PDAclub.pl - Forum użytkowników technologii mobilnych
Nawigacja GPS => AutoMapa => Wątek zaczęty przez: altroch w Wrzesień 21, 2007, 19:17:55
-
Kiedyś jeszcze w wakacje 2006 r był krótki wątek „metoda na grzyby”. Tam bartek_63 napisał „Na pocieszenie grzybiarzom dodam, że podobno w AM v.4 ma być trasa piesza.” No więc teraz w sezonie grzybowym postanowiłem to przetestować. Po wyjściu z samochodu wybrałem dodaj do ulubionych/w punkcieGPS/mój samochód. Wyłączyłem AM, PDA do kieszeni i w las. Specjalnie starałem się kluczyć by stracić orientację (mam przecież GPS :ok:). Przyszedł czas na powrót, dumny wyciągam swoje PDA odpalam AM, wybieram trasa przełajowa (ikonka kompasu, trasa piesza jak czytałem prowadzi drogami, ulicami bez uwzględnienia przepisów o ruch drogowym). Chwilę czekam na fixa, jest, wybieram prowadź do/ulubione/mój samochód. Wiem muszę się ruszyć, żeby został określony kierunek, ruszam, po chwili słyszę Jadźkę: ostro w lewo, skręcam, zaraz zawróć, zawracam, po chwili ostro w prawo. Kręcę się jak w g... w przerębli, czekam na komunikat: jak masz komórkę zadzwoń pod 112, lub usiądź spokojnie i wrzeszcz pomocy :worried:. Jeszcze to 3D, przełączam na 2D. Pokazywana prędkość przemieszczania to prawie ciągle 0, czasami skoczy na 2 km/h. Tempo dobrego marszu to ok. 6 km/h, ja przez las nie maszeruję no to może 3 km/h. Całkiem nie straciłem orientacji, ale czuję się niepewnie. Spokojnie zaczynam zabawę od początku. Ruszam, Jadźka co chwilę zmienia kierunek, ja idę konsekwentnie prosto, po kilkudziesięciu metrach mapa się stabilizuje, wyznacza azymut, dostosowuję się do kierunku, mam 900 m do samochodu, docieram!! :proud: Wiem, że AM to nie nawigacja turystyczna (nie wiem jak zachowują się odbiorniki turystyczne), ale z AM trzeba spokojnie iść konsekwentnie w dowolnym kierunku aż Jadźka przestanie wariować i określi kierunek.
P.S. Po tej zabawie mam ochotę pobawić się GPS w turystyce, muszę poczytać GPSmaniaka.
-
Ja tylko pisałem, że ma być taka funkcja, nie obiecywałem grzybów i powrotu z nich do samochodu.
Myślę, że cała sprawa rozbija się o tempo przemieszczania. Niestety nie można zbierać grzybów biegając.
-
Ja tylko pisałem, że ma być taka funkcja, nie obiecywałem grzybów i powrotu z nich do samochodu.
Myślę, że cała sprawa rozbija się o tempo przemieszczania. Niestety nie można zbierać grzybów biegając.
Też myślę, że chodzi o tempo przemieszczania, dlatego nie trzeba robić częstych zmian kierunku tylko poruszać się dłuższymi odcinkami żeby system spokojnie określił kierunek.
Szkoda, że to nie obietnica grzybów, ja nic nie zebrałem bo gapiłem się w PDA i deptałem po grzybach. Moje towarzystwo przyniosło po wiadrze.
Może ktoś ma jakieś obserwacje w trasie przełajowej?
-
Ja sobie rady nie mogę dać, raz wyznacza przełajową a drugim razem proponuje zamienić start na koniec. Korzystam z normalnego kompasu a automapa służy mi jak papierowa z określeniem aktualnego miejsca.
-
Nie, moi drodzy - tempo przemieszczania się może być nawet prawie żółwiowe, warunek: wyłączony Static Navigation!
A głowę daję, że w tym przypadku ta funkcja SiRF Star III była włączona. Stąd ten efekt. Wiem, bo często używam swojego odbiornika w lesie, co prawda głównie z innymi programami (Russa, PTGMAP i OziExplorer), to jednak zapewniam Was, że Automapa również wkazać potrafi dobrze kierunek.
Co jeszcze? W takim przypadku jak ten lepiej dać trasę przełajową + 2D - wtedy widać dobrze gdzie idzie się, kierowany azymutem ;).
Trasa piesza kieruje nas po drogach, pomija tylko zakazy i kierunkowość. Jeśli w tym lesie były drogi, to po wyłączeniu SN AM poprowadziłaby Ciebie najbliższą drogą do samochodu. Przy trasie przełajowej, szedłbyś na szagę przez las, byłbyś szybciej.
-
Też myślę, że chodzi o tempo przemieszczania, dlatego nie trzeba robić częstych zmian kierunku tylko poruszać się dłuższymi odcinkami żeby system spokojnie określił kierunek.
Z AM to jest tak, ze jadac samochodem w jednym kierunku wskazuje kierunek ok, ale czesto wystarczy zatrzymac
sie na skrzyzowaniu, zeby zaczela krecic mapa (bez znaczenia sila sygnalu). Nie ma jakiegos sensowanego kotwiczenia.
To co dopiero mowiac, jak sie czlowiek przemieszcza pieszo w lesie :) Zupelnie sie nie dziwie.
-
Nie, moi drodzy - tempo przemieszczania się może być nawet prawie żółwiowe, warunek: wyłączony Static Navigation!
Co jeszcze? W takim przypadku jak ten lepiej dać trasę przełajową + 2D - wtedy widać dobrze gdzie idzie się, kierowany azymutem ;).
Trasa piesza kieruje nas po drogach, pomija tylko zakazy i kierunkowość. Jeśli w tym lesie były drogi, to po wyłączeniu SN AM poprowadziłaby Ciebie najbliższą drogą do samochodu. Przy trasie przełajowej, szedłbyś na szagę przez las, byłbyś szybciej.
Gdzie mam wyłączyć Static Navigation czy w AM, czy w PDA (mam Mio P350). Trasę miałem Przełajową + 2D.
Znalazłem MMSirfSetup. exe ale czy to bezpieczne
http://www.pdaclub.pl/forum/viewtopic.php?t=51436
-
Z AM to jest tak, ze jadac samochodem w jednym kierunku wskazuje kierunek ok, ale czesto wystarczy zatrzymac
sie na skrzyzowaniu, zeby zaczela krecic mapa (bez znaczenia sila sygnalu). Nie ma jakiegos sensowanego kotwiczenia.
To co dopiero mowiac, jak sie czlowiek przemieszcza pieszo w lesie :) Zupelnie sie nie dziwie.
też tak miałem. Zmieniłem urządzenie i pozycja już nie skacze :ok:
-
Gdzie mam wyłączyć Static Navigation czy w AM, czy w PDA (mam Mio P350). Trasę miałem Przełajową + 2D.
Poczytajcie sobie wątek:
"Pływanie podczas postoju" http://pdaclub.pl/forum/index.php?topic=77911.0 - wyjaśniłem tam dość dokładnie co i dlaczego, na dodatek czym ;)
Sporo informacji, ale dzięki temu nie będzie stwierdzeń: "Zmieniłem urządzenie i teraz wszystko działa dobrze". To tak, jakby zmienić komputer na nowy, bo w starym uaktywniony został firewall i nie przepuszcza połączeń wychodzących - w nowym firewall ma otwarte porty i przepuszcza ;) - a nie prościej ustawić sobie odpowiednią opcję dla wymaganego trybu działania? W przypadku GPS na SiRF'ie trzecim przyjmujemy zasadę, że dla trybu chodzonego SN jest wyłączane bo inaczej prędkość poruszania się będzie zero a pozycja będzie odświeżana skokowo co kilkadziesiąt metrów. W przypadku ruchu kołowego (szybkość powyżej kilkunastu km/h) używamy SN, żeby uniknąć pływania na skrzyżowaniach.
Znalazłem MMSirfSetup. exe ale czy to bezpieczne
Tak, pod warunkiem, że użyjesz tego programu (jak i każdego innego narzędziowego dla GPS) w trybie wyłączności - tzn. jeśli żaden inny program nie korzysta z otwartego portu GPS'u. Program otwiera port, zmienia tryb z nmea na sirf, wyłącza/włącza static navigation i przełącza na protokół transmisyjny nmea. Jeśli jakiś inny program korzysta w tym samym czasie, to odbiornik zablokuje się. W tym przypadku pomaga odłączenie źródła zasilania odbiornika (także ewentualnej baterii backupu - Piotr coś o tym wie, chłop musiał rozkręcać odbiornik i wylutowywać kabel od baterii backapowej ;) )
To tak w skrócie, po szczegóły odsyłam do w/w wątku.
-
Dziękuję prozor. Biorę się za studiowanie tematu.
Przeczytałem uważnie i wypróbowałem, wszystko jest tak jak piszesz. Przyłączam się do jednego z forumowiczów, prozor jesteś guru
-
Sporo informacji, ale dzięki temu nie będzie stwierdzeń: "Zmieniłem urządzenie i teraz wszystko działa dobrze".
Znawcą tematu nie jestem ale.. Skoro przytoczyłeś moją wypowiedź.. chyba rozwinę myśl..
Miałem MIO p550. Jak tylko na chwilę zatrzymywałem się np na skrzyżowaniu to w AM moja pozycja skakała jak szalona. Wymieniłem te urządzenie na M700 i już tak nie ma.. Jak się poruszam to w AM moja pozycja się porusza, jeśli stoję.. ikonka nie "pływa".
Nic nie grzebałem w ustawieniach GPS. Twoja teoria nie do końca pasuje bo... pozycja nie "pływa" a prędkość pokazuje dopiero od 5mk/h. Jeśli poruszam sie wolniej pokazuje 0km/h. Jak więc mi to wyjaśnisz?
swoją drogą.. biorę sie za wątek do którego podałeś link.. Może tam znajdę coś dla siebie..
-
Z dyskusji wnioskuję, że nie ma sensu kupować pocketa z wbudowanym GPS, by korzystać z niego tylko w ramach turystyki pieszej (np. zwiedzanie miasta)? Zastanawia się nad zakupem palmtopa mój znajomy, często podróżujący pociągami a nie samochodem. Rozumiem, że dla osoby pieszej z reguły pocket lepiej sprawdzi się jako zwykła mapa do przeglądania niż jako nawigacja?
-
Z dyskusji wnioskuję, że nie ma sensu kupować pocketa z wbudowanym GPS, by korzystać z niego tylko w ramach turystyki pieszej (np. zwiedzanie miasta)?
Do turystyki pieszej są lepsze urządzenia i softy. AM jest programem do nawigacji samochodowej a funkcja trasy pieszej jest dodatkiem. Jeśli miałbym kupować coś do nawigacji pieszej poczytałbym forum GARNIAK.
-
Z dyskusji wnioskuję, że nie ma sensu kupować pocketa z wbudowanym GPS, by korzystać z niego tylko w ramach turystyki pieszej (np. zwiedzanie miasta)?
Raczej nie (chodzi glownie o prad i delikatnosc urzadzenia).
Zastanawia się nad zakupem palmtopa mój znajomy, często podróżujący pociągami a nie samochodem. Rozumiem, że dla osoby pieszej z reguły pocket lepiej sprawdzi się jako zwykła mapa do przeglądania niż jako nawigacja?
W pociagu zachowanie np. AM bedzie szczegolnie ciekawe, gdy bedzie starala sie sie robic "snap to road" z pozycji
torow :) No chyba, ze ma pokazywac tylko pozycje wzgledem terenu - ale wtedy ciekawsze sa wlasne kalibracje map i np. Ozi.
-
Z dyskusji wnioskuję, że nie ma sensu kupować pocketa z wbudowanym GPS, by korzystać z niego tylko w ramach turystyki pieszej (np. zwiedzanie miasta)? Zastanawia się nad zakupem palmtopa mój znajomy, często podróżujący pociągami a nie samochodem. Rozumiem, że dla osoby pieszej z reguły pocket lepiej sprawdzi się jako zwykła mapa do przeglądania niż jako nawigacja?
Wszystko to indywidualne potrzeby, warto poczytać GPSmaniaka http://gps.astronet.pl/
-
Miałem MIO p550. Jak tylko na chwilę zatrzymywałem się np na skrzyżowaniu to w AM moja pozycja skakała jak szalona.
Miałeś WYŁączoną Static Navigation
Wymieniłem te urządzenie na M700 i już tak nie ma.. Jak się poruszam to w AM moja pozycja się porusza, jeśli stoję.. ikonka nie "pływa".
Masz WŁączoną SN
Nic nie grzebałem w ustawieniach GPS. Twoja teoria nie do końca pasuje bo... pozycja nie "pływa" a prędkość pokazuje dopiero od 5mk/h. Jeśli poruszam sie wolniej pokazuje 0km/h. Jak więc mi to wyjaśnisz?
Coś źle zrozumiałeś. Przy WŁączonej SN tak właśnie powinien zachowywać się odbiornik.
Inna sprawa, to że przy zakłóceniach sygnału GPS może się zdarzyć, że fluktuacje sygnału są większe niż możliwości zablokowania pozycji przez SN, co może się objawiać skokami co jakiś czas.
-
W pociągu zachowanie np. AM będzie szczególnie ciekawe, gdy będzie starala sie sie robić "snap to road" z pozycji
torow :)
Jeżeli będzie chciał zmusić pociąg do jazdy po drogach ... :)
Przyciąganie do drogi AM "robi" podczas wyznaczonej trasy, przy normalnej nawigacji GPS w pociągu działa bezbłędnie. Sprawdzone jakiś czas temu na trasie Warszawa - Lublin - prędkość osiągnięta przez pociąg 104 km/h :O
Pozdrawiam
-
Do turystyki pieszej są lepsze urządzenia i softy. AM jest programem do nawigacji samochodowej a funkcja trasy pieszej jest dodatkiem. Jeśli miałbym kupować coś do nawigacji pieszej poczytałbym forum GARNIAK.
Rozumiem - znajomy jednak zamierza kupić tradycyjnego palmtopa i owa nawigacja miałaby być tylko dodatkiem (nie planuje zakupu urządzenia dedykowanego do pieszej nawigacji). Czyli w takim razie np. SPV M650, ETEN X500 lub ewentualnie Nokia 6110 Navigator do nawigacji "pieszo z urządzeniem w ręku" w większych miastach Europy słabo się nadają i nie ma co patrzeć na takiego palmtopa/telefon z GPS pod kątem tej funkcji (zawsze zostaje przecież po prostu przeglądanie mapy na PDA zamiast noszenie tradycyjnej ze sobą)?
-
Do turystyki pieszej są lepsze urządzenia i softy. AM jest programem do nawigacji samochodowej a funkcja trasy pieszej jest dodatkiem. Jeśli miałbym kupować coś do nawigacji pieszej poczytałbym forum GARNIAK.
Rozumiem - znajomy jednak zamierza kupić tradycyjnego palmtopa i owa nawigacja miałaby być tylko dodatkiem (nie planuje zakupu urządzenia dedykowanego do pieszej nawigacji). Czyli w takim razie np. SPV M650, ETEN X500 lub ewentualnie Nokia 6110 Navigator do nawigacji "pieszo z urządzeniem w ręku" w większych miastach Europy słabo się nadają i nie ma co patrzeć na takiego palmtopa/telefon z GPS pod kątem tej funkcji (zawsze zostaje przecież po prostu przeglądanie mapy na PDA zamiast noszenie tradycyjnej ze sobą)?
Z Bartkiem zgodziłbym się, gdyby chodziło o wielodniowe wycieczki terenowe. Ale, dla takich zastosowań, do jakich chciałby użyć Falconer, to i owszem - jak najbardziej wystarczy. Wiem, bo sam używam swojego A701 do kilkugodzinnych, rekreacyjnych wycieczek pieszych i rowerowych. Idealnie nadaje się również do miasta, AM + pełna baza POI zapewnia, że trafimy wszędzie (prawie) i nie będziemy szukać po mapie paluchem.
Trzeba jedynie pamiętać, że zasilanie wystarczy jedynie na kilka godzin, u mnie przy umiejętnym gospodarowaniu energią, na jednym akumulatorze do 6 - 8 godzin z włączonym modułem GPS i programem nawigacyjnym. Za to z wyłączanym ekranem, co chyba jest zrozumiałe :).
Dlatego też kupowałem palmotelefon ;), żeby mieć wszystko w jednym przypięte do paska.
-
Nie, moi drodzy - tempo przemieszczania się może być nawet prawie żółwiowe, warunek: wyłączony Static Navigation!
Czy Static Navigation ma coś wspólnego z 'przewiduj pozycję GPS' ?
:)
-
Czy Static Navigation ma coś wspólnego z 'przewiduj pozycję GPS' ?
[/quote]
Dwie różne sprawy. "Przewiduj pozycję GPS" to funkcja AM, która na podstawie dotychczasowej jazdy i oczekiwanych zachowań użytkownika (np. przy nawigacji z trasą, przewiduje, że użytkownik będzie jechał po wyznaczonej trasie) umieszcza kursor na prognozowanej pozycji mapy.
SN to (w dużym uproszczeniu) podawanie przez odbiornik danych o stałej pozycji przy niskiej lub zerowej prędkości poruszania się pojazdu w celu eliminacji fałszywych "ruchów" wynikających ze zwiększonej czułości odbiornika (wykorzystywanie sygnałów odbitych).
-
Czy Static Navigation ma coś wspólnego z 'przewiduj pozycję GPS' ?
Dwie różne sprawy. "Przewiduj pozycję GPS" to funkcja AM, która na podstawie dotychczasowej jazdy i oczekiwanych zachowań użytkownika (np. przy nawigacji z trasą, przewiduje, że użytkownik będzie jechał po wyznaczonej trasie) umieszcza kursor na prognozowanej pozycji mapy.
SN to (w dużym uproszczeniu) podawanie przez odbiornik danych o stałej pozycji przy niskiej lub zerowej prędkości poruszania się pojazdu w celu eliminacji fałszywych "ruchów" wynikających ze zwiększonej czułości odbiornika (wykorzystywanie sygnałów odbitych).
[/quote]
Tak przy okazji czy SN dotyczy tylko GPS na SiRF'ie czy starszych też (np. Acer N35)
-
Tak przy okazji czy SN dotyczy tylko GPS na SiRF'ie czy starszych też (np. Acer N35)
SN obsługiwany jest przez wszystkie odbiorniki oparte na SiRF STAR III, czy wcześniejsze modele SiRF'u tego już nie jestem pewny. Starsze odbiorniki oparte na innych układach niż SiRF najprawdopodobniej nie posiadają funkcji Static Navigation - w nich po prostu nie było potrzeby ograniczać sztucznie czułości ;)
-
w nich po prostu nie było potrzeby ograniczać sztucznie czułości ;)
To nie jest sztuczne ograniczanie czułości ale eliminowanie skutków ubocznych dużej czułości... :)
Różnica "subletna" ale zawsze... :)
-
Jak zwał, tak zwał :P
Ważne, żeby wiedzieć kiedy włączyć, a kiedy wyłączyć. No i oczywiście - czym i jak :ohreally:
-
Ja ustawiłem poprzez prowadz do - na prawdziwki i ......nic
-
Ja ustawiłem poprzez prowadz do - na prawdziwki i ......nic
??? Może jeszcze nie wyrosły :lol:
-
Może te praw ...... stoją już gdzieś indziej ... :grin:
-
Nie pozostaje nic innego jak sciagnac z naszego dzialu download POI "Leśne Atrakcje" ;)
-
Pytanie do Prozor`a. Gdzie sprawdzić rzeczywisty port GPS`a?? Bo w AM mam włącz GPS(port com5) ale nie jestem pewny czy to port rzeczywisty. Instrukcję przeczytałem, w WM6 szukałem :) i nic nie znalazłem. Mam Asusa A696.
-
W instrukcji obsługi Asusa powinno być. Port com5 w automapie będzie najprawdopodobniej portem wirtualnym. O ile dobrze pamiętam, u znajomego (posiadacza Asusa, choć starszego troszkę), właśnie com5 był wirtualnym, ale nie pamiętam, który jest portem realnym. U mnie jest realnym com2, wirtualnym com4 (oczywiście z możliwością zmiany).
Możesz sprawdzić, co masz na pokładzie ;) używając narzędzi typu PHM Device Manager (tu do pobrania: http://www.phm.lu/products/PocketPC/DevMgmt/ )
Co prawda, przy instalacji pod WM5 wyskakuje, że nie można pokazac czegoś tam (nie pamiętam juz, dawno było ;) ), ale uruchomić się da (Programy -> PHM Device Manager)
Jak widzisz na załączonych zrzutach, realne porty są wyszczególnione, wirtualne występują jako "nieznane", jednak wejście do opcji i sprawdzenie sterownika powinno pokazać:
- dla portu realnego (port o nazwie GPS_HWCOM): ms2_serial.dll
- dla portu wirtualnego: GPSID.dll
Przy okazji sprawdziłem, że u mnie "Serial Cable on Com1:) jest obsługiwany przez BTserial - czyli to tak na prawdę, wirtualny port podpięty pod BT ;).
-
No dobrze... ale co z tego wynika...?
U mnie GPS Viewer pokazuje że GPS jest na COM8 i na tym wykrywa go AM ale np jak odpalę SirfTech to on pisze, że GPS Bluetooth jest też na COM5.... nie do końca to rozumiem o co chodzi..... :O
-
No i kto powie jaki mam realny port ??
(http://images27.fotosik.pl/88/781ecb03085c1664.jpg) (http://www.fotosik.pl)
-
Nie pozostaje nic innego jak sciagnac z naszego dzialu download POI "Leśne Atrakcje" ;)
A papierzaki też tam są? :evil:
A tak serio, choć trochę OT: z tego co widzę, jedyne kategorie które mają 'wzięcie' to wszelakiej maści radary (foto, suszarki, radiowozy...), pozostałe kategorie mają śladową popularność. No, może poza bankomatami Euronetu (czyżby mBankowcy ;)). Ciekawe o czym to świadczy...
Napisane: Wrzesień 25, 2007, 12:06:40
No i kto powie jaki mam realny port ??
(http://images27.fotosik.pl/88/781ecb03085c1664.jpg) (http://www.fotosik.pl)
Sprawdź właściwości (ta rączka na dole) każdego portu po kolei
Tam gdzie będzie ms2_serial.dll lub podobnie, to będzie to.
-
Prozor ale ja tak mam 3 portach (COM 1,2,4) a chyba jest jeden realny ??
Próbowałem zmienić coś w programie do GPS tym Sir... coś tam i wyszło, że porty COM 1,2,4 nie są portami GPS tylko port COM 5, który z kolei w programie Device Manager nie posiada serial.dll