Właśnie dostałem Navigo2 - okazuje się, że można kupić taniej niż ceny na półkach - nie wiem za ile można kupić najtaniej, mi się udało za 170 zł plus koszta wysyłki.
Nie jestem w stanie mówić o plusach i minusach w oderwaniu od AM - pojeździłem tydzień z AM i do niej mogę całość porównać. Wszystko oczywiście mocno subiektywne i nie mam dużego doświadczenia w tej materii - jestem zupełnym lajkonikiem.
Plusy:
0. Cena. Ponad 2 razy taniej.
1. Powitanie i komunikaty nie piskliwe. Nie muszę się obawiać komunikatu startowego, że np. obudzę dziecko w samochodzie, czy dziwnych spojrzeń na ulicy co mi tak gada. Zawsze przed włączeniem AM szukałem ustronnego miejsca. Tu nie ma takiej potrzeby.
2. Możliwość nawigacji do ostatnio wyznaczonych punktów docelowych. Nie trzeba nic wpisywać ponownie (w tym nic się nie definiuje) - wybieram z listy i jadę.
3. Ekran czytelny - IMHO bardzo dobrze zaznaczony kierunek jazdy i trochę mniej mówi, choć właśnie zrobiłem aktualizację silnika i mówi trochę więcej. Już nie usłyszę zza pleców: "tato, kiedy to w końcu wyłączysz i dasz zagrać" (ale to tylko taka moja nadzieja).
4. Dobre dopasowanie skali do prędkości jazdy. Gdy przelicza nową trasę (1-2 sekundy) nie oddala od mapy, tylko dalej pokazuje najbliższą okolicę lub oddala tylko trochę.
5. Rewelacyjna sieć dróg - u mnie w Lublinie widać wszystko włącznie z numeracją budynków. Ciekawe jak się zachowa na trasie. Sieć drogowa wymaga co prawda pewnych korekt - zamierzam to uzupełnić, ale generalnie nowe ulice są w większości odwzorowane, choć zdarzają się przypadki ulic widm.
6. Nawigacja - bardzo zbliżona do mojego wyboru. Kiedy zmieniłem drogę (na skrzyżowaniu typu Y pojechałem w lewo zamiast w prawo) to system zamiast poprowadzić mnie do starej trasy (następna przecznica) wyznaczył nową - dokładnie taką, którą chciałem jechać. Wiem, że przypadek, ale to na razie stwierdziłem.
7. Operowanie palcem, całość bardziej czytelna i intuicyjna (przypominam - zdanie subiektywne).
8. Wydaje mi się, że bardziej intuicyjne poruszanie się po menu (i konsekwentne).
9. Bufor 20-stu ostatnio wprowadzonych ciągów znaków w liniach adresowych - jeżeli szukam ulicy xxxx i jest to Warszawa i wpisywałem ostatnio Warszawę i tylko Warszawę na W to dostanę ją jako podpowiedź. To powinno zostać wydłużone do 40-50 ostatnio wprowadzonych tekstów/ciągów znaków.
10. Szybkie przeliczanie - 1-2 sekundy tak jak wspomniałem - cały czas widzę najbliższą okolicę. Na razie nie natrafiłem na skręty na zakazie skrętu oraz wjazdy pod prąd.
Minusy:
1. Wolny rendering - prędkość rysowania jest wolniejsza, choć w trakcie jazdy to nie przeszkadza. Trochę się poprawia po wybraniu widoku uproszczonego, ale to jeszcze nie jest to. To chyba największa wada N2 - prędkość renderingu.
2. Dużo mniejsza ilość opcji niż w AM - nawet jeżeli nigdy z nich nie skorzystam. Cóż, mniej płacę, mniej mam.
3. Brak dostępu do klawiaturki systemowej choć na dobrą sprawę dla mnie to bardzo mały minus, bo piszę wszystkimi palcami i nie patrzę się na klawiaturę QWERTY, więc w nawigacji wygodniejsze są duże klawisze mimo alfabetycznego ich ustawienia.
4. Brak opcji automatycznego obracania mapy zgodnie z kierunkiem jazdy - pewnie związane z prędkością renderingu.
5. Brak opcji zmiany kolorów poza trybem dzień/noc. Nie żebym marzył o 100 różnych "skórkach", ale jeszcze jedną-dwie opcje kolorystyczne było by miło zobaczyć - nawet, jeżeli będzie to zmiana koloru samych liter.
6. Brak opcji zmiany przybliżenia (zoom) w trakcie nawigacji. Jedna z poważniejszych wad - też chyba powiązana z prędkością renderingu.
7. Wydaje mi się, że trochę opornie N2 reaguje na sygnał z GPSu - więcej czasu zabiera N2 niż AM ustalenie pozycji. To nie autosugestia - AM potrafiła złapać kontakt z satelitami w mieszkaniu przy oknie, N2 nie radzi sobie z tym.
8. Brak prędkości chwilowej w trakcie jazdy - jest prędkość średnia, ale dla mnie ważniejsza jest chwilowa.
9. Brak opcji zmiany częstotliwości próbkowania sygnału GPS.
10. Brak opcji zmiany ilości komunikatów głosowych - można zrobić 2-3 poziomy - dla mnie wystarcza rzucenie okiem na ekran oraz informacja, że na najbliższym rondzie skręcam w lewo, nie muszę słuchać "zjedź teraz". Są co prawda ronda, na których nie wiadomo, czy ten zjazd to w lewo, czy prosto, ale to można wyczuć patrząc na mapę (lub włączając tryb gadatliwy, jeżeli ktoś to lubi). Ponadto, skoro problemem jest prędkość wyłączenie gadatliwości może jedynie przyspieszyć całość.
11. Brak opcji, by system lądował po starcie automatycznie w trybie lokalizowania miejsca, w którym się znajduję.
12. Brak standardowego interfejsu do wprowadzania POI - interfejsu pomiędzy producentem, a użytkownikiem.
W przyszłym tygodniu zrobię testy jazd po Warszawie, a później na trasach dłuższych.