Ciężko w ciemno zgadywać... Sugeruję:
Sprawdzić działanie konta pocztowego (bo to może nie wina telefonu, a np. serwera pocztowego). Dokładnie sprawdzić dane używanego konta pocztowego w 9300, zwracając szczególną uwagę czy nie ma np. jakiejś literówki w haśle czy nazwie serwera - po prostu upewnij się że dane konta wpisałeś na pewno prawidłowo. Czy w ogóle nie możesz ani odbierać, ani wysyłać poczty?
Jeśli sprawdzenie konta nic nie da, to
sformatować telefon, nie przywracać kopii bezpieczeństwa, zainstalować używane aplikacje od nowa i ponownie skonfigurować telefon. I wtedy próbować. BTW: czy to czasem nie jest konto Gmail? Z tego co pamiętam, niektórzy mieli problemy z obsługą tego konta na 9300/9500.
Taka procedura wykluczy istnienie jakiegoś uszkodzonego pliku systemowego. Być może aż tyle roboty nie jest potrzebne, ale ciężko w ciemno stwierdzić jaki jest powód tego problemu - zamiast szukać bez końca, chyba lepsze takie radykalne rozwiązanie. O ile po formacie telefon skonfigurujesz prawidłowo, wszystko powinno być OK. Jeśli tak, to sugeruję od razu zrobienie kopii bezpieczeństwa - jeśli kiedyś telefon znowu zacznie dziwnie się zachowywać, wtedy unikniesz konieczności formatowania i instalowania wszystkiego od zera.
Jeśli to zrobisz, a mimo to dalej będziesz mieć ten problem, to będziemy się zastanawiać co dalej.