Logika komunikowania o manewrach a AM

  • 25 Odpowiedzi
  • 6009 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

MarkNavi

Logika komunikowania o manewrach a AM
« dnia: Listopad 06, 2010, 08:24:38 »
Mam pytanie przede wszystkim do Akubita i NocnegoMarka (inne głosy też mile widziane  :ok:) o wyjaśnienie mi logiki informowania kierowcy o dość ważnym manewrze, a konkretnie jadę w Warszawie od strony Mokotowa na Pragę trasą siekierkowską. Z trasy będę zjeżdżał na Wał Miedzyszyński w lewo. Jaki sens ma informacja na górnej belce, że najbliższy manewr to "Trasa Siekierkowska" (przypominam, że właśnie już jadę trasą siekierkowska), a juz za chwilę (to są pojedyńcze sekundy), że za 200 metrów skręt na drogę 801 na Wał M. Dlaczego nie mogli dać od razu tego drugiego manewru na górna belkę z pominięciem tego bezsensownego pierwszego.  Tu się chyba kłania brak drogowskazów jak w Igo, czy TT.
Czy nie jest logiczniejsze i zarazem bezpieczniejsze informowanie mnie , że za przykładowo 500 metrów mam zjazd na drogę 801 na Wał M. Takie numery wycina program, też w innych miejscach, co tylko powoduje zamieszanie w głowie, przykład ? Ustawcie sobie trasę w Waszawie: dowolny punkt startowy na Alejach Jerozolimskich w kierunku na Ursus i końcowy gdzies na ulicy Popularnej. Program skręt w prawo w Popularną rozbije wam zapewne na dwa manewry, zamiast pozostawić tylko ten drugi. Pierwszy manewr przynajmniej mnie dekoncentruje i wprowadza w błąd. Obrazki załaczone obrazują oczywiście pierwszy opisany przykład, który bardziej mnie irytuje, bo tam sie jedzie szybko.

« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2010, 08:30:23 wysłana przez MarkNavi »

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 06, 2010, 09:18:23 »
Mam pytanie przede wszystkim do Akubita i NocnegoMarka (inne głosy też mile widziane  :ok:) o wyjaśnienie mi logiki informowania kierowcy o dość ważnym manewrze, a konkretnie jadę w Warszawie od strony Mokotowa na Pragę trasą siekierkowską.

Proszę bardzo:

program nawigacyjny to nie sztuczna inteligencja i pokazuje ulicę po następnym manewrze, a jest to nadal Trasa Siekierkowska, dopiero kolejny menewr to zjazd w Wał Miedzeszyński. Program działa w ten właśnie sposób i skąd miałby wiedzieć, że tak naprawdę na interesuje nas ten drugi manewr. Na tysiącach innych skrzyżowań byłbyś oburzony, gdyby pierwszy manewr został pominięty.
Tak jak wspomniałeś tutaj może pomóc wprowadzenie drogowskazów, gdzie twórcy mapy "ręcznie" zaszyją takie informacje. Ale to można zrobić tylko dla ograniczonej liczby skrzyżowań. Choć ja bym chętnie te drogowskazy widział w AM  :ok:

*

MarkNavi

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 06, 2010, 09:28:37 »
...Tak jak wspomniałeś tutaj może pomóc wprowadzenie drogowskazów, gdzie twórcy mapy "ręcznie" zaszyją takie informacje. Ale to można zrobić tylko dla ograniczonej liczby skrzyżowań. Choć ja bym chętnie te drogowskazy widział w AM  :ok:

Ja sobie zdaję sprawę, że może się czepiam, ale właśnie ten brak drogowskazów to jest istotny problem. Kurcze, gdybym miał drogowskaz z miejscowością i numerem drogi, lub z samą miejscowością to umiliłoby to bardzo nawigowanie. Jedno spojrzenie na AM na drogowskaz i już nie muszę dalej patrzeć na ekran tylko przed siebie. W igo na mapach teleatlasa drogowskazy są zaszyte w mapie i to super się sprawdza. Niestety tylko sama jakość tej mapy pozostawia wiele do życzenia, ale to już inna bajka i nie jedno forum się na ten temat rozwodziło, czy TA , czy Navteq  :wink:

*

Offline matmic

  • ****
  • 583
  • Płeć: Mężczyzna
    • Mateusz Miciński
  • Sprzęt: Samsung Galaxy S21 Ultra
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 06, 2010, 10:07:38 »
A mnie bardzo rozczarowują miejsca, w których AM mówi "Trzymaj się lewego pasa", a APR pokazuje, że mam trzymać się prawego pasa, bo będę zaraz zjeżdżał z drogi na wiadukt itp. Takich miejsc jest wiele i widziałem, że na forum już ktoś to poruszał. Aqurat musi takie miejsca przeanalizować i uaktualnić, lub wprowadzić nową logikę dla komunikatów "Trzymaj się lewego/prawego pasa", bo inaczej będzie to wprowadzać w błąd.
Samsung Galaxy S21 Ultra
Microsoft Surface Pro 6

*

MarkNavi

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 06, 2010, 10:52:34 »
...program nawigacyjny to nie sztuczna inteligencja i pokazuje ulicę po następnym manewrze

Akubit ten screen dedykuję tobie, a przede wszystkim twórcom AutoMapy. To jest ten sam manewr, co opisywałem i obrazowałem wcześniej, tylko wykonany przez Igo 8.x  :E :E :E :ok:

*

Offline Dolek

  • *****
  • 2023
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Waze znakomicie się sprawuje
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 06, 2010, 11:33:13 »
.... tylko wykonany przez Igo 8.x  :E :E :E :ok:



O rany, super to wygląda  :O~
Co to za wersja iGo ?? Z jakimi mapami ?? Możesz coś więcej podać, może być na PW.

*

Bilunia

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 06, 2010, 11:38:40 »
... a przede wszystkim twórcom AutoMapy. To jest ten sam manewr, co opisywałem i obrazowałem wcześniej, tylko wykonany przez Igo 8.x  :E :E :E :ok:
Mam nadzieję, że AM w przypadku zastosowania Twoich sugestii, nie będzie dublowała informacji zawartych na drogowskazach, wyświetlając je jednocześnie w APR.
Jak widać, każdy program ma swoje ułomności - IGO, też.
Osobiście uważam, że navi nie powinna w czasie jazdy zmuszać użytkownika do czytania informacji z ekranu. Nie ma to jak jasne i precyzyjne komunikaty głosowe.
Co innego podejrzeć graficzny przebieg trasy - to rzut oka, a co innego, czytać drogowskazy na ekranie 3,5".
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2010, 11:40:30 wysłana przez Bilunia »

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 06, 2010, 11:39:37 »
Akubit ten screen dedykuję tobie, a przede wszystkim twórcom AutoMapy. To jest ten sam manewr, co opisywałem i obrazowałem wcześniej, tylko wykonany przez Igo 8.x  :E :E :E :ok:

A ja Tobie dedykuję przeczytanie (ze zrozumieniem  :])  jeszcze raz tego co napisałem i zrozumienie, że system drogowskazów to zupełnie co innego, niż nawigowanie według manewrów. Drogowskazy są zaszyte w mapie przez twórców mapy i są dostępne jedynie tam, gdzie to umieścili, czyli w mocno ograniczonym zakresie. Natomiast według manewrów działa wszędzie i nie wynika z "recznego nagrywania" zdarzeń, tylko z algorytmu. Napisałem też, że nie mam nic przeciwko drogowskazom w AM, ale póki co to AM tego nie ma i bez sensu jest to porównywać z iGO, gdzie w mapach informacje te zaszyte są już od dawna i górna belka, co logiczne, również z tych danych korzysta.

*

Offline rgr

  • *****
  • 1045
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 06, 2010, 12:23:20 »
Screen wygląda ładnie, ale APR w Igo w tym miejscu chyba nie spisał się :).
To nie tablica ogłoszeń !

*

MarkNavi

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 06, 2010, 12:34:50 »
Screen wygląda ładnie, ale APR w Igo w tym miejscu chyba nie spisał się :).

Fakt APR tutaj lekko dał ciała, ale chyba nieźle to sie prezentuje. Kolego Akubit, wiem,  że te drgowskazy są zaszyte w mapach, ale zgodzisz się ze mną zapewne, że przeciętny użytkownik nie powie , że teleatlas zrobił fajne (efektowne) mapy, tylko, że Igo jest super  :ok: Oczywiście zgadzam się Akubit z Twoim wykładem na temat wyższości algorytmu sterującego manewrami, a ręcznie dodanymi efektami w postaci drogowskazów.
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2010, 12:47:37 wysłana przez MarkNavi »

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 06, 2010, 13:30:34 »
Dlatego właśnie w odpowiedzi na Twój pierwszy post wytłumaczyłem Ci "logikę informowania kierowcy o manewrze", jak to ładnie napisałeś i powody, dla których nie możesz mieć pretensji do AM, że pokazuje następną ulicę tak, a nie inaczej.
Natomiast o drogowskazach i asystencie pasa ruchu pisałem 2 lata temu i póki co APR się pojawił, a drogowskazów nie ma, choć sądziłem, że wprowadzą to równolegle, bo są ze sobą w pewnym stopniu związane. Ale być może właśnie nadszedł na to czas.

*

MarkNavi

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 06, 2010, 13:49:49 »
program nawigacyjny to nie sztuczna inteligencja i pokazuje ulicę po następnym manewrze, a jest to nadal Trasa Siekierkowska, dopiero kolejny menewr to zjazd w Wał Miedzeszyński. Program działa w ten właśnie sposób i skąd miałby wiedzieć, że tak naprawdę na interesuje nas ten drugi manewr.

Kolego Akubit, w ostatnim twoim poście tak broniłeś swojego ulubionego softu, że skupiłeś się na drogowskazie, który wyświetlał się na zrzucie ekranu z Igo, że nie zauważyłeś jaki MANEWR ten program proponował. To Igo to chyba ma jednak sztuczną inteligencję. Pozwalam sobie pokazać ci to samo ujęcie z trasy, ale z dalszej odległości, żeby nie było drogowskazu, który cię troszkę "zaślepił" . Zestawiam to z obrazkiem z AM, który tejże inteligencji nie posiada, o czym z resztą sam wspominasz  :ok:  Ciekawe prawda ? AM kieruje mnie na trasę siekierkowską,  żeby za chwilę kazać mi skręcić w lewo na wał miedzeszyński, a to Igo już przed Wisłą wie (nie wiem skąd  :P) , że będzie skręt na 801 , czyli na wał m.  :grin: Szach ? Teraz Twój ruch  :E :E :E

« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2010, 17:51:57 wysłana przez MarkNavi »

*

Offline izaw

  • *****
  • 1165
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 06, 2010, 22:46:37 »
W AM pierwszym manewrem jest zjazd na łącznik, a drugim dopiero zjazd z łącznika na nową trasę. W iGO całość jest pojedynczym manewrem. Inna logika. Raz lepiej sprawdza się AM raz iGO, zależy od skrzyżowania.

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 06, 2010, 23:34:49 »
AM kieruje mnie na trasę siekierkowską,  żeby za chwilę kazać mi skręcić w lewo na wał miedzeszyński, a to Igo już przed Wisłą wie (nie wiem skąd  :P) , że będzie skręt na 801 , czyli na wał m.  :grin: Szach ? Teraz Twój ruch  :E :E :E

Czytaj uważnie moje posty, bo już mi się nie chce wkółko siebie cytować. Napisałem Ci, że skoro iGO ma już informacje z mapy, że masz się kierować na Wał Miedzeszyński, to było by głupie, żeby tej informacji nie wykorzystał na górnej belce.
Szach-mat  :P

*

MarkNavi

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 07, 2010, 06:20:49 »
nie rozumiem tej twojej wypowiedzi Akubit. Czy ktos to zrozumial ? Program ma informacje z mapy, ze kieruje sie na wal miedzeszynski. Nie kumam tego zdania, ale nie musze miec w koncu takiej inteligencji jak ty. Za to moj chlopski rozum mi mowi, ze skoro igo z mapy wie czego ja chce , to moze niech AM w wersji 7 tez sie dowie o co mi chodzilo  :E . Wiem wiem, ze mi napiszesz, ze to kwestia mapy, a nie programu. Ale ja ci wtedy odpisze, to niech zmienia dostawce mapy, skoro mozna to zrobic lepiej, a widziales Akubit, ze mozna bylo. Ja rozumiem, ze drogowskazy to reczna robotka, by sie pojawialy, ale to co tu opisywalem to byl manewr i Igo to lepiej ogarnelo niz AM - podkreslam Igo, a nie dostawca map do Igo, bo mnie jako kupujacego program AM g.... obchodzi kto im dostarcza mapy, tak jak kupujac Toyote nie interesuje mnie, ze komjputer pokladowy programowala firma Kazio i syn . Tak wiec prosze popatrz sobie tak bez klapek na oczach jeszcze raz na oba obrazki wklejone wczesniej , wypij spojojnie kawe i odpowiedz spokojnie mi i moze innym kolegom, na ktorym obrazku kierowca intuicyjniej jest naprowadzany na droge 801 , taka lamiglowka na niedziele :P
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2010, 06:44:34 wysłana przez MarkNavi »

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 07, 2010, 08:15:36 »
Ja również nie rozumiem Twojej wypowiedzi. Co chcesz mi udowodnić? Że AM nie ma zaimplementowanej funkcji drogowskazów? No, nie ma, przecież Ci o tym napisałem. To podobnie jak oczekiwać od iGO, żeby miało blokady odcinków, albo omijało korki w Polsce. Po prostu nie ma tej funkcji.
A Ty co chwilę odkrywasz Amerykę i tryumfalnie oświadczasz, że iGO jest wspaniałe, bo na górnej belce ma cośtam napisane, a nawet iGO "wie" o tym już przed mostem  :].
Przesiądź sie na iGO i ciesz się jego cudowną inteligencją.
Ja pozostanę przy AM, bo mi zależy bardziej na dobrych mapach i funkcji omijania korków.

*

MarkNavi

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 07, 2010, 09:13:59 »
I na tym zakończmy tę wymianę poglądów. Ja ci o manewrach, a ty mi o drogowskazach. Szkoda czasu, bo sie nie dogadamy  :wink:

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 07, 2010, 09:25:14 »
A tak w ogóle, to sprawdziłem tą cudowną inteligencję iGO i cała tajemnica górnej belki jest w tym, że w AM estakady mają nazwę ulicy z którą się łączą, a w iGO estakady mają nazwę "Rampa" i są pomijane przy wyświetlaniu. Co poniekąd jest słusznym rozwiązaniem  :ok:
A jeśli chodzi o manewry, to nadal nie wiadomo o co Ci chodzi, bo nie byłeś łaskaw napisać  :ohreally:
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2010, 09:27:29 wysłana przez akubit »

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 07, 2010, 09:59:12 »
Hmm  :-|    . "rampa" zaczyna się w miejscu drugiego manewru gdzie AM pokazuje już następną ul. jako " Wał Miedz......" a za pierwszym manewrem nie ma "rampy" tylko zaczynają się kolejne pasy "trasy Siekierkowskiej" gdzie można pojechać : prosto (na dwa sposoby) , i można skręcić na "Wał..." w prawo lub w lewo. {piszę cały czas o realu} .   Jeśli w  iGo w tym miejscu zaczyna się "rampa" (nie wiem nie mam iGo) to właśnie tam jest coś nie halo z mapą   :-|   co prawda nie przeszkadza to w poprawnym routingu .
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 07, 2010, 10:15:11 »
Jak teraz dokładniej się przyjrzałem, to przed "Rampą" jest jeszcze krótki odcinek "drogi bez nazwy", która też oczywiście jest pomijana w wyświetlaniu. No i iGO nie pokazuje jako manewr zjazdu z "drogi bez nazwy" na "Rampę".

*

MarkNavi

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 07, 2010, 11:05:58 »
Jak teraz dokładniej się przyjrzałem, to przed "Rampą" jest jeszcze krótki odcinek "drogi bez nazwy", która też oczywiście jest pomijana w wyświetlaniu. No i iGO nie pokazuje jako manewr zjazdu z "drogi bez nazwy" na "Rampę".

No fakt powinno to w igo wyglądać tak zapewne:

1 manewr - Zjedż z trasy siekierkowskiej na "droge bez nazwy"
2 manewr - zjedź z "drogi bez nazwy" na drogę 801 (wał miedzeszyński)

fakt, kiepski program, przekonałeś mnie  :E :E :E :E :E :E :O~

Kolego, a tak na poważnie, to możemy się tak słownie przepychać jeszcze przez kilkanaście postów, a wniosek na końcu z tego będzie taki, że tylko drogowskazy w programie AM nas pogodzą, ponieważ mając drogowskaz, który wyświetli mi się odpowiednio wcześniej (mam nadzieję) spowoduje, że przestanę spoglądać na te drobiazgowe manewry, tylko będę obserwował drogowskazy nad jezdnią za szybą i po kłopocie. Może chociaż w tym się ze mną zgodzisz, choć przypuszczam, że wcale nie koniecznie ?  :ok:
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2010, 11:16:22 wysłana przez MarkNavi »

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 07, 2010, 20:35:49 »
Z mojej strony koniec dyskusji.

*

Bilunia

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 07, 2010, 22:11:35 »
... tylko będę obserwował drogowskazy nad jezdnią za szybą i po kłopocie. Może chociaż w tym się ze mną zgodzisz...
Ja się z Tobą w tej materii zgodzę.
Dodam też, że dojeżdżając do ronda, w pierwszej kolejności będę korzystał z komunikatu głosowego, w drugiej z drogowskazów w realu, a w trzeciej - z intuicji.
Może dlatego nie musiałem dotychczas korzystać z usług blacharskich.
Jak czytam niektóre pomysły, to mam wrażenie, że ktoś chce przystosować AM do wykorzystania w czołgu, po skażeniu chemicznym i z uszkodzonymi układami obserwacji zewnętrznej.

*

MarkNavi

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 07, 2010, 22:25:43 »
Masz racje Bilunia, ja mysle, ze moze do wersji 7 odslony AM producent wyposazy nas w okulary 3D i to zastapi nam patrzenie przez szybe, bo trasa bedzie w okularach. Extra wizja co nie ?  :P

*

Offline ochkarol

  • ******
  • 4813
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Samsung Galaxy A8
Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 07, 2010, 22:28:01 »
... Dodam też, że dojeżdżając do ronda, w pierwszej kolejności będę korzystał z komunikatu głosowego, ...
Z głosowymi komunikatami różnie bywa. Zdarza się, że jest błedny (komunikat pierwszy zjazd a na ekranie drugi itp)
Pozdrawiam
Karol
. : Kobietę łatwiej rozebrać wbrew jej woli, niż ubrać po jej myśli. : .

*

Bilunia

Odp: Logika komunikowania o manewrach a AM
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 07, 2010, 22:47:03 »
... Dodam też, że dojeżdżając do ronda, w pierwszej kolejności będę korzystał z komunikatu głosowego, ...
Z głosowymi komunikatami różnie bywa. Zdarza się, że jest błedny (komunikat pierwszy zjazd a na ekranie drugi itp)
Wymieniłem jeszcze kolejne czynniki  :wink:
Oczu też nie zamykam :proud:
Natomiast, jak mam się zachować na rondzie, wiem z graficznej informacji na ekranie, na długo, zanim to rondo zobaczę :ok:
Masz racje Bilunia, ja mysle, ze moze do wersji 7 odslony AM producent wyposazy nas w okulary 3D i to zastapi nam patrzenie przez szybe, bo trasa bedzie w okularach. Extra wizja co nie ?  :P
I peryskop :ok: