Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa

  • 59 Odpowiedzi
  • 9364 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« dnia: Wrzesień 30, 2008, 03:08:53 »
Chciałbym was zachęcić do dyskusji w temacie komunikatów głosowych w AM. Ciekaw jestem, czy dla was jest też to aż tak ważne jak dla mnie. Uważam, że obecne komunikaty w AM dotyczące nawigowania są trochę traktowane trzeciorzędnie i w sumie nawet na tym forum nieczęsto o tym się mówi, a tak po prawdzie, to wolałbym w czasie jazdy polegać na słowie mówionym i ewentualnie korygować decyzję o manewrze zerkając na mapę. Jeżdżę dosyć dużo i wiem z doświadczenia, że nie ma nic lepszego w pokręconych ulicach obcego miasta jak skupianie oczu na tym gdzie jadę i słuchania bez wpatrywania się w program do nawigacji. Sądzę, że ta kwestia powinna być bardziej rozbudowana, przemyślana i zdecydowanie bardziej precyzyjna. W zasadzie nie można zupełnie polegać na tym co mówi Hołek, czy jakaś tam Jadzia. Z rozmysłem nie zapodam teraz swoich propozycji, bo ciekaw jestem czy w ogóle temat chwyci. Być możne mnie to tylko przeszkadza, a nawet wnerwia i nie ma sensu się rozpisywać. Mam cichą nadzieję jednak, że jest inaczej, bo dla mnie to właśnie jest najbardziej zapóźniony element programu.

*

Offline bobas007

  • ***
  • 435
  • Sprzęt: i780 - WM6, SGS BVJS4
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 30, 2008, 08:10:31 »
IMHO komunikaty głosowe w nawigacjach to rzecz najważniejsza. Wielu sie ze mną pewnie nie zgodzi, ale IMHO rozbudowana grafika to fajny bajerek i warto czasami zerknąć na ekranik, by upewnić się co do poprawności przewidywanego manewru, ale i tak powinno się dać prowadzić samochód obserwując drogę i słuchając komend nawigacji, a nie gapić w ekranik. A dlaczego? Ano dlatego, że to zwyczajnie niebezpieczne.
Podsumowując: IMHO komendy głosowe to podstawa i zgadzam się z QMPELem, że w przypadku AM (innych programów też) zbyt duży nacisk kładzie się na (przepraszam za wyrażenie) "oczojebność", a kompletnie zapomina się, że w wielu przypadkach komendy głosowe kuleją.
Przy okazji... A sterowanie głosem? Wszyscy gadają jak powinien wyglądać zoptymalizowany interfejs, a zapominają, że zasadniczo powinno się dyktować nawigacji co ma zrobić, a nie klikać w ekranik w poszukiwaniu guziczków :)

*

Offline puniek

  • ******
  • 4617
  • Sprzęt: Samsung Galaxy S7 EDGE SM-G935F
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 30, 2008, 09:18:22 »
Ja nie mam nic do zarzucenia komunikatom głosowym.

Pozdrawiam
ISTQB Certified Tester

*

Offline noose

  • **
  • 189
  • Płeć: Mężczyzna
    • Tanio, szybko, dobrze - wybierz 2
  • Sprzęt: Samsung Omnia + AM5EU
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 30, 2008, 09:33:01 »
Cytuj
zbyt duży nacisk kładzie się na (przepraszam za wyrażenie) "oczojebność"
Jak by na to nie patrzeć na screenach możesz pokazać interface a nie dokładne komunikaty głosowe:-) Coś musi nowych przyciągnąć.

Co do samych komunikatów - fakt mogli by je dopracować, część w ogóle zlikwidować (jedź prosto za ... ). Ale ogólnie daję 4+ ;)
Było: Asus A696 WM6 + iGO 2006plus + AM5PL, Nokia 500 (na sprzedaż jak ktoś chce - tanio:P)
Jest: Samsung Omnia WM6.1 + AM5EU

Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 30, 2008, 09:34:45 »
w wielu przypadkach komendy głosowe kuleją
Np. jakie to są przypadki? mozesz wymienić z cztery, pięć, bo może nie zwróciłem na nie uwagi?

*

Offline puniek

  • ******
  • 4617
  • Sprzęt: Samsung Galaxy S7 EDGE SM-G935F
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 30, 2008, 09:35:33 »
Szkoda, że nie mieliście iGO gdzie na końcu trasy słyszało się: "100 m na przyjazd na miejsce".......
ISTQB Certified Tester

*

Offline __PeTe__

  • **
  • 105
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: _Moja_ewolucja_: Palm M500 -> HP 3870 -> HP 4150 -> Palm Treo 500V -> SPV M3100 (WM 6.1 PDA Viet) + Palm Treo 750v
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 30, 2008, 09:51:00 »
Nie zamierzam przyklaskiwać, ale zgadzam się, że komunikaty głosowe delikatnie rzecz biorąc są do bani.

Miałem kiedyś okazję pojechać w trasę z AM - było to jedno z moich pierwszych użyć nawigacji. Nie miałem wtedy jeszcze uchwytu na PDA, więc leżał on bokiem, obok mnie na fotelu pasażera.
Zerkanie na ekran nie było ani wygodne ani bezpieczne, starałem się tylko słuchać komunikatów głosowych - efekt - 2 albo 3 razy pobłądziłem.
Tak więc Puniek - spróbuj w ten sposób pojeździć nowymi, nieznanymi Tobie trasami słuchając tylko komunikatów głosowych - ręczę, że nie będzie Ci łatwo ...

Pozdrawiam

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 30, 2008, 11:00:29 »
W miarę "swobodna" konwersacja kierowcy z jego nawigacją to nieunikniona przyszłość tej technologii. Jak już kiedyś pisałem na tym forum, takie badania i testy już teraz prowadzi kilka firma (min. IBM, Motorola, Tom Tom). Z resztą IBM i Motorola mają już duże osiągnięcia na podobnym polu, ale w zastosowaniach militarnych.

O ile z syntezą głosu nie ma najmniejszych problemów (co pozwala tworzyć praktycznie dowolną gamę komunikatów), to gorzej jest ze zrozumieniem ludzkiej mowy, szczególnie w warunkach wszelkich dodatkowych hałasów jakie występują we wnętrzu pojazdu.

*

Offline kocureq

  • *****
  • 1216
  • Płeć: Mężczyzna
    • Yet Another Tech Blog
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Note, Galaxy S4
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 30, 2008, 11:08:18 »
Do Touch Pro nie ma jeszcze uchwytu, także jak jadę sam, to leży na siedzeniu pasażera. I w mieście bardzo łatwo się zgubić kierując się komunikatami głosowymi. Najczęściej jest to wina mapy (źle spięte drogi, pod złym kątem, skrzyżowania rozbite na zjedź w lewo / skręć w lewo zamiast zwykłego zawróć, zakręty które AM czyta jako skrzyżowania), ale efekt jest jaki jest.
Palm m505 -> Treo 650 -> Eten M700 -> HTC Touch Pro -> HTC HD2 -> Samsung Galaxy Note -> Samsung Galaxy S4

*

Offline MaDuch

  • *****
  • 1518
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Touch HD2, SGS, HTC TouchPro, Asus 636
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 30, 2008, 11:29:54 »
Dołączam się do grona twierdzącego, że w czasie jazdy precyzyjny i na czas podany komunikat głosowy to podstawa.

Zerkanie na ekran powinno być "ostatnim, ratunkowym zerknięciem" w skomplikowanej sytuacji drogowej, choć tak naprawdę nawet najbardziej skomplikowaną sytuację da się (powinno dać się) opowiedzieć słowami. Ważne kiedy tą opowieść zacząć i jak ją prowadzić.

Lubię sobie pooglądać widok 3D w programach nawigacyjnych, z zaciekawieniem popatrzyłem na informację z dzisiejszej pierwszej strony ( http://www.pdaclub.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=14561:drzewa-przystanki-autobusowe-przejcia-dla-pieszych&catid=49:sprzet&Itemid=91 ) ale w czasie jazdy to tylko stare, poczciwe i uczciwe 2D + komunikaty głosowe.

Na pewno i AM i inne programy są pod tym względem niedoskonałe jeśli chodzi o treść i formę przekazywanego komunikatu, o ich ilość (moim zdaniem AM jest dość "przegadana") i poprawność językową. Ale warto nad tym pracować i do takiej pracy zmuszać twórców oprogramowania. Zwłaszcza tych na których mamy wpływ czyli rodzimych!!
Polecam Regulamin forum !!

Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 30, 2008, 12:18:49 »
Niestety wiele razy przekonałem sie o tym, że słuchając samych komunikatów głosowych nie zajechałbym tam gdzie chciałem. Jako przykład podaje współrzędne startu i końca dwóch ciekawych skrzyzowań, na których słuchając Hołka mozemy mieć mały problem. Pierwszy to według mnie prawdziwy "Hicior" bo skrzyzowanie jest mega proste, a drugi to przykład dość cięzkiego skrzyzowania gdzie nie dziwię się, że AM ma problem ale będąc na tym skrzyzowaniu  słuchajac komendy skręć w lewo, pojedziemy w ul. Strzelców , a nie w ul. Chrzanowskiego.
1) Start: N 50 16 57 86 E 18 57 34 34, Koniec: N 50 17 44 95 E 18 57 21 16
2) Start: N 50 21 03 74 E 18 54 58 71, Koniec: N 50 20 59 56 E 18 54 39 49
AM 5.0.5

*

Offline bobas007

  • ***
  • 435
  • Sprzęt: i780 - WM6, SGS BVJS4
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 30, 2008, 19:40:58 »
w wielu przypadkach komendy głosowe kuleją
Np. jakie to są przypadki? mozesz wymienić z cztery, pięć, bo może nie zwróciłem na nie uwagi?
Nie piszę o przypadkach szczególnych, choć takich pewnie nie brakuje. Spróbuj pojeździć z jakąś nawigacją bez zerkania w ekran, w nieznanym sobie większym mieście, a zrozumiesz o co mi chodzi.

*

Dżeju

Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 30, 2008, 21:21:46 »
Chyba będę odosobniony, ale ja mam wyłączone komunikaty w każdej nawigacji - do nieczego nie są mi potrzebne ! Rzut oka na ekran (nawigacja w 2D - oczywiście) i wszystko wiem, nie ma potrzeby by jakiś rajdowiec lub inna kobitka zagłuszała mi radio  :mrgreen:
Choć jak już będę stary i wzrok nie ten, to może słuchawka w uchu i komunikaty - skręć dziadku natychmiast w prawo - to będzie to  :E

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 30, 2008, 21:55:20 »
Chyba będę odosobniony, ...........
Nie jesteś sam     B) . Ja z komunikatami mam ten problem że: po pierwsze jak usłyszę "na rondzie w prawo " to dłuższą chwilę zajmuje Mi uzmysłowienie sobie które prawo jest prawo a które jest lewo  :E :E Szybciej rzucić okiem na ekran ,po drugie ciągle nie ufam Jadźce czy przypadkiem nie ciągnie mnie w maliny  :E często patrząc na ekran widzę lepsze rozwiązanie niż wybrane przez AM  .Tak że ponieważ i tak nawiguję wzrokowo to komunikaty są dla mnie pomocą ale bez nich jest też dobrze
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 01, 2008, 01:03:52 »
No tak, czytając was nie widzę wyraźnego ciśnienia niestety, aby podjąć dalszą cześć tej dyskusji już bardziej na roboczo, co i w jakich sytuacjach powinno być gadane. Z drugiej strony nie specjalnie (co mnie zadziwia) przeszkadzają istniejące komunikaty, które po prostu wprowadzają w błąd. Mnie przeszkadzają i to bardzo. Są to oczywiste niedoskonałości/błędy programu i tak powinny być traktowane, a jest inaczej. Przez długi już czas repertuar komunikatów jest niezmienny.

- trzymaj się lewego pasa na wielopasmowych jezdniach, kiedy ma pojawić się dodatkowy pas do zjazdu w prawo,
- nie rozróżnianie lekko od ostro w lewo lub prawo
- na skomplikowanych skrzyżowaniach bez czytania mapy nie da się zrozumieć gdzie mam skręcić,
- komunikat skręć w.... na głównej drodze, od której odchodzi jakaś wiejska ścieżka,
- niepotrzebne komunikaty typu za 200m prosto
- brak wg mnie kolejności ważności nachodzących na siebie komunikatów np o manewrze i radarze, co zatyka lektora,
- brak komunikatu o manewrze złożonym, czyli np trzeci zjazd z ronda, potem zjedź na lewy pas, po 100m zawróć itd
- brak jakiejś jednej powtarzalnej zasady która się można zapamiętać i która odzwierciedla obraz graficzny, Raz coś powie, a czasem w podobnej sytuacji nie.
- z marzeń mam jeszcze i to aby jako opcja był podawany komunikat o zbliżającym się łuku drogi z podaniem konta.
- Komunikaty powinny być podawane krótko i zwięźle i szybciej niż teraz, z mniejszą dbałością o ponętność gwiazdy Hołowczyca, czy jakieś innej Jadzi.
To mnie wnerwia i to bym chciał zmienić jako minimum.

Są oczywiście takie skrajności jak głos Dżeja  :wink: i jakbym go widział w Paryżu na tysięcznym pomerdanym rondzie, wystukuje rytm kawałka, który właśnie słucha i nie dziwota, że nie słyszy komunikatów AM ani klaksonów. :D, Nie wiem Dżeju czy wiesz, ale dla przykładu następny manewr-rondo, jest obrazowane jako wjazd i wyjazd bez pozostałych odnóg, ale z komunikatu się dowiesz, które to w kolejności jest właściwe. Rozumiem głosy osób, które nie jeżdżą dużo w nieznane miejsca -i jak sadzę po wypowiedzi Dżeja- w stylu relaksowym i to faktycznie możne ich nie boleć co Hołek gada. Ja jeżdżę dużo i szybko i w nieznane rejony, wiec mamy odmienne potrzeby.
Przyznacie, że w obecnej formie komunikaty głosowe delikatnie mówiąc wymagają ulepszenia i mocno odstają od pozostałej części programu pod względem jakościowym, chyba że za jakość uważa się zatrudnienie głosu wielkiego Hołowczyca bez względu na to czy gada sensownie, czy nie.

Powtórzę się, ale nie przekonały mnie argumenty stawiające komunikaty głosowe jako dodatek/bajerek. W dalszym ciągu mam pełne przekonanie, że nasłuch AM powinien być podstawą pilotowania kierowcy.

pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2008, 01:12:42 wysłana przez QMPEL »

*

Offline pSTANLEY

  • **
  • 177
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Universal
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 01, 2008, 02:58:21 »
A już myślałem że to ja źle rozumiem to co mówi do mnie AM :) Faktycznie komunikaty głosowe wiele razy wprowadziły mnie w błąd. Moim zdaniem winę za to ponosi to że AM "nie wie" jakie zasady obowiązują na wielu skrzyżowaniach i stąd te błędy. Np często nic mówi kiedy droga z pierwszeństwem prowadzi na prawo lub lewo i w wtedy zdarzało mi się jechać drogą z pierwszeństem kiedy wg tego co pokazywała mapa powinienem zjechać tak żeby pojechać prosto. Ważność komunikatów oraz informacje na którym pasie mamy się ustawić to już inna kwestja ale myślę że AM poprostu nie wie że droga ma kilka pasów itp. więc nic nie mówi.
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2008, 03:04:17 wysłana przez pSTANLEY »

*

Offline noose

  • **
  • 189
  • Płeć: Mężczyzna
    • Tanio, szybko, dobrze - wybierz 2
  • Sprzęt: Samsung Omnia + AM5EU
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 01, 2008, 07:56:43 »
Cytuj
Nie wiem Dżeju czy wiesz, ale dla przykładu następny manewr-rondo, jest obrazowane jako wjazd i wyjazd bez pozostałych odnóg
Ale potem się pokazuje ikonka ronda z numerem zjazdu:-)

Generalnie wolę patrzeć od czasu do czasu na ekran niż jechać na głosie - pewnie ze względu na te komunikaty. Znając życie, jeżeli by je poprawili to bym na nich jeździł. Inna sprawa,że słuchanie lektora w tej chwili po prostu mnie denerwuje :| (w mieście się co chwilę odzywa) i brakuje mi przez to opcji "Wyłącz lektora, zostaw ostrzeganie o POI".
Było: Asus A696 WM6 + iGO 2006plus + AM5PL, Nokia 500 (na sprzedaż jak ktoś chce - tanio:P)
Jest: Samsung Omnia WM6.1 + AM5EU

*

Dżeju

Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 01, 2008, 08:12:21 »
... Nie wiem Dżeju czy wiesz, ale dla przykładu następny manewr-rondo, jest obrazowane jako wjazd i wyjazd bez pozostałych odnóg, ale z komunikatu się dowiesz, które to w kolejności jest właściwe. Rozumiem głosy osób, które nie jeżdżą dużo w nieznane miejsca -i jak sadzę po wypowiedzi Dżeja- w stylu relaksowym i to faktycznie możne ich nie boleć co Hołek gada. Ja jeżdżę dużo i szybko i w nieznane rejony, wiec mamy odmienne potrzeby...
Sugerujesz, że jeżdżę tylko po swojej wsi "Wrocek" ?????????  Wiedz, że rocznie robię ok. 70-80 tys. (tyle robię po lądzie stałym), w nieznane miejsca i w całej EU (po to mam TN6 i MN6). Z jakimi to relaksowymi prędkościami się poruszam, to widać na co poniektórych moich zrzutach, i wierz mi, że raz mi się zdarzyło (jak na razie), źle zjechać w Beneluxie. Tak więc Kolego nie sądź, że do nawigacji na rondzie potrzebny jest głos jakiegoś rajdowca - kiedyś w ogóle nie było nawigacji i też nie myliłem zjazdów  :evil:
Napisane: Październik 01, 2008, 08:08:57
..."Wyłącz lektora, zostaw ostrzeganie o POI".
Opcja jest: ustawienia/komunikaty/zakładka 3 - pozostaw puste pole przy "nawigacyjne", a zaznaczone "ostrzegające o POI" i "Alternatywna forma komunikatów"

*

Offline noose

  • **
  • 189
  • Płeć: Mężczyzna
    • Tanio, szybko, dobrze - wybierz 2
  • Sprzęt: Samsung Omnia + AM5EU
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 01, 2008, 08:20:26 »
Dżeju - źle się wyraziłem - chodziło mi o jakąś opcję łatwo dostępną, bo na trasę chciałbym to odpalić, ale w mieście wyłączyć jednym przyciskiem :P
Było: Asus A696 WM6 + iGO 2006plus + AM5PL, Nokia 500 (na sprzedaż jak ktoś chce - tanio:P)
Jest: Samsung Omnia WM6.1 + AM5EU

*

Dżeju

Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 01, 2008, 08:38:13 »
Aaaaa... Tego jak na razie w standardzie się nie da zrobić  :(

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 01, 2008, 11:35:32 »
Dżeju- myślę, że reprezentujemy skrajnie różne poglądy i taka dyskusja może tylko skończyć się pyskówką i przepychanką. Pojechałem trochę po tobie, bo jesteś jednym z tych forumowiczów, którego uważam za fachowca i jeśli zapodajesz argumenty typu "a kiedyś to były papierowe mapy" to delikatnie mówiąc dziwi. Lektor gada bzdury i to cię nie dziwi. To są oczywiste błędy, których być nie powinno, bez względu, czy z tego korzystasz czy nie. Inną sprawą jest, co jeszcze powinna AM gadać, aby uszczęśliwić tych dla których komunikaty głosowe są ważne. Nie rozumiem dlaczego miałbyś obśmiewać funkcje AM z których nie korzystasz. AM jest dla wszystkich, dla grzybiarzy i do ostrej jazdy- i za to ja lubię :ok:

*

Dżeju

Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 01, 2008, 12:00:38 »
Eee... no QMPEL - bez obrazy, jak wiesz, jakiś tam mój wkład w AM jest, a że nie o wszystkim piszę tutaj, to insza sprawa. Komunikatów NIE OBŚMIEWAM, gdzie to wyczytałeś  ???  Ja napisałem, że tylko z nich nie korzystam  :)  A sprawa map papierowych, to była taka drobna uszczypliwość. Według mnie komunikaty będą miały wtedy 100% sens, gdy mapy będą precyzyjne i szczegółowe na 200 % :E  Ale nie będę pisał, że Hołek gada bzdury, jeśli kilka osób powyżej już to napisało - po co się powtarzać.

P.S. A ten rytm kawałka wystukiwany na rondzie, to zazwyczaj Grieg, Beethoven, Czajkowski, etc. - polecam na wszelkie korki zarówno Warszawskie jak i Wrocławskie   B)

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 01, 2008, 12:34:59 »
....
- z marzeń mam jeszcze i to aby jako opcja był podawany komunikat o zbliżającym się łuku drogi z podaniem konta.

Masz na myśli kąt pochylenia drogi czy kąt zakrętu? Ta druga wartość nie ma sensu, już raczej promień i długość samego łuku coś powiedzą.  :smile:

No i to Twoje marzenie jest typowe dla rajdowca.  :D

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 01, 2008, 13:30:57 »
EMISIU - fakt, masz racje, źle się wyraziłem. Tak, lubię pomruk kilkuset koni pod maską i takie mam oczekiwania od AM. Krótko, precyzyjnie i bez zbędnej kokieterii- to źle? :wink:
Napisane: Październik 01, 2008, 13:11:38
Dżeju- wytłumacz mi jak możesz, jaki związek ma szczegółowość mapy z komunikatem głosowym? Nie załapałem :-?
Mapy idealne nie są, to fakt, ale aż tak źle nie jest jak przyjęło się mówić na forum. Jestem przekonany, że doczekamy momentu, kiedy będzie nas "widać" na konkretnym pasie ruchu, a wyskakiwanie z drogi będzie rzadkością.

*

Dżeju

Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 01, 2008, 13:55:16 »
... jaki związek ma szczegółowość mapy z komunikatem głosowym ? ...

Jedziesz sobie spokojnie i Kobitka gada zjedź z ronda drugim zjazdem, ale w rzeczywistości jest dodatkowy zjazd z ronda, którego nie ma na mapie - liczysz zjazdy i zjeżdżasz o jeden za wcześnie - tu wyskakuje powiązanie szczegółowości mapy z komunikatem.
W takim przypadku przydaje się, aczkolwiek nie zawsze, jazda na większej skali, przy której widzę, że np. ten dodatkowy zjazd, którego nie ma na mapie, zaraz odchodzi ostro w bok i gdzieś tam leci, a ja z mapy widzę, że moja trasa łagodnie odchodzi np. w prawo i wiem, że ten drugi zjazd wg AM traktowany jest jako nieistniejący.

... Mapy idealne nie są, to fakt, ale aż tak źle nie jest jak przyjęło się mówić na forum. Jestem przekonany, że doczekamy momentu, kiedy będzie nas "widać" na konkretnym pasie ruchu, a wyskakiwanie z drogi będzie rzadkością.

Nadal i podtrzymuję pełne przekonanie, że AM ma najlepsze mapy na PL  :ok:

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #25 dnia: Październik 01, 2008, 14:16:40 »
aha, myślałem, że jest jakaś głębsza zależność. Oczywiście, że w takiej sytuacji program zapoda co ma wcześniej wczytane, ale w takiej sytuacji, jeśli nie kontrolujesz co się dzieje faktycznie na drodze, to bez komunikatu, też możesz wyjechać niewłaściwie z owego ronda, opierając się na mapie. To mnie nie przekonuje, że najpierw należy poczekać na idealne (na 200%) mapy, a potem dołożyć do tego wersję dla osób z wadą wzroku :grin: To musi iść równolegle i rozwijać się jednocześnie. Nie szukam ideału, bo takiego nie ma. Chcę tylko dostosowania poziomu komunikatów głosowych do poziomu istniejących map i komunikatów graficznych + wyeliminowanie komunikatów wprowadzających w błąd, które nie maja nic wspólnego ze szczegółowością mapy zresztą

*

Dżeju

Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #26 dnia: Październik 01, 2008, 14:30:19 »
... To mnie nie przekonuje, że najpierw należy poczekać na idealne (na 200%) mapy, a potem dołożyć do tego wersję dla osób z wadą wzroku :grin: To musi iść równolegle i rozwijać się jednocześnie. ...

Ja pisałem tylko o sobie ...
Choć jak już będę stary i wzrok nie ten, to może słuchawka w uchu i komunikaty - skręć dziadku natychmiast w prawo - to będzie to  :E

Zgadzam się z Tobą całkowicie, że ten element nawigacji obecnie traktowany jest jako drugoplanowy, a skoro już są wszelkie inne bajery, typu budynki w 3D, to powinni się nim zająć, gdyż niektórzy jeżdżą patrząc w nawigację, a inni jej słuchając   B)

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #27 dnia: Październik 01, 2008, 14:37:37 »
Cytat: QMPEL
wyeliminowanie komunikatów wprowadzających w błąd, które nie maja nic wspólnego ze szczegółowością mapy zresztą

Sęk w tym, że ta zależność jest organiczna, jakoś nie widzę tych komunikatów 'nic wspólnego niemających'.
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

*

Offline QMPEL

  • ***
  • 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: FS N560, Samsung Omnia2, QSTARZ GPS extreme.
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #28 dnia: Październik 01, 2008, 15:43:16 »
Marku, najważniejsze dla mnie wymieniłem wcześniej, ale dobra- przykładzik:

"Trzymaj się lewego pasa"
Jedziesz wielopasmówką np prawym pasem, duży ruch, obce miejsce. Od niej ma odejść zjazd dodatkowym prawym pasem i AM radzi aby trzymać się lewego pasa i po co? Powinna być cisza albo komunikat o trzymaniu się strony lub 2,3 lewych pasów, ale nie lewego pasa. lewy pas moze tez za chwilę wpaść w jakąś nitkę drogową na którą się nie wybieram. W takich sytuacjach rzut oka na na mapę rozjaśnia umysł i jadę dalej prawym, ale czasem w jakiś galimatiasach rozjazdów drogowych i ze zmęczenia dawałem się wpuścić i walczyłem o miejsce na lewym pasie i po co?.

"Lekko/ostro w lewo/prawo" możne oznaczać dokładnie każdy rodzaj skrętu

Lekki łuk drogi głównej drogi od której odchodzi czasem dosłownie jakaś ścieżka, a AM uprzejmie informuje: "skręć w lewo/prawo" za np 200m. Zupełnie bez sensu. Pewnie Hołek chce mojego dobra, abym nie wjechał w tę drogę, która odchodzi, ale w nocy odczytuje taki komunikat jako typowe skrzyżowanie, gdzie mogę się spodziewać wszystkiego i zwalniam.
itp.
Jest zbyt mała różnorodność komunikatów opisujących słownie to czego się można spodziewać i  nie dziwie się Dżejowi, że woli polegać na pewniejszej formie przekazu, czyli wizualnej.
Napisane: Październik 01, 2008, 15:30:37
Coś trochę z innej beczki, a propos komunikatów głosowych.
Jakiś czas temu w dalekim kraju, przemieszczałem się bajeranckim, gadającym samochodem i po przekroczeniu dozwolonej szybkości, jakiś cyborg łagodnie informuje, że jadę za szybko, po zwiększeniu jeszcze bardziej szybkości zagadało, że jadę niebezpiecznie, po przekroczeniu znacznie dozwolonej szybkości, zagadało, że "...ja się wyłączam i teraz w opiece ma ciebie tylko Bóg" :grin:
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2008, 15:50:52 wysłana przez QMPEL »

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Komunikaty głosowe- bajer czy podstawa
« Odpowiedź #29 dnia: Październik 01, 2008, 16:03:23 »
"Trzymaj się lewego pasa"
Jedziesz wielopasmówką np prawym pasem, duży ruch, obce miejsce. Od niej ma odejść zjazd dodatkowym prawym pasem i AM radzi aby trzymać się lewego pasa i po co? Powinna być cisza albo komunikat o trzymaniu się strony lub 2,3 lewych pasów, ale nie lewego pasa. lewy pas moze tez za chwilę wpaść w jakąś nitkę drogową na którą się nie wybieram. W takich sytuacjach rzut oka na na mapę rozjaśnia umysł i jadę dalej prawym, ale czasem w jakiś galimatiasach rozjazdów drogowych i ze zmęczenia dawałem się wpuścić i walczyłem o miejsce na lewym pasie i po co?.
To  akurat jest ok pod warunkiem że pamiętamy że AM nie "widzi" pasów ruchu tak jak jest w przepisach tzn. pas drogi o szerokości wystarczającej do ruchu jednego rzędu pojazdów.....  tylko tak że są to dwie drogi które są tylko na pewnym odcinku z sobą sklejone a dalej się rozchodzą (w praktyce są to pasy rozdzielone grubą linią przerywaną) i komunikat "Trzymaj się lewego pasa" oznacza żeby jechać drogą (niezależnie ile ma ona pasów ruchu) po lewej stronie (grubej przerywanej)


"Lekko/ostro w lewo/prawo  możne oznaczać dokładnie każdy rodzaj skrętu   " - z tym się nie zgodzę
według moich obserwacji jest tak:
skręt 90o  =    skręć w lewo/prawo
skręt<90o =   skręć lekko w  lewo/prawo
skręt>90o =   skręć ostro w  lewo/prawo


"Lekki łuk drogi głównej drogi od której odchodzi czasem dosłownie jakaś ścieżka, a AM uprzejmie informuje: "skręć w lewo/prawo" za np 200m. Zupełnie bez sensu."    No i niestety tego też nie poprę    :E   często widziałem sytuacje że na takim łuku jadą ludzie prosto w boczną drogę bo ta boczna jest szersza od tej głównej tylko że jest gminna a nie krajowa i na mapie ma niższą kategorię 
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)