SR a profile prędkości

  • 17 Odpowiedzi
  • 8585 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline msz1959

  • ****
  • 569
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD/AM6.15 EU, iP4/iAM5.0, NavigonEU+TL
SR a profile prędkości
« dnia: Październik 08, 2011, 08:59:01 »
Temat profili prędkości oraz SR pojawia się często ale zwykle przy okazji innych wątków tak, że trudno to potem odnaleźć. Może warto zebrać info na ten temat w oddzielnym wątku. Zapraszam ekspertów do odpowiedzi na następujące pytania/wątpliwości a wszystkich do zadawania innych pytań dotyczących tematu.

1. Opcja "uwzględniaj profile prędkości". Czy w "fabrycznej" AM, w której nie dokonano jeszcze żadnych zmian konfiguracji, zaznaczenie tej opcji cokolwiek zmieni? Bo chyba nawet jeśli opcja jest nie zaznaczona, to AM jakiegoś wbudowanego profilu używa, inaczej jakby wyznaczała ETA? Przy włączonym SR mogłaby brać z niego ale jak rozumiem, SR można wyłączyć nawet w nowszych AM, gdzie nie ma takiej opcji w okienkach konfiguracyjnych. A i wtedy chyba jakaś ETA się pojawi? Niestety nie mogę tego sprawdzić, bo mam już profil pozmieniany.

2. Czy ktoś wie albo się domyśla (wiarygodnie) jak działają profile razem z SR? Żeby to zrobić sensownie, system powinien chyba móc odróżnić, na podstawie SR, czy na danym odcinku drogi prędkość jest limitowana przez duże natężenie ruchu czy też przez ogólnie obowiązujące ograniczenia prędkości (plus poprawka na "ułańską fantazję") ale droga jest w zasadzie pusta. Tylko w tym drugim przypadku powinno się uwzględnić preferencje kierowcy ujęte w jego profil prędkości jeżeli te prędkości są wyższe niż średnia z SR. Zwracam uwagę, że takie odróżnienie jest mocno nietrywialne, bo SR to są średnie prędkości na jakoś zdefiniowanych odcinkach a średnia jest zawsze wyraźnie niższa od prędkości, z jaką samochód jedzie jak jest prosta droga, poza miejscowościami, bez furmanek i kombajnów. Dajmy na to, 70km/h poza obszarem zabudowanym może równie dobrze oznaczać drogę pustą ale krętą albo dziurawą jak i prostą z nowym asfaltem, gdzie można by jechać 90-100 ale zazwyczaj o danej porze jest na niej sznur samochodów .

3. Do czego służy w ustawieniach profilu opcja "Wszystkie [drogi] - max. prędkość"?

*

Offline ochkarol

  • ******
  • 4813
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A8
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 08, 2011, 23:41:29 »
AD1. Wg moich testów samo włączenie nie zmienia nic. ETA również.
AD2. Wydaje mi się, że jeśli włączysz profile i po swojemu skonfigurujesz prędkości dla danej kategorii drogi, to AM czyta dane SR, potem dla danego odcinka (danej kategorii drogi) modyfikuje dane o prędkościach (zawyża lub zaniża o jakiś współczynnik, obliczany na podstawie róznicy do niezmodyfikowanego profilu) i na tej podstawie wytyczna trasę.
Bo przecież, pomimo włączenia profili SR dalej działa.

Ale to są dość luźne moje teorie.

AD3. To jest globalne ograniczenie. Jeśli tam ustawisz 100km\h a dla autostrad 130km\h to AM będzie dla autostrad liczyła 100 km\h.
Nie wiem czy rzutuje to na samo ETA czy na routing też.
Aqurat twierdzi, że przydatne to jest kierowcom ciężarówek.  :-?
Pozdrawiam
Karol
. : Kobietę łatwiej rozebrać wbrew jej woli, niż ubrać po jej myśli. : .

*

Offline izaw

  • *****
  • 1165
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 08, 2011, 23:49:43 »
Wg mnie idzie to następująco.

Każdy odcinek ma przypisywany czas przejazdu wg LD - jeżeli te dane są, jak nie ma to SR, a gdy i tych brak to wg profili.

Oczywiście profil może być domyślny lub ustawiony indywidualnie.

*

Offline msz1959

  • ****
  • 569
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD/AM6.15 EU, iP4/iAM5.0, NavigonEU+TL
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 09, 2011, 01:01:54 »
Dane SR sa praktycznie wszedzie więc chyba jednak włączenie profili musi wpływać jakoś również na kalkulacje po odcinkach z danymi SR (jeśli SR też jest włączone). Bo ETA po włączeniu/zmianie profilu ulega też zmianie.

*

Offline izaw

  • *****
  • 1165
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 09, 2011, 01:36:02 »
Dane SR nie ma na drogach niższej kategorii. Przynajmniej na części.

A profil ogranicza prędkość maksymalną. Prędkość obliczeniowa nie może przekroczyć maksymalnej globalnej i dla danej kategorii drogi. Oczywiście dotyczy to tylko włączonego profilu. Przy wyłączonym uzupełnia dane SR/LD.

*

Konrad4x

Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 09, 2011, 10:08:47 »
zobaczcie Panowie ile różnych wersji odpowiedzi na prosto postawione pytania (cytuję: "wydaje mi się", "chyba" itd). I jak mamy dobrze wykorzystywać te funkcje, jeżeli tak naprawdę nie wiemy jak tego używac poprawnie, gdyż producent nie raczy tego porządnie wyjaśnić , ani na swojej stronie www np w dziale FAQ , którego tam chyba nie ma, bo po co prawda  :O , ani nie jest to porządnie opisane w instrukcji obsługi programu. Jak dla mnie jest na to tylko jedna odpowiedź, czemu tak jest i napiszę ją w formie pytania. Czy oni tam w supporcie sami do końca wiedzą jak to działa ?  :wink:

Dlaczego na stronie producenta nie ma czegoś takiego jak forum użytkowników, gdzie ktoś mógłby merytorycznie odpisywać zainteresowanym ? Odgrodzili się i tyle  :(
« Ostatnia zmiana: Październik 09, 2011, 10:12:42 wysłana przez Konrad4x »

*

Offline izaw

  • *****
  • 1165
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 09, 2011, 11:44:57 »
Oni tylko liczą kasę. Jedyną szansą jest spadek sprzedaży. Wtedy klient będzie nieco lepiej traktowany.

*

Offline ochkarol

  • ******
  • 4813
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A8
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 09, 2011, 21:14:40 »
producent nie raczy tego porządnie wyjaśnić...
Trzeba będzie do supportu maila nasmarować.
To może wyjaśnią.
Gorzej będzie jeśli dziś odpowiedź będzie inna niż za np. rok.
Tak jak było z sezonowością danych SR (ja dostałem inną odpowiedź niż Jachraniak niecały rok później).
Pozdrawiam
Karol
. : Kobietę łatwiej rozebrać wbrew jej woli, niż ubrać po jej myśli. : .

*

Offline msz1959

  • ****
  • 569
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD/AM6.15 EU, iP4/iAM5.0, NavigonEU+TL
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 10, 2011, 01:52:34 »
A profil ogranicza prędkość maksymalną. Prędkość obliczeniowa nie może przekroczyć maksymalnej globalnej i dla danej kategorii drogi. Oczywiście dotyczy to tylko włączonego profilu. Przy wyłączonym uzupełnia dane SR/LD.
Prędkośc maksymalną ogranicza tylko pole "max dla wszystkich", pozostałe są chyba średnimi prędkościami uzyskiwanymi na danej kategorii drogi, co potwierdza prosty eksperyment przeprowadzony przeze mnie - 40km trasa na autostradzie A2 - czas przejazdu byl dokladnie rowny ilorazowi dlugość trasy/prędkość z profilu dla autostrad. Jeśli profil był wyłączony, używał domyślnej prędkości ok. 120 km/h.

Drugi test dotyczyl podobnej długości trasy na drodze 72 (Łódź - Rawa Maz) (ale poza tymi miastami). Z całą pewnością dane SR dla tej drogi są kompletne. Zmiana profilu wpływała na ETA ale również, co ważne, przy tym samym profilu otrzymywałem nieco różne czasy ETA dla różnych wybranych momentów startu (niedziela rano, poniedziałek rano), co dowodzi, że SR ma wpływ na ETA również przy włączonym profilu.

Zdecydowanie chciałbym jednak poznać jakieś bliższe szczegóły tej "współpracy". Ciekawi mnie również czy średnia wpisana w profil dotyczy (dla dróg nie-miejskich) tylko odcinków poza obszarami zabudowanymi czy uśrednia również przejazd przez statystyczną liczbę wiosek.

*

Offline ochkarol

  • ******
  • 4813
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A8
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 10, 2011, 12:46:29 »
Średnia wpisana w profil prędkości dotyczy kategorii drogi, gdzieby ona nie była.
Pozdrawiam
Karol
. : Kobietę łatwiej rozebrać wbrew jej woli, niż ubrać po jej myśli. : .

*

Offline cheetahmax

  • 23
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: MIO P360
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 10, 2011, 14:43:38 »
zobaczcie Panowie ile różnych wersji odpowiedzi na prosto postawione pytania (cytuję: "wydaje mi się", "chyba" itd). I jak mamy dobrze wykorzystywać te funkcje, jeżeli tak naprawdę nie wiemy jak tego używac poprawnie, gdyż producent nie raczy tego porządnie wyjaśnić , ani na swojej stronie www np w dziale FAQ , którego tam chyba nie ma, bo po co prawda  :O , ani nie jest to porządnie opisane w instrukcji obsługi programu. ..

Wg FAQ Automapy

[F4] W jaki sposób system AM'Traffic wpływa na wyznaczanie tras?


Podczas wyznaczania trasy szybkiej program stara się zaplanować ją w taki sposób, by uzyskać jak najkrótszy sumaryczny czas przejazdu. Na każdym badanym w trakcie wyznaczania trasy odcinku drogi, spodziewana prędkość określana jest następująco:
Jeśli użytkownik korzysta z systemu AM'Traffic bez połączenia z Internetem =>  wykorzystywane są dane AM'Traffic zawarte w mapach.
Jeśli użytkownik korzysta z systemu AM'Traffic i odbiera dane LiveDrive! => uwzględniane są dane on-line otrzymane z serwera AM'Traffic.
Jeśli użytkownik w ustawieniach ustawi własne ograniczenia prędkości (MENU | Ustawienia | Trasy | Dane pojazdu) i są one niższe, niż prędkości w danych mapy i AM'Traffic, to dane te zostaną wzięte pod uwagę przy wyznaczaniu trasy przez AutoMapę.

http://www.automapa.pl/?PEI=38149&article_id=206915

*

Offline ochkarol

  • ******
  • 4813
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A8
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 10, 2011, 17:47:54 »
Jeśli użytkownik korzysta z systemu AM'Traffic bez połączenia z Internetem =>  wykorzystywane są dane AM'Traffic zawarte w mapach.
OK

Jeśli użytkownik korzysta z systemu AM'Traffic i odbiera dane LiveDrive! => uwzględniane są dane on-line otrzymane z serwera AM'Traffic.
Już pierwsza nieprecyzyjność, bo jeśli danych LD nie ma to co?
Ale niech tam - można się domyśleć, że jedziemy na danych zaszytych w mapach.


Jeśli użytkownik w ustawieniach ustawi własne ograniczenia prędkości (MENU | Ustawienia | Trasy | Dane pojazdu) i są one niższe, niż prędkości w danych mapy i AM'Traffic, to dane te zostaną wzięte pod uwagę przy wyznaczaniu trasy przez AutoMapę.
I tutaj kopara opada.  :mrgreen:
Co to znaczy "dane te zostaną wzięte pod uwagę przy wyznaczaniu trasy"?
Bo "wziąć pod uwagę" można na pincet sposobów...
Pozdrawiam
Karol
. : Kobietę łatwiej rozebrać wbrew jej woli, niż ubrać po jej myśli. : .

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 10, 2011, 18:34:03 »
One są brane pod uwagę w taki sam sposób, jak kierowcy biorą pod uwagę
uwagi swoich żon, gdy mówią im: zwolnij.  :wink:
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline ochkarol

  • ******
  • 4813
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A8
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 10, 2011, 19:36:38 »
Pewnie można by toczyć długie, akademickie dyskusje o tym jak reagują kierowcy na uwagi swoich żon w tej materii  :E :mrgreen:
Pozdrawiam
Karol
. : Kobietę łatwiej rozebrać wbrew jej woli, niż ubrać po jej myśli. : .

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 10, 2011, 20:44:28 »
Dokładnie tak jak z profilami. Spodziewałbyś się, że jak ustawisz na autostradzie prędkość 240 i taką samą maksymalną, to ETA na na trasie po autostradzie
będzie policzona dla prędkości 300 km/h?  :mrgreen:
(sprawdzone na odcinku A4 miedzy Chrzanowem a Krakowem)
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline msz1959

  • ****
  • 569
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD/AM6.15 EU, iP4/iAM5.0, NavigonEU+TL
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 11, 2011, 03:31:35 »
Jeśli użytkownik w ustawieniach ustawi własne ograniczenia prędkości (MENU | Ustawienia | Trasy | Dane pojazdu) i są one niższe, niż prędkości w danych mapy i AM'Traffic, to dane te zostaną wzięte pod uwagę przy wyznaczaniu trasy przez AutoMapę.
Tu jest druga nieprecyzyjność bo zdanie zawiera w dwóch miejscach słowo "dane" (pojazdu i SR/LD). Zakładam, że autor miał na myśli uwzględnienie ograniczeń użytkownika. W przeciwnym razie to by było bez sensu. A jeśli mam rację, no to chyba sposób uwzględnienia jest tylko jeden - prędkość średnią użytą do ETA obniża się do poziomu wpisanego w ograniczenia użytkownika.

Przypuszczam, że to samo odnosi się do profilu prędkości i nie budzi wątpliwości jeśli średnia w profilu (podobnie jak ograniczenie w danych pojazdu) jest niższa od danych AT. Pozostaje kwestia co się dzieje, jeśli jest wyższa, o tym pisałem w pierwszym poście.

Średnia wpisana w profil prędkości dotyczy kategorii drogi, gdzieby ona nie była.
No to zadam pytanie inaczej: czy kategoria drogi np. "główna" zmienia się na terenie zabudowanym w "miejską główną"? Zauważyłem, że kategorie AM nie powielają wprost kategoryzacji "państwowej" (krajowa, wojewódzka itp.) - wtedy moje pytanie byłoby pewnie bezprzedmiotowe, bo DK7 jest "krajową siódemką" i w polu  i w centrum Warszawy. W standardowej skórce (a także skórkach Darka) kolor takiej drogi w mieście się nie zmienia ale nie wiem, czy tam odróznia się miejskie od nie-miejskich.

Gdyby kategoria się nie zmieniała, to uwzględnienie średniej z profilu np. drogi głównej na kilkunastokilometrowym odcinku przez duże miasto byłoby kompletnie bez sensu

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 11, 2011, 10:31:40 »
Cytat: msz1959
No to zadam pytanie inaczej: czy kategoria drogi np. "główna" zmienia się na terenie zabudowanym w "miejską główną"?
Nie zmienia się. Ale zmienia się prędkość przypisana odcinkom tej drogi w mieście
(dane SR)

Cytat: msz1959
Zauważyłem, że kategorie AM nie powielają wprost kategoryzacji "państwowej" (krajowa, wojewódzka itp.)
Nie zauważyłem, przynajmniej w zakresie krakowych i wojewódzkich,
drogom kategorii itp się nie przyglądałem  :wink:

Cytat: msz1959
Gdyby kategoria się nie zmieniała, to uwzględnienie średniej z profilu np. drogi głównej na kilkunastokilometrowym odcinku przez duże miasto byłoby kompletnie bez sensu

Niestety kategoria w profilu jest ta sama, co powoduje że bez danych SR
(profile Bilunii) ustawienia prędkości 'pod trasę' nie sprawdza się w miastach
a ustawienie 'pod miasto' rozwala routing na trasach.
Bez tego typu operacji (kasowanie plików z danymi SR) prędkośc z profilu
jest tylko jednym ze współczyników wpływającym na routing i ETA
i jego wpływ jest znacznie słabszy.
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline rgr

  • *****
  • 1045
Odp: SR a profile prędkości
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 11, 2011, 15:25:08 »
No to zadam pytanie inaczej: czy kategoria drogi np. "główna" zmienia się na terenie zabudowanym w "miejską główną"? Zauważyłem, że kategorie AM nie powielają wprost kategoryzacji "państwowej" (krajowa, wojewódzka itp.)
Kategoria "Główne" oznacza drogi krajowe. I dotyczy każdej "krajówki", czy w mieście, czy poza nim.

A kategorie AM właśnie wprost powielają (z małymi wyjątkami) kategoryzacje państwową (autostrady, ekspresówki, międzynarodówki, krajówki, wojewódzkie). Poniżej wojewódzkiej to już różnie.

Połączone: [time]Październik 11, 2011, 15:26:53[/time]
Nie zauważyłem, przynajmniej w zakresie krakowych i wojewódzkich,
drogom kategorii itp się nie przyglądałem  :wink:
A napisać chciałeś, że... ? :)


Połączone: Październik 11, 2011, 15:28:43
Dane SR nie ma na drogach niższej kategorii. Przynajmniej na części.
Danych SR nie ma na droga od "lokalnej dojazdowej" w dół. A przynajmniej nie zauważyłem. A na tych wyższych (od "lokalnej" w górę) oczywiście też nie wszędzie.
« Ostatnia zmiana: Październik 11, 2011, 15:28:43 wysłana przez rgr »
To nie tablica ogłoszeń !