Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów

  • 10 Odpowiedzi
  • 3080 Wyświetleń

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Może to zainteresuje programistów AutoMapa, co można byłoby poprawić w interfejsie. W raporcie nie zauważyłem słowa AutoMapa ale z zrzutów wiemy o jakie mapy chodzi: http://www.janmedia.pl/upload/wysiwyg/Badanie_uzytecznosci_GPS_Janmedia_2008.pdf

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 10, 2008, 22:32:57 »
No to jeszcze wyślij link do supportu AM.

*

Offline nocnyMarek

  • *****
  • 9913
  • Sprzęt: Palmax, viliv X70
Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 10, 2008, 23:08:49 »
Wydzieliłem ten post do osobnego wątku, sądzę że warto. Opracowanie ciekawe, ale
już pierwszy ze sformułowanych wniosków nieco mnie rozłożył swoją oczywistością:
Cytuj
W przypadku urządzeń z dotykowym interfejsem należy szczególnie zadbać o to,
by przyciski miały optymalną wielkość, która ułatwia trafienie w wybraną opcję.

Ale cóż, postulat oczywisty, ale w AM jeszcze jest co poprawiać,
zaraz mi się przypomniały uwagi wysyłane do supportu podczas betatestów:
-Przycisk 'Anuluj' jest za mały i nie pasuje do obecnej kompozycji menu,
powinien wyglądać mniej więcej tak:


albo propozycje usprawnien klawiatury telefonicznej:


Dalej czytam, że:
Cytuj
ważne jest, aby wyraźnie odróżnić od siebie elementy aktywne i nieaktywne.
Podczas testów użytkownicy często wielokrotnie klikali na elementy nieaktywne
W pierwszym odruchu myślę, że przecież między czarnobiałym a kolorowym jest różnica wyraźna,
ale przecież w pełnym słońcu już nie jest tak dobrze, więc gdyby szarości były wyraźnie bledsze
to byłoby jeszcze lepiej niż teraz.
Przyznaję punkt dla Janmedia, dziwiąc się, że sam nie wpadłem na to wcześniej.

Kolejny fragment:
Cytuj
Dla osób jeżdżących ze SmartGPS’em problematyczne było na początku powiększanie i
pomniejszanie mapy z pomocą suwaka z lupą. Element ten nie wygląda jak suwak, chociaż tak
właśnie działa. Użytkownicy nie rozumieli tej funkcjonalności i uparcie klikali w znaki „-”
„+”,które były tylko ikonami. W urządzeniach Becker i Garmin rozwiązania były dla osób
badanych bardziej intuicyjne, bo przyciki „-” i „+”rzeczywiście były przyciskami i można było je
kliknąć.

I tu zdębiałem ... przecież w AM dokładnie tak samo to działa  „-” i „+” są aktywnymi przyciskami
i działają tak samo jak w Garminie i Beckerze, a suwak jest funkcjonalnoscią dodatkową
pozwala na znacznie szybszą zmianę skali niż klikanie w przyciski „+” i „-”.
Tym razem zdecydowanie, się nie zgadzam z wnioskiem, za nierzetelność ujmuję więc punkt,
który wcześniej przyznałem.
Dla pewności sprawdziłem jeszcze wersje 4.0, 4.5 i 5.0 - wszędzie działało to tak samo.
Odwołanie agencji Janmedia przyjmę, tylko jeśli wykażą, że posiadali wersję, w której te przyciski nie działały. :evil:

Jedziemy dalej:
Cytuj
Ikonografia użyta w widoku mapy reprezentująca dodatkowe informacje lub dostęp do opcji
była niejednoznaczna i żaden z użytkowników nie był pewien, co stanie się po naciśnięciu danej ikony.

No cóż, sam kpiłem z 'dyskietki' w nowym interfejsie:
Czy komuś się kojarzy 'kropa' -symbol miasta na mapie - ze zbliżeniem? a ta 'dyskietka'  z dużym oddaleniem mapy?
To już nie można było skorzystać z oczywistych skojarzeń 'fotograficznych', typu kwiatek, drzewa (ta ikona jest OK) i góry?


Opracowanie jest dość obszerne, nie będę więc polemizował z każdą oceną z osobna,
ogólnie z większością, tak w 70% :) się zgadzam, wiele uwag pojawiało się już wielokrotnie ty na forum,
jak chocby ta:
Cytuj
SmartGPS – niespójność w ramach przycisków nawigacyjnych i brak możliwości cofania
do poprzedniego poziomu w niektórych miejscach

ale bywały też trafione jak kulą w płot:
Cytuj
tam gdzie była możliwość edycji danych, przycisk „Anuluj” ...
duplikował funkcję przycisku zamykania.
Jak mogli nie zauważyć, że po rozpoczęciu edycji nie ma  już przycisku zamykania,
w zasadzie w ogóle nie ma takiego przycisku, to przycisk zatwierdzania,
z dodatkową informacją, że jeszcze nie ma czego zatwierdzać
i tylko wtedy ich funkcja sie dubluje bo 'zatwierdź nic (zero zmian)' i 'anuluj nic' znaczy dokładnie to samo.
Odkrywczość testu?
Jakieś 10% - ale dla tych 10% warto przeczytać tekst do końca :)

A wniosek końcowy? Nasuwa mi się jeden, ale optymistyczny:
Społeczność forum, a betatesterzy w szczególności mogą się śmiało mierzyć z profesjonalistami w tej branży  :ok:
AM3/4/5/6, DPN/D6, AP, N2/9, OM-free

Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 10, 2008, 23:41:50 »
Wysłałem emaila  :proud:

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 11, 2008, 11:19:30 »

A wniosek końcowy? Nasuwa mi się jeden, ale optymistyczny:
Społeczność forum, a betatesterzy w szczególności mogą się śmiało mierzyć z profesjonalistami w tej branży  :ok:


Dokładnie chwilami miałem wrażenie, że autorzy czytują nasze forum.

*

Offline plesniak

  • ***
  • 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: smart Media-System TomTom
Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 12, 2008, 14:59:40 »
Podstawowe pytanie czy osoby testujące dostały instrukcję obsługi. Jak czytam ten tekst to mam wrażenie że z braku laku wybrali banalne problemy.

Wydaje mi się że osoby testujące to były jakieś ofiary losu. Moja żona która nie ma kontaktu z "zaawansowanymi nowymi technologiami" poradziła sobie z AM w 5 minut.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 12, 2008, 15:02:27 wysłana przez plesniak »
Paweł

*

Offline emisiu

  • Ekspert AutoMapa
  • *****
  • 2362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 12, 2008, 23:27:07 »
Niech zgadnę... - brunetka?

*

Offline RUKAT

  • *****
  • 2388
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: POCO X3 NFC
Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 12, 2008, 23:43:08 »
Niech zgadnę... - brunetka?
Niektóre blondynki też są nie głupie. Poznać je można po odrostach :E :E
Nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy ;o)

*

Offline plesniak

  • ***
  • 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: smart Media-System TomTom
Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 15, 2008, 09:41:24 »
Niech zgadnę... - brunetka?

Zgadza się :)
Paweł

*

Offline kocureq

  • *****
  • 1216
  • Płeć: Mężczyzna
    • Yet Another Tech Blog
  • Sprzęt: Samsung Galaxy Note, Galaxy S4
Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 15, 2008, 10:39:02 »
Z doświadczenia przy robieniu stron www mogę powiedzieć, że nie jest prosto zaprojektować interfejs, żeby był logiczny, spójny i przystępny. To wiedza z pogranicza informatyki, grafiki i psychologii. A ludzie którzy to robią albo udają, że się znają, albo biorą koszmarnie dużo kasy ;)

Z doświadczenia w używaniu Automapy widać, że nie mają tam ludzi od tego, albo należą oni do pierwszej kategorii ;)
Palm m505 -> Treo 650 -> Eten M700 -> HTC Touch Pro -> HTC HD2 -> Samsung Galaxy Note -> Samsung Galaxy S4

Odp: Badanie użyteczności urządzeń GPS - w wykonaniu profesjonalistów
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 13, 2008, 10:19:38 »
Podstawowe pytanie czy osoby testujące dostały instrukcję obsługi. Jak czytam ten tekst to mam wrażenie że z braku laku wybrali banalne problemy.

Wydaje mi się że osoby testujące to były jakieś ofiary losu. Moja żona która nie ma kontaktu z "zaawansowanymi nowymi technologiami" poradziła sobie z AM w 5 minut.

Cześć,
Instrukcji użytkownik nie dostały do ręki - ale dostęp do niej miał bo obok leżało pudełko od urządzenia z jego zawartością. Pamiętaj, że ludzie nie lubią i nie chcą czytać instrukcji - interakcja powinna być intuicyjna.

Banalne wg ciebie problemy zostały "wybrane" przez samych użytkowników a nie przez prowadzących test. Moderator testu jedynie obserwuje, w odpowiednich momentach zadaje pytanie, próbując dowiedzieć się dlaczego wystąpił problem. Problemy wypływają na wierzch same - wystarczy obserwować ludzi jak używają produkt.

'Ofiary losu' jak mówisz to wykształcone osoby, rozmowne, inteligentne i młode - podejście, że użytkownik to sierota to tylko kiepska wymówka, aby 'wytłumaczyć' braki w Usability produktu.

Pamiętajmy, że raport skupiał się na problemach - AM w Smarcie nie jest kiepska ale jest jeszcze sporo pracy aby zoptymalizować użyteczność - myslimy, że warto bo jest potencjał!

Pozdrawiam,

/KUBA:)
Napisane: Październik 13, 2008, 10:09:57

A wniosek końcowy? Nasuwa mi się jeden, ale optymistyczny:
Społeczność forum, a betatesterzy w szczególności mogą się śmiało mierzyć z profesjonalistami w tej branży  :ok:


Dokładnie chwilami miałem wrażenie, że autorzy czytują nasze forum.

Super! I to właśnie pokazuje, jak potrzebne są testy z rzeczywistymi użytkownikami. Testowanie użyteczności to żadna czarna magia - trzeba mieć doświadczenie w prowadzeniu takiego testu i odpowiednio zadawać odpowiednie pytania w odpowiednim czasie:) ale większej filozofii w tym nie ma:) Aha - ultra istotne jest też wybranie odpowiednich osób, które ten produkt 'przetestują' tak aby były reprezentantami grup docelowych produktu.

Warto pamiętać jakiego typu osoby to betatesterzy i jak róznią się wiedzą i podejsciem do technologii od osoby nie związanej z komputerami ani profesjonalnie ani hobbystycznie:)

/KUBA:)