Recenzja Pretec Bluetooth GPS

ilustracja Dosłownie pierwszego dnia urlopu dotarła do mnie paczka z jednym najbardziej niezwykłych GPS jakie miałem okazję testować. Czemu niezwykłym? Mianowicie Pretec Bluetooth GPS jest nie tylko jak by to wskazywała nazwa zwykłym odbiornikiem służącym do nawigacji, ale również wyposażony został w funkcję Data-logger - czyli zapisu danych, ale o tej niezwykłej funkcji w dalszej części artykułu.

Firma FHU MEGAN oferuje przez dwa tygodnie od daty ukazania się tej recenzji dla czytelników PDAclub i RedFish zniżkę w wysokości 10% od aktualnej ceny! Wystarczy podczas składania zamówienia podać hasło "PDAclub" lub "RedFish". Samo urządzenie charakteryzuje się następującymi parametrami:

- odbiornik: 12 kanałów równoległych, z obsługą WAAS/EGNOS
- czułość odbiornika GPS: -170 dBW
- transfer danych: Bluetooth v. 1.1 (maksymalna odległość pomiędzy urządzeniami 3-10 m)
- protokół transferu danych: NMEA 0183 v 2.2 (pełny protokół)
- prędkość transmisji: 38400
- pamięć: zapis do 30000 rekordów (data, czas, prędkość, wysokość), możliwość przerwania zapisu po zapełnieniu pamięci lub nadpisywania najstarszych rekordów
- zabezpieczenie danych: hasło użytkownika (uniemożliwia nieautoryzowany dostęp via BT do pamięci trasy i jej pobranie)
- wymiary: 105 x 55.5 x 26 mm
- waga: 65 g,
- zasilanie: wbudowany akumulator LiIon (lub źródło zewnętrzne 5 V DC)
- czas pracy: do 12h
- wbudowana antena GPS oraz złącze dla anteny zewnętrznej 3,3 V (MCX)
- Start zimny/letni/gorący -45/38/8 s
- Odświeżanie danych: 0.1 s

ilustracja

Diody sygnalizują następujące stany pracy:
- Sygnalizacyjna dioda Bluetooth (niebieska): mruga - gotowość do transmisji Bluetooth; światło ciągłe - transmisja danych
- Sygnalizacyjna dioda GPS (zielona): mruga - zmiana pozycji;
światło ciągłe - zasilanie włączone, urządzenie aktywne, ale pozycja niezmienna.
- Dioda stanu baterii (vzerwona/żółta): nie świeci - zewnętrzne źródło zasilania, bateria naładowana; czerwona - bateria prawie rozładowana, konieczne ładowanie; żółta - podłączona ładowarka, ładowanie

W ładnym pudełeczku znajdziemy następujące rzeczy:
- Pretec Bluetooth GPS
- ładowarka sieciowa 230V (niestety wtyczka tylko "polska")
- zewnętrzna antena GPS (wliczona w cenę zestawu!!!)
- kabel zasilający z gniazda zapalniczki samochodowej
- oprogramowanie do konfiguracji i odczytu danych z rejestratora (wersja dla PPC oraz Windows)

ilustracja

Ponieważ jestem dosyć sceptycznie nastawiony do odbiorników GPS BT, choć może należałoby napisać byłem, z dużą ciekawością przystąpiłem do instalacji i uruchomiania zestawu. Na dołączonej płycie znajdują się sterowniki i oprogramowanie do Windows i PocketPC.
Już po chwili działała Automapa i OziExplorer, dwa programy które są mi potrzebne do pełni szczęścia. Najbardziej ciekawiły mnie jak w eksploatacji sprawdzą się następujące kwestie:
- czułość samego odbiornika
- czas pracy na bateriach (problem kabli w samochodzie, jeden do zasilania Asusa mi wystarczy)
- użyteczność funkcji Data-logger

Czułość

Tu mam bardzo mieszane uczucia. GPS ma antenę zaprojektowaną do pracy w pozycji horyzontalnej tzn. największą sprawność osiąga, gdy odbiornik leży np. na półce samochodowej zgodnie ze swoim kształtem. Znacznie gorzej sprawa wygląda gdy włożymy go np. do kieszeni kurtki, plecaka itp. w pozycji pionowej. Odbiór pogarsza się w sposób bardzo znaczący. Co prawda można się wówczas posiłkować anteną zewnętrzną, jednak jest to dosyć kłopotliwe.

ilustracja

Ta cecha w sposób znaczący utrudnia jego funkcjonalność w turystyce pieszej czy rowerowej. Natomiast w samochodzie sprawuje się wręcz doskonale, antenę zewnętrzną przypiąłem w zasadzie dla spokoju sumienia – żeby test był pełny. Nawet podczas jazdy w szpalerze drzew nie gubił sygnału, był on słabszy, jednak wciąż wystarczający do nawigacji. Ponieważ jest to dokładny odpowiednik GPS RoyalTek BlueGps RBT-3000, można skorzystać z profesjonalnego porównania czułości odbiorników BT dostępnego na tej stronie. Z zamieszczonych tam danych widać jasno, iż bije on na głowę wszystkie testowane wówczas GPS`y!

ilustracja

Gdyby nie mankament jakim jest w niektórych zastosowaniach konieczności pracy w poziomie pod względem czułości byłby to GPS idealny.

Czas pracy na bateriach

Na pudełku znalazłem interesującą informację dotyczącą czasu pracy, mianowicie: "bateria Litowo-jonowa oferuje czas pracy do 12 godzin", oraz "przy włączonej funkcji data-logger czas pracy wynosi minimum 8 godzin". Zaciekawiło mnie czemu nie ma danych dotyczących czasu pracy podczas włączonej transmisji BT.

ilustracja

Testy przeprowadzałem w sposób następujący: podczas podróży w różnych konfiguracjach pracy GPS (z zapisem, bez zapisu, transmisja BT), oraz pakując go szczelnie w woreczek foliowy i zostawiając na noc na balkonie (stały sygnał satelit). Uśredniając można przyjąć, że dane producenta są jak najbardziej prawdziwe. Jednak podczas włączonego zapisu trasy i komunikacji BT, należy czas pracy oceniać na 6 do 7,5 godziny, co jednak i tak uważam za wynik rewelacyjny ! Należy pamiętać, że komunikacja nie musi odbywać się cały czas, możemy w dowolnej chwili połączyć się i "ściągnąć" całą przebytą trasę!!! Przedłużając w ten sposób "żywotność" baterii.

ilustracja

Funkcja Data-logger (rejestrator)

Istnieje tylko jedno określenie- rewelacyjny wynalazek!!! W sterowniku konfigurujemy interwał zapisu, czy o danym czasie, czy po przebytym odcinku. Najlepszym komentarzem będzie chyba wygląd wycinka z jednego z zapisanych logów (jak widać wybrałem tę część gdy jechałem przepisowo…)

Datalogs:
Date: 2004/8/2
Time: 18:0:5
Device ID: PDAclub Maku
About total Numbers: 001696

Record: 1048
Event Type: 2
Year: 2004
Month: 8
Day: 2
Hour: 13
Minute: 26
Second: 9.984413
Latitude: 54.728370
Longitude: 18.597382
Altitude: 26.341522
PDOP: 3.559619
HDOP: 1.412657
Satellite No: 6
Speed(KMs/hr): 59.106136
Direction: 299.122437
=====================
Record: 1049
Event Type: 2
Year: 2004
Month: 8
Day: 2
Hour: 13
Minute: 26
Second: 15.984539
Latitude: 54.728813
Longitude: 18.596020
Altitude: 26.532816
PDOP: 1.912123
HDOP: 1.093791
Satellite No: 8
Speed(KMs/hr): 60.329708
Direction: 299.412811

Downloaded Nums=1696
Download All Data

Jak widać są tu wszystkie potrzebne dane: długość, szerokość geograficzna, data, godzina, wysokość, prędkość, kierunek, ilość widzianych satelit, a nawet liczby kontrolne umożliwiające sprawdzenie integralności zapisu.

ilustracja

Jeśli potrzebujemy dokładnego zapisu "ścieżki" bez bieżącej nawigacji możemy spokojnie wyłączyć PPC i po podróży „ściągnąć” potrzebne nam dane. Funkcja ta przydaje się również w czasie wycieczek rowerowych. GPS umieściłem przy użyciu gumek do włosów na kierownicy, cały czas zapisywał ścieżkę i "kontrolował" pozycję. Kiedy potrzebowałem zobaczyć na mapie gdzie dokładnie jestem, wystarczyło na moment włączyć Asusa. Po zakończonej podróży po prostu ściągnąłem dane i przeniosłem je do OziExplorera na PC oglądając swoje dokonania turystyczne;).

Aplikacja umożliwiająca sterowanie GPS wygląda następująco:

ilustracja

Jak widzimy zestaw możliwych funkcji wygląda naprawdę interesująco, opisywanie ich zastąpiłoby instrukcję obsługi ;) Warto jednak dodać, że na płycie znajduje się również program tworzący i umożliwiający przesyłanie sygnału GPS na wirtualne com`y. Umożliwia to np. jednoczesne uruchomienie np. Automapy i Oziexplorea z których każdy ma dostęp do sygnału GPS. Oprogramowanie komercyjne tego typu, samo w sobie jest warte około 25$.

Niezwykłym możliwym zastosowaniem tego GPS`u dzięki funkcji Data-logger jest kontrola pracowników wyposażonych w służbowe samochody. Wystarczy kupić im PPC wraz z softem nawigacyjnym, lub w wersji ekonomicznej zamontować w autach sam odbiornik GPS i raz dziennie przejść się koło samochodu z włączonym Pocketem. Po chwili w zaciszu biura na mapie można prześledzić dokładne szlaki podróży pracowników z rozbiciem na godziny i minuty. Pozwoli to w większości firm na duże oszczędności ;)

ilustracja

Reasumując Pretec Bluetooth GPS wyznacza nową jakość w konstrukcji odbiornika GPS. Jest to idealne połączenie precyzyjnego, czułego GPS`u i pojemnego Data-logger`a. Jedynym mankamentem jest konstrukcja anteny, utrudniająca wykorzystywanie go w turystyce pieszej.

Za udostępnienie sprzętu do testów serdecznie dziękujemy firmie:
FHU MEGAN
http://www.gps-y.pl
tel. (012) 6230830
fax (012) 6230831
GSM 609 477-477
GSM 609 GPS-GPS
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Można dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności. Akceptuję otrzymywanie plików cookies z serwisu pdaclub.pl. Akceptuję