PDAclub.pl - Forum użytkowników technologii mobilnych
Nawigacja GPS => AutoMapa => Wątek zaczęty przez: bartek w Marzec 30, 2015, 22:45:34
-
Witam bardzo serdecznie. Mam następujące pytania. Zakupiłem automapę i dzisiaj postanowiłem ją preztestować na autostradzie, otóż chciałbym zapytać o asystenta pasa ruchu w tej automapie, jadąc dzisiaj po autostradzie przy zjeźddzie w prawo nie widziałem żadnych krzyżyków na górze że nie nalezy jechac prosto tylko sam komunikat ,, skręć w prawo'' może mi ktoś wyjaśnić jak to właściwie działa ten asystent? może źle rozumuje? bo jak wspomniałem poinformowała mnie tylko nawigacja głosowo zeby skręcić w prawo i nic więcej nie widziałem na nawigacji
-
Na A2 na pewno działa, bo swego czasu testowałem to i się pojawiały kwadraciki ze strzałkami i X-ami. Chociaż szkoda, że nie rozwiązali tego, tak jak np. w Navigonie, który nawet ładnie symuluje jazdę tunelem.
-
No ja nie wiem, jechałem w kierunku wrocławia i nie było nic kompletnie tylko nawigowanie jak na normalnej drodze. Tylko komunikat przy zjeździe skręć w prawo i to w ostatniej chwili prawie na samym asie zjazdowym nie wiem dlaczego, że przy dużej prędkości w ostatniej chwili przy przerywanych kreskach na zjazd musiałem intensywnie wyhamować bo w ostatniej chwili komunikat za 50 metrów skręć w prawo gdzie prawie cały pas zjazdowy tyle miał, moim zdaniem dużo za późno poinformowała
-
Po pierwsze, żeby był widoczny musi być włączony w:
ustawienia\mapa\widoczne elemety\asystent pasa ruchu
Po drugie jest niepozorny zwłaszcza na ekranach dużej rozdzielczości
więc mogłeś niezauważyć.
Po trzecie zjazd z autostrady najczęściej jest banalny,
nie ma tam żadnej filozofii i asystent w niczym nie pomoże.
A komunikat za 50m zjedź w prawo, to ostatni z 2 (opcjonalnie nawet z 3)
komunikatów, więc czasu żeby się przygotować do zjazdu jest dość.
-
W ustawieniach/mapa/ widoczne elementy- nie mam opcji żadnej o asystencie nic. Na nawigacji też nie było na pewno bo jechałem z myślą własnie zeby to przetestować właśnie. Jeśli chodzi o zjazd to okej nie jest trudny ale nie mówiła nic nic żebym trzymał się prawej strony czy coś? a co jeśli będe jechał po 3 pasmowej autostradzie to powinna uprzedzić przed czasem zeby trzymać się prawego pasa.
-
Nie opowiadaj bajek, APR jest na liście szóstą pozycją od góry:
Pasek postępu trasy
Teren zab ...
...
...
Pionowe strzałki manewru
Asystent pasa ruchu
Poziome etykiety ulic
...
Poza tym wejdź w menu\ustawienia\dźwięki\komunikaty\sekwencja
i tam sprawdź/ustaw jak ci pasuje.
Pierwszy komunikat jest domyślnie na 37 s przed manewrem (mozna ustawić nawet minutę przed)
pod warunkiem że jedziesz z prędkością powyżej zadanej prędkości (od 70 do 140km/h)
drugi na 18 s przed (mozna ustawić nawet 31 s przed manewrem)
trzeci na 7 s przed ...
Minuta przed to na autostradzie zwykle ponad 2km przed manewrem,
to tyle czasu, że prędzej zdołasz zapomnieć, niż nie zdążyć. :E
-
No dobra a jeżeli chodzi o autostrady i te komunikaty zostawić tak jak są domyślnie? czy jak lepie bo nie bardzo rozumiem, chciałbym żeby pierwszy komunikat na przykład o zjeździe był tak żebym spokojnie mógł przykładowo zjechać na ten prawy pas w przypadku trójpasmówki i później oczekiwac na następne komunikaty. Bo coś dzisiaj testowałem i mam wrażenie że mówiła mi te komunikaty przed samym prawie zjazdem a wybieram się do niemiec i chciałbym żeby to było dograne. Asystenta sprawdzałem mam zaznaczonego ale nie rozumiem czemu nic mi nie pokazywało tylko strzałke w bok jak na zwykłej drodze. I też mnie zdziwiło czemu nie było komunikatu żeby trzymać się prawej strony czy prawego pasa?czy na zachodzie czy tam gdzieś przykładowo będe jechał środkowym pasem to powinna chyba mówić zeby za ileś tam metrów trzymać się prawego pasa ? a na naszej autostradzie dzisiaj jechałem prawym i tylko komunikaty o skręcie w prawo. Mimo wszystko z góry dzięki za pomoc
-
Trzeba jeszcze pamiętać że komunikat "trzymaj się lewego/prawego pasa nie oznacza tego co rozumiemy intuicyjnie. Ten komunikat występuje wtedy gdy pasy ruchu rozdzielone są grubą linią przerywaną (P7a). Jest to linia krawędziowa więc w takim wypadku oznacza to że rozdziela ona dwie różne drogi - tak będzie właśnie na autostradzie gdzie pas wyjazdowy jest już inną drogą .Komunikat "trzymaj się......." oznacza że trzeba zająć pozycję odpowiednio po lewej lub prawej stronie P7a. Nie będzie tego komunikatu jeśli skręcamy z pasa nie wydzielonego nawet gdy będzie to pas tylko do skrętu.
-
No skoro tak to mam nadzieje ze na innej autostradzie będzie inaczej :P tylko jeszcze co z tym asystentem pasa ruchu gdzie dostałem komunikat o skręcie w prawo to dwa pasy na wprost powinny być skreślone tymi krzyżykami a nie miałem nic takiego.
-
Mapa AM wbrew pozorom nie jest bezbłędna. Jeśli to tylko jedno miejsce to pewnie błąd na mapie .
Napisz dokładnie gdzie tak miałeś
-
hehe nie wiem jak mam ci przybliżyć tą moją drogę. To droga E36 od Żar w kierunku Olszyny koło Trzebiela
Chodzi dokładnie o tą drogę i zjazd na trzebiel. I jak tylko rozpoczął sie pas zjazdowy wtedy nawigacja mówiła zeby za 50 metrów skręcić w prawo a wcześniej przed pasem nic nie mówila a jadąc z prędkością 120km/h na samej wysokości pasa zjazdowego jak powiedziała to troche późno mi się wydaje
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/18fa26b7ad6d1354.html (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/18fa26b7ad6d1354.html)
-
Żebym zobaczył musi być konkretne miejsce z wyznaczoną trasą przez skrzyżowanie żeby było widać asystenta. Ale to prawie na pewno błąd na mapie .Sam znam kilka takich miejsc gdzie źle pokazuje .
Zgłaszać do AM może poprawią .
-
No wyżej podałem link do fotki, dokładnie tutaj jak na tej fotce miałem zjazd na trzebiel i dojż że na samej wysokości pasa zjazdowego dopiero pinformowała mnie o skręcie za 50 metrów i nie widziałem tych krzyżyków któr w tym przypadku powinny być chyba dwa w kierunku Berlina tak mi sie wydaje choć nie wiem czy tak ma być
-
No tak przegapiłem fotkę :mrgreen:
Na zdjęciu widać że pas do zjazdu oddzielony jest linią przerywaną cienką czyli nie będzie komunikatu "trzymaj się....." i pewnie jechałeś poniżej 120km/h bo wtedy pierwszy komunikat nawigacyjny jest domyślnie 18s przed manewrem . Wejdź w ustawienia/dźwięki/sekwencja komunikatów i zmniejsz prędkość od której podawany jest trzeci komunikat B)
Co do APR to bym się tu nie czepiał . APR najbardziej przydaje się w miastach i dużych rozjazdach, tu sytuacja jest oczywista i wystarczy ikonka następny manewr ale i tu mogło by być dobrze, trzeba zgłaszać błędy mapy.
-
a wcześniej przed pasem nic nie mówila a jadąc z prędkością 120km/h na samej wysokości pasa zjazdowego jak powiedziała to troche późno mi się wydaje
Na wysokości pasa zjazdowego było ostatnie słowne przypomnienie o manewrze.
Proponuje byś zwiększył głośność komunikatów dla dużych prędkości, boIMO po prostu
nie usłyszałeś pierwszego komunikatu na ok. pół kilometra przed zjazdem. (grało radio?)
Komunikatu 'zerowego' (ten warunkowy) mogło nie być, bo jeśli jechałeś 120 wg licznika
to faktyczna prędkość była poniżej 120 i komunikat się nie wygenerował.
Asystenta rzeczywiście tam nie ma, ale nawet gdyby był to niczego to nie zmieni.
-
Aha rozumiem czyli jest szansa że na innych autostradach ten asystent mi się pojawi, mam nadzieję :) Ale jeszcze tego zdania nie rozumiem ,, Komunikatu 'zerowego' (ten warunkowy) mogło nie być, bo jeśli jechałeś 120 wg licznika
to faktyczna prędkość była poniżej 120 i komunikat się nie wygenerował. Czyli jak mam to rozumieć i ustawić komunikat żeby nawet się generował jeżeli będe jechał poniżej 120stu km/h?
Dzięki za pomoc
-
Wejdź w ustawienia jak ci podał NM i ustaw po kolei najmniejszą prędkość i najdłuższe czasy do manewrów to nie będzie kłopotów z brakiem komunikatów. Potestujesz to potem w razie czego pozmieniasz ustawienia wg własnych upodobań.
-
Testować za bardzo nie mam gdzie na autostradzie a wybieram się 1raz za granicę z automapą to chciałbym żeby dobrze przed czasem 3 razy mnie powiadamiała o zjeździe a nie prawie na samym zjeździe. Doradzisz jakie wartości były by odpowiednie?
-
Czyli jak mam to rozumieć i ustawić komunikat żeby nawet się generował jeżeli będe jechał poniżej 120stu km/h?
Ustaw jak chcesz, a rozumieć masz tak że licznik w samochodzie z zasady zawyża
faktyczną prędkość, czyli że jak pokazuje 120 to naprawdę jedziesz mniej, 117, 115 a może tylko 110.
Tu nie ma co radzić, bo jednemu odpowiada jak jest domyślnie, inny w ogóle nie chce trzy razy słyszeć
o tym samym manewrze, a jeszcze inny chciałby żeby były zawsze.
Ustawianień jest do wyboru do koloru, prawie każdy znajdzie wersję która mu odpowiada:
-
chciałbym żeby dobrze przed czasem 3 razy mnie powiadamiała o zjeździe
To ustaw I-szy komunikat - 60s. powyżej 70km/h
II-gi - 31s.
II-ci - 14s
a na pewno usłyszysz i zdążysz przygotować się do zjazdu
-
Witam
Do Bartka
Doradzisz jakie wartości były by odpowiednie?
Powtórzę jeszcze raz to, co powiedzieli inni koledzy. Zresztą prawie taki sam wątek jest otwarty obok i zbliżona dyskusja.
Nie ma najlepszych uniwersalnych ustawień dla wszystkich. Każdy ma inne upodobania. ja często nie patrzę na mapę i słucham komunikatów, dopiero przed samym skrętem spoglądam na ekran. Za to radio pracuje mi w tle, a przed trudniejszymi manewrami po prostu je na ten czas wyłączam.
Sam swoje ustawienia czasami zmieniam i próbuję inaczej.
Obecnie mam ustawione:
I - 45 s powyżej 70 km, ma mi zasygnalizować odpowiednio szybko skręt. 45 s wystarczy mi aby się przygotować. Zresztą nie wyciskam z samochodu maxa, a takie ustawienie jest dla mnie uniwersalne nie tylko na autostrady. Na autostradzie można zwiększyć interwał czasowy.
II - 20 s przed manewrem ma mnie przygotować zawsze.
III - 5 s ma mi wskazać konkretny manewr natychmiast, żeby nie pomylić bliskich rozgałęzień.
Ale to są moje i tylko moje ustawienia na teraz i nie wiem, czy kiedyś ich nie skoryguję. Znasz najlepiej swój styl jazdy i drogą prób musisz dostosować ustawienia. Uniwersalnej recepty nie ma. Na tym polega zaleta programu, nic wg linijki i rozkazu.
Pozdrawiam
-
Trzeba jeszcze pamiętać że komunikat "trzymaj się lewego/prawego pasa nie oznacza tego co rozumiemy intuicyjnie. Ten komunikat występuje wtedy gdy pasy ruchu rozdzielone są grubą linią przerywaną (P7a). Jest to linia krawędziowa więc w takim wypadku oznacza to że rozdziela ona dwie różne drogi - tak będzie właśnie na autostradzie gdzie pas wyjazdowy jest już inną drogą .Komunikat "trzymaj się......." oznacza że trzeba zająć pozycję odpowiednio po lewej lub prawej stronie P7a. Nie będzie tego komunikatu jeśli skręcamy z pasa nie wydzielonego nawet gdy będzie to pas tylko do skrętu.
Z moich obserwacji wynika, że pas krawędziowy nie ma żadnego znaczenia przy tym komunikacie.
No może jest zbieżny niekiedy...
Połączone: [time]Marzec 31, 2015, 23:15:21[/time]
Aha rozumiem czyli jest szansa że na innych autostradach ten asystent mi się pojawi, mam nadzieję
Naprawdę nie rób sobie nadziei z tego asystenta, pomocnik z niego taki sobie. Zestaw głowa+plansze przy drogach+mapa w navi sprawuje się lepiej.
-
No to mamy inne obserwacje :P
Dawno dawno temu była dyskusja na temat co "Jadzia" rozumie jako "pas" i wtedy się temu dobrze przyglądałem. Ja obserwuję że generalna zasada jest taka : Trzymaj się L/P pasa oznacza jedź po L/P stronie Grubej przerywanej linii. Oczywiście tak na mapie jak i na drodze są możliwe błędy więc może się zdarzyć że gdzieś będzie inaczej. W każdym razie AM nie "mówi" o pasach ruchu w rozumieniu Kodeksu Drogowego
-
W moich obserwacjach pas w AM to kierunek. Np. jeżeli mamy jeden pas w lewo i trzy prosto, to komunikat jest "trzymaj się prawego pasa". I nie zależy to od namalowanych linii. Inaczej mówiąc AM grupuje pasy w poszczególnych kierunkach "jakoś" je różnicuje. Z naciskiem na "jakoś".
-
Dla mnie 'trzymaj się lewego (prawego) pasa' znaczy tyle co 'nie jedź skrajnym prawym (lewym)'
(lub skrajnymi - jeżeli poziome strzałki na nich wskazują ten sam kierunek co na skrajnym)
i jak dotąd jeszcze się na takiej interpretacji tych poleceń nie zawiodłem.
Na grubość linii nie zwracam uwagi.
Klasyczny przykład tu: http://goo.gl/maps/jD1Ff (http://goo.gl/maps/jD1Ff)
-
Dzięki za odpowiedzi ;)
-
Witam
Dla mnie 'trzymaj się lewego (prawego) pasa' znaczy tyle co 'nie jedź skrajnym prawym (lewym)'
(lub skrajnymi - jeżeli poziome strzałki na nich wskazują ten sam kierunek co na skrajnym)
Z mojej praktyki wynika podobnie, chociaż trochę radykalniej.
"Trzymaj się prawego pasa" - na pewno nie będę skręcał w lewo, nie wiem czy w prawo, czy prosto.
"Trzymaj się lewego pasa" - na pewno nie będę skręcał w prawo, nie wiem czy w lewo, czy prosto.
Resztę pokaże strzałka bezpośrednio przed manewrem na mapie lub drogowskaz na trasie. Przyznaję, że początkowo może to mylić, ale jest do przyzwyczajenia się. Zresztą asystent pasa też pokazuje podobnie.
Pozdrawiam
-
Ale jeszcze mnie jedna myśl nurtuje. Jeżeli ustawie te komunikaty i najwyższe czasy jeżeli chodzi na przykład o autostrade to chyba te czasy z kolei będą nieodpowiednie na przykład przy jeździe w mieście? A jeżeli chodzi o autostrade takie wartości jak kolega podał będą odpowiednie? jadac pierwszy raz przy mojej jeździe max 120.130km/h. Bo wybieram się za granicę pierwszy raz z automapą i chciałbym żeby to wszystko właśnie było żebym na spokojnie zdążył się przygotować, bo jak wspominałem wyżej, testowałem na naszej polskiej autostradzie to dopiero pierwszy komunikat powiedziała mi na samym zjeździe na wysokości pasa zjazdowego a drugi gdzieś w jego połowie żeby skręcić w prawo. Możliwe że nie jechałem powyżej 120km/h już teraz nie pamiętam ale w każdym razie 1 komunikat był na wysokości samego zjazdu to zdecydowanie zbyt późno
To ustaw I-szy komunikat - 60s. powyżej 70km/h
II-gi - 31s.
II-ci - 14s
Czy te wartości jak podał kolega będą odpowiednie za granicą?
-
Ale jeszcze mnie jedna myśl nurtuje. Jeżeli ustawie te komunikaty i najwyższe czasy jeżeli chodzi na przykład o autostrade to chyba te czasy z kolei będą nieodpowiednie na przykład przy jeździe w mieście?
Pisałem, nie ma rzeczy uniwersalnej. Jeśli coś jest do wszystkiego, to do niczego. Automapa na swojej stronie wejściowej podaje, że nie zwalnia od indywidualnej oceny sytuacji.
Oczywiście, że ustawienia autostradowe są inne niż w mieście, dlatego podane są tu indywidualne przykłady. Nikt nie zapewni, że w każdym przypadku dla każdego zadziała jak należy. Inaczej nie byłoby takiej możliwości, tylko twórca programu narzuciłby swoje, ale za taki program dziękuję.
Czy te wartości jak podał kolega będą odpowiednie za granicą?
Tego nikt nie zaręczy.
Wiele razy jadąc nawet z AM zdarzyło mi się pomylić drogę, bo źle zinterpretowałem polecenia lub nie wierzyłem, bo rzeczywistość wydawała mi się inna. Czasami AM zawiera też błędy i dlatego jest specjalny dział, gdzie zgłaszane są uwagi. Na szczęście AM natychmiast przeliczy nową drogę i wskaże najszybszy sposób powrotu do właściwej trasy.
Mogę podpowiedzieć jeszcze jedno. W ikonach pilota AM można wyciągnąć ikonkę, jak daleko jest do najbliższego manewru. Radzę co pewien czas spoglądać na AM i gdy będzie się zbliżał manewr, zachować czujność. Radio zalecam ustawić do normalnego poziomu, nie młodzieżowego, wtedy I komunikat na pewno będzie słyszalny. Poza tym można również w AM ustawić głośność zależnie od prędkości. Polecam zapoznanie się z instrukcją. Na pewno będzie mniej wątpliwości, chociaż forum jest po to, aby wymieniać uwagi.
Pozdrawiam
-
To już sam zgłupiałem jakie te wartości ustawić żeby to było w miare dobrze a może jak drugi kolega podpowiedział może poustawiać te najwyższe wartościwtedy może będzie najlepiej?? :
To ustaw I-szy komunikat - 60s. powyżej 70km/h
II-gi - 31s.
II-ci - 14s
-
Podałem swoje ustawienia:
I - 45 s powyżej 70 km, ma mi zasygnalizować odpowiednio szybko skręt. 45 s wystarczy mi aby się przygotować. Zresztą nie wyciskam z samochodu maxa, a takie ustawienie jest dla mnie uniwersalne nie tylko na autostrady. Na autostradzie można zwiększyć interwał czasowy.
II - 20 s przed manewrem ma mnie przygotować zawsze.
III - 5 s ma mi wskazać konkretny manewr natychmiast, żeby nie pomylić bliskich rozgałęzień.
Ustawienia Kolegi:
To ustaw I-szy komunikat - 60s. powyżej 70km/h
II-gi - 31s.
II-ci - 14s
Naprawdę różnią się szczegółami bez znaczenia. To naprawdę są drobiazgi.
Jeszcze raz zwracam uwagę na dodatkowe możliwości:
W ikonach pilota AM można wyciągnąć ikonkę, jak daleko jest do najbliższego manewru. Radzę co pewien czas spoglądać na AM i gdy będzie się zbliżał manewr, zachować czujność.
Nigdy nie zdarzyło się, abym przeoczył I komunikat. Trzeba skorelować głośności AM z radiem i bez problemu.
Nie ma uniwersalnych rad.
Pozdrawiam
-
No drobiazgi ale wydaje mi się właśnie że mają znaczenie :)skoro testowałem na autostradzie na krótkim odcinku i komunikat pierwszy miałem na wysokości samego pasa zjazdowego a drugi był już na samym pasie zjadowym że za 40 metrów skręć w prawo, nie było trzech komunikatów może dlatego jak wyżej któryś kolega napisał nie jechałem powyżej 120km/h bo znałem tą drogę tą autostrade to akurat mimo komunikatów szykowałem się do zjazdu i może nie jechałem powyżej 120km/h i dlatego tego pierwszego komunikatu nie było, ale mimo wszystko wydaje mi się ze ten drugi powinien być też szybciej a nie na wysokości kiedy już sie zaczął pas zjazdowy że przy większym ruchu byłoby to niebezpięczne i możliwe że mało wykonalne tak w ostatniej chwili zjechać :)
-
W moich obserwacjach pas w AM to kierunek. Np. jeżeli mamy jeden pas w lewo i trzy prosto, to komunikat jest "trzymaj się prawego pasa". I nie zależy to od namalowanych linii. Inaczej mówiąc AM grupuje pasy w poszczególnych kierunkach "jakoś" je różnicuje. Z naciskiem na "jakoś".
Klasyfikuje wg kategorii drogi i kąta zakrętu.
Dlatego jeżeli kąt odnogi jest mały, to przy zjazdach w podrzędne drogi masz "zjedź", a jeżeli różnica kategorii jest mała - "trzymaj".
Można to sobie pozmieniać bodajże w navigator.settings
Edit: jeszcze co do "grubej" linii. Tam, gdzie zaczyna się "gruba" linia, to AM najczęściej już ma narysowane skrzyżowanie (czyli pas zjazdowy jest już inną drogą) i stąd te komunikaty o "trzymaniu".
Połączone: [time]Kwiecień 01, 2015, 17:10:39[/time]
Zostaw sobie domyślne wartości (bo są dobre) i obniż tylko próg dla 3-go komunikatu np. na 80km/h -- albo 100km/h.
-
Tak sobie czytam i czytam i widzę siebie sprzed kilku lat. Nie byłam tu na tyle dawno, że pda mnie skreśliło i musiałam się od nowa rejestrować.
Pozdrawiam wszystkich
starszapani
-
Paulina no wiesz co?...
http://pdaclub.pl/forum/profile/starsza.pani/ (http://pdaclub.pl/forum/profile/starsza.pani/)
Musisz tylko się zalogować i będzie po staremu :ok:
-
.............. jeszcze co do "grubej" linii. Tam, gdzie zaczyna się "gruba" linia, to AM najczęściej już ma narysowane skrzyżowanie (czyli pas zjazdowy jest już inną drogą) i stąd te komunikaty o "trzymaniu".........
Ok. czyli jak pisałem . Gruba przerywana to Linia krawędziowa czyli rozdziela dwie drogi więc tam gdzie się zaczyna jest skrzyżowanie a raczej rozwidlenie (czyli skrzyżowanie :E )
Na grubość linii nie zwracam uwagi.
Klasyczny przykład tu: http://goo.gl/maps/jD1Ff (http://goo.gl/maps/jD1Ff)
No właśnie chyba nie zwracasz uwagi :P Przyjrzyjcie się baco jeszcze raz temu Twojemu "klasycznemu przykładowi" Ja tam widzę dwa rodzaje przerywanej :ohreally: Masz o tyle rację że ta linia oddzielająca pas wyjazdowy to w tym wypadku nie krawędziowa P7a a jest to linia wydzielająca P1c . Jednakowoż jest to linia dwa razy grubsza od tej drugiej widocznej (P1a) i dla większości kierowców P7a i P1c to będzie po prostu gruba przerywana B)
-
Paulina no wiesz co?...
Musisz tylko się zalogować i będzie po staremu :ok:
Widać jak długo mnie nie było. Próbowałam się oczywiście zalogować, tylko bez kropki :S
-
.............. jeszcze co do "grubej" linii. Tam, gdzie zaczyna się "gruba" linia, to AM najczęściej już ma narysowane skrzyżowanie (czyli pas zjazdowy jest już inną drogą) i stąd te komunikaty o "trzymaniu".........
Ok. czyli jak pisałem . Gruba przerywana to Linia krawędziowa czyli rozdziela dwie drogi więc tam gdzie się zaczyna jest skrzyżowanie a raczej rozwidlenie (czyli skrzyżowanie :E )
Teoretycznie tak, tylko że to działa wybiórczo. Możesz mieć komunikat o "trzymaniu" bez żadnej krawędziowej, z kolei możesz nie mieć komunikatu mimo krawędziowej (ale tu częściej będzie niż nie będzie IMHO).