Witam ponownie,
Faktycznie ostatnio jestem tutaj mniej aktywny ale to tylko dlatego, że bardzo dużo się w SpeedAlarmie dzieje a priorytet ma oczywiście praca nad rozwojem systemu. Dlatego dzisiaj odpowiem wszystkim zbiorczo i bardziej ogólnie niż ostatnio.
Na dniach będzie dostępna pierwsza aktualizacja aplikacji na Windows Mobile. Zawierać będzie ona pierwszą partię poprawek. Między innymi:
- poprawione przywracanie aplikacji na pierwszy plan
- opcje włączania / wyłączania podświetlania ekranu przy różnych zdarzeniach
- opcje włączania / wyłączania dźwięków przy różnych zdarzeniach
- opcja włączania / wyłączania informowania o zmianach w statystykach ("+1 suszarka" itd)
- program ResetUstawien.exe w \Program Files\SpeedAlarm\ - jest to narzędzie do usuwania z rejestrów systemowych wszelkich wpisów związanych z aplikacją (głównie dla tych którzy mają jakiś problem z konfiguracją którego nie da się inaczej rozwiązać jak wszystko zresetować)
Cały czas pracujemy nad kolejnymi rzeczami -
kolejne aktualizacje są już w planach i będą zawierały między innymi:
- zupełnie przebudowaną od zera obsługę GPS - część problemów związanych z GPS-em wynika z niedopracowania w sterowniku GPS Intermediate Driver z Windows Mobile. Z niektórymi odbiornikami GPS (wbudowanymi i zewnętrznymi) nie pracuje poprawnie. Nowa obsługa GPS będzie korzystała z odbiornika GPS bezpośrednio poprzez port COM (tak jak robią to programy do nawigacji).
- usprawnione zarządzanie pamięcią
- problemy z wydajnością na SE Xperia X1 - mamy już ten telefon i badamy dlaczego akurat ten model zachowuje się tak dziwnie. Przy okazji mogę podpowiedzieć co zauważył jeden z naszych użytkowników na tym telefonie - aplikacja działała bardzo powoli, miała 10-15 sekundowe opóźnienie nawet w reakcji na naciśnięcia. Jednak gdy na telefonie miał nieodebrany SMS wszystko działało idealnie - gdy SMS-a przeczytał znowu zaczęło się opóźnienie. Sytuacja powtarzała się w kolejnych próbach
- poprawioną (i zoptymalizowaną) grafikę
Cały czas pracujemy też nad ogólną stabilnością programu.
Jeszcze krótko zbiorczo odpowiem na najczęściej pojawiające się pytania (zarówno tutaj jak i w mailach i na infolinii):
kategorie punktówWielu osobom przychodzą pomysły na kolejne kategorie punktów. Często pojawiają się pytania o informacje o korkach lub robotach drogowych. Niestety informacje te mają charakter typowo odcinkowy a nie punkowy jak patrol z suszarką czy fotoradar.
To stwarza niestety kilka poważnych problemów:
- ciężko tak przygotować interfejs do wprowadzania zagrożenia odcinkowego, aby był prosty i intuicyjny dla typowego użytkownika (przy czym zaznaczam, że typowym użytkownikiem nie jest 20-25 letni informatyk), oraz bezpieczny do wprowadzania w czasie jazdy.
- korek na drodze ma to do siebie, że cały czas się przesuwa (wydłuża lub skraca). Ktoś wprowadziłby korek w miejscu w którym do niego dojechał, ale kilka minut później koniec korka może być już dużo dalej. Aplikacja ostrzega na kilkaset metrów przed punktem więc ktoś mógłby zostać ostrzeżony o korku w momencie gdy już w nim stoi
- pomijając wszelkie problemy z wprowadzaniem informacji o korkach i ostrzeganiem o nich - taka informacja podana na 500m przed korkiem byłaby bezużyteczna bez informacji jak ten korek ominąć - SpeedAlarm nie ma map i nie jest nawigacją, nie potrafi takich informacji podać
To samo dotyczy wszystkich innych zagrożeń o charakterze odcinkowym.
Dodatkowo, zauważcie, że lista kategorii punktów musi być ograniczona do kilku opcji z prostego powodu: kierowca nie jest w stanie w czasie jazdy wybrać jednej spośród np 20 różnych kategorii punktów. Stąd kategoria "inne".
poprawianie pozycji zagrożeńZgłoszenia typu "popraw" są dwojakie:
- zgłoszenia dot. zagrożeń dynamicznych (suszarki, wypadki itd) - wszystkie zgłoszenia różnych użytkowników serwer analizuje automatycznie i biorąc pod uwagę różne czynniki (między innymi zaufanie użytkowników) podejmuje decyzję co z danym punktem zrobić
- zgłoszenia dot. zagrożeń stałych (fotoradary, przejazdy itd) - wstępna decyzja może być podjęta przez serwer tak jak przy zagrożeniach dynamicznych. Dodatkowo jednak analizowane są przez administratorów, którzy przy pomocy różnych narzędzi przeprowadzają dodatkową weryfikację
Nie ma większego sensu klikać "popraw" na każdym zagrożeniu którego pozycja jest różna od faktycznej o 20 czy 50m ponieważ:
- zagrożenia dynamiczne zgłaszane są przez kierowców w czasie jazdy - zawsze będą miały błąd wynikający z: niedokładności pozycji GPS, prędkości (jadąc 100km/h pokonujemy 28 metrów na sekundę), opóźnienia w reakcji użytkownika
- tak naprawdę dokładność pozycji każdego zagrożenia co do metra nie jest tutaj potrzebna. Dokładność do 50m w zupełności wystarcza. Aplikacja ostrzega na kilkaset metrów przed punktem a nikt nie zaczyna hamować dopiero na kilkadziesiąt metrów przed radarem.
Jeśli chodzi o sprawy organizacyjne:Jestem jak najbardziej za zamknięciem tego wątku i gorąco zachęcam do rozpoczynania nowych wątków, najlepiej nowego na każdy problem. Ten wątek stał się już nienaturalnie duży i ciężko się go śledzi.
Nie chciałbym być moderatorem tego forum, głównie dlatego, że jednak nadal moim głównym zadaniem jest praca z zespołem nad rozwojem SpeedAlarmu, a moderacja forum pochłania sporo czasu. Nie chciałbym też być posądzonym kiedyś o cenzurowanie negatywnych opinii i stronniczość - i to jest drugim powodem, wcale nie mniej ważnym.
Dziękuję wszystkim za cenne opinie i uwagi. Zachęcam do dalszego komentowania i zgłaszania problemów - najlepiej w nowych wątkach lub przez maila/formularz na stronie.
Moderatora proszę natomiast o zamknięcie tego wątku, żeby się nie rozrastał w nieskończoność.
Pozdrawiam
Grzegorz Aksamit
Zespół SpeedAlarm.pl