PDAclub.pl - Forum użytkowników technologii mobilnych
Nawigacja GPS => AutoMapa => Wątek zaczęty przez: msz1959 w Sierpień 03, 2009, 15:34:49
-
Tytuł nawiązuje do wątku "prosto, prosto, prosto" (http://pdaclub.pl/forum/index.php?topic=141006.0 (http://pdaclub.pl/forum/index.php?topic=141006.0)), dotyczy jednak problemów z komunikatami (lub ich brakiem) w sytuacji, gdy droga główna, którą prowadzi wyznaczona trasa ma zakręt a na tym zakręcie jest skrzyżowanie (lub coś w tym guście :) )
- czasem to skrzyżowanie to odejście polnej drogi, którą nawet trudno dostrzec, komunikat "w lewo/prawo" jest w takim przypadku b. mylący - a już nie daj Boże, jeśli jednocześnie jest tam rzeczywiście odchodząca w lewo/prawo droga utwardzona - ze dwa razy zdarzyło mi się skręcić w taką drogę, zamiast pojechać wzdłuż głównej, "lekko w lewo/prawo"
- czasem odwrotnie - droga główna skręca, na wprost idzie asfaltowa droga/ulica, a Hołek milczy jak grób - miałem wczoraj co najmniej dwa takie przypadki w miastach (Drohiczyn itp.)
Nie wiem jakie jest zdanie P.T. forumowiczów ale wydaje mi się, że w przypadku "skrzyżowania" z drogą gruntową komunikatu nie powinno być wcale, a w przypadku skrzyżowania z drogą/ulicą asfaltową, na którym droga głowna (wyznaczona) skręca, komunikat powinien być obowiązkowy. Oczywiście można powiedzieć, że z oznakowania wynika, którędy idzie droga główna, no ale przy takim argumentowaniu w ogóle można wyłączyć AM i patrzeć na drogowskazy (co zresztą coraz częściej robię, traktując AM jedynie jako ruchomą mapę wspomagającą wysiłek szarych komórek - polecam! :) )
pozdrowienia, Michał.
-
ja bym usunął ten komunikat "lekko" to pojecie względne, czesto lekko oznacza mocną pracę kierownicą.
-
......... komunikat "lekko" to pojecie względne.........
Nie w AM . Tu lekko / ostro Mają konkretne znaczenie.
Komunikat "w prawo/ w lewo" = skręt 90st.
lekko w lewo/prawo= skręt o mniej niż 90st.
ostro w lewo/prawo= skręt o więcej niż niż 90st.
... .', czesto lekko oznacza mocną pracę kierownicą.
poproszę konkret: gdzie lekko oznacza ostro
-
wydaje mi się, że w przypadku "skrzyżowania" z drogą gruntową komunikatu nie powinno być wcale
Postulat jak najbardziej słuszny, zwłaszcza gdyby dotyczył tylko dróg gruntowych nieutrzymanych (typowo polnych/leśnych).
Problem w tym, że na terenach wiejskich są tysiące kilometrów dróg, które mają już od dawna, a nawet 'od zawsze'
nawierzchnię twardą, a w AM są oznaczone jako gruntowe, to setki gmin wiejskich, w których dane
nie są jeszcze zweryfikowane w terenie i kategorie dróg są tam obniżone 'na wszelki wypadek'
(takie gminy w miarę łatwo poznać po tym, że poza miastami nie mają żadnych nazw ulic).
Skalę zjawiska można szacować przeglądając statystyki (o ile te dane można uznać za w miarę wiarygodne).
Wg własnych danych AM ma >220tys. km dróg asfaltowych, a GPMapa ma ich 308tys.
Gdyby teraz usunąć ten komunikat przy skrzyżowaniach z drogami oznaczonymi na mapie jako gruntowe,
to po wielokroć nie miałbyś komunikatu na skrzyżowaniach dróg w rzeczywistości asfaltowych.
-
Jest dokładnie jak pisze nocnyMarek. Ze swojej strony dodam jeszcze iż czasami spotykam się ze skrzyżowaniami, które w ostatnich latach "wyprofilowano" - najczęściej w celu podniesienia bezpieczeństwa. I w takich przypadkach przez skrzyżowanie przejeżdżamy dokładnie na wprost, choć na mapie jest ono skrzyżowaniem ze zjazdem pod pewnym kątem, a automapa serwuje nam wtedy stosowny komunikat typu "lekko w prawo" lub "lekko w lewo".
-
ostro w lewo/prawo= skręt o więcej niż niż 90st.
Taa... Czasami jest to "zakręt w prawo, potem lekko w prawo" - takie urozmaicenie.
Jest dokładnie jak pisze nocnyMarek. Ze swojej drogi dodam jeszcze iż czasami spotykam się ze skrzyżowaniami które w ostatnich latach "wyprofilowano" - najczęściej w celu podniesienia bezpieczeństwa. I w takich przypadkach przez skrzyżowanie przejeżdżamy dokładnie na wprost, choć na mapie jest ono skrzyżowaniem ze zjazdem pod pewnym kątem, a automapa serwuje nam wtedy stosowny komunikat typu "lekko w prawo" lub "lekko w lewo".
Niektóre skrzyżowania tak mają od dawna, nawet jak nie były przebudowywane, np. Łopuszańska-Kleszczowa/Al. Jerozolimskie w Warszawie.
-
"zakręt w prawo, potem lekko w prawo" to są 2 (słownie dwa) komunikaty ja się pytam gdzie jest "lekko w prawo" (jeden komunikat ) a trzeba skręcać "ostro"
-
"zakręt w prawo, potem lekko w prawo" to są 2 (słownie dwa) komunikaty ja się pytam gdzie jest "lekko w prawo" (jeden komunikat ) a trzeba skręcać "ostro"
Ale tam jest jeden zakręt fizycznie, a nie dwa. I to ostry.
-
Żeby zilustrować drugi przypadek (braku komunikatu), fragment mapy Drohiczyna. Wyznaczona trasa biegnie drogą nr 62 (czerwona), od prawej do lewej. Mamy na niej dwa wyraźne skręty, ciekaw jestem opinii co do przydatności komunikatu "lekko w lewo" na drugim skrzyżowaniu (gdzie "ostro w prawo" odchodzi ul. Wojska Polskiego oraz "lekko w prawo" na trzecim, w ul. Warszawską. Moim zdaniem przydałyby się oba, choć rzecz jasna drugi komunikat jest bardziej "oczywiście potrzebny". Tymczasem cały ten fragment był częścią wielokilometrowego odcinka "prosto" i Hołek milczał jak zaklęty. Nb. ulica na wprost na trzecim skrzyżowaniu była idealnym przedłużeniem Wlk. Księcia Witolda i tej samej szerokości co droga główna.
-
... Moim zdaniem przydałyby się oba ...
Moim też. :ok:
-
Mnie się parę razy przydarzyło "lekko w prawo czy lekko w lewo" na regularnym skrzyżowaniu dwóch dróg asfaltowych i z mojego punktu widzenia to taki komunikat jest zwyczajnie irytujący i głupi. Na skrzyżowaniach skręca się w lewo czy w prawo, a nie jedzie lekko w tę czy inna stronę. Podobnie jest z komunikatem " ostro w tę czy drugą stronę". Według mnie coś takiego nie ma prawa pojawić się na skrzyżowaniu - jakiekolwiek by ono nie było.............a się pojawia. Taki komuikat ma rację bytu tylko w sytuacji, gdy droga , którą jedziemy , przebiega nietypowo z powodu ukształtowania terenu, czy innych przyczyn.
Między innymi dlatego nie używam już AutoMapy. Jest bardzo przegadana i mam jej dość.
-
Ja dorzucę swoje kamyczki do ogródka (AM 5.5.2 i 5.5.3).
Lekko_w_lewo.jpg
W Lublinie jadąc Al. Kraśnickimi w kierunku Al. Sikorskiego przed rondem z Al.Racławickimi i Al. Warszawskimi słyszymy komunikat "lekko w lewo" :O a o rondzie nic nie słychać.
Co ciekawe przy skręcaniu w lewo (w Al. Warszawskie) jest ok (tzn. nie ma "lekko w lewo" i na rondzie jest właściwy komunikat.
Prosto.jpg
Wyjeżdżając z Kocka w kierunku Białegostoku na skrzyżowaniu AM mówi "prosto" zamiast, moim zdaniem, "w prawo" lub "lekko w prawo".
Najśmieszniejsze jest to, że w poprzednich wersjach komunikaty były ok.
-
Moim zdaniem te komunikaty są delikatnie mówiąc nieprecyzyjne i często mylące, doświadczyłem tego wiele razy w praktyce i za każdym razem musiałem się upewnić patrząc w tym momencie na ekran nawigacji. Dobra nawigacja powinna prowadzić bez patrzenia na ekran, bo to przecież rozprasza dlatego komunikaty powinny być precyzyjne i nie budzić wątpliwości. :-|
-
Między innymi dlatego nie używam już AutoMapy. Jest bardzo przegadana i mam jej dość.
Swego czasu sporo jeździłem z ukraińskim programem Visicom. Po Ukrainie, of course. Program był bardzo mało rozgadany. To było przyczyną moich częstych pomyłek, szczególnie przy rozjazdach typu Y. Od tego czasu wolę program przegadany, niż milczący.
Nie wiem jak trudno jest sparametryzować/określić w programie nawigacyjnym profil zakrętu (kąt) i związany z nim rodzaj komunikatu słownego. Nie sądzę wszakże, by było to niemożliwe.
-
Między innymi dlatego nie używam już AutoMapy. Jest bardzo przegadana i mam jej dość.
(...) Od tego czasu wolę program przegadany, niż milczący (...)
Dobrze, że można to chociaż wyłączyć - komunikaty nawigacyjne oczywiście. Jak dla mnie AM już jest przegadana na maksa i niech dorzucą kolejne komunikaty, to kolejna grupa użytkowników podziękuje AM. W tym przypadku muszę stwierdzić, że TTN6 jest najlepszy - jak dla mnie, ale ma ten feler, że nie można wyłączyć samych komunikatów nawigacyjnych, tylko wszystkie dźwięki. Jeśli AM dalej będzie "dogadywało" swój program i jeszcze uprości wyłączanie dźwięków rodem z TT, to sam jej niestety podziękuję.
-
Ja wole aby AM była bardziej rozgadana, ale na tę chwilę problem jest gdzie indziej.
Mianowicie brak konsekwencji twórców AM.
Na jednym "Y" będzie lekko w prawo (np. bo tak idzie główna), a na skrzyżowaniu o tej samej strukturze AM będzie milczeć i tu jest pies pogrzebany, bo albo niech milczy kiedy jedziemy główną a o manewrach mówi kiedy z niej zjeżdżamy i wówczas, np. "jedź prosto" w momencie kiedy główna odchodzi w bok, a prosto idzie podrzędna, lub komunikaty o każdym manewrze nie ważne czy główna czy nie miejmy na każdym skrzyżowaniu.
Niech AM będzie konsekwentna i tę samą politykę stosuje do każdego skrzyżowania i żaden z nas nie będzie zaskoczony.
-
Ja wole aby AM była bardziej rozgadana, ale na tę chwilę problem jest gdzie indziej.
Niech AM będzie konsekwentna i tę samą politykę stosuje do każdego skrzyżowania i żaden z nas nie będzie zaskoczony.
Racja, tu powinna się liczyć przede wszystkim dokładność, a nie domyślanie się o co chodzi.
-
Od razu przepraszam za OT, czytam zaległości po urlopie :)
W tym przypadku muszę stwierdzić, że TTN6 jest najlepszy - jak dla mnie, ale ma ten feler, że nie można wyłączyć samych komunikatów nawigacyjnych, tylko wszystkie dźwięki.
Można, wystarczy wybrać "silent voice" (do pobrania np. z TTH)
-
ja bym usunął ten komunikat "lekko" to pojecie względne, czesto lekko oznacza mocną pracę kierownicą.
Tytułem zaległości pourlopowych, to widzę, że nie tylko ja się spotkałem z kolejnymi przejawami konsekwencji
w komunikatach. Niestety nie mogę sobie przypomnieć gdzie to dokładnie było (gdzieś koło Wieliczki) AM zapodaje
lekko w prawo... a tam zonk, prawie 90 st.
Wg mnie komunikat lekko w... powinien dotyczyć skrętów do kąta max 45-60. Albo lepsza definicja byłaby oparta na
prędkości jaką pokonujemy dany zakręt. Jeżeli normalny kierowca musi zwolnić do ok. 40 km/h to już nie jest lekko
w ...
-
Problem w tym, że na terenach wiejskich są tysiące kilometrów dróg, które mają już od dawna, a nawet 'od zawsze' nawierzchnię twardą, a w AM są oznaczone jako gruntowe, to setki gmin wiejskich, w których dane
nie są jeszcze zweryfikowane w terenie i kategorie dróg są tam obniżone 'na wszelki wypadek'
- gmina Suchy Las k/Poznania - w AM prawie całości drogi gruntowe, a w rzeczywistości to tam dróg gruntowych jest dosłownie kilka - 99% to asfalt.
Gdyby nie twój zestaw kolorystyczny nawet bym tego nie zauważył :)
-
Mógłbyś pokazać te gruntowe na screenie, bo nie mogę nijak ich znaleźć :mysli:
-
Mógłbyś pokazać te gruntowe na screenie, bo nie mogę nijak ich znaleźć :mysli:
Wszystkie te boczne - np. Szkolna, Leśna etc.
-
Ok już widzę, miałem wczytaną inną skórkę :oops:
Podejrzewam, że te asfaltowe jeszcze 3-4 lata temu były piaszczystymi gruntówkami. Też zauważyłem, że jest coraz więcej miejsc w Polsce, gdzie dawno nie była robiona weryfikacja kategorii dróg, a może tak jak pisał nM nigdy tak naprawdę nie była robiona. W ostatniej aktualizacji coś wspominano o weryfikacji chyba Szczecina, Bydgoszczy itd. Widać przydało by się bardziej kompleksowe podejście. Myślę, że miasta, które dość wcześnie uzyskały numerację, teraz należą do najmniej aktualnych.
-
Bankier, zrób ślady tych "gruntowych - asfaltowych" uliczek i prześlij do AM. W mojej miejscowości uwzględnili wszystkie.
-
Ok już widzę, miałem wczytaną inną skórkę :oops:
Podejrzewam, że te asfaltowe jeszcze 3-4 lata temu były piaszczystymi gruntówkami. Też zauważyłem, że jest coraz więcej miejsc w Polsce, gdzie dawno nie była robiona weryfikacja kategorii dróg, a może tak jak pisał nM nigdy tak naprawdę nie była robiona. W ostatniej aktualizacji coś wspominano o weryfikacji chyba Szczecina, Bydgoszczy itd. Widać przydało by się bardziej kompleksowe podejście. Myślę, że miasta, które dość wcześnie uzyskały numerację, teraz należą do najmniej aktualnych.
To jest b.bogata gmina. Część tych dróg jest asfaltowa od dawna - ja nawet nie pamiętam kiedy tam były gruntowe. TT też część tych dróg pokazuje jako gruntowe - ale nie aż tyle.
Ja raczej skłaniam się do tego, że aktualizacja kategoryzacji chyba nigdy nie była robiona. Co ciekawe siatka ulic jest dość aktualna - np. ronda które są od około roku.
Napisane: Sierpień 16, 2009, 10:37:05
Bankier, zrób ślady tych "gruntowych - asfaltowych" uliczek i prześlij do AM. W mojej miejscowości uwzględnili wszystkie.
Daj spokój. Tych ulic jest 30-40. Nie chce mi się :)
-
Mnie się chciało, nie liczyłem, ale było sporo.
-
poproszę konkret: gdzie lekko oznacza ostro
Przykładem niedokładnego komunikatu jest zjazd z drogi E75;1 na S10 pod Toruniem do strony Włocławka. AM mówi "lekko w prawo", natomiast o wiele czytelniej byłoby "trzymaj się prawego pasa" (jest wydzielony pas dla skręcających w prawo) i następny "zjedź w prawo".
-
Jachu, gdybyś postawił wskaźnik na drodze na nie w lesie obok, to na screenie zamiast tekstu 'jesteś poza trasą'
byłoby widać ikonę manewru, przez co screen byłby bardziej czytelny.
Ale tak czy siak nie pasuje on jako ilustracja do cytatu 'gdzie lekko oznacza ostro'.
-
Jachu, gdybyś postawił wskaźnik na drodze na nie w lesie obok, to na screenie zamiast tekstu 'jesteś poza trasą'
byłoby widać ikonę manewru, przez co screen byłby bardziej czytelny.
Ale tak czy siak nie pasuje on jako ilustracja do cytatu 'gdzie lekko oznacza ostro'.
Proszę bardzo w załączeniu nowy zrzut.
Czy tu jednak jest zjazd w prawo czy jest tylko lekko w prawo?
-
Lekko w prawo jest tu moim zdaniem jak najbardziej OK,
za to następny komunikat (lekko w lewo) jest zupełnie bez sensu, tu AM powinna zdecydowanie milczeć.
Nikt normalny nie zjeżdża z drogi tylko po to, żeby wrócić na nią tym samym zjazdem.
-
za to następny komunikat (lekko w lewo) jest zupełnie bez sensu, tu AM powinna zdecydowanie milczeć.
No i milczy. Chyba, że masz zaptaszkowaną opcję w komunikatach "Informuj o zakrętach".
Bo komunikat ten brzmi: "Zakręt w lewo". A nie "Lekko w lewo".
-
Uff, rzeczywiście milczy B)
posta pisałem tylko na podstawie screenu jachu77, nie sprawdzałem na mapie.
Swoją drogą nie przypuszczałem, że jest jeszcze ktoś kto używa opcji informuj o zakrętach :shock:
A nie zdziwiłem się przy tym screenie, bo znam inne miejsce gdzie występują podobnie głupawe komunikaty.
Nie mam jak wrzucić screena, ale podam dokładne miejsce:
Zabrze, zjazd z ul. Mikulczyckiej (DW921) na DK88 (w prawo w stronę Bytomia)
Najpierw jest prawidłowy komunikat 'w lewo' - bo tak prowadzi zjazd, a potem, niespodziewanie,
już na nitce łączącej z DK pojawia się idiotyczne:
'w prawo, potem w prawo'
Pierwsze 'w prawo' dotyczy miejsca, gdzie do nitki dochodzi 1-kierunkowy zjazd a DK na DW,
gdzie nie da się pojechać inaczej, jak tylko w prawo, a drugie 'w prawo' to już sam wjazd na DK,gdzie oczywiście również nie ma możliwości wykonania innego manewru.
Wjazdy pod prąd na DK to tak absurdalne pomysły, że nie biorę ich pod uwagę,
oczywiście zdarzają się przypadki wjazdu od prąd nawet na autostradzie, ale temu nie da się zaradzić w żaden sposób ...
-
Znalazłem to miejsce i porównałem z innym niemal identycznym przy M1 w Czeladzi.
Nie mam pojęcia dlaczego przy tak podobnym układzie dróg w pierwszymym miejscu jest OK (cisza),
a w drugim 2x bezsensowne 'w prawo' :S
(różowe kropeczki na screenach to te newralgiczne miejsca)
-
Może dlatego, że w pierwszym miejscu są rozdzielone pasy ruchu. Nie wiem, czy przy wjeździe na autostradę też nie ma tych komunikatów?
-
Nie, oddzielne pasy na DK są w obu miejscach, tylko w tej skali mapy nie widać tego na screenie.
-
Spróbujcie w navigator.settings zmienić linię na:
MinAngleToConvertKeepIntoSlight=0
Zamiast "trzymaj się pasa", powinno być teraz "lekko w prawo".
Nie wiem jak to się sprawdza w praktyce, na trasie na ekranie komputera wygląda OK :).