PDAclub.pl - Forum użytkowników technologii mobilnych

Nawigacja GPS => Nawigacja GPS - ogólnie => Wątek zaczęty przez: tomaszb w Kwiecień 19, 2004, 13:21:19

Tytuł: Nieprzejezdna droga nr.11 remont mostu
Wiadomość wysłana przez: tomaszb w Kwiecień 19, 2004, 13:21:19
Życie pisze samo najlepsze scenariusze, i tak zamknięcie mostu spowodowało moje ponowne zainteresowanie się tematem obszarów przez które nie można przejechać.
Od niemalże początku istnienia forum był wielokrotnie zgłaszany problem braku możliwości zaznaczenia obszaru wykluczonego z nawigacji, i/lub drogi (odcinka drogi) wykluczonej z nawigacji. Powodem może być np. nieprzejezdność drogi (remont), lub tez chęć ominięcia jakiegoś obszaru z różnych powodów.

W moim konkretnym przykładzie chodzi o zamknięcie drogi krajowej nr 11 w miejscowości Dobrzyca (ok. 8 km. na północ od Piły) z powodu remontu mostu. Ponieważ jest to dość ważna droga szczególnie w okresie wakacyjnym, gdyż jadący z rejonu Wrocławia, Poznania nad morze na wybrzeże Koszalińskie jadą tą drogą. A jak to oczywiście bywa w naszym kraju remonty dróg robi się najlepiej latem, tak więc ten most będzie zamknięty od końca kwietnia do końca lipca.
I tu dochodzę do meritum. W AutoMapie nie ma żadnej możliwości aby zaznaczyć taką nieprzejezdną drogę. Oczywiści można kombinować i wyznaczać punktu pośrednie, ale wydaje się logiczne zaznaczenie po prostu że tędy przejechać nie można.

Tak wygląda normalny przejazd:
[pic=http://www.dobrzyca.republika.pl/images/RYS1.JPG]

A problem nie jest błahy, bo oficjalny wg. wskazań tablic informacyjnych objazd będzie przez Wałcz najpierw drogą nr 10 w kierunku na Szczecina a następnie drogą nr 22 na Chojnice, Tczew.
Droga wg oficjalnego objazdu wiedzie tak:
[pic=http://www.dobrzyca.republika.pl/images/RYS2.JPG]
Trasa jest dłuższa o ok. 26 km.

I tak ktoś jadący wg AutoMapy i zgodnie ze znakami o objeździe będzie przez kilka, kilkanaście kilometrów informowany o tym że jest poza trasą i program wyznacza nową, bo Automapy będzie chciała jechać przez ten zamknięty most. A już nie daj boże jak program wyznaczy trasę na skróty pomiędzy Stara Łubianką a Krępskiem - to jest droga dla hard terenowców.
[pic=http://www.dobrzyca.republika.pl/images/RYS5.JPG]

Inna możliwością jest przejazd przez Krajenkę i Złotów - polecam
[pic=http://www.dobrzyca.republika.pl/images/RYS3.JPG]
Trasa jest dłuższa o ok. 16 km.

Dla lubiących nieco bardziej ekstremalne doznania a jednocześnie ceniący sobie jak najkrótsze objazdy.
[pic=http://www.dobrzyca.republika.pl/images/RYS4.JPG]
Trasa jest dłuższa o ok. 10km

A teraz pomysł na ułatwienie w nawigacji przy nieprzejezdnych drogach.
Najbardziej logiczny to możliwość aktualizacji jakiejś bazy z zaznaczonymi drogami nieprzejezdnymi. Taka baza jest uaktualniana przez producenta AutoMapy np. raz na tydzień na podstawie oficjalnych informacji z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - o ile oczywiście taka informacja istnieje. Wg mnie dla zarejestrowanych użytkowników powinny być dostępne informacje o:
Na mapie Polski utrudnieniach na autostradach, drogach głównych oraz krajowych
Na mapach miast wszystkie ulic.
Inna możliwość to tworzenie przez użytkowników jakiejś specjalnej bazy POI, ale szczerze mówiąc nie za bardzo wierzę w jakość i aktualność takich informacji. Jak znam życie to informacja o tym że droga jest zamknięta się pojawi, ale że już została otwarta to niekoniecznie.
Tytuł: Nieprzejezdna droga nr.11 remont mostu
Wiadomość wysłana przez: prozor w Kwiecień 19, 2004, 16:36:49
I tu wracamy do dwóch kwestii: dróg/ulic zabronionych (omijanych) oraz  baz POI, które użytkownik mógłby sobie sam definiować, importować, esportować....

Co prawda, obie te kwestie były wałkowane na forum, ale jak widać bez nich ani rusz a więc pozwolę sobie jeszcze dołożyć kilka słów:

Obszary zakazane - bez tego jak bez ręki. Protezy przy wyznaczaniu trasy typu dodawanie punktów przelotowych czasami nie mają sensu - jeżeli okaże się, że musieliśmy przejechać inną drogą, to owszem - automapa wyznaczy trasę, ale w dalszym ciągu uwzględniającą punkt przelotowy. Co robić? Robić kółko? Wracać się? Skasować punkt. Tak, tylko aby to zrobić należy albo się zatrzymywać i dokonać korekty albo robić to w ruchu i ryzykować wypadek (szczególnie, jeśli komputerek jest zamontowany tak, że nie można obserwować drogi).

Właśnie wczoraj miałem tego typu problem. Precyzyjnie zaplanowana trasa, kilka punktów przelotowych (inaczej się nie dało ominąć obszaru) i... lipa. Droga nieprzejezdna, wykopy jakieś - objazd kawałek dalej. Co z tego,  program każe mi wracać do 2 punktów przelotowych, które już dawno minęłem objazdem... Utrudnienie i to duże, szczególnie, że ruch był równie duży i nie można było sobie pozwolić na oderwanie wzroku od drogi, a już na pewno na manipulacje rysikiem na ekranie. Dobrze, że jeszcze mam mapę przed oczami - współczuję tym, którzy jej nie widzą, komunikaty głosowe najprawdopodobniej ciągle kazałyby im kręcić się i zawracać do punktów przelotowych. Udręka...

Czyli chyba zostaje petycja do producentów Automapy w stylu Cat'a: doceniamy Waszą dobrą pracę ale wysłuchajcie naszych próźb i wprowadzcie przynajmniej te drobne dla nas ułatwienie, a bedziemy Was wielbić po wsze czasy... :party: . Gdybyście mogli również zastanowić się nad drugą kwestią, czyli:

Bazy punktów POI (też wałkowane, nawet bardzo):
Dane bazy mogą być przez użytkowników na bieżąco poprawiane (coś jak programy open source). Myślę, że szybciej użytkownicy zadbają o ich dokładność i aktualność, niż ci co z nich nie korzystają (autorzy ;) ). Co prawda obie te funkcje (szczątkowo i nie tak jakbym to widział, ale zawsze) ma wbudowana bodajże Navigo, ale i tak Automapa jak na razie w Polsce jest nr 1 :) - gdyby jeszcze te dwie kwestie rozwiązać po mysli dla użytkownika pozytywnie...
Tytuł: Nieprzejezdna droga nr.11 remont mostu
Wiadomość wysłana przez: Joe Black w Kwiecień 19, 2004, 17:42:48
Do obszarow zakazanych chcialbym dodac drobne usprawnienie:
Przycisk obszaru zakazanego/ blokady Samo.......
Czesto gdy trafiam na roboty drogowe, wypadek (ktorego nawet nie widze, staram sie rzucic okiem na AM i po chwili zawracam skrecajac w jakas boczna droge. Czulbym sie pewniej gdybym zamiast powiekszac/ pomniejszac mape , mogl po prostu wcisnac przycisk (blokada) i pojechac zgodnie z wyznaczona trasa.
I nie wymagam tu wcale zadnej synchronizacji przez GPRS, to jest juz radykalizm.

Jesli chodzi o POI to dalaczam sie do prosby.
Tytuł: Nieprzejezdna droga nr.11 remont mostu
Wiadomość wysłana przez: MaciekP w Kwiecień 19, 2004, 19:17:47
Znowu wraca temat POI edytowanych w jakiejs bazie na serwerze przez samych uzytkownikow - nie widze zeby AM sie zabrala za cos takiego i tylko my sami moglibysmy uaktualniac takie informacje.
Tytuł: Nieprzejezdna droga nr.11 remont mostu
Wiadomość wysłana przez: lechupe w Kwiecień 22, 2004, 08:36:38
do tomaszab

OT nieco, ale droga pomiedzy Stara Lubianka a Krepskiem - najkrotszy mozliwy objazd remontowanego w Dobrzycy mostu na 11 - jest droga asfaltowa (moze nieco dziurawa), ale przejazd tych 6 kilometrow nie stanowi zadnego problemu dla auta

Droga przez Zlotow jest dluga i jakosciowo wcale nie rewelacyjna
Tytuł: Nieprzejezdna droga nr.11 remont mostu
Wiadomość wysłana przez: tomaszb w Kwiecień 22, 2004, 11:56:33
Cytat: lechupe
droga pomiedzy Stara Lubianka a Krepskiem - najkrotszy mozliwy objazd remontowanego w Dobrzycy mostu na 11 - jest droga asfaltowa (moze nieco dziurawa), ale przejazd tych 6 kilometrow nie stanowi zadnego problemu dla auta
Faktycznie jest najkrótsza, co do jakości to straciłem tam kiedyś oponę dlatego mam o niej złe wspomnienia.
Cytat: lechupe
Droga przez Zlotow jest dluga i jakosciowo wcale nie rewelacyjna
No z normalnych dróg jest krótsza od tej przez Wałcz, jakościowo jest OK.
Ale to wszystko oczywiście subiektywne odczucia ;)