Co do obwodnic.
Najpierw Bydgoszcz. Nie wiem Mmmario, którą obwodnicę miałeś na myśli, jadąc z Gdańska o Poznania?
Bo z obwodnicy na drodze nr 10 (Szczecin->Toruń/Warszawa) AutoMapa już dawno nie kieruje do centrum miasta - co jej się zdarzało przez grubo ponad rok.
Czy jest w Bydgoszczy jakaś (nowa?) obwodnica Północ-Południe (lub Północ-Zachód), o której nie wiem?
W Opolu zaś, jak rozumiem, chodzi o Obwodnicę Północną? Czy mowa może o wyznaczaniu trasy prowadzonej w kierunku Wschód-Zachód? Np. Ozimek<->Niemodlin, lub Ozimek<->Brzeg?
Tu problem chyba polega na tym, że nie widać aby ta obwodnica zyskała status drogi krajowej. Bardzo dawno temu jechałem tą trasą, nie znam jakości obwodnicy ("za moich czasów" jej nie było), zakładam jednak, że znacznie lepiej (szybciej) jest jechać tą obwodnicą, niż wciskać się do centrum Opola drogą nr 46.
Ale z punktu widzenia algorytmu wyznaczania trasy szybkiej, znacznie większy priorytet mają drogi o statusie krajowym, niż "zwykłe" obwodnice nienumerowane. Nawet gdyby przyznać Obwodnicy Północnej umownie, na użytek programu - w jego wewnętrznej bazie, status identyczny jak drodze krajowej nr 46, to routing i tak wyznaczyłby trasę przez DK 46 (przez centrum miasta), bo... krócej.
Zatem albo obwodnica ta jest na tyle dobra, że GDDKiA powinna podwyższyć jej klasyfikację i zmienić przebieg drogi nr 46, albo trzeba znacznie "gmerać" w algorytmach routingu AM, by dać priorytet "Obwodnicy Północnej w Opolu". A takie zabawy są zawsze niebezpieczne dla integralności programu.
A może GDDKiA przeprowadziła już ten zabieg? Ale nie wskazują na to aktualnie dostępne mapy sieci dróg Oddziału GDDKiA w Opolu.