Przy okazji dyskusji w Zakupach zrobilem kilka pomiarow. Wrzucam tutaj moze sie komus przyda.
Dobra, ja dzisiaj zainspirowany postami tutaj zrobilem kilkanascie pomiarow. Przedmiotami testu byl Loox N560 (rocznik 2006), Renault Megane Hatchback 3d (rocznik 2006) oraz uchwyt na przednia szybe samochodu. Pomiary wykonywane z cold start, czas liczony stoperem. Jako ze nie mialem nic do pisania, zapamietalem jedynie najlepszy i najgorszy pomiar, pozostale miescily sie pomiedzy tymi wartosciami.
Pomiary robione programem GPSinfo. Z racji wygody, tego ze mozna zainicjalizowac cold start no i, ze pokazuje wszystkie niezbedne dane.
Pierwsza seria pomiarow to pomiary stacjonarne. Dwa wykonalem w mojej rodzinnej miejscowosci w centrum miasta... typowa zabudowa droga nie za szeroka + kamienice dookola. Dwa w otwartym terenie. Dwa w centrum Poznania. Okolice starego runku, a wiec podobnie... kamienice i waskie drogi.
W czasie wszystkich pomiarow stacjonarnych (poza jednym o ktorym napisze za chwile) czas do zlapania fixa wynosil od 45 (najlepszy) do 64 sekund (najgorszy czas).
Kazdy z tych testow wygladal tak. W momencie wlacznia odbiornika gps (cold start) w okolicach 15 do 20 sekundy parametr time odbiornika gps pokazywal juz aktualna godzine (wczesniej 1 w nocy), nastepnie w czasie od 45 do 64 sekundy mielismy fixa (3 satelity, FIX 2D, PDOP i HDOP w okolicach 2 do 3 z ogonkiem). W ciagu nastepnych 20-30 sekund od pierwszego fixa mielismy sunchronizacje z posotalymi satelitami i ustalonego fixa 3D (PDOP i HDOP ponizej 2). W otwarym terenie uzyskalem HDOP 0,9 i PDOP 1,1. Synchronizacja z osmioma satelitami.
Jeden pomiar ktory odstawal od reszty wygladal tak, ze fix zostal zlapany z ciagu 85 sekund. Z tym, ze tutaj od razu mielismy fixa 3d (a wiec synchro z wiecej niz 3 satelitami).
Nastepnie pomiaru w ruchu. Z racji tego , ze bylem sam w samochodzie dokonywalem ich wylacznie na trasie (dwupasmowka, otwarty teren).
Pomiarow dokonalem kilka, najpierw jada w miare ze stala predokscia
pozniej bawiac sie w zwalnianie i rozpedzanie samochodu w czasie
lapania fixa od 50-60 kmh do ok 120-130.
Co ciekawe, w takich warunkach czasy lapania fixa w ruchu byly
prawie identyczne jak czasy lapania fixa stancjonarnego. Najkrotszy
miescil sie w czasach fixa stancjonarnego, najdluzszy byl o ok 10 sekund
dluszy. Roznica byla wylacznie w precyzji pierwszego fixa. Czyli fix
po minucie (2d) byl dosc nieprezycyjny PDOP/HDOP w granicah 8 do 9.
Uscislenie pozycji nastepowalo po synchronizacji z dalszymi satelitami
(fix 3d), kiedy PDOP/HDOP przyjmowal wartosci podobne jak w pomiarze
stacjonarnym (wartosci 2 do 3).
Moral z tego taki, ze jesli mamy ciaglosc sygnalu z gory nasz ruch nie wplywa na czas ustalenia pozycji a jedynie na jej wstepna dokladnosc.
To tyle, interpretacje wynikow pozostawiam szanownym czytelnikom.
Jesli ktos ma jakies sugestie propozycje co do testow, prosze smialo pisac, chetnie sie jeszcze w takie cos pobawie w miare mozliwosci.