IQ Routes

  • 21 Odpowiedzi
  • 6598 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

kichu1979

IQ Routes
« dnia: Maj 18, 2008, 03:18:31 »
Zrobilem przez weekend trase Wrzenia - Wawa i z powrotem. Doswiadczenie z trasa bez IQ routes
mam, jezdzilem dobre pol roku z 920.

Trasa proponowana przez mapy bez IQ routes Wawa - Lowicz pozniej z Lowicza na Lodz
do Strykowa i na autostrade do Wrzesni. Teoretycznie najszybsza, praktycznie w okolicach
strykowa bywa masakrycznie.

Trasa proponowana przez mapy z IQ routes Wawa - Lowicz - z Lowicza do Leczycy i wlatuje
na autostrade na wysokosci leczycy. Czyli de facto skrocil mi odcinek autostrady (ze 150km
do jakichs 120) i puscil mnie tez 30km droga gorszej kategorii, z drugiej strony ruch na tej
drodze byl prawie zerowy. Doslownie ani jednego samochodu na  trasie, zero swiatel
przestojow korkow nic. Nie spieszac sie ani spinajac jazda rownym tempem w okolicach
90-110.

Dodatkowo czas przyjazdu podany w momencie ustalania trasy w Warszawie roznil sie od
rzeczywistego o 15 minut - odcinek okolo 300 km (w Wawie pokazal ze dojade o 18,
dojechalem 17.45).


Z kolej jadac do Warszawy pojechalem "swoja trasa" - wymuszone kilka punktow posrednich -
i tutaj IQ routes przez 2 sredniej wielkosci miejscowosci, zamiast glowna droga przez miejscowosc
puscil mnie objazdem droga osiedlowa (efekt zero przestojow i swiatel).

Ogolnie po trasie jestem dosc pozytywnie zaskoczony... a nastawienie przez mialem bardzo sceptyczne.

I to wszystko co wyzej odbylo sie na mapach 8.00 (czyli jeszcze TA 2007.10) - upgrade w ramach gwarancji
zrobilem dopiero po przyjezdzie.

Milym akcentem sa rowniez opisane pasy ruchu w Warszawie. Owszem,  da sie zyc bez, ale milo ze sa i co
ciekawe pokrywaja sie z tym co bylo namalowane na drodze.W praktyce wyglada to tak, ze jesli skrzyzowanie
ma opisane pasy ruchu, to pojawiaja sie one zamiast pojedycznej strzalki prawo/lewo okolo 200-250 metrow
przed skrzyzowaniem.

No i pasek musimy miec poziomy, z pionowym nie dziala.
« Ostatnia zmiana: Maj 18, 2008, 03:20:24 wysłana przez kichu1979 »

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 18, 2008, 11:00:25 »
Jestem zwolennikiem i kibicem wszelkich rozwiązań, które mogłyby ułatwić poruszanie się po polskich drogach. Sama koncepcja, zarówno IQ Routing, jak i HD Traffic, jest kapitalna. Jednak nie bardzo wierzę w proste i szybkie przełożenie dobrego lecz skomplikowanego projektu na jego skuteczność w polskiej rzeczywistości.

Trasa Wawa-Września (via Łowicz-Piątek-Łęczyca-A2), o której piszesz, jest "zwyczajną" trasą optymalną (pośrednią między szybką i krótką, z lekkim (20-30%) przesunięciem w stronę krótkiej). Sam mam takie ustawienie algorytmu routingu i bez specjalnej, software'owej inteligencji dostaję propozycję powyższej trasy jako pierwszą.
Obawiam się, że jest zbiegiem okoliczności fakt wyznaczania powyższej trasy z dramatem komunikacyjnym odbywającym się na konkurencyjnym dla tej trasy odcinku Łowicz-Stryków-początek A2 (trasa szybka).

W polskiej rzeczywistości komunikacyjnej jest zbyt wiele zmiennych i stałych, które należałoby uwzględniać w algorytmie routingu, aby uzyskać w efekcie dobrą trasę. Paranoją jest np. fakt, że absolutna większość ciężarówek (TIR) omija autostrady płatne. A to one (TIRy) są głównym hamulcowym w szybkości pokonywania dróg niższej kategorii. Nikt pewnie nie zakłada w jakimkolwiek algorytmie, że ruch TIRów tuż przed weekendem jest tylko w stronę do dużych terminali (np. Świnoujście, Świecko, Rzepin), zaś w stronę interioru - niemal szczątkowy. A piątkowe popołudnie (i poniedziałkowy poranek) jest symbolem stanu polskiej komunikacji drogowej.

Szczerze mówiąc, bardziej wierzę w rozwiązania on-line, bazujące na pomiarach i rejestracji zdarzeń w czasie rzeczywistym (TMC, HD Traffic i inne pomiary strumieni ruchu abonentów GSM), niż w analizy wniosków płynących z  danych historycznych. Zwłaszcza w Polsce, gdzie oddawanych jest do użytku sporo inwestycji drogowych i gdzie panują niestabilne przepisy (np. ulgi dla TIR na autostradach mogą obrócić całą bazę historycznych danych w niwecz).

*

Offline Driv3r

  • **
  • 128
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: TomTom Go 600 / Go 1005 Live
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 18, 2008, 12:51:56 »
Krytykowac jest bardzo latwo, kichu opisal swoje wrazenia bez i z IQ Routingiem - jezeli to dziala tak jak mowi to nie ma co narzekac na teorie ktora sie sprawdza w praktyce. Rzecz jest warta przetestowania i mam nadzieje ze ktos jeszcze sie podzieli podobnym porownaniem tej samej trasy i potwierdzi czy byl to zbieg okolicznosci czy nie  :grin:

Pozdr.
M.

*

kichu1979

Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 18, 2008, 13:57:17 »
No pozyjemy zobaczymy, za dwa tygodnie jade jeszcze raz, takze wpisze mu tylko punkt
docelowy i niech kombinuje. Co z tego wyniknie w obie strony dam znac :)

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 18, 2008, 19:27:42 »
Jeśli dobrze rozumiem IQ Routing, to są dane historyczne (średnia rzeczywista prędkość userów na poszczególnych drogach) zaszyte w danych mapowych odbiornika, wspierające algorytm routingu, stosując właściwy jego wariant w zależności od tego, czy jest wykonywany w dzień zwykły/powszedni, czy w weekendowy.
Nie trzeba czekać na jakąś okazję, wystarczy wybrać przy planowaniu trasy termin, w jakim będzie podróż wykonywana: dziś / jutro / dzień powszedni / dzień weekendowy. Nie mam pewności od której godziny zaczyna się dla IQ R weekend. Czy w piątek od 18 do 22 i od 8 rano w sobotę, itd. (zgodnie z właściwym zarządzeniem Ministra dotyczącym TIRów), czy obowiązuje od godz. 0.01 w sobotę.
Jeśli zatem jest różnica w wyznaczaniu trasy planowanej na weekend od tej wyznaczonej dla dnia powszedniego, to IQ R działa. Jeśli nie ma różnicy, to... (po co przepłacać?).
Nie znalazłem też potwierdzenia, że IQ Routing miałby różnić się dla tras wyznaczanych w porach nocnych od tych w codziennym szczycie. Ale może źle szukałem? Jeśli tak, to proszę o link, nie nocno-poranne impresje.

*

kichu1979

Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 18, 2008, 19:46:11 »
Wydaje mi sie, ze na pytania ktore zadajesz odpowiedzi nie ma, ja przynajmniej zadnego szczegolowej
specyfikacji technicznej IQR nie widzialem i na jakies inne wrazenia niz nasze impresje nie masz po prostu
co liczyc w najblizszym czasie.

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 18, 2008, 19:49:43 »
Nie trzeba czekać na jakąś okazję, wystarczy wybrać przy planowaniu trasy termin, w jakim będzie podróż wykonywana: dziś / jutro / dzień powszedni / dzień weekendowy.
(...)
Jeśli zatem jest różnica w wyznaczaniu trasy planowanej na weekend od tej wyznaczonej dla dnia powszedniego, to IQ R działa.

*

kichu1979

Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 18, 2008, 20:20:13 »
Ok, to podrzuc kilka propozycji tras ktore znasz i kojarzysz, to przejrze i dam znac jak to wyglada i co IQR proponuje.

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 18, 2008, 20:46:05 »
Września - Warszawa?

*

Offline fatboyx

  • 35
  • Płeć: Mężczyzna
    • Home Page
  • Sprzęt: Nokia E90 + Rikaline-GPS 6033
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 29, 2008, 08:41:46 »
Zastanawiam się nad działaniem funkcji IQ Routes. Jeżdże codziennie do pracy z włączonym TomTomem. Mam wybraną trasę najszybszą z włączoną funkcją IQ Routes. TomTom puszcza mnie drogą, którą jadę ewidentnie dłużej niż inną drogą. Jeżdżę więc na przemian, raz na przekór TomTomowi drogą szybszą ale taką której on nie lubi, a raz tą którą on proponuje i stoję tam w korku. Czy TomTom się kiedyś nauczy, że droga którą mu sugeruje jest szybszą trasą?

Kiedy moje dane IQ Routes się wysyłają do serwerów TomTom? Kiedy ja sciągam takie dane od TomToma? W TT Home nie ma nic związanego z IQ Routes.. Jedyne co mi się bardzo często aktualizuje (ok. 2 razy na dobę) to poprawki MapShare - czy w nich zawarte są dane IQ Routes?
Pozdrawiam
Michał Gałuszka

*

Offline dariusz-s

  • ***
  • 433
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: LG-E900 (WP7) > TomTom Go 940 Live > TomTom Go 720
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 29, 2008, 11:23:45 »

Kiedy moje dane IQ Routes się wysyłają do serwerów TomTom? Kiedy ja sciągam takie dane od TomToma? W TT Home nie ma nic związanego z IQ Routes.. Jedyne co mi się bardzo często aktualizuje (ok. 2 razy na dobę) to poprawki MapShare - czy w nich zawarte są dane IQ Routes?

Dane IQ Routes wysyłane są do servera przy każdym podłączeniu urządzenia do TT Home (jeżeli oczywiście masz włączone w TT Home funkcje "zezwalaj na wysyłanie anonimowych danych") Niestety dane o IQ Routes nie wracają do urzytkowników wraz z poprawkami MapShare. Dane IQ Rotes są zawarte w mapach i aktualizacja danych następuje dopiero przy kolejnej wersji mapy.

Ps. W moim przypadku trasa Berlin > Zgorzelec (ustawiona trasa najszybsza), którą jeźdźę od paru lat została wprowadzona do danych IQ Routes. Wczesniej bez IQ Routes TomTom prowadził mnie autostrada na  Drezno (Trasa bez IQ Routes), ja oczywiście jechałem zawsze na Forst i ok. 8 km za Cotbus odbijałem na Görlitz ( Trasa z włączonym IQ Routes)

 :mrgreen:

Pozdrawiam

Dariusz-s
« Ostatnia zmiana: Maj 29, 2008, 11:35:20 wysłana przez dariusz-s »

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 29, 2008, 12:38:22 »
Sprawdziłem w ostatnich dniach działanie IQ Routes na kilkunastu trasach (przeważnie w centralnej Polsce) i moje odczucia są dość pozytywne. Uśredniając wyniki podsumowania moich testów końcowa ocena jest następująca:
- trasy są szybsze, bardziej krajobrazowe i mniej stresujące.
Praktycznie poza jednym przypadkiem wyznaczane trasy to takie które mogę śmiało polecać znajomym i które powtórzyłbym gdybym jechał nimi ponownie.

*

Offline Darkph

  • ***
  • 493
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 03, 2009, 15:17:41 »
Witam wszystkich,
Bardzo ocenę jak działają IQ Routes w Polsce ?
Na podstawie własnych spostrzeżeń ze starszych modeli TomToma mam bardzo dobre zdanie na temat  algorytmów wyznaczania trasy przez tą nawigację.
Jak to wygląda obecnie w połączeniu z IQ Routes ?

*

Offline jansol

  • ****
  • 813
  • Sprzęt: TomTom GO 1005 LTM/HDT - iPh 8
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 03, 2009, 16:33:55 »
też z chęcią bym się dowiedział coś na ten temat zwłaszcza od kogoś kto na codzień używa  IQ Routes .Co prawda posiadam XL ale bez  IQ Routes.
  Próbowałem jedynie wyznaczyć trasę przez TTH za pomocą Planer  IQ Routes i przyznam że fajnie wyszło, wyznaczyłem trasę Białystok- Kraków gdzie normalnie ona przebiega przez Warszawe, z  IQ Routes sprytnie stolica została ominięta i sporo czasu przy okazji zaoszczędzonego.
  Może ktoś coś doda?
 

*

Offline kolczan

  • *
  • 92
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: GO Premium - były GO 500, 825 LIVE, GO 920, PDA
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 03, 2009, 17:35:23 »
Dla treningu wklepałem w TT Route Planer Lesznowola --> ul. Szwedzka na Targówku.
W poniedziałek przed 8 rano prowadzi przez Puławską, a po 8 przez al. Krakowską.
Trzeba jednak pamiętać, że mapa w TT RP jest nie najnowsza i prawdopodobnie zawiera tylko śladowe ilości danych dla IQ Routes.
Pozdrawiam - Mirek

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 03, 2009, 18:08:39 »
Póki IQ Routes, Community Traffic i inne tego typu chwalebne wynalazki będą bazowały tylko na głównych drogach, póty będzie wyłącznie wybór pomiędzy al. Krakowską i ul. Puławską. Krótko mówiąc - wybór między grypą świńską i grypą ptasią. Bo, co za różnica, czy pojedziemy jedną lub drugą? W poniedziałek ok. 8.00 rano w Warszawie - żadna. I tu i tam stoisz w megakorku. Powinno się w takich porach zablokować główne arterie i niech sobie nawigacja radzi, klucząc bocznymi uliczkami. To jedyne wyjście.

A czy da(ło) się zablokować w Map Share / TT Home most Śląsko-Dąbrowski?

*

Joker87

Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 03, 2009, 21:50:29 »
Zauważyłem, że IQ Routes działa na terenie większych miast i nie tylko na głównych drogach. Mówię tu o najnowszych mapach.
A co do mostu to dało radę :)
« Ostatnia zmiana: Maj 03, 2009, 21:52:46 wysłana przez Joker87 »

*

kichu1979

Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 04, 2009, 11:08:59 »
mnie juz sporo razy w czasie jazdy tomtom puszczal bokiem - jakimis osiedlowymi drogami, zamiast glownymi przelotowkami przez miasto

przed iq routes nigdy tam nie jechalem, wiec cos dziala :)

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 04, 2009, 17:16:41 »
Ja, na okoliczność IQ Routes, kombinowałem w ten sposób: w większości przypadków (ile %  :mysli:) używasz nawigacji tam, gdzie nie znasz terenu. Skoro tak, to jedziesz głównymi drogami - tak, jak wyznacza trasę każda nawigacja. W konsekwencji, nie zarejestrujesz przebiegu i średniej prędkości na trasie alternatywnej, bo w nieznanym terenie rzadko kiedy przyjdzie komuś do głowy eksperymentować z bocznymi uliczkami. Takie trasy mogliby wysyłać via TT Home tylko "tubylcy", którzy nawigacji u siebie raczej nie włączają.
Chyba, że dojdzie do przypadkowego zarejestrowania prędkości na bocznej uliczce, bo tam lub w okolicy się komuś wyznaczona trasa kończy/zaczyna. Ale w podróży przelotowej - raczej się to nie zdarzy.

Moim zdaniem, znacznie zawęża to liczebność próby, dla której można się pokusić o statystyczne uznanie bocznej uliczki za bardziej przepustową, niż jakaś równoległa ulica/droga główna. Chyba, że nie ma ograniczeń dla minimalnej ilości przejazdów. Że nawet pojedynczy przejazd jest rejestrowany i brany pod uwagę w wyznaczaniu IQ Routes.

Może powinno powyższe skłonić społeczność tomtomową do włączania nawigacji również na znanych perfekcyjnie trasach. Po to, by zbierać i wysyłać dane niezbędne innym.

Co sądzicie o takim wywodzie?

*

Offline sbi

  • ****
  • 592
  • Sprzęt: 6630, Tungsten T3, N73, GO930, 5800XM, HTC Hero
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 04, 2009, 18:01:07 »
Zgadzam się w 100%, Osobiście codziennie do pracy jeżdżę z nawigacją, a nawet dwoma (TT i NE)  ;)

*

Offline Darkph

  • ***
  • 493
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 04, 2009, 20:39:39 »
Ja, na okoliczność IQ Routes, kombinowałem w ten sposób....
Co sądzicie o takim wywodzie?
Wydaje mi się masz rację - też mi się wydaje że jak na Polskę to średnio będzie działać ... ponieważ często nie ma żadnej innej alternatywy niż zatkana droga .... Nasza sieć drogowa jest zbyt uboga...
Również ze względu na kiepską komunikację i infrastrukturę ludzie zwykle mieszkają w pobliżu miejsca pracy - a jak mieszkają blisko i mają praktycznie jedną drogę to nawigacja jest zbędna...

Natomiast za granicą jest to pomocne, zwłaszcza w dużych aglomeracjach miejskich.
Tam często ludzie jadąc do pracy pokonują kilkadziesiąt kilometrów i zdarza się próbują różnych rozwiązań żeby dostać się do pracy.
Sieć dróg jest dobrze rozwinięta, więc jest dużo tras alternatywnych. Jak do tego doda się działający system TMC to jest to naprawdę bajka i bardzo opłaca się jeździć z nawigacją...
Idea jest dobra tylko nasza infrastruktura musi do tego dorosnąć.
Jak to może wyglądać - proszę popatrzeć na Berlin w http://routes.tomtom.com/   wieczorem   i  rano  ...




*

Offline jansol

  • ****
  • 813
  • Sprzęt: TomTom GO 1005 LTM/HDT - iPh 8
Odp: IQ Routes
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 04, 2009, 21:45:30 »
osobiście uważam że największą bajką będzie HD traffic w oparciu o rzeczywistą sytuację na drodze.Co do TMC to słyszałem różne opinie np. że w Niemczech jest w miare na bieżąco ale np. we włoszech to już bywa różnie,przykład: jeden gościu opisywał że we włoszech często było coś takiego jechał a tomek pokazywał że na trasie jest jakiś zator(przez wypadek), kiedy przejeżdżał nie było rzadnego zatoru.Występują opóźnienia, natomiast w Niemczech TMC jest bardziej precyzyjniejsze.Ale jak jest naprawdę to zobaczymy jak będzie w Polsce któraś z tych technologii.