PDAclub.pl - Forum użytkowników technologii mobilnych
Nawigacja GPS => AutoMapa => Wątek zaczęty przez: jachraniak w Październik 29, 2011, 16:58:32
-
Nawiązując do wątku:
http://pdaclub.pl/forum/automapa/dlaczego-szybka-nie-jest-najszybsza/ (http://pdaclub.pl/forum/automapa/dlaczego-szybka-nie-jest-najszybsza/)
w którym już jest o wszystkim, proponuję abyśmy działali na konkrecie. Bo lubię krytykować i czytać krytykę, ale opartą na mocnych podstawach. Czytanie tekstów "źle prowadzi" bez konkretów jest męczące :)
Precyzyjne zagadnienie i krótki komentarz.
1) omawiany przebieg; "Szybsza od szybkiej" "Łatwiejsza od Łatwej" "Krótsza od Krótkiej" etc etc
2) lokalizacja startu i końca
3) dzień i godzina startu
4) datę SR na których opieramy routing
5) sposób poprawy - zazwyczaj jeden lub kilka punktów "przez"
Nie podajemy tras pokrywających się z już omówionymi... No chyba, że chodzi o inny typ trasy.
Po wydaniu nowych danych SR będzie można ocenić czy uważnie nas czytają :)
Podaję 1 przykład
1)"Szybsza od szybkiej"
2) Start: Nadarzyn (pruszkowski) , Koniec: Konin (wielkopolskie)
3) sobota, 16.00
4) SR 17.10.2011r
5) wstawienie punktu "przez" na A2 za Strykowem - urywamy w cudowny sposób 26 minut.
to jest przykład złego wykorzystania informacji o prędkościach
Przed 3h06min
Po 2h40 min
-
Skoro dane SR są sezonowe, to sam dzień i godzina startu nie wystarczy, żeby być precyzyjnym.
Do tego potrzebna jest pełna data.
-
:shocked:
ochkarol co Ty wypisujesz :mrgreen:
ja już nie mam siły tłumaczyć Ci o co kaman, bo najdalej za tydzień resetujesz pamięć podręczną i zaczynasz od nowa to samo :mrgreen: i w ten piękny sposób rozwalasz każdy wątek mając przy tym pretensje że nie odpisuję :)
sezonowe to oznacza, że jak są z jesieni to zawsze jest wg nich jesień...
-
Chciałeś być precyzyjny do bólu :P ;)
A tak na marginesie.
To jesienny SR będzie do końca jesieni kalendarzowej, astronomicznej? :mrgreen: ;)
-
i nie straciłem nic z precyzji...
zlituj się... młodzież czyta :mrgreen:
-
Niech się młodzież uczy precyzyjności wypowiedzi. :mrgreen:
W szczególności w internecie, gdzie bardzo łatwo niewłaściwie odczytać intencje autora wypowiedzi. :worried:
Dobra, dobra. Już się zamykam.
Może nawet coś podrzucę z listy wysyłanej do supportu :ok:
-
też miałem stosowne przykłady... ale zostały zgłoszone do supportu w związku z czym już ich nie ma :ok:
-
To Ciebie lubią a mnie nie :E
Tylko są dwa rodzaje trasy szybszej od szybkiej:
- trasa w Automapie szybsza od szybkiej
- trasa w rzeczywistości tylko szybsza od szybkiej (w AM już taka nie będzie)
Przykład 1
kategoria "szybsza od szybkiej" (wariant 1).
Prognozy SR z 13-10-2011.
Start: Poznań, NH Hotel, piątek, 4 XI 2011, 16:30
Koniec: Lublin, Ułanów 23.
ETA wg. AM - 5h 59min.
Trasa w Strykowie skręca na Brzeziny o do Rawy Mazowieckiej. Tutaj skręca do Nowego Miasta nad Pilicą i przez Odrzywół prowadzi do Radomia. Potem już po ludzku DK 12 do Lublina.
Po postawieniu punktu "przez okolicę" w Grójcu ETA = 5h 57min
W Rawie Mazowieckiej zamiast do NM nad Pilicą prowadzi wtedy DW 725 przez Białą Rawską do Grójca a tam?
buta ekspresówką do Radomia itd.
Nie dość, że w samej AM ta druga jest ciut szybsza, to jeszcze w rzeczywistości.
Miałem okazję porównać obie trasy (jedną pojechałem do Poznania a drugą z Poznania wróciłem).
Szybsza od szybkiej w rzeczywistości jest o przynajmniej 30 minut..
Poza tym ETA:
Wracając z Poznania kilka razy tą trasą (mniej więcej o tej samej porze kończą się szkolenia) podróż zajmowała mi zawsze ponad 6 i pół godziny.
A tu ETA niecałe 6.
Nie jestem z tych wlekących się po drodze. Staram się utrzymywać prędkość podróżną 100-110 km\h.
Raczej więcej samochodów po drodze ja wyprzedzam niż mnie wyprzedza.
-
:mrgreen:
Chodziło mi o błąd wykorzystania danych zawartych w programie...
Bo widzisz, wszyscy wieszają psy na SR, ale od jakiegoś czasu dane o prędkościach są naprawdę niezłe, to co kuleje to ich wykorzystanie przez algorytm. Dlatego czasami można znaleźć szybszą od szybkiej, czy też krótszą od krótkiej.
A wątek ma służyć temu, żeby producent z większą uwagą podchodził do zagadnienia algorytmu :)
-
Tak się zastanawiam komu się będzie chciało to czytać i analizować,
jeżeli podającemu przykład nie będzie się chciało zrobić screenów ...
-
Wroclaw (gdzies na polnocy) np Zmigrodzka 143 -> Legnica centrum. Start 00:00:
Trasa Szybka przez Srode Slaska - 1h 05min.
Trasa Latwa A4 - 59 min.
Ta sama trasa wyznaczana o 12:00 (przebieg jak Latwej powyzej):
Trasa Szybka przez A4 - 58 min
Trasa Latwa przez A4 - 58 min
Aktualne dane SR (17.10.2011)
-
przykładów jest dużo że trasa Szybka jest szybsza od Szybkiej a krótsza od Krótszej... sam wysłałem do supportu kilka przykładów, było to wiele miesięcy temu.
Według mnie pokazywanie takich przykładów 9ze screenami czy bez) nie ma znaczenia, nie jestem programistą ale podejrzewam że jest banalnie proste napisanie "warunków" że krótka ma być krótka a Szybka ma być Szybka i basta. Potrzebna jest jednak wola ze strony producenta a takiej nie ma, albo mają to w nosie albo my o czymś istotnym to uniemożliwiającym nie wiemy.
-
Widac nie jest to takie banalne, skoro tego nie mamy.
-
Z punktu widzenia informatyka wyliczenie trasy najszybszej lub najkrótszej jest najłatwiejsze. Problemy wychodzą gdy dodaje się dodatkowe warunki: klasy dróg, unikani lewoskrętów itd. Na długich trasach przeliczenie wszystkich możliwości nie jest proste. Stosuje się odcinanie słabo rokujących wariantów. Tylko że taki "słabo rokujący" może okazać się najlepszy. Każdy typ trasy ma inne preferencje i inaczej następuje odcinanie. I pewnie tutaj kryje się zagadka krótszych od krótkiej, szybszych od szybkiej.
Wg mnie należałoby jak najbardziej uprościć algorytm, aby było najmniej odcięć. Wtedy takich przypadków będzie mniej.
Innym źródłem błędu może być plik hubnet.a na podstawie którego jest tworzony szkielet trasy.
Połączone: Październik 30, 2011, 10:44:10
Niedziela. Odcinek w Łodzi ulica Dąbrowskiego od skrzyżowania Dąbrowskiego - Tomaszowska i Puszkina do Przybyszewskiego.
AM radośnie prowadzi tam trasę. Tylko, że od lat w niedzielę ulica są zamknięte bo jest autogiełda. Okoliczne też są raczej mało przejezdne.
Wniosek: jedź na autogiełdę, sprzedaj auto i nawigację a pozbędziesz się kłopotu :D
-
Wg mnie należałoby jak najbardziej uprościć algorytm...
... AM radośnie prowadzi tam trasę. Tylko, że od lat w niedzielę ulica są zamknięte bo jest autogiełda.
Pogodzisz jedno z drugim?
Znasz jakiś program nawigacyjny, który potrafi wyłączać z trafiku ulicę
w jeden dzień tygodnia na kilka godzin?
-
Wg mnie należałoby jak najbardziej uprościć algorytm, aby było najmniej odcięć. Wtedy takich przypadków będzie mniej.
Najbardziej uproszczonym algorytmem jest wyłączenie SR, LD i korzystanie z czystego, wbudowanego w program algorytmu i prędkości przypisanych do poszczególnych klas dróg. A że i tutaj się zbytnio nie wysilili, to trzeba przechodzić na swoje prędkości.
Jabłka zepsutego od ogryzka, nie da się okroić ze zgnilizny od zewnątrz.
-
@nM
A co ma piernik do wiatraka? SR zablokowałoby odcinek na kilka goszin w niedzielę i po krzyku. Jeżeli chodzi o uproszczenia chodziło mi o zawracanie, ronda, lewoskręty itp.
-
Wyznaczenie trasy najkrótszej, czy najszybszej z punktu widzenia algorytmu jest banalnie proste.
Potrzeba na to tylko czasu i pamięci. Jak brakuje pamięci, zaczynamy zabawę z plikami wymiany a to przekłada się na jeszcze więcej potrzebnego czasu.
I tu zapewne jest problem. Musiano przyspieszyć wyznaczanie trasy, i zamiast zoptymalizować (przyspieszyć) działanie to wprowadzono "watchdoga". Po wyliczeniu iluś wyliczenia są przerywane i wyświetlana jest "aktualnie" najszybsza.
Powyższe stwierdzenia są tylko moim przypuszczeniem i mogą nie mieć potwierdzenia w rzeczywistości.
-
Znasz jakiś program nawigacyjny, który potrafi wyłączać z trafiku ulicę
w jeden dzień tygodnia na kilka godzin?
W AM można by przynajmniej na tę parę godzin w danych SR zapodać "na czarno".
Połączone: Październik 30, 2011, 15:23:50
A co ma piernik do wiatraka? SR zablokowałoby odcinek na kilka goszin w niedzielę i po krzyku.
SR nie ma blokad - są średnie prędkości. I tą można byłoby maksymalnie obniżyć..
Chyba, że masz na myśli Zdarzenia Drogowe. Ale te z kolei nie są cykliczne (przynajmniej takiego typu nie widziałem).
Czasowe tak - cykliczne, nie.
-
Masz rację, nieściśle się wyraziłem. Ale z praktycznego punktu widzenia prędkość 0 km/h wyeliminuje drogę z routingu. A dlaczego nie ma tego z automatu? Bo na autogiełdzie nikt nie ma uruchomionej nawigacji :mrgreen:
-
Trzeba tam jakiemuś handlarzowi podrzucić coś online przez parę tygodni :mrgreen:
-
Znasz jakiś program nawigacyjny, który potrafi wyłączać z trafiku ulicę
w jeden dzień tygodnia na kilka godzin?
Znam. Igo.
-
Możesz zaprezentować przykład?
-
(http://img696.imageshack.us/img696/1489/igoblokady.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/696/igoblokady.png/)
A napisy na belce dedykuję Aquratowi ;) .
-
Ja też mam ciekawostkę. Trasa szybka lub optymalna: Mucharz (małopolskie) do Modlnica (małopolskie). Trasę można sobie zobaczyć również na targeo. Przez kilka km prowadzi bardzo krętą drogą o szerokości 3-4 metrów biegnącą w wąwozie. Minięcie się tam nawet z motocyklem jest trudne. Prędkość max 40-50 km/h. Jest to, nawiasem mówiąc, jeden z odcinków specjalnych Rajdu Polski. Reszta proponowanej trasy również mało ciekawa. Oczywiście między tymi punktami istnieje wiele możliwości przejazdu wygodnymi i szerokimi drogami (np. nr 28 i 52). Sęk w tym, że na tych drogach jest traffic AM, a na proponowanej nie ma więc program zakłada, że jest szybciej. Znam doskonale okolicę i wiem, że wyznaczona trasa nie ma nic wspólnego ani z "szybką" ani z "optymalną". Na moje uwagi o, delikatnie mówiąc, idiotycznym przebiegu trasy otrzymałem od supportu odpowiedź. Cytuję:
"Opisana trasa wiedzie glownymi drogami jesli wybierze Pan typ trasy "Latwa", co niniejszym polecamy."
Odpowiedź ta świadczy o dużej bezczelności producenta i oczywiście o tym, że ma mnie (i pewnie resztę swoich klientów, którzy nie chcą wykańczać swoich samochodów i nerwów) głęboko w d...
Pozdrawiam wszystkich fanów AM :)
-
"Opisana trasa wiedzie glownymi drogami jesli wybierze Pan typ trasy "Latwa", co niniejszym polecamy."
Odpowiedź ta świadczy o dużej bezczelności producenta i oczywiście o tym, że ma mnie (i pewnie resztę swoich klientów, którzy nie chcą wykańczać swoich samochodów i nerwów) głęboko w d...
Mietas jeszcze jakiś czas temu dałbym się wkręcić w twoja opinię, co nie oznacza, że nie masz racji. Z drugiej jednak strony nie mogło być moim zdaniem innej odpowiedzi producenta. Strategia jest dziś taka, że od trafiku nie ma odwrotu. Skoro w tym wąwozie nie było trafiku, to jasne, że ich algorytm traktuje to, że tam nie ma korków i dlatego cie tam próbował pogonić. Przy takiej dzisiejszej filozofii programu ciężko byłoby oprogramować to tak, żeby poprowadził cię twoimi bezpiecznymi drogami jak program widzi, że w wąwozie jest wypas :grin: . Dlatego ci tak dyplomatycznie i niestety chyba jedynie słusznie odpisali, że trasa łatwa jest na Twoje problemy, gdyż ona w minimalnym stopniu korzysta z danych trafik zarówno LD jak i SR. Do czasu jak producent nie zmieni podejścia do swojej technologii i nie przestanie jej forsować z konsekwentną determinacją, to tylko trasa łatwa może być kompromisem i jest.
-
Z drugiej jednak strony nie mogło być moim zdaniem innej odpowiedzi producenta.
Bo sami już nie wiedzą jak ogarnąć ten powoli robiący się z SR bajzel, to co mają odpisać.
Niech sobie traffic będzie (sam jestem zwolennikiem tej technologii) ale niech będzie sensowny, niech prowadzi opłotkami tam, gdzie ma to sens.
A problemem (moim zdaniem) obeznych wydań SR są zbyt duże prędkości na odcinkach, gdzie danych nie ma. SKutkuje to zbyt łatwym i częstym omijaniem nieistotnych "utrudnień".
A porada z trasą łatwą może byłaby i niezłą, gdyby routing tą metodą też nie był przekombinowany przez unikanie lewoskrętów.
-
A porada z trasą łatwą może byłaby i niezłą, gdyby routing tą metodą też nie był przekombinowany przez unikanie lewoskrętów.
Masz rację kolego, komu to było potrzebne z tymi lewoskrętami. Ale podobno pojawiło się światełko w tunelu, czytałem chyba na tutejszym forum, że podobno już lepiej wyznaczane są trasy łatwe, chyba moderator o tym wspominał, tak więc bądźmy dobrej myśli.
-
nocnegoMarka chyba fantazja poniosła ;)
Poczytaj np. tu
http://pdaclub.pl/forum/automapa/kuriozalne-trasy-latwe/ (http://pdaclub.pl/forum/automapa/kuriozalne-trasy-latwe/)
-
Przypadek kol. MietasM jednoznacznie udowodnił jedno. Jeżeli dla jakiegoś odcinka nie mają danych SR (LD), to na tym odcinku są czytane prędkości zaszyte w mapie, adekwatne dla danej kategorii dróg. I to jest ewidentny babol myślenia "routingowców" AQ.
Bo wystarczy, że LD wygeneruje na okolicznych DK, czy DW zmiejszoną prędkość, to .... trafiamy do "wąwozu", dla którego zapewne z urzędu jest przypisana 60, lub 50 km/h (MietasM nie określił kategorii wspomnianej drogi).
-
nocnegoMarka chyba fantazja poniosła ;)
Nie poniosła, rozumiesz słowo mniej, albo rzadziej?
-
...rozumiesz słowo mniej, albo rzadziej?
Rozumiem, że bez zmian. :ok:
Bo co za różnica, czy kogoś boli głowa mniej, lub bardziej. Jak czerep napie... , to trzeba coś z tym zrobić :proud:
-
Dokładnie tak jak tutaj:
(http://www.imagic.pl/files/3671/NAVI/Lublin%20-%20Miedzyrzec.png)
Bezsensowny routing, co potwierdziłem empirycznie (w tym konkretnym przypadku bardzo istotny jest punkt start, gdyż z centrum Lublina trasa planowana jest już po ludzku).
-
...
Dlatego ci tak dyplomatycznie i niestety chyba jedynie słusznie odpisali, że trasa łatwa jest na Twoje problemy, gdyż ona w minimalnym stopniu korzysta z danych trafik zarówno LD jak i SR. Do czasu jak producent nie zmieni podejścia do swojej technologii i nie przestanie jej forsować z konsekwentną determinacją, to tylko trasa łatwa może być kompromisem i jest.
W związku z powyższym dobrze by było trasę [Łatwą] przerobić na [Jazda wg mapy] lub dodać taki nowy typ trasy do już istniejących.
Typ trasy [Jazda wg mapy] byłby dla osób, którym się nie spieszy, chętnie postoją w korku - byleby mogły jechać turystycznie wg wyznaczonej na mapie trasy.
-
jetsf, jest to jakaś koncepcja :) Mi by wystarczyło tylko zmodernizowanie trasy łatwej, tak by nie była skupiona na unikaniu zakrętów w lewo i będzie git.
-
to .... trafiamy do "wąwozu", dla którego zapewne z urzędu jest przypisana 60, lub 50 km/h (MietasM nie określił kategorii wspomnianej drogi).
Jeżeli ktoś ma wolne pięć minut, to znalazłem filmik na youtube. To jest dokładnie ta droga. Akurat tutaj samochód jedzie w drugą stronę, ale to bez znaczenia. W rzeczywistości jest jeszcze gorzej niż to wygląda na filmiku, bo nie oddaje on wzniesień i spadków.
Zagorze3 (http://www.youtube.com/watch?v=6K-jP1o9g6Q#ws)
Ten most ma nawierzchnię z desek.
(http://www.kolej.one.pl/foto/1049/1318321110-2.jpg)
Jeżeli od takich dróg ma chronić tylko trasa Łatwa, to ja bardzo dziękuję. Mnie akurat lewoskręty i ronda nie przeszkadzają, a jazda powyższą drogą w zimie lub podczas silnych opadów może być bardzo niebezpieczna dla osób słabo znających teren (a przecież głównie takie osoby korzystają z nawigacji).
-
Mi by wystarczyło tylko zmodernizowanie trasy łatwej, tak by nie była skupiona na unikaniu zakrętów w lewo i będzie git.
Mnie też. :proud:
To unikanie lewoskrętów to jakiś poroniony pomysł, nie mający nic wspólnego z nawigacją. Jak ktoś się boi skręcać w lewo, to niech jeździ komunikacją miejską - będzie bezpieczniej i dla niego i dla nas.
kol. MietasM
Nie wiem, czy dobrze się zrozumieliśmy - ja od początku Cię rozumiem, popieram i podpisuję się pod Twoimi uwagami "obiema łapami" :proud:
Ale z tym mostem z desek, to dałeś czadu :D
Film też jest super - nawet pies się zdziwił, że ktoś tędy jeździ :D :D (40 sekunda) - nawet zaglądał w przednią szybę, by zapamiętać kierowcę - wyślij to do AQ
Tam Cię pociągnęła AM z włączonym SR(LD) :D
-
Jeżeli ktoś ma wolne pięć minut, to znalazłem filmik na youtube. To jest dokładnie ta droga ...
Ten most ma nawierzchnię z desek ...
jazda powyższą drogą w zimie lub podczas silnych opadów może być bardzo niebezpieczna dla osób słabo znających teren
Mnie nie przestraszyłeś, droga mi się podoba i z pewnością skorzystałbym z niej przez ponad 300 dni w roku, jeśli dzięki temu zaoszczędziłbym 10 czy 15 minut.
-
:ok: ja też lubię takie drogi :), choć może nie koniecznie chciałbym aby mnie AM po takich prowadziła dla 10 czy 15 minut, albo zawszwe....
Poznaj Swój Kraj, było kiedyś takie hasło przewodnie, jako i władza/partia była przewodnia :).
Przyznam, że czasem AM potrafi zaskoczyć, ale w związku z tym, że nie traktuję jej jako "lek na całe zło" to czasem mogę się przejechać taką oryginalną trasą. B)
-
Mnie nie przestraszyłeś.......
...ja też lubię takie drogi.....
Podpisuję się pod tym. Polska to piękny kraj. Dzięki Kol. MietasM za film. :ok:
-
Mnie nie przestraszyłeś, droga mi się podoba i z pewnością skorzystałbym z niej przez ponad 300 dni w roku, jeśli dzięki temu zaoszczędziłbym 10 czy 15 minut.
Nie taka ostatnia. Wszystko zależy od tego czy taką kiepską (bądź, co bądź) drogą trzeba byłoby dymać 15 minut czy godzinę.
Bo jak godzinę (lub więcej) to ja bym jednak podziękował.
I domniemywasz po ilu dniach opadów odśnieżają takie drogi? :mrgreen:
Połączone: Listopad 03, 2011, 23:18:35
nocnegoMarka chyba fantazja poniosła ;)
Nie poniosła, rozumiesz słowo mniej, albo rzadziej?
Taki żarcik - wyluzuj ;)
-
Mnie nie przestraszyłeś, droga mi się podoba i z pewnością skorzystałbym z niej przez ponad 300 dni w roku, jeśli dzięki temu zaoszczędziłbym 10 czy 15 minut.
Pozostaje te 60 dni, w które nie chciałbyś tamtędy jechać...
1 listopada ok godziny 19 jechałem tamtędy, a moja małżonka drugim autem (i nie było to ferrari ani veyron) pojechała drogą przez Wadowice, bo mimo 20-letniego stażu za kierownicą boi jeździć tą drogą. Ja wybrałem "skrót" ze względu na przewidywane korki (1 listopada) i choć zwykle jeżdżę szybciej, to dojechała do domu 5 minut przede mną.
Zdarzyło mi się kiedyś natrafić tam na autobus jadący z przeciwka. Musiałem cofać 300 metrów zanim znalazłem miejsce gdzie mogliśmy się wyminąć.
Ja wiem nocny Marku, że jesteś hardcorowcem i jadąc z południa nad morze wybierasz wyłącznie polne drogi a rzeki przejeżdżasz brodem, ale nie wszyscy są tak genialnymi kierowcami i nie wszyscy uwielbiają offroad. Mnie zawsze wydawało się, że nawigacja służy do czegoś innego i spodziewałem się, że trasa szybka czy optymalna nie będzie mnie wiodła przez rajdowe OSy.
-
nocnegoMarka chyba fantazja poniosła ;)
Nie poniosła, rozumiesz słowo mniej, albo rzadziej?
Było gorzej? Pytam poważnie - trasę łatwą sprawdzałem tylko zaraz po jej pojawieniu się, potem w ogóle i poprawy jakoś nie widzę.