iGo i wyznaczanie tras

  • 13 Odpowiedzi
  • 11388 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

iGo i wyznaczanie tras
« dnia: Marzec 26, 2007, 15:56:41 »
Przy okazji dyskusji o nowej mapie Polski do iGo pojawiła się kwestia różnic w wyznaczanych trasach pomiędzy iGo a "innym wiodącym" programem nawigacyjnym.  iGo ma tendencję do wyznaczania tras drogami niższych kategorii (cały czas mowa o opcji "szybka" oczywiście), podczas gdy konkurencja wyraźnie preferuje drogi główne (np.  krajowe).  Ta tendencja w iGo nie zależy od mapy, zaobserwowałem ją też na konkretnym przykładzie też na mapie Włoch (szczegóły w zamkniętym wątku o nowej mapie PL). 
Bawiąc się trochę iGo i konkurencją doszedłem do hipotezy skąd bierze się różnica.  Otóż iGo wyznaczając trasę "szybką" kieruje się nie tyle kategoryzacją dróg, co przypisanymi do drogi prędkościami maksymalnymi.  Algorytm szuka minimum czasu przejazdu, a ten oblicza na podstawie Vmax dla dróg.
Stąd takie a nie inne trasy przez Polskę - większość dróg krajowych to i tak zwykłe jednojezdniowe drogi z Vmax 90 km/h, stąd iGo nie traktuje ich lepiej niż tzw.  "żółtych", gdzie Vmax jest też 90.  Uwzględnia oczywiście obszary zabudowane, gdzie Vmax spada do 50, ale wiele DK też przechodzi przez miejscowości.
Dlatego też we Włoszech kierował mnie drogą lokalną jednojezdniową (Vmax 90), krótszą od wygodniejszej dwujezdniowej (Vmax 110).  Różnica Vmax nie skompensowała mu różnicy długości, a skąd ma wiedzieć, że po obcym kraju wolę nie pętać się po miasteczkach.
Który algorytm jest lepszy trudno powiedzieć.  W cywilizowanych krajach wyjdzie prawie na to samo, bo drogi wyższej kategorii będą zwykle miały wyższy Vmax, w Polsce nie ma mądrych, różnica między DK a lokalną może być tylko na papierze a nie w jakości przejazdu.  Akurat na znanych mi trasach w PL wersja iGo bardziej mi się podoba.  Np.  Warszawa-Pisz: iGo prowadzi z Ostrowi Maz.  na Łomżę drogą 677, konkurencja trzyma się DK8 aż do Zambrowa i potem na Łomżę prowadzi 63.  Ja zawsze jeździłem tak, jak iGo, nie lubię 8 i wolę uciec z niej wcześniej.

*

tramp

Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 26, 2007, 16:25:01 »
ja natomiast po weekendzie jest zdecydowanie niezadowolony i wracam do mapy 2006.10

ta mapa od Emapy ma błędów taki huk, że głowa goli, akurat ostatnio chciałem zeksplorować pewien teren ale po drogach asfaltowych na Boga a ta mapa wprowadziła mnie na drogę, która po jakimś czasie zamieniła się w gruntową. I co wyciągam jakiś wcale nie najnowszy atlas - zgadza się - tam droga już się kończy i zamienia się w cieniutką nitkę gruntową

oprócz tego z tą mapą wychodzi jakiś dziwny algorytm obliczeniowy iGO, nie testowałem Autopilota poza miastem lecz wydawało mi się, że prowadzi on ładnie natomiast czy z jakichś informacji nie korzysta iGO czy coś ale skróty drogowe, które gdzieniegdzie wynajduje teraz to pełna tragedia
« Ostatnia zmiana: Marzec 26, 2007, 16:29:08 wysłana przez tramp »

Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 26, 2007, 16:29:51 »
Mapa z 2007 na razie nie nadaje się do użytku, poza błędami jest tam jeszcze problem z tragicznie wolną obsługą POI (dotykający przy okazji wszystkie inne mapy).  I nie ma co się za to obrażać, to w końcu wersja testowa, nie oficjalna.  Pisałem o mapie 2006. 10, poza tym algorytm wyznaczania tras nie zależy od konkretnej mapy.  iGo bierze chyba Vmax według przepisów, nie wiem, czy uwzględnia np.  krętość drogi.

*

Offline saenta

  • **
  • 105
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Nokia N8, Xda Zest, TG01 i inne zabawki
Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 26, 2007, 16:35:16 »
Bardzo fajnie 'pgolik' to opisałeś, tak jest! Moim zdaniem świetna hipoteza i diagnoza zachowania IGO. Niestety ta cecha IGO prowadzi również do irytacji, kiedy mam jechać drogą której nie znam, a prowadzi mnie nawigacja po drogach z dziurami lub nieprzejezdnymi po wybraniu opcji "ekonomicznej", jak np. próba wyznaczenia trasy z W-wy do Roztoki na obrzeżach Puszczy Kampinoskiej.
prawdziwy facet jest jak dziecko...

Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 26, 2007, 23:29:56 »
ja natomiast po weekendzie jest zdecydowanie niezadowolony i wracam do mapy 2006.10

Ja też, ale nie do końca. Zmieniłem nazwę mapy 2007.01 z Poland na Poland-40 i przerzuciłem do "bocznego" katalogu. Jeżeli nie mogę na Poland 2006.10 znaleźć jakiegoś adresu, zamykam iGO, cut-paste i wrzucam Poland-40 do Maps (Poland nie ruszam). Uruchamiam iGO i odszukuję adres. (iGO widzi Poland-40). Potem zamykam iGO, znów cut->paste wyrzucam mapę Poland-40 nazad do "bocznego" katalogu i wracam do iGO z 2006.10. Adres jest w historii i jak się okazuje jest zapisany w postaci współrzędnych, bo pomimo, że nie ma go na 2006.10 działa  :D Całość trwa ok 60-90 sekund  ;D
« Ostatnia zmiana: Marzec 26, 2007, 23:31:46 wysłana przez GPS maniak »

*

Offline Cavallino

  • ****
  • 664
  • Sprzęt: Eten G500+
Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 27, 2007, 08:59:28 »
ja natomiast po weekendzie jest zdecydowanie niezadowolony i wracam do mapy 2006.10

ta mapa od Emapy ma błędów taki huk, że głowa goli

Tylko się podpisać, po Poznaniu zacząłem używać Navigo zamiast I-go a wszystko przez nową mapę. Niby okoliczne miejscowości są (w poprzedniej mapie I-go nie było), ale co z tego kiedy co drugi zakaz skrętu jest źle oznaczony, program próbuje na siłę jeździć po drogach gruntowych......
Ta mapa to gniot i tyle - a tyle dobrego słyszałem o mapach z Emapy......

*

tramp

Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 27, 2007, 09:27:29 »
tzn. się dodatkowa sprawa jest taka, że dziwne ale wydaje mi się, że Autopilot prowadzi z tą mapą lepiej

iGO dość pokrętnie korzysta z tych danych

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 27, 2007, 09:29:34 »
Ta mapa to gniot i tyle - a tyle dobrego słyszałem o mapach z Emapy...
A gdzie to słyszałeś?
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 27, 2007, 09:40:43 »
Witam.  Czy Wam wszystkim w nowej mapie PL tak strasznie muli przy otwieraniu POI?? U mnie czysta tragedia.  :((

*

Offline puniek

  • ******
  • 4617
  • Sprzęt: Samsung Galaxy S7 EDGE SM-G935F
Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 27, 2007, 09:43:11 »
Ta mapa polski o której mówicie, która  jest "tam a tam" nie jest oficjalną nową mapą IGO dla Polski. Wg moich informacji słyszałem ,że mapa Polski jest prawie gotowa i miała być już publikowana ale znaleźli jakieś błędy więc wstrzymali ale podobno premiera nowej mapy to może być kwestia dni.....
Więc mówicie i tracicie czas na coś czego jeszcze nie ma.......

Pozdrawiam
ISTQB Certified Tester

*

Offline Cavallino

  • ****
  • 664
  • Sprzęt: Eten G500+
Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 27, 2007, 09:45:36 »
Ta mapa to gniot i tyle - a tyle dobrego słyszałem o mapach z Emapy...
A gdzie to słyszałeś?

Właściwym pytaniem byłoby "od kogo".
Prawda Lechu? ;-)

Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 27, 2007, 10:59:32 »
Ta mapa to gniot i tyle - a tyle dobrego słyszałem o mapach z Emapy...
A gdzie to słyszałeś?
Marek. W czasach przed "jedynym słusznym" programem tzn. w latach 2002-2003 korzystałem z PC-towej wersji "Nawigatora" i nie narzekałem. Zresztą nadal nie podzielam Twojego sceptycyzmu. Owszem w tamtym produkcie może mniej zwracano uwagi na zakazy skrętu, ale ponownie zainstalowałem sobie Nawigatora na PC żeby sprawdzić kilka tras przejazdowych, w których iGO próbuje ciągnąć tak jakby był "czołgomapą". Zdziwienie. Nawigator robi to zdecydowanie lepiej.

Moja sztandarowa trasa do Karpacza (via Jawor), w której iGO np. każe robić skróty w okolicach Bolkowa, jest w Nawigatorze skalkulowana główną szosą. W samej Kotlinie Jeleniogórskiej iGO ciągnie przez Karpniki drogami owszem niby utwardzonymi, ale takimi że droższą bryką bałbyś się wjechać. Nawigator prowadzi "jak książka pisze" zahacza o przedmieścia Jeleniej Góry. Na innych trasach, które w iGO nieco mnie zdenerwowały jest podobnie. Nawigator unika dróg zdecydowanie gorszej jakości. Zatem nie przesadzaj. Te mapy są naprawdę dobre (pomijam fakt braku zakazów skrętu - przynajmniej w wersji 2002/2003) pod warunkiem, że są obsługiwane przez algorytm dostosowany do tych map.

Podsumowując: problem iGO sprowadza się chyba jednak do tego o czym wspomniał pgolik. Kategoryzacja dróg (przypisane do nich prędkości) nie pasują do algorytmu iGO.
« Ostatnia zmiana: Marzec 27, 2007, 11:01:36 wysłana przez GPS maniak »

*

Offline Cavallino

  • ****
  • 664
  • Sprzęt: Eten G500+
Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 27, 2007, 20:04:20 »
Kategoryzacja dróg (przypisane do nich prędkości) nie pasują do algorytmu iGO.

A jaka kategoryzacja dróg powoduje iż droga gruntowa jest widziana jako twarda?
IMO spierdzielona - więc pewnie z prędkościami jest ten sam problem.

*

Offline chaosseba

  • 30
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: ASUS My Pal A636 IGO2006+TT5WE
Odp: iGo i wyznaczanie tras
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 05, 2007, 16:29:32 »
ja testuje narazie igo plus po niemczech i mam problem bo prowadzi niedosc ze kretymi drogami to jeszcze o wiekszej odleglosci,zamiast  wybrac droge krajowa (12,5km) wybiera mniejsza kreta i 22 km dluga-czy cos pomoze gdy dam ten suwak na lewo czyli szybka trasa>czy ta mapa jest poprostu zryta-szkoda troche bo graficznie mi sie zaczela podabac i sie przyzwyczajam do komunikatow ale jak sie tak pare razy czlowiek natnie to wraca do starego softu------