Dzięki za informację - nie wiedziałem. Ale w ten sposób chyba nie zasymulujesz utraty sygnału GPS i przeliczenia trasy po jego znalezieniu - może wtedy pomija pewne ustawienia?
Postarałem się odtworzyć sytuację, chociaż głowy za nią nie dam (ale o tym później). Po zatrzymaniu się na tankowanie na stacji BP przy drodze B1 w Melku i ruszeniu (AM cały czas aktywna na postoju bez usypiania smartphone'a) AM skierowała minie z drogi głównej na boczne dojazdy przez obrzeża Melku, tak, że dojechałem boczną drogą L5340 do ronda N 48st. 13'06.95", E 15st. 20'52,76", gdzie miałem wjechać na autostradę. Zamiast tego zjechałem do stacji OMV i sprawdziłem nastawy omijania dróg płatnych - była na "Omijaj". Na stacji AM przeliczyła trasę po zjechaniu z poprzedniej i znowu skierowała na autostradę (z pięknym znakiem winiety na wjeździe). Postanowiłem sprawdzić co zrobi dalej (może jest jakiś zjazd tuż przed autostradą) i kupiłem winietę. Dalej był wjazd na autostradę i szczęśliwy komunikat "22 km prosto".
Uwaga: AM powinna mnie cały czas prowadzić drogą B1 równoległa do autostrady - tak jak wyznaczyła to pierwotnie ("na sucho" przy planowaniu w domu i pierwotnie przy starcie nawigacji w Znojmie). Nie potrafię odtworzyć, gdzie AM władowała mnie w opłotki Melku - co więcej - byłem w Melku ponownie parkując 50-100m na parkingu od tej samej stacji BP i przy powrocie do Lassing liczyłem, że AM wprowadzi mnie tym samym skrótem na autostradę, ale AM uparła się wtedy na ok. 9km drogą B1 do następnego wjazdu na autostradę. Wymusiłem na niej nawigację do tego samego wjazdu co pierwszym razem jadąc w przeciwną stronę B1. I dojechałem, ale głównymi drogami, a nie przez opłotki (pięknie wyasfaltowane zresztą).
Reasumując: problem występuje w pewnej szczególnej sytuacji podczas prawdziwej nawigacji i miałem go jak dotąd tylko w Austrii i raz na Węgrzecjh dla starszej wersji. Przy liczeniu tras na początku lub bez GPS nigdy takiego problemu nie miałem. Austria jest specyficzna - tam nawet drogi dla krów są często wyasfaltowane - raz jechałem prawie ocierając się osobowym o pastuchy elektryczne - to była trasa optymalna dla AM 5.x. Trasa szybka normalnymi drogami była 3 km dłuższa.
Zresztą propozycja dla chętnych: wyznaczcie trasę Znojmo-Lassing z omijaniem dróg płatnych, tak by ominąć drogi mocno podrzędne (ale tam asfaltowe) oznaczane symbolem litery i czterema cyframi. W zimie nie są one odśnieżane w pierwszej kolejności, a często są kręte i strome.