http://czestochowa.gazeta.pl/czestochowa/1,84749,16047408,Przygotowania_do_remontu_Warszawskiej_i_Redzinskiej_.htmlhttp://42200.blox.pl/2014/05/Siedem-rond-na-Warszawskiej-w-tym-dwa-turbinowe-I.htmlKoncepcja przebudowy ul. Warszawskiej zmieniała się kilkakrotnie, odkąd latem ub.r. podpisano umowę z wykonawcą, Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Rozważano np., by na aniołowskim odcinku z czterech pasów ruchu zrobić trzy - z tego środkowy służyłby do skrętów w lewo na posesje (jak na drodze do Krakowa przez Olkusz). Odstąpiono jednak od tego, za to dwa z siedmiu planowanych rond będą turbinowe. Od zwykłych różnią się tym, że przed wjazdem na ronda będą dwa pasy, a kierowca wybierze odpowiedni dla kierunku jazdy. Np. przed Cmentarną (patrząc od centrum) prawy będzie do jazdy prosto na Wyczerpy, a lewy do skrętu w lewo: - Chodzi tu o to, by skręcający w Cmentarną już przed rondem mieli własny pas, ponieważ kolejka do przejazdu kolejowego wylewa się nieraz na Warszawską - mówi szef MZDiT Mariusz Sikora.
Ronda turbinowe to niejedyna nowość na ul. Warszawskiej i Rędzińskiej:
* wyjazd z ul. Kawiej - odrębne pasy do skrętu w prawo oraz w lewo
* Warszawska od Kawiej do wiaduktu nad DK1 - po dwa pasy ruchu w każdą stronę: 3,5-metrowy dla samochodów i 1,5-metrowy dla rowerów (analogicznie jak na ul. św. Barbary). Zatoki do parkowania równoległego po obu stronach jezdni
* w połowie drogi między Kawią a Cmentarną powstanie nowe skrzyżowanie z ulicą prowadzącą do Castoramy. Samą ulicę zbuduje market
* ul. Cmentarna - rondo turbinowe
* przejazd kolejowy łączący ul. Warszawską z wałami Dwernickiego - jako już niepotrzebny dla samochodów posłuży wyłącznie pieszym i rowerzystom. - Ustalamy z kolejarzami zasady jego funkcjonowania - mówi dyr. Sikora. Zapewne nie będzie tu dróżnika, lecz automatyczne rogatki
* węzeł z DK1: na Warszawskiej od strony centrum rondo (zwykłe), kolejne dwa (też zwykłe) na dole, po obu stronach nasypu kolejowego. Ten zestaw wraz z łącznicami umożliwi bezkolizyjnie przejazd z Warszawskiej na wały Dwernickiego, a także zjazd z DK1 od strony Katowic na wały i dalej na Tysiąclecie i Północ
* Warszawska i Rędzińska od DK1 do Batalionów Chłopskich - po dwa pasy dla aut w każdą stronę, ale na części skrzyżowań do jazdy na wprost tylko jeden, zaś drugi do skrętu. Drogi rowerowe na poboczach - połączone z chodnikami lub odrębne na poszczególnych odcinkach
* ul. Dickensa - rondo zwykłe
* ul. Hubermana - światła (tak jak dziś)
* ul. Rząsawska- rondo turbinowe zamiast sygnalizacji
* ul. Norwida - sygnalizacja
* przejście dla pieszych na Wyczerpach Górnych - wysepka
* rozwidlenia dróg na Radomsko i Włoszczowę - rondo zwykłe. Od południa zostanie podpięta do ronda nowa ulica: na razie powstanie jej kilkadziesiąt metrów, ale w nieokreślonej dziś przyszłości będzie przedłużana do ul. Kontkiewicza. Wzdłuż szkoły i Biedronki będzie poprowadzona ślepa uliczka podłączona do głównej ulicy w miejscu obecnego wyjazdu z Biedronki
* dalej w kierunku granicy miasta - po jednym standardowym 3,5-metrowym pasie ruchu w każdą stronę (dziś są szersze). Drogi rowerowe na poboczu. Możliwość urządzenia miejsc postojowych przy posesjach.
- Naliczyliśmy 108 parceli do podziału, kilka posesji do wywłaszczeń, m.in. w klinie ulic Rędzińskiej i Batalionów Chłopskich: w miejscu budynku będzie tu rondo - wylicza dyr. Sikora. - Procedurę administracyjną chcemy zamknąć w sierpniu, by w październiku zacząć prace budowlane.
Czasu będzie mało, bowiem całą inwestycję należy ukończyć w sierpniu 2015 r., by ją do grudnia rozliczyć. W przeciwnym wypadku Częstochowa straci ok. 42 mln zł eurodotacji, co stanowi ok. 80 proc. kosztów przedsięwzięcia.
- Prace będą musiały się toczyć jednocześnie w wielu miejscach. Na Aniołowie i Wyczerpach nie ma problemu, bo jezdnia jest szeroka. Natomiast między pl. Trzech Krzyży a DK1 pozostanie na czas robót tylko dojazd do posesji. Na szczęście będzie już wtedy gotowy wiadukt nad trasą i zjazdy z niego (w sierpniu br.) oraz węzeł na skrzyżowaniu DK1 z al. Jana Pawła II (niewiele później). Alternatywa więc będzie - mówi dyr. Sikora.