Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.4.

  • 58 Odpowiedzi
  • 32776 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.0
« Odpowiedź #30 dnia: Listopad 07, 2009, 18:05:47 »
Krótki test w terenie i wnioski z niego.
1. Drobny, chociaż uciążliwy buraczek. Jak wiadomo, nadajnik GPS w androidzie można zupełnie wyłączyć. Jest to użyteczne, gdy korzysta się z aplikacji, które lubią sobie GPS włączać, gdy pracują w tle, a nie zawsze tego chcemy - takie jak Google Maps, Footprints, aparat fotograficzny itd. Używa się tego na tyle często, że ludzie często korzystają z widżetów takich jak obecny w Hero przełącznik GPS on/off. Sam go używam. I tu jest problem, bo u mnie TripComputer po włączeniu _nie sprawdza_ czy nadajnik jest włączony. Pisze, że próbuje się zlokalizować, ale z oczywistych względów nie może. Trzeba wyjść z programu, udostępnić GPS i włączyć go ponownie. Potrzebny byłby komunikat, taki sam jak w innych korzystających z geolokalizacji programach: "Nadajnik GPS wyłączony" albo coś podobnego.
2. Bardzo, ale to _bardzo_ brakuje mi możliwości eksportu śladu - najlepiej do formatu NMEA. Przydaje się to chociażby do obejrzenia sobie trasy wycieczki na mapie, czy geolokalizacji zdjęć zrobionych innym aparatem (potrzebny jest do tego ślad, aparat z dobrze ustawionym zegarem i odpowiedni program, bardzo fajna rzecz). Na WM miałem fajny logger, ale tu mi czegoś takiego brakuje.
3. Ustalanie waypointów z dokładnością do sekundy geograficznej to jednak jest konieczność. Jak się okazało w praktyce lokalizację własnego domu miałem przekoszoną o dobre 200 metrów - ustawiałem tak dokładnie jak się da, ale ręcznie przeliczanie tych minut i sekund na ułamkowe części stopnia to koszmarna robota.
4. Wprawdzie wielką zaletą programu jest ustalanie lokalizacji co ileś sekund, bo to oszczędza baterię, ale dałbym też jednak użytkownikom możliwość wyboru logowania ciągłego - jak w innych programach. Może to być w pewnych sytuacjach bardzo przydatne (np. podczas jazdy rowerem po drodze, gdy prędkości są duże, albo w miejscach gdzie GPS'owi trudno jest złapać fixa). Ustawienia domyślne są okay, choć osobiście nawet do chodzenia piechotą preferuję co 15 sekund, ale wybór powinien być.
Napisane: Listopad 07, 2009, 17:50:30
No tak.. a ze swojego punktu widzenia, chyba nigdy nie napiszę dobrej instrukcji dla użytkownika. Może kiedyś ktoś lepszy w te klocki, pokusi się o pomoc w tym zakresie.
Się okaże. :)
Program ma fajne możliwości, ale pewne rzeczy są dość niejasne. btw niejasności: przycisk "Revert" - WFT? Nie powinno być "Back" albo "Discard"? Chyba po raz pierwszy widzę, żeby ktoś użył tego słowa w sofcie.  :-?

pewnie wszyscy myślą, że punkty będą pojawiać się tam same w magiczny sposób :) Musiałbym wymyślić jakiś sposób doinformowania użytkowników, że bazę tworzą oni sami, a nie bierze się ona z powietrza :D
Nie w tym rzecz nawet. Większość userów może nie dostrzegać zalet istnienia samej bazy - ot, ciekawostka bez znaczenia praktycznego. Zwłaszcza że (jak pisałem) dodawanie punktów do tej bazy to obecnie niezła zabawa. Myślę, że sprawę bardzo ułatwiłby jakiś interfejs WWW, który umożliwiłby dodawanie publicznych i prywatnych waypointów z poziomu komputera (i późniejszą synchronizację na swój telefon). Wtedy jeden punkt zająłby mi 5 minut a nie pół godziny.
Myślę, że elementem, który zniechęca do dodawania punktów publicznych mogą być też Twoje obostrzenia - o tym za chwilę.

to już drugie zgłoszenie tego typu. I drugie z Hero. Czy Twój Hero ma NIE-systemową klawiaturę ? Jeśli tak, to ta nakładka ma buga. W emulatorze i w Magicu (zero nakładek) wszystko chodzi sprawnie. Daj znać.
Klawiatura systemowa, soft w wersji najnowszej. Możliwe że to SenseUI ma w jakiś sposób zmodyfikowaną klawiaturę. Ale tego z kolei ja nie wiem - nie mam innego androida pod ręką do sprawdzenia. Ale jeżeli tak jest, to i tak czeka Cię zabawa - urządzeń z SenseUI będzie coraz więcej.

przede wszystkim - nie wrzucaj publicznego waypointa, jeśli nie jesteś pewien. Prywatny możesz aktualizować/poprawiać ile razy chcesz. Dopiero jak jest wszystko ok, ustaw go jako publiczny.
To jest oczywiste. Ale problem jest bardziej złożony...

długo nad tym myślałem i doszedłem do wniosku, że to dobre wyjście. Dlaczego ? Ponieważ nie można ufać, że każdy ma dobre zamiary. Mogą pojawić się spamerzy, albo niesolidni użytkownicy, którzy będą wrzucać co popadnie i poprawiać 100x dla zabawy. Świadomość, że nie ma poprawiania, jest, ma, jak sądzę, skutecznie skłaniać do refleksji :) Bo przecież nie będę siedział i sprawdzał każdego waypointa.
Ano właśnie. Tyle że takie rozwiązanie temu nie zapobiegnie. Jak ktoś nie myśli, ew. jest spamerem tudzież dzieckiem Neo, to i tak wrzuci i będzie śmietnik. A jak ktoś zechce wprowadzić jakąkolwiek korektę, to d...a zbita. Cokolwiek - niech to będzie zwykła literówka. Poza tym warunki geograficzne też się zmieniają. Most może zostać wyburzony, ścieżka w lesie ogrodzona, droga zmienić bieg albo stanie na niej szlaban z uzbrojonym strażnikiem i tablicą "zakaz wstępu". Możliwość korekty IMHO musi być. W takim samym celu dla jakiego wsadziłeś przycisk Update do lokalizacji geograficznej punktu prywatnego.

W przyszłości mam w planach dodanie opcji "Oznacz do usunięcia" i możliwość komentowania/oceny waypointów (i tracków).  Wtedy być może zmienię politykę wysyłania.
To właśnie chciałem zaproponować - przycisk "wyślij autorowi uwagę" i przycisk "zgłoś do usunięcia".

btw. a co powiesz do narzędzia do autoupdate'u punktów prywatnych w sytuacji, gdy program wykryje zmiany w danych w porównaniu z tym, co jest na serwerze? Przykładowo, wysłałem na serwer w domu 10 punktów. Potem zrobiłem sobie do nich spacerek i z pomocą GPS'a ustaliłem dokładne położenia. I teraz wracam do domu, przycisk "aktualizuj wszystko" i już na serwerze są dokładniejsze dane.
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.0
« Odpowiedź #31 dnia: Listopad 08, 2009, 13:02:29 »
Krótki test w terenie i wnioski z niego[...]

@1. komunikat o wyłączonym GPS zrobię.

@2. eksport tracka już mam prawie skończony. Na razie do formatu KML. Otwiera się bezpośrednio w Google Maps i Earth. Co do NMEA, dopiero urządzenia z systemem 1.6, potrafią logować do NMEA. Program na razie musi pozostać kompatybilny z 1.5, więc w najbliższym czasie, NMEA muszę sobie darować.

@3. co do różnych formatów wpisywania współrzędnych punktu, muszę przemyśleć, jak to rozwiązać technicznie. Przy projektowaniu tej funkcji, po prostu sądziłem, że ludzie będą wpisywać waypointy w miejsu w którym stoją - wpisanie takowego zajmuje mi paręnaście sekund.

Natomiast wpisanie punktu z mapy - to już właśnie zależy od samej mapy. Przy użyciu Google Maps (na kompie), wpisanie punktu, to przepisanie dwóch współrzędnych, które podaje Google Maps w dymku z opcji "co jest tutaj". Dodanie takiego punktu, zajmuje mi nie więcej niż minutę.

@4. pobieranie pozycji GPS częściej niż co 10s - postaram się to zrobić.

@5. przycisk "Revert". Heh.. też miałem mieszane uczucia :D Chodzi jednak o to, że tego terminu używa połowa aplikacji Google w telefonie, więc pomyślałem, że może taki jest styl tej platformy - do niedawna programowałem pod WinMo i Desktop, a Cancel, brzmi idiotycznie :D Ale nic, skoro twierdzisz, że wygląda głupio, to zmienię na Back :)

@6. burak z nieprawidłowym blokowaniem przycisków na Hero zostanie poprawiony. To jest bug ich nakładki, która nie przesyła do okna głównego zdarzeń klawiatury. Zrobię inaczej obsługę tego okna.

@7. opcja aktualizacji punktu publicznego przez usera - przemyślę to i ewentualnie poprawię.

@8. co do "aktualizuj wszystko" - teoretycznie da się zrobić, ale jeśli dobrze rozumiem, chodzi Ci o możliwość tworzenia Routes - czegoś w rodzaju wycieczek. Teraz, robisz to ręcznie. Mam taką opcję w planach. Tzn. tworzenie, załóżmy na mapie google kilku waypointów, potem łączenie ich ścieżką i pobieranie projektu takiej "wycieczki" na telefon. Podobne do tracka, ale mniej punktów. No cóż.. wszystko da się zrobić, problemem jest brak czasu, ale mam takie ficzery na uwadze.

Wielkie dzięki za pomoc i uwagi. Dzięki takim ludziom jak Ty, ten program będzie lepszy :)

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.0
« Odpowiedź #32 dnia: Listopad 08, 2009, 13:32:37 »
@3. co do różnych formatów wpisywania współrzędnych punktu, muszę przemyśleć, jak to rozwiązać technicznie. Przy projektowaniu tej funkcji, po prostu sądziłem, że ludzie będą wpisywać waypointy w miejsu w którym stoją - wpisanie takowego zajmuje mi paręnaście sekund.
Mam pomysł jak to rozwiązać - pokażę Ci o co mi chodzi, tylko potrzebuję zrzutu przykładowego ekranu z edycją waypointa, z widocznym fragmentem do wprowadzania współrzędnych. Niestety sam nie mam takiego programiku.

Natomiast wpisanie punktu z mapy - to już właśnie zależy od samej mapy. Przy użyciu Google Maps (na kompie), wpisanie punktu, to przepisanie dwóch współrzędnych, które podaje Google Maps w dymku z opcji "co jest tutaj". Dodanie takiego punktu, zajmuje mi nie więcej niż minutę.
Owszem - o ile ktoś nie używa Opery :/ U mnie ta funkcja nie działa, bo przeglądarka uniemożliwia wykorzystywanie prawego przycisku myszki w appletach. Zawsze pokazuje się menu kontekstowe. :/

@5. przycisk "Revert". Heh.. też miałem mieszane uczucia :D Chodzi jednak o to, że tego terminu używa połowa aplikacji Google w telefonie, więc pomyślałem, że może taki jest styl tej platformy - do niedawna programowałem pod WinMo i Desktop, a Cancel, brzmi idiotycznie :D Ale nic, skoro twierdzisz, że wygląda głupio, to zmienię na Back :)
Po prostu w życiu się z czymś takim nie spotkałem, a trochę softu w życiu zdarzyło mi się oglądać ;)

@6. burak z nieprawidłowym blokowaniem przycisków na Hero zostanie poprawiony. To jest bug ich nakładki, która nie przesyła do okna głównego zdarzeń klawiatury. Zrobię inaczej obsługę tego okna.
Nie pierwszy i nie ostatni. Np. niepełna kompatybilność rozwiązań SenseUI z oryginalnym guglowym Androidem sprawia mi kłopoty z synchronizacją kontaktów na gmailu. Właśnie się uczę "gdzie nie klikać" póki tego nie poprawią. :)

@8. co do "aktualizuj wszystko" - teoretycznie da się zrobić, ale jeśli dobrze rozumiem, chodzi Ci o możliwość tworzenia Routes - czegoś w rodzaju wycieczek. Teraz, robisz to ręcznie. Mam taką opcję w planach. Tzn. tworzenie, załóżmy na mapie google kilku waypointów, potem łączenie ich ścieżką i pobieranie projektu takiej "wycieczki" na telefon. Podobne do tracka, ale mniej punktów. No cóż.. wszystko da się zrobić, problemem jest brak czasu, ale mam takie ficzery na uwadze.
Niezupełnie. Chodzi mi o najzwyczajniejszą na świecie hurtową aktualizację wszystkich moich waypointów na serwerze. Przy większej liczbie punktów może to być przydatne. A skoro założeniem programu jest zrobienie większej bazy danych...

btw. eksportu śladów - format KML jak na razie w zupełności wystarczy. Na szczęście jeżeli chodzi o photo-geotagging są programy, które łykają absolutnie wszystko, co potrafi zapisać datalogger. :)
« Ostatnia zmiana: Listopad 08, 2009, 13:50:02 wysłana przez Jeremy »
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.0
« Odpowiedź #33 dnia: Listopad 09, 2009, 13:37:48 »
Już większość Twoich uwag uwzględniłem w programie, więc niedługo (tydzień/dwa max) pojawi się nowa wersja :)

@3. co do różnych formatów wpisywania współrzędnych punktu, muszę przemyśleć, jak to rozwiązać technicznie. Przy projektowaniu tej funkcji, po prostu sądziłem, że ludzie będą wpisywać waypointy w miejsu w którym stoją - wpisanie takowego zajmuje mi paręnaście sekund.
Mam pomysł jak to rozwiązać - pokażę Ci o co mi chodzi, tylko potrzebuję zrzutu przykładowego ekranu z edycją waypointa, z widocznym fragmentem do wprowadzania współrzędnych. Niestety sam nie mam takiego programiku.

Załączam obrazek.

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.0
« Odpowiedź #34 dnia: Listopad 09, 2009, 14:38:36 »
Dzięki. No więc tak - można umieścić w opcjach ustawienie "ustalanie współrzędnych geograficznych" i wybór "dziesiętne/tradycyjne" (czy coś w tym rodzaju, brzmienie nie jest istotne. W przypadku wybrania tych pierwszych w waypointach ekran będzie wyglądał normalnie, a w trybie "tradycyjne" jak na obrazku załączonym poniżej. Nie dopieszczałem projektu graficznie - nie o to chodzi ;) Raczej żeby wiadomo było ocb. Litery N i E na końcu to oczywiście przyciski, których użycie spowoduje zmianę N/S oraz W/E. Reszta chyba jasna.

Mam jeszcze trochę uwag, wykluły się na bieżąco, więc Cię trochę pomęczę. :evil: Tym razem dotyczą one raczej ergonomii programu.
1. Kiedy wchodzi się do jakiegoś waypointa lub tracka w trybie jego przeglądania przycisk menu jest nieużywany. Szkoda, bo najlepiej byłoby, gdyby trafiły tam opcje dostępne przy dłuższym naciśnięciu przycisku z nazwą okno wcześniej (czyli takie opcje jak Edit, Send, Delete itd - jak wiadomo są one różne w zależności od tego czy obiekt jest prywatny, czy publiczny i czy to waypoint czy ścieżka). Bardzo ułatwia to pracę - w praktyce przy tworzeniu punktu trzeba przeprowadzić choć dwie iteracje typu "tworzenie-sprawdzanie treści-korekta-sprawdzanie treści" :) Takie coś ułatwia podobne czynności i w ogóle korzystanie z programu.
2. W ustawieniach programu jest przycisk służący do zmiany jednostek metryczne/imperialne. Bomba, ale w takim razie ustawiona jednostka powinna być wyświetlana też w oknie edycji waypointa przy polu alt - podobnie jak jest wyświetlana przy przeglądaniu.
3. Co właściwie daje wybór walk/bike przy zapisie nowej ścieżki? Dobrze byłoby, gdyby umożliwiało to np. automatyczne przełączanie czasu odświeżania GPS (tak aby inny się wrzucał dla ścieżki zapisywanej na rowerze, a inny przy chodzeniu piechotą). Ustawienie, jakie to powinny być wartości mogłoby również znaleźć się w "settingsach". Ja np. osobiście ustaliłbym sobie 10 sekund dla roweru i 30 sekund dla piechoty.

To chyba na razie wszystko...
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.0
« Odpowiedź #35 dnia: Listopad 09, 2009, 21:44:09 »
Dzięki. No więc tak [...]

@1. zmiana formatu edycji współrzędnych. Tak też myślałem, że najlepiej będzie zrobić oddzielne okna dla stopni, minut i sekund. Postaram się jednak zrobić tak, żeby format mógł być wybierany bezpośrednio w oknie edycji - byłoby to bardziej dogodne dla użytkownika.

@2. wywoływanie funkcji modyfikacji danych z context menu, ma ukryć te funkcje jako rzadziej używane. Taka idea platformy. Co do sprawdzania, czy jest dobrze - jeśli po wciśnięciu DONE, nie ma żadnego komunikatu, to wszystko jest dobrze na 100%. Pokazanie menu w oknie, gdzie na dole są już przyciski, wydaje mi się mało eleganckie, ale pomyślę nad tym.

@3. Co do walk/bike, ma to zastosowanie wyłącznie informacyjne. Trochę się pospieszyłem, powinienem te funkcje ukryć. Docelowo, ta informacja ma służyć do wyszukiwania i przeglądania tracków pobieranych z serwera. Chodzi o to, że użytkownik wybiera, do jakiego typu aktywności nadaje się zapisany przez niego ślad, żeby inni wiedzieli czy np. da się tam przejechać rowerem.

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.0
« Odpowiedź #36 dnia: Listopad 09, 2009, 23:28:11 »
@1. zmiana formatu edycji współrzędnych. Tak też myślałem, że najlepiej będzie zrobić oddzielne okna dla stopni, minut i sekund. Postaram się jednak zrobić tak, żeby format mógł być wybierany bezpośrednio w oknie edycji - byłoby to bardziej dogodne dla użytkownika.
Nie wiem, czy jest sens. Wyboru formatu wprowadzanych danych dokonuje się przecież najczęściej tylko raz. Myślę, że miejsce tego jest w settingsach, zaraz obok wyboru miar.

@2. wywoływanie funkcji modyfikacji danych z context menu, ma ukryć te funkcje jako rzadziej używane. Taka idea platformy. Co do sprawdzania, czy jest dobrze - jeśli po wciśnięciu DONE, nie ma żadnego komunikatu, to wszystko jest dobrze na 100%. Pokazanie menu w oknie, gdzie na dole są już przyciski, wydaje mi się mało eleganckie, ale pomyślę nad tym.
Chodzi mi raczej o sprawdzenie, czy nie ma literówek itd. Wygodniej jest to robić w oknie przeglądania choćby dlatego, że pole z opisem się nie przewija i jest wygodniej. Przyciski moim zdaniem w niczym nie przeszkadzają - dziesiątki aplikacji pod androida ma na jednym ekranie menu i przyciski i całość działa. Przycisku menu, podobnie jak menu kontekstowego używa się niezbyt często.

@3. Co do walk/bike, ma to zastosowanie wyłącznie informacyjne. Trochę się pospieszyłem, powinienem te funkcje ukryć. Docelowo, ta informacja ma służyć do wyszukiwania i przeglądania tracków pobieranych z serwera. Chodzi o to, że użytkownik wybiera, do jakiego typu aktywności nadaje się zapisany przez niego ślad, żeby inni wiedzieli czy np. da się tam przejechać rowerem.
Rozumiem. A szkoda, warto też pomyśleć o zastosowaniu praktycznym tych dwóch trybów już na etapie wyznaczania śladu. Moja propozycja (z częstotliwością odświeżania współrzędnych) to tylko jedna możliwość, pewnie znalazłyby się też inne.
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.0
« Odpowiedź #37 dnia: Listopad 10, 2009, 16:41:56 »
Wyboru formatu wprowadzanych danych dokonuje się przecież najczęściej tylko raz. Myślę, że miejsce tego jest w settingsach, zaraz obok wyboru miar.

Jest jedna zaleta tego rozwiązania, ale jeszcze muszę to przemyśleć. Otóż, w programie (każdym), format D/M/Sec, służy tylko do wygodnej oceny wizualnej współrzędnych, jako czytelny dla człowieka. Natomiast reprezentacja wewnętrzna musi być zawsze w formacie ułamkowym.

I tutaj zaczyna się problem - po wprowadzeniu danych w formacie D/M/Sec i konwersji, ZAWSZE nastąpi utrata precyzji. Podobnie przy konwersji w drugą stronę - przy wyświetleniu. Nie wiem w jakim zakresie wystąpi błąd pomiarowy, ale mimo wszystko jest.

Oznacza to, że wprowadzenie wartości D/M/Sec, oraz jej zatwierdzenie, a potem ponowne otwarcie okna, może nie pokazać TEJ samej wartości !!! No ale jeszcze to przetestuję. Możliwe, że utrata precyzji nie jest tak duża.

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.0
« Odpowiedź #38 dnia: Listopad 10, 2009, 18:01:22 »
Jest jedna zaleta tego rozwiązania, ale jeszcze muszę to przemyśleć. Otóż, w programie (każdym), format D/M/Sec, służy tylko do wygodnej oceny wizualnej współrzędnych, jako czytelny dla człowieka. Natomiast reprezentacja wewnętrzna musi być zawsze w formacie ułamkowym.
Mówiąc szczerze, uważam że idiotyzmem byłoby inne rozwiązanie. :) Od samego początku przyjmowałem, że program będzie przechowywał dane w formacie ułamkowym, natomiast konwersja do systemu tradycyjnego następowałaby tylko raz w momencie wprowadzenia (oczywiście tylko jeżeli użytkownik podawałby współrzędne w formacie D/M/Sec), a następnie dynamicznie podczas wyświetlania. Dane pozostawałyby nienaruszone i wszelkie obliczenia odbywałyby się w oparciu o nie.

I tutaj zaczyna się problem - po wprowadzeniu danych w formacie D/M/Sec i konwersji, ZAWSZE nastąpi utrata precyzji. Podobnie przy konwersji w drugą stronę - przy wyświetleniu. Nie wiem w jakim zakresie wystąpi błąd pomiarowy, ale mimo wszystko jest.
To łatwo obliczyć. Minuta to 1/60 stopnia, sekunda to 1/60 minuty. Dokładność zapisu w formacie tradycyjnym wyniesie zatem 1/3600 stopnia, czyli w formacie dziesiętnym precyzja będzie wynosiła 0,0002(7).

Oznacza to, że wprowadzenie wartości D/M/Sec, oraz jej zatwierdzenie, a potem ponowne otwarcie okna, może nie pokazać TEJ samej wartości !!! No ale jeszcze to przetestuję. Możliwe, że utrata precyzji nie jest tak duża.
Będzie zależeć od wysokości i szerokości geograficznej punktu. Np. dla Wrocławia to będzie 20 metrów na linii wschód-zachód i 30 metrów na linii północ-południe. Rozwiązaniem które się stosuje jest możliwość wpisywania wartości ułamkowych w sekundach. Co Ty na to?
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.1
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 16, 2009, 12:50:12 »
poprawki[...]
miło mi "donieść", że nowa wersja programu; 1.1 jest już dostępna :)

Uwzględniłem niemal wszystkie Twoje uwagi i zapraszam wszystkich do testowania.

Opis zmian i aktualizacja strony pomocy:

http://www.tripcomputer.pl/

Następna ważna aktualizacja, przyniesie obsługę języka polskiego :D Wreszcie :)

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.1
« Odpowiedź #40 dnia: Listopad 16, 2009, 17:52:14 »
Super! Testuję. Kolejne uwagi będę wrzucał na bieżąco.
1. Wpisywanie współrzędnych - bomba! Właśnie o coś takiego chodziło! Uwaga techniczno-ergonomiczno-wizualna: w trybie D/M/Sec należałoby przesunąć wszystkie pola nieco w lewo, zwęzić pole M (wystarczą przecież dwa znaki) i poszerzyć pole Sec. Niestety wartości ułamkowe się nie mieszczą i edytuje się nieco niewygodnie.
2. Na liście programów po aktualizacji TripComputera zniknęła jego ikona, a nazwa aplikacji zmieniła się na pl.tripcomputer.activities.cośtamjeszcze. To jakiś błąd w programie, czy u mnie jest coś nie tak?

A teraz najistotniejsze.
Możliwość eksportu do plików KMZ pozwoliła mi na weryfikację dokładności zapisu śladów. Oto ilustracja - zapisy z dwóch spacerów po Wrocławiu. Linia niebieska to zapis z loggera, linia czerwona to odtworzona przeze mnie z pamięci rzeczywista trasa spaceru. Pliki zatytułowane są kolejno zapis1 i zapis2 i w dalszej częsi posta tak się też do nich odnoszę. Polecam oglądać w powiększeniu 100% - w innym wypadku nic nie będzie widać.


Pierwsze co się rzuca w oczy to duże przekłamania pierwszych kilku pozycji. Wynika to zapewne z faktu, że pierwsze ustalanie pozycji z GPS telefonu obarczone jest zawsze sporym błędem (gdy używam Google Maps to przez pierwszą minutę-dwie "promień błędu" wskazywany przez program jest zawsze bardzo duży, potem dopiero maleje. Nie bardzo mam pomysł, co można z tym zrobić, poza ostrzeżeniem użytkownika w instrukcji, aby zaraz po uruchomieniu programu nie włączał funkcji zapisu śladu, tylko trochę poczekał. :) Problem widoczny jest w obydwu przypadkach oraz podczas innych prób i testów, więc jest to raczej reguła.
Druga sprawa to gubienie pozycji GPS i to, jak reaguje program. Występuje w dwóch sytuacjach. Pierwsza, ta bardziej oczywista to wejście pod dach. Na zapisie numer dwa są to punkty A i B. O ile A, czyli wejście do galerii handlowej (zapomniałem włączyć pauzę - moja wina) owocuje totalnym chaosem i sugestią, jakobym się z moją kobietą teleportował po całym Rondzie Reagana ;) o tyle punkt B, czyli krótka posiadówka w MacŚcierwie zaowocowała tylko niewielkim odchyleniem sygnału. Jestem pod pozytywnym wrażeniem.
Jednak program (a może GPS?) często gubi też pozycję w innej sytuacji - gdy maszerujący człowiek zatrzyma się na moment. Punkty C, D, E, F, G to właśnie momenty, gdy zatrzymywaliśmy się na kilka/kilkanaście minut a program w tym czasie ponosiła fantazja. Bardzo dziwne w zapisie numer 2 jest też duże "pogubienie się" programu pod sam koniec wycieczki. Nie wiadomo dlaczego, wyłączyłem zapisywanie ścieżki jeszcze przed wejściem pod dach.

Ogólnie, system sprawuje się całkiem dobrze - jedyną wadą jaka mnie irytowała było gubienie się programu na samym początku spaceru (gubienie śladu przy zatrzymaniu się gdzieś to raczej margines). Na zakończenie jeszcze dorzucę prawdziwą perełkę w postaci zapisu śladu z trzeciego spaceru. No cóż, zobaczcie sami :D Vetch, co o tym sądzisz? Tego typu skrajne błędy odczytu dałoby się chyba wyeliminować na etapie zapisu śladu - przez zwyczajną analizę prędkości obiektu chociażby - na tej samej zasadzie, na jakiej odrzuca się skrajne nierzeczywiste wyniki pomiarów w laboratoriach i powtarzając odczyt.
« Ostatnia zmiana: Listopad 16, 2009, 17:55:02 wysłana przez Jeremy »
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.1
« Odpowiedź #41 dnia: Listopad 16, 2009, 21:11:46 »
Super! Testuję. Kolejne uwagi będę wrzucał na bieżąco.

@1. szerokości pól pozycji punktu: pomyślę jak to ulepszyć.

update: załączam obrazek z podglądu edycji pozycji u mnie. Imo pola rozciągają się poprawnie.


@2. lista programów: tutaj nie mam pojęcia co jest grane.

Co do precyzji zapisu. Fakt, przy starcie GPS, "precyzja" może wynosić nawet parę kilometrów :D Dlatego warto obserwować wskaźnik GPS - dopiero jak jest "pełen", mamy pewność, że precyzja jest wysoka.

W przypadku zatrzymania się, albo zaniku sygnału, precyzja spada ponownie w dużym stopniu. Ponieważ satelity są ciągle w ruchu, więc i pozycja zaczyna wariować. Pomóc chyba tylko może jakiś cwany algorytm odrzucania błędnych odczytów. Przemyślę to, ale wbrew pozorom nie jest to trywialne zadanie.

Co do tej "perełki" - przeraziło mnie to. Ale spoko, myślę że to ewidentnie jakiś bug w module eksportu.

Daj znać, czy na widoku mapy w telefonie ścieżka wygląda poprawnie.
« Ostatnia zmiana: Listopad 16, 2009, 22:01:46 wysłana przez vetch »

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.1
« Odpowiedź #42 dnia: Listopad 16, 2009, 22:41:43 »
update: załączam obrazek z podglądu edycji pozycji u mnie. Imo pola rozciągają się poprawnie.
Ano rzeczywiście - u mnie wszystkie pola są takiej samej szerokości. U Ciebie wygląda to znacznie lepiej

@2. lista programów: tutaj nie mam pojęcia co jest grane.
Odinstaluję i zainstaluję raz jeszcze. Możliwe że przy update nastąpił błąd.

[edit]reinstalacja pomogła. Powiedz mi teraz tylko, jak mam odzyskać waypointy, które wcześniej zapisałem na serwerze. :) Czy konieczne jest w tym celu ustalenie mojej pozycji i kliknięcie Find Waypoints, czy da się jakoś inaczej?

Co do precyzji zapisu. Fakt, przy starcie GPS, "precyzja" może wynosić nawet parę kilometrów :D Dlatego warto obserwować wskaźnik GPS - dopiero jak jest "pełen", mamy pewność, że precyzja jest wysoka.
Prawda, o tym nie pomyślałem. btw. Co powiesz na subtelną zmianę w tym wskaźniku w celu poprawienia czytelności? Chodzi o to, żeby "pełen" wskaźnik GPS zamieniał kolor na zielony jako sygnalizację dla użytkownika że jest "the best"? Bajer, wiem, ale takie rzeczy najbardziej rzucają się w oczy.

W przypadku zatrzymania się, albo zaniku sygnału, precyzja spada ponownie w dużym stopniu. Ponieważ satelity są ciągle w ruchu, więc i pozycja zaczyna wariować. Pomóc chyba tylko może jakiś cwany algorytm odrzucania błędnych odczytów. Przemyślę to, ale wbrew pozorom nie jest to trywialne zadanie.
Też tak myślałem - zostawmy sprawę na boku.

Co do tej "perełki" - przeraziło mnie to. Ale spoko, myślę że to ewidentnie jakiś bug w module eksportu.

Daj znać, czy na widoku mapy w telefonie ścieżka wygląda poprawnie.
Niestety z poziomu interfejsu programu ten sam błąd. Wygląda na niewłaściwy odczyt współrzędnych z satelity. Ale jakim cudem? Bladego pojęcia nie mam...
« Ostatnia zmiana: Listopad 16, 2009, 22:52:00 wysłana przez Jeremy »
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.1
« Odpowiedź #43 dnia: Listopad 16, 2009, 23:15:38 »
co do Find Waypoints, chyba niestety potrzebny jest fix pozycji.
Napisane: Listopad 16, 2009, 23:12:05
geeez, napisałem posta i go wcięło. Bosz.. piszę ponownie, już skrótem :D

Zmienny kolor wskaźnika GPS da się zrobic. Co do tych przesadnych pozycji z GPS - to chyba przez łatkę dla GPS Galaxy, który ma problemy ze zwracaniem precyzji lokacji. Usunąłem już tę "łatkę". Dodam też filtr dla skrajnych wartości.

Acha, jeszcze jedno. Teraz możesz ustawić większą częstotliwość sprawdzania pozycji, albo nawet ciągłą. To powinno poprawić kształt śladu.
« Ostatnia zmiana: Listopad 16, 2009, 23:42:25 wysłana przez vetch »

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.1
« Odpowiedź #44 dnia: Listopad 17, 2009, 09:29:53 »
co do Find Waypoints, chyba niestety potrzebny jest fix pozycji.
No to imho kolejny głos dla wsadzenia osobnej opcji do synchronizacji punktów na swoim koncie i urządzeniu.

Po pobraniu punktów mam jeszcze jeden wniosek - gdy wybiera się punkty do pobrania, to czuły na dotyk powinien być nie tylko sam "ptaszek" przy nazwie, ale też pasek z nazwą. Tak jest bardziej ergonomicznie i intuicyjnie.

Zmienny kolor wskaźnika GPS da się zrobic. Co do tych przesadnych pozycji z GPS - to chyba przez łatkę dla GPS Galaxy, który ma problemy ze zwracaniem precyzji lokacji. Usunąłem już tę "łatkę". Dodam też filtr dla skrajnych wartości.
Sprawdzę. Jeżeli problem nie będzie się powtarzał, to git.

Acha, jeszcze jedno. Teraz możesz ustawić większą częstotliwość sprawdzania pozycji, albo nawet ciągłą. To powinno poprawić kształt śladu.
To zauważyłem - bardzo fajne. Można teraz pomyśleć o tym, jak ułatwić użytkownikowi życie. Np. te profile dla trybów walk i bike, o których kiedyś wspominałem.
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.2
« Odpowiedź #45 dnia: Listopad 17, 2009, 12:41:49 »
***

Uff.

W Markecie jest już wersja 1.2.

Przede wszystkim poprawiłem odczyty z GPS. Teraz nie powinno być żadnych skoków pozycji większych niż wybrana bieżąca precyzja w ustawieniach.

W ustawieniach dodana możliwość wyboru precyzji odczytu lokacji dla zapisu śladu. Im wyższa (niższe wartości), tym dokładniejsza ścieżka.

Wskaźnik GPS zmienia kolor na zielony po osiągnięciu wybranej precyzji.

Zrobiłem dwa spacery - zapis śladu przy odstępach 15s i wybranej precyzji 50m w deszczowy dzień (dzisiaj) - telefon w kurtce.

Jak dla mnie, dokładność bardzo dobra i żadnych problemów.

Zauważyłem też, że Google Maps pokazuje w widoku ulic zaimportowane ścieżki dużo dokładniej niż Google Earth.

Błąd (przesunięcie) widoku względem pozycji z GPS w GMaps: +/- 10m, czyli bardzo dobrze. W GEarth: +/-50m.

Do oceny jakości tracka polecam więc GMaps z widokiem terenowym. Zdjęcia są mniej dokładne.
« Ostatnia zmiana: Listopad 17, 2009, 19:50:16 wysłana przez vetch »

Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.1
« Odpowiedź #46 dnia: Listopad 18, 2009, 02:45:20 »
Przepraszam, ale w którym markecie znajduje się ta aplikacja ? Bo w tym, do którego mam dostęp z G1 nie ma...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.1
« Odpowiedź #47 dnia: Listopad 18, 2009, 10:49:10 »
Przepraszam, ale w którym markecie znajduje się ta aplikacja ? Bo w tym, do którego mam dostęp z G1 nie ma...

możliwe, że jeśli masz telefon developerski, albo z romem developerskim, tudzież zrootowany, to Market nie pokaże Ci aplikacji, które są ukryte przed telefonami developerskimi. Ma to niby zapobiec niedozwolonemu rozpowszechnianiu softu poza Marketem.

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.3. TERAZ PO POLSKU !
« Odpowiedź #48 dnia: Listopad 26, 2009, 22:26:06 »
Hej

Dzisiaj zamieściłem w Markecie kolejną wersję TripComputer'a; 1.3.

Najważniejszą zmianą jest dodana translacja na język POLSKI :)

Translacja wybierana jest przez system, zależnie od języka ustawionego w Ustawieniach :)

Reszta to poprawki błędów.

Miłego używania.

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Serwis: TripComputer Mapa
« Odpowiedź #49 dnia: Listopad 27, 2009, 13:28:18 »
Hej,

Informacja dla użytkowników mojego programu :)

Zapraszam do sprawdzenia wersji testowej mojego serwisu, który współpracuje z programem.

Jest to ta sama internetowa aplikacja, która wymienia dane z telefonem, czyli podajemy dane dostępowe z telefonu.

Nieoficjalny link:

http://7.latest.tripcomputerwebservice.appspot.com/

Po wysłaniu punktów z telefonu, możesz od razu je podejrzeć na mapie w serwisie. Niedługo dodam kolejne opcje, jak edycję i dodawanie punktów bezpośrednio na mapie, co będzie pierwszym krokiem do łatwego projektowania wycieczek w nieznane okolice.

Uwagi mile widziane :)

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.3. TERAZ PO POLSKU !
« Odpowiedź #50 dnia: Listopad 27, 2009, 14:56:06 »
Co do wersji PL - raczej zrezygnowałbym ze słowa TRYB w oknie głównym jako odpowiednika słowa MODE, albo przynajmniej przeniósł je na początek pola, żeby brzmiało po ludzku: TRYB ŚLADY, TRYB KOMPAS itd. To co jest teraz wygląda okropnie :/
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.4.
« Odpowiedź #51 dnia: Grudzień 08, 2009, 11:59:57 »
Kolejna wersja programu w Markecie: 1.4.

Głównie ulepszenia zgłoszone przez Jeremy'ego :)

W kolejnych wersjach będą nowe ficzery.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 23, 2009, 10:55:20 wysłana przez vetch »

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.4.
« Odpowiedź #52 dnia: Grudzień 08, 2009, 21:40:26 »
I jeszcze kolejna wersja serwisu do zarządzania (na razie) punktami użytkownika:

http://tripcomputerwebservice.appspot.com/

Można przeglądać na mapie i edytować własne punkty wysłane z telefonu. Oprócz wpisywania ich pozycji, można je też przesuwać myszą na mapie. W kolejnej wersji będzie możliwość dodawania punktów bezpośrednio z poziomu serwisu.

Zapraszam do testowania.

*

Offline temp333

  • ****
  • 812
  • Tekst osobisty
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.4.
« Odpowiedź #53 dnia: Grudzień 08, 2009, 21:54:17 »
Vetch, zrób wersję do samochodu i daj możliwość używania darmowej mapy UMP. Za darmo nie opłaca się nic robić. Przy cenie 50 PLN powinieneś zarobić sporo kasy. Sam bym kupił - tylko platforma nie ta ;)

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.4.
« Odpowiedź #54 dnia: Grudzień 08, 2009, 22:15:55 »
Vetch, zrób wersję do samochodu i daj możliwość używania darmowej mapy UMP.

mapa ciekawa, ale na inne wersje programu nie mam już siły :)

Za darmo nie opłaca się nic robić.

racja, niestety..

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.4.
« Odpowiedź #55 dnia: Styczeń 11, 2010, 19:45:14 »

Od wczoraj, TripComputer jest programem OpenSource na licencji GPL.

Programiści i inni eksperci, którzy chcą rozwijać ten projekt, mile widziani :)

http://code.google.com/p/tripcomputer/

ciekawostka: ohloh.net wyliczył, że mój projekt kosztował 200k $ ;)

*

Offline Jeremy

  • ****
  • 616
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Desire Z
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.4.
« Odpowiedź #56 dnia: Styczeń 11, 2010, 23:08:16 »
A mi od niedawna TripComputer zaczął wywalać force'y podczas uruchamiania, mimo iż nic nie zmieniałem w systemie :/
Nie pytaj mnie, jak zrobić roota, jak wgrać nowy rom itd. Jeżeli nie potrafisz znaleźć tych informacji samemu lub też nie rozumiesz znajdujących się w Sieci i na tym forum instrukcji, to znaczy, że nie powinieneś się za to zabierać...

*

Offline vetch

  • **
  • 191
  • Płeć: Mężczyzna
    • Diamond Jack
  • Sprzęt: Nexus S
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.4.
« Odpowiedź #57 dnia: Styczeń 15, 2010, 21:22:24 »
A mi od niedawna TripComputer zaczął wywalać force'y podczas uruchamiania, mimo iż nic nie zmieniałem w systemie :/

niestety, nic nie jestem w stanie na to poradzić. Program działa na wszystkich wersjach systemu na emulatorze i nic więcej nie mogę sprawdzić.

Zerowymi środkami i notorycznym brakiem czasu (nowa praca), nie dam rady dłużej rozwijać tego programu.

Pozostaje mieć nadzieję, że znajdzie się użytkownik/programista, który ulepszy program dla danego urządzenia.

*

Offline bieski

  • ****
  • 656
Odp: Nawigacja off-road dla Androida: TripComputer, wersja 1.4.
« Odpowiedź #58 dnia: Styczeń 17, 2010, 11:54:51 »
A mi od niedawna TripComputer zaczął wywalać force'y podczas uruchamiania, mimo iż nic nie zmieniałem w systemie :/

wpisz w konsoli adb logcat i wklej do pastebin.com i daj linka tutaj