To z okazji tego, że NE pracuje nad nową wersją programu, pozwolę sobie jeszcze na mały prywatny koncert życzeń:
- Inteligentne wyznaczanie trasy PRZEZ. Wyobraźmy sobie wyznaczanie długiej trasy, gdzie NE wyznacza ją po swojemu, a my chcemy żeby trasa wiodła inną drogą przez jakieś tam miasto. Wskazujemy więc punk PRZEZ podając to miasto. Ale oczywiście nie chcemy, żeby faktycznie trasa wiodła przez sam środek tego miasta (gdzie są korki i wogóle ciężko przejechać) tylko chcemy aby trasa "zachaczała" o granicę tego miasta (lub nawet tylko o jego obwodnicę). Wskazując więc punkt PRZEZ w postaci samej nazwy miasta (bez ulicy) serwery NE powinny poprowadzić trasę w pobliżu tego punktu (tu serwery mają przewagę nad urządzeniami PNA i mogą to zrobić szybciej i inteligentniej). Podobnie przy krótszych trasach, gdy chcemy przejechać przez miasto konkretną ulicą i wskazujemy jako punkt PRZEZ nazwę ulicy (bez numeru budynku). Oczekujemy, że trasa poprowadzi tą ulicą a nie konkretnie przez jej środek (najlepiej gdy ten środek jest w przeciwną stronę, wtedy NE każe nam jeszcze 2 razy zawracać żeby zaliczyć punkt PRZEZ).
- Mniej info o radarach czy kontrolach drogowych - obecnie ostrzegani jesteśmy 3 razy: 500m, 100m i 0m przed. A w przypadku niektórych "wariatów" drogowych wskazany byłby tylko jeden komunikat 500m przed, dzięki czemu wzmogą swoją czujność i zmniejszą prędkość na dłuższym odcinku (taka prewencja). Sam za wariata się nie uważam, ale wolałbym tylko jeden komunikat o radarze czy kontroli (a więc kolejna pozycja do dodania w opcjach).
- Prawdziwy komputer pokładowy. Nie chodzi mi tu o obliczanie czasu do końca trasy czy ilości przebytych km. NE działa na małych ekranach, przez co nie da się na nich zawrzeć wielu przydatnych informacji. Moim zdaniem NE powinno dodać dodatkowy ekran uruchamiany jednym klawiszem w czasie nawigacji. Przedstawiałby on w postaci grafu biegnącego od dołu takie info jak: miejscowość i ulica na jakiej się znajdujemy oraz słupek-pikietaż (obecnie nie ma nawet info o miejscowości!), następny manewr i ulica na jaką wjedziemy, następna miejscowość/wieś na naszej trasie oraz następne duże miasto na trasie, najbliższa stacja paliw, najbliższy polecany przystanek na długiej trasie, np. zajazd lub restauracja (polecana przez innych - patrz pkt. dot. ratingu POI)
- Podawanie alternatywnych tras przed ściągnięciem trasy. Już kiedyś o tym było. Serwery NE mają dużą moc obliczeniową. Mogą więc podczas wyliczania trasy (gdy podamy punkt startowy i końcowy) przesłać nam najpierw podsumowanie dla 2 lub 3 różnych rodzajów tras i dać nam możliwość wyboru między nimi. Np mając wskazane domyślnie wyznaczanie trasy "optymalnej" serwery mogłyby dodatkowo przeliczać trasę "krótką" lub "głównymi" i wyświetlić użytkownikowi do wyboru którą chce ściągnąć w postaci podsumowania: nazwa trasy, wyliczona długość i przewidywany czas dotarcia do celu. W ten sposób moglibyśmy świadomie wybierać odpowiadającą nam trasę, zaś ci którzy nie mają wykupionego droższego abonamentu Premium mieliby szanse zauważyć faktyczne różnicę miedzy trasami zwykłymi i tymi "bez korków".
Z coraz mniejszą wiarą we wpływ tego rodzaju wypowiedzi na obraz NE chcę szczególnie silnie poprzeć zacytowane punkty "listy życzeń" kiloffa. Dwa pierwsze są całkowicie oczywiste. Punkt ostatni też wydaje się oczywisty, ale jest tu hak: rodzaje tras do wyboru. Szczególne zastrzeżenia mam do trasy najkrótszej, dla której czasy jazdy obliczane przez NaviExperta są często absurdalnie długie. Wskazuje na to wielu uczestników dyskusji na blogu R. Łożyńskiego
http://ralphocean.wordpress.com/2008/11/14/trasa-z-poznania-w-karkonosze-i-z-powrotem/#comment-276, np. bardzo aktywny w ujawnianiu niedostatków NE atomfx. Jest to zapewne skutkiem "ryczałtowego" przypisania niskiej prędkości średniej drogom lokalnym i niewielką ilością uzytkowników NE na tych trasach. A atomfx ma chyba terenówkę i NE wyraźnie mu nie służy. Inną niezrozumiałą trasą jest flagowa "optymalna premium". Z doświadczeń wynika, że jest ona na ogół taka sama lub dłuższa czasowo od "najszybszej premium" i często dłuższa (w km) zarówno od "najszybszej" jak i "głównymi". Wygląda na to, że jest to najszybsza trasa wyznaczana na ograniczonej sieci dróg uznanych za główne. Nie widać w tym żadnego sensu. Moim zdaniem jakiś tam sens mają jedynie trasy "krótkie" i "najszybsze", a to trochę mało dla sensownego wyboru. Zresztą co do tras "najszybszych" wiele osób ma też zastrzeżenia. W tym względzie szczególnie ciekawe spostrzeżenia przedstawił na blogu Łożyńskiego
http://ralphocean.wordpress.com/2008/10/28/wyniki-testu-nawigacji-po-warszawie/#comment-385 niejaki conyo, który przy współpracy z żoną pokonująca w tym samym czasie trasy od A do B wykonał wiele eksperymentów wykazujących, że jazda na tzw. "czuja" była zawsze lepsza od trasy wytyczonej przez NE, bez względu na to, kto w tej parze jechał "na czuja" a kto z NE. Te testy były z pewnością bardziej rzeczowe od "Wielkiego Testu Nawigacji" i wskazują, że w kwestii routingu jest jeszcze wiele do zrobienia.
Pozostał jeszcze punkt dotyczacy "komputera pokładowego". Nie chcę się tu wypowiadać na temat szczegółów tego rozwiązania, ale jego idei. Otóż
NaviExpert w obecnej formie jest w istocie nawigacją dla idiotów. Najbardziej naturalny sposób korzystania z NE polega na wybraniu "prowadź do" a następnie odliczania metrów i stosowaniu się do sekwencji poleceń skrętu. Nie ma tu miejsca ani na zaznajomienie się z zaplanowana trasą ani na orientowanie się co do aktualnej pozycji na trasie, a to czy np. z Lubina do Kielc pojedziemy przez Poznań czy przez Wrocław okaże się dopiero w drodze. Natomiast wydaje sie całkowicie oczywiste, że ludzie myślący wyruszając na dłuższą trasę po kraju powinni dysponować jakimś wyobrażeniem o jej przebiegu i jadąc konfrontować swoje położenie zarówno z tą wiedzą jak i ze znakami drogowymi informującymi o położeniu, numerze drogi i przebiegu dalszej trasy. Można oczekiwać, ze tego samego rodzaju informacje lokalizacyjne powinny być dostarczane przez system nawigacyjny. Idąc tym tropem bardziej "ludzkie" byłoby ostrzeżenie, że za 3 km należy zjechać z drogi nr 1 na 23 lub odbić np. na Kalisz niż to, że za 3 km należy skręcić lekko w prawo. Koncepcje kiloffa zmierzają chyba w tym kierunku. No ale są to może wymagania dla wersji 7.0. Póki co przydałaby sie choćby niewielka reorganizacja menu tak, aby polecenie "ułóż trasę" było elementem menu głównego i aby jego wynikiem był widok trasy.
Rozumiem, że twórcy NE tworzą produkt dla grupy osób, które przy skromnych środkach chcą "
zaszpanować nawigacją przed kolegami, a do domu i bez niej trafią". Jednak podniesienie jakości i tej grupie by nie zaszkodziło, a mogłoby zwiększyć grupę klientów o bardziej wymagających. A jakość ma to do siebie, że chociaż nie każdy potrafi ja zdefiniować, to doskonale wie co stracił, gdy jej braknie.