PDAclub.pl - Forum użytkowników technologii mobilnych
Nawigacja GPS => AutoMapa => Wątek zaczęty przez: Cat^ w Lipiec 16, 2004, 09:41:13
-
Kolejne podziękowanie Autorom za dotychczasową pracę włożoną w rozwój i poprawę jakości programu, a nam użytkownikom za charytatywną działalność związaną z wykrywaniem ich błędów... ;)
W tym miejscu proponuję zgłaszać i dyskutować TYLKO o niedoskonałościach samej aplikacji wersji 3.5.x.x, propozycjach jej rozwoju itp.
W większości moje sugestie oraz błędy zgłaszane do poprzedniej wersji zostały uwzględnione, z wyjątkiem:
Program dziwnie wytycza trasę (przy czym: sprawdziłem, że wszystkie wektory w okolicy są "przejezdne" więc problem jest raczej w algorytmie wytyczającym trasę niż w danych samej mapy). Tego typu trasa, bez względu czy jest "szybka" czy "krótka" generowana jest z takim głupim objazdem:
[pic=http://www.catsoft.com.pl/files/automapa/am-3-46.jpg]
-
Ja też dołączam się do podziękowań. Zostało zrealizowane wiele postulowanych niemalże od początku braków, z których najważniejsze to:
Blokowanie dróg (to jest zdecydowanie najważniejsze)
Nowa wyszukiwarka
Pojawienie się instrukcji wraz z pojawieniem się programu
Dotrzymanie terminu .
Jak już chwalę to jeszcze:
W POI wyszukiwanie i Punktach Użytkownika a może i innych miejscach JEST PODAWANA ODLEGŁOŚC od aktualnej pozycji kursora do punktu POI / Punktu Użytkownika. BRAWO dla AM.
Czego nie rozumiem:
Funkcja Blokuj Odcinek (strona 8 instrukcji) cyt: „powoduje zaznaczenie wskazanego odcinka trasy jako zablokowanego....” To znaczy jakiego odcinka trasy, (o jakiej długości)?
Co należałoby zmienić:
Odcinki zablokowane. Obecnie często po prostu nie widać, że dany odcinek jest zablokowany (krzyżyki gdzieś „znikają”). Zdecydowanie należy zmienić zaznaczanie odcinków zablokowanych. Może odcinek zablokowany powinien mieć inny kolor.
Potrzeba wprowadzenia odcinków zablokowanych jednokierunkowo.
Przy wprowadzaniu nowego Punktu Użytkownika (Dodaj do PU) w rozwijanym polu Kategoria poszczególne kategorie nie są posortowane alfabetycznie. Przydałaby się także jakaś kategoria „domowa”, bo nie specjalnie mi się podoba że mój dom jest w kategorii INNE.
-
Mam h4150 i Fortune Clip On i nie zauwazylem opisywanego przez Ciebie problemu.
Inna sprawa to problem wylaczania pocketa - to zawsze u mnie prowadzi do sytuacji po ktorych pomaga najszybciej soft restart albo wylaczenie AM i wlaczenie ponowne.
-
własnie zauważyłem, że tak wygląda całe menu. Po restarcie iPAQa wszystko wraca do normy.
(HP 5455 WM2003)
-
Czego nie rozumiem:
Funkcja Blokuj Odcinek (strona 8 instrukcji) cyt: „powoduje zaznaczenie wskazanego odcinka trasy jako zablokowanego....” To znaczy jakiego odcinka trasy, (o jakiej długości)?
To znaczy odcinka ograniczonego najbliższymi skrzyżowaniami z jednej i drugiej strony.
W sumie ten mechanizm nie jest głupi, ale co zrobić by zablokować np. taką Aleję Krakowską w Warszawie na odcinku składającym się z kilkunastu kolejnych skrzyżowań? Trochę męczące. Dlatego proponuję DODATKOWO wprowadzić możliwość definicji zablokowanego odcinka za pomocą dwóch punktów (np. "Blokuj od" i "Blokuj do") opcjonalnie z parametrem "w obie strony".
[Dodano: 2004-07-16 17:15:22]
I jeszcze jedno:
Zaskakujące jest "w sumie pozytywnie", że Automapa dodaje się w czasie instalacji do Today. Ale ikona i napisy zawsze są czarne (bez względu na wgrany temat pulpitu PDA. Szkoda. Zmuszony byłem wyłączyć AM z Today bo wyglądało to brzydko...
-
Potwierdzam uwagę Cat^a dotyczącą integracji do Today.
Dalej czepiam się zablokowanych odcinków: czarne krzyże gnią przy skali 1cm=200m. Szczególnie uciążliwe przy mapie kraju. Robi psikusy...
Faktycznie, poprawiono większość zgłaszanych uwag. Jestem pod wrażeniem :)) tak samo jak pod wrażeniem odświeżania mapy przy zmianie skali - teraz to zaczyna być komfortowa zabawa :)
[Dodano: 2004-07-16 18:12:01]
No a teraz pora na marudzenie. Do tyłka(sic!!!) jest opcja wyznaczania krótkiej trasy. Nawet jeśli mam zaznaczone tylko po trasach krajowych (a trasa ma ok 100 km!) to wiedzie mnie i owszem - na skróty, ale polnymi drogami. :wkurzony: Głowę daję, że błąd programu a nie mapy. Jest gorzej niż było w poprzedniej wersji!!! Pozostaje tylko opcja "szybka" (a i tak działa jako krótka bardziej komfortowa) i ewentualnie przełajowa :|
-
Mam pytanie , jak mozna sie wymieniac PU?
Moze stworzymy wlasna baze fotoradarow?
Na marginesie dodam ze b. mi sie podoba
szeregowanie PU wzgledem odleglosci od miejsca w ktorym stoimy
z podaniem tej odleglosci.
-
A czy ktos wie do czego sluzy funkcja Wstaw w menu podrecznym na mapie ?
Z marudzenia powtorze ze wg mnie wlaczenie w POI np stacji benzynowych powinno wlaczac rowniez stacje benzynowe w PU bo inaczej nanoszenie wlasnych obiektow w stylu autogazy, stacje itd nie ma sensu bo trzeba je podwojnie wlaczac i wylaczac.
Co do blokowanych ulic to moze zamiast znaczkow wprowadzic zmiane jej koloru na czarno-czerwony albo jakis inny charakterystyczny ?
Z wyznaczaniem trasy rowniez widze blad (zmiane na gorsze) - trasa, ktora zawsze wyznaczal odemnie z domu prowadzila glowna droga do obwodnicy a teraz do obwodnicy prowadzi jakimis dziurawymi skrotami ...
-
Tomasz i Maciek, dobry pomysł ze zmianą kolorów drogi - o ile jest to możliwe do realizacji.
Klnę dalej wyznaczanie trasy SZYBKIEJ - o kant tyłka to rozbić. Całkowicie ignoruje opcję "Dłuższe trasy tylko po drogach". Mogę sobie ustawiać tylko główne i krajowe ale oczywiście nic to nie daje. Z kolei próba wyłączenia "nie dotyczy początku i końca" skutkuje, że trasa nie może być wyznaczona (bo początek a zwłaszcza koniec jest poza drogami głównymi). Szlag by to trafił. Zostaje tylko "trasa szybka" ale czasami to jest kilkadziesiąt kilometrów w plecy. Nie chce mi się bawić w punkty przelotowe a muszę...
Trzeba było betę przetestować dłużej a nie pierwszy raz w życiu terminów wydania dotrzymywać. Qrna - bubel jeśli o to chodzi. Ładny, ale routnig krótki jest na szybko skopany. Oj, czekam na poprawioną wersję. I to w trybie szybkim :)
[Dodano: 2004-07-16 21:37:18]
No dobra - wkurzyłem się. Tryb szybki z tylko po krajowych (itd) też do d u p y!
Przykład: routing z kierunku Lubin przez Legnicę na Kraków i co? Śmiechu warte, ale program dochodzi do wniosku, że lepiej szmat drogi nadłożyć niż przez Legnicę jechać.
[pic=http://www.guru.strefa.pl/gps/ekrany/legnica1.jpg]
Oj, ładny gips... A tutaj są zjazdy z obwodnicy legnickiej (no chyba, że się mylę ale ostatnim razem to przez Legnicę jechałem)...
[pic=http://www.guru.strefa.pl/gps/ekrany/legnica2.jpg]
-
przeciez Legnica ma taka ladna obwodnice, bez foto radarow ;)
Sadze ze Routing w AM zrobil krok , albo dwa wstecz w stosunku do ostatniej wersji, szkoda.
Moze autorzy AM to szybko poprawia, zeby nie bylo gorzej.
Na marginesie: to sa dosc ciezkie algorytmy, wiec badzmy wyrozumiali.
-
witam wszystkich clubowiczow
Mam pytanie otóż wiem jak sciagnąć screena z mojego iPAQa na kompa, ale nie wiem jak go umiescic na forum do obejrzenia przez Was dodając do mojej wypowiedzi tak jak to widać powyżej. Zainstalowałem sobie automape 3.5 i mam problem , ktorego opisywanie by trwało a tak na obrazku bedzie wszystko widać. Nie moge jej wogóle wykasowac pozostają ikonki ktore sa nie do ruszenia.
Z góry dziekuje za pomoc
-
musisz miec miejsce na jakims serwerze www
gdzie umieszczajac tego JPEG'a dasz do niego link
"["pic=http://adres"]" oczywiscie bez ""
adres w formacie ISO http://www.wp.pl/twojastrona/twoj.jpg
-
Ja tam jestem wyrozumiały, ale wkurzam się, jeśli opcja "trasa krótka" ignoruje zupełnie zalecenia pomijania dróg innych niż krajowe. Polną ścieżką przez ogródek to zap...la krasnoludek - jechać się nie da!!! A takiego pilota to przez okno wyrzucę jak mi będzie głupoty gadać, że się da. Nawet jeśli będzie miał kobiecy głosik :)
Nawet blokowanie odcinków w tym przypadku psu na budę się zdaje, bo AM z uporem lepszej sprawy wartym szuka kolejnej ścieżki polnej. Ożeszty w mordę jeża... Ponosi mnie i jush :|
Mamy nową betę oficjalnie do testowania dla wszystkich przekazaną i dumnie nazwywaną wersją 3.5.0.1?
Na betę bym się nie wkurzał - ma prawo być nie dopracowana. Takie niedoróbki w wersji finalnej to jednak :wkurzony: (cenzura!!!)
-
masz na mysli 3.5.0.1 ? (juz sie wyjasnilo )
Nie jestem beta testerem ( ciekawie to brzmi w tym kontekscie :) )
wiec nie wiem czy jest jakas nowsza wersja.
Ja sie zastanawiam na downgrade'em
A Ty Prozor?
-
Jak mi będzie robić takie numery, to też. A na pewno wrzucę na kartę dwie wersje. Jak mi nerwy puszczą to przełączę. Co będę wyrzucał dobrego palmtopa. Co on biedny winien, że musi głupoty przeliczać :|
Całkowity powrót byłby przykry :) Sporo udogodnień, nowinek, polepszenie ergonomii... Gdyby nie ten jeden praktycznie wrzód na %#@#$^@$ (tyłku), który powinien być NATYCHMIAST przecięty. Dać na mszę? Modlić się?
No a teraz propozycja z gatunku ulepszeń niezbędnikowych:
UMIEŚCIĆ W MENU "TRASA" GUZIK "ODWRÓĆ TRASĘ (POWRÓT)" - przekopywać się przez kolejne menu to męczy strasznie :(
-
prozor:
Dać na mszę? Skuteczniejsze będzie molestowanie producenta mailami - najlepiej wysyłanymi z formularza strony AM.
No i jeszce jedno: podaj dokładnie skąd do kąd Twoja trasa wiedzie (ta którą podajesz jako przykład złego routingu BO U MNIE JEST ONA WYZNACZANA... PRAWIDŁOWO!!! Ale może jest dlatego, że jest np. krótsza???
[pic=http://www.catsoft.com.pl/files/automapa/am-3-49.jpg]
-
1[pic=http://klub.chip.pl/joeblack/GPS/legnica.jpg] 2[pic=http://klub.chip.pl/joeblack/GPS/legnica2.jpg]
1. Trasa Poznan-Walbrzych krotka bez przelotu
taka sama szybka z przelotem przez Glogow
2.Trasa Poznan-Glogow-Wroclaw - szybka.
-
Do niedawna mieszkałem w Legnicy... Przez kilkanaście lat (!!!) była tam budowana obwodnica i oddawana do eksploatacji kawałkami. Od pewnego czasu (m.w. roku) jest juz cała i jadąc z 'autostrady' na północ nie trzeba już jechać przez miasto. Jest troszke dłuższa trasa (ale nie za dużo) a na pewno jest znacznie szybsza.
Pozdrawiam,
Makii
-
Trasa Sulęcin (Zielona Góra może być też) - Zakopane. Co ciekawsze, odwrócenie trasy wygląda tak:
[pic=http://www.guru.strefa.pl/gps/ekrany/powrot.jpg]
Dopiero postawienie punktu start/stop w okolicach Lubina wyznacza prawidłową trasę....
-
Na marginesie dodam ze b. mi sie podoba
szeregowanie PU wzgledem odleglosci od miejsca w ktorym stoimy
z podaniem tej odleglosci.
Nie jest to prawda przy najmniej u mnie sa posortowane po prioryteteach potem potem alfabetycznie
-
O priorytetach nie wpomnialem bo to oczywiste.
Ale posortowane jest wg odleglosci (bezwzglednej)
Moze wrzuce zdjecie
[Dodano: 2004-07-17 22:04:09]
Co do propozycji to mam jedna wazna:
Dwie wersje AM na stronie:
1.Stabilna 3.2xxx
2.Beta testowana 3.5 - przynajmniej przez 2-3 tyg
Przestanmy sie bawic w bata testerow, przeciez doskonale
wiemy ze wszyscy nimi jestemy.
-
Joe Black ma rację. Takie sortowanie faktycznie jest zrobione i... bardzo sobie to chwalę. Inna sprawa, że dobrze by było, gdybym mógł sobie posortować alfabetycznie. Da się?
[pic=http://www.guru.strefa.pl/gps/ekrany/ulubione1.jpg]
Za to wybór kategorii jest nie posortowany i można dostać oczopląsu zanim się coś znajdzie.
[pic=http://www.guru.strefa.pl/gps/ekrany/wybor1.jpg]
No i po co "sklepy nocne" - jeśli nie ma normalnych sklepów?!
Ja tam nie mam nic przeciwko testowaniu nowej wersji, ale... Wiem, że to alfa/beta/prerelase i nie pyskuję. Jeśli produkt finalny, to mam prawo pyszczyć, no nie?
-
Trasa Sulęcin (Zielona Góra może być też) - Zakopane...
A u mnie wyznacza tak:
Sulęcin - Zakopane - trasa szybka (obok powrót)
[pic=http://www.blaszczak.pl/Sulecin_Zakopane_fast.gif] [pic=http://www.blaszczak.pl/Sulecin_Zakopane_fast_rev.gif]
Sulęcin - Zakopane - trasa krótka (obok powrót)
[pic=http://www.blaszczak.pl/Sulecin_Zakopane_slow.gif] [pic=http://www.blaszczak.pl/Sulecin_Zakopane_slow_rev.gif]
Wygląda więc na to, że coś nie tak z Twoją instalacją programu.
-
Wersja 3.5 - duuuży zawód. W Loox-sie 600 program nadal bardzo niestabilny. Samoczynne się przełączanie programu w trakcie nawigacji jest bardzo uciążliwe. Takich cyrków nigdy nie zaznałem z TT Nawigator. Ciekaw jestem, czy jest to tylko przypadłość 600-tki, czy też inne modele Loox-a mają te same problemy z AutoMapą.
Może nie znalazłem tej opcji, ale brakuje mi możliwości programowania położenia dużych ikon tak jak w TT, oraz przechodzenia do ikon po puknięciu gdziekolwiek w mapę ( napis menu jest trochę mały przy jeździe samochodem)
-
Pierwsze się zgadza o ile w preferencjach masz ustawioną opcję "Dłuższe trasy tylko po drogach:" i wybrałeś krajowych (albo nie daj boże lokalnych). Ja używam głównych bo inne zbyt często mnie na manowce wyprowadzały. Oj, niestety...
Jak to w mojej instalacji wygląda? Ano tak:
Z góry trasy SZYBKIE, z dołu KRÓTKIE.
Strona prawa tylko TRASY GŁÓWNE lewa ORAZ KRAJOWE
[pic=http://www.guru.strefa.pl/gps/ekrany/trasasz.png]
Zauważ ogonek w okolicy Legnicy, tak jakby trasa E65 nie była traktowana w tej okolicy jako trasa główna! (a znaczki E65 są do końca - więc to raczej nie wina mapy?)
-
prozor:
U mnie trasa szybka z ZIelonej Góry do Zakopanego wygląda tak:
[pic=http://www.catsoft.com.pl/files/automapa/am-3-50.jpg]
Jest raczej bardzo sensowna i... wcale nie przechodzi przez Legnicę...!
-
CAT^ - a włączone "Dłuższe trasy tylko po drogach:" GŁÓWNYCH TO MASZ?! Czytać trzeba to co wyjaśniam! Z opcją "ORAZ KRAJOWE" się zgadza, ale... (po raz kolejny nie będę tłumaczył!)
Komentarz do robala znalezionego przez Cat^a poniżej:
Faktycznie, lista miga. A już myślałem, że to problem mojego PPC podłączonego do Peceta i kontrolowanego przez Pocket Controller. Jednak nie. Bez zdalnego sterowania efekt jest ten sam. Cóż, BETA - mówiłem, żeby potestować dłużej. Uparli się, żeby ratować Cat^a i wypuścili 15 :)
-
prozor:
Masz rację. Jest błąd. Mam nadzieję że już zgłosiłeś... ;)
[Dodano: 2004-07-17 22:55:09]
Mam kolejnego buga:
Na "Pokaż szczegóły" wybranego dowolnego "Punktu Użytkownika" lista rozwijana "Kategoria" rozwija się dopiero za drugim razem. Za pierwszym tylko mignie i zwija się z powrotem.
-
Tak, bug ewidentny
Tu powiększenie tego fragmentu:
[pic=http://www.blaszczak.pl/okolice_legnicy.gif]
-
No, to samo masz na stronie pierwszej - tego postu. Już raz to umieszczałem. Ale teraz lepszy gwóźdź programu. Zgłaszany dawno temu...
Mamy tutaj trasę krótka TYLKO PO DROGACH GŁÓWNYCH!!! z Sulęcina do Gorzowa Wlkp:
[pic=http://www.guru.strefa.pl/gps/ekrany/sulgorz.png]
Dla wyjaśnienia: pomiędzy Jarnatowem a Rogami faktycznie jakaś ścieżyna leśna jest. Na ryby można jechać. Kiedyś brat rozwalił miskę olejową w poldku. Rowerem przejezdna. Jeepem też. ALE NIE JEST TO DROGA GŁÓWNA!!!
Za to droga Sulęcin - Miechów - Rudna - Maszków jest pierwszorzędną drogą pomimo, że oznaczona jako lokalna większość krajowych się chowa przy niej.
Zastosowanie blokad (odcinek do jeziora Jarnatowskiego) powoduje, że trasa jest wyznaczona prawidłowo:
[pic=http://www.guru.strefa.pl/gps/ekrany/jarnatow.png]
-
E-e... Ta trasa u mnie jest normalna (szybka tylko po głównych):
[pic=http://www.catsoft.com.pl/files/automapa/am-3-51.jpg]
-
Przepraszam Cat^ - przejęzyczenie. Miało być KRÓTKA!!!
Szybka jest ok. Ale wolę jechać przez Miechów/Maszków - jest i szybsza i o lepszej jakości niż przez Lubniewice. Polecałbym zmianę nazwy z lokalnej na krajową - warto!!!
[Dodano: 2004-07-17 23:36:41]
A jeszcze jedno - zgodnie z zaleceniem Cat^a wysłałem to co tu umieściłem do suportu AM. Ciekawe, jaki będzie efekt...
Dodałem jeszcze coś takiego:
"Jest jakaś możliwość umożliwienia wyedytowania przeze mnie ulic mojego miasta? Chodzi mi o nazwy, kierunki, poprawki w istniejących trasach? I naniesienia tego przez Was do następnej wersji mapy krajowej? Zrobię to za darmo z czystej przyjemności. Głowę daję, że sporo użytkowników programu by to też zrobiło."
Ja się piszę, nawet po nocach a zrobiłbym porządek z moim miasteczkiem. Ulic tu więcej (i większość jednokierunkowych co doprowadza do szału przyjezdnych) niż w pipidówach nadmorskich, które nazywy ulic otrzymały. Rozumiem, miejscowości turystyczne, ale niedosyt pozostaje...
-
Prozor popieram twoj pomysl.
Udalo sie wywalczyc PU, to moze to tez zalatwimy.
Autorzy AM nie sa wstanie przejechac kazda droga, wiec chetnie im pomozemy. Proponuje stworzenie systemu oceny drog.
Zaczynajac od najgorszych:
1."tylko dla 4x4" ktore wogole nie powinny sie znalezc w routingu ( chyba ze zaznacze iz mam takie auto i nie szkoda mi lakieru)
2. drogi wolne/waskie/dziurawe - nie kazda droga lokalna jest zla, ale nie kazda jest dobra.
3. itd. inwencji mi brakuje:)
Myslac o zimie moznaby wprowadzic stopnie odsniezania.
Wszyscy znamy swoje okolice, i nie tylko. Jezdzimy duzo i wiemy po czym, nam bedzie najlatwiej to poprawic.
-
Wersja 3.5 - duuuży zawód. W Loox-sie 600 program nadal bardzo niestabilny.
W moim looxie 420 nie zauważyłem takich problemów.
-
To jeszcze moje 3 grosze.
Postuluję:
1. Dodanie w menu kontekstowym funkcji "Center on screen" przy przytrzymaniu punktu rysikiem. Często chce się obejrzeć obszar w jak najmniejszej skali (max zoom), ale żeby to uczynić punkt faktycznie musi być na środku ekranu. Ja muszę go centrować ręcznie w kilku krokach, bo wiecznie ucieka za ekran. W TomTomie (chyba?) działa to super.
2. W menu kontekstowym przy trzymaniu rysikiem PU/POI na mapie, dobrze byłoby dodać "Pokaż na mapie" (w domyśle - w większym zbliżeniu) - tak jak to jest w "context menu" przy wyszukiwaniu PU/POI. Pozycja w tym menu "Pokaż szczegóły" jest przecież osiągalna po pojedynczym kliknięciu w taki punkt.
3. Dodanie funkcji (znów TomTom) samodzielnego ustawiania zestawu ikon na poszczególnych ekranach menu. Np. w menu "Menu" pierwszy ekran zawiera wiele ikon, które można wywołać bezpośrednio klikając na inne pozycje menu , zaś np. "Koniec", "Ustawienia", "Cały ekran" - potrzebne "na szybko", są dopiero na drugim screenie. Może chociaż na razie przestawić kolejność tych ekranów?
Analogicznie jest z ikoną "Skasuj trasę/punkty trasy" w menu Trasa - też na drugim screenie, a często potrzebna od ręki.
4. Dodanie funkcjonalności (TomTom :) ) otwierania ekranu menu z wyborem ikon wywołujących kolejne podekrany po puknięciu palcem w ekran w trakcie nawigacji. Obecne wywoływanie menu nadal wymaga precyzyjnego uderzenia w dolną listwę ekranu (mnie nie działa to w sposób opisany przez AM).
5. Z uporem maniaka sugeruję dodanie w ustawieniach wyboru "Unikaj przepraw promowych". Kto czekał pół godziny na prom będąc umówionym na spotkanie, ten zna wagę tej opcji. To chyba działa sprawnie w M$ AutoRoute. Dla oszczędnych jest też opcja "Unikaj płatnych autostrad" (i AFAIR tuneli). Ale kogo nie stać na autostradę PL spośród osób mających PDA+AM? Zaś płatne tunele nam chyba nie grożą...
6. W dodawaniu POI/PU powinna być opcja bazodanowa "Dodaj nową kategorię" + wybierz do niej ikonę + mozliwość dodawania do zestawu nowych, własnych ikon (zgodnych z jakimś ustalonym standardem).
7. Nie mam pojęcia jak działa algorytm ustalania routingu, ale być może byłoby zasadne w tym kontekście szersze kategoryzowanie dróg. Drogi mają różne nawierzchnie - polne, szuter, bruk, dukty leśne, etc. i nie każdy jest skłonny je pokonywać mimo, że mają status drogi lokalnej. Rozwiązałoby to być może również zimowe kwestie ich stanu odśnieżania. Często spotyka się w górach tabliczki - "Droga nie podlega odśnieżaniu". I co wtedy zimą - gleba... A przecież jest to "zwykła droga o lokalnym znaczeniu" i routing weźmie ją pod uwagę. Znów pojawiłaby się konieczność wyboru w preferencjach (korzystaj/unikaj) jak przy postulowanych przeprawach promowych.
Powtarzam za Prozorem i Joe Black'iem tę kwestię, bo uważam ją z niezmiernie ważną.
Na razie tyle...
Chcę jeszcze dodać, że program zyskał na przyjazności obsługi bardzo znacznie i należą się Autorom wielkie brawa.
Niestety, routing faktycznie się pogorszył, a z tą Legnicą jest coś ewidentnie "na rzeczy", bo program bardzo skrzętnie jej unika.
Ja, jadąc z Barlinka do np. Wrocławia miewam różne koncepcje trasy, ale każda prowadzi przez Legnicę. W AutoMapie - żadna... :(
-
prozor:
Faktycznie, algorytm wyznaczający trasy nie jest doskonały... ;)
W zasadzie zawsze mam ustawione trasy typu szybkie i "oraz krajowych" więc nie widuję tego rodzaju wpadek programu. :)
Ślij uwagę do producenta - niech nad tym kombinuje...
Joe Black:
Pomysł bardzo dobry, niestety bardzo trudny do realizacji... Dlaczego? To jest mimo wszystko wciąż tylko mapa i musi być zgodna z oficjalną klasyfikacją dróg (bez względu na stan faktyczny)... A może się mylę? Jeśli tak - chętnie włączę się do tego "systemu oceny dróg". :)
[Dodano: 2004-07-18 10:13:11]
BTW: Schowania opcji "Skasuj trasę/punkty trasy" w menu Trasa - proponuję przesunąć opcję "Autokorekta" do drugiego poziomu tego menu nad "Ustawienia" a opcję "Skasuj trasę/punkty trasy" umieścić pod opcją "Przełajowa".
Konieczność kasowania trasy występuje dużo dużo częściej niż ustalanie czy trasa ma podlegać autokorekcie czy nie.
-
Co do nanoszenia poprawek to moj pierwszy ruch - chce naniesc do PU wszystkie stacje, autogazy, apteki, bankomaty itp w mojej okolicy zapisac i wyslac do AM by przylaczyli je do POI. Na podobnej zasadzie wysle plik z zablokowanymi sciezkami - niestety zglaszalem niektore juz pare razy przez pol roku i nic z tego. Dzisiaj chyba sie tam wybiore i zrobie zdjecie moze to uswiadomi panom z AM gdzie nas pchaja (droga ledwo przejezdna dla motoru ! samochod nawet jeep nie przejedzie)- musze tylko wykombinowac jak GPSa i PDA przyczepic do skutera ;) .
Wlasnie odkrylem jeszcze jednega rzecz. W wersji beta mozna bylo zdefiniowac pod klawiszem wylaczanie podswietlania i tak to dzialalo a w tej ten sam klawisz (mimo ze funkcja nadal nazywa sie wylaczanie podswietlania) powoduje wylaczenie wyswietlacza. W sumie mnie to bardziej pasuje bo ta funkcja jest bardziej baterio-oszczedna.
Nie wiem tez czy bylo tak wczesniej ale teraz po wyznaczeniu trasy siedzac w domu bez GPSa mozna sobie zrobic symulacje przejazdu klikajac lewo prawo :) - wlacza sie pilot i slyszymy wszystkie komunikaty.
-
Co do POI to niestety zadne z moich wczesniejszych uwag nie zostalo uwzglednionych, wiec nie wiem jaki bedzie efekt przesylania zapisanych PU, dobrze by bylo gdyby autorzy AM sie zdeklarowali( beda /nie beda - aktualizowac) a jesli tak to kiedy.
MaciekP: bylo , ale niestety nie bylo funkcji DEMO (TTN3) czyli wirtualny przejazd bez zadnego klikania.
-
Wg mnie sprawa PU poszla troche w inna strone. Wczesniej chcielismy mechanizmu ktory pozwoli nam szybko naniesc poprawki na mape w tym wypadku dodawac nowe POI i potem scalic je wraz z poprawkami innych uzytkownikow. Niestety PU poszly bardziej w strone 'Ulubione' gdzie mozna przenosic preferowane punkty POI co sie juz mocno mija z wymienionym wczesniej celem. W dodatku aby wlaczyc stacje benzynowe 'stare-POI' i 'nowe-PU' musimy wejsc w 2 podmenu i pozaznaczac a pozniej tak samo odznaczyc x2.
-
Ale my nadal chcemy aby dodawac POI/PU jednym klawiszem z domyslnym opisem, poprostu nie wszystkie postulaty zostaly spelnione.
[Dodano: 2004-07-18 11:05:06]
sorry ale wciaz jestem na etapie testowania AM
znalazlem ta funkcje( ustawienia->klawisze sprzetowe, Dodaj PU po lewej/prawej stronie) tylko nie wiem jak sie sprawuje.
To samo dotyczy (wlacz/zatrzymaj zapis sladu GPS)
Jesli ktos to testowal, chetnie przeczytam ew. uwagi.
-
...To jest mimo wszystko wciąż tylko mapa i musi być zgodna z oficjalną klasyfikacją dróg (bez względu na stan faktyczny)... A może się mylę? Jeśli tak - chętnie włączę się do tego "systemu oceny dróg". :)...
Ja poproszę o definicję dróg "oraz lokalnych" bo to ma istotny wpływ na sposób traktowania tych dróg.
Ale my nadal chcemy aby dodawac POI/PU jednym klawiszem z domyslnym opisem...
Dodam że bez potwierdzania (naciskam i się po prostu zapisuje), a nazwa w takim formacie jak dla zapis śladu czyli data i godzina, i najlepiej byłoby w specjalnej kategorii. Takie punkty i tak trzeba potem na postoju "obrobić"
Dla zapisz ślad także bez potwierdzania.
Byłoby fajnie jak do ww działań byłby komunikat głosowy np "Zapisano punkt", "Włączono zapis śladu", "Wyłączono zapis śladu".
Jak jadę to muszę się skupić na jeździe a nie obsłudze.
-
Moi drodzy, właśnie otrzymałem z serwisu AM bardzo wyczerpującą informację dotyczącą moich uwag. Po części pokrywały się z moimi spostrzeżeniami (uwaga dotycząca błędnego routingu na trasie Sulęcin - Gorzów: nie zaznaczać "nie dotyczy poczatku i konca trasy" i sprawa załatwiona) a w znacznej mierze wyjaśnia o co w tym nieszczęsnym routingu chodzi. Przytaczam odpowiedź, bo jest ważna dla wszystkich z nas.
===============================================
"Ogonek" w Legnicy to wynik bledu w mapie - maly fragment wjazdu na 2-pasmowke ma niewlasciwy atrybut i dlatego AutoMapa prowadzi okrezna droge przy ustawionym przez Pana warunki tylko po drogach glownych. Oczywiscie poprawimy.
Jak staralem sie wyjasnic w poprzedniej odpowiedzi (dopisek Prozora:UMIEŚCIŁEM JĄ NA KOŃCU TEGO WPISU!!!) ograniczenia ustawiane dla srodkowego odcinka dluzszych tras dzialaja tylko wtedy gdy trasa jest dosc dluga. Przy krotszych trasach po prostu srednia gestosc drog glownych jest w tym kraju za mala.
Jesli chce Pan zeby trasa byla koniecznie prowadzona tylko po drogach glownych niezaleznie od jej dlugosci wowczas w Ustawieniach Trasy nalezy wylaczyc opcje na dole ekranu "nie dotyczy poczatku i konca trasy".
Wowczas trasa Sulecin - Gorzow pojdzie tylko po drogach glownych stosujac twardo warunek nie uzywania innych drog. Niestety nie zawsze daje to sensowny wynik.
(dopisek Prozora: FAKT, PRZETESTOWAŁEM WCZORAJ - czasami opcja działa lepiej, czasami gorzej. Jeśli koniec jest na drogach lokalnych, to o dotarciu do celu możemy pomarzyć, lub trasa konczy się gdzieś w okolicach celu)
W podanym przez Pana przykladzie do Sulecina nie dochodzi zadna droga glowna wiec trasa zostanie wyznaczona po drogach glownych
dopiero od drogi 22/24. A do tego miejsca AutoMapa proponuje w wersji 3.4 jazde na azymut.
Pracujemy nad opcja trasy "optymalnej" ktora w takim przypadku doprowadzi mniejszymi drogami do drogi glownej.
Nie mamy watpliwosci, ze jest jeszcze sporo do zrobienia zanim AutoMapa w kazdej mozliwej sytuacji pokaze najsensowniejsza trase.
Skoro nie mozna osiagnac od razu 100% skutecznosci skupiamy sie zgodnie z Zasada Pareto najpierw na tych rzeczach, ktore sa najwazniejsze.
Oczywiscie rozumiem, ze dla Pana ta sama zasada oznacza, ze najwazniejszy jest Sulecin z oczystego powodu, ze to miejsce gdzie Pan mieszka :)
Algorytmy nawigacji nie sa opracowywane dla kazdego kawalka drogi osobno. Sa to procedury uniwersalne ktore maja sobie poradzic w mozliwie szerokiej gamie sytuacji / kombinacji ustawienia
odcinkow drog i ich kategorii. Zmian parametrow tak by w konkretnym miejscu wyliczenie dawalo lepszy skutek natychmiast pogarsza wyniki w wielu innych miejscach.
Oczywiscie nie ustajemy w wysilkach, zeby miejsc gdzie algorytmy zawodza bylo jak najmniej. Podawanie konkretnych przykladow i staranne ich opisanie tak jak Pan to robi bardzo nam pomaga.
> Co prawda, zalecałbym zmiane oznaczenia
> tej drogi na krajową (o wiele lepsza jakoÂśa niż droga
> nr 136!!!)
Przekazuje te uwagi do dzialu opracowania map.
dopisek Prozora: A TERAZ SPRAWA UZUPEŁNIENIA NAZW I KIERUNKÓW ULIC:
Ilosc drog w Polsce jest spora. W AutoMapie mamy ich ok. 0.5mln kilometrow i nie istnieja w odroznieniu zadne sensowne publiczne zasoby danych z ktorych mozna by skorzystac. Tworzymy wiec te mapy do AutoMapy praktycznie od zera. Wystartowalismy o wiele lat pozniej niz Europa Zachodnia czy Stany i stad oczywiste zapoznienie.
Prace jednak ida w dobrym tempie a AutoMapa zostala bardzo dobrze przyjeta przez rynek co nas znakomicie motywuje do jeszcze szybszej pracy.
Mimo to doprecyzowanie wszystkich miejscowosci jeszcze potrwa.
Dane zbierane sa wieloma metodami rownolegle. M.in. po kraju jezdza ekipy sprawdzajace 'naocznie' sytuacje. Jesli przesle Pan odpowiednie informacje na pewno przesunie to Sulecin w kolejce :)
===============================================
dopisek Prozora: A TERAZ JESZCZE SZCZEGÓŁOWA KWESTIA ROUTINGU DLA ZAAWANSOWANYCH ;)
Problem wyznaczania trasy nie jest tak prosty jak sie wydaje. Naklada sie na siebie sporo roznych rzeczy i w kazdej z nich oczywiscie jest pole do usterek, problemow, pomyslow, zmian.
Zeby zapewnic odpowiednia szybkosc dzialania na urzadzeniu o tak slabej mocy obliczeniowej w stosunku do objetosci bazy danych
korzystamy z dosc skomplikowanych algorytmow. Nie jest to zwykle przegladanie kolejno mozliwych drog bo to trwa wielokrotnie za dlugo.
Uzyty algorytm bazuje na specjalnie przygotowanych indeksach ktore maja rozmiar ponad 1/3 calosci danych.
Mimo to czas potrzebny na znalezienie optymalnej trasy bez dodatkowych ograniczen robi sie zbyt dlugi przy dluzszych trasach - rzedu setek kilometrow. Dlago stosujemy wiele sztuczek pozwalajacych uzyskach kilku-kilkunastukrotne przyspieszenie ale kosztem niewielkiego ulamka procenta przypadkow wyznaczenia trasy inaczej niz zrobilby to czlowiek.
Na pewno da sie to zrobic jeszcze lepiej i pracujemy nad tym.
Jedna z metod uzytych zarowno do przyspieszenia jak i do "uczlowieczenia" znalezionej trasy jest dzialanie algorytmu etapami - inaczej w poblizu punktow milowych i inaczej w "glownej czesci trasy".
To rozgraniczenie stosowane jesty jedynie wtedy gdy trasy sa dlugie - ok. 100km. Ale nie jest to granica sztywna. Moze sie zdarzyc,
ze algorytm uzywajacy innej logiki dla "srodkowego odcinka trasy" zadziala juz przy 50km a moze nie wlaczyc sie nawet przy 150km.
Nie steruje tym bowiem zaden parametr dlugosci tylko znacznie badziej skomplikowane algorytmy zalezne od ilosci segmentow drogi, ich wzajemenych powiazan itd.
Na to nakladaja sie bledy w danych, ktore wciaz sa i dlugo jeszcze beda o ile w ogole da sie ich kiedykolwiek calkowicie pozbyc. Podobnie jak z pisaniem kodu programu tak i z budowaniem tego typu systemu programowo-mapowego nie ma niestety narzedzi ktore gwarantuja unikniecie 100% bledow.
Np. w opisanym przez Pana przypadku na PDAClub za petla na drogach
glownych pod Legnica odpowiada krociutki kawalek lacznika przy
dwupasmowce ktory ma niewlasciwy atrybut. Bedzie to oczywiscie poprawione.
Rodzajow bledow / komplikacji w danych jest znacznie wiecej i zeby uniknac pokazywania komunikatu "nie mozna wyznaczyc trasy" program w takich sytuacjach stosuje rozwiazania awaryjne - wychodzimy z zasady ze lepiej jest wyznaczyc trase o kilka kilometrow dluzsza niz potrzeba niz pokazac komunikat ze nie ma trasy.
Lista wyjatkow jest spora a sprawe bardzo komplikuje fakt ze dodanie kazdej najdrobniejszej naweto logiki typu jeden "if" a glownym algorytmie znajdowania trasy wydluza natychmiast o wiele procent czas wyznaczania trasy. Gdyby chciec opisac wszystkie niuanse w ktore obroslo juz wyznaczanie trasy w AutoMapie mozna by juz napisac mala ksiazke.
Nie mozemy tego wszystkie wyjasniac ani w instrukcji obslugi ani tym bardziej w menu bo glownym odbiorca AutoMapy jest typowy kierowca ktory nie chce nic wiedziec ani o komputerach ani o algorytmach.
Chce po prostu dojechac do celu najlepiej naciskajac jeden guzik. I nie chce czekac przez kilka minut na wyliczenie trasy ktora by byla troche lepsza.
Pracujemy najszybciej jak mozemy, ze nie tylko usunac usterki w danych ale rowniez tak dopracowac algorytmy by uzytkownik w ogole nie zdawal sobie sprawy z tego jak skomplikowanym procesem jest znalezienie optymalnej trasy. Podobnie jak nie zdaje sobie sprawy z nieprawdopodobnej zlozonosi operacji wykonywanych przez oko i mozg w ulamku sekundy kiedy jendym rzutem oka na mape czlowiek
natychmiast widzi dobra trase z A od B.
Mam nadzieje, ze to przynajmniej czesciowo odpowiada na Panskie pytania.
Z poważaniem
AutoMapa (m)
===============================================
No to ja jestem zadowolony. Przynajmniej wiem już teraz o co chodzi i dlaczego działa to tak jak działa. Wiem jak zoptymalizować pracę z tym narzędziem (właśnie: NARZĘDZIEM!) tak aby jazda była możliwie bezstresowa.
No i na koniec: właśnie zaczynam opracowywać uzupełnienie dotyczące Sulęcina. Czyli mapa zawierająca nazwy ulic i ich kierunki. Wyślę to do serwisu. Wam radzę zrobić to samo. Ja to robię dla Was - Wy zróbcie to dla mnie :). W końcu wiem, jak się po moim mieście poruszać, a Wy nie. I vice versa :)
-
To moze na szybko kilka pomyslow na usprawnienie:
1. Brakuje listingu miejscowosci po ktoprych przejedziemy
to bardzo by ulatwilo sprawe zlych tras, powiedzmy wyznaczam sobie trase Poznan- Ostrow Mazowiecka i widze warszawe :) ale nie chce jechac przez warszawe, wiec naciskam warszawe i klikam na "blokade"
Interface jak w punktach trasy. Zlozonosc (tego listing) moglaby byc definiowana , albo zalezna od dlugosci i tych "glownych drog".
2. Po dodaniu punktow przelotowych nie powinien od razu wyznaczac trasy ( przy 3 p.p. wyznaczenie trasy zajmuje juz minute )
Powinien byc system pozwalajacy na klikniecie wyznacz teraz.
Dodatkowo opcja przy Koniec, start GPS ( auto/manual - wyznaczanie)
Punkty przelotowe maja jedna wade , tzreba je wstawiac w kolejnosci
jesli mozna by bylo ( nie wiem jak :) ) ustalic , czy ten punkt ma byc pierwszy , drugi itd, albo ze on dotyczy tylko drogi powrotnej
albo w obie strony
( np A - B - C) dodaje PP=x , moze on trafic (AxBC)(ABxC)(AxBxC).
Ten problem moglby byc czesciowo rozwiazany manualnym wyznaczaniem trasy , z punktem przelotowym + mozliwosc kopiowania PP w punktach trasy.
Prozor: masz moje poparcie:)
-
Dzięki :)
A co do Twoich wniosków to popieram, w szczególności wyznaczanie trasy dopiero PO wstawieniu punktów przelotowych. Oszczędzi się tutaj kuuupę czasu przy przeliczeniach trasy.
Ślij uwagi do serwisu. Niech już będzie formalnie :)
Acha, Cat^:
Prozor: "Co prawda, zalecałbym zmiane oznaczenia tej drogi na krajową (o wiele lepsza jakość niż droga nr 136!!!)"
Serwis AM: "Przekazuje te uwagi do dzialu opracowania map."
Czyli chyba nawet należy się włączyć, tym bardziej, że Ty tych kilometrów tłuczesz jak szalony :proud:
-
(...) Po dodaniu punktow przelotowych nie powinien od razu wyznaczac trasy ( przy 3 p.p. wyznaczenie trasy zajmuje juz minute )
Powinien byc system pozwalajacy na klikniecie wyznacz teraz.
Dodatkowo opcja przy Koniec, start GPS ( auto/manual - wyznaczanie)
Ja omijam tę niedogodność w taki sposób, że najpierw podaję punkt startowy trasy, potem wszystkie pośrednie, a NA KOŃCU punkt docelowy. Wtedy trasa podczas tworzenia wytyczana jest tylko raz, na końcu.
(...) Punkty przelotowe maja jedna wade , tzreba je wstawiac w kolejnosci
jesli mozna by bylo ( nie wiem jak :) ) ustalic , czy ten punkt ma byc pierwszy , drugi itd, (...)
Przecież można: Menu Trasa -> Inne -> Punkty trasy - podświetlasz punkt na liście a następnie klikasz na ikony ze strzałkami w górę lub w dół i zamieniasz miejscami poszczególne punkty (kolejność)...
-
Pytania:
Menu Trasa, 2 zakładka „Skasuj trasę / punkty trasy”. O co chodzi z tymi punktami trasy?
Już się ktoś pytał co oznacza nieaktywna funkcja Wstaw z menu podręcznego.
Problemy:
Ustawienia parametrów dla zapisanych tras.
Wczytanie zapisanej trasy ustawia rodzaj trasy (szybka / krótka) oraz rodzaj dróg dla tras dłuższych (głównych / krajowych / lokalnych), ale już nie zmienia ustawienia Nie Dotyczy początku i Końca Trasy (co jest pewna niekonsekwencją).
Po skasowaniu trasy ww parametry pozostają jako domyślne. I tu pojawia się problem. Jeśli z jakiegoś powodu wczytałem sobie wcześniej zapisaną trasę z ustawionymi innymi parametrami niż zazwyczaj i potem „zapomnę” o tym, to nowo wyznaczona może być nieco nietypowa. Jednym z rozwiązań tego problemu jest niżej opisana modyfikacja MENU TRASA, gdzie od razu widać jakie parametry mamy ustawione.
W trybie nawigacji gdy punkt START / STOP/ PRZEZ znajduje się poza mapą i nawigacja jest „na przełaj” zmiana skali ekranu tak jak jest to przy manewrach.
Propozycje:
A teraz trochę przemyśleń nad układem MENU.
Jak już ktoś pisał układ ikon w Menu nie jest najlepiej dobrany.
Oto moje propozycje.
W trybie pełnoekranowym:
[pic=http://www.dobrzyca.republika.pl/images/Tryb_%20pelnoekranowy.jpg]
Brak zaznaczonej czerwonym kółkiem ikony, natomiast klikniecie palcem na polu z mapą otwiera MENU WYBORU.
[pic=http://www.dobrzyca.republika.pl/images/Menu_1_%20poprawione.JPG]
W którym wybieramy najważniejsze funkcje dostępne w czasie jazdy.
Jako kolejne podmenu inne niezbędne funkcje.
MENU Szukaj – jest OK.
MENU Trasa
[pic=http://www.dobrzyca.republika.pl/images/Trasa_1_poprawione.JPG]
Jako kolejne podmenu inne niezbędne funkcje.
MENU Skala – szczerze mówiąc oprócz ustawienia na początku nigdy tam nie zaglądam (posługuje się suwakiem skali).
MENU GPS – jak wyżej
-
Pytania: Menu Trasa, 2 zakładka „Skasuj trasę / punkty trasy”. O co chodzi z tymi punktami trasy?
Ta funkcja kasuje aktualną trasę z ewentyualnie naniesionymi punktami pośrednimi. Co to jeszcze wyjaśniać?
-
Tomasz - Twoja propozycja z menu jest zgodna z tym co proponowalem juz w trakcie beta testow - wywalic dolny pasek bo i tak do podmenu wchodzimy przez menu glowne wiec po co dublowac - jeszcze latwiej byloby gdyby do menu glownego wchodzilo dotykajac ekranu w dowolnym punkcie (moze to byc jako opcja).
Mialem tez to zglosic i widze ze nie jestem odosobniony - jeszcze nigdy nie uzywalem (z potrzeby) menu skala bo uzywam suwaka/przyciskow.
Natomiast co do menu trasa to juz budzi lekkie kontrowersje. Ja np. od poczatku mam ustawione trasa szybka i nic nie zmieniam w tej kwestii i jest OK za to czesto uzywam Poczatek GPS itp. jednak zgodze sie ze to kwiestia optymalizacji ergonomi.
-
Ta funkcja kasuje aktualną trasę z ewentyualnie naniesionymi punktami pośrednimi. Co to jeszcze wyjaśniać?
No ale po co te punkty trasy. Chyba oczywiste że jak kasuję trase to punkty trasy także.
A co z tą funkcją Wstaw ?
...jeszcze latwiej byloby gdyby do menu glownego wchodzilo dotykajac ekranu w dowolnym punkcie (moze to byc jako opcja)...
Pisałem o tym "... natomiast klikniecie palcem na polu z mapą otwiera MENU WYBORU."
...Natomiast co do menu trasa to juz budzi lekkie kontrowersje. Ja np. od poczatku mam ustawione trasa szybka i nic nie zmieniam w tej kwestii i jest OK za to czesto uzywam Poczatek GPS itp....
Zgadza się, ale problem z trasami opisałem na początku mojej wypowiedzi. Ja natomiast nigdy nie używałem początek GPS bo jak ustale gdzie jade to używam KONIEC, START = GPS z Menu podrecznego.
To były moje propozycje - ja nie twierdzę że tak jest najlepiej, natomiast myślę że obecnie jest troche bałagan.
-
Jak zwykle u mnie cos nie dziala bo pewnie nie wiem jak wlaczyc.. Dlaczego u mnie w menu trasa nie ma tych ikonek "po glownych", "oraz krajowych" i "oraz lokalnych"? NIe ma tez "nie dotyczy poczatku i konca". To znaczy sa te opcje ale dopiero w ustawieniach a nie tak ladnie w glownym menu trasy.
Pozdr,
Kulawy.
-
Dobre :)
To jest tylko propozycja ikon i ustawien naszego kolegi Tomaszab.
-
No to mnie kolega kulawy rozbawił :))
-
Ech.. W pracy jestem. Kontem oka zerkam. Ale skoro tak zareagowalem to chyba oznacza, ze to dobry pomysl? :>
UPDATE: swoja droga sadze, ze wszystkie "ustwienia" docelowo powinny byc w postaci ikonek. Wczoraj bym rozjechal pania z grzybami co przy jezdni kucala bo chcialem glosnosc pilota ustawic na srednia..
-
To jest wlasnie powod dla ktorego wprowadzono duze przyciski obslugiwane palcem - olbrzymi skok do przodu - teraz w trakcie jazdy zmieniam sobie rozne rzeczy i testuje opcje stojac na swiatlach przy uzyciu palca - wczesniej na cos takiego nie moglem sobie pozwolic bo wyjecie rysika i celowanie w mikroskopijne (w skali kierownicy) napisy bylo niebezpieczne. Sa jeszcze miejsca ktore wymagaja powiekszenia np menu pojawiajace sie po wskazaniu punktu albo znalezionego adresu - powinny byc maxymalnie duze na ile pozwala ekran i odstepy miedzy pozycjami powinny byc wieksze
-
Ta funkcja kasuje aktualną trasę z ewentyualnie naniesionymi punktami pośrednimi. Co to jeszcze wyjaśniać?
No ale po co te punkty trasy. Chyba oczywiste że jak kasuję trase to punkty trasy także.
No, jeśli budujesz trasę jak ja opisałem, czyli ustawisz start i punkty pośrednie a jeszcze końća nie ustawisz - to ta funkcja nie skasuje de facto trasy tylko JEDYNIE punkty trasy! :)
-
Witam wszystkich to mój pierwszy raz :)
moje propozycje:
1) automatyczny zapis śladu GPS na karcie /za każdym razem muszę wybierać CF Card/ zwłaszcza przy długich trasach pliki te osiągają znaczące rozmiary /Warszawa – Mysłowice – Gliwice 7,1M/. Często zdarza mi się zapomnieć i ślad zapisywany jest do pamięci efekt końcowy wiadomy J
2) brakuje mi możliwości zdefiniowania klawisza dla funkcji START=GPS
-
No, jeśli budujesz trasę jak ja opisałem, czyli ustawisz start i punkty pośrednie a jeszcze końća nie ustawisz - to ta funkcja nie skasuje de facto trasy tylko JEDYNIE punkty trasy! :)
Rozumiem i przyjmuje do wiadomości . Ale jak masz poczatek i jakieś punkty to i tak masz trasę. Obyśmy mieli tylko takie problemy ;).
-
Wlasnie sie wkurzylem - nanosze POI jako PU tak jak obiecywalem. Nanioslem juz z 80 punktow w tym prawie 30 parkingow oficjalnie wymienionych na stronach urzedu miejskiego jako polecane przy okazji dodajac informacje o godzinach pracy ilosci miejsc cenach itp i dopiero po 15 przyszlo mi sprawdzic efekty pracy. Okazalo sie ze AM :kill: wywalila wiekszosc wpisywanych informacji poniewaz zostawia tylko ok 30 znakow ... :( a wiadomo jak przyjemnie wypelnia sie formularze na pockecie
Dlatego w pozostalych nie bede wpisywal nic :P
-
Melduję, że przekazałem aktualną mapkę Sulęcina z naniesionymi ulicami jednokierunkowymi do dzialu opracowan map AM. Jestem ciekaw co z tego wyniknie :). Zachęcam innych w miarę możliwości. Wiele miast umieszcza swoje mapy na swoich serwisach www, wystarczy sprawdzić aktualność, dodać kierunki ulic, zablokować obszary wydzielone z ruchu kołowego lub nie przejezdne i już :)
-
(...) Po dodaniu punktow przelotowych nie powinien od razu wyznaczac trasy ( przy 3 p.p. wyznaczenie trasy zajmuje juz minute )
Powinien byc system pozwalajacy na klikniecie wyznacz teraz.
Dodatkowo opcja przy Koniec, start GPS ( auto/manual - wyznaczanie)
Ja omijam tę niedogodność w taki sposób, że najpierw podaję punkt startowy trasy, potem wszystkie pośrednie, a NA KOŃCU punkt docelowy. Wtedy trasa podczas tworzenia wytyczana jest tylko raz, na końcu.
OK, tylko ze punkty przelotowe w 90% wyznaczam aby dokonac korekty trasy.
I nigdy nie wiem ile ich bede musial naniesc , bo najczesciej logika AM mnie zaskakuje.
(...) Punkty przelotowe maja jedna wade , tzreba je wstawiac w kolejnosci
jesli mozna by bylo ( nie wiem jak :) ) ustalic , czy ten punkt ma byc pierwszy , drugi itd, (...)
Przecież można: Menu Trasa -> Inne -> Punkty trasy - podświetlasz punkt na liście a następnie klikasz na ikony ze strzałkami w górę lub w dół i zamieniasz miejscami poszczególne punkty (kolejność)...
OK, ale mialem na mysli kopiowanie tych punktow , bo co mi ze zmiany kolejnosci jak potrzebuje AxBxC?
Po za tym dot. to rowniez wypowiedzi wyzej:
Jesli chce poprawic trase ABC, to wstawienie PP pomiedzy A i B jest niemozliwe, musze najpierw odczekac az alg AM wyznaczy trase rodem z Wyspy piratow :) , a dopiero pozniej moge przejsc do P. trasy i to zmienic.
-
Dokładnie. Nic dodać. I niestety - nic ująć!
-
wiem ze to pytanie było już zadawane nie wiem jak to zrobić...
JAK DOKONAĆ ZRZUTU MAPY z AM NA EKRAN NOTBOOKA ? prosze o pomoc
-
Pas... Mi się nie chce po raz 1001 wyjaśniać... A poszukać w wypowiedziach nie łaska? :|
-
http://www.pdaclub.pl/forum/posty.php?temat_id=7895#38223
Naprawde czasem rece opadaja
-
Nie widzicie, że początkujący? Odpowiedź trzeba dać sensowną! Bądźcie wyrozumiali troszeczkę!!!
Jest takie coś jak FAQ i "szukaj" i dział dla początkujących,
zresztą a jak nie to:
==================================================
APARATEM FOTOGRAFICZNYM - NAJLEPIEJ CYFROWYM!!!
OSTATECZNIE KOMÓRKĄ!!!
==================================================
:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
-
==================================================
APARATEM FOTOGRAFICZNYM - NAJLEPIEJ CYFROWYM!!!
OSTATECZNIE KOMÓRKĄ!!!
==================================================
Oooo, i to mi się podoba :)) . To powinna być standardowa odpowiedź na pytanie o zrzut ekranu z PDA.
Pozdrawiam
-
Wlasciwie kolega rextar podsunal mi pewien pomysl.
Wielokrotnie zdaza sie tak ze alg. wyznaczania trasy zmienia swoje ustalenia ( szczegolnie w miastach) gdy utkniemy w korku i akurat przypomni sie nam jakis skrot, okazuje sie wtedy ze Pilot kieruje nas w iscie diabelski sposob.
Wtedy nie ma czasu na wlaczanie zapisu sladu GPS aby pokazac bledy, ale mozna by robic print screeny.
Po za tym po dojechaniu do celu , nie ma sladu po wyznaczonej trasie
przejezdzam 400 km i w min 10 miejscach mialem ten problem
i nawet nie moge tego pokazac.
Postuluje wprowadzenie zapisywania screenow JPG na karcie pamieci po nacisnieciu zdefiniowanego przycisku.
-
Uwazam ze to dobra propozycja - uzywanie zewnetrznych aplikacji w trakcie jazdy jest niewygodne a poniewaz ostatnio ciagle pracujemy na becie i zlaszamy rozne uwagi gdzie zrzuty z ekranu sa konieczne. Proponuje (zreszta za sama AM) by zrzuty byly jako GIFy parokolorowe poniewaz 1 mniej zajmuja miejsca 2 nie maja widocznej kompresji (problem w tym ze o ile mnie pamiec nie myli od GIFa trzeba jakies oplaty odprowadzac chcac byc legalnym).
Wczoraj duzo jezdzilem z AM i zauwazylem b. duza niestabilnosc programu - pare razy wychodzil z trybu nawigacji i powiadamial mnie tylko o zjechaniu z trasy - nie wiem czy moze to byc przyczyna ale uzywalem funkcji wygaszania ekranu ktora pojawila sie w AM. Raz (i to pierwszy raz dla mnie) zgubil polaczenie z GPSem i to w dosc nietypowy sposob bo wszystkie kontrolki i objawy pracy GPSu zniknely z ekranu a w menu GPS nadal bylo 'WYLACZ' no i w sumie GPS realnie pracowal, a kiedy na niego kliknelem AM zaczela sie wykladac czego efektem byl ekran podobny do tego ktory ktos ostatnio pokazywal gdzie zamiast okienek byly same biale prostokaty z nazwami.
No i niestety natrafilem na 2 babole:
1 to normalka trasa wyznaczona przez droge ktora w lesie przypominala odcinek specjalny.
2. przypadek podobny do omawianego ostatnio przez Prozora - trasa wyznaczona 2x dluzsza trasa - tyle ze na nic tu ustawienia z drogami glownymi, krajowymi, trasa dluga czy krotka bo zawsze efekt byl ten sam.
Wydaje mi sie ze jakby to panowie z AM nie tlumaczyli to cos namieszali w algorytmach bo poprzednie dzialaly IMO lepiej. Teraz niestety jestem zmuszony po wyznaczeniu trasy na duzym zblizeniu sprawdzic cala trase czy nie robi gdzies zawijasow.
[pic=http://www.oom.home.pl/allegro/5.gif] [pic=http://www.oom.home.pl/allegro/6.gif]
Ta okrezna trasa byla wyznaczona w opcji 'krotka' o jej klasie czy jakosci nie wspominajac !!!
Prosze zwrocic uwage na miejsce ktore zaznaczylem na czerwono - tam nie ma drogi i 3 razy w ciagu krotkiej wycieczki zdarzylo sie ze AM niby prowadzila w dobrym kierunku ale sama sobie wyznaczala jakies sciezki (ktorych nie ma) na odcinku kilku/kilkinastu metrow co prowadzilo do wielokrotnego sluchania 'jestes poza trasa wyznaczam nowa' mimo ze jechalem zgodnie z wczesniejszymi ustaleniami - przejechalem przez wlasciwe skrzyzowanie bo slyszalem ze dopiero 'za 50m w prawo'.
PS. Cos mailing lista w AM nie dziala najlepiej bo wlasnie poinformowali mnie o nowej wersji :-D
-
Ja mam propozycje, ale chyba nie dla autorow AM, bo im chyba nie bardoz wolno, ale my uzytkownicy mozemy sporzadzic liste punktow z fotoradarami. Aktualnie jest ich w Polsce ponad 100.
Ja moge podac liste na Slasku.
Jak ktos bedzie jechal taka trasa to naniesie w odpowiednim miejscu dokladnie i potem mozna zrobic dokladna liste i naniesc ja do AM.
Na Śląsku:
KWP w Katowicach dysponuje na razie 8 słupami, na których umieszczane są rotacyjnie 4 fotoradary.
Umiejscowienie słupów:
- DK86 w kierunku Katowic na wysokości elekrowni Łagisza, skrzyżowanie z DW 913 (Pyrzowice)
- DK1 w kierunku Częstochowy (Poczesna) skrzyżowanie z DW 904
- DK1 w kierunku Katowic w miejscowości Siedlec Duży
- DK1 w kierunku Bielska-Białej w miejscowości Piasek
- DK81 (wiślanka) w kierunku Wisły w miejscowości Woszczyce
- DK81 (wiślanka) w kierunku Wisły w Skoczowie, skrzyżowanie z ulicą Bielską i Katowicką
- DW941 w Ustroniu na skrzyżowaniu z ulicą Cieszyńską
- DW911 z Piekar Śląskich do Nakła w miejscowości Orzech
Planowane kolejne lokalizacje:
- DW935 - Rydułtowy
- DW933 - Wodzisław Śląski
- DW942 - Szczyrk
- DW494 - Wręczyca Wielka, skrzyżowanie z DW492
oraz 4 lokalizacje na drogach krajowych....
pozdrawiam
barthus
-
Barthus - dlaczego niby im nie wolno? Są to ogólnie dostępne informacje, w dodatku ostatnio reklamują w prasie nawet jakąś mapę drogową z lokalizacją wszystkich fotoradarów w Polsce. Bardziej istotne byłoby dodanie funkcji alarmu w AM przy zbliżaniu się do fotoradaru. Jeżeli Automapa dodała by to i wprowadziła częstą aktualizację takich POI do sciągnięcia z ich serwisu dla legalnych użytkowników to sprzedaż wzrasta o co najmniej kilkadziesiąt % ;)
-
nie jestem pewien, jak organy by sie zapatrywaly na takie dzialania.
Ale jesli mozna, to jeszcze lepiej. Funkcjha alarmu to rzeczywiscie ciekawy pomysl. Problem z aktualizacja polega na tym, ze AM pozwala tylko na 12 miesieicy aktualizacji, chyba ze ten plik wydzieliliby z platnej aktualizacji. Inna sprawa, ze uwazam to za bezczelnosc. Zwlaszcza ze na razie zadnej mapy nie wydali w terminie. Kupujac AM i majac terminarz wydania nowych map wiem ze w ciagu 12 miesiecy zalapie sie na konkretne mapy. A tu nagle ZONK! AM sie spoznila i juz kaze mi placic za nowe mapy, mimo ze AM zawalila termin. Popatrzcie na to inaczej. AM oczekuej od nas ze co roku bedziemy wydawac 950 PLN na wersje XL. Bo przeciez non stop nowe drogi powstaja, nowe ulice w miastach, zmienia sie uklad komunikacyjny (jednokierunkowe itp.), nowe stacje itp. Po 2 latach mapa przestaje byc aktualna. Tutaj AM bedzie musiala skorygowac swoja polityke. Na razie korzysta z przywileju de facto monopolisty, ale mam nadzieje ze konkurenci wymusza zmiany w tym zakresie.
pozdrawiam
barthus
-
Jesli baze fotoradarow bedziemy prowadzili my samodzielnie jako uzytkownicy wspolcielac pliki PU z naniesionymi puntkami to nie bedzie potrzeby wykupywania aktualizacji AM co faktycznie przy tym stanie calego projektu czyli IMO BETA jest nieuczciwe.
Barthus - zamiast wypisywac lokalizacje nanies je na mape zapisz jako PU - tak bedzie latwiej.
-
nie jestem pewien, jak organy by sie zapatrywaly na takie dzialania.
Ale jesli mozna, to jeszcze lepiej. Funkcjha alarmu to rzeczywiscie ciekawy pomysl. Problem z aktualizacja polega na tym, ze AM pozwala tylko na 12 miesieicy aktualizacji, chyba ze ten plik wydzieliliby z platnej aktualizacji. Inna sprawa, ze uwazam to za bezczelnosc. Zwlaszcza ze na razie zadnej mapy nie wydali w terminie. Kupujac AM i majac terminarz wydania nowych map wiem ze w ciagu 12 miesiecy zalapie sie na konkretne mapy. A tu nagle ZONK! AM sie spoznila i juz kaze mi placic za nowe mapy, mimo ze AM zawalila termin. Popatrzcie na to inaczej. AM oczekuej od nas ze co roku bedziemy wydawac 950 PLN na wersje XL.
Sorry ale stane po stronie AM
Użytkownik rejestrujący licencję na zakupioną mapę ma bezpłatny dostęp do jej aktualnych wersji przez okres jednego roku od momentu rejestracji. Po upływie tego okresu można wykupić roczny abonament uprawniający do aktualizacji map za równowartość 30% ceny licencji. Warunkiem jest jednak wykupienie abonamentu nie później niż 3 miesięce (90 dni) po wygaśnięciu poprzedniego prawa do aktualizacji map.
IMHO uwazam to za uczciwy uklad.
Wracajac do PU z fotoradarami
czy mozna edytowac/ laczyc/ wycinac zbior PU.
Chetnie bym sie wymienil moimi PU-FotoRadar.
-
Mozna dodac punkty ale niestety bez rozdrabniania sie w kategorie (chyba) ale to i tak otwiera duze mozliwosci ! Wycinac mozemy tylko 'recznie' wpierw przez zapisanie wszystkich swoich punktow potem wykasowanie np 'domowych' i zapisanie pozostalych np fotoradarow. Poziej druga osoba moze zrobic import z tego pliku z fotoradarami :)
Na koniec brakuje w AM funkcji a raczej Wav'a ' ZA 500m zwolnij'.
Inna sprawa ze w AM brakuje mi komunikatu zjedz na srodkowy pas przez co w Gdansku w 2 miejscach AM niechcacy wprowadza czlowieka w blad bo prawy pas nie prowadzi w tym samym kierunku co srodkowy.
-
Algorytm wyznaczania trasy potrafi nieźle poprowadzić w kółeczko i to po fatalnych drogach ( moje biedne zawieszenie :wkurzony: )
-
Faktycznie, algorytm wyznaczający trasy nie jest doskonały... ;)
Automapa to przede wszystkim mapa z dodatkiem nawigacji. Do progamu nawigacyjnego (jak TomTom, czy MobileNavigator) brakuje jej jeszcze duzo. Nie mysle tu o ilosci punktow menu ;)
Osobiscie musze powidziec, ze gdybym mial uzywac analogicznego programu do nawigacji w Niemczech, to raczej kupilbym mape na papierze.
Ale Automapa rozwija sie w szybkim tempie i zycze jej wszystkiego najlepszego. Inne programy (TomTom, czy MobileNavigator) tez zaczynaly od wersji beta.
-
Automapa to przede wszystkim mapa z dodatkiem nawigacji. Do progamu nawigacyjnego (jak TomTom, czy MobileNavigator) brakuje jej jeszcze duzo.
Naprawdę masz odczucie tak znaczącej różnicy?
Ostatnio to raczej TTN3 mi się częściej wykłada od AM....
Używam TT Traffic i co jakiś czas w momencie rozpoczęcia ściągania danych przez GPRS cały TTN ginie bez śladu :(
Wersja TT to 3.04T
A odnośnie algorytmów routingu bo o tym była mowa w cytacie, to te w TTN3 też nie są wolne od wad.
Np w TTN2 miałem jeden punkt w ulubionych - przejście graniczne Frost/Olszyna. Teraz muszę mieć dwa, po jednym dla każdego kierunku jazdy, bo z jednego program nie potrafi wyznaczyć trasy "z..." i "do..."
Nawet jeżeli umieszę punkt dokładnie między pasami ruchu autostrady...
-
Popieram wszystkie wymienione uwagi majace na celu poprawienie AM.
Szczegolnie uklad menu i kolejnosc ikonek.
Brakuje mi jeszcze funkconalnosci z TT polegajacej na wspolpracy z Ootlookiem i definiowaniem kontaktow jako punkty trasy.
Chcialbym moc nanosic takie PU jak znaki stop. Chcialbym zeby program informowal o zblizaniu sie do takiego znaku - koncepcja analogiczna do opisanego wyzej pomyslu z alarmem przed fotoradarem.
Zauwazylem, ze nie wszystkie opcje poszczegolnych menu mozna przypisac do przyciskow (np.skasuj trase, punkty trasy).
Mam na koniec taka mysl - Klubowicze i Uzytkownicy AM sie napracuja nad udoskonalaniem AM a potem przyjdzie do Polski wlasciciel Tom Toma i kupi firme Geosystem i jej AM.
-
Witam!
Przydaloby sie, gdyby AM potrafila "przeslonic" systemowe wylaczanie
podswietlenia ekranu. Mam ustawione wylaczanie podswietlenia ekranu
przy zewnetrznym zasilaniu po 5 minutach, w czasie jazdy ciemny ekran niewiele daje, a naciskanie przycisku (zeby podswielic ekran) w trakcie manewru nie jest najlepszym pomyslem...
Oczywiscie mozna przed jazda zmienic ustawienie, zeby system nie wylaczal podswietlenia, ale... ;)
Pozdrawiam
-
Ja omijam tę niedogodność w taki sposób, że najpierw podaję punkt startowy trasy, potem wszystkie pośrednie, a NA KOŃCU punkt docelowy. Wtedy trasa podczas tworzenia wytyczana jest tylko raz, na końcu.
W kilku przypadkach zauważyłem taką nieprawidłowość, że jeśli definiujemy trasę z miasta X do miasta Z przez miasto Y, to wynikowa trasa jest dość dziwna: tzn. dojeżdżamy z X do Y, w Y - wbrew drogowskazom - Automapa kieruje nas do centrum i potem z centrum do Z.
Przejeżdżając przez Jarocion dla przykładu miałem tak absurdalną sytuację, że Automapa na pewnym skrzyżowaniu skierowała mnie w prawo, potem jechałem kawałek przez miasto, po około dwóch kilometrach zgodnie ze wskazaniami programu zawróciłem, dokładnie tą samą trasą dojechałem do tego samego skrzyżowania, na którym ponownie miałem skręcić w prawo. Gdybym od razu przejechał prosto, skutek byłby ten sam, a zaoszczędziłbym ponad cztery kilometry jazdy. :)
Z tego właśnie powodu po wygenerowaniu trasy z punktami pośrednimi zawsze ją poprawiam w taki sposób, że punkty pośrednie będące miastami zastępuję jakimiś małymi miejscowościami leżącymi na trasie w niedalekiej okolicy - w przykładzie powyżej zastąpienie Jarocina jakąś miejscowością leżącą przed nim powoduje, że na wspomnianym skrzyżowaniu Automapa nakazuje jechać prosto.
W każdym razie wielokrotnego wyznaczania trasy chyba nie sposób uniknąć :surprised:
-
W kilku przypadkach zauważyłem taką nieprawidłowość, że jeśli definiujemy trasę z miasta X do miasta Z przez miasto Y, to wynikowa trasa jest dość dziwna: tzn. dojeżdżamy z X do Y, w Y - wbrew drogowskazom - Automapa kieruje nas do centrum i potem z centrum do Z.
Zwróć uwagę, że jeśli wskazujesz jakąś miejscowość jako Start, Koniec lub Przez to tak naprawdę wskazujesz jakiś konkretny punkt (czyżby to był środek geograficzny?) który często leży nawet dość daleko od najbliższej ulicy. Kiedyś był zgłaszany postulat, aby była funkcja PRZEZ jako „tranzyt”, ale jak miałoby to być zrobione?.
-
Zwróć uwagę, że jeśli wskazujesz jakąś miejscowość jako Start, Koniec lub Przez to tak naprawdę wskazujesz jakiś konkretny punkt
Zdaję sobie z tego sprawę :) - pisałem o tej niedogodności głównie w kontekście jednokrotnego wyznaczania trasy przez podawanie punktów pośrednich przed końcowym. Z opisanego powodu i tak korekta trasy jest niezbędna (często wielokrotna - jeśli punktów jest więcej).
W przypadku małych miejscowości leżących bezpośrednio przy trasie nie ma po prostu takiego problemu.
-
Brakuje mi jeszcze funkconalnosci z TT polegajacej na wspolpracy z Ootlookiem i definiowaniem kontaktow jako punkty trasy.
Byloby to bardzo przydatna funkcja , baza klientów itp. Tylko że w Outloocku nie ma miejsca na współrzędne i wobec tego jak zapewnic wspóldziałanie obu ?.
-
TT szuka na podstawie danych adresowych a nie współrzędnych - i tak samo powinno być w Automapie (choć będzie to pewnie ograniczone do miast które maja plany z nazwami ulic i numerami)
-
Pewnie rowniez kod pocztowy powinien byc w adresie ?