PDAclub.pl - Forum użytkowników technologii mobilnych
Nawigacja GPS => AutoMapa => Wątek zaczęty przez: wrn w Maj 08, 2009, 19:32:30
-
witam,
mam nadzieje ze ktoś mi pomoże :).... moja szefowa w pracy zażyczyła sobie nawigacje do samochodu... wytyczne są dwie : ma być z AutoMapa i kosztować do 1000zł. I tu pojawia sie problem... bo sam używam automapy ale w HTC.... i po za tym sie na tym za bardzo nie znam... CZy ktos może doradzić mi jakieś ciekawe urządzenie które warto kupić? musiałem o Noki 500 bo ona kosztuje tak w okolicach 1000zł lub jakimś Navroadem.... lub może kupić coś innego i wgrać oddzielnie automape? :)
-
NavRoad 460, tani i fajny. Z licencją AM PL kosztuje ok. 700 zł.
Pzd
-
aristo voyager X800 z AM EU to jakies 700-800zł
albo lark 43.0 za 299zł w euro.com.pl + automapa
-
Za mało wytycznych:
- gdzie ma być umieszczony odbiornik w aucie, ważne dla wyboru mocowań (przyssawka do szyby, uchwyt do kratki wentylacyjnej, itp.),
- jeśli np. na szybie, to czy jest ona oddalona od miejsca kierowcy (jak w minivanie) - rzutuje na wielkość ekranu i głośność urządzenia,
- czy Szefowa jest sprawna w obsłudze urządzeń elektronicznych, czy nie pogubi się np. w zbyt dużej ilości przycisków,
- czy będzie urządzenie wyjmować z auta i chować do torebki - wtedy istotne jak najmniejsze gabaryty całego urządzenia,
- czy chciałaby korzystać z navi jako zestawu głośnomówiącego po BT,
- czy będzie synchronizować POIs,
- czy, nie daj Boże, nie ma auta z metalizowanymi szybami (antena zewnętrzna),
- czy będzie używać odbiornika także do innych zastosowań (np. zdjęcia, filmy, empetrójki),
- czy będzie korzystać z navi (także) poza samochodem - ważna pojemność baterii,
- czy Szefowa jest sprawna manualnie - umieszczanie urządzenia w uchwycie nie może być trudne/skomplikowane,
- sto innych rzeczy.
I na koniec, jak znam życie, urządzenie "musi być ładne" (design, kolor), w kategoriach estetycznych uznawanych przez Szefową.
Czasy ciężkie, dobrze byłoby nie wylecieć z roboty za chybiony wybór nawigacji... :E
-
Jak szefowa przeznaczyła na ten cel 1000 zł, to nie oszczędzaj - chyba, że będziesz miał z tego jakąś premię :-) - tylko wyszukaj najbardziej wypasiony model, najlepiej z pełnym wyposażeniem (ładowarka samochodowa, uchwyt, itd.). Nokia o której piszesz, ma też dodatkową zaletę - jest to produkt bardzo dużej i znanej firmy i jeśli nawet coś nie będzie działać lub coś się zepsuje, to zawsze możesz powiedzieć "skoro z Nokią są problemy, to dobrze że nie kupiliśmy nawigacji jakiejś nieznanej chińskie firmy". A jak szefowa chce oszczędzić, to możesz zrobić jej listę tańszych urządzeń, ale niech to ona dokona wyboru.
Właśnie tak podchodzą do rzeczy ludzie odpowiedzialni za zakupy np. sprzętu komputerowego w dużych firmach lub korporacjach, gdzie królują wszelkie HP-ki, FSC, IBM-y - oszczędności na zakupie sprzętu B-brand nie są warte ryzyka w przypadku awarii. Poza tym, z reguły te duże firmy mają też pewniejszy serwis - nie piszę lepszy, lecz taki, który będzie działał za miesiąc, rok i dwa. Z serwisami tych B i C-brandów bywa bardzo różnie i jak coś się spiepszy ;-), to nie będzi to tylko ich wina, ale również Twoja bo doradziłeś jakiegoś - za przeproszeniem - larka... :-)
A jak szefowa będzie się chwalić wśród koleżanek jaką to ma nawigację, to może się okazać że zapomni nazwy :mrgreen: i będzie wstyd... :E
Napisane: Maj 08, 2009, 21:22:24
(...)
Czasy ciężkie, dobrze byłoby nie wylecieć z roboty za chybiony wybór nawigacji... :E
I to jest chyba najważniejsza rada dla Ciebie :ok:
-
Za mało wytycznych:
- gdzie ma być umieszczony odbiornik w aucie, ważne dla wyboru mocowań (przyssawka do szyby, uchwyt do kratki wentylacyjnej, itp.),
- jeśli np. na szybie, to czy jest ona oddalona od miejsca kierowcy (jak w minivanie) - rzutuje na wielkość ekranu i głośność urządzenia,
- czy Szefowa jest sprawna w obsłudze urządzeń elektronicznych, czy nie pogubi się np. w zbyt dużej ilości przycisków,
- czy będzie urządzenie wyjmować z auta i chować do torebki - wtedy istotne jak najmniejsze gabaryty całego urządzenia,
- czy chciałaby korzystać z navi jako zestawu głośnomówiącego po BT,
- czy będzie synchronizować POIs,
- czy, nie daj Boże, nie ma auta z metalizowanymi szybami (antena zewnętrzna),
- czy będzie używać odbiornika także do innych zastosowań (np. zdjęcia, filmy, empetrójki),
- czy będzie korzystać z navi (także) poza samochodem - ważna pojemność baterii,
- czy Szefowa jest sprawna manualnie - umieszczanie urządzenia w uchwycie nie może być trudne/skomplikowane,
- sto innych rzeczy.
I na koniec, jak znam życie, urządzenie "musi być ładne" (design, kolor), w kategoriach estetycznych uznawanych przez Szefową.
Czasy ciężkie, dobrze byłoby nie wylecieć z roboty za chybiony wybór nawigacji... :E
wiec tak :
- mocowanie raczej na szybie, bedzie to jezdzic w subaru frester
- bedzie chowane do torebki ale torebka jest wielka wiec nie ma problemu (mysle o min 4.3")
- opcja zestawu glosnomuwiacego jest niepotrzebna bo ma dodatkowy zestaw sluchawkowy bt
- raczej z opcji POI nie bedzie korzystac, chyba ze ja sam to bede robil ale watpie
- szyby nie sa metalizowane (chyba) bo nieraz pozyczam swoja nawigacje w HTC
- innych zastosowana po za nawigacja brak
dodatkowo:
- napewno bedzie uzywana nawigacja do przemieszczania sie po polsce do małych miejscowośi (wsi i malutkich wiosek) a także do jezdzenia po warszawie
- estetyka jest nie az tak istotna, bardziej jest nastawiona na uzytecznosc i niezawodność
:)
ja sie przychylam do noki 500 z automapa Europa i Polska... ale jestem otwarty na inne propozycje... np NavRoad 460 cena razem z AUTOMAPA bardzo zblizona do Noki ale wyglad jest troche bardziej świerzy...
-
To zaproponuj jej jeszcze rozwiązanie w formie MDA Ameo + AM .
Jeden z moich znajomych prezesów używał właśnie tego rozwiązania. Korzystał dodatkowo z typowej użyteczności Athenki - czyli maile .
Gdby nie to że zmuszony został fo wymainy samochodu na inny z wbudowaną nawigacją wciąż by używał tego zestawu.
Jeśli jescze w Twojej firmie operqatorem jest ERA to może być to super rozwiązanie pod względem kosztowym. Jeśli nie to będzie odrobinę powyżej budżetu - ale oczekiwana w następnej wersji AM pełna funkcjonalność Traffic będzie tego warta zwłaszcza w Warszawie.
-
ufff kupilem nokie 500 z AM EU i PL... szefowa poki co jest zachwycona...:)
-
ufff kupilem nokie 500 z AM EU i PL... szefowa poki co jest zachwycona...:)
Naucz ją korzystać z transmitera FM.
Ulubiona muzyczka z MP3 w stereo + komunikaty nawigacyjne w głośnikach samochodowych :O~
Zupełnie inna jazda :ok:
-
hmmmm :) sam próbowałem ogarnąć ten transmiter fm ale on się po 1 minucie automatycznie wylacza:/ ma jakieś ograniczenie związane z przepisami prawnymi czy coś takiego .... może ktoś wie jak to obejść?
-
Zasadniczo są dwa sposoby:
- kabelkiem :-) co od razu też podnosi jakość dźwięku,
- nie przerywać odtwarzania MP3...
-
Zasadniczo są dwa sposoby:
- kabelkiem :-) co od razu też podnosi jakość dźwięku,
- nie przerywać odtwarzania MP3...
w jakim sensie kabelkiem ? (odblokowac systemowo blokade)
nie przerywanie odtwarzania MP3 raczej malo ciekawa opcja bo raczej chcialem ustawic tramsmiter fm aby nawigacja (AM) mowila przez glosniki w samochodzie czyli przez radio :)
-
Kabelkiem od wyjścia słuchawkowego Nokii do wejścia AUX radioodbiornika... o ile posiada takowe.
Z "nie przerywaniem" chodzi o to, że cały czas musi działać odtwarzacz MP3, żeby transmisja się nie wyłączała.
-
hmmmm :) sam próbowałem ogarnąć ten transmiter fm ale on się po 1 minucie automatycznie wylacza:/ ma jakieś ograniczenie związane z przepisami prawnymi czy coś takiego .... może ktoś wie jak to obejść?
Poważnie tak jest? No niezły ficzer nie ma co... Na co komu taki transmiter, co się sam wyłącza? Tylko Nokia mogła wymyślić coś podobnego - każda inna "normalna" nawigacja nic takiego nie wyczynia :) Może dało by się coś w rejestrze zmienić, ale może być też tak, że to nakładka sama odmierza czas i wyłącza FM.
-
Na co komu taki transmiter, co się sam wyłącza? Tylko Nokia mogła wymyślić coś podobnego - każda inna "normalna" nawigacja nic takiego nie wyczynia :)
Na pewno jesteś w błędzie tylko nie wiem w jak dużym. :P
Nokia podpiera się jakimiś wymaganiami prawnymi, o tym samym pisze producent GoClevera 3484 FM. Podejżewam, że inne "normalne" nawigacje też tak mają.
-
Podejżewam, że inne "normalne" nawigacje też tak mają.
Co nie zmienia faktu, że w takim wydaniu to idiotyczny ficzer. Jaki sens ma transmitter działający tylko przez minutę, or so?
-
Podejżewam, że inne "normalne" nawigacje też tak mają.
Co nie zmienia faktu, że w takim wydaniu to idiotyczny ficzer. Jaki sens ma transmitter działający tylko przez minutę, or so?
TomTom też tak ma, tzn. jeżeli korzystasz z transmitera FM (np. odtwarza muzykę) to się nie wyłącza. Wyłącza się wtedy gdy nic nie ma do "nadawania", ale gdy pojawi się znów coś do "nadawania" np. włączysz odtwarzanie MP3 to włacza się automatycznie.
-
Na pewno jesteś w błędzie tylko nie wiem w jak dużym. :P
Nokia podpiera się jakimiś wymaganiami prawnymi, o tym samym pisze producent GoClevera 3484 FM. Podejżewam, że inne "normalne" nawigacje też tak mają.
Miałem w łapkach 3 nawigacje z transmiterem (i to żadne tam firmówki), a na stałe posiadam Blow'a 43 VBT (też z FM) i zapewniam, że żadna z nich takich cyrków nie wyprawiała! Co innego wspomnieć o czymś w instrukcji, a co innego niemal całkowicie wyeliminować funkcjonalność transmitera przez taką głupotę...
TomTom też tak ma, tzn. jeżeli korzystasz z transmitera FM (np. odtwarza muzykę) to się nie wyłącza. Wyłącza się wtedy gdy nic nie ma do "nadawania", ale gdy pojawi się znów coś do "nadawania" np. włączysz odtwarzanie MP3 to włacza się automatycznie.
W takim razie czy "komunikat głosowy nawigacji" traktowany jest jako "coś do nadawania" czy nie?
-
No dobra. To trochę z innej beczki (choć robi sie trochę OT).
Żeby odbierać w radioodbiorniku sygnał z transmitera musisz mieć w radiu wybraną częstotliwośc na jakiej on nadaje na stałe.
Jeśli nawigacja nadaje przez transmiter tylko komunikaty (bo np. nie słuchamy MP3) to w głośnikach samochodowych słychać tylko komunikaty nawigacyjne. Żadnej stacji radiowej, muzyki z MP3, e-booka itp, bo radio odbiera tylko sygnał z nawigacji i żaden inny.
Skutkiem tego jest totalna, grobowa cisza w samochodzie przerywana tylko co jakiś czas komunikatem nawigacyjnym.
Reasumując dla mnie to, że transmiter się wyłącza po minucie jest czepianiem się. I tak muszę włączyc sobie jakąś muzykę w samochodzie i tak.
Próbowałem kiedyś dociec o co chodzi z tymi wymaganami prawnymi (a zdaje się, ze o tym zapominamy w tej dyskusji) ale do konkretnych przepisów nie dotarłem.
-
Próbowałem kiedyś dociec o co chodzi z tymi wymaganami prawnymi (a zdaje się, ze o tym zapominamy w tej dyskusji) ale do konkretnych przepisów nie dotarłem.
Gdzieś o tym czytałem. W Polsce trzeba mieć pozwolenie na emitowanie sygnału FM. Nie jest istotne, że zasięg to jedynie ok. 3 m, formalnie jest to nielegalne.
-
TomTom też tak ma, tzn. jeżeli korzystasz z transmitera FM (np. odtwarza muzykę) to się nie wyłącza. Wyłącza się wtedy gdy nic nie ma do "nadawania", ale gdy pojawi się znów coś do "nadawania" np. włączysz odtwarzanie MP3 to włacza się automatycznie.
W takim razie czy "komunikat głosowy nawigacji" traktowany jest jako "coś do nadawania" czy nie?
Jeśli masz ustawione "komunikaty głosowe" na transmiter FM ale nie odtwarzasz MP3, to "komunikaty głosowe" są automatycznie przełączane na wbudowany głośnik TT.
-
Jeśli masz ustawione "komunikaty głosowe" na transmiter FM ale nie odtwarzasz MP3, to "komunikaty głosowe" są automatycznie przełączane na wbudowany głośnik TT.
Czyli też coś w stylu "sztucznej inteligencji", która to niby wie lepiej od użytkownika, co ten chce robić :) Ja tam wolę sam zdecydować co kiedy włączam i wyłączam.
-
Czyli też coś w stylu "sztucznej inteligencji", która to niby wie lepiej od użytkownika, co ten chce robić :) Ja tam wolę sam zdecydować co kiedy włączam i wyłączam.
Tam zaraz inteligencja. Po prostu pewnie jeśli nie jest włączony odtwarzacz mp3 lub mp4 transmiter nie działa wogóle.
W Nokii jak go włączysz to będzie działał. Pod warunkiem, o którym pisałem wyżej.
-
"Sztuczną Inteligencją" nazywam sytuację, w której urządzenie "wie lepiej" niż użytkownik, co ma robić, choć nie ma to samo w sobie jakiegoś specjalnego sensu. Jak włączam transmiter, to znaczy, że ma być włączony, a nie włączony na minutę (jak podobno w Nokii), czy wcale, jeśli nie odtwarza się muzyki (jak w Tomtomie). Jeszcze zrozumiał bym sytuację, gdyby coś takiego występowało jedynie przy zasilaniu bateryjnym (zawsze była by to jakaś oszczędność energi), ale przy podłączonej ładowarce to już nadgorliwość. Już chyba lada dzień wprowadzą telefony rozłączające automatycznie po 30 sekundach rozmowy, bo później to się mózg może przegrzać, w gardle zaschnie od gadania, no i język można zwichnąć rozmawiając zbyt długo. Żeby nie było Offtopic - właśnie jeden z Kolegów (Pioorkis) na Forum zakupił i testuje ciekawy sprzęcik, który moim zdaniem lepiej niż Nokia pasuje do definicji idealnej nawigacji : http://pdaclub.pl/forum/index.php?topic=133705.0 .
-
...Jak włączam transmiter, to znaczy, że ma być włączony, a nie włączony na minutę (jak podobno w Nokii), czy wcale, jeśli nie odtwarza się muzyki (jak w Tomtomie)...
Też uważam, że tak powinno być.
-
...Jak włączam transmiter, to znaczy, że ma być włączony, a nie włączony na minutę (jak podobno w Nokii), czy wcale, jeśli nie odtwarza się muzyki (jak w Tomtomie)...
Też uważam, że tak powinno być.
Niestety regulacje prawne są inne, transmiter FM nie może nadawać niemodulowanej fali nośnej.
Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie urządzeń radiowych nadawczych i nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia radiowego (http://www.uke.gov.pl/_gAllery/74/24/7424/rozporzadzenie_MT_2007_Nr138_poz972.pdf), było ono póżniej zmieniane ale nie znalazłem tekstu jednolitego. Jednak te późniejsze zmiany nie dotyczyły transmiterów FM, które są opisane w aneksie nr 13 pkt 4. Zgodnie z tym punktem transmiter musi spełniać wymagania normy ETSI EN 301 357-1 (http://portal.etsi.org/docbox/workshop/GSC/GRSC_WP1_radio_mics/Band_II/en_30135701v010301v.pdf) gdzie w punkcie 8.1 między innymi czytamy
Band II LPD shall cease to transmit within 1 minute of the removal of audio modulation.
Band II LPD to między innymi transmitery FM - low power devices using 200 kHz bandwidth and analogue modulation (ETSI EN 301 357-2 (http://portal.etsi.org/docbox/Workshop/GSC/GRSC_WP1_radio_mics/Band_II/en_30135702v010301v.pdf))
Reasumując transmiter FM może pracować tylko z bardzo małą mocą (50nW) i jeśli nic nie nadaje to musi się wyłączyć po 1 minucie.
Ale jeśli ktoś chce koniecznie słuchać komend głosowych nawigacji w radiu, bez lecącej w tle muzyki, to zawsze można przecież odtwarzać "silent voice" :mrgreen: