Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)

  • 19 Odpowiedzi
  • 5818 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline rgr

  • *****
  • 1045
Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« dnia: Listopad 03, 2009, 17:24:16 »
Otóż, jak mi się wydaje, Traffic nie posiada przyporządkowanych RZECZYWISTYCH prędkości dla danego odcinka (zmierzonych na podstawie wysyłanych danych). Zamiast tego każdy odcinek posiada współczynnik zakorkowania (nazwijmy go mnożnikiem), oznaczający spadek prędkości na danym odcinku. Np. mnożnik 0,1 oznacza prędkość 10-krotnie mniejszą (czyli korek), mnożnik 0,5 prędkość 2x mniejszą, a 1,0 normalną prędkość (pewnie np. na autostradach, gdzie korków nie ma). Oczywiście mnożnik ten zmienia się dla dnia tygodnia i pory dnia.

Ten mnożnik jest brany pod uwagę przy wyznaczaniu ETA _razem_ z prędkością, którą wpiszemy dla danej kategorii drogi. Wystarczy np. wyznaczyć sobie trasę 100km na autostradzie, a potem w prędkościach wpisać zamiast 130km/h -- 260km/h. ETA spadnie równo o połowę.

Czyli tak naprawdę przy szacowaniu ETA najważniejsze i tak jest to, co sobie wpiszemy jako prędkość dla typów dróg. Traffic wyliczy ETA, ale nie biorąc pod uwagę rzeczywistych prędkości dróg, ale ów mnożnik i nasze wpisy.

Stąd też pewnie parę absurdów, które spotkałem (typu trasa optymalna 116km, ETA 2:07h; trasa szybka 115km, ETA 2:12h).
To nie tablica ogłoszeń !

*

Offline matthiasgor

  • ***
  • 368
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: NavRoad Vivo S, Nokia E7
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 03, 2009, 22:06:02 »
ja tez mialem dziwny przypadek z ETA

normalnie mam srednio ok 1km = 1 min - wyliczone prze poprzednie AM na tysiącach km.

a teraz do celu 9 km a czas 25 min :D
--
Pozdrawiam
Maciej

*

Offline JaMi

  • ****
  • 563
  • Sprzęt: obecnie HTC x7500, SE X1 XPERIA, Larki 43.0 50.1
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 04, 2009, 08:47:13 »
ja tez mialem dziwny przypadek z ETA

normalnie mam srednio ok 1km = 1 min - wyliczone prze poprzednie AM na tysiącach km.

a teraz do celu 9 km a czas 25 min :D


zebym ja w Warszawie 9km pokonywal w 25 min, byloby super  :mrgreen:

*

Offline chola

  • ***
  • 253
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 04, 2009, 17:01:23 »
normalnie mam srednio ok 1km = 1 min - wyliczone prze poprzednie AM na tysiącach km.

U mnie podobnie. Jakakolwiek trasa (poza autostradą) to ok. 60km/h, czyli 120km robię w 2h. Teraz czas dojazdu jest inny, tzn. większy.
Przeprowadziłem test na autostradzie. Średnia prędkość ok. 120-130km/h. Odległość Start-Koniec 128km. Przewidywany czas jazdy 1h25m (?!), czyli średnia prędkość 90km/h wg AM. Faktyczny czas jazdy ok. 1h.

Wysłałem do supportu - czekam na info.

*

Offline Treker

  • ****
  • 756
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 04, 2009, 17:18:26 »
Ja mam pytanie do znawców tematu AMtraffic. Jak to jest, jeżeli ja wyznaczam np teraz trasę, która ma 500 km, to przy kalkulacji trasy wydaje mi się, że dane statystyczne zaszyte w mapach są brane pod uwagę na godzinę w której wyznaczam trasę na całej długości tej trasy. Jeżeli tak jest to na co mi takie wyznaczenie trasy, jeżeli 500 km osiągnę np po 7 godzinach jazdy, a nie zauważyłem, żeby w trakcie jazdy zgodnie z wytyczoną trasą dokonywała się jakaś rekalkuacja np co godzinę, aby uwzględnić statystyki na dany moment.  No bo tak wydaje mi się, że , żeby na całej długości trasy dane były w miarę aktualne (statystyka obciążenia drogi w danym momencie), to rekalkulacja powinna robić się dość często. Jak to w końcu z tym jest ?

p.s oczywiście biorę to pod uwagę, że kompletnie nie rozumiem idei AMtraffic, ale po to mam forum  :ok:

*

Offline igab

  • *****
  • 1119
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Clarion Map780+AM6.6EU
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 04, 2009, 17:36:41 »
A czytałeś ten tekst:
"nowa logika wyznaczania tras pozwalająca wybrać moment rozpoczęcia jazdy i uwzględniająca ograniczenia czasowe oraz przepustowość danego segmentu drogi w momencie, gdy trasa do niego dotrze".

*

Offline Treker

  • ****
  • 756
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 04, 2009, 18:11:19 »
A czytałeś ten tekst:
"nowa logika wyznaczania tras pozwalająca wybrać moment rozpoczęcia jazdy i uwzględniająca ograniczenia czasowe oraz przepustowość danego segmentu drogi w momencie, gdy trasa do niego dotrze".

no faktycznie nie doczytałem. No tą mądra ta AM, że wie 400 km naprzód o której tam dotrę, pełen szacun  :ok:

*

Offline igab

  • *****
  • 1119
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Clarion Map780+AM6.6EU
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 04, 2009, 18:25:59 »
Dodatkowo jak w trakcie pokonywania tych 500 km udasz się np na konsumpcję i wyłączysz program z wyznaczoną trasą to zobaczysz komunikat:
"Trasa może byc nieaktualna. Czy przeliczyć trasę?"

byc na czerwono, bo z błędem w programie (niezgłaszałem).

*

Offline Treker

  • ****
  • 756
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 04, 2009, 18:27:14 »
Dodatkowo jak w trakcie pokonywania tych 500 km udasz się np na konsumpcję i wyłączysz program z wyznaczoną trasą to zobaczysz komunikat:
"Trasa może byc nieaktualna. Czy przeliczyć trasę?"

byc na czerwono, bo z błędem w programie (niezgłaszałem).

To potwierdzam, bo sam zauważyłem, ale jak faktycznie udałem się na jedzonko  :D

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 04, 2009, 19:11:22 »
A czytałeś ten tekst:
"nowa logika wyznaczania tras pozwalająca wybrać moment rozpoczęcia jazdy i uwzględniająca ograniczenia czasowe oraz przepustowość danego segmentu drogi w momencie, gdy trasa do niego dotrze".

A co to znaczy "gdy trasa do niego dotrze"? Mnie interesuje stan odcinka gdy ja do niego dotrę a nie trasa!  :E

*

Offline rgr

  • *****
  • 1045
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 04, 2009, 20:01:18 »
Przeprowadziłem test na autostradzie. Średnia prędkość ok. 120-130km/h. Odległość Start-Koniec 128km. Przewidywany czas jazdy 1h25m (?!), czyli średnia prędkość 90km/h wg AM. Faktyczny czas jazdy ok. 1h.

Chyba potrafię to wytłumaczyć. Masz ustawioną np. prędkość 130kph dla autostrady. Ale Traffic obniża prędkość na każdym węźle (mimo że nie zwalniasz i jedziesz prosto, bo zjeżdżający z autostrady obniżają śr. prędkość w tym miejscu - widać to na targeo).
Mnie na A4 przy 130kph Traffic określa śr. prędkość na ok. 104-105kph.
No cóż, mści się brak odrębnej prędkości dla każdego z pasów :)
To nie tablica ogłoszeń !

*

Offline critu

  • **
  • 240
  • REGULAMIN - AVATAR
  • Sprzęt: Asus P750 WM 6.1
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 05, 2009, 21:55:22 »
Mnie interesuje stan odcinka gdy ja do niego dotrę a nie trasa!  :E
Dokładnie tak, będę jechał na odcinku 500 km. Zazwyczaj jeśli nie muszę to się nie zatrzymuję i nie wyłączam urządzenia. Ale jeśli na trasie stanie się coś np. wypadek drogowy i droga zostanie zablokowana na godzinę przez co ruch się spowolni w rezultacie wyruszę z tego miejsca godzinę później to AM przeliczy mi trasę bez wyłączania urządzenia? Nie sądzę no chyba, że się mylę. Komputer liczy czas postoju czas przerwy, więc powinien zrobić rekalkulację trasy.

*

Offline igab

  • *****
  • 1119
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Clarion Map780+AM6.6EU
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 06, 2009, 00:39:44 »
Nie bardzo wyobrażam sobie, aby program robił rekalkulację trasy "z automatu", nawet w ustawianych odstępach czasowych.
Rekalkulacja może nastąpić w najmniej odpowiednim momencie np. w czasie pokonywania skomplikowanego skrzyżowania.
Jedyne rozwiązanie jakie ja widzę to ręczne uruchamianie rekalkulacji trasy w zależności od potrzeb,
chyba że program będzie wykrywał dłuższy postój i po upływie xx czasu będzie pojawiał się komunikat z ostrzeżeniem o możliwej "nieaktualności" trasy.

*

Offline Treker

  • ****
  • 756
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 06, 2009, 07:14:56 »
Jedyne rozwiązanie jakie ja widzę to ręczne uruchamianie rekalkulacji trasy w zależności od potrzeb,
chyba że program będzie wykrywał dłuższy postój i po upływie xx czasu będzie pojawiał się komunikat z ostrzeżeniem o możliwej "nieaktualności" trasy.

ręcznie rekalkulowac możemy już teraz, natomiast jestem za opcjonalną automatyczną rekalkulacją po zadanym czasie , ale tylko na postoju dłuższym niż np 3 minuty(w ustawieniach w sekcji trasa możliwość wpisania samemu tej wartości xx wg własnego uznania).  Tylko ważne jak dla mnie, żeby po tej rekalkulacji trasa nie wynosiła tyle co na początku, albo nie daj boże była dwa razy dłuższa, tak jak mi się to przytrafiło (opisane zdarzenie wczoraj na forum). Po rekalulacji np w połowie trasy trasa powinna być już tylko od punktu rekalkulacji do końca trasy.
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2009, 08:18:24 wysłana przez Treker »

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 06, 2009, 09:47:13 »
Na dobrą sprawę, nie ma przeszkód, aby re-kalkulacja wykonywała się jako oddzielny proces "w tle" o niskim priorytecie co określony interwał czasowy - tak aby nie zaburzać normalnej pracy programu. Jednak miało by to sens tylko przy trasach do określonej długości, bo już np. w AM EU re-kalkulacje trasy z W-wy do Barcelony to nieporozumienie.


*

Offline rgr

  • *****
  • 1045
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 06, 2009, 18:28:11 »
np. w AM EU re-kalkulacje trasy z W-wy do Barcelony to nieporozumienie.
Optymista z ciebie, że Traffic będzie obejmował Europę :).
To nie tablica ogłoszeń !

*

Offline critu

  • **
  • 240
  • REGULAMIN - AVATAR
  • Sprzęt: Asus P750 WM 6.1
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 06, 2009, 20:37:44 »
chyba że program będzie wykrywał dłuższy postój i po upływie xx czasu będzie pojawiał się komunikat z ostrzeżeniem o możliwej "nieaktualności" trasy.
No przecież program wykrywa postoje, od tego jest tzw komputer podróży. Skoro komputer liczy też długość przerw to już chyba niedaleka droga do tego aby automatycznie rekalkulował trasę jeśli przerwa trwa np pow 5 min. (ta wartość mogłaby mieć możliwość ustawiania).

*

Offline akubit

  • Ekspert GPS
  • ******
  • 4001
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: Navroad Vivo Plus, Huawei Honor 6
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 06, 2009, 20:59:10 »
Optymista z ciebie, że Traffic będzie obejmował Europę :).

No przecież jasne, że będzie  :ohreally: Mapy Navteqa zawierają dane traffic i to już od dłuższego czasu.

*

Offline sbi

  • ****
  • 592
  • Sprzęt: 6630, Tungsten T3, N73, GO930, 5800XM, HTC Hero
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 07, 2009, 21:17:17 »
Na dobrą sprawę, nie ma przeszkód, aby re-kalkulacja wykonywała się jako oddzielny proces "w tle" o niskim priorytecie co określony interwał czasowy - tak aby nie zaburzać normalnej pracy programu. Jednak miało by to sens tylko przy trasach do określonej długości, bo już np. w AM EU re-kalkulacje trasy z W-wy do Barcelony to nieporozumienie.

TomTom robi to w tle. W opcjach można ustawić czy trasa ma być zmieniana automatycznie czy po akceptacji kierowcy, można też rekalkulację w tle wyłączyć.

*

Offline Wiceq

  • **
  • 121
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: iPhone 6S PLUS (iAM)
Odp: Jak działa AM Traffic i ETA z Traffic'iem -- hipoteza :)
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 08, 2009, 09:37:35 »
Dodatkowo jak w trakcie pokonywania tych 500 km udasz się np na konsumpcję i wyłączysz program z wyznaczoną trasą to zobaczysz komunikat:
"Trasa może byc nieaktualna. Czy przeliczyć trasę?"

byc na czerwono, bo z błędem w programie (niezgłaszałem).

A przy tym jeśli potwierdzisz ten komunikat, to trasa zostanie wyliczona od punktu, gdzie się znajdujesz. Ale to nowe wyliczenie trasy nie pomija punktów "przez", które już odwiedziliśmy i kieruje z powrotem do pierwszego punktu pośredniego. Zupełnie mnie zaskoczyło jak AM kazała mi wracać do Radomia, gdy byłem już prawie u celu trasy. :)  Zgłoszone do suportu ...