Od pewnego czasu powymyślano wiele zbędnych typów tras. Było dawniej Szybka, Krótka, Optymalna, Piesza, Przełajowa, Terenowa. I to był naprawdę dobry zestaw.
Ale jak zwykle upiększacze musieli dodać bezsensowne typy: Bezpieczna i Łatwa co wprowadziło chaos. Widzę kompletny konflikt w zestawieniu Szybka lub Bezpieczna
Bo wg obecnej instrukcji obsługi AM trasa szybka to wcale nie jest prowadzenie po drogach najwyższej klasy (najszybsze, najszersze, autostrady).
Przykładem dla mnie mega durnoty było wytyczenie trasy z Bielska Białej z CH Sarni Stok do Krakowa do Ronda Ofiar Katynia.
Po wybraniu trasy "Szybka" AM prowadzi jakimiś opłotkami, podrzędnymi drogami gdzie często dwa auta mają problem się minąć.
Trasa zajęła 2h
Gdybym pojechał z BB przez Tychy i potem odbił za Tychami na węźle "Wartogłowiec" i przejechał do węzła "Brzęczkowice" i potem wskoczył na A4 w kierunku do Balic to bym zamknął temat w 1h i to by była naprawdę mega szybka trasa mimo, że ponad 46km dłuższa - ale czas przejazdu nie do pobicia zwłaszcza nocą, gdzie podrzędne drogi straszą i pełna noktowizja na nich panuje z macaniem resztek białych pasów.
Trasa Bezpieczna znowu tutaj prowadzi przez równie wątpliwej jakości drogi - wcale nie najwyższej rangi.
A instrukcja pisze, że preferuje drogi główne.
Dla mnie droga główna to w pierwszej kolejności autostrada i droga ekspresowa.
Na dziś dzień więc pojęcie "Szybka" kompletnie nie pasuje do AM, bo prowadzi przez największe zadupia gdzie nocą można rozjechać lokalnego głupka idącego drogą w ciemnym płaszczu bez latarki, a drogi mają znakami ograniczenie do 40km - po pieronie szybkie trasy!!!
Nie wiem jaki jest obecnie harmonogram wyznaczania tras, ale bym powrócił do układu gdzie Szybka to rzeczywiście szybkość, a nie bzdury.
Logika wyznaczania tras obecnie jest taka, że szkoda temu ufać i żeby sobie ustawić naprawdę szybką trasę przejazdu co do czasu i prędkości trzeba sobie ręcznie powstawiać kilka punktów VIA żeby trasa stała się naprawdę szybką, bo AM nie umie takiej samemu zaplanować. Nie biorę w rozważaniu ewentualnych korków czyli wyłączone wszelakie traffic itp., skoro wyłączone to dla AM ma być widoczna w rozważaniu tylko siatka najwyższej klasy dróg, podrzędne drogi mają zniknąć w obliczeniach dla tras szybkich. Rozumiem prowadzenie po drogach podrzędnych dla trasy krótkiej, nie rozumiem jednak dla trasy szybkiej.
Zdecydowanie powinno się poddać w nowszych wersjach rozbudowie parametr "Nakładaj drogi aby uniknąć dróg od kategorii..."
Niestety najwyższej jakości droga to tylko "miejska lokalna" i można sobie ustawiać, a AM i tak poprowadzi wielkimi zadupiami gdzie multum pijanych, niewidocznych po zmroku pieszych i wylatujących z zagrody psów. Brakuje mi w AM parametru, który ubije wszystko poniżej drogi krajowej. Dzięki temu trasa naprawdę powinna być prowadzono drogami najlepszymi i najszerszymi skoro obecnie parametr "Szybka" ma w AM tyle wspólnego z szybkością co przejazd PKP na linii Kraków-Katowice.