Miałem okazję pobawić się trochę TomTom Navigatorem 3 (v 3.01). O jego niewątpliwych zaletach pisano już wiele w innych postach - ja skupię się teraz na pierwszych "negatywnych" wrażeniach użytkownika "po przesiadce" z AutoMapy:
1. Ustalanie trasy z nawigacją po kilku punktach przelotowych.
Długo kombinowałem jak ustalić trasę typu "od-przez-przez-do". W AutoMapie sprawa jest oczywista. Z menu kontekstowego zaznaczamy dowolny punkt mapy jako START, KONIEC lub PRZEZ i sprawa załatwiona. W TTN3 są wprawdzie SET AS DEPARTURE oraz SET AS DESTINATION, ale daremnie szukać np. SET AS VIA. Jest wprawdzie opcja ADD TO ITINERARY, ale wyznaczanie trasy tą metodą jest (dla mnie) strasznie zagmatwane. Po ustawieniu wszystkich żądanych punktów przelotowych i wejściu za pomocą menu do ITINERARY mamy spis wszystkich ZAPLANOWANYCH punktów. Dla mnie jest to zdecydowanie mniej intuicyjne. Rozumiem, że TTN3 ma trochę inne podejście do planowania podróży - założono głównie pracę programu z włączonym GPS podczas planowania podróży (daremnie szukać w spisie punktów punktu oznaczonego jako START, a ostatni zawsze ma domyślnie coś na kształt METY - co zmusza użytkownika zawsze do przemieszczania nowo dodanego punktu na koniec) - ale dla mnie planowanie trasy w AutoMapie z wieloma punktami przelotowymi, bez aktywnego GPSa, spokojnie w domu, jest dużo wygodniejsze i bardziej intuicyjne.
2. Zapisanie zaplanowanej trasy.
"Konia z rzędem" temu kto mi wskaże jak zapisać w TTN3 zaplanowaną trasę do późniejszego otwarcia w celu użycia do nawigacji. Ja chciałbym zaplanować i ZAPISAĆ wszystkie planowane trasy wycieczki (parę etapów każdego dnia) - aby potem w samochodzie nie tracić czasu na dokładne zaplanowanie trasy podczas nawigacji. W AutoMapie sprawa jest oczywista: w menu TRASA są opcje ZAPISZ i WCZYTAJ, a w TTN3? Nie zauważyłem czegokolwiek w stylu SAVE ROUTE, LOAD ROUTE. Jest tylko w menu TOOLS opcja CLEAR ROUTE. Ślepy jestem czy - o zgrozo - nie ma takiej możliwości w TTN3?
3. Brak automatycznego przełączania się map.
Zainstalowanie jednoczesne "Major Roads of Europe" i np. mapy całych Niemiec bynajmniej nie umożliwia zaplanowania trasy po Europie przez Niemcy z wykorzystaniem szczegółowości mapy Niemiec. Również zoomowanie obszaru Niemiec z poziomu mapy Europy nie powoduje przejścia przy pewnej skali do mapy Niemiec. Mapy trzeba koniecznie przełączać ręcznie. W AutoMapie - cały proces odbywa się automatycznie.
4. Wygląd map - mapy AutoMapy faktycznie wydają się bardziej zbliżone wyglądem do tradycyjnych map atlasowych. Mapy TTN3 mają "swój własny standard geograficzny". Na pewno jest to kwestia przyzwyczajenia, ale fakt faktem, że mniejszy "szok" po przesiadce z atlasu papierowego na PDA przeżyje użytkownik AutoMapy.
Tyle spraw najistotniejszych po pierwszym dniu użytkowania. Pomijam kwestię samoczynnego znikania ikony skrótu programu z folderu Windows/Start Menu/Programs - sprawę rozwiązała zmiana atrybutu skrótu na "Read only" - AutoMapa też coś kombinuje z ikoną skrótu...
Na koniec chciałem wrócić do kwestii współistnienia w jednym urządzeniu AutoMapy i TTN3 a konkretnie tzw. "zawłaszczania" portów BT GPS przez "jakiś program, który działa w tle nawet po wyjściu z TTN3":
Faktycznie pierwsza próba ponownego uruchomienia AutoMapy po zainstalowaniu TTN3 zakończyła się niepowodzeniem (EMTAC BT GPS podłączony do portu COM8). AutoMapa zaczęła intensywnie szukać sygnału GPS mimo, że GPS był podłączony i zafiksowany. Ale problem diametralnie przestał istnieć kiedy wszedłem do TTN3 (a konkretnie do ustawień GPS) i 1) zmieniłem ustawiony tam port z COM8: na COM9: 2) Wyłączyłem GPSa z poziomu tego programu. Od tej pory - mimo, że oba programy mają skonfigurowanego i włączonego GPSa na tym samym porcie - zarówno AutoMapa jak i TTN3 działają (oczywiście nie jednocześnie!) z jednym GPSem bez żadnych problemów.