5.0.7 i prędkość na pilocie

  • 49 Odpowiedzi
  • 11109 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline taddy

  • 29
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Kaiser + AM + Igo8
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #30 dnia: Kwiecień 23, 2008, 21:16:22 »
OK, ale nadal nie mam odpowiedzi na zasadnicze pytanie dotyczące samego programu:
Dlaczego AM 4.1.2  pokazuje inne odchylenie od wskazań licznikowych niż wersja 5.0.7??? Które wskazanie jest bliższe prawdzie??
Dlaczego w wersji 4.1.2 odchylenie jest zmienne w zależności od prędkości, a w 5.0.7 stałe niezależnie od prędkości?
Przy założeniu tego samego PDA, samochodu i powtarzalności wyników testu w różnych warunkach warunkach samochodowo-pogodowych.

*

Offline annras

  • **
  • 116
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #31 dnia: Kwiecień 23, 2008, 21:56:45 »
Koledzy, co za problem sprawdzić to na drodze, gdzie są słupki co 100m i kilometrowe. Włączamy stoper i jedziemy kilometr stałą przedkością. Po obliczeniu mamy dokładną prędkość. Kilka liczników już sobie w ten sposób wyregulowałem. Liczniki samochodowe przeważnie zawyżają wskazania, żeby kierowca za bardzo się nie rozpędzał. Ot, taka psychologiczna zagrywka.

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #32 dnia: Kwiecień 23, 2008, 22:10:46 »
OK, ale nadal nie mam odpowiedzi na zasadnicze pytanie dotyczące samego programu:
Dlaczego AM 4.1.2  pokazuje inne odchylenie od wskazań licznikowych niż wersja 5.0.7??? Które wskazanie jest bliższe prawdzie??
Dlaczego w wersji 4.1.2 odchylenie jest zmienne w zależności od prędkości, a w 5.0.7 stałe niezależnie od prędkości?
Przy założeniu tego samego PDA, samochodu i powtarzalności wyników testu w różnych warunkach warunkach samochodowo-pogodowych.

Przecież odpowiedź już uzyskałeś, u mnie wskazania prędkości dla obu wersji AM były identyczne na całej 130km trasie - gdy pomiar wykonywałem jednocześnie na dwóch pda. Pożycz od kogoś drugiego pda z AM i zrób sobie sam taki test.
A tak w ogóle to w czym Ty masz problem? Kalibrujesz prędkościomierze w/g wskazań AM? Nie bardzo wiem o co to bicie piany jest?

*

Offline twinsen

  • ****
  • 528
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS Pocket Loox n560, Samsung i9000 Galaxy S
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #33 dnia: Kwiecień 24, 2008, 09:58:28 »
Przecież prędkość wyświetlana w KAŻDYM samochodzie na KAŻDYM prędkościomierzu jest pochodną częstości obrotowej kół napędzanych. Wystarczy zwiększenie obciążenia i już zmienia się średnica koła, a tym samym prędkość pokazywana przez licznik. I nic tu nie pomoże grzebanie w liczniku.

Niby jak zmienia się średnica koła przy obciążeniu?  :D
Zmienia się jego kształt jedynie, na bardziej "plaskaty"  :proud:
--
twinsen

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #34 dnia: Kwiecień 24, 2008, 10:24:05 »
Średnica (mierząc w pionie) akurat maleje, tylko że to nieistotne,
bo nieważna jest średnica, a  obwód, a ten się nie zmienia.
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline twinsen

  • ****
  • 528
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS Pocket Loox n560, Samsung i9000 Galaxy S
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #35 dnia: Kwiecień 24, 2008, 10:28:30 »
Średnica (mierząc w pionie) akurat maleje, tylko że to nieistotne,
bo nieważna jest średnica, a  obwód, a ten się nie zmienia.

No w sumie o to mi chodziło, tylko mnie też się pomieszało.
Zatem - niezależnie od obciążenia pojazdu, na danym typie opon nie zmienią
się wartości mierzone. Zakładając, ze ciśnienie w oponach jest poprawne.
--
twinsen

*

Offline scottie

  • *
  • 97
  • Sprzęt: Palm Pre2, (HTC TP2 + AM Europe)
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #36 dnia: Kwiecień 24, 2008, 11:13:12 »
W autach liczniki nie oddzwirciedlają rzeczywistej prędkości, tzn. wraz ze wzrostem prędkości rzeczywistej licznik pokazuje też więcej, ale rosnie różnica między prędkością rzeczywistą a pokazywaną. I tak, np. przy 50 km/h na liczniku, faktyczna predkość wynosi +/- 47-48 km/h, ale już przy 150 km/h na liczniku, rzeczywista to 141-142 km/h.
Czytałem, że to świadomy zabieg psychologiczny producentów...
Zatem pomiary kolegi, licznik <-> AM mogą być OK. Pozostaje pytanie dlaczego różnie jest pomiędzy AM-ami...

BTW, co do AM 5.x to zauważyłem, że prędkość zmienia się na niej jakoś bardziej "skokowo" w porównaniu do AM 4.x, np. przy zwalnianiu. Wczoraj jechałem i jak zwalniałem (nie ostro) to pokazywała 98 km/h a potem zaraz 80 km/h. Przy 4.x było w miarę płynnie. Ustawienia w 5.x i 4.x te same w konfiguracji.
Pozdrawiam, Adrian

*

Offline sierek

  • ****
  • 568
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: OnePlus9, Surface Pro 7
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #37 dnia: Kwiecień 24, 2008, 11:48:22 »
Średnica (mierząc w pionie) akurat maleje, tylko że to nieistotne,
bo nieważna jest średnica, a  obwód, a ten się nie zmienia.

No w sumie o to mi chodziło, tylko mnie też się pomieszało.
Zatem - niezależnie od obciążenia pojazdu, na danym typie opon nie zmienią
się wartości mierzone. Zakładając, ze ciśnienie w oponach jest poprawne.

Ugięcie (zwiększenie szerokości kosztem wysokości) opony przy większym obciążeniu następuje w poprzek płaszczyzny opony więc obwód się zmienia. Zmiana ta jest jednak pomijalna dla rozważanego tu (IMHO akademickiego) problemu.

*

Offline wojtek2005

  • *
  • 58
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Compact II (Charmer), MDA CIV, HTC HD2 (Leo)
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #38 dnia: Kwiecień 24, 2008, 18:49:13 »
Średnica (mierząc w pionie) akurat maleje, tylko że to nieistotne,
bo nieważna jest średnica, a  obwód, a ten się nie zmienia.

No w sumie o to mi chodziło, tylko mnie też się pomieszało.
Zatem - niezależnie od obciążenia pojazdu, na danym typie opon nie zmienią
się wartości mierzone. Zakładając, ze ciśnienie w oponach jest poprawne.

Ugięcie (zwiększenie szerokości kosztem wysokości) opony przy większym obciążeniu następuje w poprzek płaszczyzny opony więc obwód się zmienia. Zmiana ta jest jednak pomijalna dla rozważanego tu (IMHO akademickiego) problemu.
No oczywiście, że problem jest akademicki. Jak jadę z AM, to wiem, że mam rzeczywistą prędkość, licznik zaś pokazuje wartości zawyżone, ale nie są to rzeczy, o które warto kruszyć kopie. NB: to już któryś kolejny temat, w którym odkrywca różnicy dziwi się jej i próbuje się czegoś dowiedzieć, więc może dobrze, że są ludzie myślący.

*

Offline annras

  • **
  • 116
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #39 dnia: Kwiecień 25, 2008, 09:04:08 »
Jest taki programik GPSAuto, który jest rozbudowanym szybkościomierzem na GPS. Może porównacie jego wskazania z Automapą. Powinien mieć inne algorytmy obliczania szybkości.

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #40 dnia: Kwiecień 25, 2008, 09:38:52 »
Jest taki programik GPSAuto, który jest rozbudowanym szybkościomierzem na GPS. Może porównacie jego wskazania z Automapą. Powinien mieć inne algorytmy obliczania szybkości.

Wiedziałem, że wreszcie kiedyś zostaną podważone matematyczne modele zjawiska Dopplera i przestarzałe algorytmy filtrów Kalmana.
Należy im się Nobel.

*

Offline VanB

  • *
  • 96
  • Sprzęt: MDA Vario III / V
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #41 dnia: Kwiecień 25, 2008, 10:51:52 »
A od kiedy GPS do wyznaczenia pozycji używa Dopplera?

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #42 dnia: Kwiecień 25, 2008, 12:02:58 »
Jest taki programik GPSAuto, który jest rozbudowanym szybkościomierzem na GPS. Może porównacie jego wskazania z Automapą. Powinien mieć inne algorytmy obliczania szybkości.

Co 1 sek. odbiornik gps podaję pozycję. Program oblicza odległość od poprzedniej pozycji (np. w metrach) i dzieli ją przez czas (1 s). Już w tym momencie mamy prędkość. Jedyne co jeszcze robi program to zamienia to z m/s na Km/h, oraz uśrednia wynik np. z trzech ostatnich pomiarów.
Algorytm tak prosty, że jakoś trudno mi sobie wyobrazić stosowanie rożnych algorytmów przez różne programy. Błąd pomiaru może wynikać jedynie z błędu (dokładności) wyznaczania pozycji przez odbiornik gps i nic więcej się tu nie wymyśli.
Co prawda w programach do nawigacji stosuje się jeszcze szereg algorytmów związanych z funkcją przewidywania pozycji, ale wątpię żeby brały one udział w wyznaczaniu aktualnej prędkości. A może się mylę?

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #43 dnia: Kwiecień 25, 2008, 14:33:03 »
Cytat: emisiu
Co 1 sek. odbiornik gps podaję pozycję. Program oblicza odległość od poprzedniej pozycji (np. w metrach)
i dzieli ją przez czas (1 s).

Prawdopodobnie nawet tego nie robi, bo prędkość oblicza sam odbiornik GPS i co sekundę podaje ją w sekwencji RMC.
Jedyne co AM musi z tym zrobić, to wymnożyć ją przez stałą wartość, żeby przeliczyć jednstki z węzłów na km/h.
A z efektu Dopplera korzysta sam odbiornik GPS.
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline VanB

  • *
  • 96
  • Sprzęt: MDA Vario III / V
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #44 dnia: Kwiecień 25, 2008, 15:23:18 »
Cytuj
A z efektu Dopplera korzysta sam odbiornik GPS.

Do czego? Że się tak zapytam?

*

Offline puniek

  • ******
  • 4617
  • Sprzęt: Samsung Galaxy S7 EDGE SM-G935F
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #45 dnia: Kwiecień 25, 2008, 15:35:27 »
Cytuj
A z efektu Dopplera korzysta sam odbiornik GPS.

Do czego? Że się tak zapytam?
No własnie... przecież to nie radar....?
ISTQB Certified Tester

*

Offline annras

  • **
  • 116
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #46 dnia: Kwiecień 25, 2008, 18:38:37 »
Dziwnie sie ten temat rozwinął. Kol. Taddy zadał konkretne pytanie, czy AM 5.0.7 podaje dobrą szybkość? Sam jestem tego ciekaw, ale na razie naczytałem się o średnicy opon i efektach Dopplera. Gdyby nie to że aktualnie leżę chory, to wsiadłbym do samochodu ze stoperem (jak pisałem wcześniej), dodatkowo włączyłbym sobie równolegle z AM program GPSAuto i za 5 minut znałbym odpowiedź. A tak, to poczytam sobie jeszcze kilka hipotez i domysłów.

*

Offline al41

  • **
  • 172
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: NavRoad 430BT
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #47 dnia: Kwiecień 25, 2008, 19:00:06 »
Stoper nic nie da będziesz znał prędkość średnią a nie aktualną.
Jedynie ciężarówki z zalegalizowanym tacho mogą porównać prędkość. Błąd wskazu jak się nie mylę wynosił 3km/h
przy prędkościach 40, 80,120 lub znajomy z suszarką i krótkofalówka.

*

Offline annras

  • **
  • 116
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #48 dnia: Kwiecień 25, 2008, 21:32:25 »
Na odcinku 1 km mogę utrzymać stałą prędkość wg AM, np 60 km/h, nawet na ucho słuchając silnika. Jeśli przy słupku 1 km będę miał 61 sek, to szybkość rzeczywista będzie 59 km/h, 60 sek - 60 km/h. To dość dokładnie, jak na nasze rozważania. A błąd 1 sekundy na stoperze chyba nie występuje, nie wiem jaki trzeba by mieć słaby  refleks, więc można jeszcze dokładniej zmierzyć. Lepiej to jednak zrobić w dwie osoby. A jeśli w AM i GPSAuto bedę miał na ekranie różne szybkości w danym momencie, to też wiele wyjaśni. Musze się tylko podkurować, to Wam Koledzy pokażę.... :E

*

Offline puniek

  • ******
  • 4617
  • Sprzęt: Samsung Galaxy S7 EDGE SM-G935F
Odp: 5.0.7 i prędkość na pilocie
« Odpowiedź #49 dnia: Kwiecień 25, 2008, 21:36:13 »
Na odcinku 1 km mogę utrzymać stałą prędkość wg AM, np 60 km/h, nawet na ucho słuchając silnika. Jeśli przy słupku 1 km będę miał 61 sek, to szybkość rzeczywista będzie 59 km/h, 60 sek - 60 km/h. To dość dokładnie, jak na nasze rozważania. A błąd 1 sekundy na stoperze chyba nie występuje, nie wiem jaki trzeba by mieć słaby  refleks, więc można jeszcze dokładniej zmierzyć. Lepiej to jednak zrobić w dwie osoby. A jeśli w AM i GPSAuto bedę miał na ekranie różne szybkości w danym momencie, to też wiele wyjaśni. Musze się tylko podkurować, to Wam Koledzy pokażę.... :E
Takie zabawy mogą się źle skończyć... dajcie sobie spokój.....
ISTQB Certified Tester