PDAclub.pl - Forum użytkowników technologii mobilnych
Nawigacja GPS => NaviExpert => Wątek zaczęty przez: kiloff w Kwiecień 22, 2009, 20:18:24
-
W ostatnim newsletterze od NE pisano o trwających już od dłuższego czasu pracach nad wersją NE 5.0.
Wspomniał też o tym R.Łożyński na swoim blogu.
Mam wrażenie, że towarzyszy tej wersji dziwna tajemniczość. Jakby nie chcieli uprzedzać faktów i zdradzać niczego, np. przed konkurencją. Nie podano żadnych informacji ani ogólników, np. o kierunku rozwoju NE czy nowej funkcjonalności. O betatestach też nie słyszałem.
Na blogu wspomniano tylko, że stare telefony (jak K750) nie będą w stanie poradzić sobie z nową wersją. Widocznie szykują się duże zmiany.
Podejrzewam też, że ze względu na prace nad 5.0 nie wspierano rozpoczętej wersji na WM (to moje przypuszczenia).
Ktoś coś więcej wie? Ciekawe co nowego wprowadzą w wersji 5.0 no i kiedy premiera. :O~
-
Może w tej 5 wersji w końcu albo uruchomią obsługę odbiornika GPS wbudowanego w Diamonda - urządzenie REKOMENDOWANE (taki napis jest na ICH stronie) do obsługi NE albo oficjalnie powiedzą - NIE UMIEMY TEGO ZROBIĆ. Dzisiaj po raz kolejny wydałem kaskę na SMSa aby sprawdzić czy WSPANIAŁA wersja 4.3.2 działa w końcu poprawnie. Zaznaczam, że zainstalowałem wersję DEDYKOWANĄ do HTC P3700 Diamond!
Może ktoś z NE poda w końcu na jakim ROMie , Radio ROMie i silniku JAVY to działa. Jestem skłonny wymienić niekompatybilne części systemu byle mi to w końcu ruszyło do cholery!
Aktualnie jedyna współpraca z odbiornikiem GPS wygląda tak:
Urządzenie: Wbudowany GPS
Status: Łączy się...
Status: Połączenie nawiązane
Status: Łączy się...
Status: Połączenie nawiązane
i tak w kółko :(
Ręce i inne części ciała opadają...
-
Witam,
pracujemy intensywnie nad usprawniona wersja na telefony WM.
Najprawdopodobniej wydamy ja juz w przyszlym tygodniu.
Pozdrawiam,
MS
-
Próbuję się cieszyć. Jako jeden z wielu użytkowników HTC Diamond będę się cieszył nawet z wersji BETA. Chciałbym w końcu zobaczyć zdekodowane informacje z GPS w NaviExpercie. I mam nadzieję, że będzie to przed długim weekendem majowym.
-
pracujemy intensywnie nad usprawniona wersja na telefony WM.
Najprawdopodobniej wydamy ja juz w przyszlym tygodniu.
...no to jestem bardzo ciekawy jak mocno "nakombinujecie"; no i jak skuteczne zmiany zrobicie... Na chwile obecna jest z aplikacja wiecej problemu na WM niz pozytku, choc na kilku telefonach z WM zadzialalo. Problem w tym, ze jak sie juz zainstaluje to albo nie dziala albo pracuje bardzo niestabilnie. Aby to sprawdzic trzeba wykupic juz abonament i niestety w przypadku nie dzialania robia sie problemy... No to pozostaje czekac i obserwowac co sie ciekawego wydarzy...
-
Może w tej 5 wersji w końcu albo uruchomią obsługę odbiornika GPS wbudowanego w Diamonda - urządzenie REKOMENDOWANE (taki napis jest na ICH stronie) do obsługi NE albo oficjalnie powiedzą - NIE UMIEMY TEGO ZROBIĆ. Dzisiaj po raz kolejny wydałem kaskę na SMSa aby sprawdzić czy WSPANIAŁA wersja 4.3.2 działa w końcu poprawnie. Zaznaczam, że zainstalowałem wersję DEDYKOWANĄ do HTC P3700 Diamond!
Może ktoś z NE poda w końcu na jakim ROMie , Radio ROMie i silniku JAVY to działa. Jestem skłonny wymienić niekompatybilne części systemu byle mi to w końcu ruszyło do cholery!
Aktualnie jedyna współpraca z odbiornikiem GPS wygląda tak:
Urządzenie: Wbudowany GPS
Status: Łączy się...
Status: Połączenie nawiązane
Status: Łączy się...
Status: Połączenie nawiązane
i tak w kółko :(
Ręce i inne części ciała opadają...
Sam bym tego lepiej nie ujął. Mój mail do supportu jak rozwiązać problem w dedykowanej do Diamonda wersji, został zignorowany, wiec chyba wole AutoMapę, która dopiero pracuje nad wprowadzeniem modułu Traffic, ale przynajmniej pod WM potrafi GPS obsługiwać... Już nie wspominając o tym że support przynajmniej odpowiada na pytania. :S
-
Kiedy NaviExpert 5.0 ?
Wg. tego co NE pisze na stronie to "rozpoczęcie testów beta na przełomie maja i czerwca".
-
To z okazji tego, że NE pracuje nad nową wersją programu, pozwolę sobie jeszcze na mały prywatny koncert życzeń: :wink:
- Zmiana głośności wraz ze wzrostem prędkości. Nie mam tu na myśli tak płynnej i szerokiej zmiany jak możliwa jest np w AM, bo głośniczek telefonu ma małe możliwości, ale 80% głośności poniżej 80km/h i 100% głośności powyżej tej prędkości wydaje się rozsądnym usprawnieniem. Można by też pokusić się o zmianę głośności względem faktyczneo hałasu (wykorzystując mikrofon telefonu) ale to mogłoby niektóre telefony zbytnio obciążać.
- Zmiana wyglądu nawigacji wraz ze wzrostem prędkości. Chodzi o to, że przy wyższych prędkościach (np. powyżej 90km/h) potrzebujemy trochę innych informacji, jak np. szersza perspektywa (powiedzmy oddalenie o jedną skalę i może lekka zmiana kąta widzenia), informacja o miejscowościach do jakich wjeżdżamy, pikietaż, a może nawet lekkie (nie całkowite) wyszarzenie bocznych dróg aby nie rozpraszać kierowcy nadmierną ilością informacji gdy przy ponad 120km/h zerka na ekran nawigacji.
- Inteligentne wyznaczanie trasy PRZEZ. Wyobraźmy sobie wyznaczanie długiej trasy, gdzie NE wyznacza ją po swojemu, a my chcemy żeby trasa wiodła inną drogą przez jakieś tam miasto. Wskazujemy więc punk PRZEZ podając to miasto. Ale oczywiście nie chcemy, żeby faktycznie trasa wiodła przez sam środek tego miasta (gdzie są korki i wogóle ciężko przejechać) tylko chcemy aby trasa "zachaczała" o granicę tego miasta (lub nawet tylko o jego obwodnicę). Wskazując więc punkt PRZEZ w postaci samej nazwy miasta (bez ulicy) serwery NE powinny poprowadzić trasę w pobliżu tego punktu (tu serwery mają przewagę nad urządzeniami PNA i mogą to zrobić szybciej i inteligentniej). Podobnie przy krótszych trasach, gdy chcemy przejechać przez miasto konkretną ulicą i wskazujemy jako punkt PRZEZ nazwę ulicy (bez numeru budynku). Oczekujemy, że trasa poprowadzi tą ulicą a nie konkretnie przez jej środek (najlepiej gdy ten środek jest w przeciwną stronę, wtedy NE każe nam jeszcze 2 razy zawracać żeby zaliczyć punkt PRZEZ).
- Mniej info o radarach czy kontrolach drogowych - obecnie ostrzegani jesteśmy 3 razy: 500m, 100m i 0m przed. A w przypadku niektórych "wariatów" drogowych wskazany byłby tylko jeden komunikat 500m przed, dzięki czemu wzmogą swoją czujność i zmniejszą prędkość na dłuższym odcinku (taka prewencja). Sam za wariata się nie uważam, ale wolałbym tylko jeden komunikat o radarze czy kontroli (a więc kolejna pozycja do dodania w opcjach).
- Kontrola nad podświetleniem wyświetlacza. Obecnie mimo przejścia na tryb nocny podświetlenie może razić kierowcę, szczególnie poza miastem gdzie nie ma świateł i droga jest ciemna. Nie wiem czy w każdym modelu tel. jest to możliwe, ale poza przejściem kolorystyki w tryb nocny powinno też lekko przygasać podświetlenie ekranu. Dodatkowo w trybie "inteligentnego wygaszania" użytkownik powinien mieć możliwość wyboru, czy ekran na długich prostych ma się całkowicie wygaszać czy przejść w stan minimalnego podświetlenia.
- Rating punktów POI. Takie punkty jak restauracje przy trasie, stacje benzynowe, warsztaty samochodowe, punkty widokowe i inne powinny mieć w systemie NE możliwość oceny przez kierowcę ich przydatności/jakości. Np. nie ma to jak w długiej męczącej trasie nareszcie zatrzymać się przy dobrej restauracji aby porządnie zjeść i odpocząć. Gdy zatrzymam się w ciekawym, godnym polecenia miejscu to chętnie podzielę się tą informacją z innymi zgłaszając to do NE (np. tak, jak zgłasza się radary). Sam również, będąc pierwszy raz w jakimś miejscu, byłbym wdzięczny za tak cenną informację jak polecana restauracja przy trasie z dobrą kuchnią i niewysokimi cenami.
- Dodatkowe mapy oprócz samochodowej. Mapy w NE ściągane są na bieżąco z serwerów, więc nie mamy problemu gdzie je przechowywać. Zastanawiam się więc czy dużym problemem byłoby dodanie do systemu NE, oprócz obecnych map samochodowych, dodatkowo map turystycznych, np. ze szlakami turystycznymi i ścieżkami rowerowymi oraz bogatą bazą POI z opisami atrakcji turystycznych. Telefon w przeciwieństwie do urządzeń dedykowanych prawie zawsze mamy ze sobą, a więc nie tylko w samochodzie lecz też na spacerze, na rowerze, na wycieczce. Można by dodać do NE wybór trybu pracy (samochodowy/turystyczny) i zwiększyć liczbę potencjalnych użytkowników (klientów). Dodatkowe zyski dla NE widzę tu przy punktach POI - na pewno nie jedna firma (restauracja, atrakcja turystyczna, kino, stadnina koni, zoo) chciałaby za dodatkową opłatą lepiej się zareklamować obszerniejszym opisem czy grafiką zachęcając nowych klientów do odwiedzin.
- Prawdziwy komputer pokładowy. Nie chodzi mi tu o obliczanie czasu do końca trasy czy ilości przebytych km. NE działa na małych ekranach, przez co nie da się na nich zawrzeć wielu przydatnych informacji. Moim zdaniem NE powinno dodać dodatkowy ekran uruchamiany jednym klawiszem w czasie nawigacji. Przedstawiałby on w postaci grafu biegnącego od dołu takie info jak: miejscowość i ulica na jakiej się znajdujemy oraz słupek-pikietaż (obecnie nie ma nawet info o miejscowości!), następny manewr i ulica na jaką wjedziemy, następna miejscowość/wieś na naszej trasie oraz następne duże miasto na trasie, najbliższa stacja paliw, najbliższy polecany przystanek na długiej trasie, np. zajazd lub restauracja (polecana przez innych - patrz pkt. dot. ratingu POI)
- Podawanie alternatywnych tras przed ściągnięciem trasy. Już kiedyś o tym było. Serwery NE mają dużą moc obliczeniową. Mogą więc podczas wyliczania trasy (gdy podamy punkt startowy i końcowy) przesłać nam najpierw podsumowanie dla 2 lub 3 różnych rodzajów tras i dać nam możliwość wyboru między nimi. Np mając wskazane domyślnie wyznaczanie trasy "optymalnej" serwery mogłyby dodatkowo przeliczać trasę "krótką" lub "głównymi" i wyświetlić użytkownikowi do wyboru którą chce ściągnąć w postaci podsumowania: nazwa trasy, wyliczona długość i przewidywany czas dotarcia do celu. W ten sposób moglibyśmy świadomie wybierać odpowiadającą nam trasę, zaś ci którzy nie mają wykupionego droższego abonamentu Premium mieliby szanse zauważyć faktyczne różnicę miedzy trasami zwykłymi i tymi "bez korków".
Trochę mnie poniosło :swirus: więc sorry za zaśmiecanie.
-
ja bym jeszcze poprosił o upiększenie widoku mapy, obecnie wygląda to... mało estetycznie (można powiedzieć, że ascetycznie)
-
Kiloff odnoszę wrażenie, że próbujesz z NaviExperta zrobić Automapę :E
-
ajed, nie da się ukryć, że AutoMapa pod względem personalizacji może być wzorem dla innych (mnogość opcji i to poukładanych w logiczną całość).
Jednak moje niektóre propozycje nie mają z nią nic wspólnego. Co więcej, wydaje mi się że mogą być głównie cechą nawigacji online.
Przykłady:
- rating POI (może być wprowadzany w nawigacji offline, jednak dane będą aktualizowane średnio co 3 miesiące wraz z aktualizowaniem map, co może być niewystarczające dla powstających miesiąc przed wakacjami punktów POI czy dla reklamodawców),
- dodatkowe mapy turystyczne (trzeba by wgrać sobie na nową większą kartę pamięci dodatkowe mapy i za nie zapłacić, a w przypadku nawigacji online istniałaby pewnie możliwość wykupienia map turystycznych taniej, bo na np. 2 miesiące wakacyjne lub 2 tygodnie urlopu)
- podawanie alternatywnych tras przed ściągnięciem właściwej trasy (uważam że konieczna tu jest duża moc obliczeniowa aby szybko i sprawnie przedstawić wyliczenia)
- inteligentne wyznaczanie tras PRZEZ (w AM jest to tylko trochę lepiej rozwiązane, lecz wciąż słabo; wydaje mi się że do takiej funkcjonalności jakiej byśmy naprawdę oczekiwali również potrzebna jest duża moc obliczeniowa by szybko przeliczyć różne możliwości i by trasa miała sens prowadząc w pobliżu wskazanego punktu PRZEZ)
No chyba że się gdzieś mylę, ale to takie moje luźne przemyślenia a nie rozważania techniczne.
-
- inteligentne wyznaczanie tras PRZEZ
Myślę że po to jest wstawianie punktu prosto z mapy, że człowiek sobie konkretnie kliknie przez co chce jechać, albo w pobliżu czego. A takie inteligentne przez, to może więcej namieszać niż pomóc. Trzeba jednak trochę myśleć jak się dobiera punkty, bo jak ktoś nie ma do tego głowy to skąd będzie wiedział i miał pewność czy go dobrze poprowadziło.
-
A takie inteligentne przez, to może więcej namieszać niż pomóc.
Dlatego w AM jest to fajnie i prosto rozwiązane - po wskazaniu punktu PRZEZ pojawia się wybór: "dokładnie przez" lub "w pobliżu punktu".
Poza tym trudno, żeby podając samą nazwę miejscowości, ktoś miał na myśli jakiś konkretny punkt w tym mieście. Podobnie podając samą nazwę ulicy nie mamy na myśli konkretnego punktu na ulicy lecz to, żeby trasa prowadziła przez jakiś jej odcinek najbardziej dogodny z punktu widzenia całości trasy. I tu tę "dogodność" muszą wyliczyć komputery, więc serwery NE miały by pole do popisu.
-
Możesz to zrobić tak, ustawiasz jakiś punkt pośredni, a gdy poinformuję np. za 5 km punkt pośredni, to go pomijasz już podczas jazdy i wyznacza optymalną trasę do następnego punktu.
-
Naviexpert wystawił ankietę dot. przygotowywanej wersji 5:
http://www.naviexpert.pl/o-firmie/aktualnosci/czytaj/artykul/pomoz-nam-przygotowac-wersje-50.html (http://www.naviexpert.pl/o-firmie/aktualnosci/czytaj/artykul/pomoz-nam-przygotowac-wersje-50.html)
Jak ktoś wierzy, że to coś da to może sobie poklikać ;-)
-
Możesz to zrobić tak, ustawiasz jakiś punkt pośredni, a gdy poinformuję np. za 5 km punkt pośredni, to go pomijasz już podczas jazdy i wyznacza optymalną trasę do następnego punktu.
Ja o tym wiem, nawet suport NE takie coś podpowiada. Ale większość użytkowników nie zna (może nawet nie rozumie) tego sposobu.
System który stara się być do bólu prosty w obsłudze nie może nagle oczekiwać czegoś takiego od użytkownika.
Jeśli już NE chce iść na łatwiznę to niech po wskazaniu punktu PRZEZ wyskakuje (tak jak w AM) wybór: "dokładnie przez" lub "w pobliżu punktu". W pierwszym wypadku nic się nie zmienia, zaś w drugim automatycznie kilka km przed punktem PRZEZ trasa przelicza się z jego pominięciem. Prymitywne ale przynajmniej skuteczniejsze.
PS: wiecie, że (podobno) ilość użytkowników nawigacji offline, która sama regularnie aktualizuje mapy wynosi tylko 7%? :idea:
Zdaje się, że większość z nas (udzielających się na forum) należy do tej mniejszości. Jeśli to prawda, to mniej dziwne staje się dla mnie dążenie NE do prostoty w obsłudze kosztem funkcjonalności...
-
PS: wiecie, że (podobno) ilość użytkowników nawigacji offline, która sama regularnie aktualizuje mapy wynosi tylko 7%? :idea:
Zdaje się, że większość z nas (udzielających się na forum) należy do tej mniejszości. Jeśli to prawda, to mniej dziwne staje się dla mnie dążenie NE do prostoty w obsłudze kosztem funkcjonalności...
Jeśli chodzi o NE to może z 5 w porywach do 10 osób coś komentuję, co patrząc do weekendu majowego(skorzystało 30 tys. kierowców) to już tu widać jaki to mały odsetek ludzi pragnących czegoś więcej :).
Także tak naprawdę to można było by nas olać :), tyle że to my głównie namawiamy innych kierowców do spróbowania NE.
PS. Ciekawi mnie jeszcze jedno, ile osób korzystających z NE ma włączone Community Traffic
-
Naviexpert wystawił ankietę dot. przygotowywanej wersji 5:
http://www.naviexpert.pl/o-firmie/aktualnosci/czytaj/artykul/pomoz-nam-przygotowac-wersje-50.html (http://www.naviexpert.pl/o-firmie/aktualnosci/czytaj/artykul/pomoz-nam-przygotowac-wersje-50.html)
Jak ktoś wierzy, że to coś da to może sobie poklikać ;-)
Jeśli na 3 tygodnie przed planowanym terminem udostępnienia całkowicie nowej wersji zadają raczej elementarne pytania, co się użytkownikom podoba, co nie i czego by sobie życzyli, to nie wróży to dobrze. Już to zresztą robili. Jeśli mają koncepcję wersji 5.0, to te pytania są zbędne. Jeśli nie, to będzie to co najwyżej 4.4, ale nazwą ją 5.0 bo wypada choć raz do roku zrobić jakiś postęp. No ale pozostaje jeszcze wiara i cuda ...
-
To z okazji tego, że NE pracuje nad nową wersją programu, pozwolę sobie jeszcze na mały prywatny koncert życzeń: :wink:
- Inteligentne wyznaczanie trasy PRZEZ. Wyobraźmy sobie wyznaczanie długiej trasy, gdzie NE wyznacza ją po swojemu, a my chcemy żeby trasa wiodła inną drogą przez jakieś tam miasto. Wskazujemy więc punk PRZEZ podając to miasto. Ale oczywiście nie chcemy, żeby faktycznie trasa wiodła przez sam środek tego miasta (gdzie są korki i wogóle ciężko przejechać) tylko chcemy aby trasa "zachaczała" o granicę tego miasta (lub nawet tylko o jego obwodnicę). Wskazując więc punkt PRZEZ w postaci samej nazwy miasta (bez ulicy) serwery NE powinny poprowadzić trasę w pobliżu tego punktu (tu serwery mają przewagę nad urządzeniami PNA i mogą to zrobić szybciej i inteligentniej). Podobnie przy krótszych trasach, gdy chcemy przejechać przez miasto konkretną ulicą i wskazujemy jako punkt PRZEZ nazwę ulicy (bez numeru budynku). Oczekujemy, że trasa poprowadzi tą ulicą a nie konkretnie przez jej środek (najlepiej gdy ten środek jest w przeciwną stronę, wtedy NE każe nam jeszcze 2 razy zawracać żeby zaliczyć punkt PRZEZ).
- Mniej info o radarach czy kontrolach drogowych - obecnie ostrzegani jesteśmy 3 razy: 500m, 100m i 0m przed. A w przypadku niektórych "wariatów" drogowych wskazany byłby tylko jeden komunikat 500m przed, dzięki czemu wzmogą swoją czujność i zmniejszą prędkość na dłuższym odcinku (taka prewencja). Sam za wariata się nie uważam, ale wolałbym tylko jeden komunikat o radarze czy kontroli (a więc kolejna pozycja do dodania w opcjach).
- Prawdziwy komputer pokładowy. Nie chodzi mi tu o obliczanie czasu do końca trasy czy ilości przebytych km. NE działa na małych ekranach, przez co nie da się na nich zawrzeć wielu przydatnych informacji. Moim zdaniem NE powinno dodać dodatkowy ekran uruchamiany jednym klawiszem w czasie nawigacji. Przedstawiałby on w postaci grafu biegnącego od dołu takie info jak: miejscowość i ulica na jakiej się znajdujemy oraz słupek-pikietaż (obecnie nie ma nawet info o miejscowości!), następny manewr i ulica na jaką wjedziemy, następna miejscowość/wieś na naszej trasie oraz następne duże miasto na trasie, najbliższa stacja paliw, najbliższy polecany przystanek na długiej trasie, np. zajazd lub restauracja (polecana przez innych - patrz pkt. dot. ratingu POI)
- Podawanie alternatywnych tras przed ściągnięciem trasy. Już kiedyś o tym było. Serwery NE mają dużą moc obliczeniową. Mogą więc podczas wyliczania trasy (gdy podamy punkt startowy i końcowy) przesłać nam najpierw podsumowanie dla 2 lub 3 różnych rodzajów tras i dać nam możliwość wyboru między nimi. Np mając wskazane domyślnie wyznaczanie trasy "optymalnej" serwery mogłyby dodatkowo przeliczać trasę "krótką" lub "głównymi" i wyświetlić użytkownikowi do wyboru którą chce ściągnąć w postaci podsumowania: nazwa trasy, wyliczona długość i przewidywany czas dotarcia do celu. W ten sposób moglibyśmy świadomie wybierać odpowiadającą nam trasę, zaś ci którzy nie mają wykupionego droższego abonamentu Premium mieliby szanse zauważyć faktyczne różnicę miedzy trasami zwykłymi i tymi "bez korków".
Z coraz mniejszą wiarą we wpływ tego rodzaju wypowiedzi na obraz NE chcę szczególnie silnie poprzeć zacytowane punkty "listy życzeń" kiloffa. Dwa pierwsze są całkowicie oczywiste. Punkt ostatni też wydaje się oczywisty, ale jest tu hak: rodzaje tras do wyboru. Szczególne zastrzeżenia mam do trasy najkrótszej, dla której czasy jazdy obliczane przez NaviExperta są często absurdalnie długie. Wskazuje na to wielu uczestników dyskusji na blogu R. Łożyńskiego http://ralphocean.wordpress.com/2008/11/14/trasa-z-poznania-w-karkonosze-i-z-powrotem/#comment-276, np. bardzo aktywny w ujawnianiu niedostatków NE atomfx. Jest to zapewne skutkiem "ryczałtowego" przypisania niskiej prędkości średniej drogom lokalnym i niewielką ilością uzytkowników NE na tych trasach. A atomfx ma chyba terenówkę i NE wyraźnie mu nie służy. Inną niezrozumiałą trasą jest flagowa "optymalna premium". Z doświadczeń wynika, że jest ona na ogół taka sama lub dłuższa czasowo od "najszybszej premium" i często dłuższa (w km) zarówno od "najszybszej" jak i "głównymi". Wygląda na to, że jest to najszybsza trasa wyznaczana na ograniczonej sieci dróg uznanych za główne. Nie widać w tym żadnego sensu. Moim zdaniem jakiś tam sens mają jedynie trasy "krótkie" i "najszybsze", a to trochę mało dla sensownego wyboru. Zresztą co do tras "najszybszych" wiele osób ma też zastrzeżenia. W tym względzie szczególnie ciekawe spostrzeżenia przedstawił na blogu Łożyńskiego http://ralphocean.wordpress.com/2008/10/28/wyniki-testu-nawigacji-po-warszawie/#comment-385 niejaki conyo, który przy współpracy z żoną pokonująca w tym samym czasie trasy od A do B wykonał wiele eksperymentów wykazujących, że jazda na tzw. "czuja" była zawsze lepsza od trasy wytyczonej przez NE, bez względu na to, kto w tej parze jechał "na czuja" a kto z NE. Te testy były z pewnością bardziej rzeczowe od "Wielkiego Testu Nawigacji" i wskazują, że w kwestii routingu jest jeszcze wiele do zrobienia.
Pozostał jeszcze punkt dotyczacy "komputera pokładowego". Nie chcę się tu wypowiadać na temat szczegółów tego rozwiązania, ale jego idei. Otóż NaviExpert w obecnej formie jest w istocie nawigacją dla idiotów. Najbardziej naturalny sposób korzystania z NE polega na wybraniu "prowadź do" a następnie odliczania metrów i stosowaniu się do sekwencji poleceń skrętu. Nie ma tu miejsca ani na zaznajomienie się z zaplanowana trasą ani na orientowanie się co do aktualnej pozycji na trasie, a to czy np. z Lubina do Kielc pojedziemy przez Poznań czy przez Wrocław okaże się dopiero w drodze. Natomiast wydaje sie całkowicie oczywiste, że ludzie myślący wyruszając na dłuższą trasę po kraju powinni dysponować jakimś wyobrażeniem o jej przebiegu i jadąc konfrontować swoje położenie zarówno z tą wiedzą jak i ze znakami drogowymi informującymi o położeniu, numerze drogi i przebiegu dalszej trasy. Można oczekiwać, ze tego samego rodzaju informacje lokalizacyjne powinny być dostarczane przez system nawigacyjny. Idąc tym tropem bardziej "ludzkie" byłoby ostrzeżenie, że za 3 km należy zjechać z drogi nr 1 na 23 lub odbić np. na Kalisz niż to, że za 3 km należy skręcić lekko w prawo. Koncepcje kiloffa zmierzają chyba w tym kierunku. No ale są to może wymagania dla wersji 7.0. Póki co przydałaby sie choćby niewielka reorganizacja menu tak, aby polecenie "ułóż trasę" było elementem menu głównego i aby jego wynikiem był widok trasy.
Rozumiem, że twórcy NE tworzą produkt dla grupy osób, które przy skromnych środkach chcą "zaszpanować nawigacją przed kolegami, a do domu i bez niej trafią". Jednak podniesienie jakości i tej grupie by nie zaszkodziło, a mogłoby zwiększyć grupę klientów o bardziej wymagających. A jakość ma to do siebie, że chociaż nie każdy potrafi ja zdefiniować, to doskonale wie co stracił, gdy jej braknie.
-
Nie ma tu miejsca ani na zaznajomienie się z zaplanowana trasą ani na orientowanie się co do aktualnej pozycji na trasie. Natomiast wydaje się całkowicie oczywiste, że ludzie myślący wyruszając na dłuższą trasę po kraju starają się dysponować choćby zarysem jej przebiegu i jadąc konfrontują swoje położenie zarówno z tą wiedzą jak i mnóstwem tablic drogowskazowych informujących o aktualnym położeniu, numeru drogi i przebiegu dalszej trasy.
Ja sobie z tym radzę tak że podczas jazdy gdy chcę widzieć większy obszar trasy to klikam 3 do odpowiedniego pasującego mi poziomu, a przed manewrem sam schodzi do odpowiedniego powiększenia. Ale ma to swoją wadę jak dla mnie, bo przy większym powiększeniu (np. 20km) nie widzę profilu drogi, czy jest kręta, czy zaraz będą skrzyżowania.
A myślący to jak chcą to sobie sprawdzą trasę bo jest opcja do widoku trasy, ale większości to nie jest potrzebne :) tak że kto chce to znajdzie.
Można oczekiwać, ze tego samego rodzaju informacje powinny być dostarczane przez system nawigacyjny. W tej sytuacji bardziej "ludzkie" byłoby ostrzeżenie, że za 500m należy zjechać z drogi nr 1 na 23 lub odbić np. na Kalisz niż to, że za 500m należy skręcić lekko w prawo. Koncepcje kiloffa zmierzają chyba w tym kierunku.
Myśle że fajnie by było gdyby takie inforamcje się pojawiały przy zjazdach, że zjeżdzamy na centrum albo na Kalisz gdy takie znaki wystepują w rzeczywistości na tych skrzyżowaniach co wykonujemy manewr, ale podstawowa inforamacja za ile metrów musi być, nieraz drogi nie są dobrze oznaczone, albo wystarczająco dobrze.
-
Nie ma tu miejsca ani na zaznajomienie się z zaplanowana trasą ani na orientowanie się co do aktualnej pozycji na trasie.
A myślący to jak chcą to sobie sprawdzą trasę bo jest opcja do widoku trasy, ale większości to nie jest potrzebne :) tak że kto chce to znajdzie.
No tak, ale gdyby planowanie (układanie i modyfikacja) trasy miała wyższy priorytet, tzn. była w menu głównym zamiast "nawigacja bez GPS", to bezmyślnym też by nie zaszkodziło, bo bez GPS daleko nie zajadą... No, chyba że chcą zaszpanować równie bystrym kolegom... :D
Podobnie z układaniem trasy: dlaczego wynikiem nie jest jej widok? (a staje się widokiem dopiero przy braku GPS)
-
No tak, ale gdyby planowanie (układanie i modyfikacja) trasy miała wyższy priorytet, tzn. była w menu głównym zamiast "nawigacja bez GPS", to bezmyślnym też by nie zaszkodziło, bo bez GPS daleko nie zajadą... No, chyba że chcą zaszpanować równie bystrym kolegom... :D
Podobnie z widokiem trasy: dlaczego nie jest zadeklarowanym w poleceniu widokiem? (a staje się widokiem dopiero przy braku GPS)
Ta nawigacja bez GPS to chyba pozostałość po telefonach, które nie miały wbudowanego GPS'a, to można wtedy ułożyć sobie trasę i jechać z tym jak z mapą :) tak podejrzewam. A widok trasy rzeczywiście mógłby już być w menu nawiguj i po obejrzeniu trasy, możliwość przejścia do nawigacji, a tak to trzeba wyjść dwa poziomy wyżej i kliknąć kontynuuj nawigację, bo zostaje tam trasa, która była oglądana w widoku trasy.
No i widok trasy podczas nawigacji można zobaczyć , ale to tak na około oddalając 3 skalę widoku, aż będzie cała trasa.
-
Spadły ceny abonamentów w NE, jak i zrezygnowano z abonamentów standardowych. Teraz niech wypuszczą NE w v.5.0.
Informacje ze strony NE
-
Przede wszystkim niech wyprodukują działającą wersję pod WM.
-
... zrezygnowano z abonamentów standardowych...
To skąd będzie wiadomo, gdzie są korki, skoro już wszyscy będą je omijać? :D
-
To skąd będzie wiadomo, gdzie są korki, skoro już wszyscy będą je omijać? :D
Zawsze można przecież ominąć omijających ;). Coś zawsze się znajdzie żeby ominąć.
-
bo to taki ynteligientne algorytmy, one same to wiedzą...
-
przed chwilą dostałem email od naviexperta, oto co napisali:
Wersja beta NaviExpert 5.0 od połowy czerwca
W połowie czerwca udostepnimy do testów wersję NaviExpert 5.0. Główne zmiany dotyczyć będą wprowadzenia:
nowego mechanizmu wyszukiwania POI tzw. freesearch /wpisujesz tylko co i gdzie szukasz/
MONAPI - usługa pozwalająca na przesyłanie punktów między użytkownikami
ulepszonego widoku trasy
ułatwionej konfiguracji aplikacji, co oznacza kompatybilność zarówno z protokołem WAP jak i Internet.
-
MONAPI:
... usługa Monapi (mobile online navigation API) działająca w oparciu o mobilną nawigację online. Tradycyjna nawigacja GPS jest samodzielnym rozwiązaniem, które nie może być integrowane z innymi systemami. Opracowane przez NaviExpert API (łącze) pozwala na integrowanie możliwości nawigacji GPS z innymi systemami. Przykładowym zastosowaniem może być system szybkiego powiadamiania w telefonie komórkowym, o najkrótszej trasie przejazdu, dedykowany służbom ratowniczym oraz służbom bezpieczeństwa. Wyobraźmy sobie, że samochód wyposażony w specjalne monitorujące urządzenie GPS ulegnie wypadkowi. Urządzenie to wykryje, że doszło do wypadku i automatycznie powiadomi służby ratownicze podając dokładną lokalizację zdarzenia. Natychmiast po wypadku najbliższy ratownik otrzyma na swój telefon specjalny rodzaj SMS wysłany za pośrednictwem Monapi, która uruchomi alarm i automatycznie uaktywni aplikację nawigacyjną. Przez naciśnięcie jednego przycisku ratownik może potwierdzić fakt przyjęcia zgłoszenia i rozpocząć nawigację do miejsca zdarzenia. Cenne sekundy zaoszczędzone dzięki natychmiastowemu przejściu do nawigacji i technologii Community Traffic (omijanie korków) mogą uratować życie lub zdrowie uczestników wypadku. Usługa Monapi może być również efektywnie wykorzystywana przez firmy działające w oparciu o terenowych pracowników, jak przedstawiciele handlowi, serwisanci, dostawcy oraz pracownicy ochrony. Służy też osobom prywatnym dzięki możliwość wybierania, w telefonie komórkowym lub specjalnym urządzeniu, przycisku SOS. Użytkownicy NaviExpert będą mogli także wykorzystywać Monapi do wymiany punktów. Chcąc umówić się na spotkanie ze znajomym wyślą bezpośrednio z programu specjalny SMS z miejscem spotkania.
„Usługa Monapi jest innowacyjnym rozwiązaniem, które może znacznie przyspieszyć czas reagowania służb ratowniczych, wspomóc działania firm dostawczych oraz zwiększyć atrakcyjności nawigacji online dla wszystkich użytkowników. W konkursie Navteq Global LBS Challenge prezentowane są rozwiązania jeszcze niedostępne komercyjnie. Wdrożenie Monapi w Polsce planujemy w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Udział w finale Konkursu LBS Challange to ogromne wyróżnienie dla firmy ze względu na najwyższą rangę i prestiż konkursu w branży nawigacji GPS” - mówi Prezes NaviExpert, Andrzej Jaszkiewicz.
Całość tutaj: http://www.naviexpert.pl/ (http://www.naviexpert.pl/o-firmie/dla-prasy/czytaj/artykul/naviexpert-w-gronie-polfinalistow-prestizowego-konkursu-navteq-global-lbs-challenge-2009.html)
-
Spadły ceny abonamentów w NE...
... oraz pojawiły się promocje wakacyjne, w tym NaviPlan Europa 1 miesiąc (Europa, kraje narciarskie + drogi główne + Polska Premium (10 PP*) 29 PLN) . Zawiera on dokładne mapy Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii, Szwajcarii oraz alpejskich części Włoch i Francji. Obejmuje ponadto wszystkie drogi główne krajowe i lokalne od „żółtych” w górę w pozostałych częściach Europy.
Wygląda nieźle. A jak jest naprawdę? Z doświadczeń wynika, że raczej kiepsko. :( Można o tym poczytać w komentarzu: http://ralphocean.wordpress.com/2008/09/02/test-nokia-maps-na-n95/#comment-66
Dlaczego jest tak źle? Ano dlatego, że za granicą NE potrafi jedynie wytyczać trasy krótkie i głównymi i - w przeciwieństwie do programów takich jak Nav4All czy Nokia Maps - nie bierze pod uwagę możliwych do osiągnięcia prędkości jazdy. Dlatego też za granicą wymienione programy spisują się znacznie lepiej.
A może ktoś ma inne doświadczenia i inne zdanie na ten temat? Dobrze byłoby je poznać. Wakacje tuż tuż. :ok:
-
Spadły ceny abonamentów w NE, jak i zrezygnowano z abonamentów standardowych. Teraz niech wypuszczą NE w v.5.0.
Informacje ze strony NE
Tradycyjnie może do tak optymistycznej informacji dodam coś mniej optymistycznego o abonamentach.
Mianowicie... NE umożliwia zakupienie niejako "na skład" rożnych abonamentów. Będąc okresowym użytkownikiem nawigacji wydaje się to możliwością bardzo wygodną dla użytkownika, bo abonament aktywuje się podczas pierwszego użycia (np. wyznaczenia trasy). Jest jednak pewien haczyk. Otóż w przypadku posiadania wykupionych abonamentów aplikacja nie pozwala wybrać który ma aktywować, po prostu aktywuje najstarszy (ze względu na datę zakupu). Zapewne wszyscy oprócz ekipy NE są sobie w stanie wyobrazić jakie to niesie konsekwencje. Wygodnie było by wykupić różne abonamenty i w zależności od specyfiki wyjazdu aktywować ten o optymalnej długości. Niestety nie da się, możemy sobie odpalić miesięczny abonament jadąc na jednodniową delegację, albo nie być w stanie odpalić np. przez pół wyjazdu wakacyjnego miesięcznego abonamentu bo będzie nam "zjadało" jednodniowe które zakupiliśmy przed miesięcznym.
Miałem zaszczyt korespondencyjnie omówić ten problem (i kilka innych) ze znanym na tym forum członkiem rady nadzorczej NE. W końcu aplikacja ma mechanizm sprawdzania wykupionych abonamentów (Narzędzia->Rejestracja->Dostępne usługi), zresztą przy próbie wytyczenia trasy też musi sprawdzić uprawnienia użytkownika. Wydawało by się, że dopisanie możliwości wyboru abonamentu (o ile jest wybór) to dość prosta poprawka aplikacji. Oczywiście otrzymałem odpowiedź, że się nie da, za drogo, nikt tego nie potrzebuje... no i żebym sobie wykupywał tylko taki abonament jaki potrzebuję .
Tak więc po raz kolejny NE olewa swój naturalny rynek użytkowników okresowych.
Może łatwiej było by zdobyć 100tyś. klientów którzy wykupią 5szt. abon. 24h/rok, niż 20tyś. takich co kupią abo dwuletnie.
A przy okazji to z zapowiedzi ver. 5 najbardziej się boję "ulepszonego widoku trasy". Ciekawe co jeszcze dopchają do kompasu i widoczku nieba do ekranu nawigacyjnego, czy trasa będzie jeszcze w ogóle widoczna... ;-)
-
No i gdzie ta beta :?:
mieszk3 - sprzedał byś zainteresowanym kolegom jakiś cynk kiedy beta się pojawi :wink:
-
na firmowej stronie pisze na przełomie czerwca a lipca
-
na firmowej stronie pisze na przełomie czerwca a lipca
A co to znaczy? :D
Jaka data wyznacza ten "przełom"? Północ 30 czerwca/1 lipca? 15 lipca? 31 lipca? :worried:
-
to pytanie do suportu :) ja tam jestem cierpliwy :D mogę czekać..... i tak zmiany kosmetyczne.
Napisane: 02 Lipiec 2009, 20:25:11
wrócę do wersji 5, niewiem jak komu ale mi brakuje podpowiedzi przy wpisywaniu adresu coś takiego ma tomtom, niemuszę wpisywać całej ulicy a system podpowiada.Czasami mam wrażenie że NE jest nie kumaty i wyskakuje napis w stylu - niewybrano czegoś tam, podejrzewam że niezawsze rozpoznaje ulicę i , dzisiaj miałem tego przykład: wpisałem ulicę Mickiewicza i numer, wyskoczył ten magiczny napis zatwierdziłem,pobrał trasę i prowadził nawet niewiem dokąd bo zrezygnowałem- na dojeździe do Mickiewicza miałem skręcić w lewo na rondzie gdzie ta ulica jest w prawo. Niewiem czy to tylko u mnie czy u kogoś coś podobnego było ?
Tak czy siak podpowiedź przy wpisywaniu ze strony NE była by miłą niespodzianką, wysłałem zgłoszenie do NE a nóż coś zmienią :mrgreen:
-
Przecież coś podobnego już działa - zamiast wpisywać "Mickiewicza" wystarczy wpisać np. "Mick" i NE sam się domyśla (lub ewentualnie dopyta jeśli są inne ulice o podobnej nazwie).
Co do twoje przypadku to jak będziesz miał czas to sprawdź o co NE chodziło (dokąd chciał Cię poprowadzić) bo jestem ciekaw.
-
Ale chyba nie o to chodzi, TT "pamięta" jakie ulice (numery na tych ulicach) wpisywałeś w danym mieście. Wystarczy wpisać nazwę miasta (tutaj też pamięta ostatnio wpisywane wystarczy wybrać z listy) i widzisz, które ulice wpisywałeś w tym mieście. Ja również proponowałem w NE coś takiego, ale dostałem odpowiedź, że to za dużo do pamiętania :O - dziwne ale w TT nie zajmuje to tak wiele.
Aktualne rozwiązanie z NE z tymi niepełnymi nazwami trochę to przyspiesza, lecz i tak najczęściej musisz potwierdzać listę miejscowości, natomiast to co proponuje TT jest bardziej ergonomiczne.
-
dzięki kiloff za podpowiedź skróty działają :ok:
a co do wcześniejszej trasy to być może źle wpisałem nazwę i niemógł nic znaleść albo coś się zwiesiło ale raczej to pierwsze i zaproponował- niedopasowano ulicy czy wybrać samą miejscowość ? no i zatwierdziłem :mrgreen: a trasa skończyła się za rondem skręt w lewo pod samym Hotelem Gołębiewski, ponoć centrum miasta.
Te skróty fajny bajer, jeszcze raz dzięki, niemniej podpowiedzi tomtom też są niezłe :wink:
Napisane: Lipiec 05, 2009, 19:28:05
Ale chyba nie o to chodzi, TT "pamięta" jakie ulice (numery na tych ulicach) wpisywałeś w danym mieście. Wystarczy wpisać nazwę miasta (tutaj też pamięta ostatnio wpisywane wystarczy wybrać z listy) i widzisz, które ulice wpisywałeś w tym mieście. Ja również proponowałem w NE coś takiego, ale dostałem odpowiedź, że to za dużo do pamiętania :O - dziwne ale w TT nie zajmuje to tak wiele.
Aktualne rozwiązanie z NE z tymi niepełnymi nazwami trochę to przyspiesza, lecz i tak najczęściej musisz potwierdzać listę miejscowości, natomiast to co proponuje TT jest bardziej ergonomiczne.
sbi ulicę wpisywałem pierwszy raz i system nie pamiętał :wink: ale te które wcześniej były wybierane to dużo prościej klika się na ostatnio używane i wsio .
a do tego który system szybciej startuje i wyznacza trasę ,NE reklamuje że jest najszybszy i tu mam inne zdanie :-|( wiadomo reklama) , w tomtom to jest dosłownie moment i jedziesz - w dużej mierze podpowiedziom i QuickGPSfix™.
-
sbi ulicę wpisywałem pierwszy raz i system nie pamiętał :wink: ale te które wcześniej były wybierane to dużo prościej klika się na ostatnio używane i wsio
Ja również najczęściej korzystam z "ostatnio używanych" ale pamiętają one 20-30 ostatnio wybieranych miejsc i gdy wracasz do jakiegoś miasta po kilku tygodniach to już najczęściej ich tam już nie ma, a w podpowiedziach do adresów są cały czas :ok:
-
Ale chyba nie o to chodzi, TT "pamięta" jakie ulice (numery na tych ulicach) wpisywałeś w danym mieście. Wystarczy wpisać nazwę miasta (tutaj też pamięta ostatnio wpisywane wystarczy wybrać z listy) i widzisz, które ulice wpisywałeś w tym mieście. Ja również proponowałem w NE coś takiego, ale dostałem odpowiedź, że to za dużo do pamiętania :O - dziwne ale w TT nie zajmuje to tak wiele.
Aktualne rozwiązanie z NE z tymi niepełnymi nazwami trochę to przyspiesza, lecz i tak najczęściej musisz potwierdzać listę miejscowości, natomiast to co proponuje TT jest bardziej ergonomiczne.
Panowie dyskutujecie tu dwie różne sprawy:
1. Pamiętanie, jakie ulice były wybierane w danym mieście
2. Podpowiadanie pełnej nazwy na podstawie wprowadzonej części
Odnośnie 1, argument o braku pamięci jest bez sensu: w taki właśnie sposób działa również Nav4All funkcjonujący na prawie każdym telefonie. Jeśli chodzi o 2, to w przypadku TomToma jest to łatwe, gdyż cała wiedza jest zawarta w jego pamięci. NaviExpert konfrontuje wpis z wiedzą zawartą na serwerze. Gdyby chcieć prowadzić konfrontację po wprowadzeniu każdej kolejnej litery, to byłoby to raczej kłopotliwe. Rozwiązanie polegające na jednorazowym przysyłaniu możliwych alternatyw jest rozsądniejsze.
-
sbi ulicę wpisywałem pierwszy raz i system nie pamiętał :wink: ale te które wcześniej były wybierane to dużo prościej klika się na ostatnio używane i wsio
Ja również najczęściej korzystam z "ostatnio używanych" ale pamiętają one 20-30 ostatnio wybieranych miejsc i gdy wracasz do jakiegoś miasta po kilku tygodniach to już najczęściej ich tam już nie ma, a w podpowiedziach do adresów są cały czas :ok:
i dlatego podpowiedzi będą mile widziane w NE, może kiedyś ?! :)
-
Wiem, że każdy może sam sobie wejść i zobaczyć, ale może niektórym się nie chce więc zacytuję (mam nadzieję że można cytować inne forum).
Cytat z forum.naviexpert.pl (http://forum.naviexpert.pl) w temacie Nowości w wersji 5.0 już wkrótce (http://forum.naviexpert.pl/viewtopic.php?f=3&t=47#p49) napisany przez pracownika NE:
Nowa, ulepszona wyszukiwarka POI i adresów
W zapowiadanej wersji NE 5.0 nie trzeba będzie wypełniać skomplikowanych formularzy, żeby znaleźć stację benzynową, hotel, czy firmę. Nie będzie koniczne zgadywanie w jakiej kategorii znajduje się szukany przez Ciebie POI. Po prostu wpiszesz czego szukasz.
- Szukasz restauracji? Wpiszesz np. „restauracja” lub „obiad”. Oczywiście możesz używać skrótów, np. „restau”.
- Szukasz najbliższej stacji benzynowej? Po prostu wpiszesz np. „paliwo”, „benzyna”, lub „stac paliw”.
- Szukasz pubu w przy ul. Garbary w Poznaniu? Wpiszesz np. „pub poznań garbary” lub„pub pozn garbary”.
- Szukasz konkretnego adresu? Wpiszesz np. „poznań kłosowa 17”, lub „pozn kłos 17”, lub po prostu „kłosowa 17”.
Możliwość przesyłania punktów/koordynat/ pomiędzy użytkownikami NaviExpert
Jeżeli będziesz umawiać się z kimś na spotkanie, to zamiast tłumaczyć gdzie macie się spotkać, wyślesz Twojemu znajomemu bezpośrednio z aplikacji NaviExpert dokładne miejsce spotkania. Odbiorca otrzyma specjalny SMS, który automatycznie uruchomi system NaviExpert w Twoim telefonie. Twój znajomy będzie mógł zobaczyć przesłany przez Ciebie punkt na mapie i uruchomić nawigację do wskazanego miejsca spotkania.
Będziesz chciał powiadomić rodzinę lub znajomych gdzie aktualnie jesteś? Wyślesz w ten sam sposób SMS bezpośrednio z aplikacji NaviExpert z Twoją aktualną pozycją na mapie.
A co jeżeli adresat Twojego SMSa nie ma w telefonie aplikacji NaviExpert? Otrzyma wtedy SMS z linkiem, z którego będzie mógł pobrać bezpłatnie aplikację NaviExpert wraz z przesłanym od Ciebie punktem.
Darmowy Atlas Polski
W wersji 5.0 przeglądanie mapy Polski będzie bezpłatne dla wszystkich użytkowników NaviExpert. Opcja ta będzie obejmowała nowe wyszukiwanie POI, wyświetlanie fotoradarów, remontów, miejsc częstych kontroli drogowych i niebezpiecznych punktów oraz opcję wysyłania punktów/koordynat/ do innych użytkowników.
Dokładne i orientacyjne punkty pośrednie
Będziesz planował trasę przejazdu z Warszawy do Krakowa przez Radom, lub z Poznania do Krakowa przez Łódź. Jeżeli jako punkt pośredni podasz jedynie nazwę miasta bez szczegółowego adresu NaviExpert potraktuje go jako punkt orientacyjny określający ogólny przebieg trasy.
Nowa wersja technologii Community Traffic
W nowej wersji NaviExpert będzie brał pod uwagę różnice w czasach jazdy na poszczególnych pasach ruchu skrzyżowań. Jeżeli np. czas oczekiwania na skręt w lewo będzie wyraźnie dłuższy niż czas jazdy w innych kierunkach, system uwzględni to w planowaniu trasy i szacowaniu czasu dojazdy.
A co z korkami w czasie rzeczywistym odbiegającymi od wzorca statystycznego? Dzięki dynamicznie rosnącej liczbie użytkowników pojawią się w systemie nawigacji NaviExpert szybciej niż myślisz.
Nowe bardziej przejrzyste menu
W nowej wersji NE 5.0 znacznie łatwiej znajdziesz najczęściej wykorzystywane funkcje.
Nowa szata graficzna
Nowa sympatyczna lektorka
Ulepszone przeglądanie mapy i trasy
Usprawniona obsługa telefonów z ekranem dotykowym, szczególnie obsługiwanym palcem
-
Wygląda na to, że Beta wychodzi w poniedziałek 13-ego :evil:
(źródło z forum NE (http://forum.naviexpert.pl/viewtopic.php?f=3&t=47&start=10#p97))
-
Z "trzynastym" różnie bywa...
Napisane: Lipiec 11, 2009, 14:42:07
O proszę, cytują mnie (http://forum.naviexpert.pl/viewtopic.php?f=5&t=48&start=10#p105) na tym nowym forum Naviexperta. Wprawdzie w dziwnych okolicznościach, ale zawsze....
-
Jest już oficjalnie do pobrania wersja 5.0 beta 1 http://get.naviexpert.pl/5.0/
-
lektorka sympatyczna bardziej ludzka :D w stosunku do poprzedniczki, meni jakby bardziej rozbudowane trzeba czasu żeby się przyzwyczaić(wydaje się być bardziej skomplikowane) , wygląd mapy na plus. To tak na pierwszy rzut oka :)
-
Również i mi kolory bardziej odpowiadają, są przynajmniej dla mnie bardziej czytelne.
Czy u was w becie również nie ma ostrzegania przed fotoradarami ? Tzn. w menu jest, ale nie ostrzega podczas nawigacji.
-
fotoradary działają, ale dzisiaj niechciał mi program odpalić dopiero restart telefonu pomógł. Widać że to beta, niewiem jak u was ale u mnie program jest zamulony i jak chcę wyjść z navi to potrafi się zwiesić(często).
Na plus usługa coś w stylu asystenta pasa ruchu. strzałka wskazuje którego pasa się trzymać i dodatkowo lektorka podpowiada - za 2 km trzymaj się lewej strony.
-
NE 5.0 wersja beta1 to jakaś totalna niedoróbka. Nie chodzi tu o finezję - to po prostu nie spełnia elementarnych kryteriów przyzwoitości. Są ciągłe problemy komunikacyjne z serwerem, tak że dane można sprowadzać tylko w porywach, a te są rzadko. Na domiar złego bez mała każde poruszenie kursorem powoduje żądanie sprowadzanie mapy sąsiedztwa. Już nie pytam ile to kosztuje, ale to po prostu nie wychodzi! Na ogół zamiast mapy cały ekran jest wtedy zamalowany tekstem opowiadającym o złym ustawieniu GPRS itd., chociaż to nieprawda. Porzeba dużej wytrwałości i samozaparcia aby się tym bawić. I odwagi aby wyjechać na nieznaną trasę. :shock:
Mapy są stare a wskazówki nawigacyjne błędne, nawet w prostych sytuacjach. Wyrzucili "lekko" w lewo/prawo a zamiast tego jest tylko "lewo/prawo" i "trzymaj się". I tam gdzie na prawo odchodzą dwie drogi dla każdej z nich jest to samo: "w prawo". To którą z nich wybrać? A do czego może doprowadzić "trzymaj się lewej/prawej" jak są 3 pasy lub więcej? To środkiem już nie można? A co zrobić jak trzeba, a jest już na to za późno?
Ekran jest zabazgrany pierdołami typu antena satelitarna lub współrzędne punktu wskazywanego przez kursor. Antenę można usunąć w opcjach, współrzędnych nie. A po co komu te współrzędne? Ma się je odpisać? Zapamiętać? I to w dodatku z dokładnością do sekund! :evil:
Reasumując: zachowanie typowe dla NaviExperta - lipa i rozpoznanie bojem. Na plus należy zapisać, że tym razem nie każą sobie za to płacić.
-
u mnie wcale się niechciał połączyć dzisiaj. niewiem może to problem w tym że mam wgrane dwie wersje(4.33 i Bete) może się gryzą ?
-
Chyba nie to jest przyczyną problemu, ja również mam obie zainstalowane i obie działaja.
Ale zauwazyłem że wersja beta chyba nie liczy tras omijających korki. Ponadto na serwerach obsługujących betę nie są nanoszone uaktualnienia remontów - zgłaszałem kilka w ubiegłym tygodniu i w wersji 4.3.3 pojawiły się wszystkie, natomiast 5 beta do dzisiaj ma wszystko po staremu.
-
Przecież to beta, ja wiem że tu wszyscy od bety to chcą żeby chodziła jak końcowa wersja.
Z moich obserwacji też wprowadzenie, nowych komunikatów o trzymaniu się lewej i prawej gdzie było lekko w prawo lub lewo bardziej miesza niż pomaga.
A z tymi serwerami to rzeczywiście są problemy z łącznością, ale przecież każdy kto ma 5, na pewno ma też stabilną 4.3.3 i jak nie chce brać udziału w testach to może sobie spokojnie korzystać z wcześniejszej stabilnej wersji. Wracając do tych serwerów to przecież trasa układana jest tam, a nie w telefonie i jeśli są jakieś uwagi to grzebią w serwerze i pewnie są kłopoty wtedy z łącznością.
Programy wątpię żeby się gryzły, przynajmniej u mnie na telefonie wczorajszą trasę ok 130 km, zrobiłem z uruchomionymi obydwoma wersjami.
Pzdr
-
wczorajszą trasę ok 130 km, zrobiłem z uruchomionymi obydwoma wersjami.
Jedna jest gadatliwa, a obie naraz to chyba nadmiar szczęścia :)
-
wczorajszą trasę ok 130 km, zrobiłem z uruchomionymi obydwoma wersjami.
Jedna jest gadatliwa, a obie naraz to chyba nadmiar szczęścia :)
To fakt :) długo nie wytrzymałem i w jednej po kilku kilometrach wyłączyłem dźwięk :)
-
Jednak na serwery obsługujące wersję 5 beta również wprowadzane są zmiany, dzisiaj na trasie pojawiły sie te które były zgłaszane wcześniej.
Zauważyłem, że po uruchomieniu programu przy obliczaniu trasy, zawsze pyta się o typ trasy (optymalna, szybka, itd.), za każdym razem zaznaczam opcję aby powtórnie się o ten wybór nie pytał i jest ok. ale tylko do ponownego uruchomienia programu - tak jakby na stałe tego nie zapisywał
-
Jednak na serwery obsługujące wersję 5 beta również wprowadzane są zmiany, dzisiaj na trasie pojawiły sie te które były zgłaszane wcześniej.
Zauważyłem, że po uruchomieniu programu przy obliczaniu trasy, zawsze pyta się o typ trasy (optymalna, szybka, itd.), za każdym razem zaznaczam opcję aby powtórnie się o ten wybór nie pytał i jest ok. ale tylko do ponownego uruchomienia programu - tak jakby na stałe tego nie zapisywał
Rzeczywiście nie zapamiętuje wyboru, trzeba zgłosić na forum NE albo do supportu.
A z innych nowinek to jeden z pracowników zapowiedział że do końca roku zostanie wprowadzony do NE Community Traffic Online,
tu cytat z jednego wątku
"Ten system ma sens bytu i działa w oparciu o założenia, na podstawie których był opracowywany. Przełomem będzie natomiast zastosowanie technologii Community Traffic OnLine, która będzie uwzględniała różnice czasu przejazdu w czasie rzeczywistym a więc nie tylko statystycznym. O liczbę użytkowników oraz zasoby danych się nie martw (ups.. zabrzmiało nieskromnie ale nie o to mi chodzi , niedługo będziemy posiadali dostateczną ilością danych w czasie rzeczywistym). W ciągu kilku najbliższych miesięcy zaproponuje tobie zakład na dowolnie wybranych 3-4 "twoich" (wyznaczonych przez Ciebie) trasach, a raczej parach punktów Start/Meta. Stawiam natomiast warunek, jedziemy zgonie z przepisami i bez brawury. Wchodzisz? Termin zaproponuję jak tylko ogłosimy technologię Community Traffic online….. Jeszcze w tym roku"
Całość pod tym linkiem http://forum.naviexpert.pl/viewtopic.php?f=5&t=65
-
A z innych nowinek to jeden z pracowników zapowiedział że do końca roku zostanie wprowadzony do NE Community Traffic Online,
"...W ciągu kilku najbliższych miesięcy zaproponuje tobie zakład na dowolnie wybranych 3-4 "twoich" (wyznaczonych przez Ciebie) trasach, a raczej parach punktów Start/Meta. Stawiam natomiast warunek, jedziemy zgonie z przepisami i bez brawury. Wchodzisz? Termin zaproponuję jak tylko ogłosimy technologię Community Traffic online….. Jeszcze w tym roku"
Całość pod tym linkiem http://forum.naviexpert.pl/viewtopic.php?f=5&t=65
A to się chłopaki rozhulały. Proponuję zakład nie z amatorem, ale z conyo (http://ralphocean.wordpress.com/2008/10/28/wyniki-testu-nawigacji-po-warszawie/#comment-385) i jego żoną, którzy systematycznie bili NE w wersji 4 jeżdąc "na czuja".
-
A z innych nowinek to jeden z pracowników zapowiedział że do końca roku zostanie wprowadzony do NE Community Traffic Online,
"...W ciągu kilku najbliższych miesięcy zaproponuje tobie zakład na dowolnie wybranych 3-4 "twoich" (wyznaczonych przez Ciebie) trasach, a raczej parach punktów Start/Meta. Stawiam natomiast warunek, jedziemy zgonie z przepisami i bez brawury. Wchodzisz? Termin zaproponuję jak tylko ogłosimy technologię Community Traffic online….. Jeszcze w tym roku"
Całość pod tym linkiem http://forum.naviexpert.pl/viewtopic.php?f=5&t=65
A to się chłopaki rozhulały. Proponuję zakład nie z amatorem, ale z conyo (http://ralphocean.wordpress.com/2008/10/28/wyniki-testu-nawigacji-po-warszawie/#comment-385) i jego żoną, którzy systematycznie bili NE w wersji 4 jeżdąc "na czuja".
Niech pojeżdżą na czuja w jakimiś dużym mieście, wątpię żeby tam im się udało.
-
Druga wersja bety do pobrania tu: http://get.naviexpert.pl/5.0/ (http://get.naviexpert.pl/5.0/)
Cytat pracownika NE z forum NaviExperta:
Zmiany w wersji beta-2:
1.Optymalizacja widoku mapy. W skrócie więcej miejsca na samą mapę. W szczególności zmiany pod kątem telefonów Sony Ericsson.
2.Poprawki ergonomii menu (zmiana stringów, pozycji na liście) itp.
3.Poprawki w działaniu opcji powrót w menu.
4.Wygodniejsze przewijanie menu palcem.
5.Łatwiejsze wskazywanie POI na ekranach dotykowych.
6.Oddzielne zapamiętywanie ostatniego zoomu dla widoku trasy i mapy,
7.Dodanie ikon POI w wynikach wyszukiwania,
8.Poprawka w menu wyboru typu trasy,
9.Pogrubienie trasy w zoomie > 50km.
10.Wyłączenie podglądu trasy gdy prędkość > 0 – od razu przechodzimy w tryb nawigacji.
11.Usunięcie ikony GPS gdy jest fix.
12.Poprawki w ekranie startowym.
13.Poprawka w menu Zarządzania moimi punktami (wspólne menu użyj punktu).
14.Scroll w liczniku danych.
15.Poprawka w demo i nawigacji manualnej gdy punkt został wybrany z mapy,
16.Ostatnio używane pozycje jako POI prawidłowo wyświetlają swój opis.
17.Poprawione wysyłanie i odbieranie punktów SMS na telefonach z Windows Mobile.
18.Poprawiona głośność komunikatów.
19.Poprawiony błąd w wyszukiwaniu adresów przez Free Search – w niektórych sytuacjach znajdowały się niepoprawne adresy.
20.Dodana opcja wokół (dla zaawansowanych) w wyszukiwaniu POI i adresów.
21.Dodany NaviStarter na niektóre symbianowe telefony nokia. Jego wykorzystanie zostało ograniczone do telefonów, na których jest niezbędny. Nowsze modele nokia nie potrzebują NaviStartera.
22.Poprawione wyznaczanie kierunku mapy podczas nawigacji, tzn. kierunek już nie powinien skakać kiedy jedziemy prosto.
23.Poprawiony błąd z zerową prędkością średnią.
24.Uwzględnienie wielu poprawek dotyczących niepoprawnych komunikatów.
25.Poprawa błędnych tras na niektórych wiaduktach.
26.Poprawa stabilności serwera.
Co m.in. zostało do zrobienia:
1.Dokończenie zmian graficznych zwłaszcza w widoku mapy i na ekranie startowym.
2.Wersja 5.0 na Androida
3.Serwer ciągle nie jest wystarczająco stabilny do wersji produkcyjnej.
4.Dalsze poprawki zgłaszanych błędów.
5.Ułatwienie wyszukiwania samych miast (bez ulicy) w wyszukiwaniu Adresów i POI.
Oznacza to, że będzie jeszcze co najmniej jedna wersja beta (release candidate).
-
Jak dla mnie panowie przesadzili z rozdzielczością ewentualnie rozmiarem czcionki na mapie - tak to wygląda na moim Touch HD z ekranem WVGA (z lewej 5, z prawej 4) :
menu ustawień - to od biedy można tylko używać na postoju :
(http://images6.fotosik.pl/514/d957355adb45a9dfm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=d957355adb45a9df)
mapa (ta sama skala) - widać większy obszar ale nazw ulic nie widać :
(http://images6.fotosik.pl/514/dc6d215ce635dfdbm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=dc6d215ce635dfdb)
menu podręczne z którego trzeba skorzystać podczas jazdy bo Touch HD nie ma klawiatury - jak dla mnie mało realne na naszych dziurawych drogach :
(http://images8.fotosik.pl/73/8179de9cf2c799f7m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=8179de9cf2c799f7)
i w końcu nawigacja - prędkość, długość trasy zupełnie niewidoczne, nazwy ulic niewiele lepiej - biorąc pod uwagę iż ekran w samochodzie będzie oddalony od nas o 0,5-1 metr:
(http://images8.fotosik.pl/73/2dad3373bb10d808m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=2dad3373bb10d808)
Mała czcionka powoduje nieczytelność mapy, kierowca musi poświęcić więcej swojej uwagi na odczytanie informacji co powoduje większe niebezpieczeństwo. Ja mam zdrowe oczy i mam problem z odczytaniem informacji a co dopiero ktoś z wadą wzroku w okularach ?
-
wrzucam za chwilę na Xperie, ciekaw jestem czy to działa.
-
U mnie na THD 4 działa przyzwoicie, 5.0 beta też działa ale bez dźwięku nie bardzo wiem dlaczego, do tego zdarzają się "lagi" przy generowaniu kolejnej części mapy. Aktywowałem ostatni pakiet 24 h jeszcze zakupiony w 2007 roku. Zobaczymy co poprawili - mam nadzieję, że zrobią coś z tymi czcionkami bo dla mnie to tragedia :(.
ps. Nie wiem jak ale wydaje mi się iż 4 i 5 o wiele szybciej łapią fix'a niż AM w tym samym miejscu (pokój w bloku z zasłoniętymi żaluzjami).
-
Jak dla mnie panowie przesadzili z rozdzielczością ewentualnie rozmiarem czcionki na mapie
Mała czcionka powoduje nieczytelność mapy, kierowca musi poświęcić więcej swojej uwagi na odczytanie informacji co powoduje większe niebezpieczeństwo. Ja mam zdrowe oczy i mam problem z odczytaniem informacji a co dopiero ktoś z wadą wzroku w okularach ?
Proponuje wgrać inną wersje javy, u mnie pomogło
-
Czy aby na pewno pomoże - próbowałem 2 wersje (czerwiec 2008 i luty 2008) nic nie zmieniły. Ikony java chyba nie powiększa - jak dla mnie mało czytelna ta wersja 5.0 :
(http://images6.fotosik.pl/514/02301bcad2d77baem.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=02301bcad2d77bae)
ps. Możesz wrzucić jak wygląda to na MDA IV ?
-
Czy aby na pewno pomoże - próbowałem 2 wersje (czerwiec 2008 i luty 2008) nic nie zmieniły. Ikony java chyba nie powiększa - jak dla mnie mało czytelna ta wersja 5.0 :
(http://images6.fotosik.pl/514/02301bcad2d77baem.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=02301bcad2d77bae)
ps. Możesz wrzucić jak wygląda to na MDA IV ?
Postaram się wrzucić screeny jak znajde program do zrzutów i gwaranyuje Ci że java ma wpływ, używałem 2 wersji javy 20081203.2.1 i 20090217.5.1R2 i ta nowsza wygląda tak jak powinna.
EDIT:
Sorki że nie sreeny tylko fotki (i to z telefonu) ale zawsze coś, Proszę Bardzo:
(http://images48.fotosik.pl/178/b62cc62e536a5cf1med.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images40.fotosik.pl/174/e38c391a4ac3cfd0med.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images44.fotosik.pl/179/bf7b9bcc7a475644med.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images48.fotosik.pl/178/d4c4a60433ec0926med.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images38.fotosik.pl/174/48c84a767693bb84med.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
Jak możesz to tu masz darmowy program do zrzutów http://www.freewarepocketpc.net/ppc-download-capture-screen-utility-v1-0-0007.html
-
Jak możesz to tu masz darmowy program do zrzutów http://www.freewarepocketpc.net/ppc-download-capture-screen-utility-v1-0-0007.html
Dzięki Wielki :ok:
A to screeny :grin:
(http://images45.fotosik.pl/178/5ce6dda58bf78fba.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images40.fotosik.pl/174/efe6ac2cbe56c15b.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images47.fotosik.pl/179/be51377a9962273b.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images39.fotosik.pl/174/a9e5a19420f2933d.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images38.fotosik.pl/174/3d3c9e2fb1167ab1.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images46.fotosik.pl/178/7ca46bdc8f608a3d.jpg) (http://www.fotosik.pl)
(http://images49.fotosik.pl/178/da62b48ad5af40f3.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
interfejs wygląda znośnie, chociaż jest to poziom TomToma sprzed 10 lat. Mapa wygląda tragicznie, brak jakiegokolwiek antyaliasingu, rozmieszczenie przycisków (np zoom) mało trafne.
-
interfejs wygląda znośnie, chociaż jest to poziom TomToma sprzed 10 lat. Mapa wygląda tragicznie, brak jakiegokolwiek antyaliasingu, rozmieszczenie przycisków (np zoom) mało trafne.
Na Twojej Xperii wygląda to tak samo jak na moim THD czy tak jak u kolegi Rafi1980 na MDA IV
Czy 640x480 robi aż taką różnicę w stosunku do 480 x 800 czy faktycznie mam coś sp... w swoim urządzeniu ?
-
robi różnicę tylko na szerokość lub wysokość w zależności od trybu ekranu.
-
To inaczej zadam pytanie :) - w Xperii też masz takie małe ikony i czcionkę ? Jak patrzę na zrzuty to tak wygląda jakby u mnie to było w wysokiej rozdzielczości a u kolegi Rafi w niskiej tak jak u mnie ver. 4 (np. symbol ronda - u mnie minimalnie widać schodki).
W sumie gdyby u mnie trochę powiększyć czcionkę to reszta "ujdzie w tłoku" .
Masz dźwięk ? U mnie ver. 5 milczy jak zaklęta.
edit:
na forum naviexperta ktoś podał patent na większą czcionkę :
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Apps\Esmertec Java\Device Info\Java Font
Large - 30
Medium - 28
Small - 23
Na tych parametrach zaczyna to sensowniej wyglądać jeszcze tylko jakiś patent na przeskalowanie ikon.
-
Dźwięk mam od początku. Co do schodków to na javie z 2008 którą podałem wcześniej mapa wygląda lepieje ale znów czcionka jest mała :-|
-
Nowa beta3 jest już do pobrania: http://get.naviexpert.pl/5.0/ (http://get.naviexpert.pl/5.0/)
-
Nowa beta3 jest już do pobrania: http://get.naviexpert.pl/5.0/ (http://get.naviexpert.pl/5.0/)
Jak dla mnie duża poprawa jeśli chodzi interfejs.
-
NE 5.0 beta7 (Release Candidate) już jest http://get.naviexpert.pl/5.0/ (http://get.naviexpert.pl/5.0/) :!:
Premiera pełnej wersji podobno 7 września.
EDIT:
Premiera pełnej wersji na pewno 7 września. Beta (za darmo) będą działać do 9 września.
-
Na poniedziałek- 7 września - zapowiadają premierę wersji 5.0
Może będzie bardziej "żwawa" od dotychczasowych bet.