Jestem na półtorarocznym już "odwyku" automapowym. Przesiadłem się całkowicie na Androida, więc z konieczności korzystam z alternatywnych dla AM rozwiązań nawigacyjnych, wszystkich po kolei i zamiennie. Ale w każdej chwili pocałuję Aqurat w wiadome miejsce, jeśli tylko uruchomi AM na Androidzie. Zazdroszczę wam problemów, jakie opisujecie. Nie dlatego, że jestem masochistą, ale z powodu wypadnięcia z obiegu we współtworzeniu czegoś, co zawsze wyprzedzało aktualne technologie rynkowe. A pionier zawsze ma najtrudniej, bo przeciera szlaki.
Przypomnę tylko takie ficzery jak bezszwowe mapy (seamless maps) - tylko w AM można było początkowo skorzystać w trakcie jazdy z sąsiadującej geograficznie i odrębnej mapy bez konieczności jej wgrywania w miejsce aktualnie używanej, sama się dogrywała.
Dalej, krytykowane i wyśmiewane początkowo obrysy budynków, następnie bryły 3D budynków. Teraz mają to już wszystkie systemy i nikt nie poczytuje tego za fanaberię, tylko za konieczność.
Nie twierdzę, że tylko AM była i jest innowacyjna. Ale mały, lokalny producent navi, z rynku długo lekceważonego przez wiodące marki, w starciu z tymi gigantami okazał się całkiem sprawnym uczestnikiem gry. Nie docenianym nawet przez własnych userów.
AutoMapa powstała w początku 2003 roku. Już od pierwszej połowy 2005 r. prowadziliśmy na tym Forum lobbying w celu włączenia komunikatów o robotach drogowych ze stron GDDKiA do systemu navi. Tu przykładowy link:
http://pdaclub.pl/forum/automapa/poi-drogi-krajowe-punkty-poczatkowe/msg90173/?topicseen#msg90173To była długa droga zarówno dla AM jak i dla użytkowników traffica. Nie wiem, czy aktualnie Aqurat/Geosystem współpracują z Gdaką, czy - tradycyjnie - GDDKiA olewa wszystkich innych uczestników komunikacji drogowej?
Tak czy inaczej, jakiś system wiedzy o zdarzeniach drogowych stworzono i zaczyna on być wykorzystywany w routingu.
A że ma braki i niedociągnięcia? Chciałbym widzieć, jak np. Grzegorz52 korzysta dziś w Polsce z wyczekiwanego (przez wszystkich) TMC. Dzisiaj byłaby z TMC w PL jeszcze większa kupa niż z trafficowymi ficzerami AM. Tyle, że w swoim systemie AM jest sama sobie gospodarzem rozwiązań i może wszystko dowolnie ustawiać, zaś w TMC była by petentem, którego operatorem wyznaczono by pewnie GDDKiA. AM mogła by tylko o coś poprosić. Jak znam życie - bezskutecznie.
A tak - klasyczny, oryginalny TMC w Polsce nie istnieje, nie ma co krytykować, jest święty spokój. Więc cała para kontestatorów i malkontentów idzie w traffic AM.
Czy Aquratowi, jako lokalnemu dostawcy, opłaca się już dziś implementować TMC dla podróżujących za granicę, to odrębna kwestia. Moim zdaniem powinien to zrobić, ale z braku wiedzy o przesłankach decyzyjnych pozostaje mi tylko przyjąć decyzję producenta.
Polska jest absolutnie wyjątkowym krajem w Europie, jeśli idzie o dynamikę rozwoju sieci dróg, rozwiązań komunikacyjnych i inwestycji oraz remontów. Bez względu na doraźne stanowiska różnych polityków w tej sprawie, takie są fakty. Więc nie dość, że mamy nie najlepsze drogowe mapy cyfrowe PL (już chyba leśne są lepsze), to jeszcze nakłada się na to niebywały galimatias remontowo-inwestycyjny "w temacie dróg". Kompetencyjny, decyzyjny, informacyjny, koordynacyjny, organizacyjny, finansowy, etc.
To jest trudne do ogarnięcia algorytmami nawigacyjnymi i musi użytkowników boleć. Przez jakiś czas, póki nie zostaną stworzone, zaakceptowane i nie staną się bezwzględnie wymagalne procedury informacyjne o tym, co dzieje się na drogach.
Być może to jest dla AM walka z wiatrakami i tylko jakiś oficjalny system typu TMC mógłby taki stan wyegzekwować. Ale ktoś musi całą tę "zabawę" zainicjować i przetrzeć szlaki. Jak zwykle AutoMapa zbierze cięgi za wszystkie choroby wieku dziecięcego systemów Traffic w PL. Ale wszyscy późniejsi jego beneficjenci będą mieli łatwiej. Korzystając z takiej czy innej platformy systemowej.
Na tym Forum od zawsze był podział na tych, którzy chcą włączyć się aktywnie w rozwój systemu, przedkładających potencjalne korzyści użytkownika nad wartość dokonanego przez siebie wkładu pracy oraz tych, którzy twierdzą, że zapłacili za system, więc powinien on funkcjonować nienagannie, zatem nie będą pomagać w żaden sposób. O ile ci pierwsi mają szansę przyczynić się do poprawy jakości funkcjonowania AutoMapy, to efektem działania tych drugich może być co najwyżej zniechęcenie pierwszej grupy, czyli zahamowanie wsparcia ze strony użytkowników. Innego "dobroczynnego" skutku nie widzę. Jeśli ktoś myśli, że wiecznym malkotenctwem zmobilizuje producenta do stworzenia nawigacji ściśle według wyobrażeń malkontenta, to pozostaje mi tylko współczuć. Z wielu różnych powodów, których nie nazwę, bo zaostrzono administracyjne rygory za brak empatii dla współuczestników Forum.
Dodam jeszcze tylko, że zgłoszenie problemu w funkcjonowaniu AM przez kanał producenta skutkuje nadaniem zgłoszeniu numeru, co w domyśle musi mieć jakiś ciąg dalszy. Bez względu na logikę i system produkcji. A zgłoszenie problemu tylko na tym Forum pozostaje wyłącznie poinformowaniem jakiejś części użytkowników, że taka kwestia istnieje. AM może to zauważy i zasygnalizuje w procesie produkcji, może nie. Nie odstręczam nikogo od opisywania tutaj perypetii z AutoMapą. Tylko, na litość boską, zgłaszajcie
też do supportu. Wtedy jest szansa na skuteczność, w przeciwieństwie do zwykłego pitolenia i wyścigu, kto więcej zauważy guana w algorytmach AM. Co więcej, jest także szansa, że aktywnie zgłaszający dostanie darmową subskrypcję AM. Jeśli zakup/przedłużenie licencji jest dla kogoś trudne finansowo.