu go nie było, innym razem się pojawiał.
AM nieco częściej (test na tym samym urządzeniu) gubi sygnał gps niż np. Tom Tom, ale jest to pewnie tylko kwestia małego doszlifowania softu. Natomiast warto zauważyć że łapanie fixa po starcie aplikacji lub utracie sygnału odbywało się bardzo szybko.
Bez problemu funkcjonowało odbieranie rozmów telefonicznych, a także ich inicjowanie. Co prawda program po zakończeniu rozmowy nie zawsze wracał automatycznie na pulpit (tak jak to bezbłędnie robi Tom Tom), ale po kliknięciu na nazwę w Today natychmiast wznawiał funkcjonowanie. Dla nowej AM nie stanowi też problemu wyłącznie całego smartfona przyciskiem wyłącznika zasilania (np. kiedy wyjmowałem go z uchwytu udając się do kasy na stacji benzynowej). Po ponownym uruchomieniu zasilania AM płynnie i szybko podejmowała pracę, znacznie lepiej niż to miało miejsce w poprzednich wersjach.
Czasami pojawiał się efekt lekkiego zacinania się aplikacji, szczególnie słychać to było w zacinaniu się (jąkaniu) „Jadźki”. Czasami mogłem usłyszeć ucięte słowa. Sytuacji nie poprawiał reset smartfona, ani usuniecie wszelkich zbędnych programów.
Ergonomia obsługi…- jest na niezłym poziomie, jednak na przy rozdzielczości 240x240 daleko jej do Tom Toma. Zupełnie nie trafioną koncepcja jest umieszczenie paska postępu w pionie po lewej stronie ekranu. Krawędź obudowy ekranu w HP całkowicie mi go zasłaniała kiedy kierowałem samochodem, natomiast kiedy siedziałem na miejscu pasażera był on ledwo widoczny. Trochę lepiej było w nocy, pasek było widać jako tako, za to trudno było ocenić procent postępu trasy, bo nie widziałem gdzie właściwie się ten pasek kończy – w rogu wyświetlacza czy w rogu pola wyświetlania mapy. Implementacja poziomego paska z wersji czwartej AM jest zdecydowanie lepsza.
Trudno mi było przyzwyczaić się do sytuacji, że po kliknięciu na ekran (a ściślej w zależności gdzie klikamy), mamy de facto możliwość wywołania dwóch różnych menu (głównego i własnego) – jakoś to dla mnie nie było intuicyjne. Na dodatek bez znaczenia było czy klikam na ikonkę w dolnym prawym rogu czy gdziekolwiek na mapie – efekt ten sam – wywołanie menu własnego. Zupełnie nie rozumiem po co ta ikonka, skoro dubluje klikniecie w mape.
Nie zbyt dobrym pomysłem jest też moim zdaniem rysowanie tej dodatkowej strzałki informującej o manewrze w tym samym (żółtym) kolorze co strzałek rysowanych na obrysie dróg. Na bardziej złożonych skrzyżowaniach (szczególnie przy drogach wielopasmowych), nie bardzo wiadomo czy ta strzałka go inny pas, czy może jeszcze cos innego. Wystarczy że ta strzałka będzie w innym kolorze lub będzie np. animowana (jak w iGo) i będzie ok.
Nieco gorzej niż w poprzednich wersjach działała na moim HP dynamiczna zmiana skali w widoku 3D. Niejednokrotnie na ekranie miałem okazje zobaczyć tak wielka strzałkę manewru, że praktycznie nie było już nic więcej widać poza nią. Funkcja wyświetlania brył budynków nie zrobiła na mnie niestety dobrego wrażenia, jak dla mnie jest zupełnie zbyteczna, bo sposób wyświetlania budynków bardziej psuje ten efekt niż jest z niego jakiś pożytek. Może na jakimś dużym wyświetlaczu będzie lepiej, u mnie to raczej porażka.
Panel wskazań wartosci numerycznych po przez to że jest predefiniowany stał się nieczytelny ponieważ poszczególne okienka są do siebie bardzo podobne, a na dodatek w tym samym kolorze. Czcionka opisująca poszczególne funkcje okienek jest też mało czytelna. Chwilami zupełnie gubiłem się co które pokazuje, jedynie po przekroczeniu prędkości stosowne okienko zmieniało tło na czerwone i wtedy wiedziałem że to to okienko. Przy normalnej prędkości te okienka zlewały mi się tylko w zbiór cyferek, a jak już w któreś kliknąłem nie opacznie to już tylko mogłem zgadywać co ono pokazuje. Problem rozwiąże odpowiednie podkolorowanie okienek (albo pokolorowanie cyferek, albo pokolorowanie ramek tych okienek). Przydało by się też zabezpieczenie przed dublowaniem się przy ustawianiu funkcji okienek (teraz np. wszystkie trzy mogą wskazywać prędkość, czyli to samo).
Dwie rzeczy natomiast bardzo mnie usatysfakcjonowały: po pierwsze „Jadźka” stała się mniej gadatliwa niż w poprzednich wersjach, a po drugie to, że wyjątkowo często komunikat o przekroczeniu prędkości pojawiał się przed zbliżającym się zakrętem (nie wiem czy to zbieg okoliczności, ale było bardzo naturalne – zupełnie jakby mój pasażer przypominał mi o nadmiernej prędkości we właściwych momentach).
Chyba prawie każdy smartfon (nie znam innych) ma sprzętowy przycisk „zielonej słuchawki”, a cześć ma nawet dwa (zielonej i czerwonej) – po co wiec dublować ich funkcjonalność dodatkową ikonką na ekranie skoro uzyskujemy dokładnie ten sam efekt? Ale może są jednak takie co nie mają przycisków, tylko czy wyświetlanie tej ikonki nie zrobić w takim racie jako opcjonalne?
Mapy…- staja się rzeczywiście coraz bardziej dokładne, spotkałem kilka jeszcze świeżych rond w małych miasteczkach, które już były na nowej mapie. Ogólna ocena bardzo dobra. Całkiem nieźle było też na leśnych duktach i polnych drogach. Właściwie dziwna sytuacja zdarzyła się tylko na autostradzie A2 w okolicach Chrząstowa, gdzie przez kilkanaście kilometrów występował efekt rekalkulacji trasy, tak jak bym był poza nią, ale nie mogę wykluczyć tu zakłóceń w pracy odbiornika GPS gdyż jechałem „naprawdę” szybko.
Jest jedna rzecz która przy wyświetlaniu map nie za bardzo mi się podoba, a w szczególności dotyczy to perspektywy 3D. Otóż jadąc przez przepiękne pola i laki na ekranie widzimy tylko zarys drogi na białym tle, tak jakbyśmy jechali w iście zimowych warunkach. AM to chyba jedyna nawigacja która używa koloru białego w prezentacji map. Dla mnie osobiście jakieś to niezbyt naturalne, cały czas mam wrażenie, że to jakieś „białe plamy” w pokryciu map, bo biały kolor właśnie temu w mapach służy.
Na koniec dodam, że chyba jakoś brakowało mi jednak wskaźnika poziomu sygnału gps. Niby jest odpowiednia informacja w jednej z opcji menu, ale ja wolałbym mieć ją na głównym ekranie, po to by na bieżąco wiedzieć czy nawigacja jest przyczepiona w odpowiednim miejscu, lub czy chwilowa niedokładność nawigacji nie wynika czasem z tego że akurat gęste drzewa tłumią sygnał.
Z braku czasu nie będę się rozpisywał bardziej szczegółowo, starałem się poruszyć tylko najważniejsze aspekty, ale jeśli ktoś będzie miał jakieś dodatkowe pytania to chętnie na nie odpowiem.
