Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?

  • 75 Odpowiedzi
  • 19605 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

*

Offline kiloff

  • **
  • 116
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: NE @ K800i+LD3W oraz 520XL+ML145
Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« dnia: Kwiecień 22, 2009, 20:18:24 »
W ostatnim newsletterze od NE pisano o trwających już od dłuższego czasu pracach nad wersją NE 5.0.
Wspomniał też o tym R.Łożyński na swoim blogu.
Mam wrażenie, że towarzyszy tej wersji dziwna tajemniczość. Jakby nie chcieli uprzedzać faktów i zdradzać niczego, np. przed konkurencją. Nie podano żadnych informacji ani ogólników, np. o kierunku rozwoju NE czy nowej funkcjonalności. O betatestach też nie słyszałem.
Na blogu wspomniano tylko, że stare telefony (jak K750) nie będą w stanie poradzić sobie z nową wersją. Widocznie szykują się duże zmiany.
Podejrzewam też, że ze względu na prace nad 5.0 nie wspierano rozpoczętej wersji na WM (to moje przypuszczenia).

Ktoś coś więcej wie? Ciekawe co nowego wprowadzą w wersji 5.0 no i kiedy premiera.  :O~

*

Offline sp5xsc

  • 10
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Diamond WM6.1 ROM:1.93.401.2 PLK RADIO:1.00.25.07
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 22, 2009, 21:07:04 »
Może w tej 5 wersji w końcu albo uruchomią obsługę odbiornika GPS wbudowanego w Diamonda - urządzenie REKOMENDOWANE (taki napis jest na ICH stronie) do obsługi NE albo oficjalnie powiedzą - NIE UMIEMY TEGO ZROBIĆ. Dzisiaj po raz kolejny wydałem kaskę na SMSa aby sprawdzić czy WSPANIAŁA wersja 4.3.2 działa w końcu poprawnie. Zaznaczam, że zainstalowałem wersję DEDYKOWANĄ do HTC P3700 Diamond!
Może ktoś z NE poda w końcu na jakim ROMie , Radio ROMie i silniku JAVY to działa. Jestem skłonny wymienić niekompatybilne części systemu byle mi to w końcu ruszyło do cholery!
Aktualnie jedyna współpraca z odbiornikiem GPS wygląda tak:

Urządzenie: Wbudowany GPS
Status: Łączy się...
Status: Połączenie nawiązane
Status: Łączy się...
Status: Połączenie nawiązane

i tak w kółko :(

Ręce i inne części ciała opadają...

*

Offline mieszk3

  • 23
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 24, 2009, 14:59:46 »
Witam,

pracujemy intensywnie nad usprawniona wersja na telefony WM.
Najprawdopodobniej wydamy ja juz w przyszlym tygodniu.

Pozdrawiam,

MS

*

Offline sp5xsc

  • 10
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: HTC Diamond WM6.1 ROM:1.93.401.2 PLK RADIO:1.00.25.07
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 26, 2009, 00:10:38 »
Próbuję się cieszyć. Jako jeden z wielu użytkowników HTC Diamond będę się cieszył nawet z wersji BETA. Chciałbym w końcu zobaczyć zdekodowane informacje z GPS w NaviExpercie. I mam nadzieję, że będzie to przed długim weekendem majowym.

*

Offline blademaster

  • 27
  • Sprzęt: MDA compact 2 + TomTom ONE XL
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 26, 2009, 20:46:12 »

pracujemy intensywnie nad usprawniona wersja na telefony WM.
Najprawdopodobniej wydamy ja juz w przyszlym tygodniu.


...no to jestem bardzo ciekawy jak mocno "nakombinujecie"; no i jak skuteczne zmiany zrobicie... Na chwile obecna jest z aplikacja wiecej problemu na WM niz pozytku, choc na kilku telefonach z WM zadzialalo. Problem w tym, ze jak sie juz zainstaluje to albo nie dziala albo pracuje bardzo niestabilnie. Aby to sprawdzic trzeba wykupic juz abonament i niestety w przypadku nie dzialania robia sie problemy... No to pozostaje czekac i obserwowac co sie ciekawego wydarzy...

*

Offline Visitor

  • **
  • 172
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: MDA I, MDA Compact IV, HTC HD2, Galaxy S4
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 27, 2009, 16:23:33 »
Może w tej 5 wersji w końcu albo uruchomią obsługę odbiornika GPS wbudowanego w Diamonda - urządzenie REKOMENDOWANE (taki napis jest na ICH stronie) do obsługi NE albo oficjalnie powiedzą - NIE UMIEMY TEGO ZROBIĆ. Dzisiaj po raz kolejny wydałem kaskę na SMSa aby sprawdzić czy WSPANIAŁA wersja 4.3.2 działa w końcu poprawnie. Zaznaczam, że zainstalowałem wersję DEDYKOWANĄ do HTC P3700 Diamond!
Może ktoś z NE poda w końcu na jakim ROMie , Radio ROMie i silniku JAVY to działa. Jestem skłonny wymienić niekompatybilne części systemu byle mi to w końcu ruszyło do cholery!
Aktualnie jedyna współpraca z odbiornikiem GPS wygląda tak:

Urządzenie: Wbudowany GPS
Status: Łączy się...
Status: Połączenie nawiązane
Status: Łączy się...
Status: Połączenie nawiązane

i tak w kółko :(

Ręce i inne części ciała opadają...

Sam bym tego lepiej nie ujął. Mój mail do supportu jak rozwiązać problem w dedykowanej do Diamonda wersji, został zignorowany, wiec chyba wole AutoMapę, która dopiero pracuje nad wprowadzeniem modułu Traffic, ale przynajmniej pod WM potrafi GPS obsługiwać... Już nie wspominając o tym że support przynajmniej odpowiada na pytania.  :S

*

Offline kiloff

  • **
  • 116
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: NE @ K800i+LD3W oraz 520XL+ML145
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 30, 2009, 19:06:56 »
Kiedy NaviExpert 5.0 ?
Wg. tego co NE pisze na stronie to "rozpoczęcie testów beta na przełomie maja i czerwca".

*

Offline kiloff

  • **
  • 116
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: NE @ K800i+LD3W oraz 520XL+ML145
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 06, 2009, 20:18:46 »
To z okazji tego, że NE pracuje nad nową wersją programu, pozwolę sobie jeszcze na mały prywatny koncert życzeń:  :wink:

  • Zmiana głośności wraz ze wzrostem prędkości. Nie mam tu na myśli tak płynnej i szerokiej zmiany jak możliwa jest np w AM, bo głośniczek telefonu ma małe możliwości, ale 80% głośności poniżej 80km/h i 100% głośności powyżej tej prędkości wydaje się rozsądnym usprawnieniem. Można by też pokusić się o zmianę głośności względem faktyczneo hałasu (wykorzystując mikrofon telefonu) ale to mogłoby niektóre telefony zbytnio obciążać.
  • Zmiana wyglądu nawigacji wraz ze wzrostem prędkości. Chodzi o to, że przy wyższych prędkościach (np. powyżej 90km/h) potrzebujemy trochę innych informacji, jak np. szersza perspektywa (powiedzmy oddalenie o jedną skalę i może lekka zmiana kąta widzenia), informacja o miejscowościach do jakich wjeżdżamy, pikietaż, a może nawet lekkie (nie całkowite) wyszarzenie bocznych dróg aby nie rozpraszać kierowcy nadmierną ilością informacji gdy przy ponad 120km/h zerka na ekran nawigacji.
  • Inteligentne wyznaczanie trasy PRZEZ. Wyobraźmy sobie wyznaczanie długiej trasy, gdzie NE wyznacza ją po swojemu, a my chcemy żeby trasa wiodła inną drogą przez jakieś tam miasto. Wskazujemy więc punk PRZEZ podając to miasto. Ale oczywiście nie chcemy, żeby faktycznie trasa wiodła przez sam środek tego miasta (gdzie są korki i wogóle ciężko przejechać) tylko chcemy aby trasa "zachaczała" o granicę tego miasta (lub nawet tylko o jego obwodnicę). Wskazując więc punkt PRZEZ w postaci samej nazwy miasta (bez ulicy) serwery NE powinny poprowadzić trasę w pobliżu tego punktu (tu serwery mają przewagę nad urządzeniami PNA i mogą to zrobić szybciej i inteligentniej). Podobnie przy krótszych trasach, gdy chcemy przejechać przez miasto konkretną ulicą i wskazujemy jako punkt PRZEZ nazwę ulicy (bez numeru budynku). Oczekujemy, że trasa poprowadzi tą ulicą a nie konkretnie przez jej środek (najlepiej gdy ten środek jest w przeciwną stronę, wtedy NE każe nam jeszcze 2 razy zawracać żeby zaliczyć punkt PRZEZ).
  • Mniej info o radarach czy kontrolach drogowych - obecnie ostrzegani jesteśmy 3 razy: 500m, 100m i 0m przed. A w przypadku niektórych "wariatów" drogowych wskazany byłby tylko jeden komunikat 500m przed, dzięki czemu wzmogą swoją czujność i zmniejszą prędkość na dłuższym odcinku (taka prewencja). Sam za wariata się nie uważam, ale wolałbym tylko jeden komunikat o radarze czy kontroli (a więc kolejna pozycja do dodania w opcjach).
  • Kontrola nad podświetleniem wyświetlacza. Obecnie mimo przejścia na tryb nocny podświetlenie może razić kierowcę, szczególnie poza miastem gdzie nie ma świateł i droga jest ciemna. Nie wiem czy w każdym modelu tel. jest to możliwe, ale poza przejściem kolorystyki w tryb nocny powinno też lekko przygasać podświetlenie ekranu. Dodatkowo w trybie "inteligentnego wygaszania" użytkownik powinien mieć możliwość wyboru, czy ekran na długich prostych ma się całkowicie wygaszać czy przejść w stan minimalnego podświetlenia.
  • Rating punktów POI. Takie punkty jak restauracje przy trasie, stacje benzynowe, warsztaty samochodowe, punkty widokowe i inne powinny mieć w systemie NE możliwość oceny przez kierowcę ich przydatności/jakości. Np. nie ma to jak w długiej męczącej trasie nareszcie zatrzymać się przy dobrej restauracji aby porządnie zjeść i odpocząć. Gdy zatrzymam się w ciekawym, godnym polecenia miejscu to chętnie podzielę się tą informacją z innymi zgłaszając to do NE (np. tak, jak zgłasza się radary). Sam również, będąc pierwszy raz w jakimś miejscu, byłbym wdzięczny za tak cenną informację jak polecana restauracja przy trasie z dobrą kuchnią i niewysokimi cenami.
  • Dodatkowe mapy oprócz samochodowej. Mapy w NE ściągane są na bieżąco z serwerów, więc nie mamy problemu gdzie je przechowywać. Zastanawiam się więc czy dużym problemem byłoby dodanie do systemu NE, oprócz obecnych map samochodowych, dodatkowo map turystycznych, np. ze szlakami turystycznymi i ścieżkami rowerowymi oraz bogatą bazą POI z opisami atrakcji turystycznych. Telefon w przeciwieństwie do urządzeń dedykowanych prawie zawsze mamy ze sobą, a więc nie tylko w samochodzie lecz też na spacerze, na rowerze, na wycieczce. Można by dodać do NE wybór trybu pracy (samochodowy/turystyczny) i zwiększyć liczbę potencjalnych użytkowników (klientów). Dodatkowe zyski dla NE widzę tu przy punktach POI - na pewno nie jedna firma (restauracja, atrakcja turystyczna, kino, stadnina koni, zoo) chciałaby za dodatkową opłatą lepiej się zareklamować obszerniejszym opisem czy grafiką zachęcając nowych klientów do odwiedzin.
  • Prawdziwy komputer pokładowy. Nie chodzi mi tu o obliczanie czasu do końca trasy czy ilości przebytych km. NE działa na małych ekranach, przez co nie da się na nich zawrzeć wielu przydatnych informacji. Moim zdaniem NE powinno dodać dodatkowy ekran uruchamiany jednym klawiszem w czasie nawigacji. Przedstawiałby on w postaci grafu biegnącego od dołu takie info jak: miejscowość i ulica na jakiej się znajdujemy oraz słupek-pikietaż (obecnie nie ma nawet info o miejscowości!), następny manewr i ulica na jaką wjedziemy, następna miejscowość/wieś na naszej trasie oraz następne duże miasto na trasie, najbliższa stacja paliw, najbliższy polecany przystanek na długiej trasie, np. zajazd lub restauracja (polecana przez innych - patrz pkt. dot. ratingu POI)
  • Podawanie alternatywnych tras przed ściągnięciem trasy. Już kiedyś o tym było. Serwery NE mają dużą moc obliczeniową. Mogą więc podczas wyliczania trasy (gdy podamy punkt startowy i końcowy) przesłać nam najpierw podsumowanie dla 2 lub 3 różnych rodzajów tras i dać nam możliwość wyboru między nimi. Np mając wskazane domyślnie wyznaczanie trasy "optymalnej" serwery mogłyby dodatkowo przeliczać trasę "krótką" lub "głównymi" i wyświetlić użytkownikowi do wyboru którą chce ściągnąć w postaci podsumowania: nazwa trasy, wyliczona długość i przewidywany czas dotarcia do celu. W ten sposób moglibyśmy świadomie wybierać odpowiadającą nam trasę, zaś ci którzy nie mają wykupionego droższego abonamentu Premium mieliby szanse zauważyć faktyczne różnicę miedzy trasami zwykłymi i tymi "bez korków".

Trochę mnie poniosło :swirus: więc sorry za zaśmiecanie.

*

Offline bikekowal

  • ******
  • 13104
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 06, 2009, 20:38:45 »
ja bym jeszcze poprosił o upiększenie widoku mapy, obecnie wygląda to... mało estetycznie (można powiedzieć, że ascetycznie)
Bądźcie realistami, żądajcie niemożliwego...

*

Offline ajed

  • *****
  • 6004
  • Płeć: Mężczyzna
    • Strona prywatna
  • Sprzęt: iPhone 4s, iPad 2
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 06, 2009, 21:05:46 »
Kiloff odnoszę wrażenie, że próbujesz z NaviExperta zrobić Automapę  :E

*

Offline kiloff

  • **
  • 116
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: NE @ K800i+LD3W oraz 520XL+ML145
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 06, 2009, 21:32:01 »
ajed, nie da się ukryć, że AutoMapa pod względem personalizacji może być wzorem dla innych (mnogość opcji i to poukładanych w logiczną całość).
Jednak moje niektóre propozycje nie mają z nią nic wspólnego. Co więcej, wydaje mi się że mogą być głównie cechą nawigacji online.
Przykłady:
- rating POI (może być wprowadzany w nawigacji offline, jednak dane będą aktualizowane średnio co 3 miesiące wraz z aktualizowaniem map, co może być niewystarczające dla powstających miesiąc przed wakacjami punktów POI czy dla reklamodawców),
- dodatkowe mapy turystyczne (trzeba by wgrać sobie na nową większą kartę pamięci dodatkowe mapy i za nie zapłacić, a w przypadku nawigacji online istniałaby pewnie możliwość wykupienia map turystycznych taniej, bo na np. 2 miesiące wakacyjne lub 2 tygodnie urlopu)
- podawanie alternatywnych tras przed ściągnięciem właściwej trasy (uważam że konieczna tu jest duża moc obliczeniowa aby szybko i sprawnie przedstawić wyliczenia)
- inteligentne wyznaczanie tras PRZEZ (w AM jest to tylko trochę lepiej rozwiązane, lecz wciąż słabo; wydaje mi się że do takiej funkcjonalności jakiej byśmy naprawdę oczekiwali również potrzebna jest duża moc obliczeniowa by szybko przeliczyć różne możliwości i by trasa miała sens prowadząc w pobliżu wskazanego punktu PRZEZ)

No chyba że się gdzieś mylę, ale to takie moje luźne przemyślenia a nie rozważania techniczne.

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 07, 2009, 09:07:32 »

- inteligentne wyznaczanie tras PRZEZ

Myślę że po to jest wstawianie punktu prosto z mapy, że człowiek sobie konkretnie kliknie przez co chce jechać, albo w pobliżu czego. A takie inteligentne przez, to może więcej namieszać niż pomóc. Trzeba jednak trochę myśleć jak się dobiera punkty, bo jak ktoś nie ma do tego głowy to skąd będzie wiedział i miał pewność czy go dobrze poprowadziło.

*

Offline kiloff

  • **
  • 116
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: NE @ K800i+LD3W oraz 520XL+ML145
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 07, 2009, 10:52:29 »
A takie inteligentne przez, to może więcej namieszać niż pomóc.
Dlatego w AM jest to fajnie i prosto rozwiązane - po wskazaniu punktu PRZEZ pojawia się wybór: "dokładnie przez" lub "w pobliżu punktu".

Poza tym trudno, żeby podając samą nazwę miejscowości, ktoś miał na myśli jakiś konkretny punkt w tym mieście. Podobnie podając samą nazwę ulicy nie mamy na myśli konkretnego punktu na ulicy lecz to, żeby trasa prowadziła przez jakiś jej odcinek najbardziej dogodny z punktu widzenia całości trasy. I tu tę "dogodność" muszą wyliczyć komputery, więc serwery NE miały by pole do popisu.

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 07, 2009, 12:42:02 »
Możesz to zrobić tak, ustawiasz jakiś punkt pośredni, a gdy poinformuję np. za 5 km punkt pośredni, to go pomijasz już podczas jazdy i wyznacza optymalną trasę do następnego punktu.

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 07, 2009, 14:13:26 »
Naviexpert wystawił ankietę dot. przygotowywanej wersji 5:
http://www.naviexpert.pl/o-firmie/aktualnosci/czytaj/artykul/pomoz-nam-przygotowac-wersje-50.html

Jak ktoś wierzy, że to coś da to może sobie poklikać ;-)

*

Offline kiloff

  • **
  • 116
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: NE @ K800i+LD3W oraz 520XL+ML145
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 07, 2009, 14:20:44 »
Możesz to zrobić tak, ustawiasz jakiś punkt pośredni, a gdy poinformuję np. za 5 km punkt pośredni, to go pomijasz już podczas jazdy i wyznacza optymalną trasę do następnego punktu.
Ja o tym wiem, nawet suport NE takie coś podpowiada. Ale większość użytkowników nie zna (może nawet nie rozumie) tego sposobu.

System który stara się być do bólu prosty w obsłudze nie może nagle oczekiwać czegoś takiego od użytkownika.
Jeśli już NE chce iść na łatwiznę to niech po wskazaniu punktu PRZEZ wyskakuje (tak jak w AM) wybór: "dokładnie przez" lub "w pobliżu punktu". W pierwszym wypadku nic się nie zmienia, zaś w drugim automatycznie kilka km przed punktem PRZEZ trasa przelicza się z jego pominięciem. Prymitywne ale przynajmniej skuteczniejsze.

PS: wiecie, że (podobno) ilość użytkowników nawigacji offline, która sama regularnie aktualizuje mapy wynosi tylko 7%? :idea:
Zdaje się, że większość z nas (udzielających się na forum) należy do tej mniejszości. Jeśli to prawda, to mniej dziwne staje się dla mnie dążenie NE do prostoty w obsłudze kosztem funkcjonalności...

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 07, 2009, 16:37:24 »

PS: wiecie, że (podobno) ilość użytkowników nawigacji offline, która sama regularnie aktualizuje mapy wynosi tylko 7%? :idea:
Zdaje się, że większość z nas (udzielających się na forum) należy do tej mniejszości. Jeśli to prawda, to mniej dziwne staje się dla mnie dążenie NE do prostoty w obsłudze kosztem funkcjonalności...


Jeśli chodzi o NE to może z 5 w porywach do 10 osób coś komentuję, co patrząc do weekendu majowego(skorzystało 30 tys. kierowców) to już tu widać jaki to mały odsetek ludzi pragnących czegoś więcej :).
Także tak naprawdę to można było by nas olać :), tyle że to my głównie namawiamy innych kierowców do spróbowania NE.

PS. Ciekawi mnie jeszcze jedno, ile osób korzystających z NE ma włączone Community Traffic
« Ostatnia zmiana: Maj 07, 2009, 16:41:40 wysłana przez Mindzik »

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 07, 2009, 16:43:37 »
Naviexpert wystawił ankietę dot. przygotowywanej wersji 5:
http://www.naviexpert.pl/o-firmie/aktualnosci/czytaj/artykul/pomoz-nam-przygotowac-wersje-50.html

Jak ktoś wierzy, że to coś da to może sobie poklikać ;-)

Jeśli na 3 tygodnie przed planowanym terminem udostępnienia całkowicie nowej wersji zadają raczej elementarne pytania, co się użytkownikom podoba, co nie i czego by sobie życzyli, to nie wróży to dobrze.  Już to zresztą robili. Jeśli mają koncepcję wersji 5.0, to te pytania są zbędne. Jeśli nie, to będzie to co najwyżej 4.4, ale nazwą ją 5.0 bo wypada choć raz do roku zrobić jakiś postęp. No ale pozostaje jeszcze wiara i cuda ...
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 02, 2009, 10:25:20 wysłana przez kasia76 »

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 12, 2009, 22:00:59 »
To z okazji tego, że NE pracuje nad nową wersją programu, pozwolę sobie jeszcze na mały prywatny koncert życzeń:  :wink:

  • Inteligentne wyznaczanie trasy PRZEZ. Wyobraźmy sobie wyznaczanie długiej trasy, gdzie NE wyznacza ją po swojemu, a my chcemy żeby trasa wiodła inną drogą przez jakieś tam miasto. Wskazujemy więc punk PRZEZ podając to miasto. Ale oczywiście nie chcemy, żeby faktycznie trasa wiodła przez sam środek tego miasta (gdzie są korki i wogóle ciężko przejechać) tylko chcemy aby trasa "zachaczała" o granicę tego miasta (lub nawet tylko o jego obwodnicę). Wskazując więc punkt PRZEZ w postaci samej nazwy miasta (bez ulicy) serwery NE powinny poprowadzić trasę w pobliżu tego punktu (tu serwery mają przewagę nad urządzeniami PNA i mogą to zrobić szybciej i inteligentniej). Podobnie przy krótszych trasach, gdy chcemy przejechać przez miasto konkretną ulicą i wskazujemy jako punkt PRZEZ nazwę ulicy (bez numeru budynku). Oczekujemy, że trasa poprowadzi tą ulicą a nie konkretnie przez jej środek (najlepiej gdy ten środek jest w przeciwną stronę, wtedy NE każe nam jeszcze 2 razy zawracać żeby zaliczyć punkt PRZEZ).
  • Mniej info o radarach czy kontrolach drogowych - obecnie ostrzegani jesteśmy 3 razy: 500m, 100m i 0m przed. A w przypadku niektórych "wariatów" drogowych wskazany byłby tylko jeden komunikat 500m przed, dzięki czemu wzmogą swoją czujność i zmniejszą prędkość na dłuższym odcinku (taka prewencja). Sam za wariata się nie uważam, ale wolałbym tylko jeden komunikat o radarze czy kontroli (a więc kolejna pozycja do dodania w opcjach).
  • Prawdziwy komputer pokładowy. Nie chodzi mi tu o obliczanie czasu do końca trasy czy ilości przebytych km. NE działa na małych ekranach, przez co nie da się na nich zawrzeć wielu przydatnych informacji. Moim zdaniem NE powinno dodać dodatkowy ekran uruchamiany jednym klawiszem w czasie nawigacji. Przedstawiałby on w postaci grafu biegnącego od dołu takie info jak: miejscowość i ulica na jakiej się znajdujemy oraz słupek-pikietaż (obecnie nie ma nawet info o miejscowości!), następny manewr i ulica na jaką wjedziemy, następna miejscowość/wieś na naszej trasie oraz następne duże miasto na trasie, najbliższa stacja paliw, najbliższy polecany przystanek na długiej trasie, np. zajazd lub restauracja (polecana przez innych - patrz pkt. dot. ratingu POI)
  • Podawanie alternatywnych tras przed ściągnięciem trasy. Już kiedyś o tym było. Serwery NE mają dużą moc obliczeniową. Mogą więc podczas wyliczania trasy (gdy podamy punkt startowy i końcowy) przesłać nam najpierw podsumowanie dla 2 lub 3 różnych rodzajów tras i dać nam możliwość wyboru między nimi. Np mając wskazane domyślnie wyznaczanie trasy "optymalnej" serwery mogłyby dodatkowo przeliczać trasę "krótką" lub "głównymi" i wyświetlić użytkownikowi do wyboru którą chce ściągnąć w postaci podsumowania: nazwa trasy, wyliczona długość i przewidywany czas dotarcia do celu. W ten sposób moglibyśmy świadomie wybierać odpowiadającą nam trasę, zaś ci którzy nie mają wykupionego droższego abonamentu Premium mieliby szanse zauważyć faktyczne różnicę miedzy trasami zwykłymi i tymi "bez korków".


Z coraz mniejszą wiarą  we wpływ tego rodzaju wypowiedzi na obraz NE chcę szczególnie silnie poprzeć zacytowane punkty "listy życzeń" kiloffa. Dwa pierwsze  są całkowicie oczywiste. Punkt ostatni też wydaje się oczywisty, ale jest tu  hak: rodzaje tras do wyboru. Szczególne zastrzeżenia mam do trasy najkrótszej, dla której czasy jazdy obliczane przez NaviExperta są często absurdalnie długie. Wskazuje na to wielu uczestników dyskusji na blogu R. Łożyńskiego http://ralphocean.wordpress.com/2008/11/14/trasa-z-poznania-w-karkonosze-i-z-powrotem/#comment-276, np. bardzo aktywny w ujawnianiu niedostatków NE atomfx. Jest to zapewne skutkiem "ryczałtowego" przypisania niskiej prędkości średniej drogom lokalnym i niewielką ilością uzytkowników NE na tych trasach.  A atomfx ma chyba terenówkę i NE wyraźnie mu nie służy. Inną niezrozumiałą trasą jest flagowa "optymalna premium". Z doświadczeń wynika, że jest ona na ogół taka sama lub dłuższa czasowo od "najszybszej premium" i często dłuższa (w km) zarówno od "najszybszej" jak i "głównymi". Wygląda na to, że jest to najszybsza trasa wyznaczana na ograniczonej sieci dróg  uznanych za główne. Nie widać w tym żadnego sensu. Moim zdaniem jakiś tam sens mają jedynie trasy "krótkie" i "najszybsze", a to trochę mało dla sensownego wyboru. Zresztą co do tras "najszybszych" wiele osób ma też zastrzeżenia. W tym względzie szczególnie ciekawe  spostrzeżenia przedstawił na blogu Łożyńskiego http://ralphocean.wordpress.com/2008/10/28/wyniki-testu-nawigacji-po-warszawie/#comment-385 niejaki conyo, który przy współpracy z żoną pokonująca w tym samym czasie trasy od A do B wykonał wiele eksperymentów wykazujących, że jazda na tzw. "czuja" była zawsze lepsza od trasy wytyczonej przez NE, bez względu na to, kto w tej parze jechał "na czuja" a kto z NE. Te testy były z pewnością bardziej rzeczowe od "Wielkiego Testu Nawigacji" i wskazują, że w kwestii routingu jest jeszcze wiele do zrobienia.  
Pozostał jeszcze punkt dotyczacy "komputera pokładowego". Nie chcę się tu wypowiadać na temat szczegółów tego rozwiązania, ale jego idei. Otóż NaviExpert w obecnej formie jest w istocie nawigacją dla idiotów. Najbardziej naturalny sposób korzystania z NE polega na wybraniu "prowadź do" a następnie odliczania metrów i stosowaniu się do sekwencji poleceń skrętu. Nie ma tu miejsca ani na zaznajomienie się z zaplanowana trasą ani na orientowanie się co do aktualnej pozycji na trasie, a to czy np. z Lubina  do Kielc pojedziemy przez Poznań czy przez Wrocław okaże się dopiero w drodze. Natomiast wydaje sie całkowicie oczywiste, że ludzie myślący wyruszając na dłuższą trasę po kraju powinni dysponować jakimś  wyobrażeniem o jej przebiegu i jadąc konfrontować swoje położenie zarówno z tą wiedzą jak i ze znakami drogowymi  informującymi o położeniu, numerze drogi i przebiegu dalszej trasy. Można oczekiwać, ze tego samego rodzaju informacje lokalizacyjne powinny być dostarczane przez system nawigacyjny. Idąc tym tropem  bardziej "ludzkie" byłoby ostrzeżenie, że za 3 km należy zjechać z drogi nr 1 na 23 lub odbić np. na Kalisz niż to, że za 3 km należy skręcić lekko w prawo. Koncepcje kiloffa zmierzają chyba w tym kierunku. No ale są to może wymagania dla wersji 7.0. Póki co przydałaby sie choćby niewielka reorganizacja menu tak, aby polecenie "ułóż trasę" było elementem menu głównego i aby jego wynikiem był widok trasy.  
Rozumiem, że twórcy NE  tworzą produkt dla grupy osób, które przy skromnych środkach chcą "zaszpanować nawigacją przed kolegami, a do domu i bez niej trafią". Jednak podniesienie jakości i tej grupie by nie zaszkodziło, a mogłoby zwiększyć grupę klientów o bardziej wymagających. A jakość ma to do siebie, że chociaż nie każdy potrafi ja zdefiniować, to doskonale wie co stracił, gdy jej braknie.  
« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2009, 08:51:04 wysłana przez kasia76 »

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 13, 2009, 09:39:21 »
Nie ma tu miejsca ani na zaznajomienie się z zaplanowana trasą ani na orientowanie się co do aktualnej pozycji na trasie. Natomiast wydaje się całkowicie oczywiste, że ludzie myślący wyruszając na dłuższą trasę po kraju starają się dysponować choćby zarysem jej przebiegu i jadąc konfrontują swoje położenie zarówno z tą wiedzą jak i mnóstwem tablic drogowskazowych informujących o aktualnym położeniu, numeru drogi i przebiegu dalszej trasy.

Ja sobie z tym radzę tak że podczas jazdy gdy chcę widzieć większy obszar trasy to klikam 3 do odpowiedniego pasującego mi poziomu, a przed manewrem sam schodzi do odpowiedniego powiększenia. Ale ma to swoją wadę jak dla mnie, bo przy większym powiększeniu (np. 20km) nie widzę profilu drogi, czy jest kręta, czy zaraz będą skrzyżowania.
A myślący to jak chcą to sobie sprawdzą trasę bo jest opcja do widoku trasy, ale większości to nie jest potrzebne :) tak że kto chce to znajdzie.

Cytuj
Można oczekiwać, ze tego samego rodzaju informacje powinny być dostarczane przez system nawigacyjny. W tej sytuacji bardziej "ludzkie" byłoby ostrzeżenie, że za 500m należy zjechać z drogi nr 1 na 23 lub odbić np. na Kalisz niż to, że za 500m należy skręcić lekko w prawo. Koncepcje kiloffa zmierzają chyba w tym kierunku.

Myśle że fajnie by było gdyby takie inforamcje się pojawiały przy zjazdach, że zjeżdzamy na centrum albo na Kalisz gdy takie znaki wystepują w rzeczywistości na tych skrzyżowaniach co wykonujemy manewr, ale podstawowa inforamacja za ile metrów musi być, nieraz drogi nie są dobrze oznaczone, albo wystarczająco dobrze.
« Ostatnia zmiana: Maj 13, 2009, 09:42:46 wysłana przez Mindzik »

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 14, 2009, 10:09:37 »
Nie ma tu miejsca ani na zaznajomienie się z zaplanowana trasą ani na orientowanie się co do aktualnej pozycji na trasie.

A myślący to jak chcą to sobie sprawdzą trasę bo jest opcja do widoku trasy, ale większości to nie jest potrzebne :) tak że kto chce to znajdzie.

No tak, ale gdyby planowanie (układanie i modyfikacja) trasy miała wyższy priorytet, tzn. była w menu głównym zamiast "nawigacja bez GPS", to bezmyślnym też by nie zaszkodziło, bo bez GPS daleko nie zajadą...  No, chyba że chcą zaszpanować równie bystrym kolegom... :D
Podobnie z układaniem trasy: dlaczego wynikiem nie jest jej widok? (a staje się widokiem dopiero przy braku GPS)
« Ostatnia zmiana: Maj 27, 2009, 22:32:45 wysłana przez kasia76 »

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 14, 2009, 10:30:13 »
No tak, ale gdyby planowanie (układanie i modyfikacja) trasy miała wyższy priorytet, tzn. była w menu głównym zamiast "nawigacja bez GPS", to bezmyślnym też by nie zaszkodziło, bo bez GPS daleko nie zajadą...  No, chyba że chcą zaszpanować równie bystrym kolegom... :D
Podobnie z widokiem trasy: dlaczego nie jest zadeklarowanym w poleceniu widokiem? (a staje się widokiem dopiero przy braku GPS)

Ta nawigacja bez GPS to chyba pozostałość po telefonach, które nie miały wbudowanego GPS'a, to można wtedy ułożyć sobie trasę i jechać z tym jak z mapą :) tak podejrzewam. A widok trasy rzeczywiście mógłby już być w menu nawiguj i po obejrzeniu trasy, możliwość przejścia do nawigacji, a tak to trzeba wyjść dwa poziomy wyżej i kliknąć kontynuuj nawigację, bo zostaje tam trasa, która była oglądana w widoku trasy.
No i widok trasy podczas nawigacji można zobaczyć , ale to tak na około oddalając 3  skalę widoku, aż będzie cała trasa.

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 01, 2009, 16:54:28 »
Spadły ceny abonamentów w NE, jak i zrezygnowano z abonamentów standardowych. Teraz niech wypuszczą NE w v.5.0.
Informacje ze strony NE

*

Offline Moi (Adam Kubicki)

  • ******
  • 6498
  • Płeć: Mężczyzna
    • Moje linki do stron o GPS (i nie tylko)
  • Sprzęt: SGS2, iP3GS, Lumia 800, Note 3
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 01, 2009, 19:22:51 »
Przede wszystkim niech wyprodukują działającą wersję pod WM.

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 02, 2009, 07:58:23 »
... zrezygnowano z abonamentów standardowych...

To skąd będzie wiadomo, gdzie są korki, skoro już wszyscy będą je omijać?  :D

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwiec 02, 2009, 09:46:34 »

To skąd będzie wiadomo, gdzie są korki, skoro już wszyscy będą je omijać?  :D
Zawsze można przecież ominąć omijających ;). Coś zawsze się znajdzie żeby ominąć.

*

Offline bikekowal

  • ******
  • 13104
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwiec 02, 2009, 14:28:56 »
bo to taki ynteligientne algorytmy, one same to wiedzą...
Bądźcie realistami, żądajcie niemożliwego...

*

Offline jansol

  • ****
  • 813
  • Sprzęt: TomTom GO 1005 LTM/HDT - iPh 8
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwiec 04, 2009, 09:28:15 »
przed chwilą dostałem email od naviexperta, oto co napisali:

Wersja beta NaviExpert 5.0 od połowy czerwca

W połowie czerwca udostepnimy do testów wersję NaviExpert 5.0. Główne zmiany dotyczyć będą wprowadzenia:
nowego mechanizmu wyszukiwania POI tzw. freesearch /wpisujesz tylko co i gdzie szukasz/
MONAPI - usługa pozwalająca na przesyłanie punktów między użytkownikami
ulepszonego widoku trasy
ułatwionej konfiguracji aplikacji, co oznacza kompatybilność zarówno z protokołem WAP jak i Internet.


*

Offline kiloff

  • **
  • 116
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sprzęt: NE @ K800i+LD3W oraz 520XL+ML145
Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwiec 04, 2009, 13:23:32 »
MONAPI:
... usługa Monapi (mobile online navigation API) działająca w oparciu o mobilną nawigację online. Tradycyjna nawigacja GPS jest samodzielnym rozwiązaniem, które nie może być integrowane z innymi systemami. Opracowane przez NaviExpert API (łącze) pozwala na integrowanie możliwości nawigacji GPS z innymi systemami. Przykładowym zastosowaniem może być system szybkiego powiadamiania w telefonie komórkowym, o najkrótszej trasie przejazdu, dedykowany służbom ratowniczym oraz służbom bezpieczeństwa. Wyobraźmy sobie, że samochód wyposażony w specjalne monitorujące urządzenie GPS ulegnie wypadkowi. Urządzenie to wykryje, że doszło do wypadku i automatycznie powiadomi służby ratownicze podając dokładną lokalizację zdarzenia. Natychmiast po wypadku najbliższy ratownik otrzyma na swój telefon specjalny rodzaj SMS wysłany za pośrednictwem Monapi, która uruchomi alarm i automatycznie uaktywni aplikację nawigacyjną. Przez naciśnięcie jednego przycisku ratownik może potwierdzić fakt przyjęcia zgłoszenia i rozpocząć nawigację do miejsca zdarzenia. Cenne sekundy zaoszczędzone dzięki natychmiastowemu przejściu do nawigacji i technologii Community Traffic (omijanie korków) mogą uratować życie lub zdrowie uczestników wypadku. Usługa Monapi może być również efektywnie wykorzystywana przez firmy działające w oparciu o terenowych pracowników, jak przedstawiciele handlowi, serwisanci, dostawcy oraz pracownicy ochrony. Służy też osobom prywatnym dzięki możliwość wybierania, w telefonie komórkowym lub specjalnym urządzeniu, przycisku SOS. Użytkownicy NaviExpert będą mogli także wykorzystywać Monapi do wymiany punktów. Chcąc umówić się na spotkanie ze znajomym wyślą bezpośrednio z programu specjalny SMS z miejscem spotkania.

„Usługa Monapi jest innowacyjnym rozwiązaniem, które może znacznie przyspieszyć czas reagowania służb ratowniczych, wspomóc działania firm dostawczych oraz zwiększyć atrakcyjności nawigacji online dla wszystkich użytkowników. W konkursie Navteq Global LBS Challenge prezentowane są rozwiązania jeszcze niedostępne komercyjnie. Wdrożenie Monapi w Polsce planujemy w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Udział w finale Konkursu LBS Challange to ogromne wyróżnienie dla firmy ze względu na najwyższą rangę i prestiż konkursu w branży nawigacji GPS” - mówi Prezes NaviExpert, Andrzej Jaszkiewicz.


Całość tutaj: http://www.naviexpert.pl/
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 05, 2009, 10:19:15 wysłana przez kiloff »

Odp: Nadchodzi nowy NaviExpert 5 ?
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwiec 04, 2009, 21:19:58 »
Spadły ceny abonamentów w NE...

... oraz pojawiły się promocje wakacyjne, w tym NaviPlan Europa 1 miesiąc (Europa, kraje narciarskie + drogi główne + Polska Premium (10 PP*) 29 PLN) . Zawiera on dokładne mapy Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii, Szwajcarii oraz alpejskich części Włoch i Francji. Obejmuje ponadto wszystkie drogi główne krajowe i lokalne od „żółtych” w górę w pozostałych częściach Europy.

Wygląda  nieźle. A jak jest naprawdę? Z doświadczeń wynika, że raczej kiepsko.  :( Można o tym poczytać  w komentarzu: http://ralphocean.wordpress.com/2008/09/02/test-nokia-maps-na-n95/#comment-66

Dlaczego jest tak źle? Ano dlatego, że za granicą NE potrafi jedynie wytyczać trasy krótkie i głównymi i - w przeciwieństwie do programów takich jak Nav4All czy Nokia Maps - nie bierze pod uwagę możliwych do osiągnięcia prędkości jazdy. Dlatego też za granicą wymienione programy spisują się znacznie lepiej.

A może ktoś ma inne doświadczenia i inne zdanie na ten temat?  Dobrze byłoby je poznać.  Wakacje tuż tuż.  :ok:
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 05, 2009, 00:22:50 wysłana przez kasia76 »