W związku z powszechnym narzekaniem na wyznaczanie tras w AM4, postanowiłem sprawdzić,
nie tyle, czy rzeczywiście, ale jak bardzo algorytm wyznaczania tras w AM odstaje od konkurencji.
Aby wyniki były w miarę miarodajne trasa powinna być bardzo długa, do testów wykorzystałem
znaną już trasę testową Moi
http://www.kubicki.pl/TestKalkulacji.tamWszystkie programy testowałem na takim samym sprzęcie, ze zbliżoną ilością wolnej pamięci.
Wyniki pokazują długość tras i czas potrzebny do jej obliczenia. Niestety trasa z trzema punktami pośrednimi okazała się
zbyt skomplikowana dla D6 i TT6, wyniki musiałem uzyskiwać na raty, a uzyskane czasy należy traktować z rezerwą
TT6 dał się w końcu zmusić do wyliczenia tej trasy, ale w tym celu trzeba wykorzystać pewien błąd,
czy jak kto woli ficzer

programu podany w poście niżej przez Kwieto.
Z oczywistych względów nie oceniałem jakości wyznaczonych tras, nie przejechałem ich, ani nie przejrzałem
nie wiem więc, czy krótka nie prowadzi przez pola i lasy albo pod prąd, ani czy szybka jest naprawdę szybka.
Zdążyłem jedynie zauważyć, że mimo zbliżonej ogólnej długości trasy, przebiegiem nieraz znacznie się różnią.
Ponieważ część programów zawiera również mapy Niemiec i trasę szybką ze Szczecina do Wrocławia
wyznaczają przez Berliner Ring, w takich przypadkach trasę szybką podałem w 2 wersjach: PL i EU.
Przy okazji wyszedł mi test „drugorzędnych cech płciowych”

czyli przydatności programów do planowania
tras ‘na sucho’ (od-przez-do bez GPS) i po części ich ergonomii.
Jako że nie znam dobrze obsługi wszystkich programów (z niektórymi miałem tylko przelotny kontakt)
nie wykluczam, że mogło się zdarzyć, że jakiejś funkcji programu po prostu nie znalazłem,
albo że dochodziłem do celu okrężną drogą.
AutoMapa 3.9.7 (mapy v3w)
- krótka
1842 km / 44 s (bez dróg lokalnych
1868 / 42 s)
- szybka
1883 km / 54 s (bez dróg lokalnych 1883 / 43 s)
Zapis tras (+) [(+) jest, (-) nie ma]
przełączenie szybka/krótka -
2 ruchy
AutoMapa 4.0 (mapa Polska 2007.1)
- krótka 1915 km / 19 s
- szybka PL
1984 km / 20 s
- szybka EU ? / ? /nie testowana/
Zapis tras (+)
przełączenie szybka/krótka -
2 ruchy
AutoPilot (najnowsze mapy)
- krótka 1890 km /
17 s
- szybka PL 1900 km /
17 s
- szybka EU 2030 km /
18 s
Zapis tras (-)
przełączenie szybka/krótka -
11 ruchów
Navigo 2 (najnowsze mapy)
- krótka 1905 km / 61 s
- szybka 1979 km /
126 s
Zapis tras (+)
przełączenie szybka/krótka -
10 ruchów
uwagi: Bardzo pamięciożerna (podobnie jak AM3.9)
Destinator 6 (EE 2006.Q1)
- krótka
- / - ( 1887 km / ~ 40 s )
- szybka
- / - ( 1978 km / ~ 40 s )
Zapis tras (-) (planer tras to kpina, nadaje się wyłącznie do zgromadzenia w jednym miejscu punktów trasy)
przełączenie szybka/krótka - brak (5 ruchów-zestawienie (z historii celów) odcinka trasy od nowa)
uwagi: Nie da się zaplanować trasy z punktami przez, kalkulację musiałem przeprowadzić dla każdego odcinka osobno
(4 trasy) wynik w nawiasie to podsumowanie tych tras.
iGO 2006+ (mapyPL -eMapa)
suwak na środku | dokładnie | szybko
- krótka 1895 km / 36 s | 1895 km / 38 s |
1924 km / 27 s
- szybka PL 1914 km / 33 s | 1949 km / 50 s | 1919 km / 29s
- szybka EU 2057 km / 32 s |
2081 km / 45 s | 1919 km / 29 s
Zapis tras (-)
przełączenie szybka/krótka - 6 ruchów
uwagi: Nie da się wyłączyć GPS, a z włączonym nie da się spokojnie planować trasy- jak GPS złapie
choćby szczątkowy sygnał, zmienia początek trasy na pozycję GPS, (do testu musiałem zmienić mu port COM
na inny), nie da się wprowadzić punktu przez bez podania końca trasy.
TomTom 6 (mapy v.675)
- krótka
- / - (
1860 km / 57 s )
- szybka
- / - ( 1975 km / 67 s )
Zapis tras (-) (po części da się do tego celu wykorzystać plan podróży)
przełączenie szybka/krótka - w zasadzie brak
(6 ruchów dla trasy jednoodcinkowej, 12 dla trasy z 1 punktem ‘przez’)
uwagi: Podobnie jak w iGO nie da się wyłączyć GPS,
Nie da się zwyczajnie* zaplanować trasy z więcej niż jednym punktem przez (i to też tylko jako trasę alternatywną).
*trzeba wykorzystać pewien ficzer programu.
Nieco luźnych spostrzeżeń w ramach podsumowania.
Trasa wyliczana przez AM4 rzeczywiście nieco odstaje od peletonu, ale na długim dystansie
absolutnie nie są to rażące, czy dyskwalifikujące różnice.
W sprawności wyznaczania tras zdecygowanie miło zaskoczył mnie AutoPilot,
za to Navigo musi najbardziej nad nią popracować.
Nieco zawiodłem się na wielokrotnie tu chwalonych iGO i TomTom, ani obsługą 'na sucho', ani sprawnością kalkulacji tras
nie zachwycają, być może w trasie zachowują sie doskonale, ale bawiąc się programem w domu nie sposób tego zauważyć.
Funkcjonalność planu podróży w T6, czy planera tras w D6 jest zdecydowanie za mała,
Destinator nadaje się w zasadzie wyłącznie do prostej nawigacji z bieżącej pozycji do wskazanego celu.