PDAclub.pl - Forum użytkowników technologii mobilnych

Nawigacja GPS => AutoMapa => Betatesty => Wątek zaczęty przez: spinnek w Wrzesień 10, 2011, 20:29:00

Tytuł: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: spinnek w Wrzesień 10, 2011, 20:29:00
Podesłałem przed chwilą zgłoszenie do supportu następującej treści:

Parametry trasy: szybka, zgoda na autostrady płatne, wszystkie trasy pokonywałem przed 23, czyli przed podskoczeniem limitu na obszarze zabudowanym do 60km/h.
 
Przy trasie Luboń 62-030 pod Poznaniem => Warszawa, ul. Apartamentowa z reguły (4-5 ostatnich razów) byłem  kierowany przez Automapę 6.9 beta 2 i wcześniej przez Automapę 6.9 beta 1 nie przez Stryków, tylko przez zjazd z A2 na Łęczycę. Dalej drogą nr 703 prowadziła do Łowicza, i oczywiście do Wawy. Podobnie wracając z Warszawy, z ul. Rakowieckiej, byłem kierowany 4-5 razy do Lubonia również poprzez drogę 703, tak jak opisałem wyżej, tyle że w odwrotnym kierunku.
 
To, co mnie uderzało, to fakt, że za każdym razem jadąc ok. 10km ponad dopuszczalny limit (czyli nie narażając się jeszcze ma mandat) miałem 7-10 minut straty w stosunku do ETA Automapy na końcu odcinka (mowa o odcinku zjazd z A2 na Łęczycę => Łowicz i w drugą stronę, bo w obie strony jest praktycznie podobnie).
 
Wreszcie włączyłem tryb podglądu danych Smartroutes i Livedrive. Po tym włączeniu powód straty 7-10 minut za każdym razem był jasny. Zauważyłem bowiem, że oprócz głównych miast na całym odcinku, takich jak Łęczyca czy Piątek, praktycznie przez większość pozostałych miejscowości na opisywanej wyżej trasie dane Smartroutes przewidywały przejeżdżanie przez miejscowości  oznaczone jako teren zabudowany => z prędkością średnią ponad 80km/h (jasnoniebieski ślad), charakterystyczną dla poruszania się poza terenem zabudowanym, zamiast z prędkością powiedzmy z zakresu 45-60km/h.
 
Uwaga: na w/w odcinku praktycznie nie zdarzają się podwyższenia limitów prędkości na terenie zabudowanym.

Przykłądy pierwsze z brzegu: proszę zweryfikować prędkości przezjazdu np. przez miejscowości: Chodów, Karkosy, Zduny.
 
Proszę w związku z powyższym o:
- weryfikację i korektę zaprogramowania Smartroutes na w/w odcinku dla miejscowości zonaczonych jako teren zabudowany
- ustalenie, jak to jest możliwe, że w ogóle mogło dojśc do sytuacji, że większość miejscowości na tej trasie ma błędne dane; przecież są odpwoiednie dane statystyczne, np. ja, jak pisałem, jeździłęm po tych odcinkach wiele razy [mowa o konieczności znalezienia przyczyny takiego błędu systemowego]
- propozycja: weryfikacja jakimś programem przed publikacją danych SR tak, by ŚREDNIE prędkości nie wykraczały W MIEJSCOWOŚCIACH poza limit danych na odcinku + np. 10km/h (to i tak dużo - mowa o prędkości średniej przez miejscowość!)
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jachraniak w Wrzesień 10, 2011, 20:46:31
Zjawisko, które tu opisałeś winno znaleźć się w wątku o SR lub LD.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: spinnek w Wrzesień 10, 2011, 20:51:17
@jachraniak

Sorry, beta to beta.

Połączone: Wrzesień 10, 2011, 20:52:59
Kolejny mail do serwisu:

Jak dotąd nie spotkałem się z podobnym przypadkiem, to pierwszy raz.
 
Jadąc na trasie Luboń 62-030 => Warszawa, Al. Jerozolimskie 180 (trasa szybka, włączone autostrady płatne, właczony LiveDrive z zasięgiem dużym) dostałem jakiś kilometr od skrzyżowania ul. Połczyńskiej z Powstańców Śląskich (patrząc od strony Poznania) komunikat o wydłużeniu trasy o ok. 20-25 minut. Było to ok. 6km przed planowanym końcem trasy, i pewnie przy dużo mniejszej odległości od celu w linii prostej.
 
Wcześniej praktycznie całą drogę do Warszawy miałem prawidłowy status LiveDrive (zielony na przemian z żółtym), a już na pewno na odcinku Sochaczew<>Warszawa.
 
Wydłużenie trasy było zapewne spowodowane koniecznością ominięcia zamkniętej ul. Dźwigowej i korków, które to zamknięcie spowodowało.
 
O ile samo wydłużenie trasy jest zrozumiałe, o tyle zbyt późne przekazanie danych o tym fakcie już nie - przecież kilka kilometrów od celu już nie było sposobu, by ten korek ominąć.
 
Proszę w związku z powyższym o:
- zweryfikowanie, czy w Automapa 6.9 beta 2 zasięg LiveDrive duży aby na pewno oznacza do 40 km od zdarzenia.zdarzeń drogowych, jak to kiedyś Państwo przekazali w jednym z maili
- jeśli wszędzie ten zasięg LiveDrive jest mniej więcej 40 km, a tylko do z powodu ilość danych w okolicach Warszawy zmniejsza się do ok. 10km, to ze smutkiem informuję Państwa, iż tak pomyślany algorytm działa w sposób, który nie daje ominąć prawidłowo (ale zbyt późno) sygnalizowanego korka/korków; rozumiem, że najpóźniej powinienem o nim już wiedzieć na wysokości Błoni.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jachraniak w Wrzesień 10, 2011, 20:54:03
Dokładnie tego samego doświadczysz w każdej innej wersji AM :) Sprawa dotyczy wyłącznie SR i LD
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: bieniu79 w Wrzesień 11, 2011, 22:36:14
To, co mnie uderzało, to fakt, że za każdym razem jadąc ok. 10km ponad dopuszczalny limit (czyli nie narażając się jeszcze ma mandat) miałem 7-10 minut straty w stosunku do ETA Automapy na końcu odcinka (mowa o odcinku zjazd z A2 na Łęczycę => Łowicz i w drugą stronę, bo w obie strony jest praktycznie podobnie).

W jakich dniach i godzinach jeździsz tą drogą? Tak się składa, że na przestrzeni wakacji odcinek Łęczyca-Łowicz pokonywałem kilkunastokrotnie (w obie strony) z włączonym Live Drive i czas dojazdu wyliczany przez AutoMapę zgadzał się z faktycznym czasem mojego przejazdu (jak jechałem późnym wieczorem i było kompletnie pusto na drodze, to byłem nawet w stanie nadrobić minutę czy dwie). Dane SmartRoutes mam z 18 lipca. Tyle, że nie jeżdżę na becie, tylko na 6.8.1...
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: ochkarol w Wrzesień 11, 2011, 23:20:00
- propozycja: weryfikacja jakimś programem przed publikacją danych SR tak, by ŚREDNIE prędkości nie wykraczały W MIEJSCOWOŚCIACH poza limit danych na odcinku + np. 10km/h...
Co to znaczy limit danych?
Masz na myśli dopuszczalne prędkości?
Jeśli tak, to bez sensu. SR ma odzwierciedlać statystyczną rzeczywistość a nie dopuszczalną prędkość na danym odcinku drogi.
Jak się domyślasz, to bardzo często będą zupełnie różne rzeczy.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: spinnek w Wrzesień 12, 2011, 20:06:33
@bieniu79

Tylko dwie minuty zysku w stosunku do ETA? To słabo, Kubica uszczknąłby pewnie paręnaście ;)

@all

A tak już bardziej na poważnie:
- podałem warunki swojej jazdy przez ten odcinek:limit+10. NIE mam zamiaru narażać się na mandat;
- nie było tym razem moim celem odnoszenie się do czasu przejazdu (to zrobię przy innej okazji), tylko do błędu, polegającego na błędnych wartościach średnich prędkości na większości (wszystkich?) małych miejscowościach na trasie, która bynajmniej nie liczy sobie kilku km.

Problem w tym, że jeśli tak jest na jednej trasie, to równie dobrze może być na setkach i tysiącach innych tras, bo błąd mi wygląda na systemowy, to znaczy gdzieś jest błąd w algorytmie liczenia średnich prędkości.

Podejrzewam następujące powody, wszystkie złe:
- algorytm olewa małe miejscowości, przypisując średnią na trasie przez taką miejscowość charakterystyczną dla drogi poza terenem zabudowanym (=80 i więcej)
- mam z Orange stały problem z zasięgiem na tym odcinku - może zasięg GSMu (w tym innych sieci też) ma z tym coś wspólnego?
- nie chce mi się wierzyć, ale może większość kierowców pędzi przez miejsca, gdzie mieszkają ludzie, z prędkością 85km/h (licznikowo, by utrzymać 80 realne); nie, bez sensu... Większość ciężarówek, które często nie zwalniają przez miejscowości do limitu + 10, nie jadą przez te miejscowości 85km/h, tylko powiedzmy 70-75km/h; szaleństwo szaleństwem, ale całe masy kierowców nie będą jeździć non-stop więcej niż 30km/h ponad limit...



Połączone: [time]Wrzesień 12, 2011, 20:27:53[/time]
@ochkarol

Napisałeś "SR ma odzwierciedlać statystyczną rzeczywistość". Dobre...

Od razu mi się Morfeusz przypomniał z Matrixa: "What is real? How do you define <real>?"

Co jest w tym takiego bezsensownego - weryfikacja prędkości zapisanych w programie (ew. kategorii drogi) lub w stosunku do średnich prędkości na danym odcinku?

Chodzi o wyłapywanie błędów - tak, jak w przypadku podanej przeze mnie wczesniej  trasy, jeśli na kilkunastu odcinkach ujętym jako obszar zabudowany, bez podniesienia limitu prędkości, masz w Smartroutes średnią 80km/h i więcej, to to jest w pełni uprawniona statystyczna prędkość na tym odcinku? To jest babol, który należy wychwycić i skorygować, a nie rzeczywistość.

Jeśli jest poważne rozejście się tych predkości (limit vs. średnia), to znaczy, że albo jest błędna średnia, albo błędny limit.

A ja od razu się zastanawiam nad potencjalnym algorytmem, przecież nie bedziesz zerkał na piechotę setek tysięcy km dróg na piechotę.

Połączone: Wrzesień 12, 2011, 20:35:29
@jachraniak

Twoje założenie, że tak samo będę miał we wszystkich wersjach, jest moim zdaniem błędne.

Pomijasz bowiem fakt, że wersje programu Automapa nie tylko korzystają czasem z błędnych, jak pozwoliłem sobie przypuszczać, danych (mowa o SR i Live Drive) - one te dane również WYSYŁAJĄ. Jest cień szansy, którego nie mogę wykluczyć, że sposób zbierania, analizowania i przygotowywania danych do wysyłania przez daną wersję Automapy MOŻE mieć wpływ na ostateczną jakość tychże danych.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: ochkarol w Wrzesień 12, 2011, 20:50:46
Napisałeś "SR ma odzwierciedlać statystyczną rzeczywistość". Dobre...
A czemu nie?

Chodzi o wyłapywanie błędów - tak, jak w przypadku podanej przeze mnie wczesniej  trasy, jeśli na kilkunastu odcinkach ujętym jako obszar zabudowany, bez podniesienia limitu prędkości, masz w Smartroutes średnią 80km/h i więcej, to to jest w pełni uprawniona statystyczna prędkość na tym odcinku? To jest babol, który należy wychwycić i skorygować, a nie rzeczywistość.
Nie twierdzę, ze te konkretne dane są poprawne.
Ale jeśli argumentem ma być dozwolona na danym odcinku prędkość, to dla mnie jest żaden błąd.
Mało to w Polsce dwupasmówek z ograniczeniem do 50 km/h, gdzie tylko chyba rowerzyści mieszczą się w limicie  :mrgreen:

Jeśli jest poważne rozejście się tych predkości (limit vs. średnia), to znaczy, że albo jest błędna średnia, albo błędny limit.
Nadinterpretujesz. Może to oznaczać, że zdecydowana większość kierowców jeździ w tym miejscu dużo szybciej od limitu i tyle.

Pomimo tego, że ja osobiście staram się jeździć z dozwolonymi prędkościami na terenach zabudowanych i z ograniczoną dozwoloną prędkością znakiem drogowym to uważam, że w SR powinny zawierać dane statystyczne.
Rzeczywiste oczywiście, bez błędów (oczywiście) ale nie mieszałbym do tego dowzwolonych prędkosci na danym odcinku drogi w ogóle.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jachraniak w Wrzesień 12, 2011, 21:01:53
@spinnek, prawda jest taka, że ochkarol ma rację

polecam lekturę:
http://pdaclub.pl/forum/tomtom/tomtom-udostepnial-policji-predkosc-swoich-uzytkownikow/ (http://pdaclub.pl/forum/tomtom/tomtom-udostepnial-policji-predkosc-swoich-uzytkownikow/)
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: izaw w Wrzesień 12, 2011, 21:07:06
spinnek
Jeżeli dane SR i LD będą korygowane wg Twojej propozycji, to to będą niemiarodajne. W wielu miejscach nie będziesz w stanie stwierdzić, czy droga jest pusta, przejezdna czy samochody poruszają w sznureczku. Średnia prędkość uzyskiwana na drogach nie jest dla Ciebie powodem do ich stosowania. Ustaw sobie prędkości w profilu i będziesz miał ETA.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: morette w Wrzesień 12, 2011, 21:44:07
Dokładnie zgadzam się z ochkarol i jachraniakiem.
ilu jest takich co jeżdżą przepisowo ??? i to widać właśnie na tych danych w końcu się skądś biorą.
ja wolę żeby były rzeczywiste statystyczne niż mają byś z automatu ustalone wg kategorii dróg
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: spinnek w Wrzesień 12, 2011, 22:47:23
@izaw, jachraniak, ochkarol

Czyli dalej zakładacie, że w tych miejscach dane są prawidłowe? Że uśredniona prędkość przejazdu przez kilkanaście miejscowości wynosi 80km/h i tak ma zostać i tak jest dobrze?

@Morette

O kim mowa, że jeździ przepisowo? Ja jeźdżę +10 do limitu - już ja jeżdzę nieprzepisowo, tyle, że zgodnie z najnowszymi przepisami unikam kary.

O jakim automacie piszesz? O jakim ustalaniu wg kategorii dróg? Bo ja piszę o tym, by w przypadku, kiedy prędkość średnia drogi WYRAŹNIE odbiega od jej limitu - WERYFIKOWAĆ, co jest nie tak, limit czy średnia. Któraś z tych wartości jest błędna! Nagle błędne dane w SR są ok?

@izaw
To jest Twoja własna nadinterpretacja - średnia realna jest podstawą do ETA. Natomiast błędne średnie (80km/h w obszarze zabudowanym bez podniesienia prędkości) powinny być automatycznie podstawą do WERYFIKACJI danych: albo jest nie halo średnia (kłopot z jej algorytmem?), albo limit. Polecam jeszcze raz przeczytanie tego, co napisałem, tym razem nie wg kursu szybkiego czytania, tylko nieco wolniej ;)

Już nie wspomnę, że piszę, że coś jest nie halo z mechanizmem budowy danych SR na podstawie dostępnych danych. Pomysł narzędzia weryfikującego to jest druga rzecz.

@jachraniak

Nie rozumiem, ale o co chodzi z tym artykułem. To, że kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości, to jedno. To, że ŚREDNIA z setek i tysięcy samochodów jest ponad 30km/h wyższa niż dopuszczalny limit na jakimś zadupiu, to drugie :) Średnia to średnia, MUSI być jakaś różnica miejscowości vs. normalna trasa, a nie, że 95% ludzi jedzie przez tereny zabudowane 90km/h i tylko od czasu do czasu lekko hamuje.

@ochkarol - a co ma ilość pasów do limitu? Przy sześciu włączasz dopalacz? ;)

No cóż, nie życzę kolegom przeprawy podobnej, jak jakiś taksówkarz na autostradzie w UK (Newbury => London), który mi mówił, jak to wprowadzono fotoradary, a on się nie chciał złamać. Zapytałęm się go o to na autostradzie, na której WSZYSCY jechali przepisowo - byłem zaciekawiony, jak to jest, bo u nas wszyscy szaleli kiedyś, ile fabryka dała.

Odpowiedział mi, że pierwszy mandat to było 100 funtów, drugi krótko po nim 200 funtów, dalej juz nie próbował, uwierzył w stanowczość policji :)

Ale tu nawet nie chodzi o mandaty - chodzi o normalne jechanie i dojechanie do chaty :) Te 20km/h czy trzydzieści poza limit (w odróżnieniu od moich 10) nie zmienia zbytnio ETA.

Swoją drogą, ostatnio dostałem mandat z fotoradaru za przekroczenie o 11km/h, a chłopaki planują podwoić liczbę fotoradarów :) Więc niedługo nasze rozważania o tym, że Polacy generalnie mają w d... ograniczenia prędkości, stracą nieco na znaczeniu ;)
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: izaw w Wrzesień 12, 2011, 23:46:19
SR to są fakty. Pobrane i uśrednione dane. Chcesz z nimi polemizować i dobudowywać filozofię. Przyjmij  że takie są i kropka. Jeżeli potrzebujesz "ugrzecznionych" danych to musisz je sobie stworzyć samemu. Tylko że nie będzie to mieć nic wspólnego z rzeczywistością, a będzie wyssane z palca.

I w ogóle nie jedź według nawigacji, a znaków drogowych. Co do ETA to obliczane jest na podstawie uśrednionego, rzeczywistego przejazdu pojazdów i zawsze różni się od konkretnego. I to tym bardziej im więcej styl jazdy odbiega od przeciętnego. Aby mieć dane dla swojego indywidualnego trzeba je sobie stworzyć.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: nocnyMarek w Wrzesień 12, 2011, 23:54:06
Cytat: izaw
SR to są fakty. Pobrane i uśrednione dane. Chcesz z nimi polemizować i dobudowywać filozofię. Przyjmij  że takie są i kropka.
Właśnie podałeś definicję dogmatu, te jednak mają niewiele wspólnego z nawigacją.
Uznałeś też, że dane SR są z definicji bezbłędne, zapamiętam to i wykorzystam
jak tylko nadarzy się okazja  :evil:
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: ochkarol w Wrzesień 13, 2011, 00:03:59
Czyli dalej zakładacie, że w tych miejscach dane są prawidłowe? Że uśredniona prędkość przejazdu przez kilkanaście miejscowości wynosi 80km/h i tak ma zostać i tak jest dobrze?
Przecież już Ci napisałem, że w tym konkretnym przypadku, nie wiem jakie dane będą prawidłowe i nie wiem czy takie dane, jakie są - to błąd.
Napisałem Ci, że korygowanie danych statystycznych tylko i wyłącznie ze względu na bardzo rozbieżną od nich dopuszczalną prędkość na tym odcinku byłoby złym rozwiązaniem.

@ochkarol - a co ma ilość pasów do limitu? Przy sześciu włączasz dopalacz? ;)
Zaczynam wątpić czy piszesz poważnie.
Albo nie czytasz ze zrozumieniem.
Napisałem, że widzę bardzo duży związek z ilością pasów w jednym kierunku jazdy z rzeczywistymi prędkościami jakie rozwija tam zdecydowana większość kierowców.
Nie z limitami.

Te 20km/h czy trzydzieści poza limit (w odróżnieniu od moich 10) nie zmienia zbytnio ETA.
Przy długiej trasie może zrobić różnicę.

Swoją drogą, ostatnio dostałem mandat z fotoradaru za przekroczenie o 11km/h, a chłopaki planują podwoić liczbę fotoradarów :) Więc niedługo nasze rozważania o tym, że Polacy generalnie mają w d... ograniczenia prędkości, stracą nieco na znaczeniu ;)
A co to w ogóle ma wspólnego z prawidłowym ETA?
Na razie niewiele i jeśli zacznie mieć, to mam nadzieję, że w danych SR znajdzie to swoje odzwierciedlenie.

Na koniec powtórzę jeszcze raz.
Nie uważam, że dane SR są bezbłędne. Powiem więcej - zawierają sporo głupawych byków. Aqurat np. nie ma dobrego pomysłu na dane SR w miejscach, gdzie danych tych nie mają.
Uważam za to, że do prawidłowego wyliczenia ETA, dla statystycznego kierowcy nie ma lepszej alternatywy jak statystyczne dane, takie jak SmartRoutes.
Bieżące dane to inna bajka.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: izaw w Wrzesień 13, 2011, 00:10:17
Cytat: izaw
SR to są fakty. Pobrane i uśrednione dane. Chcesz z nimi polemizować i dobudowywać filozofię. Przyjmij  że takie są i kropka.
Właśnie podałeś definicję dogmatu, te jednak mają niewiele wspólnego z nawigacją.
Uznałeś też, że dane SR są z definicji bezbłędne, zapamiętam to i wykorzystam
jak tylko nadarzy się okazja  :evil:
Nie zakładałem poprawności danych SR, tylko ich definicję. A to że czasami odbiegają od rzeczywistości to błąd, a nie prawidłowość (choć może wg AQ to jednak rzeczywistość). Przyjmując inną definicję SR najlepiej będzie to wyłączyć.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: Darkph w Wrzesień 13, 2011, 09:23:32
Dokładnie zgadzam się z ochkarol i jachraniakiem.
ilu jest takich co jeżdżą przepisowo ??? i to widać właśnie na tych danych w końcu się skądś biorą....
He He dobre  :-)
Już widzę następny slogan reklamowy Automapy - 'Z nami pokonasz swoją trasę błyskawicznie - pokażemy Ci miejsca , gdzie możesz mknąć ile fabryka dała'  :mrgreen:
Pozwolę sobie zadedykować Tobie dowcip o Polakach usłyszany za granicą :
Skąd Polak wie że jedzie za szybko ? ... Jak jego auto zaczyna tracić przyczepność na zakrętach  :P
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jachraniak w Wrzesień 13, 2011, 09:49:25
ale się uśmiałem...

TomTom pokazywał gdzie można mknąć... a następnie pokazał Policji gdzie mkną  :mrgreen:

To jest hit! To jest hasło reklamowe!
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: Klusek w Wrzesień 13, 2011, 10:10:12
Coś z tymi prędkościami rzeczywiście jest nie tak, dzisiaj jechałem trasę krótką, bo tylko 70 km. W AM wybrana trasa szybka a na miejsce dojechałem ok 5-10 minut później niż zakładała AM. W trasie jeżdżę z prędkością 90-100 km/h (wg licznika, bo wg AM jest ok 5-10 km/h mniej). Na trasie nie było żadnych korków, praktycznie przez 100% trasy bez najmniejszego problemu można było jechać z dozwoloną prędkością i szybciej.
I tu nie chodzi o to, że wystarczy tylko troszkę bardziej depnąć i wyrobimy standardy AM, ale po prostu chciałbym móc spokojnie planować sobie trasę i przed wyjazdem, w domu sprawdzić ile trasa powinna mi zająć, o której dojadę itp. i chciałbym żeby w trasie okazywało się, że muszę cisnąć, aby zmieścić się w czasach AM. Ja jestem typem kierowcy, któremu jazda w miarę spokojna i bez pedału w podłodze sprawia przyjemność. Gdyby to kogoś interesowało to zarówno warunki jak i umiejętności do szybkiej jazdy mam (w przypadku umiejętności to moja subiektywna ocena), ale tu nie o to chodzi. Chodzi tylko o to, żeby wszystko było tak jak być powinno.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: ochkarol w Wrzesień 13, 2011, 10:16:08
Coś z tymi prędkościami rzeczywiście jest nie tak, dzisiaj jechałem trasę krótką, bo tylko 70 km. ... na miejsce dojechałem ok 5-10 minut później niż zakładała AM.
Nie przesadzasz aby? Chciałbyś co do minuty?
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: Klusek w Wrzesień 13, 2011, 10:22:30
Coś z tymi prędkościami rzeczywiście jest nie tak, dzisiaj jechałem trasę krótką, bo tylko 70 km. ... na miejsce dojechałem ok 5-10 minut później niż zakładała AM.
Nie przesadzasz aby? Chciałbyś co do minuty?

Nie, nie przesadzam, bo były czasy, że czas dotarcia na trasach o wiele dłuższych, bo kilkuset kilometrowych potrafił rozjechać się tylko o kilka minut, wtedy mogłem polegać na planowaniu. Obecnie kiedy jadę w trasie, nie mam przestojów, korków i innego rodzaju spowalniaczy, jadąc praktycznie cały czas z maksymalna dopuszczalną prędkością w większości przypadków jest niemożliwością żeby wyrobić się w czasach wyliczonych przez AM bez łamania przepisów.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jachraniak w Wrzesień 13, 2011, 10:24:42

(...) były czasy, że czas dotarcia na trasach o wiele dłuższych, bo kilkuset kilometrowych potrafił rozjechać się tylko o kilka minut, (...)

to se ne wrati Pane Havranek...
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: Klusek w Wrzesień 13, 2011, 10:27:34

(...) były czasy, że czas dotarcia na trasach o wiele dłuższych, bo kilkuset kilometrowych potrafił rozjechać się tylko o kilka minut, (...)

to se ne wrati Pane Havranek...

Się domyślam niestety...
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: sbi w Wrzesień 13, 2011, 10:32:27
TomTom pokazywał gdzie można mknąć...

TT dane statystyczne wykorzystuje do ustalania trasy, natomiast ETA na tej trasie jest już obliczana z uwzględnieniem ograniczeń prędkości. Praktycznie niezależnie od długości trasy (od kilkunastu do kilkuset kilometrów), jadąc zgodnie z przepisami, różnica między planowanym a realnym czasem przybycia jest minimalna. Np. u mnie na 300 km trasie raczej nigdy (poza zdarzeniami losowymi typu wypadek) nie jest większa niż kilka minut.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: ochkarol w Wrzesień 13, 2011, 10:47:08
Nie, nie przesadzam, bo były czasy, że czas dotarcia na trasach o wiele dłuższych, bo kilkuset kilometrowych potrafił rozjechać się tylko o kilka minut, ...
Wszystkie trasy i zawsze?
Tobie wówczas się zgadzało a komuś innemu nie.
Dalej uważam, że trochę przesadzasz.
5 minut to niedużo jak na mój gust, a do tego sytuacja na drogach jest dużo bardziej skomplikowna niz kilka lat temu.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: Klusek w Wrzesień 13, 2011, 11:09:49
Nie, nie przesadzam, bo były czasy, że czas dotarcia na trasach o wiele dłuższych, bo kilkuset kilometrowych potrafił rozjechać się tylko o kilka minut, ...
Wszystkie trasy i zawsze?
Tobie wówczas się zgadzało a komuś innemu nie.
Dalej uważam, że trochę przesadzasz.
5 minut to niedużo jak na mój gust, a do tego sytuacja na drogach jest dużo bardziej skomplikowna niz kilka lat temu.

5 do 10 minut różnicy na trasie, którą wg AM można przejechać w ciągu 60 minut to jednak spory procent. Gdy trasa ma trwać 3 albo i więcej godzin to jaki błąd może się pojawić? Taki, który robi już znaczną różnicę.
Nie biorę pod uwagę sytuacji kiedy spowolnienie wynika z sytuacji na drodze, bo to jestem jeszcze w stanie zrozumieć. Problem jest w tym, że takie różnice pojawiają się na trasach gdzie można spokojnie całą trasę pokonać jadąc z maksymalnymi dozwolonymi prędkościami.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jachraniak w Wrzesień 13, 2011, 11:16:17
Zagadnienie nijak nie pasuje do bety... co tam, jedziemy dalej.

jeśli chodzi o dane pojazdu i ETA to mam ustawione

Doliczaj postój:1min
co każde: 999min

jeżdżę z LD (SR oczywiście też) i ETA u mnie się trzyma kupy.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: nocnyMarek w Wrzesień 13, 2011, 11:16:48
Klusek, ile razy na tej trasie wyprzedzałeś i ile razy byłeś wyprzedzany?
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: Klusek w Wrzesień 13, 2011, 11:20:12
wyprz
Klusek, ile razy na tej trasie wyprzedzałeś i ile razy byłeś wyprzedzany?

Wyprzedzany? Ani razu. Wyprzedzałem? Kilka razy, bez problemów i bez znaczącej straty czasu.

Połączone: Wrzesień 13, 2011, 11:23:10
Zagadnienie nijak nie pasuje do bety... co tam, jedziemy dalej.

jeśli chodzi o dane pojazdu i ETA to mam ustawione

Doliczaj postój:1min
co każde: 999min

jeżdżę z LD (SR oczywiście też) i ETA u mnie się trzyma kupy.


Jam 3 minuty co 180 minut. Przy Twoim ustawieniu czas rozjechał by mi się jeszcze bardziej. Wszystkie bajery włączone i takie kwiatki właśnie się dzieją. Da się z tym przeżyć, ale jednak niesmak pozostaje.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: nocnyMarek w Wrzesień 13, 2011, 12:27:49
Cytat: Klusek
Cytat: nocnyMarek
Klusek, ile razy na tej trasie wyprzedzałeś i ile razy byłeś wyprzedzany?
Wyprzedzany? Ani razu. Wyprzedzałem? Kilka razy, bez problemów i bez znaczącej straty czasu.

Akurat nie o to mi chodziło, próbowałem szacować jak Twoje prędkości mają się
do średniej, ale to trochę za mało danych, żeby określić czy poruszałeś się
z przecietną czy wyższą bądź niższą prędkościa od średniej.

Z ostatnich stron dyskusji w tym wątku wynika jednak, że w ustawieniach ETA
brakuje jeszcze jednej pozycji. Przedstawiam ją poniżej w nieco żartobliwej formie,
ale myślę że byłaby sporym plusem dla wszystkich, którym obecne szacowanie
czasu podróży się nie sprawdza i nie tylko dla nich.
Każdemu chyba zdarzają się trasy 'z nożem na gardle' i te na pełnym luzie
gdzie nic nas nie goni ...
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: izaw w Wrzesień 13, 2011, 13:55:16
Dobre, ale niewykonalne. Dla każdego co innego znaczy spokojna jazda.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jagga68 w Wrzesień 13, 2011, 14:23:04
Wtracę swoje 3gr nt. ETA mimo iż dotyczy to także obecnej i kilku poprzednich wersji AM (nie piszę tego w odniesieniu do obecnej bety, ale temat ETA ciekawie się tutaj rozwinął). Generalnie rzecz ujmując udało mi się tak dopasować profile prędkości, że wyliczone ETA jest bardzo zbliżone do rzeczywistego czasu jazdy. Dość powiedzieć, że ETA dla tras trwających 4-6h wyznaczane jest z błędem max +/- 10 minut. Uważam to za wynik bardzo dobry.

Aby nie było tak "kolorowo" (niestety), tak dobre wyznaczanie ETA ma miejsce jedynie na terenie Polski. Szacuję iż na autostradach np. na terenie Niemiec musiałbym się poruszać z średnią prędkością rzędu 190-200 km/h aby "dogonić" ETA. Powoduje to iż odcinek ok. 500km autostradą daje mi błąd ETA rzędu 1h, co już jest raczej "słabym" wynikiem...

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: JaMi w Wrzesień 13, 2011, 14:31:59
udało mi się tak dopasować profile prędkości, że wyliczone ETA jest bardzo zbliżone do rzeczywistego czasu jazdy.
Aby nie było tak "kolorowo" (niestety), tak dobre wyznaczanie ETA ma miejsce jedynie na terenie Polski.

tez mi sie tak kiedys wydawalo. Okazalo sie z czasem, ze te super ustawienia sprawdzaly sie na trasach najczesciej pokonywanych przeze mnie. Wystarczylo przy okazji ferii, wakacji, urlopu, wyjazdu sluzbowego pojechac innymi drogami, w inne czesci Polski, caly mechanizm bral w leb, szacowany przez AM czas, byl mocno abstrakcyjny
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: ochkarol w Wrzesień 13, 2011, 14:55:10
Proste i logiczne.
Też tak miałem.  :mrgreen:
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: Konrad4x w Wrzesień 13, 2011, 20:32:47
Generalnie rzecz ujmując udało mi się tak dopasować profile prędkości, że wyliczone ETA jest bardzo zbliżone do rzeczywistego czasu jazdy. Dość powiedzieć, że ETA dla tras trwających 4-6h wyznaczane jest z błędem max +/- 10 minut. Uważam to za wynik bardzo dobry.
A testowałeś profil Bilunia ? Na innym forum za jego profil autor zbiera same pochwały.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: rgr w Wrzesień 14, 2011, 13:02:02
Kiedyś czytałem i pochwały były tylko od tych co wytrzymali jego profil.

Profil, w którym miejskie lokalne mają wyższy priorytet od miejskich głównych, jest genetycznie uszkodzony.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: q1w2 w Wrzesień 14, 2011, 13:15:01
Kiedyś czytałem i pochwały były tylko od tych co wytrzymali jego profil.

Profil, w którym miejskie lokalne mają wyższy priorytet od miejskich głównych, jest genetycznie uszkodzony.
Może gdybyś doczytał co nieco opisu zamieszczonego do wspomnianego profilu, to by się okazało, że uszkodzona jest genetyka, ale wbudowanej w mapę kategoryzacji.
By było bliżej i łatwiej, pozwolę sobie zacytować wspomniany opis. Uzasadnienia tam zawarte wydają mi się logiczne ....

Cyt.
Dlaczego prędkości w profilu, są takie, a nie inne
Pierwsze, co ma zapewnić profil, to zróżnicowany routing, w zależności od opcji trasy.
Drugie, to w miarę rozsądne ETA.
Proszę zwrócić uwagę na fakt, że w routingu (Profilu prędkości) nie ma podziału na drogi miejskie - miejskie (w granicach miast) i drogi miejskie - pozamiejskie (poza granicami miast). Dla przykładu - droga z Witkowa do Skorzęcina, to w AM droga miejska. Na tej drodze (poza nielicznymi miejscami) można "grzać" powyżej 100 - wy. Jak to można rozsądnie porównać do dróg miejskich , występujących w granicach miast? :roll:
Proszę zerknąć na lewo i prawo od DK15 pomiędzy Gnieznem, a Wrześnią - zobaczymy same drogi miejskie. Czy na tych drogach miejskich pojedziemy wolniej, niż po miejskich głównych w Poznaniu? Ewidentnie nie.
AM brakuje rozbudowanej i logicznie uzasadnionej kategoryzacji dróg - programowej, bo mapowa jest. Programowo, mnóstwo dróg, szczególnie tych, o niższej kategorii, władowano do "jednego wora", któremu przylepiono szyld "Miejskie".
Gdyby kategoryzacja w tym przedziale wyglądała np. tak:
........
- drugorzędne
- lokalne główne (łączące mieściny i miejscowości, poza obrębem aglomeracji miejskich)
- lokalne
- miejskie główne (wyłącznie na obszarze miast)
- miejskie (wyłącznie na obszarze miast)
- osiedlowe
........
wtedy można by zestrajać profil prędkości precyzyjnie i zgodnie z logiką nazewnictwa.
Tak jak napisałem w opisie do profilu - zestrojenie tego wszystkiego wymaga pewnych kompromisów. Jednak celem nadrzędnym jest routing, a w drugiej kolejności ETA.
Jeżdżąc po mieście w ciągu dnia, nie osiągniesz na miejskich nawet tych 45 km/h. Jeżdżąc w nocy - dojedziesz przed czasem.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jachraniak w Wrzesień 14, 2011, 13:28:26
@q1w2

Gdyby autor tego profilu miał chęć coś zakomunikować na tym forum, na pewno by to zrobił. Dalszą dyskusję o "genialnym" profilu i jego autorze proponuję przenieść na forum gdzie autor coś odpisze...
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: nocnyMarek w Wrzesień 14, 2011, 13:50:27
Cytat: q1w2
...by się okazało, że uszkodzona jest genetyka, ale wbudowanej w mapę kategoryzacji.
Owszem, ale tylko z punktu widzenia potrzeb Biluni i jego profilu.
Oddzielnych kategorii dróg dla ulic położonych w terenie zabudowanym
nie ma ani na mapach Navteqa ani TeleAtlasu.
Prawdę mówiąc nie znam żadnego dostawcy map, który stosowałby
taką kategoryzację, jaką wymyślił Bilunia. Może więc on sobie pisać, że:
'AM brakuje rozbudowanej i logicznie uzasadnionej kategoryzacji dróg'
Albo szwankuje tu logika producentów map, albo logika autora tego zdania.  B)

Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: rgr w Wrzesień 15, 2011, 14:19:59
Może gdybyś doczytał co nieco opisu zamieszczonego do wspomnianego profilu, to by się okazało, że uszkodzona jest genetyka, ale wbudowanej w mapę kategoryzacji.
Bezedura. Z mapą jest generalnie wszystko w porządku, a podział proponowany przez Bilunię to może mieć sens w bardzo ograniczonym zakresie.

Tylko, że ja pisałem o czymś zupełnie innym. Profil, który prowadzi mnie z domu do pracy lokalnymi zamiast główną drogą, jest do bani. Lepszy efekt to ja uzyskam sam wyłączając SR i jadąc na defaultowym profilu.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jagga68 w Wrzesień 15, 2011, 16:13:49
Generalnie rzecz ujmując udało mi się tak dopasować profile prędkości, że wyliczone ETA jest bardzo zbliżone do rzeczywistego czasu jazdy. Dość powiedzieć, że ETA dla tras trwających 4-6h wyznaczane jest z błędem max +/- 10 minut. Uważam to za wynik bardzo dobry.
A testowałeś profil Bilunia ? Na innym forum za jego profil autor zbiera same pochwały.

Z tego co pamiętam to Bilunia "eksperymentował" z profilem po to by "poprawić" routing. (cydzysłowy intencjonalne :-|).

Dla mnie zastanawiające jest, co takiego "dzieje się z algorytmem" wyliczania ETA, z którego działania jestem zadowolony w Polsce, a po wjeździe na np. niemieckie autostrady... no cóż, wtedy jest słabiutko.
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: q1w2 w Wrzesień 15, 2011, 17:47:27
Z mapą jest generalnie wszystko w porządku, a podział proponowany przez Bilunię to może mieć sens w bardzo ograniczonym zakresie.
Nie mam nic przeciwko mapie - jest naprawdę OK. Jednak mam zastrzeżenia do zaszytych w niej prędkości dla poszczególnych odcinków (kategorii) dróg. Te niuanse są na bieżąco niwelowane przez LD ... na odcinkach dla których są dane. A co z routingiem tam gdzie nie ma danych? Kolejna rzecz, że nie wszyscy podczas jazdy, z takich czy innych powodów chcą korzystać z sieci przez GPRS. Nie wszystkim też pasuje zaoszczędzić kilka sekund łapiąc skróty przez stacje paliw, czy parkingi marketowe itp. Uważam, że ludziom należy się wybór i każdy ma prawo mieć własną koncepcję korzystania z navi.

Profil, który prowadzi mnie z domu do pracy lokalnymi zamiast główną drogą, jest do bani. Lepszy efekt to ja uzyskam sam wyłączając SR i jadąc na defaultowym profilu.
Raczyłeś zapomnieć o kilku prawdach, a mianowicie:
1. Nikt Ci nie każe korzystać z "krótkiej" - masz jeszcze kilka innych opcji do wyboru. Jeżeli dobrze masz zestrojony profil, to w większości przypadków szybka, optymalna i krótka będą się nieco różniły - i o to chyba w tym wszystkim chodzi, byś miał w czym wybrać trasę, która Ci najbardziej odpowiada.
2. Nie myśl tylko o sobie. Jedni jeżdżą do pracy głównymi, bo tak im wygodniej i poza miastami będzie na pewno szybciej. Natomiast sporo ludzi jeżdżących w szczycie w granicach miast, unika głównych, często zakorkowanych tras, pomykając bocznymi, ale za to bezkorkowymi  uliczkami. Dokładnie to samo robi LD - ściąga z głównych, by omijać zatory. Nie ma w tej materii złotej recepty.
Najważniejsze, byśmy mieli wybór i potrafili z tego korzystać. A to, że jeden woli jeździć na profilu, a drugi na LD, nie powinno oznaczać, że jeden z nich musi być "gupi" :P
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: jachraniak w Wrzesień 15, 2011, 19:39:09
(...) Nie wszystkim też pasuje zaoszczędzić kilka sekund łapiąc skróty przez stacje paliw, czy parkingi marketowe itp. Uważam, że ludziom należy się wybór i każdy ma prawo mieć własną koncepcję korzystania z navi.

czytaj dalej :)

Raczyłeś zapomnieć o kilku prawdach, a mianowicie:
1. Nikt Ci nie każe korzystać z "krótkiej" - masz jeszcze kilka innych opcji do wyboru. Jeżeli dobrze masz zestrojony profil, to w większości przypadków szybka, optymalna i krótka będą się nieco różniły - i o to chyba w tym wszystkim chodzi, byś miał w czym wybrać trasę, która Ci najbardziej odpowiada.
2. Nie myśl tylko o sobie. Jedni jeżdżą do pracy głównymi, bo tak im wygodniej i poza miastami będzie na pewno szybciej. Natomiast sporo ludzi jeżdżących w szczycie w granicach miast, unika głównych, często zakorkowanych tras, pomykając bocznymi, ale za to bezkorkowymi  uliczkami. Dokładnie to samo robi LD - ściąga z głównych, by omijać zatory. Nie ma w tej materii złotej recepty.
Najważniejsze, byśmy mieli wybór i potrafili z tego korzystać. A to, że jeden woli jeździć na profilu, a drugi na LD, nie powinno oznaczać, że jeden z nich musi być "gupi" :P

No nie musi być gupi. Ale wracając do pierwszego Twojego cytatu. Nikt przecież Ci nie każe jechać z LD trasą szybką...

I wierz mi od kilku dobrych wersji (wliczjąc obecną betę) nie zdarzyło mi się żeby AM przeciągnęła mnie po parkingu czy stacji przy gdy miałem trasę optymalną czy łatwą, krótka też ma swoje prawa - ma być krótka więc prowadzi jak najkrócej  :P
Tytuł: Odp: Średnie prędkości wg SR/LD a ograniczenia prędkości i ETA
Wiadomość wysłana przez: rgr w Wrzesień 16, 2011, 15:26:15
Profil, który prowadzi mnie z domu do pracy lokalnymi zamiast główną drogą, jest do bani. Lepszy efekt to ja uzyskam sam wyłączając SR i jadąc na defaultowym profilu.
Raczyłeś zapomnieć o kilku prawdach, a mianowicie:
1. Nikt Ci nie każe korzystać z "krótkiej" - masz jeszcze kilka innych opcji do wyboru. Jeżeli dobrze masz zestrojony profil, to w większości przypadków szybka, optymalna i krótka będą się nieco różniły - i o to chyba w tym wszystkim chodzi, byś miał w czym wybrać trasę, która Ci najbardziej odpowiada.
Gdzieś ty wyczytał, że używam trasy krótkiej?
Trasy szybka, optymalna, krótka to różnić się będą od siebie niezależnie od ustawień w profilu. Dzięki profilowi to różnić się mogą jedynie inaczej.