No to może dla odmiany trochę konstruktywnej krytyki co do niektórych istotnych i nieistotnych punktów
* Szybsze układanie i przeliczanie trasy. Jak to działa? NaviExpert nie czeka teraz na pobranie pełnej trasy, lecz rozpoczyna nawigację po pobraniu jej pierwszej części. Ponieważ nasze serwery układają trasę błyskawicznie, czas oczekiwania na rozpoczęcie nawigacji jest prawie niezależny od długości trasy. Najlepsze efekty osiągane są oczywiście na szybkich telefonach z 3G (umts), które potrafią układać trasy nawet szybciej niż nawigacje off-line (w ciągu około 3s). Z drugiej strony największy przyrost szybkości układania trasy zauważą użytkownicy wolniejszych telefonów
Moim zdaniem jedyna istotna, coś wnosząca zmiana w stosunku do wersji poprzedniej. Zważywszy że szybka transmisja jest dostępna głownie w miastach i tam przy gęstej siatce dróg zapewnienie szybkiego przeliczenia trasy jest najbardziej oczekiwane, jest to trafione ulepszenie. I nawet chyba działa...
* Mapa Europy Zachodniej i Wschodniej obejmująca początkowo wszystkie drogi główne krajowe i lokalne od „żółtych” w górę bez dróg najniższej kategorii, która będzie systematycznie uzupełniana o szczegółowe mapy kolejnych państw.
W zasadzie pozostaje jedynie napisać: NARESZCIE
* Wyświetlanie odcinków omijanych w wyniku remontu.
No nie wiem... Kraków rozkopany jak zwykle, a mi się nic nie wyświetliło...
* Usprawnione algorytmy układania tras Premium (bez korków), dzięki którym jeszcze szybciej dotrzesz do celu.
Może i usprawnione. Niestety jeden poważny błąd algorytmu nie został usunięty. Ponieważ NE pomimo mojego zgłoszenia do wersji poprzedniej jak i obecnej nie zaprzeczył ani nie potwierdził jego istnienia, może czas na poddanie tej ukrytej funkcjonalności publicznemu osadowi i testowaniu. Otóż NE przy obliczaniu tras Premium nie uwzględnia czasów przejazdu. Jeśli jedziemy w długą trasę i obliczymy ją np. ok. godziny 17 to NE wyznaczy trasę "omijającą" korki występujące na całej trasie ale o 17'tej. Co z tego że po kilku godzinach jazdy będziemy przejeżdżać przez jakieś leżące pod koniec naszej trasy miasto o 22 albo 23, zostaniemy poprowadzeni trasą "omijającą" korki z godz. 17'tej, które o tej porze są już wspomnieniem. Możliwa jest też odwrotna sytuacja wyjeżdżamy w trasę np. o 2 w nocy, trasa liczona jest dla ulic z minimalnym ruchem, zero korków. Ale gdy na trasie za 4-5 godz. wypadnie nam jakieś duże miasto to niechybnie wpadniemy w największy korek porannego szczytu, bo będziemy prowadzeni trasą jak dla 2 w nocy. Takie liczenie tras Premium dalekie jest od optymalnego, może się okazać że trasa standard jest dużo lepsza. A za Premium płacimy po podwyżce jakby więcej....
Oczywiście jeśli ktoś potrzebuje nawigacji by we własnym mieście trafić z domu do pracy i z powrotem to teoretycznie trasa Premium powinna być wiarygodniejsza, bo czas przejazdu trasy na ogół znacznie krótszy. Teoretycznie, bo trasa Premium + błędy na mapie potrafią stworzyć taką trasę faktycznie bez korków którą nikt nie jeździ, ale tylko dlatego że trzeba by notorycznie łamać zakazy skrętu, zawracania itp. by przejechać.
I jeszcze jedno. Radzę się dwa razy zastanowić przed użyciem funkcji "omiń korek" w obcym mieście....
* Kompas umieszczany na każdym ekranie mapy.
Po co ten kompas???
W ogóle ekran mapy został dziwnie zapaprany do reszty. A przecież komórki mają generalnie nieco małe ekrany do nawigacji, dbałość o maksymalne i ergonomiczne wykorzystanie powinna być priorytetem.
Od góry kilka linii wyświetlacza zostało na stałe zarezerwowane na pasek pokazujący zaawansowanie pobierania trasy. Trwa to kilka sekund, poza tym nic się tam nie dzieje, stracona powierzchnia. W pierwszych "betach" ten pasek pojawiał się na chwile wzdłuż lewej krawędzi ekranu (pionowo) po prostu na mapie, po pobraniu trasy znikał i to było OK.
Pasek w którym pokazywana jest odległość do następnego manewru jest wyświetlany pół wiersza niżej niż reszta paska z całkowita odległością i nazwą ulicy. Dlaczego nie są położone równo, na tej samej wysokości. W dodatku maja inną stylistykę graficzną. Czy znaczek z symbolem najbliższego manewru nie mógłby się pokazywać pod paskiem z odległością do niego? Jedna z najistotniejszych informacji skacze nam po ekranie raz wyżej raz niżej. Może drobiazg, ale...
Te wszystkie śmieciowe informacje wyświetlane w dole ekranu można spokojnie usunąć. Co nam daje strzałka pokazująca kierunek do celu podróży jeśli jesteśmy od niego jeszcze np. 100 km? Po co informacja o skali? W dodatku nieprawdziwa. U mnie na SE K800 przy widoku 3D jak wskaźnik skali pokazuje 1000m to wzdłuż wyświetlacza widać najwyżej ok. 600m (przy innych skalach proporcja jest podobna). Co to daje? Prędkościomierz drobniutką czcionką? Lepiej się nie wpatrywać podczas jazdy, bo może być nieszczęście. No i nowość! Kompas! Może jakiś harcerz się wypowie po co w tej aplikacji kompas?
No i dolny pasek zajmujący z 10% ekranu na malunek joysticka i by opisać 2(!) klawisze funkcyjne. Nie mógł by ten pasek się chować po np minucie od rozpoczęcia nawigacji, a na to miejsce kilka informacji czytelna czcionką np. odległość do końca trasy, może porządniejszy prędkościomierz... itd,itp.
Wraz z premierą wersji 4.0 zostały także zaktualizowane mapy na naszym serwerze.
O mapach to już szkoda pisać. Nieśmiertelny przykład z Krakowa. Na mapach ver. 3 był stary nieaktualny układ ronda Mogilskiego, ale za to były zaznaczone ograniczenia w ruchu na pobliskim rondzie Grzegórzeckim. Za to w "zaktualizowanych mapach" mamy prawidłowo zaznaczone rondo Mogilskie (ale prawidłową kierunkowość okolicznych ulic jednokierunkowych juz nie), ale za to brak ograniczeń na remontowanym rondzie Grzegórzeckim. Czyli równowaga...
Przy okazji. Jak ktoś się chce załapać na premię od NE za mandat z fotoradaru którego nie ma na ich mapach to mogę polecić 3 czy 4 miejsca w okolicy Krakowa. Od jakichś 2 miesięcy stoją, a na mapach NE ani widu ani słychu. Znam też taki na drodze nr 4 (droga krajowa) który stoi od początku tego roku i też go nie ma.
Dziękujemy tysiącom testerów wersji beta-1-7 za liczne uwagi.
Ależ drobiazg! Czekamy na ver. 5. To fajna zabawa wracać z pracy z NE na pokładzie.
Moje zdanie: polecam! Wiele zmian na lepsze poczynając od wyglądu, poprzez prędkość, a na skuteczności wyznaczania tras kończąc. Jedyne czego mogę się przyczepić to zbyt częste komunikaty "Lekko w lewo/prawo". Pozostaje trochę poczekać i przekonać się, czy NaviExpert będzie dobrze wykorzystywał swoją przewagę, czyli fakt, ze jest to system on-line. Mam na myśli omijanie korków, remontów dróg i szybkie aktualizacje map wraz z POI i fotoradarami.
Moje zdanie: Niestety NE nadal nie wykorzystuje możliwości jakie potencjalnie daje nawigacja on-line. Jak ktoś potrzebuje nawigacji kilka, max kilkanaście razy w roku polecam. Duża zaleta to możliwość kupna abonamentów na 24h. Polecam raczej abonamenty "standard", bo jak mówi stare przysłowie marketingowców od proszków: "Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać".
Pozdrawiam
PS. Jak ktoś wie jak skutecznie uciszyć tę kobietę mówiącą bez przerwy "Za 3 km, lekko w lewo/prawo" stawiam piwo.