No to i ja dorzuce swoje 3 grosze poniewaz caly zeszly tydzien spedzilem podrozujac z TTN3 po terenie Niemiec z czego 4 dni spedzilem w Hamburgu przemieszczajac sie we wszystkie strony a jest to miasto olbrzymie (na polskie warunki
).
Moj opis to glownie porownanie z AM do ktorej sie przyzwyczailem (a raczej do jej wad).
1. To co mnie zaskoczyło, głównie z powodu przyzwyczajenia, że w Automapie do niczego sie nie nadaje to genialne algorytmy obliczania tzw. ETA.
Nie obchodzi mnie jak kto to robi od strony programu ale efekt jest taki ze TTN podawal mi czas kiedy dojade do celu z dokladnoscia ok 3-5minut.
Jadac przez centrum Hamburga (40 km) stojac notorycznie w korkach ale juz troche dalej od centrum korkow nie bylo i jechalo sie szeroka droga, potem znowu stalem pare minut na kolejnych swiatlach w sumie nie poruszajac sie do przodu. Program juz po minucie od startu podawal ze dojade za np. 48 minut i ta wartosc prawie sie nie zmieniala podczas jazdy (niewielkie roznice max 3 minuty) i co najwazniejsze dokladnie tyle jechalem mimo ze czasami jechalem w korku 15km/h a potem 70km/h !!! W Automapie wartosc w sumie ciagle skacze i do niczego sie to nie nadaje bo potrafi sie zmienic o 50% i traktowalem ja jako kolejny wodotrysk. Po tym jak 2 razy przekonalem sie ze te wyliczenia w TTN dzialaja to parametr ten stal sie dla mnie BARDZO istotny bo wiedzialem kiedy dojade do celu biorac pod uwage obecne tam korki - mimo ze przejazd zajmowal godzinea dokad jade zupelnie nie wiedzialem, moglem zadzwonic i powiedziec, ze bede o 15.20 i tak bylo.
2. W odroznieniu od CAT'a moge zachwycac sie dokladnoscia map. Co prawda zainstalowalem sobie najdokladniejsza wersje mapy Niemiec a kolega jezdzil czesto po Major Roads. Kiedy ja wlaczylem Major Roads na chwile to od razu wywalilem ja z pamieci - przydaje sie w ostatecznosci gdzie nie ma dokladniejszych i jest bardzo nieaktualna i niedokladna.
Przejazd przez kraj wroga autostradami odbywa sie bez problemow nawet jesli nie posiadamy nawigacji satelitarnej, poniewaz drogi i zjazdy sa oznakowane wysmienicie olbrzymimi tablicami ktorych nie sposob przegapic ale czlowiek czuje sie pewniej jak wie ze przez najblizsze godziny ma jechac prosto
Keep left faktycznie wpierw wkurza ale pozniej sie przyzwyczailem i traktowalem jako "To nie twoj zjazd mijasz - nie przejmuj sie tablicami informacyjnymi nie czytaj ich
".
Za to mapy miast Hamburg, Hanover, Berlin - bajka !!!
Co prawda nie sa naniesione kontury budynkow ale sa numery domow ukryte gdzies w tle. Uliczki bardzo szczegolowe wraz z zatoczkami, parkingami a czesto nawet wysepkami na drodze.
Wiadomo zawsze mozna dyskutowac o wymaganej dokladnosci ale zupelnie innym duzo bardziej waznym parametrem jest aktualnosc/wiernosc mapy. Tu niestety jestesmy daleko za pingwinami
AM jest tak niewiarygodna w swojej tresci glowne z powodu tego ze bazuje na starych mapach wojskowych i zdjeciach lotniczych na ktorych ciezko rozpoznac. W sumie codziennie w trakcie jazdy z Automapa jestem kierowany w pole, w nieistniejace drogi w jednokierunkowe pod prad, najgorszym objazdem jaki mozna sobie wymyslec. Nawet ostatnio jadac przez Zukowo krajowa droga Automapa chciala bym wjechal na jakas zuzlowa droge dojazdowa do domu !!!
W TT3 mimo ze to dosc stara edycja nie przytrafilo mi sie. Co prawda przy granicach - tam gdzie miasto sie rozrasta i widac nowe osiedla byly braki ale wole brak drogi niz bzdure. Ani razu nie przytrafilo mi sie by TTN prowadzil mnie pod prad, przez pole, chodnik, deptak, sciezke rowerowa, albo kazal skrecic w nieistniejaca droge i tylko taki program moge nazwac uzytecznym i po tym doswiadczeniu jeszcze bardziej bede traktowal AM jako wersje Beta, ktora o ile nie wymysla systemu wynagradzania ludzi nanoszacych poprawki dlugo w takim stanie pozostanie. W dodatku ludzie z AM musza wymyslec lepszy system nanoszenia poprawek bo pisanie emaili wklejanie zdjec itd jest zbyt meczace i za darmo nie chce sie tego robic - juz wiele propozycji wyslalem ale nic z tego
a uwagi zbieram codziennie.
3. Widok 3D - bardzo sie podoba i szybko sie do niego przyzwyczailem. Ma jednak swoje ograniczenie nie widac tego co jest za ostrym zakretem bo mapa musi sie obrocic ale w normalnej jezdzie nie stanowi to wiekszego problemu. Wg mnie duzo lepiej oddzialywuje na czlowieka dajac mu wyobrazenie gdzie jedzie i co zaraz spotka niz plaska mapka.
4. Komunikaty, duzo precyzyjniej podawane w odroznieniu od AM. Program nie powtarza 5 razy tego samego a nawigator mimo bardziej skomplikowanej sieci drog lepiej prowadzi uwagami w stylu trzymaj sie prawej jedz srodkiem zmien pas, przejedz na wprost itp.
5. Podobnie jak zauwazyl CAT bardzo dobre algorytmy odpowiedzialne za prace GPS w tunelach ktorych tam bylo sporo - dziwilem sie czy to moj GPS taki dobry jest ze nie slysze "szukam sygnalu GPS"
...
6. Program jest bardzo dobrze przemyslany - duze menu obrazkowe + wszystkie klawisze mozna wciskac palcem, wklepanie dokad jedziemy nie stanowi problemu. Wiele funkcji o praktycznych oraz mozliwosci skonfigurowania programu zgodnie z oczekiwaniami.
7. Dobra funkcja - kiedy wsiadamy do auta i GPS jeszcze szuka FIXa znajdujemy cel a program sam proponuje by zaczac wyznaczanie drogi od ostatniej lokalizacji GPS (co prawie zawsze jest prawidlowe)
8. Niesamowicie szybki w porownaniu z AM. U nas po zjechaniu z trasy mija chwila zanim program polapie sie ze zjechalismy z trasy potem sie rozglada i wyznacza nowa mape a czlowiek nie wie co w tym czasie robic za kierownica. W TTN dzieje sie to prawie niezauwazalnie. Zjedziesz z trasy i jesli nie bedziesz patrzyl na ekran co sie dzieje to nawet nie zauwazysz bo dalej poprowadzi Cie do celu. Wyznaczenie nowej trasy to ok 1-3 sekund przez centrum hamburga i 5-8 od granicy do Hanoveru pod konkrety adres.
9. Mozliwosc zgrania z sieci POI z fotoradarami i McDonaldami oraz inne przygotowane przez uzytkownikow - puntky te sa dolaczane do pozostalych.
Sam program nie zawiesil sie ani razu.
Wady:
- raczej z powodow niezwiazanych z programem (bo to dosc stara wersja) nieaktualne POI.
- namolny i niedopracowany system obslugi GPSa - strasznie trzeba sie nameczyc by wylaczyc GPSa jesli przez przypadek wlaczymy PPC w domu to program sam uruchamia BT, szuka polaczenia itd. Co prawda jest w tym zaleta bo juz dawno pisalem do AM by wlaczala BT ale nie przy kazdym wlaczeniu Pocketa tylko po uruchomieniu programu !!!
Jedyne zawieszenia i resety byly spowodowane wlasnie przez ten system obslugi GPSa ktory bawil sie BT przy kazdym uruchomieniu sprzetu.
- nie rozgryzlem o co chodzi ale pare razy program wywalal ze wyznaczy trase dopiero kiery rusze co mnie irytowalo .....
Teraz jestem juz pewny ze wine za wylaczenia mojego HP4150 ponosi AUTOMAPA !!! Wczesniej zwalalem to na HP i wysylalem sprzet do serwisu ale przez tydzien uzywania TTN w Pocket nie wylaczyl sie w trakcie jazdy ani razu a z Automapa dzieje sie to pare razy dziennie.
PS. Mialem okazje jezdzic BMW z wbudowana nawigacja i TTN wypada duzo lepiej IMO pomijajac duzy, czytelny w kazdym swietle,12 calowy ekran. Ale nie o tym chcialem pisac.
Pare razy na tym forum pojawialy sie glosy ze nie ma co kupowac GPSa jadac na zachod eruopy, ktory nie posiada mozliwosci odbioru informacji o zatorach droga radiowa (nie pamietam jak to sie nazywa ergos ??). Wlasnie w tej BMCe to bylo i wg mnie ludzie ktorzy glosili takie tresci nie widzieli tego w praktyce. W Hamburgu na calej mapie byly naniesione tylko 3 takie wrazliwe punkty a robot drogowych i korkow bylo duuuzo wiecej a w praktyce i tak sprowadza sie to do tego ze jedziemy stara droga i omijamy objazdem remontowany fragment tak jak sugeruje to system nawigacyjny.
W Hanoverze bylo podobnie i nie widzialem roznicy pomiedzy tym a sytuacja kiedy sam natrafiam z TTN na takie roboty drogowe i skrecam a program wyznacza alternatywna trase.
IMO duzo halasu o nic - wiecej o korkach mozna uslyszec sluchajac radia !!!
I jeszcze jedno - w tej BMCe nie bylo czegos takiego jak szukanie sygnalu GPS - po prostu odpalasz auto i system dziala. Mialem pare teori na ten temat - wpierw ze system ma wlaczony GPS na stale ale to by nie sprawdzilo sie poniewaz auto bylo zawsze w podziemnym garazu na noc, moze uzywa jakos kontroli trakcji, albo ma po prostu nowy rodzaj GPSu ??